Kopterit.net

Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Beginer - 29 Joulukuu, 2008, 20:57:00

Otsikko: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 29 Joulukuu, 2008, 20:57:00
Seuraavaa laitoin sitten tilaukseen.

1 x T-REX 450S GF Kit Combo,Gyro Futaba GY-401 Nupin servot 3kpl Micro Servo HS-56HB, Peräservo 1kpl Micro Servo HS-56HB

Eli olikos ihan ok paketti vai pitäskö jotain vaihella?

Tää siis olis eka oikea kopteri..
Aiemmin leikkinyt lamalla.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 29 Joulukuu, 2008, 21:00:30
you need
- motor (included?)
- speed controller (included?)
- pinion (included?)
- a male Dean connector for the ESC (picture). This one is probably not included.
Or whatever connectors you would like to use
- LiPo (included?) and radio.

if you have some money left over, get one Futaba 9257 for rudder and keep the HS-56 as spare.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 29 Joulukuu, 2008, 21:03:26
Have Radio Futaba 6ex 2.4g faast, Etc..
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 29 Joulukuu, 2008, 21:18:14
Have Radio Futaba 6ex 2.4g faast, Etc..
so do I  :)
below settings you'll have to change (first change a program to HELI mode).
there are more, but this is a start.

EDIT: *'*%$%!! display was flashing  ::)
Channel 4 reverse, don't know; depends on how you mount the gyro.
IMG_294: channel 5!!
IMG_295: channel 6.
SWSH: 3-S
HOLD: ON
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 29 Joulukuu, 2008, 21:57:18
Sitten vaan ku muoviosat menee kappaleiksi nupista ja perästä niin aluosia tilalle.  :)
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Nube - 29 Joulukuu, 2008, 22:32:39
Näin olen tehnyt minäkin, alumiinia tilalle kun muovi murtuu :)
Hyvä kopteri, onnea  harrastukselle!
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 30 Joulukuu, 2008, 02:16:19
Itse kun ekaa kopteria ostin, niin myyjä neuvoi ostamaan metalliset rattaat nupin servoille. Hän oli itse hajottanut niin monta kertaa torpeissa muoviset rattaat, ettei halunnut minun kokevan samaa tuskaa...
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 30 Joulukuu, 2008, 02:21:38
Metallirattaiden kanssa voi joutua sitten ostelemaan kuoria kun rattaat ei anna periksi niin sitten lähtee kuoret.
Kumpia sitten haluaa vaihtaa, oma valinta  :P
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 30 Joulukuu, 2008, 10:36:40
if given the choice, metal wheels. It's a no-brainer.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 30 Joulukuu, 2008, 15:21:56
Tänään tipahti luukusta paketti kovin oli postin "alipalkattu kuski paiskonu pakettia" No onneksi kaikki ehjänä paketin ulkomuodosta huolimatta!

Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: masu - 30 Joulukuu, 2008, 15:24:18
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: SJo1 - 30 Joulukuu, 2008, 16:05:08
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.

Niin se kierre kannattaa tehdä ennen sitä pikaliiman laittoa, niin ei ota päähän niin paljoa, jos menee vinoon tuo kierre ja liimat on jo reijässä:D
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: masu - 30 Joulukuu, 2008, 16:08:24
Sitten sellanen tartteekos tohon nuppiin laittaa lukitetta kun kasaa vai laitanko vain runko osasiin? Sais tän nyt kasaan et pääsis ton ohjaimen kimppuun.
Laita vaan suosiolla kaikkiin metalli-metalli kierteisiin. Muoviin kierrettäviä voi halutessaan vahvistaa laittamalla tipan pikaliimaa muovissa olevaan reikään ennen sen self tapping screwn kiertämistä paikalleen.

Niin se kierre kannattaa tehdä ennen sitä pikaliiman laittoa, niin ei ota päähän niin paljoa, jos menee vinoon tuo kierre ja liimat on jo reijässä:D
Mut sitte se kierre on jo löysempi, kun on kerran irrotettu... pitää luottaa itseensä ;D.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: JRu - 30 Joulukuu, 2008, 16:10:35
Metallirattaiden kanssa voi joutua sitten ostelemaan kuoria kun rattaat ei anna periksi niin sitten lähtee kuoret.
Kumpia sitten haluaa vaihtaa, oma valinta  :P

Mulla on ollut MG:t ensin 450 rexässä ja nyt MT:ssä. On tullut kovastikin tonttiin eikä ole mennyt kuoret eikä rattaat.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 30 Joulukuu, 2008, 21:55:41
Heh,ne muoviset osat meni nyt kasatessa rikki... Repii hiuksii prkl...Swash plate halkesi "Kyllä halkesi" Siinä sellanen muovinen kotelo missä se pyörii läks yks pallo linkki ja halkesi irti poikki. No osat pantu trex storeen tilaukseen nyt otin ne metalliset.. Osia odotellessa puran pahimmat paineet lamaan ???
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: atgrohn - 30 Joulukuu, 2008, 22:23:03
Joo...been there done that  ;D

Momentti ei ole ystävä tässä hommassa. Kun kasaat nuppia niin muoviin tulevia ruuveja
ei tarvitse kiristää tiukkaan. Kiristyksen jälkeen tarkista että vivut liikkuvat herkästi siis oikeasti herkästi.
Jos kanittaa niin ruuvia vaan löysemmälle.

Metallinuppi (versio 1) on mielestäni vielä kimurantimpi kasata kuin muovinen. Ruuvit pitää oikeasti jättää
lukitteen kanssa löysälle jotta vivut liikkuvat herkästi.

Sinällään harmi että Alingin ei ole holkittanut niitä vipuja (eli hieman laakeria leveämpi holkki ruuvin ja laakerin välissä).
Tällöin voidaan kiristää vähän tiukempaan ilman että vipu kanittaa. Muistaakseni kuussatasessa on holkit
...itselläni on mutta en muista varmaksi...lievä lentotauko menossa.....ai mikä on kopteri

Kaikki liikkuvat vivut ja keinut herkäksi niin hyvä tulee.

EDIT: muoviosat on ihan hyviä alkukikkailuun, metalliosat kestää kyllä mukavasti rankaisua....

Antti
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 31 Joulukuu, 2008, 04:54:36
kumpaas suuntaan ton taka rootorin pitäs pyäriä? nyt jos päälavasta pyörittelee kellon suuntaan ni taka lavat menee keulaa kohti. Taisi mennä se hihna väärin?

Mielestäni laitoin niinkuin kuvassa mutta voi olla et pääsi pyärähtään >:(

Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Joulukuu, 2008, 06:19:27
just toisinpäin :p
Perääkohti kun pääroottori myötäpäivään.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: masu - 31 Joulukuu, 2008, 08:48:31
Niistä pyörimissuunnista:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=roottienpyorimissuunta (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=roottienpyorimissuunta)

Tuolta voi löytyä muutakin hyödyllistä infoa kopteria kasaavalle.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 31 Joulukuu, 2008, 11:45:13
Kiitos avusta asia ratkesi,hihna meni nurin päin!

Kumma kyllä että ohjeessa juuri noin päin neuvottiin :-\

Miten tuo moottori kytketään kun siinä on vaan johdot missä ei liitimiä,Mukana tuli jotakin liitimiä mutta en keksi miten ne tulisi kiinitää? myöskin nopeudensäädin on ilman liitimiä mihin akku tulisi kiinni! deans liitin narttu ja uros mulla on mutta nekin vissiin tarttis kolvata.. Kolvataanko noi moottorin johdot kiinni niihin liittimiin vai onkos siinä joku aligin oma systeemi?

Tää on kun opettelis pyörällä ajamaan...
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Joulukuu, 2008, 12:40:35
Ei kolvaat vain, lämmitä sitä liittintä ja täytä se vaikka tinala, työnnä se kuorittu moottorin johto sitten sinne sulaan tinaan ja se jämähtää sinne. Itseltäni katkesi moottorin johto niin jouduin sen korjaamaan

Laita nopariin uros deans liitin, akkuihin aina naaras niin ei tule oikosulkuja akkuihin säilytyksessä/kuljetuksessa.

Kannattaa katsoa sitten tarpeeksi lämpimäksi kolvi ettei tarvitse sen kanssa tuskailla.


Ota ensin johtojen päät ja laita niihin tinaa, siis kuorit ja sen jälkeen lämmität ja laitat tinaa.
Sitten moottorin liittimet, lämmitä, täytä tinalla, lämmitä, työnnä moottorin johdin liiittimeen irrota kolvi anna jäähtyä.. toista tämä kunnes kaikki on tinattu :D

Sama deansin kanssa, ensin johtimeen tinaa, vähän deansiin tinaa niin lämpö siirtyy paremmin... sitten lämmitetään että tina on sulaa joka puolelta ettei tule kylmiä juotoksia. kolvi irti ja joto jämähtää.
Tarkista sitten miten päin akussa on deans liittimen + ja - ettei mene ristiin  ;)
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Vispilä - 31 Joulukuu, 2008, 12:42:43
Kaikki liittimet kolvataan kiinni. Moottorien liittimien kolvausta voi helpottaa poraamalla sopivan reiän puupalikkaan ja laittamalla liittimet siihen pystyyn kolvauksen ajaksi. Sitten sulata tinaa liittimen sisälle ja paina johto kiinni ylhäältä päin samalla lämmittäen liitintä kolvilla. Ja muista kutistesukka. Moottoriin tulee uros liittimet, säätimeen nartut.


-op-
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 31 Joulukuu, 2008, 13:12:58
http://www.aaroncake.net/electronics/solder.htm (http://www.aaroncake.net/electronics/solder.htm)
^Minä olen aina tehnyt niin, että laitan johdon ja liittimen yhteen, ja pyydän vaikka kaveria pitämään ne pihdeillä yhdessä. Sitten kolvilla lämpöä molemmille. Kun on sopivan lämmin (kolvia n. 5sek.) lisätään tarpeeksi tinaa. Kolvi veke ja annetaan tinan jähmettyä. Minusta tuon tinan lisääminen ennen kuin johto on paikallaan sattaa tuottaa vain kylmäjuotoksia (= paljon vastusta ja irtoaakin helpommin esim. torpissa) Ja sit kannattaa kattoo etei laita likaa lämpöä. Ite käräytin lipo liialla lämmöllä.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Sammy - 31 Joulukuu, 2008, 13:23:29
(http://www.euromodels.com.au/shop/images/SERV_SOLDER.jpg)
Kuvassa erilainen liitin, mutta näin. Johto tosin kannattanee juottaa liittimen mukaiseen asentoon, eikä vinoon.

Ja täältä löytyy Finlesin videomanuaali liittimien juottamisesta. Vaatii rekisteröitymisen, jonka video löytyy helpoti täältä nimellä Soldering Bullet (Motor) Connectors 101 (50 Megs) (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=11373)
Videon suora osoite on: http://video.helifreak.com/?subpath=finless/generic&filename=soldering_bullets101.wmv

Tuolta löytyy myös Deans-liittimille omaa ohjeistusta.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 31 Joulukuu, 2008, 13:24:55
>> Kun on sopivan lämmin (kolvia n. 5sek.) lisätään tarpeeksi tinaa. Kolvi veke ja annetaan tinan jähmettyä
Yes, that's the correct way to solder.
- Re-heating "old" tin is not good, because the flux has already gone.
- Putting a cold wire into molten tin isn't that good either (because the flux only lasts for a couple of seconds before it burns out)

In practise, putting some tin on each surface beforehand will probably be forgiven  :)

The point is, put the parts together, heat them both, apply fresh solder, heat a little bit more and then let it cool down without moving.

Since it would have been too easy: Most people still use leaded solder, because it's easier to handle. But the pre-tinned wire ends use leadless solver (according to "law", ROHC directive=Reduction Of Hazardous Chemicals).
Unfortunately, the two types of solder don't mix.

I can only encourage people to invest once into a decent soldering iron and good electronics solder. In other words, not the 5.50 € junk from K-Rauta.
It's difficult enough to do soldering properly without practise. With the wrong soldering iron and solder, it's next to impossible.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Joulukuu, 2008, 13:49:45
tinalein toissä päivät pitkät itselläni on erillistä fluxia jota on hyvä käyttää, itse laitan liittimeen valmiiksi tinaa ja lisää fluxia myöhemmin tai vähän tinaa molempiin ja liittäessä vielä lisää vähän niin hyvä tulee. Veikkaan että kyllä sillä vastuksella minkä se tina tekee ei ole mitään merkitystä loppupeleissä.
Kyllä lyijyllinen ja lyijytön tina sekottuu keskenään.
Kun molemmilla pinnoilla on valmiiksi tinaa niin se juottuu paremmin, täälläkin esikäsittely dippailee johtimet etukäteen sulatina kupissa niin myöhemmin helpompi juottaa. Ja joissain komponenteissa on esitinattuja jalkoja :)

Edit.
Oletetaan että käytetään tinaa, jossa on flux ydin.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Vispilä - 31 Joulukuu, 2008, 14:01:00
Nyt meni yli hilseen, flux ydin?
Lainaus
Heat flux, the rate of heat flow across a unit area

Eli mikä on flux ydin kolvaus termeissä?

Multa kerran lähtenyt moottorin liitin irti tärinässä, ei ollut edes oma kolvaus. Liekkö tuuria, aina olen laittanut ensin liittimeen ja johtoon tinaa ja sitten lämmittänyt kunnolla kiinni toisiinsa.

-op-
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: masu - 31 Joulukuu, 2008, 14:09:34
Tästäkin nyt saatu taas sen kuulosta, että homma ei onnistu ilman ammattivehkeitä ja -tutkintoa. Mä oon laittanu siihen kuppiin lyijytinaa, jota löysin jostain kaapin pohjalta, joskus saattanu lämmittää uudelleenkin, joskus en, tuupannu johdon sinne, on saattanu olla esitinattu tai sitten ei, ykskään kopu ei ole näiden tinausten takia tippunu, ykskään liitos ei ole murtuna ja aina on sähkökin kulkenu akusta kaikille osille. Samalla menetelmällä joutellu akkuihin Deanseja ja nekin pelaa... yks tinaus on murtunu akun Deansista ja se ei ollu mun tekemä.

Beginer, kyllä sä osaat, hyvä siitä tulee!
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Copterfreak - 31 Joulukuu, 2008, 14:37:49
Nyt meni yli hilseen, flux ydin?
Lainaus
Heat flux, the rate of heat flow across a unit area

Eli mikä on flux ydin kolvaus termeissä?

Multa kerran lähtenyt moottorin liitin irti tärinässä, ei ollut edes oma kolvaus. Liekkö tuuria, aina olen laittanut ensin liittimeen ja johtoon tinaa ja sitten lämmittänyt kunnolla kiinni toisiinsa.

-op-

Flux on yhtäkuin juoksute. Sen tehtävä on saada juoteaine "virtaamaan" ja tarttumaan liitettäviin materiaaleihin.

Fluxydin on siis juotostinalangan sisällä oleva juoksuteydin.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Joulukuu, 2008, 14:50:36
Tästäkin nyt saatu taas sen kuulosta, että homma ei onnistu ilman ammattivehkeitä ja -tutkintoa. Mä oon laittanu siihen kuppiin lyijytinaa, jota löysin jostain kaapin pohjalta, joskus saattanu lämmittää uudelleenkin, joskus en, tuupannu johdon sinne, on saattanu olla esitinattu tai sitten ei, ykskään kopu ei ole näiden tinausten takia tippunu, ykskään liitos ei ole murtuna ja aina on sähkökin kulkenu akusta kaikille osille. Samalla menetelmällä joutellu akkuihin Deanseja ja nekin pelaa... yks tinaus on murtunu akun Deansista ja se ei ollu mun tekemä.

Beginer, kyllä sä osaat, hyvä siitä tulee!

Aivan oikein, ei nämä mitään anstronautin koulutusta tarvitse.
Ei se ole nuukaa niin nukkaa miten ne on kiinni, ei sitä tuossa moottori käytössä huomaa, minkä virran siellä on tinaa, onko juotettu niin vai näin.

Nyt meni yli hilseen, flux ydin?
Lainaus
Heat flux, the rate of heat flow across a unit area

Eli mikä on flux ydin kolvaus termeissä?

Multa kerran lähtenyt moottorin liitin irti tärinässä, ei ollut edes oma kolvaus. Liekkö tuuria, aina olen laittanut ensin liittimeen ja johtoon tinaa ja sitten lämmittänyt kunnolla kiinni toisiinsa.

-op-

Flux on yhtäkuin juoksute. Sen tehtävä on saada juoteaine "virtaamaan" ja tarttumaan liitettäviin materiaaleihin.

Fluxydin on siis juotostinalangan sisällä oleva juoksuteydin.


Juuri näin.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 31 Joulukuu, 2008, 16:03:42
Joo nyt meni raketti suuniteluksi :-*

No Koetan tolla kosaanilla lämmitellä hiukan ensin ja eiku kiinni.

Kiitti kuvallisista ohjeista liitin on saman kaltainen ja ihmettelinkin että miten sen johdon saisi siihin kun se näytti niin lyhyeltä..Ratkesi tuokin mysteeri.

Servot ei sopinut suoraan joutui porailemaan servoihin"kiinikeisiin" reikiä että sai oikeen kohalleen,onko normaalia vai valitsinkos huonot servot?
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 31 Joulukuu, 2008, 16:34:02
yeps sorry for making life more complicated :-)
But, you'll find many many web pages that explain how to solder properly.

Unfortunately there are mainly two kinds of solder joints - good ones and bad ones. There isn't much in-between.
The bad ones fail sooner or later, it's just a question of time.
And, also unfortunately, this heli hobby tends to be rather unforgiving to bad solder jobs ;D

Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 31 Joulukuu, 2008, 16:56:38
Heh, pitää vielä sanoa
Että on paljonki välistä, hyväksyttäviä huonoja jne.. riippuu mitä standardia käytetään  ;D

No joo, eiköhän näillä väittelyillä ja mussutuksilla beginneri saa yhdet liittimet kiinni  ::)
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 01 Tammikuu, 2009, 16:39:28
Jep jep...This ain't rocket science ::) Mut aattelin vaan sanoa, koska kaverini hajoitti melkein oman 1/6 piper cubin huonon juotoksen takia. Moottorin johto irtosi ja moottori ei enää pyörinyt.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 01 Tammikuu, 2009, 21:03:02
No nyt on juotokset juoteltu.. Sitten odottelen että trex-store lähettäs osat kotio..Pääsis tota nuppia säätelemään!
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 01 Tammikuu, 2009, 21:28:50
Ookkos hommannu metalliset re-fitting componentsit kans? Koska oma tailblokkini ei enää parin putken vaihon jälkeen oikeen pitäny, ja perä kääntyi joka lennolla vinoon.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 01 Tammikuu, 2009, 21:32:28
Ookkos hommannu metalliset re-fitting componentsit kans? Koska oma tailblokkini ei enää parin putken vaihon jälkeen oikeen pitäny, ja perä kääntyi joka lennolla vinoon.

Tämän takia muistetaan ettei niitä muoviruuveja saa kiristää liikaa  :)
Itsekkin jouduin nui metalliset vaihtamaan, voin sanoa että se kannattaa.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 02 Tammikuu, 2009, 00:29:34
Ookkos hommannu metalliset re-fitting componentsit kans? Koska oma tailblokkini ei enää parin putken vaihon jälkeen oikeen pitäny, ja perä kääntyi joka lennolla vinoon.

Mitkäs nämä re-fitting componentsit on?

Tilasin sen swasplaten metallisena kun katkesi pallolinkin varsi siitä levyn reunasta.
Onko toi vakio muovinen perä sitten jotekin huono vai?

Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 02 Tammikuu, 2009, 00:44:58
Ei ei ei. Muovinen perä on itse asiassa mielestäni parempi. Mutta se musta möhkäle mihin se perä putki tungetaan rungossa ei kestänyt kovinkaan montaa kiristä löystä kiristä kierrosta minulla.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 02 Tammikuu, 2009, 00:49:01
Ahaa siis saako sen muovisen palikan metallisena jostakin?

Se muovi tosiaan tuntuu aika liukkaalta joten pyörittelin putken päästä hienolla
hiekkapaperilla jotta pureutuisi paremmin kiinni.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 02 Tammikuu, 2009, 00:54:46
http://www.fast-lad.co.uk/store/hs1117_metal_re-fitting_components-p-205.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/hs1117_metal_re-fitting_components-p-205.html).
Tuo on se paketti mitä haetaan. Tossa saat kaikki muoviosat saman tien metallisiksi. En usko että tail blokkia edes myydään yksittäisenä
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 02 Tammikuu, 2009, 00:58:16
Saako noita suomesta vai pitääkö olla uhkarohkea ja ostaa ulkomailta?

Ei toi ulkomailta tilaaminen ole kovin tuttua..Mielummin suomesta ostasin :-*
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: RikuP - 02 Tammikuu, 2009, 01:01:30
Ei siinä tarvii uhkarohkea olla kun vaan tilaa sieltä missä voi maksaa paypalilla. Tosin vaatii luottokortin.

Saako noita suomesta vai pitääkö olla uhkarohkea ja ostaa ulkomailta?

Ei toi ulkomailta tilaaminen ole kovin tuttua..Mielummin suomesta ostasin :-*
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: rahnmat - 02 Tammikuu, 2009, 01:05:03
Ite huomasin jo ihan alkuvaiheissa että ei kannata suomen riistokapitalisteille penniäkään antaa. Hinnat ovat täällä 2-3 kertaa niin kalliit kuin vaikka britanniassa puhumattakaan jenkkejä.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: RikuP - 02 Tammikuu, 2009, 01:05:51
Ite huomasin jo ihan alkuvaiheissa että ei kannata suomen riistokapitalisteille penniäkään antaa. Hinnat ovat täällä 2-3 kertaa niin kalliit kuin vaikka britanniassa puhumattakaan jenkkejä.

+1
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 02 Tammikuu, 2009, 01:15:31
Hmm..No pitää nyt sitten katsella tuolla trex storessa näytti olevan johki 53e sama paketti..

Että en sanoisi hirveäksi riistoksi jos vertaa ulkomaisiin hintoihin ja trex storessa on nouto maholisuus Jolloin postikulut jäisi pois ;D

Muutenkin kammoksun tuolta ulkomailta mitään tilailla paljon on ollut esim,luottokortti tietoja kalastelevia ohjelmia,ostot mennyt hyvin mutta samalla on kalasteltu tietoja tilaajasta..

No samaahan netti on pullollaan mutta empä maksakaan kortilla netissä ::)
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: RikuP - 02 Tammikuu, 2009, 01:39:13
T-rex storen hinnat ovat kyllä kieltämättä kilpailukykyisiä maailman markkinoihin verrattuna. Ainakin mitä itse ostanut sieltä. Asiakaspalvelu on sitten jotain mykistävän ihailtavaa. Paljon netistä ostaneena en ole vielä niin hyvään palveluun törmännyt. Hieman pientä mainostusta ja vähän OT mutta vastaavat poistanevat jos tuntevat asian olevan liiallisuuksiin näin.

Hmm..No pitää nyt sitten katsella tuolla trex storessa näytti olevan johki 53e sama paketti..

Että en sanoisi hirveäksi riistoksi jos vertaa ulkomaisiin hintoihin ja trex storessa on nouto maholisuus Jolloin postikulut jäisi pois ;D

Muutenkin kammoksun tuolta ulkomailta mitään tilailla paljon on ollut esim,luottokortti tietoja kalastelevia ohjelmia,ostot mennyt hyvin mutta samalla on kalasteltu tietoja tilaajasta..

No samaahan netti on pullollaan mutta empä maksakaan kortilla netissä ::)

Joo tarkemmin seurasin palstaa. Toi meikän +1 tuli siis yleisesti kaikelle ekä vaan aliginin osille. Ajettelemattomuutta ku en kahtonu otsikkoa enkä lukenu aikasempia viestejä.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 02 Tammikuu, 2009, 04:58:17
itsekkin nuo palat ostin trex-storesta ja yhdyn kehuihin.
Ja kyllä niitä palioita myydään erillisenä, mutta sitten ulkomailla... joskus niitä surffasin.




Ja tuohon luottokortti hommaan, paypal on aika vaivaton tapa varmistaa että numerot ei lähde kulkemaan. Voi käyttää trex-storeenkin maksaessa jos ei halua myöhemmin laskua maksaa tai nouto ei ole mahdollista.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 02 Tammikuu, 2009, 05:04:05
Oletkos katsonut myydään osiota, mnet myy ainakin koko runkoa jossa on alumiinist palat... jos ymmärsin hinnan oikein niin kannattaa harkita  ::)
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 02 Tammikuu, 2009, 09:39:46
Minulla myös vain hyvää sanottavaa trex storesta,ensimäinen tilaus kun lähti ottivat yhteyttä että joskos tulisit hakemaan tavaran kun nouto piste on mun naapurissa ::)

Sitten sellanen juttu kun mulla tossa servo paketissa tuli useampi servoarmi on 4sakaraa 2sakaraa sitten yksi sakarainen ja pyöreäkin vielä! mitä noista olette yleensä laittaneet t-rexiin Vai onko se ihan sama mitä käyttää?
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: 1m4s0_ - 02 Tammikuu, 2009, 10:27:12
Minulla myös vain hyvää sanottavaa trex storesta,ensimäinen tilaus kun lähti ottivat yhteyttä että joskos tulisit hakemaan tavaran kun nouto piste on mun naapurissa ::)

Sitten sellanen juttu kun mulla tossa servo paketissa tuli useampi servoarmi on 4sakaraa 2sakaraa sitten yksi sakarainen ja pyöreäkin vielä! mitä noista olette yleensä laittaneet t-rexiin Vai onko se ihan sama mitä käyttää?

Varmaa aika paljo miten tykkää ja mikä sopii minnekkin, taitaa olla parhaat tuohon 450 ne yksisarviset nuppiin... ele servolle ainakiin ikävä saada muita mahtumaan, perälle kenties joku kiekko, miksei sarvikin.
Itselläni nupissa yksisarviset ja perällä kiekko.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 12 Tammikuu, 2009, 08:06:14
Nyt sitten on tuo nuppi kasailtu ja päästy säätö hommiin.

Mites alas toi swasplate "tikkualhaalla"kuinka alas sen kuuluisi asettua?
Olen nyt koettanut niillä mitoilla jotka ohjeissa, ottaa sillon alas kiinni...Säätövara loppuu kesken jos mekaanisesti koetan lisätä swashplaten korkeutta..

Muutanko jotakin asetuksia ohjaimesta?ohjain siis futaba 6ex 2.4

Koetin eilen kirjotella ihan kuvien kera mutta ei onnistu lisäys"tumpelo ku olen"
ilmoitti virhe tallentaessa liitettä?
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: mnentwig - 12 Tammikuu, 2009, 09:41:55
I live almost in the neighborhood (at the southern end of Vihdintie) - if it helps I could have a look.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Sammy - 12 Tammikuu, 2009, 10:15:18
Koetin eilen kirjotella ihan kuvien kera mutta ei onnistu lisäys"tumpelo ku olen"
ilmoitti virhe tallentaessa liitettä?
Kyseessä lienee ollut liian suuri kuvatiedosto.

Pienennä kuvat 800*600 kokoisiksi ennen liittämistä.
Jos vielä herjaa, niin tarkista ettei tiedostokoko ylitä 300kt.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 12 Tammikuu, 2009, 11:43:52
Ahaa siis kuvan koko oli liian suuri :o

Täytyy nyt sit koettaa muutella.. :-\

Joku mainitsí asuvansa lähellä? Voisi olla hyvä että joku vilkasee ennen ensilentoa :P Asialla ei ole kiire kuhan nyt tän vuoden kesään mennessä saisi lentokuntoon. Kaikki tarvittavat osat on pakissa ;D
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 12 Tammikuu, 2009, 19:51:58
No en sitten onnistunut siinä kuvan lisäyksessä :-\ Joten julkasen julkisen linkin Facebookiin ::) Tossa kuvassa linkit säädetty ohjeen mukaisiksi ja selvästi on swashplate kalellaan.

 http://www.facebook.com/photo.php?pid=30259576&l=1da98&id=1059842706

Tuossa sitten se kuvan linkki!
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: juza - 12 Tammikuu, 2009, 23:01:29
Ei tuon swassin kuulu tuolla tavalla vinossa olla. Jos pääset niin tule torstaina tai perjantain  Espoo Lippulaivan sisälennätykseen. Sieltä saa säätöapua. Torstaina on enemmän porukkaa paikalla.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 13 Tammikuu, 2009, 09:37:07
Joo Tiedän kyllä että ei kuuluisi olla vinossa vaan suorassa :-\

Mulla on swasplate leveller mutta,mutta niinkuin jo aiemmin kerroin niin tuossa on tilanne sellanen että kun laitan ne pituus lukemat mitä ohjeissa neuvotaan näyttää lopputulos tuolta. eli jos sitten pidennän niin ettei ota toi swasplate alas kiinni sillon loppuu ruuvausvara linkeistä..

Pakko se kait on sinne lippulaivaan jotenkin kammeta..
Nyt myönnetävä että omat taidot ei riitä :-\
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: jpietari - 13 Tammikuu, 2009, 11:47:24
Joo Tiedän kyllä että ei kuuluisi olla vinossa vaan suorassa :-\

Mulla on swasplate leveller mutta,mutta niinkuin jo aiemmin kerroin niin tuossa on tilanne sellanen että kun laitan ne pituus lukemat mitä ohjeissa neuvotaan näyttää lopputulos tuolta. eli jos sitten pidennän niin ettei ota toi swasplate alas kiinni sillon loppuu ruuvausvara linkeistä..

Pakko se kait on sinne lippulaivaan jotenkin kammeta..
Nyt myönnetävä että omat taidot ei riitä :-\

Ohjeen linkkien pituudet ovat suuntaa-antavia. Säätäminen kannattaa aloittaa siitä että laittaa lähettimestä nollakulmat (Futten 7C:ssä muistaakseni swash-valikosta pitch mix 0%, jolloin throttle/pitchiä liikutellessa mikään swashin servo ei liiku). Kaikki subtrimmit nollille ja tämän jälkeen laittaa ensin swashin servojen hornit 90 asteen kulmaan linkkeihin nähden, mekaanisesti mahdollisimman lähelle ja lähettimen sub-trimmeillä loput. Tämän jälkeen säädetään linkkien pituudet siten että kopterissa on nollakulmat (lavat samansuuntaiset) ja swash on suorassa. Kun tämän on tehty voi alkaa säädellä ääripäitä, kasvatetaan pitch-mixausta siten että saavutetaan +/-10 asteen lapakulmat. Ääripäissä pitää vielä varmistaa ettei bindaa missään, mikään linkistön osa ota kiinni mihinkään.

Tuossa kuvassasi swash menee liian alas - sitä pitää pystyä vielä kallistamaan joka suuntaan.

Liikkuvia osia on paljon ja kestää aikansa huomata mikä vaikuttaa mihinkin, alussa olin itsekin ihan pihalla. Lippiksestä varmasti saa apua, mutta osaavat säätävät kopterin niin äkkiä ettet pysy perässä ja kohtaat ongelman uudelleen mahdollisesti jo ensimmäisen torpin jälkeen...
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 13 Tammikuu, 2009, 17:47:43
Joo Tiedän kyllä että ei kuuluisi olla vinossa vaan suorassa :-\

Mulla on swasplate leveller mutta,mutta niinkuin jo aiemmin kerroin niin tuossa on tilanne sellanen että kun laitan ne pituus lukemat mitä ohjeissa neuvotaan näyttää lopputulos tuolta. eli jos sitten pidennän niin ettei ota toi swasplate alas kiinni sillon loppuu ruuvausvara linkeistä..

Pakko se kait on sinne lippulaivaan jotenkin kammeta..
Nyt myönnetävä että omat taidot ei riitä :-\

Ohjeen linkkien pituudet ovat suuntaa-antavia. Säätäminen kannattaa aloittaa siitä että laittaa lähettimestä nollakulmat (Futten 7C:ssä muistaakseni swash-valikosta pitch mix 0%, jolloin throttle/pitchiä liikutellessa mikään swashin servo ei liiku). Kaikki subtrimmit nollille ja tämän jälkeen laittaa ensin swashin servojen hornit 90 asteen kulmaan linkkeihin nähden, mekaanisesti mahdollisimman lähelle ja lähettimen sub-trimmeillä loput. Tämän jälkeen säädetään linkkien pituudet siten että kopterissa on nollakulmat (lavat samansuuntaiset) ja swash on suorassa. Kun tämän on tehty voi alkaa säädellä ääripäitä, kasvatetaan pitch-mixausta siten että saavutetaan +/-10 asteen lapakulmat. Ääripäissä pitää vielä varmistaa ettei bindaa missään, mikään linkistön osa ota kiinni mihinkään.

Tuossa kuvassasi swash menee liian alas - sitä pitää pystyä vielä kallistamaan joka suuntaan.

Liikkuvia osia on paljon ja kestää aikansa huomata mikä vaikuttaa mihinkin, alussa olin itsekin ihan pihalla. Lippiksestä varmasti saa apua, mutta osaavat säätävät kopterin niin äkkiä ettet pysy perässä ja kohtaat ongelman uudelleen mahdollisesti jo ensimmäisen torpin jälkeen...

Mulla ei ole ohjaimessa subtrim toimintoa vaikka kompuuteri radio onkin :-[

No koetan sinne lippulaivaan saada jostain kyydin kun ei viel laukkua kopterille.
Otsikko: Vs: Aligin
Kirjoitti: Beginer - 14 Tammikuu, 2009, 22:44:31
Nyt pakko julkisesti kiittää.." mnentwig " Sai kopukkani toimimaan kiitos todella paljon avusta.. Nyt olen astetta viisaampi... Ja kiitos muillekin jotka valaisivat aloitelijaa. ;D ;D ;D ;D