Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: kopteria - 19 Joulukuu, 2008, 18:10:16
-
onkohan se normaalia et tämä 9257 pitää jatkuvasti aika kovaa siritystä ??? entä mikä neuvoksi gyrona 401 ja servo 9257 ja säätöjen pitäisi olla kohdallaan niin jatkuvasti hiljalleen vasemmalle vetää..... servon siirtelyllä ei vaikutusta asiaan- ??? ???
-
Trimmit pois päältä, kaikista.. ei saisi käyttää edes nupin servoihin.
http://www.wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato (http://www.wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato)
-
joo kaikki on pois päältä.. ja en tosiaan tiedä mikä tässä nyt perseellään ... tosiaan aivan samanlainen ku aikaisempi gyro telebee ja mikä lie servo... olen varm kaikki ohjeet täältä etsinyt ja ei vain onnistu >:( äsken tossa huomasin et ku esim:kopteria käsissä pitää ja vaikka kääntää täysin toiseen laitaan (oikealle) servo asennon ja sit esim-rauhallista heilutusta sivuille tekee niin ei mene pitkään ku servo täysin vasemmassa laidassa ::) (onko tämä norm ei varmaan jos tuosta tekstistä nyt joku ymmärsi mitä tarkoitan ;D ja miksihän tämä tekee niin et ku liikaa gainia perä tekee ylös alas liikettä?? vai alkaakohan jo silmissä heittämään :D
-
Hmm, olisko nyt HH mode päällä ja kun pyörittelen niin se liikuttaa nuin sitä servoa... eli jos laitat sen rate moden niin sitten pitäisi pysyä servon keskellä ja palautua aina siihen sen jälkeen kun liikutat tikusta
Mutta jos HH modessa niin jos liikutat tikkua niin se servo jää sinne asentoon.
-
Mitkä radiot ku graupnerissa taitaa olla oletuksena joku revolution mikseri päällä.
Nimim kokemusta on...
-
onkohan se normaalia et tämä 9257 pitää jatkuvasti aika kovaa siritystä ???
Se servo hakee kokoajan keskikohtaansa ja hidasvasteinen lähetin ei pysy tahdissa ja vähän sirittää. Ei ole menossa rikki :)
'ei saisi käyttää edes nupin servoihin.'
Eihän sitä laitetta saa lentämään oikein joka lentotilassa jos trimmejä ei saisi käyttää. Perän trimmiin ei saa koskea jos on AVCS-moodi päällä, kaikkiin muihin on pakko joskus koskea. Sitä varten sulla on trimmit radiossa että niistä säädät ;)
-
En näe kyllä tarvetta säätää niillä, mitä ne puheet sitten on ettei saisi koska servojen liike alueet kärsii?
-
En näe kyllä tarvetta säätää niillä, mitä ne puheet sitten on ettei saisi koska servojen liike alueet kärsii?
Täh todellakin ainoo trimmi mikä pitää olla keskellä on juuri perä, muita trimmataan jos tarvetta katsotaan miten se kopteri toimii ei niitä trimmejä älkää tehkö asioista liian vaikeita. Digi servo pitää koko ajan sirinää koska hakee keskikohtaa eli toimii. Juho kerkes ensin.
-
En näe kyllä tarvetta säätää niillä, mitä ne puheet sitten on ettei saisi koska servojen liike alueet kärsii?
Meilläpäin kun tuulen suunta muuttuu niin trimmataan kopteria. Säädetäänkö siellä pohjosessa swashin linkkejä kun tuulensuunta vaihtuu? :D
-
Hmm, jos tuulen suunta muuttuu niin käännän tikkua.. mitään tuommosia turhuuksia aleta naputtamaan :D
-
Hmm, jos tuulen suunta muuttuu niin käännän tikkua.. mitään tuommosia turhuuksia aleta naputtamaan :D
Laitappas jotain lennätys videota kun tunnut olevan aika guru vaikka ei olla nähty tapahtumissa, jutut viittaa siihen että olet aika 3D kuski? Ainaki jos kattelee viestien lukumäärää ni kerkeetkö lennättelemään ollenkaan?
-
Hmm, jos tuulen suunta muuttuu niin käännän tikkua.. mitään tuommosia turhuuksia aleta naputtamaan :D
Laitappas jotain lennätys videota kun tunnut olevan aika guru vaikka ei olla nähty tapahtumissa, jutut viittaa siihen että olet aika 3D kuski? Ainaki jos kattelee viestien luku määrää kerkeetkö lennättelemään ollenkaan?
No enkai minä rupea trimmejä vääntelemään jos tuulen suunta muuttuu kun lennättelen, tikuilla sitä yritän kompensoida.... enpä ole edes ajatellut että niitä tuommoiseen tarkoitukseen voisi käyttää, hyötyäkään en ymmärrä ^^
Eikä siinä mitään 3D:tä ole jos en trimmejä käytä ;D
Kylläpä ne 3D yrityksetkin vielä on simussa, enkä ymmärrä miten trimmeistä nyt päästään 3D:hen
Itse en niitä viestien lukumääriä tutki, eipä nuita näytä edes näkyvän enään... tykkään vain keskustella, toivottavasti se nyt ei haittaa... voin toki lopettaa :)
-
Joo saa keskustella mut jos ei ole kokemusta muutaku tältä vuodelta ni se vähän hämmentää, koska tältä foorumilta löytyy harrastajia & kilpailijoita jolla yli 10V kokemus koptereista. ja ne oikeesti tietää miten ajetaan.
Ja nytten on chat näköjään missä voi keskustella.
-
Joo saa keskustella mut jos ei ole kokemusta muutaku tältä vuodelta ni se vähän hämmentää, koska tältä foorumilta löytyy harrastajia & kilpailijoita jolla yli 10V kokemus koptereista. ja ne oikeesti tietää miten ajetaan.
Totta,
Mutta on sanottu ettei trimmejä saisi käyttää, ettei mene servojen liike-aluetta... niin nytkö niitä voisikin käyttää?
Tosin en kyllä ole huomannut tarvetta... ja jos tuulen kanssa niitä säätää niin niitähän pitää rukata kokoajan kun suuntaa/voimakkuus muuttuu?
Noh, eiköhän tämä tästä aiheesta sitten... pahoittelen hämmennystä, aina oppii uutta.
-
Totta kai trimmejä voi käyttää, siis muita kuin perän trimmiä. Ei tartte edes kovin monta naksua säätää jos koneen kasaa ja säätää huolella ennen lentoa.
Gyron drftausongelmaan: Etkai liikuta kopteria kun laitat virrat päälle? Kopterin pitäisi olla täysin paikallaan kun laitat akun kiinni, jotta gyro kerkiää resettautua kunnolla. Driftausta voi aiheuttaa myös luistava perän tehonsiirto, eihän hihna luista? Tarkista myös että mekaniikka on löysä, jos joku kohta jumittaa niin perä toimii huonosti.
Ja tosiaan digiservot pitävät aika kovaa siritystä, ei kannata huolestua. Jos alkaa lämmetä niin sitten voi olla jotain vialla.
-op-
-
No ainaki F3C kisoissa saa trimmata kopterin startti paikalta lennätys alueeseen ei muuten koska siitä olis liikaa hyötyä. Ja itselles sen kopterin teet et kellekkään muulle eli trimmaat miten kopteri toimii sun käsissä parhaiten.
-
Huom.. Olen aloittelija
Olen tulkinnut tältä foorumilta löytyvää "ei saa trimmata" ohjetta siten, että jos joku vääntö suuntaan tai toiseen on linkkien pituuksia muuttelemalla tehtävissä, niin se kannattaa tehdä. Täysin väärin säädettyä kopteria ei siis kannata trimmeillä laittaa kuntoon mutta pienet vedot voi poistaa. Suhtaudun "ei trimmata" ohjeisiin, että se on ns Akateeminen totuus, resoluutio pienenee etc... mutta lentäessä riittää insinööritotuus, vähän voi säädellä jos on tullut akku lätkäistyä vinoon tai jotain sellaista. Mutta perän trimmailu HH-gyroilla on oikeasti "kiellettyä" tai oikeammin, ei kovin järkevää. Vai miten se oli.
-
Jep jep,
HH perä ei tosiaan pelaa jos trimmaa, lähtee kanittamaan sinne suuntaan sitten kokoajan/pikkuhiljaa.
Ja 3D tuntuu ettei sillä ole merkitystä että trimmailee kun siinä veivataan kokoajan miten sattuu niin se trimmien "vakaava" vaikutus menisi sinne hukkaan :)
Tietenkin eri meininki nuissa F3C hommissa jne kun ei temmota katiskaa minne sattuu suunapäänä
-
3D:ssä kaikkein tärkeintä että perä on oikein säädetty, jos trimmi tai jokin muu vinossa niin tonttiin tullaan ja äkkiä ::) :). En tiedä tarkoititko vitsillä, mutta aloittelija voi helposti luulla että asia on tuolla tavalla.
-op-
-
En näe kyllä tarvetta säätää niillä, mitä ne puheet sitten on ettei saisi koska servojen liike alueet kärsii?
Hmm käsittääkseni koptereissa ei käytetä noiden servojen liike alueesta kuin osa? oikeestihhan niissä ois varaa liikkua viel vaik kuinka paljon?
-
3D:ssä kaikkein tärkeintä että perä on oikein säädetty, jos trimmi tai jokin muu vinossa niin tonttiin tullaan ja äkkiä ::) :). En tiedä tarkoititko vitsillä, mutta aloittelija voi helposti luulla että asia on tuolla tavalla.
-op-
Veikkaisin että omassa 3D yrittelyssäni ei ole väliä onko siellä nuppinn laitettu trimmiä vai ei ^^
En näe kyllä tarvetta säätää niillä, mitä ne puheet sitten on ettei saisi koska servojen liike alueet kärsii?
Hmm käsittääkseni koptereissa ei käytetä noiden servojen liike alueesta kuin osa? oikeestihhan niissä ois varaa liikkua viel vaik kuinka paljon?
Totta, mutta lähtökohtanahan on sanottu että säädöt pitäisi tehdä niin ettei käytetyä trimmejä... subtrimmit tietenkin erikseen, mutta en jaksa aiheesta enempää ;D
-
Veikkaisin että omassa 3D yrittelyssäni ei ole väliä onko siellä nuppinn laitettu trimmiä vai ei ^^
Kyllä sun nuppia tarvis trimmata, ainakin mun mielestä...
Totta, mutta lähtökohtanahan on sanottu että säädöt pitäisi tehdä niin ettei käytetyä trimmejä... subtrimmit tietenkin erikseen, mutta en jaksa aiheesta enempää ;D
Mä jaksan, missä noin on sanottu? Raamatussako? Voisitko ystävällisesti lopettaa ton MUTU- tiedon jakelemisen, se ei ainakaan aloittelijoita auta....
-
jopa on jari tänään ystävällisellä päällä :P
Edit: Käsittääkseni 1m4s0_ yritti tässä nyt vaan auttaa parhaansa mukaan, se on mahtavaa että tuut tänne aina itkemään kuinka muut on niin väärässä ja ei tiedä mistää mitää ja on iha pässejä ku yrittää auttaa muita ja sä oot harrastanu näitä ainaki sata vuotta ja tiedät kaikesta kaiken, ehkä muilta pitäs poistaa kokonaa kirjotusmahollisuus et voitas vaa lukee sun kaikkitietäviä vastauksia näihin aiheisiin.
Sun kirjotuksissa mitä oon lukenu tuntuu olevan aina tommonen lievä ivallinen ja alottelijoita dissaava tyyli ja tänne pyhään foorumiin ei sais kirjottaa mitään ilman vähintään 10v kokemusta ja täyttä tietämystä asiasta
siinä se :)
-
jopa on jari tänään ystävällisellä päällä :P
Edit: Käsittääkseni 1m4s0_ yritti tässä nyt vaan auttaa parhaansa mukaan, se on mahtavaa että tuut tänne aina itkemään kuinka muut on niin väärässä ja ei tiedä mistää mitää ja on iha pässejä ku yrittää auttaa muita ja sä oot harrastanu näitä ainaki sata vuotta ja tiedät kaikesta kaiken, ehkä muilta pitäs poistaa kokonaa kirjotusmahollisuus et voitas vaa lukee sun kaikkitietäviä vastauksia näihin aiheisiin.
Sun kirjotuksissa mitä oon lukenu tuntuu olevan aina tommonen lievä ivallinen ja alottelijoita dissaava tyyli ja tänne pyhään foorumiin ei sais kirjottaa mitään ilman vähintään 10v kokemusta ja täyttä tietämystä asiasta
siinä se :)
Mä olen vaan kato kärttyinen vanha äijä ;D
-
Näköjään ;D
Noh, kun sillon aluinperin rupesin säätämään että armit mahdollisimman suoraan, subtrimmillä sen että saa 90 asteen kulmaan, sitten swash suoraan linkkejä säätämällä. Taas swashin linkkejä säätmällä 0 kulmat tikun keskellä.
Ja ettei trimmejä saa käyttää. Nyt ei siis olla puhuttu lennossa/ennen lentoa tapahtuvista säädöistä, noista en ole kuullut missään mitään.
Voihan sitä tietenkin väärän tiedon korjata faktalla eikö rueta sätvimään ;)
Ärri murri :)
-
Näköjään ;D
Voihan sitä tietenkin väärän tiedon korjata faktalla eikö rueta sätvimään ;)
Ärri murri :)
Ärri murri, eikö sitä yksi jos toinenkin koittanut jo tuossa aikaisemmin tehdä, mutta sä vaan jankutit sitä samaa ???
-
Näköjään ;D
Voihan sitä tietenkin väärän tiedon korjata faktalla eikö rueta sätvimään ;)
Ärri murri :)
Ärri murri, eikö sitä yksi jos toinenkin koittanut jo tuossa aikaisemmin tehdä, mutta sä vaan jankutit sitä samaa ???
Sanottu että tuulen mukaan pitäisi/saisi käyttää, mutta aivan sama.. itse en sitä käytä, käyttäkää te jos tykkäätte.
Asia on loppuun käsitelty :)
-
jes lopultakin sain perän pitämään :D en tiedä oliko sillä merkitystä kun tuossa yhdessä ohjeessa oli et sitä (gain kanavaa kääntää 3 kertaa vai oliko se gyro kanava? kun perus säädöt tehny.. - no sen tein ja sit vielä uudelleen tarkistin et perässä kaikki liikkuu kevyesti -ja olihan se ruvennut jotenkin jumimaan... no tänään kuitenkin kävin kokeilemassa kopteria ja ero entiseen huomattava -nyt ku kokeilin volttia ja yms.. niin eipä enää perä kääntynytkään minne sattuu :D ja nyt säilyi kopteri ehjänä ;D "toisin kuin entisillä osilla jotain temppua kokeili ni melkein aina perä muljahti vauhdilla minne sattuu :o ja minun taidoilla yleensä lopputuloksen saldo -lavat -koppa-pääakseli..... no nyt sit vain kovaa harjoittelua.... (olis pitäny heti alkuun hommata kunnon osat -vaan ku iski piheys ::)
-seuraavaksi ku vielä tuon kääntymisnopeuden vasemmalle sais paremmaks -on todella hidas!! -täs hdx:n perässä ois kyl vielä varaa liikkua vasemmalle mut pitäs muutama alkuperäinen pultti vaihtaa pienempi kantaisiin (onkohan joku tehnyt tämän) ???
- niin ja miten se oikein tuntuu et ku pakkasta ni ei nuo lipot tunnu oikein virtaa antavan vaikka taskusta suoraan paikalleen laittaa ? vertaa esim: mitä sisällä kokeilin.. vai liekkö taas vain kuvittelen ::)
-
(olis pitäny heti alkuun hommata kunnon osat -vaan ku iski piheys ::)
Tämä pitää aina oppia vaikeimman kautta :D
Ja tuosta pyörähdys nopeudesta, DX7 radiossa ainakin saa nopeutta lisää kun laittaa "travel adjust" valikosta lisää prosentteja perälle... ei vaikuta liike-alueeseen mitenkään, vaan siihen kuinka nopeasti kulmat muuttuu, gyron limitillä se liike-alue... tuossa omassa pikku rexässä ei kyllä tarvitse olla iso liike-alue että pyörii ^^
-
401:n kanssa pitäisi kyllä olla kohtuu sama pyörintänopeus kumpaankin suuntaan, jos kaikki on mekaanisesti oikein säädetty. Onko kuinka suuri ero vasemmalla ja oikealla piro ratella? Jos alkaa radiolla säätämään pyörintänopeutta, pitää muistaa laittaa endpointit yhtä suuriksi kumpaankin suuntaan. Eri endpointit sekoittaa toimintaa aina uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Saman asian hoitaa myös perän D/R:llä, sillä tavalla saa myös eri piro nopeuksia eri lentotiloihin.
-op-