Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: R3DgRu - 12 Kesäkuu, 2019, 13:21:03
-
Eli mulla olisi tuohon 550 Logoon matkalla Hobbywingin Platinum Pro v4 120A nopari jossa on 10A/25A BEC. Lisäksi siihen on tulossa 3 kpl KST:n BLS805X -servoja ja 1 kpl KST 815 -servo. Tarkoitus on siis käyttää noita 8 V jännitteellä. Servojen virrankulutusta en löytänyt, mutta joistain MKS:n servoista löysin 6,2 A maksimikulutuksen. Toki sekin menisi vielä tuon piikkivirran 25 ampeerin sisään.
Mutta miten on, tuleeko tuosta ongelmia vai toimivatko kuten pitääkin?
-
Eli mulla olisi tuohon 550 Logoon matkalla Hobbywingin Platinum Pro v4 120A nopari jossa on 10A/25A BEC. Lisäksi siihen on tulossa 3 kpl KST:n BLS805X -servoja ja 1 kpl KST 815 -servo. Tarkoitus on siis käyttää noita 8 V jännitteellä. Servojen virrankulutusta en löytänyt, mutta joistain MKS:n servoista löysin 6,2 A maksimikulutuksen. Toki sekin menisi vielä tuon piikkivirran 25 ampeerin sisään.
Mutta miten on, tuleeko tuosta ongelmia vai toimivatko kuten pitääkin?
Eiköhän se riitä.
Tuon riittävyyden voi (ainakin jollain tarkkuudella) testata ihan kuiviltaankin, siten että pistät kopterin virtoihin ja vatkaat tikkuja oikein kunnolla, ja luot hieman vastusta pitämällä lavoista tai lavanpitimistä kiinni. Jos tässä ei ilmene ongelmaa, niin eiköhän se lennossakin pelaa...
-
Eiköhän se riitä.
Tuon riittävyyden voi (ainakin jollain tarkkuudella) testata ihan kuiviltaankin, siten että pistät kopterin virtoihin ja vatkaat tikkuja oikein kunnolla, ja luot hieman vastusta pitämällä lavoista tai lavanpitimistä kiinni. Jos tässä ei ilmene ongelmaa, niin eiköhän se lennossakin pelaa...
Kiitos, hyvä kuulla. Täytyypäs tehdä vielä tuo testi ennen ensilentoa.
-
Eli mulla olisi tuohon 550 Logoon matkalla Hobbywingin Platinum Pro v4 120A nopari jossa on 10A/25A BEC. Lisäksi siihen on tulossa 3 kpl KST:n BLS805X -servoja ja 1 kpl KST 815 -servo. Tarkoitus on siis käyttää noita 8 V jännitteellä.
Varmaan meni sekaisin numerot? 805 on peräservo ja 815 nuppi. No kuitenkin, nuo servot on niin nopeat että 6V varmasti riittäisi ja bec pääsee helpommalla.
-
Varmaan meni sekaisin numerot? 805 on peräservo ja 815 nuppi. No kuitenkin, nuo servot on niin nopeat että 6V varmasti riittäisi ja bec pääsee helpommalla.
::) Näinpä onkin, eli tulossa on 3 kpl 815 ja 1 kpl 805X.
Täytyy testailla noita vaikka sitten eri jännitteillä ja kokeilla, huomaako jotain eroa käytöksessä. Jos ei, niin sittenhän jännitteen voi jättää alemmas. Vaikka tavallaanhan on vähän nurinkurista että virta pienenee jännitteen laskiessa. Servoissa kai sitten teho nousee jännitteen mukana mistä seuraa myös virran kasvu.
-
Täytyy testailla noita vaikka sitten eri jännitteillä ja kokeilla, huomaako jotain eroa käytöksessä. Jos ei, niin sittenhän jännitteen voi jättää alemmas. Vaikka tavallaanhan on vähän nurinkurista että virta pienenee jännitteen laskiessa. Servoissa kai sitten teho nousee jännitteen mukana mistä seuraa myös virran kasvu.
Tuli joskus testailtua tuota jännitteen muutosta ja samalla myös lisäkonkan hyötyä: https://www.kopterit.net/index.php?topic=13060.msg205384#msg205384
-
Tuli joskus testailtua tuota jännitteen muutosta ja samalla myös lisäkonkan hyötyä: https://www.kopterit.net/index.php?topic=13060.msg205384#msg205384
Kiitos, hyvä testi. Täytyy katsoa onko omalla kohdallani tarvetta kondensaattoreille.
-
Eiköhän nuo servot ole vähintäänkin riittävät ja riittävän nopeat vaikka sillä 6V jännitteellä. Itsellä on vanhat BLS451 nupissa ja hyvin on riittänyt teho. Samoin on riittänyt BEC:ssä virta. Tuollaisilla servoilla tulee vaan ihan turhaan 40-50g "ylimääräistä" painoa.
-
Eiköhän nuo servot ole vähintäänkin riittävät ja riittävän nopeat vaikka sillä 6V jännitteellä. Itsellä on vanhat BLS451 nupissa ja hyvin on riittänyt teho. Samoin on riittänyt BEC:ssä virta. Tuollaisilla servoilla tulee vaan ihan turhaan 40-50g "ylimääräistä" painoa.
No eipähän lopu suorituskyky sitten ainakaan kesken... Valitsin nuo ihan vain hintalaatusuhteen perusteella, kun olivat 67 € kappale neljän kombossa.
Säästän painoa sitten akussa. Eipähän tästä kevyttä saa enää oikein millään, kun moottoriksi piti ottaa 384 g norsu. Noh, jospa pärjäisi sitten tuulessa paremmin.