Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: ppp78 - 02 Joulukuu, 2008, 22:58:00
-
Tarttis taas aloittelija hieman neuvoja :)
Elikkäs kuinkas tätä lapakulmamittaa nyt käytetään, kun tuli tuossa hommattua??
Tikku keskellä niin pitäs olla 0 kulmat??? jne..... :)
Millaiset ne kulmat tuossa hbk2 kannattais näin aloittelevalle olla??
En edelleenkään saa lapoja säädettyä, kohdalleen vaikka vaihdoin leputusakselinkin. Mikäs siin vois viel olla. Vai säädänkö väärin ?? Ei olis ihme :)
-
En edelleenkään saa lapoja säädettyä, kohdalleen vaikka vaihdoin leputusakselinkin. Mikäs siin vois viel olla. Vai säädänkö väärin ?? Ei olis ihme :)
Lapauraa et saa kohdalleen? jos se nyt on yhtään samanlainen mitä belt-CP niin pitäisi ihan onnistua kahta linkkia pidentämällä/lyhentämällä. Eli katsot ne linkin mitkä säätävät lapojen kulmia.
-
No siinä mittarissa on ylhäällä joko ikkunat tai muuten tasanen yläpää ni se stabbarin tangon tai lapojen kaa suoraan, ja sitte katot asteikosta mitä näyttää, aloittelijalle vois olla helpompaa että tikkukeskellä olis +5 ja tikku ylhäällä vaikka +12 ja alhaalla 0 tai -2 nämä siis normi modessa eli leijjunta.
-
Voisin kuvitella että perus eskyn lähetin kyseessä :) Moodeja tasan yksi ;D
Voin olla väärässäkkin :)
-
Wikissä on myös selitetty aika hyvin tuo säätö -> http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato)
-
Itse säädän lavat sillei että lavat ovat suorassa ja koneen suuntaisina.
Laitan lapakulmamittarin etummaisen lavan uloimman kolmanneksen alueelle.
Otan toisella kädellä stabbarin lavasta kiinni ja pidän stabbarin tankoa mahdollisimman vaakasuorassa (myös koneen on oltava suorassa, esim seistä pöydällä) ja toisella kädellä säätelen lapakulmamittarin niin että sen se suora yläpinta on samansuuntainen stabbarin tangon kanssa. Nyt voi lapakulmamittarista lukea missä kulmassa lapa on mittaushetkellä.
Suotavaa on säätää nuppi mekaanisesti niin että radion peruskäyrällä (suora 0-100%) on nollakulmat 50% kohdalla ja sitten radiosta säätää keski tikulle sopivat leijuntakulmat. Tämä siksi että kun koneen nuppi on mekaanisesti oikein säädetty voi aina radiosta säätää kulmat sopiviksi eri lentotilanteisiin ja tarpeisiin.
Kun olet toisen lavan saanut säädettyä niin sitten toinen samanlaiseksi niitä lavanpitimeen tulevia linkkejä säätämällä. Katso kuitenkin ennen säätötyöhön ryhtymistä että kaikki linkit ovat mahdollisimman samanmittaisia parinsa kanssaja että ne ovat mahdollisimman oikean mittaisia manuaalin mukaan ja että swash plate on suorassa.
-
>> Vs: lapakulmamittari
if you ever get confused about the high science of blade pitch measurement, have a look at the lowest two pictures in this thread for your collective stick endpoints (0..100 pitch curve). No tools required.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3208.msg30597#msg30597 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=3208.msg30597#msg30597)
If in doubt, set slightly less than in the picture.
-
Kun olet toisen lavan saanut säädettyä niin sitten toinen samanlaiseksi niitä lavanpitimeen tulevia linkkejä säätämällä. Katso kuitenkin ennen säätötyöhön ryhtymistä että kaikki linkit ovat mahdollisimman samanmittaisia parinsa kanssaja että ne ovat mahdollisimman oikean mittaisia manuaalin mukaan ja että swash plate on suorassa.
Nyt on pakko puuttua....lapakulmia ei missään tapauksessa normaalissa stabiloidussa nupissa aleta säätelemään erikseen molemmille lavoille, tässä mennään metsään.
Ne linkit tosiaan keskenään samanmittaisiksi, servoista alkaen vivut 0-kulmilla symmetriseksi lavanpitimiin asti,
huomioon ottaen että swashpate pääsee liikkumaan bindaamatta yhtä pitkän matkan kumpaankin suuntaan.
Manuaalien linkkien pituuksia ei kannata lukea kuin raamattua, ne on usein vain suuntaa antavia.
Sen jälkeen linkkeihin kajotaan vasta jos lapaura vaatii säätöä, laadukkailla lavoilla ja tarkkaan keskenään yhtäpitkiksi mitatuilla linkeillä usein kerrasta kohdalla.
Markus on tässä oikeilla jäljillä, ei se lapakulmien säätö mitään avaruusteknologiaa vaadi, noissa hänen osoittamissaan kuvissa käy ilmi miten homma hoituu yksinkertaisesti ilman mittaria.
-
Jari, noin sen tarkoitin. En vain osannut sitä oikein sanoa... ;D
-
Noin pienen koneen kanssa lapakulmamittarista on vain haittaa. Niska siinä vaan kipeytyy ja silmät menee kieroon. Eikä kyllä tartte mielestäni käyttää isommankaan koneen kanssa, sen näkee niin selvästi onko lapakulmat lineaariset kumpaankin suuntaan vai ei. Ja lentämällä sen saa parhaiten selville.
-op-
-
Noin pienen koneen kanssa lapakulmamittarista on vain haittaa. Niska siinä vaan kipeytyy ja silmät menee kieroon. Eikä kyllä tartte mielestäni käyttää isommankaan koneen kanssa, sen näkee niin selvästi onko lapakulmat lineaariset kumpaankin suuntaan vai ei. Ja lentämällä sen saa parhaiten selville.
-op-
Ei kaikki osaa nakkoa konetta väärinpäin että näkee miinuskulmia ^^
-
Noin pienen koneen kanssa lapakulmamittarista on vain haittaa. Niska siinä vaan kipeytyy ja silmät menee kieroon. Eikä kyllä tartte mielestäni käyttää isommankaan koneen kanssa, sen näkee niin selvästi onko lapakulmat lineaariset kumpaankin suuntaan vai ei. Ja lentämällä sen saa parhaiten selville.
-op-
Ei kaikki osaa nakkoa konetta väärinpäin että näkee miinuskulmia ^^
No, silloin sä et viälä niitä miinuskulmia montaa tarvii.... ;D
-
Noin pienen koneen kanssa lapakulmamittarista on vain haittaa. Niska siinä vaan kipeytyy ja silmät menee kieroon. Eikä kyllä tartte mielestäni käyttää isommankaan koneen kanssa, sen näkee niin selvästi onko lapakulmat lineaariset kumpaankin suuntaan vai ei. Ja lentämällä sen saa parhaiten selville.
-op-
Ei kaikki osaa nakkoa konetta väärinpäin että näkee miinuskulmia ^^
No, silloin sä et viälä niitä miinuskulmia montaa tarvii.... ;D
noh, tottakai tarvin.. pitäähän sieltä taivaalta päästä nopeaa alas oikeinkin päin ;D