Kopterit.net
Kilpailutoiminta => F3C Lajiryhmä => Aiheen aloitti: Anselmo - 21 Maaliskuu, 2018, 19:16:00
-
FAI sporting code on muuttunut tulevalle kaudelle.
https://www.fai.org/sites/default/files/documents/sc4_vol_f3_helicopters_18_v2.pdf
Muutoksia mitä huomasin F3C:ssä:
- lisäliput 120° pilotista lippulinjaan
- P2 kupin yläosan pirotus lipulta toiselle on nyt 2X 180°
- autorotaation määritelmää on täsmennetty
-
Autorotaation arvosteluperusteiden muutos on siis mennyt läpi. Tarkoittaa siis sitä, että enää ei lasketa 0-4p laskeutumissijainnin ja 0-6p itse liikkeen perusteella. Uudet arvosteluperusteet paperilla selkeät, käytännössä kuitenkin vaikeampaa yhteinästää tuomarointia kautta linjan. Uusi tuomarointiohje siis yksinkertaisuudessaan:
Laskeutumissijainnin perusteella vähennetään pisteitä 0-4, riippuen laskeutumispaikasta. Mikäli kopteri on menossa ohi ympyrästä, mutta venytetään sinne väkisin muuttamalla lentolinjaa, tuomarin on tehtävä kaksi vähennystä. Toinen vähennys 0-4p sen mukaan minne tuomari arvioi kopterin päätyvän ilman lentolinjan korjausta, sekä toinen vähennys 1-2p lentolinjan korjauksen merkittävyyden mukaan.
Jatkossa siis kannattaa ajaa kopteri ohi ympyrästä suosiolla, jos näyttää siltä että menisi ohi. Ympyrän sisään väkisin laskeutumisesta (yli 1,5m korjaus vaakasuunnassa kesken laskun) maksimipistemäärä on siis jatkossa 4, kun taas siisti lasku isosta ympyrästä ohi voi tuottaa 6p.