Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: JasuT - 19 Helmikuu, 2024, 13:03:43
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=243242)
Tuommoinen paketti tuli lunastettua viime kesän loppupuolella haltuun. Koppa on se mikä kiinnosti, ei mekaniikka sisällä. Kyosho teki tuollaista skaalakoppaa, ymmärtääkseni aika vähän aikaa, ja on kyllä hieno koppa -poislukien laskutelineet. Saas nähdä keksiikö niille joskus jotakin..? Telineetkin oli jotenkin lässähtäneet, takaa enemmän eli levisivät ikävästi taaksepäin. Ne sai palautettua oletettavasti oikeaan muotoon, kun otti osat irti ja väänteli ruuvipenkissä. Saas vaan nähdä, pysyykö muodoissaan, ilmeisesti jotain duralumiinia niin tuppaa unohtamaan taivutellessa muotonsa. Olisiko ollut vaan väsymistä, kun on telineillään makaillut näytillä melkein 15 vuotta..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244542)
Edit: Kuva lisätty: Tämmöinen tarrakin kulki mukana, irrotettu kopan paketista. Ainakin mitat yms siitä saa...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244406)
Tässä sitten mekaniikkavaihtoehdot. Trex 600, nelilapanupille päivitettynä, ja entinen mekaniikka eli Kyoshon Caliber 700 joka mallinumerostaan huolimatta menee 600 -kokoluokkaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244525)
Mekaniikat vierekkäin, Caliberiin laitoin Trexin landarit, pääsi sitten mittailemaan missä kohtaa mekaniikkaa olisi kiinnikkeiden hyvä olla, tai ainakin missä ne Caliberissa oli. Siitä sitten apinoimaan paikkoja, eli tekemään kiinnitysosia Trexiin...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244526)
Tuossa on jo toinen yläkiinnikkeen versio, ekassa meni ajatus katkoksen kautta sujuvasti metsään. No, eipä nuokaan sitten tuohon jääneet...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244529)
Akselin keskikohdasta mittasin kiinnikkeen paikkaa, siihen mihin kopan kiinnikkeen pitäisi vastata...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244530)
Ja tässä se mittaus/ajatusvirhe sitten tulikin, eli alkujaan mittasin kiinnitysreiän kohdalta eli 20mm väärästä paikasta, ja siihen vielä aikomus siirtää mekaniikkaa viitisen milliä taaemmaksi. Sattuuhan näitä...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244536)
Tässä sitten uusintamittauksia, asemoiden nupin keskikohdan mukaisesti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244581)
Rungon alle sitten uutta vanerilevyä. Muodot kopioiden alkuperäisestä, mekaniikalle sitten uudet kiinnitysreiät, kun ei ole ihan samalla seudullakaan Trexin ja Caliberin landareiden kiinnitysruuvit...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244590)
Vaan mitenkäs siinä sitten kävi? Taas sekoilin yhden parisenttisen kanssa, eli saa tehdä toisenkin pohjalevyn...
Pikkasen meinasi harmittaa, vaan eipä tuossa nyt korkealta vielä pudottu. Tuleepahan opeteltua tuota puusuutarointia ja mitoitusta, ja tyhjentää päätä muista ajatuksista...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244588)
Mekaniikan paikka kuitenkin alkaa löytyä, mahtuu kaikki liikkumaan osumatta koppaan, ja etukappalekin sopii paikalleen. Oikealla suunnalla kuitenkin ollaan..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244537)
Pyrstön kanssa on vähän jumppaa myös tiedossa. Isosti kyllä yllätti, että pystyevän kiinnikkeruuveille oli sama etäisyys molemmissa, siis sen kun vaan ruuvaa paikalleen! Olin kyllä varautunut tuossakin jonkinlaiseen sovittamiseen...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244584)
Aika hyvin näytti kyllä sopivan, vaan sitten välähti että tässähän on perärupeli väärällä puolella, eli mahdollista kääntämistä tutkimaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244586)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244587)
Ja joo, sehän käy kätevästi. Samalla tulee vahingossa yksi skaalajuttu, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin oikeassa Hughesissa perärupeli pyörii toisinpäin kuin muissa eli taaempi lapa nousee ylöspäin kun muissa menee alaspäin? Kardaaniperän kun pyöräyttää ympäri, niin siinähän se pyörimissuuntakin kääntyy mukana. Tosin sitten tietää enempi jumppaa, jos haluaa päärupelinkin pyörimissuunnan muuttaa, mutta olkoot se nyt vielä haaveissa...
Tuota perän siirtoa puoltaa sitten sekin, ettei pyrstöservo sovi olemaan peräputken alla. Ottaa koppaan kiinni, mutta putken yläpuolella on reilusti servolle tilaa. Vähän joutuu työntötankoa muokkaamaan, ja sen kiinnityksiä, mutta aika vähällä näyttäisi selviävän...
Mitäs muuta tästä sitten osaisi kertoa? Brain vakauttaa menoa, Alignia noparina ja servoina paitsi perälläFutaban joku BLS, nuppikierrokset tarkoitus saada laskettua ja sitä varten on jo haalittuna 2,2kW 1000kv moottori, nätisti lentää 1600-1700 RPM nupissa ainakin ilman skaalakoppaa. Pikku hiljaa tässä värkätään, aina kun sopivaa saumaa vaan löytyy...
-
Sen verran piti kuitenkin kasata lentokuntoon takaisin, että pääsi varmistamaan perän toiminnan muutosten jälkeen. Äkkituntumalta ei minkäänlaista eroa "oikeinpäin" olevaan, ja muutenkin tuntui edelleen toimivalta. Nuppikierroksia kokeeksi laskin vieläkin alaspäin, 1400 RPM toimi hyvin, ilman minkäänlaisia vapinoita tai muutakaan. Noilla kierroksilla, vanhakin akku jaksoi pitää 11 minuuttia ilmassa, ja kun otin alas niin hetken tasoittumisen jälkeen oli jännitteet just storage -lukemissa... Moottorissa ei tuntunut juurikaan lämpöjä, eikä noparissakaan kuin 35 astetta, kun siihenkin tuli sitten laitettua lämpöanturi. Lämpöjen suhteen tilanne varmasti tulee muuttumaan, varsin umpinainen koppa päälle ja kesän lämmöt, eiköhän sinne koppiin saada jotain kehittymään..? Ja jos nousee liiaksi, sopivasti löytyi pieni PC-puhallin 24 volttisena, laittaa sen puhkumaan pakoputken aukosta pihalle niin ehkä se sitten jäähdyttää jos tarvetta on..?
Tuon testin jälkeen, lähtee kyllä taas Räksä purkautumaan, ja pääseekin tekemään vielä yhden pohjalevyn. Muutakin mittailua vielä tuli tehtyä, pääakselia voisi lyhentää 10-11 milliä, nuppi tulisi vielä vähän alaspäin ja saisi linkkitankoja jatkamatta oikealle alueelle senkin. Nyt on pikkasen liikaa mun makuun perusasetus "ylhäällä" nuppiservojen kanssa, liikeratoja tuossa riittää noinkin mutta mukavampi olisi kun olisi oikeammalla alueella...
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244620)
Askartelunurkkaus siirtyi, kun nosturilla ollut auto ehjääntyi. Jospa saisi olla nyt hetken tuossa, vähän lämpöisempikin kuin ulko-ovien vieressä...
Ihan vielä ei malttanut purkaa, vaan kävin koekäyttämässä uudet akut. Hyvin kyllä potkii vanhaan verrattuna, ja jaksaa sekalaista lennon opettelua pysyä ilmassa parikymmentä minuuttia. Ei paha. Eka akullinen tosin jäi vähän vajaaksi, kun alkoi perä käyttäytymään kerrassaan jännästi. Välillä ohjautui kuten pitää, välillä ei toiseen suuntaan tahtonut komento mennä perille oikein ollenkaan. Monenlaisia skenaarioita siinä tuli jo pohdittua syyksi, ja tuli siinä jo jännäpaikkakin kun jäi pyörimään tottelematta vasemman tikun komentoja ollenkaan. Siitä kun taas oikeni, niin laskeutumispaikkaa lähestyessä kiinnitin huomiota jos olisi jotain irti, toisaalta ei oikein voisi olla kun enimmäkseen toimi oikein. Vaan kyllä siellä se outous näkyi jo ennen laskeutumista, välillä meni perän työntötanko mutkalle...
Laskeuduttua huomasin että työntötangon ripustimet oli päättäneet lähteä matkalle, etummainen eteenpäin ja vastaavasti taaempi taaksepäin. Taisi mokomat vähän herkistyä kun käänsin peräputken alapuolelta yläpuolelle, ja nyt melkein puhaltamalla liikkui. Takaisin talliin, vähän kangasteippiä kumpaankin ripustimeen, ja uuden akun kanssa takas kentälle. Hienosti perän toiminta kyllä normalisoitui kun ei päässyt työntötanko enää liikettään hukkaamaan muodonmuutokseen. Ilmeisesti alitajunta sitten pyöritteli tuota lennon aikana, kun kopun kanssa kotiinpäin kävellessä (heti pari-kolme sataa metriä matkaa) välähti että kaipa sen työntötangon kiinnityksen saisi jotenkin madallettua. Ja onnistuuhan se, ja on oikeastaan tarpeenkin että saa palikat peräputkeen sopimaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244619)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244618)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244617)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244616)
Pallolinkin kun laittoikin toiselle puolelle vipua, niin pikkasen ahdasta alkoi tulla peräkasetin ja työntötangon välillä. Mittailin että kierteeseen olisi matkaa n. 1,8mm niin otin sitten 1,4mm lastuina pois. Nyt mahtuu liikkumaan osumatta mihinkään, ja vajaan kymmenen milliä sai tuosta lisää tilaa. Toki ripustimet, tai ainakin taaempi, pitää sitten rakentaa tyhjästä, vaan eiköhän senkin tässä vielä ehdi keksiä..?
-
Tonne peräputken, ja kopan peräputken väliin kannattaa laittaa jotain värinänvaimenninta. Ehkä sopivia rinkuloita voi tehdä vaikka lämpöistuinalustasta, tai pieni siivu lasten lötköpötköstä.
-
Joo, tulee sinne pehmuketta väliin. Mukana oli semmoinen solukuminen renkula, jossa on työntötangolle kolo, katsotaan jos sen keskireikä sattuisi samalle seudulle mitä on tarve. Jos ei, niin sitten tekasee solukuminauhasta uuden, keltaiseen 500 kopuun semmoisen tein nauhasta ja helposti siitä sai hyvän tehtyä...
Aivan varmasti värisee ihan hulluna ilman tukemista, ja onhan tuossa sitten vähän tukea myös peräputkellekin. Ainakin henkinen tuki. Kun vinotuet jää näissä pois niin tuskin pieni lisätukeminen perälle ainakaan haitaksi on..?
Vähän kävin projektia ihmettelemässä, kumma kun ei osaa olla tarttumatta vaikka vaan "äkkiä käväsen tallissa" ihan muita asioita katsomassa. Niin ne vaan vinotuet poistui, uudelleensijoittelua työntötangon ripustimille, mutkia työntötankoon ja ajatus takaosaan miten saa työntötankoon kiinnityksen/ohjurin loppuosalle. Nätisti kyllä alkaa asettua loppupäähän työntötanko peräputken lähelle, ja näkyy lavat kääntyvän selkeän helposti takertelematta...
-
Mä muistaakseni siirsin vinotuet ylös, eli uudet reiät runkoon. Myös työntötangon "muotoilin" uusiksi, ja hahlo, josta tanko tuli ulos, niin sai lisää pituutta. Dremel tms. auttaa. Mulla oli koppana 700. 600 voi olla ehkä ahtaampi.
-
Joskus värkkäsin Hirobo Shweizerin, ja siinä oli peräroottori vasemmalla. Kuviakin taisi olla jossain Horobo-osastolla.
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244646)
Sinne meni. On tuota nyt hierottukin, mekaniikkaa käytetty varmaan viiskymmentä kertaa irrallaan. Mutta nyt ne on siellä missä pitääkin, peräevän kanssa vielä vähän sovittamista, ja varmaan isompaa akkua vastarille tai pääakku edemmäksi kun on hieman takapainoinen noin. Just karvan yli viisi kiloa paino tuolla kokoonpanolla...
Kaikki kuvat tästä löytyy tästä klikaten (https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=9070)...
Tarkemmin tarinaa jossakin vaiheessa, kun taas pääsee kotiutumaan, nyt nenä kohti anoppilaa ainakin hetkeksi...
-
Jokohan sitä saisi aikaiseksi kirjailla, mitä tuon kanssa tuli tehtyä että ylläolevan kuvan tilanteeseen päästiin..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244662)
Vähän lisää puusuutarointia, eli rungon alle tuleva sovitelevy uusiksi. Sai sen aiemman 20mm mittavirheen poistettua, ja sitä kautta mekaniikan oikeammalle seudulle...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244661)
Kopan yläkiinnikkeitä piti vähän muokata, kun ei sattunut ihan tarpeeksi lähellekään suunniteltua, sentään pystyi aiemmista harjoituskappaleista muokkaamaan nykyiset...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244660)
Peräputken "donitsi", hieman Kyoshon osaa muokattuna, oikeastaan kaikilta pinnoilta hiottu. Tukee samalla linkkitankoakin, sen "läpiviennissä" metalliputken sisällä nylonputkea jonka sisällä työntötanko kulkee herkästi. Muutama mutkakin työntötangossa näkyy...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244659)
Yläkiinnikkeen liimauskin oli osaksi irti, nyt karhennuksen jälkeen runsaasti epoksia kaveriksi. Josko pysyisi kiinni? Pientä hienosäätöhiontaa piti tuollekin puuosalle tehdä, että 20mm Kyoshoa leveämpi ylärunko sopi paikalleen...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244658)
Vanerinen sovitelevy altapäin, mekaniikkaan kiinnitettynä, alkuperäisillä landareiden ruuveilla. Taakse piti vielä laittaa lisälappu korokkeeksi, ilmeisesti peräputken lähtö on hieman eri korkeudella Trexin ja Caliberin kesken? Ilman tuota 3mm korotusta olisi peräputki ottanut takarunkoon kiinni ja silti olisi jäänyt parin millin korotustarve...
Ja joo, viimeistelyt tuohon levyyn tehdään kun seuraavan kerran mekaniikka käy kopan ulkopuolella. Nyt jätin viimeistelemättä, edellisen siistin ennen sovitusta, ja sitten se siistitty menikin hylkyosastolle...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244657)
Just mahtuu kikkailemalla menemään paikalleen, toinen swashin taaemmista linkkitangoista pitää irrottaa, toisen irrotuksesta ei ole hyötyä tuossa. Ilman rungon alle tulevaa sovitelevyä mahtui mekaniikka kallistumaan sen verran että sai kaikki linkit olla paikallaan, levyn kanssa ei paljoa enää kallistella...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244656)
Juuri ja juuri pääsi yläkiinnikkeen ruuvit asentamaan, kun laittoi talon kaikki pikkujatkot peräkkäin. Ja silti tulee nuo vivustot eteen haitaksi, paras olisi ollut n. 25-30cm pitkä ohut kuusiokoloavain, pitää ehkä semmoinen väsätä jos tulee enemmälti tarve mekaniikkaa irrotella..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244655)
Vaan sinne ne lopulta kaikki meni, ruuvit sai pyörimään herkästi eli saattoi mitoitus kuitenkin jokseenkin onnistua...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244654)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244653)
Vähän hipomalla menee, mutta kuitenkin osumatta. Varmasti tuosta lähtisi semmoinen ääni ettei jäisi osuminen epäselväksi...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244647)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244648)
Puntarille laitoin, hyvin pysyi tasapainossa tuon laudankappaleen päällä. Yksittäisiä osakokonaisuuksia punniten tulos oli lähellä tuota, hetki piti pohtia että miksi ei tuon enempää yli viiden kilon, vaan painaahan se alkuperäinenkin Trexin lasikuituinen canopy jonkin verran? Pitääkin se vielä punnita, lähinnä mielenkiinnosta...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244649)
Tottakai sitä piti käydä kuvaamassa ulkonakin, pullean kopan takia vissiinkin vaikuttaa reilusti sähkökohtaa isommalta...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244686)
Peräevän kiinnitystä piti vielä vähän muokata, eli jyrsin tuonne väliin 7mm paksun alumiinipalan. Ja sattumalta löytyi just oikean mittaiset ruuvitkin tuohon...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244685)
Tuohon pitää kyllä jotenkin askarrella vielä pikku pätkä kotelointia, nätisti vaikuttaisi mahtuvan oletetun peräputken jatkeen sisälle koko kulmavaihde ja osin myös kulmalinkki. Tekisikö jonkinlaisen muotin ja kävisi vedätyttämässä polykarbonaatista katteen, vai opettelisiko "hyvänhajuisia hommia" eli lasikuidun kanssa leipomista...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244684)
Painopisten tuntui jäävän hieman turhan taakse aiemmissa kuvissa näkyvän 2S 1900mAh vastarinakun kanssa, kokeeksi laitoin 3S 2200mAh pötikän tilalle niin laskutelineputkien eteenpäin siirron kanssa näin sai painopisteen just pääakselin kohdalle. Joskus pienestä kiinni, ja nuo landarin putket painaa kuin synti...
Tässä vaiheessa sitten otin lentotuntumaa, jälleen ahtaalla takapihalla vaikka vannotin itselleni etten enää siinä tämänkokoisilla leikkisi. Aika paljon tuntuu lisäpaino vaikuttavan, ollenkaan niin herkästi halua enää irrota maasta, toki nuppiin kun lisäsi kierroksia niin kyllä se sieltä kivuttomasti edelleen irtoaa. Perä on jotenkin paljon laiskempi, haitanneeko tuo reilummin perärupelia peittävä evä sitten niin merkittävästi? Säädöt taitaa kuitenkin olla aika lähellä hyvää, kannoin vielä yläkertaan ja kytkin läppäriin Brainin, vähän lisää liikerataa perälle yms pientä hierontaa. Ja peräservon keskikohdan tarkempaa hakemista, se kun varmasti on hieman siirtynyt tässä touhutessa...
Tehoja tuo tuntuu pyytävän selkeästi lisää, eli sille tehokkaammalle moottorille tuli oikeasti tarve. Kunhan matkalla olevat pinionit saapuu, niin sitten vaihdan moottorin ja lyhennän välitystä samalla. Saa kaasun asetuksen paremman hyötysuhteen alueelle, 55-60& asetukselta 80% lähimaastoon. Lisääntynyt tehontarve näkyi myös noparin lämmössä, yli 60 astetta tässä nollakelissä leijutellessa, aiemmin parikymmentä astetta viileämpänä pysyi. Eikä varmasti helpota tuo koppa päällä mikä vähentää ilman virtausta jäähdytykselle, tässä kun on kaikki ikkunatkin paikallaan. On se pikku puhallinkin kyllä jo odottamassa, jos tarvetta jäähdytyksen parannukseen tulee...
Löytyi siinä säädellessä semmoinenkin, että lähellä ääriasentoja ottaakin swashin taaemmat linkkitangot koppaan kiinni. Seurausta siitä, että "piti" säätää nollakulmille reilusti keskiasennosta ylöspäin, ja tässäkin taas päädyin tulokseen 10-11mm pitäisi saada swashia alaspäin, eli joko katkaista pääakselia tai pitentää linkkitankoja. Jälkimmäinen onkin perin kätevää DFC-nupin kanssa, siksi sellaista seuraavaksi kokeillaankin...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244690)
Tuommoiset 10mm väliholkit sain tekaistua. Mallauksessa lähinnä vastaava löytynyt ruuvi, jonnekkin ovat kadonneet M3x20 kuusiokoloruuvit. Vain pari uppokantaruuvia löytyi, saa niilläkin selville tuliko toimiva...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244689)
Tuosta näkee paljonko se 10mm vaikuttaa. Swash kun putoaa samalla sen 10mm alaspäin, niin loppuu se koppaan osuminen. Yritän huomisella kaupunki-kauppareissulla löytää ruuvit, niin pääsee kasaamaan tuolta osin loppuun. Toisaalta, pääakselin lyhentäminen, ei sekään mikään paha rasti pitäisi olla, katkaisu ja yhden reiän poraaminen, tekisi ehkä ulkonäöllekin jotain kun koko nuppi laskeutuisi sen 10mm alaspäin..?
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244695)
Oli tuo takapihan kamera jokseenkin oikealle suunnalle asetettuna, on taas joku todiste että oli se ilmassa... 8)
-
Tämähän näköjään lentää, tasaisesti ja sivistyneesti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244789)
Ensin aamupäivällä pilotin lämmittelyä Hurricanella, kolmet akulliset sillä pohjille, ja sitten parin tunnin tauon jälkeen Hughesia kainaloon. Vanhalla akulla, jossa 4-6mohm sisäistä vastusta, uusissa olisi alle kahden millohmin ja kyllä sen eron huomasi kun ilman skaalakoppaa tuli verrattua. Himpun tehokkaamman moottorinkin vielä vaihdoin, samalla tuli sekin sitten testattua, paremmin se tuntuu jaksavan pitää kierrokset pyydettynä, samaan tapaan mitä 500 wattia kepeämpi ilman lisäpainoja...
Reilun kymmenen minuutin kohdalla sitten akkuvahti kävi vinkumaan, ja siitä kun sai laskeutumisalueen löydettyä, niin akussa oli aika tasaisesti 3,75 voltin kennojännitteet. Koko kymmenminuuttinen ilmassa, noparissa laskeutumisen jälkeen 60 astetta, moottori ja akku lähellä kädenlämpöä. Kaipailee ehkä tukevampaa noparia, kun on noita tehoja ja tehontarvetta tullut lisäiltyä, toisaalta ei tällä mitään apinarallia enää taideta ajaa tässä kokoonpanossa...
Herättää kyllä kiinnostusta ja kunniotusta, kummasti koulukyytipikkubussikin jäi katsomaan ja sitten jutulle. Ei ollut kyytiläisilläkään niin kiire kotio ettei muutamaa hetkeä olisi ehtinyt ihmetellä...
On kyllä ihan eri luonteinen mitä Hurricane, ja kyllä se luonne muuttui siinä vaiheessa tässäkin kun lastasi lisäpainoa kopan verran kyytiin. Yllättäen jännitti ihan reilusti alkuun, jo spoolatessa, mutta pahin tärinä kaikkosi kun huomasi ettei kopukaan tärise. Vallan leppoisaa oli lopulta tuon ulkoiluttaminen, seuraavaksi lataan kyllä kaikki kolme akkua kun tällä leikkimään lähden...
-
Sen verran jäi kaivelemaan tuo noparin tilanne, että pitihän se käydä irrottamassa että näki sen speksit. Eikös tuon pitäisi riittää, kun on 100A nopari ja moottori speksien mukaan ottaisi 98A virtaa..? No joo, vähän siinä rajoilla kyllä mennään, ettei ehkä kannata kamalasti repiä...
Ehkä vähän sen rajan yli menee sitten matkalle lähtenyt moottori, 910 kv mosa jossa spekseissä lukee 125A virranotto. Kaipa se nopari tuonkin sitten kestäisi, nätillä käytöllä riehumatta? Taitaa kuitenkin metsästyttää tukevampaa noparia, ihan vaikka jo mielenrauhan takia..?
-
Tukevampi moottori tulikin jo kotiin asti, muutamaa viikkoa nopeammin mitä luvattiin. Tänään sain sen vaihdettua paikalleen, ja samalla pinionilla testasin millä aiempiakin moottoreita, jaksaa kyllä vääntää aika kivasti. Ja nätisti leijuu jopa 1200 RPM ja allekin, lämpenee vaan nopari aika paljon helpommin mitä pienitehoisemmalla moottorilla. Tosin tuo 910KV on mitoitettu 8S akulle, ja sitä kun ajaa "vain" 6S paketilla niin periaatteessa pitäisi kierrosluvunkin vähentyä jossakin suhteessa, mikä sitten on käytäntö..?
Reippaan kymmenkunta minuuttia leijuttelin vähän taas säätöjä hakien, kivan leppoisa pienemmillä kierroksilla. Saas nähdä joutuuko tässä vielä sortumaan johonkin 550-600KV moottoriinkin, ihan vaan kokeilumielessä..?
Lämpöjä sitten tuntui kertyvän, noparissa heti laskeutumisen jälkeen semmonen 75 astetta, moottori käsin kokeillen vähemmän kuin polttava, kummasti ehti jäähtyä IR-lämpömittaria noutaessa, jotain 50 asteen tietämillä siitä vielä sai mitattua. Odotellaan siis seuraavan noparin saapumista, ja ehkä se puhallin olisi hyvä tuonne koppiin asentaa...
-
Intoonnuin sitten lentovaloista minäkin, kiitoksia Jose kuvistasi joista se ajatus sitten lähti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244961)
Toinen kokeilu, LEDin ympärille valetusta möykystä. Alumiinipalaan kairasin mielestäni hyvän kolosen, ja sitten lämmitin sitä ja valoin kuumaliimaa koloseen ja massan ollessa sulaa tökkäsin LEDin siihen. Jäähdyttyään irrottelua, ja vaikka kuumaliima ei ikinä missään pysykään kiinni, LEDikin irtosi vaivatta, niin sinne se muottiin osasi tarttua. Uusi yritys, WD40 käsittely muottiin, ja jopas irtosikin helposti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244960)
Ihan kivasti tuo värjää koko massan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244959)
Vähän pimeämmässä, eli valot pois tallista...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244958)Yllättävänkin hyvin tuntuu noista valoa irtoavan. Pari vilkkuvaa valkoista (strobo-imitaatio), pari kiinteätä valkoista (nämä jää varmaan pois), sit nämä punaiset "hitaasti syttyvät-sammuvat" (beacon:it) sekä vihreä ja punainen navigaatiovalo. Noille navigaatiovaloille pitää valaa jonkinlainen kikkare mihin LEDit upottaa, vissiin pitäisi näiden olla landareiden päissä...
-
Hätäsesti vuoleskeltu teline taka-beaconille..:
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244966)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244965)
Tuon piuhan meinasin piilottaa mustan kangasteipin alle, saas nähdä miten sitten piiloutuu. Vähän vielä arastelen tehdä reikiä evään, vaikkakin sinne sisään saisi aika nätisti häviämään moiset piuhat. Ehkä sitten jos/kun kirkkaan ledin laittaa vielä tuonne evän yläpintaan..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244964)
Kuumaliima-beacon finnfoamista tekastuun telineeseen, liimamassalla pystyevään kiinni. Viimeisessä kuvassa ilman salamaa ja tallista valot poissa, yllättävästi valaisee tuokin...
Ihan siisti, kun kauempaa katsoo, tosin ei tämä ainakaan vielä mikään "full-scale" ole, pikemminkin lähestyy semi-scale -rakennelmaa...
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=245054)
Tuommoisia kötöstelin kokeeksi, eli navigointivaloiksi pätkät kuumaliimaa joihin reikä ledille, ja sitten lisää samaa töhnää millä pätkät kiinni laskutelineputken päihin ja lopuksi varovaista hiontaa miniporalla hiekkapaperilla... Ihan on näköset, kun ei liian lähelle mene katselemaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=245053)
Ne aiemmin "valetut" beaconit, saa kelvata tähän nuokin. Jos hifistelemään lähtisi niin olisi vähän toinen meininki, mutta tuskin lennossa olevasta kukaan tulee valittamaan noiden ulkoasusta...
https://www.youtube.com/watch?v=UUZ9iAExaP8
Tuossa pieni lyhytelokuva valoista. Eiköhän nuo nyt jotenkin näy, selviää kun pilotti, eikun kelit selviää... Samalla selviää sekin pysyykö nuo menossa mukana... :o
-
Normaali ledeistä saat enemmän näkyvät hiomalla ne varovasti kuiviltaan 800 vesihiomapaperilla. Itse päivitin lentovalot isommalla valokulmalla näkyviin.(http://) Allulta ostin nämä valot. Näitä on saatavana monen värisinä. Etuvastuksien kanssa joutuu vähän kikkailee riippuen millä jännitteellä syöttää valoja.
-
Tälläset valot tänään päivityksellä.(http://)
-
Tämä se on ollut aivan hiljaa ja koskematta, sitten valopäivityksen. Kesällä ei vaan viitsinyt lähteä paistamaan moottoria saati noparia, vaan eiköhän tuohon tule tilannepäivitys lähiaikoina. Kun menin Cänädästä ostamaan 510KV moottorin, josko sillä sais moottorin pysymään oikeilla kierrosalueilla noparin päästessä paremman hyötysuhteen alueelle eli sinne 80-90% tietämille..?
No eihän se moottori sinne ihan heittämällä mene, pikkasen askartelua vaatinee runkolevyjen kanssa, ja ehkä välikalikkaa moottorin ja pukin väliin, mutta ne on taas ihan vaan mekaanista työstöä ne. Samalla taitaa vaihtua slanted -hammaspyörät, joiden kanssa välitysten pitäs sattua mukavasti sopiviksi eikä ratasäänien hiljentyminen sekään isommin haittaisi...
Edittiä notta: Ostin vielä noparin tuolle moottorille, Castlen Phoenix 120 Kyprokselta, samanlainen mikä on 600 Pro:ssa. Eihän se parikymmentä ampeeria kesää tee, mutta on kuitenkin turvallisemmalla alueella kuin 100A nopari joka talvellakin halusi kuumentua omaan makuun turhankin paljon... Niin, ja varalle Brain -pirunpurnukan, se lähti Irlannista matkalle, on sitten semmoinenkin varalla odottamassa mahdollista tarvetta... Alignin 100A nopari lähteekin sitten "välimallin" Hurricaneen, saa sekin soft startin ja govin käyttöön. Alkaa mennä vähän varustelukierteen puolelle näköjään...
-
Tämä se on ollut vähän tauolla, hissuksiin haalinut osia eli moottorin, noparin, vinohampaiset vetorattaat yms hilpettä. Ja odotellut sopivaa hetkeä tempaista lelut levälleen... No, nyt näköjään jotain alkoi tapahtumaan, kun ei vaan viitsinyt itseensä mennä palelluttamaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9019&pictureid=246538)
Ei paljoa pihalla viihdytty, oikein kukaan. Sen verran kävästiin että pientä pakollista kävellen kaupasta, ja sillä aikaa lukemat päätyi -23,8'C kylmyyteen, nyt onneksi jo kymmenen astetta lämpösempään päässy ja näkyy lauhtuvan koko ajan...
Kylläpä taas tuntui kylmältä pitkästä aikaa tuommonen. Siispä hyvillä mielin huumoritakkaan tulia, jotta näpit ei kohmetu heti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246549)
Tuon kun pikkutallin puolelta kävin noutamassa, niin sen verran kokeilin että yhteydet pelaa ja kaikki toimii. Noparin lämmöksi näytti melkein yhdeksää astetta, ja oli kyllä aika kylmä osia irrotella. Lähinnä päälapaset ja perärupeli irti niin sitten saikin mekaniikan kopasta pihalle, ja sitten jätin lämmittelemään toviksi että viitsi koskea mokomaan. Reilu viiden asteen lämmönnousu teki toiminnan heti mukavammaksi...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246548)
Masu täynnä ja näpit taas lämpöisenä, leikkelemään hiilikuitulevyä. Kun tuohon tuleva moottori on vain viisi milliä sisäleveyttä leveämpi, niin eihän se sinne sovi oikein huonostikaan ellei tee tilaa. Nopari samaten pois, siirtyy "välimallin" Hurricaneen se niin saa ainakin soft startin sekin...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246547)
Moottoripukkiin kiinnitysruuveille viisi milliä lisää säätövaraa, ekalla yrityksellä ei vaan etäisyys riittänyt eli ei saanu moottoria tarpeeksi kauaksi vetorattaasta että olisi pinion sopinut mukaan...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246546)
Tuommoisen kikkareen olin jo joku aika sitten veistellyt, jotta saa isommilla ruuveilla joita on tuplamäärä, kiinni moottoripukkiin...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246545)
Siisniinkö tuommoinen kasa osista sitten syntyi. Jotenkin vaan alkoi tuntua että voisi kai sitä silputa ihan uuden moottoripukin, semmoisen missä ei olisi enää liikkuvia osia ja tulisi moottori tukevammin kiinni neljällä M4 ruuvilla kahden M3 ruuvin sijaan..?
Eikä varmaan isommin haittaisi että saisi pinionin lähemmäksi moottorin laakeria, vähemmän akselia "tyhjänpäälle"...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246544)
Vaan sinne se lopulta sopi. Eikä edes servopiuhat hankaa hampaisiin. Pitänee kuitenkin vähän kiinnittää noita piuhoja ettei tärinässäkään hakeutuisi hampaiden väliin...
Periaatteessa olisi jo koekäyttöä vailla, mut ehtiihän tuota vaikka huomennakin. Ja jos on jotain feelua, niin nyt kun jättää kokeilematta niin ei jää yöksi harmittamaan. Tai sitten jää kaihertamaan että olisiko kuitenkin toiminut halutusti? Jänskättää kyllä että minkälaiseen lukemaan nuppikierrokset asettuu, eli pitääkö laskelmat paikkansa vai ei. Ja sekin, että paljonko hiljenee kun suorat hampaat vaihtuu vinoihin... Jännän äärellä taas sillai pikkusen...
-
Pientä testiä, sen vähän mitä ehti pikku ruuvaamisen lisäksi. Sähköosia vähän kiinni, ettei ainakaan mihinkään vääriin väleihin kulkeutuisi, peräkasetti ja päälavat irrotettuna pyörittelin. Kaikki kolme ohjelmoitua kierrosaluetta löytyy, ja ainakin ilman lapoja piti hienosti pyydetyt kierrokset, laskelmat piti paikkaansa, ja onhan nuo vinohampaiset rattaat merkittävästi hiljasemmat. Testilentoa varten vinotuet peräputkelle laitettu, peräkasetti lapoineen paikalleen, vielä päälavat ja laskutelineet niin voisi haaveilla testilennosta...
Vähän pyrkii houkuttamaan vaihtaa vastari, jotta saisi Spektrumin käyttöön ja sen kolme lentotilaa -jotka on mulla vain nuppikierroksia tässä ohjaamassa. FlySky kun tarjoilee vain kahta kierrosaluetta käyttöön, eikä ainakaan vielä ole tullut vastaan puukotettua koodia joka osaisi edes kolmea kaasuasetusta käyttää. Saisi ehkä miksausten kautta sovellettua, mutta sitten menisi taas yksi kanava pois muusta käytöstä, ja kun tässä on vähän haaveillut jos vaikka laskeutumisvaloa saisi ohjattua, niin siihen riittäisi DX7:n seiskakanava. Vaan nyt jos niputtaa taas kopan päälle, niin kynnys vastarin vaihtoon nousee jälleen...
Olisi ollut kyllä keliä lennätykseenkin, mutta sen pahimman poltteen sai onneksi toisella 600 Räxällä polteltua...
-
Varovainen kokeilu, hyvältä vaikuttaa..:
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246563)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246562)
Aika hyvin sattui painopistekin kohdillee, kun laittoi vastarinakun pääakun eteen. Oletuksena että "kyllä se tämän testin siinä pysyy", ja pysyi se...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246561)
Takapihan kamerasta pysäytyskuva, tuosta jo voi päätellä että kävi se ilmassakin...
https://www.youtube.com/watch?v=_oRtolJdKKw
Ja tuossa pieni lyhytelokuva. Tuossa testissä 1000 ja 1100 nuppikierrokset, kokeilin 1200 myös mutta kuten aavistelin, ei kuulosta korvaan kivalta, tuossa videossa ei sitä ole mukana...
Hyvillä mielin uskaltanee kasata takaisin kopan sisälle nuo. Värjäsin vielä illasta lapojen päitä, näkyy aika kivasti nekin...
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246620)
Koppa sai taas täytettä. Alkaa ehkä tuotakin kasausta jo oppimaan kun menee aika vaivatta paikalleen...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246619)
Nopari tarttui tuonne, FlySky:n lämpöanturi noparin kyljessä. Vähän voisi ehken noita piuhoja vielä johonkin kiinnitellä, ottaa ikävästi silmään..?
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246618)
Akkua vielä mallaten, samalla tarkistaen oliko noparin sijainti ollenkaan hyvä akun piuhaa ajatellen. Näyttäisi sekin sattuneen suunnitellusti...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246617)
Vielä päälavat kiinni, niin voisi käydä testaamassa uuden voimalinjan. Lentovalotkin näkyy, kameran salamasta huolimatta...
Kuvasta poiketen, otin vielä perälavat irti ja suihkin maalia niidenkin päihin. Vähän antaa ilmettä nekin pienet oranssit pätkät, kuten päälavoissakin. Näkyy sitten lennossa tai ei, ainakin takapihan kamerassa näkyy... Odotellaan nyt hieman tyynempää keliä, tarpeettoman lujasti tuulee puuskineen nyt...
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246623)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246622)
Tuommonen siitä sit tuli, pari akullista tuli lennätettyäkin ja vielä ehjänä kotiin...
https://www.youtube.com/watch?v=xoroOOcn7NU
Pitäs kyllä tuohon videokuvaamiseen panostaa vähän enemmän, jos oikeasti edes siedettävää saisi aikaan. Näkeehän tosin tuostakin, että toimii ja pysyy ilmassa. Vanhalla väsyneellä akulla kesti takapihan leijuttelussa kymmenen minuuttia ilmassa, tuoreemmalla oletan että meni jonkin verran kauemmin. Selviää kun lukasee logit, ja sieltä ajan lisäksi kulutetut ampeeritunnit yms. Akkuvahtikaan ei äitynyt huutamaan 3,5 voltin hälytysrajalla, eikä storageen ladatessa ollut enää kotiin kävelyn jälkeen yhdessäkään alle 3,7 voltin kennojännitteet...
Kunhan saa logit lukaistua, niin tietää vähän missä mentiin. Sekä sen että olisiko vielä paljon potkua jemmassa, jos vaikka 600mm lapasilla kokeilisi kun semmoisiakin löytyi kaksi paria varastosta mitä en muistanut olleenkaan. Tai paremminkin neljä paria, kun olisi kaksi paria niin mustia kuin valkoisiakin mistä valita...
Peräosasto käy vielä auki, tuntuu välillä tahmaavan perän liikkeitä, ei meinaa aina komento mennä perille ja sitten kun menee niin nykäisee aika vauhdilla. Kasatessa tuntui kyllä kaikki irrallaan herkästi liikkuvan, mutta voihan siellä jotakin jännää olla mikä ei kasattuna enää pysykään herkkäliikkeisenä, ja kun tuo perän työntötanko on aika jännillä mutkilla vakioon nähden niin ei sinne juuri ylimääräisiä jumituksia tarvii kun alkaa häiritä...
Valot kyllä näkyy just siten miten kuvittelinkin, ei paista silmiin mutta näkyy hyvin kuitenkin...
-
Login kertomaa..:
-takapihan lennättelyssä:
--aika tarkka kymmenminuuttimen rupelit pyörimässä
--nelisen ampeerituntia
-kentällä lennellessä:
--18 minuuttia sähköt kytkettynä, 15min20sek moottorilla käyntilupa
--max virta 51,5A
--max tehot 1161W
--ESC max lämpö 33,2'C
--min akkujännite 22,2V
Taitaa riittää potkua 600mm lapasille ihan kivasti, ja saattaa edelleen kestää kymmenminuuttisen ilmassa..?
-
https://www.youtube.com/watch?v=fRHWYvvGWBk
Govin asetusten hakua, nyt vastaa mukavammin kierrosten muutoksiin. 14 minuuttia näkyi logissa olevan moottori käynnissä, nätisti pitää kierrokset pyydetyissä 900/1000 RPM, ja jotenkin muutenkin mukavammin käyttäytyi kun kokeeksi laitoin 600mm lavat. Perä jumii satunnaisesti, ehkä pitää koko työntötankohässäkkä rakennella uusiksi, nyt on turhan paljon mutkia joista pääsee joustamaan...
Jäi akkuun vielä joutilaita elektrooneja tuon 14 minuuttisen jälkeenkin, login mukaan oli kulunut 3,6Ah eli ihan turvallisella alueella oltiin vieläkin. Eli eiköhän tuolla sen vartin ihan hyvin pysy ilmassa, varmaan parikymmentä minuuttiakin mutta tuolloin alkaa olla hieman turhan tyhjäksi päästetty...
Kokeeksi kävin toisella 600 Räxällä sataman jäällä, sinne pitää kyllä tämänkin kanssa mennä kunhan saa perän mekanismin ratkaistua. Ja tuli kyllä huomattua että isompi on parempi, vaikkei isoa eroa olekaan venytettyyn Hurricaneen niin selkeä ero oli ainakin näille silmille. Hienosti kyllä tuo kymmensenttinen puuterilumi pöllyääkin...
-
Peukulla, pinsetillä vai sekaotteella?
-
Peukulla. Pinsettiä kokeillut, menee silläkin, mutta peukkuote on jotenkin sopivampi. Pinsettiotteella on kyllä tarkempi ohjattava, mut taitaa tuo opittu ote olla peruja jostain reilun neljänkymmenen vuoden takaa kun ekaa RC-autoa ajeltiin kotona... Pinsetin kanssa pitäs opetella vipusten käyttö uusiksi, lentotilaa ja throttle holdia kun tulee käytettyä etusormilla...
-
Veistelin uutta työntötankoa, paremmin reititettynä ja vähemmillä mutkilla. Edellinen versio jousti ihan reilusti, kun tuli väänneltyä tanko vailla täyttä ymmärrystä, ei sitä oikein mikään tukenut etteikö olisi päässyt joustamaan. Nyt loppuu servosta vääntö ennen tangon myötäämistä, joskopa tuo toimisi hitusen paremmin...
Peräkasettia paikalleen ihmetellessä, jotenkin näytti jotain olevan oudosti. Vaan ei sitä outoutta kauaa tarvinnut etsiä, yks asentaja oli näköjään laittanut perälapaset viime maalauksen jälkeen väärinpäin. Eiköhän tuossakin ole jotain syytä heikompaan perän pitoon, selviää kun saa taas nippuun ja ilmaan..?
Sattuuhan noita. Ja vähän luvattoman helposti tässä kun on rupeli putken vasemmalla puolella ja pyörii toisinpäin kuin muissa. Oli kyllä alkuun ihmetellessä hieman pöllämystynyt tunnelma, enempiä ajattelematta kun pyöritti käsin nuppia niin mieli väitti perärupelin pyörivän oikeaan suuntaan mutta lavat meni terävä puoli edellä. Piti hetki pohtia, kunnes sai muistilokerosta kaivettua että tässä tosiaan taaempi lapa menee ylöspäin oikeinpäin pyöriessään...
Vastarin vaihto siirtyy sit koelennon jälkeiseen aikaan, kun nyt menee sitten perän gain asetus tutkittavaksi. Kun tuntui ettei piisaa mikään, vaan ehkä tuo lapojen väärinpäin olo vaikuttaa ettei vaan ollut pitoa. Ja kun DX7:ssa ei ole ylimääräistä propo -kanavaa, joka taas FlySky:stä löytyy, niin sillä sitä on helpompi haarukoida arvoa kohdalleen kun ei tarvi valikon kautta prosenttilukemaa säätää...
-
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246684)
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246683)
Työntötangosta tuli tuommonen. Hieman aiempaa tukevammin kiinni ja vähemmillä mutkilla...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=244660)
Tuo oli ainoa kuva entisestä, vähän kuitenkin muotoja siitä näkee. Turhan isoja sivuttaisia siirtymisiä, ja aivan liian pitkiä välejä tukematta mutkiin nähden...
Pikkasen kutittelisi lähteä kokeilemaan, ei vaan enää tälle päivää ehdi akkuja latailemaan että valoisan, tai edes hämärän rajamaille, ehtisi...
-
Pikkupakkasessa pientä testailua. Jumii perä edelleen, välillä tosin pehmeästi seuraa ohjausta, välillä ei vaan nokka lähde kääntymään oikealle -kunnes sitten reilulla nytkäyksellä kääntyy. Sen jälkeen taas tovin seuraa ohjausta kunnes jumihetki taas saapuu...
Asetuksiakin kävin läpi, imaisin vanhaan pikku-IBM:ään Brainin ohjelman, ja sillä sitten tallissa ihmettelyä. Ei tarvii enää irrottaa lapoja ja kantaa ylös, että pääsee asetuksia säätämään. Vaan ei sieltä ainakaan äkkiselleen löytynyt syytä, eikä apuja, tuohon häiriöön...
Testilennolla takapihalla meinasi tulla sitten lentoturmatutkintaan aineistoa, kun perä lopetti kokonaan yhteistyön, onneksi ei kovin nopeasti lähtenyt pyörimään mutta oli siinä oma operaationsa saada halutusti ja ennenkaikkea hallitusti ilman vahinkoja alas. Servopyörästä irtosi linkkipallon ruuvi, korkkasi kierteineen muovista irti...
Osasyynä tuolle varmasti oli tässä viimeisessä muutoksessa, kun laitoin uuden linkkipallon pään. Joka oli nyt kokeillessa aika tahmea, herkistelemällä sen sai kyllä herkäksi mutta tahmeana varmasti kiersi itseään irti. Loput sitten nitkuttaessa, eli muovit muruiksi... Uudelleen kiinnitin, tällä kertaa M2 -läpipultilla nyloc -mutterin kanssa, eiköhän tuo nyt pysy. Servopyöräänkin kairasin M2-kierteen...
No, auttoiko käytökseen? Juuei. Edelleen tahmaa, mutta ei heti vaan hetken leijuttelun jälkeen...
Otin sitten kulmavivun irti peräkasetilla, ja oli kyllä kylmänä yllättävän tahmea slideri akselilla. Kokeeksi WD40 suihkaus, heti herkistyi, jarrucleanerilla puhtaaksi ja kummasti herkistyi vielä lisää. Harmittavasti tuossa touhutessa vaan ulkovalot ehti sammua, siirtyy testaukset jollekin toiselle päivälle...
Jännä ettei edes säikäyttänyt tuo työntötangon irtoaminen. Ehkä sitä vaan oli sen verran varuillaan muutenkin, odottaen että jotain kuitenkin tulee tapahtumaan..?
Tulihan tuossa pohdittua sitäkin, että pitäisköhän koelentoja suorittaa ilman skaalakoppaa...
-
Mitäs jos ton peräkasetin linkin/kulmavivun kääntäisi alapuolelle? Tietty kasetin slaideri kääntyisi myös, ja tanko suoristuisi.
Kaikki öljyt linkeistä kannattaa jättää pois, koska öljy kerää kaiken pölyn. Voit tehdä ylimääräisestä linkkipallosta hyvän avartimen, ku jollain terävällä vedät muutaman skraadun palloon, ja sillä avarrat itse linkkiä.
Myös peräputkien tukia, josta linkkitanko menee läpi, niin voi hieman avartaa sopivalla poralla. Itse en käyttäisi edes 0,5mm poraa. 0.2mm voisi olla ensiapu.
Mä muistaakseni tein 700 Allun+Heliartistin tigru-skaalakopalle kolme tukea tönärille, joista kaksi lyhensin. Liittäminen tapahtui ohuella rst rautalangalla, punotulla siimalla ja epoksilla. Ei työntötanko kumminkaan ymmärrä että se menee viritetyn tuen läpi. ;)
-
Oli tuolle joku syykin, miksi en alapuolelle sitä saanut. Koko kasetti kun on ylösalaisin, että sai rupelin vasemmalle puolelle, niin noilla osilla ei vipusta saisi alapuolelle tekemättä koko vipua uusiksi. Olisi kyllä jyrsin tallissa, just tuon kokosille osille käypänen, että jos oikein käy ärsyttämään niin sitten tekasee toimivat osaset...
600 pro:n peräkasetti olisi ehkä paremmin käännettävissä. Ei vaan tuon takia viitsi toimivasta hyvin lentävästä osia ottaa, ellei sitten ostaisi koko kasettia minkä tuohon laittaisi? No, koelentokeliä odotellessa...
Oli tuossa jotain öljyä käytetty, olikohan jotain teflon-kuivavoiteluainetta, vaan kaikki kun puhdisti pois niin herkistyi ihan reilusti. Taisi vähän takkuilla kun siihen tuota öljyä laitoin, vaan pitkään oli tahmaamatta eli olisiko kerännyt sitten pölyä ja pakkasessa tahmaantui vähän lisää..? Seuraava lento on kyllä kuivaksi puhdistettuna, sittenpähän senkin tietää...
-
Juuei toimi. Tai siis, pääosin toimii kuten kuuluukin, vaan satunnaisesti jää jumittamaan josta taas seuraa hidas pirotus ilman ohjauksen vastetta. Tosi leppoisa, etenkin takapihan ihan liian pienessä tilassa suoritettuna...
Maassa ei jumita mikään, ja ihan tolkun voimalla yrittää kyllä vääntää vaikka pitää käsin lavasta kiinni. Eikä jousta vivustokaan enää. Kokeeksi otin ilmaan rate-modessa, pystyy sitä näköjään niinkin leijuttelemaan, ja hienosti kyllä reagoi ohjaukseen kun ei jumita mutta yrittää kiusata siinäkin modessa...
Notta perä taas osiksi, mekaniikka kopasta ulos, landarit kopan sovitelevyn tilalle ja testausta kasaamisen jälkeen. Onhan tuohon nyt syy löydyttävä, joku mitä en vaan ole vielä huomannut kun aloitti tuon oireen lentotauon jälkeen. Mitään Brainin asetuksiakaan ei tullut muutettua kuin vasta oireen ilmaannuttua, mekaaniselle puolelle oletan tuon vian kuuluvan...
-
Ei näköjään pitäisi pitää nettiyhteyttä toimivana yön pimeinä tunteina. Lähti tilaukseen pari ratkaisuvaihtoehtoa, vasenkätinen kulmavipu ESP:n peräkasetille Alilta että saa alapuolelle vipusen, ja pro:n kaltaiset osat mitkä pitäisi käydä ESP:n kasettiin päivitysosina Tanskasta...
Eihän tuossa muuten mitään, vaan aina tuntuu parin kympin kikkareen mukaan tarttuvan vähän muutakin, melko yllättäen nelinkertainen loppusumma taas maksettuna...
Jos nyt yrittäisi tehdä peräosaston kunnolliseksi, kun kovin mielellään ei tuota koppaa tuhoaisi. Eiköhän noista nyt jotenkin saa kasailtua toimivan, kun aikanaan palikat saapuu..?
-
Laitoin osiksi, samalla tunnustellen mistä kaikkialta pitäisi huoltaa tässä osia odotellessa. Peräosat Tanskasta on kuulemma jo lähellä, vievät seurannan perusteella pakettia noutopisteelle. Pääsee sitten ihmettelemään miten sen peräosaston rakentaisi tällä kertaa...
Huomio kiinnittyi hieman välystä kehittäneeseen pääakseliin, tarkemmin sen alalaakeriin. Nupista heilutellen selkeästi liikkuu runkoon nähden, ei pelkästään tunnu vaan näkyy liike vetorattaan ja rungon välillä. Nuppi akseleineen pois, alempi laakeri helpommin irrotettava, pieni välys siinä mutta isompi laakerin ja akselin välillä. Digitönärillä löytyi viitisen satkua ohuempi akseli siitä laakerien kohdilta, kaipa se on vaan kulunut, nelilapanuppia asentaessa en laittanut uutta akselia vaan vanhalla paljon lennetyllä akselilla kasasin. Uusi odottaa kyllä asentumistaan jo vieressä. Ylempi laakeri tuntuu vähän väljältä myös, mutta rohiseekin selkeästi ja sormella pyörittäessä tuntuu pykäliä. Menee kyllä nuo molemmat vaihtoon, ja onneksi näyttää olevan ihan standardikamaa mitoiltaan, vastaavia löytyy heti laakerikaupasta...
Jospa nyt yrittäisi käydä kaikki muutkin paikat vielä kerran läpi, ja katsoisi että on varmemmin kunnossa ennen seuraavia lentoja. Eikä hätäilisi koppaan asentamisen kanssa, vaan suorittaisi testilennot illman skaalakoppaa ja sitten kun varmasti tuntuu olevan kunnossa niin palauttaisi kopan...
Kuvia tulee, kun saa uusia osia asennettavaksi, purkuvaiheesta taitaa jokaisella olla kokemusta miltä pilkkominen näyttää..?
-
Etenee kun saa etenemään...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246777)
Toinen sivulevy tuli uusi, samaten koko pyrstön ohjaushässäkkä, Rotordisk Tanskassa, muutama hassu päivä meni niiden matkalla. Midlandilta Sumujen Saarilta slideri, kun olikin milliä isommilla laakereilla, kuusi päivää klikkauksesta ja osat kotona. Pääakselin laakerit Ylivieskasta, vuorokausi tilauksesta niin oli paketti lähipostissa. Peräkasetille siis tuommoinen "päivitysosa" jotta vanhaan saa modernin ohjauksen, reippaasti tukevamman ja tarkemman. Pikkusen piti jyrsimellä pyyhkästä siivua pois, että mahtuu työntötanko kulkemaan raapimatta laakeripesään...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246776)
Matkalle ohjari, jyrsimellä löytyi alumiinikappaleen sisältä moinen. Työntötanko tuli tekastua myös, alkuperäinen 2mm teräslanka sisällä, kutistesukkaa koko matkalle ja muutaman sentin välein pikkupätkät, jotta sai sopivan nahkeantarkan 4mm hiilikuituputken sisälle. Pätkä 6mm pneumatiikkaletkua haarukkaan, vähänniinkö laakeriksi...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9070&pictureid=246775)
Lennetty, säädetty "pirunpurkkia", lennetty lisää, ja nyt on ekaa kertaa vimpan päälle tarkka tuon pyrstön ohjaus. Lisäksi nuppikierrosten lukema on vakaampi, kun tuli aikani kuluksi tekastua vetorattaan juurelle kiekko 3mm polykarbonaattilevystä, heijastavaa teippiä puoleen kierrokseen ja mustaksi toinen puoli. Nätisti näkyy ohjaimen näytöllä lukemat, jos vaan ehtisi katsoa lennossa, jalakset maassa pelonsekaisin tuntein ruutua katsoen ja ei näy enää yli kymppitonnin harhakierroslukuja...
Ihan huomaamatta tuli pidettyä reipas vartti ilmassa, ja vielä jäi ampeeritunteja lämmöksi muutettavaksi. Pääakseli tuli myös uusi ja se sai uudet laakerit, ei enää ole kummia välyksiä eikä rohise, alempi laakeri oli aika pykälillä kulkeva... Ja sitten tarvitsisi vain paketoida takaisin kopan sisälle tuo...
-
Onpas pää hatara ja muisti olematon. Päätin nohevana käydä vielä suorittamassa koelennot, ennen koppaan paketointia. Hyvin toimi, eikä toiminta muuttunut vaikka vielä vähän olin parantelevinani peräservon paikkaa. Ja kokeilin heittää koppaan sisälle, vaan eipäs sopinutkaan. Näköjään uuden peräservon kiinnikkeen kanssa servo asemoituu hieman toisin, eikä semmoista asentoa siihen löytynyt että olisi enää sopinut paikalleen...
Kävin sitten katsomassa aiempia kuvia, että mitenkä se servo olikaan mahtunut, niin siinä sitten samalla huomasin että olikin tullut testilennot tehtyä... Ei sitten niin minkäänlaista muistikuvaa aiheesta...
Tästähän sitten meinasi kehittyä lisä-ärsytystä, kun ei vaan muistanut, eikä sitten sopinut edes kopan sisälle mekaniikka. Ihmettelyä ja servon pyörittelyä, vaan ei löydy semmoista asentoa missä sopisi... Ei, vaikka yritti apinoida kuvien mukaisia asentojakin. Vaan yllättäen tuli ratkaisu keksittyä, kun hetkeksi päätin unohtaa koko asian, kahvikupin ääressä. Siinä sitten ihan muuta ihmetellessä välähti, että entäs jos laittaisi vanhan Asso RC10:n servokiinnikkeet tähän, peräputken pantojen ja servon asennuslevyn väliin, ja saisi servon pystyasentoon? Kupin kun sai tyhjäksi, niin ei kauaa tarvinnut edes osia etsiä, kun otti ne vaan siitä lokerosta RC-pakista, jonne kyseiset osat oli laittanut vuonna 1990, odottamaan tulevaa tarvetta. Ihan hyvät, käyttämättömät, joihin ei ollut edes servon ruuveille porattu vielä reikiä...
Tuolla ratkaisulla sai sitten mekaniikan taas sopimaan kopan sisälle, ja nyt jäi servon ympärille reilusti tilaa. Työntötankokin asettui mielestäni järkevästi, servon vipu liikkuu vastaavasti kuin perän vipunen, jotenkin järkevämmän oloinen nyt kaikkineen. Kasasin sitten kaikki lentokuntoon, ja tuossa vaiheessa sitten muistin miksi jäi hetkeksi odottamaan. Se vastaanottimen vaihto, sehän se piti vielä tehdä. Jäi siis sekin tekemättä, kun ei vaan muistanut sitäkään. Vaihdetaan se sitten seuraavalla kerralla, jonkun akullisen voisi käydä tyhjentämässä tälläkin nyt kun kerran taas on niputettuna...
Pitäis näköjään tällä muistilla lukea omia kirjoituksiaankin, että pysyisi kartalla mitä on tullut tehtyä ja mitä pitäisi tehdä... :o