Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: 1m4s0_ - 04 Joulukuu, 2008, 10:59:41
-
Olihan siinäkin otsikko,
Itse taiteilin sen kuvan tapaan, mutta sitten rupesin miettimään että kärsiikö kantama... tuo johto ei järin pitkä ole että mihin se kannattaa hilata. Voiko tuo tykätä pskaa jos vie liian lähelle mööttöriä? :)
johdot eivät anna vastarille paljon liikutus mahdollisuutta, mutta tuo satelliitti voisi lentää kauemmaksi
-
Tuossa yksi viritelmä
-
Toimiva? :)
-
Kyllä tuo toimivalta tuntui. Kannattaa kyllä tehdä kantamatesti ja vielä käännellä kopukkaa moneen suuntaan. Itellä ei omasta mielestä tullut häiriöitä.
-
Pepen kuvassa näkyvä asennus on ehdottomasti paras vaihtoehto.
-op-
-
Pepen kuvassa näkyvä asennus on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Alkoi oikeasti kiinnostamaan miksi tuo on ehdottomasti paras vaihtoehto? Onko jotain perusteluja. Ei sillä että itse olisin Rectumin radioihin ja T-Rexeihin tuon 450 lisäksi sotkeentumassa. Aina herää vaan kysymys että "miksi?" jos joku sanoo jonkun asian olevan ehdottomasti jotenkin perustelematta kantaansa....Tällä foorumilla sitä harrastetaan tosi paljon, noh ehkä myös joillain muilla foorumeilla myös.
-
Koska kaikki antennit osoittaa eri ilmansuuntiin. Paras vaihtoehto.
-
Pepen kuvassa näkyvä asennus on ehdottomasti paras vaihtoehto.
Alkoi oikeasti kiinnostamaan miksi tuo on ehdottomasti paras vaihtoehto? Onko jotain perusteluja. Ei sillä että itse olisin Rectumin radioihin ja T-Rexeihin tuon 450 lisäksi sotkeentumassa. Aina herää vaan kysymys että "miksi?" jos joku sanoo jonkun asian olevan ehdottomasti jotenkin perustelematta kantaansa....Tällä foorumilla sitä harrastetaan tosi paljon, noh ehkä myös joillain muilla foorumeilla myös.
Siksi että johdot on helpoin ja turvallisin vetää vastarille tuota kautta, antenneja ei joudu taittamaan turhaan, lisävastarin voi asentaa tarpeeksi kauas rungon kylkeen koska antennit ei osoita silloin samaan suntaan, ja muut sähköt kuten gyron moduuliosan voi asentaa helposti kylkeen.
Alkoi oikeasti kiinnostamaan nähdä ne sanomasi lukemattomat postit joissa jotain suositellaan ilman edes yhtä perustelua?
Ei sillä että itse olisin Rectumin radioihin ja T-Rexeihin tuon 450 lisäksi sotkeentumassa.
Perusteletko mikä tekee näiden valmistajien tuotteista haukkumisen arvoisia?
Niinpä niin..
-op-
-
Siksi että johdot on helpoin ja turvallisin vetää vastarille tuota kautta, antenneja ei joudu taittamaan turhaan, lisävastarin voi asentaa tarpeeksi kauas rungon kylkeen koska antennit ei osoita silloin samaan suntaan, ja muut sähköt kuten gyron moduuliosan voi asentaa helposti kylkeen.
Kiitos. Tulihan niitä perusteluja. Yleensä väitteellä ei vaan ole mitään merkitystä jos sitä ei perustele. Tämä(kin) foorumi on täynnä tietäjiä jotka tietävät kaikesta kaiken ja kommentoivat kaikkia asioita ymmärtämättä loppujen lopuksi asioista mitään. Vai miten on mahdollista että jotkut käyttäjät ovat saaneet muutamassa kuukaudessa lajin aloituksen ja tänne rekisteröitymisen jälkeen yli 1000 viestiä kirjoitettua?
Alkoi oikeasti kiinnostamaan nähdä ne sanomasi lukemattomat postit joissa jotain suositellaan ilman edes yhtä perustelua?
Täytyi oiken lukea kaikki kirjoittamani viestit. Kuvailemiasi viestejä löysin tasan kaksi kappaletta:
1. Tunnetustihan FAI-kisoissa ei voi pärjätä jos ei aja hiropolla?? ;D ;D
2. ei kun 2.4GHz :)
Näissä väitteissä ei ole mitään perusteluja....tosin molemmissa hymiöt perässä, joten jokainen tehköön omat johtopäätökset. Ja yleisesti ottaen en viitsi olla joka asiaa kommentoimassa ja nevoja jakelemassa, joka johtunee siitä että en mä oikeasti näistä asioista mitään ymmärrä
Ei sillä että itse olisin Rectumin radioihin ja T-Rexeihin tuon 450 lisäksi sotkeentumassa.
Perusteletko mikä tekee näiden valmistajien tuotteista haukkumisen arvoisia?
ei tietääksen ole haukkumista jos kerron että en aio (noh lievennetään vähän: = todennäköisesti en aio) sotkeentua ko laitteisiin. Olen tämänhetkisiin radioihin (Futaba(ska) T12FG) niin tyytyväinen että tuskin Spectrumit/JR ainakaan antavat mitään lisää noihin nykyisiin verrattuna, tai ainakaan mitään ominaisuutta en osaa kaivata. Koptereitakin on tallissa jo liian usean merkkisiä,Hiropo, Knight Sport ja se T-REX 450.
-
Täytyi oiken lukea kaikki kirjoittamani viestit. Kuvailemiasi viestejä löysin tasan kaksi kappaletta:
En viitannut sinun kirjoittamiin viesteihin vaan yleisesti koko foorumin viesteihin koska sanoit että:
jos joku sanoo jonkun asian olevan ehdottomasti jotenkin perustelematta kantaansa. Tällä foorumilla sitä harrastetaan tosi paljon, noh ehkä myös joillain muilla foorumeilla myös.
Aika vähän olen loppujen lopuksi nähnyt tällä foorumilla perustelemattomia mielipiteitä.
Tämä(kin) foorumi on täynnä tietäjiä jotka tietävät kaikesta kaiken ja kommentoivat kaikkia asioita ymmärtämättä loppujen lopuksi asioista mitään. Vai miten on mahdollista että jotkut käyttäjät ovat saaneet muutamassa kuukaudessa lajin aloituksen ja tänne rekisteröitymisen jälkeen yli 1000 viestiä kirjoitettua?
Tuo on totta. Ja luulen että uudet harrastajat uskoo liian helposti sitä jolla on eniten viestejä..
Lainailusota on hauskaa, mutta eiköhän palata AR7000 vastarin asennukseen ;D. Minäkin voin muuttaa kommenttiani hiukan:
Mielestäni Pepen kuvassa näkyvä vastarin sijoitus on järkevin, tässä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3222.msg30907#msg30907) viestissäni näkyvistä syistä.
-op-
-
Olihan siinä hieno avautuminen, helpottiko? ;D
Tosiaan, nypläsin tuota rexin nokaa ja pukkasin vastarin juuri nuiin... oli ongelmia saada tartta tarttumaan hiilikuitu runkoon kun on sileä, piti hienolla hiekkapaperilla vähän rapsutta että tarttui. vastarin akku toiselle puolelle siihen koloon.
Tässä nyt kysymys, mikä olisi paras vaihtoehto näin talvis aikaan vastarin akuksi? Nimh?
millainen pakka ajaisi asiansa?
-
Noh ei tämä OP niin vakavaa ole. Samainen ilmiö kaikilla keskustelupalstoilla. Noista kahdesta kuvasta jotka tuossa alussa on äkkinäisen (minä mukaan lukien) vaikea sanoa mitä eroa asennuksissa loppujen lopuksi on, siksi pyysin hiukan perusteluja
Koikkis
-
Ei ole vakavaa ei, mutta hyvä että välillä saa asiat selvitettyä :)
Tässä nyt kysymys, mikä olisi paras vaihtoehto näin talvis aikaan vastarin akuksi? Nimh?
millainen pakka ajaisi asiansa?
Hyvin lämpöeristetty isomman kapasiteetin lipo ajaa asiansa hyvin näin leudoilla keleillä, viime talvena ajoin lipolla kohtuu kovillakin pakkasilla. Taikka sitten 4 kennoinen 2400mAh NiMH.
-op-
-
Noh ei tämä OP niin vakavaa ole. Samainen ilmiö kaikilla keskustelupalstoilla. Noista kahdesta kuvasta jotka tuossa alussa on äkkinäisen (minä mukaan lukien) vaikea sanoa mitä eroa asennuksissa loppujen lopuksi on, siksi pyysin hiukan perusteluja
Koikkis
Minäpä ryykään tähän teidän väliin.
En tiedä olenko nyt tullut väärään paikkaan, itse ainakin pidän siitä että asioista voisi keskustella muutenkin/vapaammin kuin factoja ja listatietoa latelemalla esim. pohdiskelemalla porukalla, niinhän ne ongelmat yleensä ratkeaa helpommin, kuin sillä että modet rupeaa poistamaan kaiken vähänkin turhemman. Tietenkin sitten kun joku konkari tulee ja heittää suoraan vastauksen jos tietää entuudestaan ongelman niin ok.
Tästäkin on keskusteltu niin monta kertaa sinä aikana kun olen täällä ollut, ja voi kauhea taas tuli yksi posti lisää :-\
En nyt sitten tiedä että katsoitko minun postaus lukuani, mutta toki voitte sen nollata jos se haittaa ja kertokaa toki niin tukin suuni :)
-
No onko sillä nyt sitten merkitystä kun on antenni liian lähellä hiilikuitua... Ei ilmeisesti... No kannattaa vielä taittaa antennit niin, nyt ne osoittaa kahteen suuntaan, että osoittavat neljään suuntaan, taas paranee yhteys. :)
-
eikai enään gigasten vehkeitten kans pitäs olla nuita häiriö ongelmia? :s
-
Oikeastaan sinähän sen sanoit: Ei niitten kanssa PITÄS olla ongelmia, eli siis toden. ei ongelmia, mutta yhtä varmasti kuin 35MHz, gigasillakin varmasti tulee joillain jotain häikkää.
-
no tuo staattinen sähkö voi sotkee minkä tahansa, vaikka gyron. En usko että nuissa gigasis tulee esim värinästä tms häiriöitä ku taajuus on niin suuri. Noh tulevaisuus näyttää mitä tapahtuu ^^
-
Minäpä ryykään tähän teidän väliin.
En tiedä olenko nyt tullut väärään paikkaan, itse ainakin pidän siitä että asioista voisi keskustella muutenkin/vapaammin kuin factoja ja listatietoa latelemalla esim. pohdiskelemalla porukalla, niinhän ne ongelmat yleensä ratkeaa helpommin, kuin sillä että modet rupeaa poistamaan kaiken vähänkin turhemman. Tietenkin sitten kun joku konkari tulee ja heittää suoraan vastauksen jos tietää entuudestaan ongelman niin ok.
Tästäkin on keskusteltu niin monta kertaa sinä aikana kun olen täällä ollut, ja voi kauhea taas tuli yksi posti lisää :-\
En nyt sitten tiedä että katsoitko minun postaus lukuani, mutta toki voitte sen nollata jos se haittaa ja kertokaa toki niin tukin suuni :)
Ei ollut henkilökohtaisesti kenellekkään
-
Mulla on AR7000 päävastari nokkakappaleen vasemmalla puolella siinä kolossa, antennit sojottaa ylös (reikä nokassa) ja alas. Apuvastari on kakspuoleisella etummaisen jalaksen varressa, pakarin etuosan kohdilla. Sen antennit sojottelee eteen ja taakse. Yhtään onkelmaa ei ole yhteydessä ollut tähän mennessä, eikä myöskään yhtään torppia, (ellei mosan sammumista liian kylmänä metrin korkeudessa lasketa... :D) mikä on todella kummallista. Olis kai pitäny lotota enemmän.
En usko että AR7000 saisi pätkimään yhteyttä vaikka survoisi lutikat sinne rungon sisään myttyyn ja koittaisi lennellä. En mä mitenkään tota vastaria pyri kehumaan.. :)
-
Mä pukkasin omani noin ;). Yhtään kertaa ei ole lennon jälkeen valot vilkutettu...
-
halusin myös avautua :)
Ei itselläkään ole pienesså rexässå ar7000 ongelmia ollut.
mites tuossa mytyssä kärsisi kantomatka? ^^
-
Taas tulee sanoa että on niin monen tekijän summa, että mahdotonta sanoa. Ja vaikka taajuus on suuri, niilläkin on kerrannaistaajuudet. Ja sitten semmonen juttu, entä jos se vika tuleekin radioon tai vastariin. Johon on yhtä suuri todennäköisyys kun kun 35mHz.
-
Niin, ja joillakin ei ole mhz vehkeilläkään ollut ikään mitään ongelmia.
BTW!
Mihin väliin pukkaan tuon regun?
Enne gyroa vai gyron jälkeen, tuli purettua tohinalla eikä hoksannut edes että mikä pätkä siellä välissä oli :D
Logictech LTG 6100T + LTS-6100G yhdistelmä
-
Niin, ja joillakin ei ole mhz vehkeilläkään ollut ikään mitään ongelmia.
BTW!
Mihin väliin pukkaan tuon regun?
Enne gyroa vai gyron jälkeen, tuli purettua tohinalla eikä hoksannut edes että mikä pätkä siellä välissä oli :D
Logictech LTG 6100T + LTS-6100G yhdistelmä
Koitas ny rauhoittaa tota tohinaas vähän, istu hetki ihan rauhassa, ota aikalisä ja tutki sitä kopuas, varaosakuvia, gyron, servojen, regun, ym. speksejä ja koita päätellä ihan itse, sillä on kehittävä vaikutus ;D
Ja muutennii, sulla on koko ajan niin kova tohina päällä, että jos et vähän ota iisimmin, niin sun voi tosiaan käydä "hassusti", kopterien kanssa kannattaa ottaa vähän rauhallisesti, varsinkin isompien.
-
Niin, ja joillakin ei ole mhz vehkeilläkään ollut ikään mitään ongelmia.
BTW!
Mihin väliin pukkaan tuon regun?
Enne gyroa vai gyron jälkeen, tuli purettua tohinalla eikä hoksannut edes että mikä pätkä siellä välissä oli :D
Logictech LTG 6100T + LTS-6100G yhdistelmä
Koitas ny rauhoittaa tota tohinaas vähän, istu hetki ihan rauhassa, ota aikalisä ja tutki sitä kopuas, varaosakuvia, gyron, servojen, regun, ym. speksejä ja koita päätellä ihan itse, sillä on kehittävä vaikutus ;D
Ja muutennii, sulla on koko ajan niin kova tohina päällä, että jos et vähän ota iisimmin, niin sun voi tosiaan käydä "hassusti", kopterien kanssa kannattaa ottaa vähän rauhallisesti, varsinkin isompien.
Korjaamisessa on "tohina päällä", mukava väkertää.
Mutta ihan miten vain, wikiä juuri selailen.
Kiitos neuvosta ::)
-
Tervehdys
Olen JariN:n kanssa samaa mieltä, että keskittyisit olennaiseen, etkä sohella joka asiassa!
-
Sohella, itse en käyttäisi tuota sanaa..
Keskitynkin olennaiseen tällä hetkellä, nimittäin korjaamiseen joka on nyt tehty ja sitten voidaan .
Kentällä sitten eri jutut.
Ja eiköhän tämä tästä, kiitos teille vanhoille ja viisaille varotuksen sanoista.h
Kyllähän tuon ymmärtää että tuossa myllyssä voimaa on enemmän kuin nuissa sähkörimpuloissa.
Varovaisuutta nekin vaatii.
Ys manuaalissa:
5. This engine is intended to use by experienced modelers only. If you are not properly trained to operate this engine, please get assistance from a skilled modeler
Näin tein, tuo kaasari kuva meni ohi, ajattelin että ne on OK kun kone on ollut lentokunnossa. Tarkastin kotona että kaikki servot toimii ja että nuppi liikkuu oikein.
Holdin laitoin 0% ku jostain täältä tarttui tuo että polttikseen niin saa sammutettua (sähköt -5%), mutta sekin nyt timon kanssa laitettiin -20 niin sammuu holdi vivusta.
Nyt on kaikki tarkastettu 100 kertaa ja on OK!
Mitäpä sitä täällä edit: ENEMPÄÄ selittämään, kämmi mikä kämmi.
-
Holdin laitoin 0% ku jostain täältä tarttui tuo että polttikseen niin saa sammutettua (sähköt -5%), mutta sekin nyt timon kanssa laitettiin -20 niin sammuu holdi vivusta.
Holdiinhan laitetaan se arvo että kone nimenomaan pysyy käynnissä. THR cut off on sitävarten että saa moottorin sammutettua radiosta. Sähkökopterissa tuota ei luonnollisesti tarvitse. Holdi sähkökoptereissa 0%, polttiksille on mahdon sanoa mitään tarkkaa lukemaa koska kaasarin linkistön voi säätää niin eri tavoilla. Tarkoitus on se että holdi päällä moottori käy varmaa tyhjäkäyntiä ja thr cutissa kaasari menee kokonaan kiinni ja sammuttaa moottorin.
-op-
-
Holdin laitoin 0% ku jostain täältä tarttui tuo että polttikseen niin saa sammutettua (sähköt -5%), mutta sekin nyt timon kanssa laitettiin -20 niin sammuu holdi vivusta.
Holdiinhan laitetaan se arvo että kone nimenomaan pysyy käynnissä. THR cut off on sitävarten että saa moottorin sammutettua radiosta. Sähkökopterissa tuota ei luonnollisesti tarvitse. Holdi sähkökoptereissa 0%, polttiksille on mahdon sanoa mitään tarkkaa lukemaa koska kaasarin linkistön voi säätää niin eri tavoilla. Tarkoitus on se että holdi päällä moottori käy varmaa tyhjäkäyntiä ja thr cutissa kaasari menee kokonaan kiinni ja sammuttaa moottorin.
-op-
Eikös tuossa dx7 ollut se ongelma kun siinä ei saa tuota cuttia oikein minnekkään?
tyhjä käynninhän saa vaikka kaasukäyrään ja holdiin sammutuksen?
-
Holdin laitoin 0% ku jostain täältä tarttui tuo että polttikseen niin saa sammutettua (sähköt -5%), mutta sekin nyt timon kanssa laitettiin -20 niin sammuu holdi vivusta.
Holdiinhan laitetaan se arvo että kone nimenomaan pysyy käynnissä. THR cut off on sitävarten että saa moottorin sammutettua radiosta. Sähkökopterissa tuota ei luonnollisesti tarvitse. Holdi sähkökoptereissa 0%, polttiksille on mahdon sanoa mitään tarkkaa lukemaa koska kaasarin linkistön voi säätää niin eri tavoilla. Tarkoitus on se että holdi päällä moottori käy varmaa tyhjäkäyntiä ja thr cutissa kaasari menee kokonaan kiinni ja sammuttaa moottorin.
-op-
Eikös tuossa dx7 ollut se ongelma kun siinä ei saa tuota cuttia oikein minnekkään?
tyhjä käynninhän saa vaikka kaasukäyrään ja holdiin sammutuksen?
Tästä linkistä löytyy ohje http://video.helifreak.com/?subpath=finless/trex600_nitro&filename=dx7cutswitch.wmv
-
Ei holdia kannata laittaa kaasukäyrällä toimimaan, eikä cuttia holdiin. Mieluummin niin että holdi siellä missä pitääkin ja sammutus kaasutrimmillä tai sillä tavalla kuin tuossa videolla kerrotaan.
-op-
-
Aasia selvä, tulipahan syy rekisteröityä tuonnekkin.
Olipas hyvä video, kiitoksia!
-
Löytyy aika lailla muitakin hyviä ohje videoita. On vaan niin sekaisin, ettei meinaa löytää.
-
Hei,
Saan nupista seuraavat kulmat
0% = -15
50% = 0
100% = +12
Miten saan nuo kulmat tasan kumpaankin suuntaan yhtä paljon, tuon nollakulman hain että mutten servoilta swashille meneviä linkkejä, wikistä tutkin.
Pitääkö nyt kajota swashista lavanpitimiin meneviin linkkehin?
Kiitos infosta jos joku viitsii heittää.
-
miksi ne pitää nyt ihan tasan saada mekaanisesti kun sulla on tikkukeskellä 0 kulmat, tuskin tarvitset koskaan enempää kuin +10/-10 astetta lapakulmia,,toki voin olla väärässä. säädä noi kulmat pitch käyrästä tasan ei mekaanisesti.
-
Aaattelin et jos saa mekaanisesti keskelle kuntoon ne ku bindaa swash alhaalla ku käskyttää oikeesta tikusta.. Mut tuonkihan tietenki vois travel adjustilla korjata?
-
Mekaanisesti siihen ei auta ku nostaa swashia ylöspäin niitä linkkejä pidentämällä. Siinä menee sitten loputkin linkit uusiksi, joten eiku linkkisulkeisia harjoittamaan... ;)
-
Mekaanisesti siihen ei auta ku nostaa swashia ylöspäin niitä linkkejä pidentämällä. Siinä menee sitten loputkin linkit uusiksi, joten eiku linkkisulkeisia harjoittamaan... ;)
Juu, saa vaihtaa kohta kaikki linkit ku lipsuttelee pois ja paikoilleen :D
Olkoot, ei jaksa enää ^^
+-12 astetta ja keskellä nollat, alhaalla bindaa hitusen, voisi vähän tuolle kehitellä jotain.
Meneekö nuo linkki sulkeiset periaatteessa niin että jos säädän swashin liikkeen niin ettei bindaa kummassakaan päässä(servoille menevillä linkeillä) ja sen jälkeen puotan swasin 50% ja säädän niitä lavapitimille menevistä linkeistä että siinä on se 0 kulma, sittenhän sen ei pitäisi bindata ja kulmia molemmista päistä pitäisi löytyä... jonkin verran, jos nyt ymmärtää mitä tarkoitan. ? ???
Ei pysy ajatus kaikkien linkkien mukana enään. eiköhän tuo toimi nyt sen perus lentelyn mitä tähän hätään lennän, vielä mitään vispilä 3d:tä vedetä :)
-
En uskonutkaan että tuossa on noin paljon säädettävää kun postiin pistin, irroitin vain peräputken+nupin. Kone oli suoraan lennosta pakettiin ja kulmat lavoissa oli 0 astetta tikku keskellä.
Toivotaan että saat kuntoon tuon vekottimen.
-
Ei ollut enään niin kohdallaan kun oman radion bindasin tuohon vastariin, voisiko vaikuttaa kun on eri radio niin miksaukset erinlailla tms?
-
Näin:
-servot keskelle
-linkit servoilta levereille servoilta yhtä pitkiksi
-swashilta levereille linkeillä säädät swashin suoraan
-jos 50%pitch on 0 astetta, niin sitten pitchcurvella kulmat sopiviksi
-pitchin liikettä(swash afr) voit rajoittaa jos haluat että koko käyrä on käytössä
Ja avot kyllä pitäisi olla toimiva ainakin!
-
näin onkin tehty ja on kasassa, pitäisi vain tuota liikettä rajoitella ettei bindaa.
kiitos avustaneille!
-
voisiko vaikuttaa kun on eri radio niin miksaukset erinlailla tms?
Totta kai vaikuttaa, kaikki pitää tehdä alusta alkaen uusiksi jos radiota vaihtaa.
-op-
-
Kysytäänpäs nyt samaa belt-CP:stä, mitä mieltä olette onko hyvässä paikassa vastarit?
-
Kysytäänpäs nyt samaa belt-CP:stä, mitä mieltä olette onko hyvässä paikassa vastarit?
Itse en laittaisi noparin johtojen päälle, voinee aiheuttaa jotain häikkää huonolla tuurilla :/
Ja antennit niin että toinen pystössä ja toinen vaakatasossa.
esim se itse vastari mötikkä makuulleen putken kiinnitys hässäkän alle ja tuo pieni antenni hässäkkä pystöön rungon kylkeen. tuo siis esimerkkinä, en tiedä miten tuossa on tilaa.
Edit:
Tutkin kuvaa, itse voisin nakata sen tuohon jalaksen kylkeen tai sitten kuten pienessä rexässä on tail boom supporttissa (kopion, jollakin oli myös niin täällä^^) patentilla kiinni, johto kiepautettu kevyesti tukitangon ympärille ettei ole liian pitkä.
Tosin jalaksessa voi olla torppi herkkä, kuten myös omassani, ei ole ongelmia ollut.. nappasin kuvan.