Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Laitman - 06 Maaliskuu, 2021, 09:10:39
-
Verkkotentti on nyt suoritettu ja huomasin yhden jutun kun luin läpi kaiken mahdollisen koulutusmateriaalin! Eli ainakin Mavicin akuissa ( minulla on kaksi Mavicia ) on akun suojelemiseksi sisään rakennettu toiminto, jossa osa akun latauksesta häviää melko nopeasti, jos sitä ei käytetä. Tämä on kai siksi, että jos on täysi lataus akussa pitkään niin se kuluttaa akkua. Havaintojeni perusteella täysi lataus säilyy jos latauksen jälkeen melko nopeasti menee lentämään. Mutta jos odottaa muutaman päivän niin lataus on yhtäkkiä vain 60 %. Joku viisaampi osaa ehkä kertoa tarkemmin missä vaiheessa itsepurkaus alkaa?
-
Voihan siihen olla tehty jokin ajastinkin jonka perusteella se alkaa purkamaan vasta viiveellä, mutta se purkuteho on niin pieni että ihan hyvin se voi sen aloittaa vaikka hetikin. Itsepurkamisen syynähän on tosiaan se, että täyteen ladattu akku ikääntyy huomattavan nopeasti ja yksinkertaisin ratkaisu tähän on purkaa varastointijännite tarpeeksi alas. Mutta on siille toinenkin syy. Jos nyt jostain syystä akussa on jotain vikaa ja se keksii vetää kennot oikosulkuun ja syttyä palamaan, niin vajaassa varauksessa oleva akku luovuttaa huomattavan paljon vähemmän energiaa tuhoutuessaan kuin ihan täyteen ladattu akku.
Eli kun akku ei ole koskaan ihan täys muuten kuin heti lataamisen jälkeen, niin se kannustaa myös lataamaan akut mieluiten juuri ennen käyttöä ja minimoimaan akkujen säilyttämistä täytenä. Tämä lisää turvallisuutta huomattavasti. Sivuvaikutus on sitten tuo elinkaaren jatkuminen.
-
Phantomeissa purun alkupäivän voi asettaa apissa. Tämän säikeen (https://forum.dji.com/thread-141613-1-1.html) mukaan Mavicissa on kiinteä 10-päivää.
-
Kiitos tiedoista! Asia selvisi!