Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: jose52 - 01 Kesäkuu, 2023, 22:01:38
-
Kuinka helpoin tapa muuttaa FS-i6S ohjaimen toimintoja nostoa ja laskua. Lennän joskus oikealla kopterilla jossa nostokahva ylös nostaa kopterin. Haluaisin radio-ohjaimen toimivan samoinpäin. Nyt vasemman tikun työntö eteen nostaa kopterin.
-
FS-i6S viittaa Flyskyn ohjaimeen, ja jos siinä on yhtään vastaava valikkorakenne yms, niin lapakulmakäyrän (pitch curve) teet peilikuvaksi. Eli kun normaalisti on tikku alhaalla lapakulmilla 0% ja ylhäällä 100%, niin vaihdat siten että 100% onkin ylhäällä ja 0% alhaalla. Kaasukanavan saattaa joutua kääntämään käänteiseksi, jos kierrokset haluat muuttumaan tikun mukaan, vaan jos on "flättikäppyrät" kaasulla niin tällä ei merkitystä ole...
Missäspäin majailet, ja ennenkaikkea, missä oikealla lennät? Ja jatkokysymys, kummasti kiinnostaisi taas päästä oikeankin kyytiin. ja jätän kysymättä toistaiseksi saapiko tikkuihin em. tapauksessa koskea ollenkaan..?
-
Yritin löytää manuaalista, ja joutuubin kauttakin, vaan ei olekaan mainitsemiani valikoita tuossa versiossa. Eli ei tuo taidakaan paljoa tässä auttaa mitä kirjottelin aiemmin...
Ei kai maailma ole mennyt jo semmoiseen suuntaan että ilman flight controlleria ei voi enää kopteria lentää, siisniinku tankosia on lennetty..?
-
FS-i6S viittaa Flyskyn ohjaimeen, ja jos siinä on yhtään vastaava valikkorakenne yms, niin lapakulmakäyrän (pitch curve) teet peilikuvaksi. Eli kun normaalisti on tikku alhaalla lapakulmilla 0% ja ylhäällä 100%, niin vaihdat siten että 100% onkin ylhäällä ja 0% alhaalla. Kaasukanavan saattaa joutua kääntämään käänteiseksi, jos kierrokset haluat muuttumaan tikun mukaan, vaan jos on "flättikäppyrät" kaasulla niin tällä ei merkitystä ole...
Missäspäin majailet, ja ennenkaikkea, missä oikealla lennät? Ja jatkokysymys, kummasti kiinnostaisi taas päästä oikeankin kyytiin. ja jätän kysymättä toistaiseksi saapiko tikkuihin em. tapauksessa koskea ollenkaan..?
Kotipaikka on Punkaharju, joka kuuluu nykyään Savonlinnaan. Olen lentänyt Schweizer 300 2 paikkaisella kopterilla muutaman kerran tutustumis mielessä opettajan valvonnassa. Ei siitä sen enempää. FS-i6S on nyt 2 moodissa. Myyjä toimitti 1 moodissa. Hyvä etten särkenyt kopteria eka lennolla. Ohjaimessa ei ole lapakulmakäyrää. End points CH3 on -100% ja 100%, mutta niitä ei voi muuttaa keskenään. Jotenkin olisi mielekkäämpää vetää vasenta tikkua nousussa. Oikeassa koperissa noustessa vedetään nousukahvaa ylös.
-
Menee ihan arvailuksi, mutta mitenkähän tuommosessa tapauksessa toimisi laittamalla kolmoskanavan reverselle? Tulisiko jotain sekoilua kaasun kanssa? Melkein pitäisi olla näpelöimässä ohjainta, tutustua tarkemmin että voisi yhtään parempia arvauksia kehitellä...
Punk-a-harju ei ihan huomiselle reitillekään osu, Korpilahti-Mäntyharjy-Mikkeli-Korpilahti, poikkeaisi pikkasen turhan paljon ja helposti loppuisi tunnit vuorokaudesta kun jo noissa tiedossa olevissa pysähdyspaikoissa menee helposti tunteja...
-
Kokeilin eteenlentoa rev. ja 3D moodissa näkee lapakulmat vaikka moottori ei pyöri. Ei muuttunut. Tuli vaan mieleen että en opettanut kopteria uusille asetuksille. Täytyy kytkeä tietsikkaan ja kokeilla.
-
Siis tarkoitin roottorin kallistusta en lapakulmia. Olen näissä radiovehkeissä ihan pihalla.
-
3 on nyt Rev. Kävin nyt opettamassa kopterille sen tietokoneella. Nyt toimii nosto ja lasku niin kuin halusin. Kiitoksia neuvoista!
-
Eilen en kokeillut käynnistää koperia. Katsoin tikkujen toiminnan 3D moodissa. Muuten hyvä mutta kopteri ei lähde käyntiin. Muutin 3 taas Nor. ja käynnistyy.
-
Käynnistys piti muuttaa myös 3 Rev muutoksen jälkeen. Ennen käynnistyi tikut Lounas ja Kaakko. Nyt Luode ja Kaakko ja käynnistyi.
-
Hyvä että onnistui. Tuo "käynnistyssuunnan muutos" ei yllätä, kanavan ohjaus kun on käännetty niin siinähän se käynnistyskomentokin on sitten kääntynyt...
Tuota tikun suuntaa tuli sitten pohdittua, ja sehän on oikeaan verrattuna tosiaan kummallisestipäin. Mistä sitten on peruja että "näin on päätetty" se suunta aikanaan laittaa? Ja sit välähdys, eikös joku noita 3D-pyörittelijöitäkin aja just noin käännetyllä collective -tikulla..?
-
Hyvä että onnistui. Tuo "käynnistyssuunnan muutos" ei yllätä, kanavan ohjaus kun on käännetty niin siinähän se käynnistyskomentokin on sitten kääntynyt...
Tuota tikun suuntaa tuli sitten pohdittua, ja sehän on oikeaan verrattuna tosiaan kummallisestipäin. Mistä sitten on peruja että "näin on päätetty" se suunta aikanaan laittaa? Ja sit välähdys, eikös joku noita 3D-pyörittelijöitäkin aja just noin käännetyllä collective -tikulla..?
Tää on puhdasta arvailua, mutta veikkaisin että logiikka perustuu siihen, että kun lähetin on kädessä, niin pilotin näkökulmasta tikkua ylös liikuttamalla kopteri nousee ylös ja päin vastoin. Eli sinänsä samalla tavalla kun oikeassakin kopterissa jossa collective kahva myös nousee ylös kun kulmia lisätään.
Noin muuten voisi olla ihan harkitsemisen arvoista konffata se collective tikun käytös ihan standardin mukaiseksi ja totutella vaan siihen, en usko että tämä on tekemätön paikka, ja saattaa jatkossa säästää monilta muilta murheilta kun vehkeet toimii ns. yleisen normin mukaan.
-
Ne on käännetty ihan normaaliksi. Ei aiheuta haittaa oikean kopterin ohjaukseen. Se on nyt jo nupissa miten mennään.