Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Toge - 02 Maaliskuu, 2018, 14:16:57

Otsikko: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 02 Maaliskuu, 2018, 14:16:57
Moro,

Olen aloittelemassa kopteriharrastusta, ja sain hiljattain kasaan Align T-REX 470LT:n (edit: malli oikein). Rakentelu sujui melko kivuttomasti ja säädötkin tuntuisi maallikon vinkkelistä olevan jotakuinkin sinnepäin, ainakin lapakulmien perusteella moottoria vielä käynnistämättä. Simulaattorissa (AccuRC2) alkaa kopteri pysyä näpeissä niin mahallaan, katollaan, kyljellään kuin nokallaankin, joten kohta sitä ehkä uskaltaisi kokeilla ensilentoa.

Pahimpien virheiden välttämiseksi olisi kuitenkin kiva, jos joku kokeneempi viitsisi vielä tarkistaa että kopterissa on palaset ja säädöt paikallaan. Asun Pohjois-Helsingissä, ja voisin mieluusti ilmestyä paikalle esim. johonkin kentänlaidalle koptereineni jos joku ystävällinen ja avulias kopteristi on joku päivä lähialueilla lennättelemässä...? Ämmässuon ja Nummelan kenttien ketjuja ajattelinkin seurailla, jos näissä aktiivisuutta on (vai onko viestintä siirtynyt johonkin modernimpaan some-kanavaan?). Kiirehän tässä ei ole (tai siis tietysti on, kun mieli tekisi lentelemään  :) ), mutta jos tässä kevään mittaan pahimpien pakkasten väistyttyä...

Ja jos jollain on vastaavasta kopterista kokemusta ja/tai nokkelia "tarkasta ainakin tämä"-tyyppisiä vinkkejä heti alkuun, niin kuulisin mieluusti. Swashplate on vaaterissa, ESC:n ja microbeastin asetukset on käyty ohjeiden mukaan läpi ja radiossakin on jonkinlainen setuppi tehtynä, mutta voihan näistäkin olla jotain oleellista jäänyt huomaamatta.

Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 02 Maaliskuu, 2018, 16:15:38
Nummelalaisena sanoisin että tuo ämmässuo on se lennätyskeskus ainakin näin talvisin. On lämmitetty koppi ja kaikki. Bitchswamppilaiset varmaan vois huudella kun menee kentälle niin saa Toge tukea.

Muutenhan toi kuulostaa jo aika lupaavalta, gyron korjaussuunnat on hyvä varmistaa ennenkuin yrittää ilmaan. Eli motista pari johtoa irti, kopteriin ja radioon sähköt. Tikut keskelle ja sitten kääntelee kopteria kädessä ja miettii että korjaako gyro oikeaan suuntaan.  Swashi ikäänkuin "pysyy vaaterissa" ja perälavoista voi järkeillä että mihin suuntaan lavat pitää kääntyä kun perää kääntää myötä/vastapäivään.

Tää taitaa olla moderneinta mitä kopteristeilla on :) paitsi sitten whatsapp ryhmiä?

Hyvä että tulee uusi harrastaja!
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Wilikki - 02 Maaliskuu, 2018, 16:37:21
Moikkelis!

Tottahan nyt uusi kaveri torppaamisen saloihin opastetaan! :D

Oon röissä niin en kerkii kovin runoilla... mutta ensviikolla joku ilta voitas mun puolesta kattostella perus setupit lävitte ja käydä kentälläkin, jos siis Togelle sopii :)

Palataan vaikka viikonloppuna jossain kohtaa juttuun ja suunnitellaan tarkemmin?

Edit:
...
Tää taitaa olla moderneinta mitä kopteristeilla on :) paitsi sitten whatsapp ryhmiä?

Hyvä että tulee uusi harrastaja!

Juu kyllä. mulla ainakin on tapana huudella avoimesti täällä foorumilla kaikille kun kentälle olen menossa. Sitä kivempaa siellä kentällä on mitä enemmän sinne eksyy harrastajia :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Iron_man - 02 Maaliskuu, 2018, 18:11:02
Morjesta vaan ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Kuulostaa tosiaan siltä, että homma varmasti on oikein mukavasti lähtemässä käyntiin. 470L on oikein mainio valinta aloituskopteriksi. Tuo toimii oikein mainiosti matalillakin kierroksilla orientaatioharjoitteluss a jne. Ja tottakai taipuu vaikka minkälaiseen 3D ralliin kun taidot kehittyvät :)

Ja jos jollain on vastaavasta kopterista kokemusta ja/tai nokkelia "tarkasta ainakin tämä"-tyyppisiä vinkkejä heti alkuun, niin kuulisin mieluusti. Swashplate on vaaterissa, ESC:n ja microbeastin asetukset on käyty ohjeiden mukaan läpi ja radiossakin on jonkinlainen setuppi tehtynä, mutta voihan näistäkin olla jotain oleellista jäänyt huomaamatta.

Kiitos jo etukäteen!

Tosiaan niinkuin tuossa jo muutkin mainitsivat, niin kannattaa tarkistaa ohjaus JA korjassuunnat. Nuo kun toimivat oikein, niin aika todennäköisesti kopteri ainakin joten kuten ilmassa toimii.

Eli ohjaussuuntien tarkistus, siten että swashi liikkuu tikun liikkeiden mukaan oikein. Oikeaa tikkua kun liikuttaa ja katsoo kopteria perästä päin, pitäisi swashin kallistua tikun liikkeiden suuntaan. Collective suunnassa vasenta tikkua liikuttaessa pitäisi swashin nousta kun tikkua nostaa ylös ja vastaavasti laskea, kun tikkua liikuttaa alaspäin. Lapojen pitäisi olla vaakatasossa kun collectivetikku keskellä. Perän ohjaussuunnan voit tarkistaa niin, että katsot kopteria edestä päin ja tällöin perän slaiderin pitäisi liikkua samaan suuntaan kun liikutat rudder tikkua ohjaimesta.

Korjaussuuntien osalta perän slaiderin pitäisi liikkua vastakkaiseen suuntaan, mihin käännät kopteria. Kopteria kallistellessa swashin pitäisi kallistua vastakkaiseen suuntaan.

Kannattaa myös testata, että moottori toimii ja pää ja perälavat pyörivät oikeaan suuntaan. Hihnavetoisessa kopterissa on mahdollista kohtuu helpostikkin saada perä pyörimään väärään suuntaan joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Perälapojen tulisi pyöriä vastapäivään ja päälapojen myötäpäivään. Voit turvallisesti testata moottorin toimintaa ottamalla kaikki lavat (pää ja perä) irti. Samalla on hyvä testata, että mahdolliset eri lentotiloihin asetetut kierrosalueet ja throttle hold toimivat oikein.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 02 Maaliskuu, 2018, 19:54:23
Noniin, loistava juttu että apua löytyy! Kiitoksia vinkeistä ja tervetuliaistoivotuksist a :).

Korjaussuunnat olikin jo katsottu, mutta hyvä varmaan tsekata näillä ohjeilla vielä kertaalleen, kuten myös ohjaussuunnat. Tässä mallissa ei tosiaan hihnaa olekaan, vaan torque tubella (mikä tämä suomeksi onkaan) mennään.

Kokeilin laittaa moottorin käyntiin (ilman lapoja), ja hyvinhän tuo näytti käyvän, eikä mitään osiakaan lentänyt silmille. Pari ruuvia oli tässä yhteydessä tosin löystynyt (pinion gearin ruuvi ja toinen pääroottorin ball linkeista, ei onneksi sen kriittisempiä :-X) Mitä lie paperiliimaa tuo mukana tullut threadlocki sitten oli... Nyt laitoin oikeaa locktitea tilalle, toivottavasti pysyy ruuvit kiinni. Millähän noista kierteistä tulisi vanhat locktitet puhdistaa ennen kuin ruuvaa uudestaan kiinni, vai onko väliä?

Ja kiitos Wilikki, ensi viikolla sopii maanantaita lukuunottamatta oikeastaan mikä ilta vaan, joten mennään sun aikataulujen mukaan, jos tosiaan aikaa ja intoa löytyy. Voidaan sopia vaikka yv:na tarkemmat kuviot. Saan näillä näkymin viikon päästä sunnuntaina apujalat, ja en tiedä uskallanko ennen sitä itse hypätä puikkoihin, mutta osaavampiin käsiin voin toki kopterin antaa testilentoa varten tms.

Yhden mieltä painavan kyssärin heitän tähän yleiseen pohdintaan jo kuitenkin, josko jollain olisi näkemystä asiaan:
Microbeastin asetuksia ruuvatessa swashplate servo limittien (vaihe L) kanssa onpi probleemaa, kun vaikka minkä limitin koittaa laittaa, niin servot saa bindaamaan tikkujen ääriasennoissa. Positiivisella collectivella oikean tikun yläasennossa bindaa taaimmainen servo yläpuolella olevaan "main shaft bearing blockiin" ja sitten taas negatiivisella collectivella oikean tikun yläasennossa kaksi muuta servoa bindaa kun ball linkit ottaa servojen runkoihin kiinni (ball linkit kun osoittaa näissä "sisäänpäin"). Tämä tapahtuu jo niin tiukoilla limiteillä että microbeast ei näytä minkään väristä lediä.. Ja edellisen stepin (collective pitch, vaihe K) asetus tietty vaikuttaa tähän, mutta vaikka tuon collective min/max pitchin jättäisi jonnekin +-10-11 asteen kulmille, servot bindaa L vaiheessa jo helposti. https://www.helifreak.com/showthread.php?t=771645 (https://www.helifreak.com/showthread.php?t=771645) tuolla oli joku kysellyt samasta aiheesta, ja oli suositeltu mm. käytettävän servo armien ulompia reikiä, tai että tuo L steppi tehtäisiin vain vasen tikku keskiasennossa. Etenkin jälkimmäinen neuvo kuulostaa epäilyttävältä. Mitähän mahdollisesti teen väärin tai ymmärsikö tästä selityksestä nyt mitään..?
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Mesihukka - 02 Maaliskuu, 2018, 21:51:28
Mä en oo vanhoille lukitteille tehny juuri muuta kun pyyhkässy sormilla enimmät mujut pois, paitsi jos sitä lukitetta on kertyny ajan saatossa reilummin. Eli ei tarvi niistä sen kummemmin murehtia :)

Ton beastin sielun elämä ei oo mulle kovinkaan tuttu, mutta eiköhän Matti tai joku muu expertti siihen osaa kommentoida.

Niin ja tervetuloa harrastuksen pariin! Sulla näyttäs olevan hommat hyvässä jamassa, joten ensilento sujuu varmasti hyvin :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Iron_man - 02 Maaliskuu, 2018, 22:37:15
Juu, ei niille vanhoille lukitteille tartte mitään tehdä. Pistät vaan uutta päälle ja ruuvin kiinni  8) Aika huonoa lukitetta kyllä tosissaan jos rupeaa jo ilman lapoja pyöritellessä löystymään  :o

Itselläni ei nykyään beasteja ole, jotenka sen sielunelämä ei ole ihan tuoreessa muistissa, mutta veikkaisin, että toimiva juttu voisi olla siirtää ne linkkipallot sinne uloimpaan reikään, jos se on sitten sillä tyytyväinen ja näyttää oikean väristä lediä.  ???

Itsellä on Vbarilla varustettuna tuo 470L tuossa ja aika tarkasti 12.5mm etäisyydellä on linkkipallo, enkä ole ainakaan havainnut että cyclic ring bindailisi jossain asennossa. No beasti on toki ihan oma eläimensä, että sillä saattaa olla hieman erilainen näkemys. Joka tapauksessa veikkaan, ettei se tässä ihan niin justiinsa ole. Kyllä se kopu lentää, vaikka se jossain extreme asennossa sattuisikin bindaamaan. Toki parempi varmastikkin jos sen saa niin, ettei bindaa missään...
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Tohtori R - 02 Maaliskuu, 2018, 22:58:45
Tervetuloa tosiaan hienon lajin pariin omastakin puolesta.

Kurkkasin vähä manuaalia vaikka itsellä ei beastia ole ollut vuosiin. Jos sulla on 5 softa siinä niin linkin ohjeen takaa löytyy vastaukset. Näistä voi sitte pureskella täällä eteenpäin kun toi on katottu.

http://wiki.beastx.com/index.php/Manuals:MBPlusFblV5:Setupmenu_L/en
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 03 Maaliskuu, 2018, 15:28:09
Kiitos taas vinkeistä!

Pyörittelin moottoria vähän lisää ja nyt pysyi ruuvit kiinni :) En nyt heti ole syyttelemässä tuota threadlockia, liekö itse hölmöilin jotain. Tulipahan tarkistettua ja korjattua.

Beasti on tosiaan versiota 4.2, mutta Tohtorin linkin takaa löytyy ohjeet tuohonkin, ja niitä olen koittanut kovin pilkun tarkkaan seurata. Satuilenpa tähän nyt koko säätöprosessini, josko löytyisi se heikko kohta...
Mekaaninen säätö alkaen setupin vaiheesta G, eli servojen trimmeistä:
- Trimmeillä servo armit 90 asteen kulmaan
- Alempia linkkejä säätämällä swashplate suoraan, pikselintarkka viilaus vielä servo trimmeistä
-- Tämä vaihe siten, että swashplate päätyy pystysuunnassa tangon keskelle ja "control armit" vaakatasoon (eli missä lapojen pitäisi olla 0-kulmassa)
- Ylempiä linkkejä säätämällä lavat 0-kulmaan. Tarkistan tämän digitaalimittarilla lavoista molemmissa suunnissa (eteen ja taakse). Mittari nollattu moottorin päällä.
Sitten alkaa se varsinainen beastin säätö:
- Vaiheessa J (swashplate servo throw) säädän eteenpäin osoittavan lavan 6 asteen kulmaan ja pomppaan seuraavaan vaiheeseen. Beast näyttää tässä vaiheessa sinistä valoa, eli on tyytyväinen.
- Vaiheessa K (collective pitch) säädän min/max pitchin +-11 asteeseen (kasausohjeen mukaan, youtube-videossa joku laittoi 13+ astettakin...)
Lopuksi vaihe, jossa setti leviää käsiin, eli L (swashplate servo limit):
- Beast näyttää limitin määrän ledillä (sininen = hyvä, punainen = OK, violetti = huono, ei valoa = kysy kopterit.netistä), limittiä säädetään rudderilla niin, ettei servot bindaisi tikkujen ääriasennoissa. Sinistä ja punaista on turha yrittääkään, ja jo violetin ja pimeän ledin rajamailla servot bindaa aiemmin kuvaamallani tavalla. Eli vasen tikku ylhäällä, oikea ylös niin bindaa ykkösservo, kun servo arm osuu yläpuolella olevaan palikkaan. Etummaiset servot taas bindaavat kun linkit osuvat servojen runkoihin kun vasen tikku on alhaalla ja oikean tikun vie ylös ja vasemmalle tai oikealle.
- Siirsin linkkipallot servo armien ulompaan reikään (aiemmin oli ohjeen mukaan sisemmällä tuon 12.5mm kohdalla) ja sain violetilla limitillä bindaamattoman setupin, mutta punaisen puolella taas tulee samat ongelmat. Mikä lie tämän linkkipallojen paikan vaikutus lento-ominaisuuksiin?

Eipä sitten ole hajuakaan, millaisessa oikeassa lentotilanteessa liikuttaisiin noin äärirajoilla servojen asennon kanssa että tuo bindaaminen tulisi vastaan, mutta epäilyttäähän tämä nyt hieman. Joka tapauksessa näillä säädöillä on nyt sellainen fiilis, että kai tuo lentäisi, ja mieli tekisi lähteä ulos kokeilemaan saman tien.. :)

Ja kopterin tarkka mallihan on siis 470LT eikä LM, kuten jostain ihmeestä ekaan viestiin olin keksinyt.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Iron_man - 03 Maaliskuu, 2018, 16:57:07
- Siirsin linkkipallot servo armien ulompaan reikään (aiemmin oli ohjeen mukaan sisemmällä tuon 12.5mm kohdalla) ja sain violetilla limitillä bindaamattoman setupin, mutta punaisen puolella taas tulee samat ongelmat. Mikä lie tämän linkkipallojen paikan vaikutus lento-ominaisuuksiin?

Eipä sitten ole hajuakaan, millaisessa oikeassa lentotilanteessa liikuttaisiin noin äärirajoilla servojen asennon kanssa että tuo bindaaminen tulisi vastaan, mutta epäilyttäähän tämä nyt hieman. Joka tapauksessa näillä säädöillä on nyt sellainen fiilis, että kai tuo lentäisi, ja mieli tekisi lähteä ulos kokeilemaan saman tien.. :)

Tuo mainitsemasi tapa säätää swashi ja lapakulmat kuulostaa ihan toimivalta, joskin itse teen tuon hieman erilailla. Laitan nuo linkkivarret aina tarkalleen manuaalin mainitsemiin mittoihin ja vertaan vielä, että ovat keskenään täsmälleen yhtä pitkät. Servoarmit laitan kiinni siten, että ovat niin lähellä 90 asteen kulmaa kun vaan saa (fbl purkin 0 lapakulman säätötilassa). Tästä sitten fbl purkista trimmaan swashin suoraksi ja lapakulmat 0:aan. En siis yleensä säädä noita linkkien pituuksia ollenkaan (paitsi joskus harvoin lavanpitimen linkkejä, jos muuten en saa lapakulmia molemmille lavoille samaksi). En nyt ole ihan varma, onko tämä "oikea" tapa, mutta näin on kohta 40 kopteria säädetty ja lentänyt ihan menestyksekkäästi :D

En usko että vaikuttaa oleellisesti lento-ominaisuuksiin, vaikka linkkipallo on noissa ulommissa reijissä. Ideaalisesti ne linkit kai pitäisi olla servo armeissa sellaisissa kohdissa, että linkit ovat 90 asteen kulmassa swashiin nähden. Mutta ei tämä mielestäni nyt niin millin tai kahdenkaan päälle ole. Monesti tullut käytettyä noita "sulake" servoarmeija, joissa reiät ei osu suositeltuihin etäisyyksiin ja silti on kopteri aina ongelmitta lentänyt. 

Perän gainien säätö kannattaa muuten vielä tarkistaa, että on ainakin jossain hehtaarilla n. 450 kokoiselle kopterille. Mutta pääosin kuulostaa siltä, että kopteria voisi jopa koittaa varovaisesti leijutella :)

Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 04 Maaliskuu, 2018, 01:22:06
Sellainen yleis huomio, että silloin kun lennettiin tankonupeilla, niin säätäminen oli tarkempaa ja ongelmat näkyivät kun kaikki (paitsi perä) oli mekaanista ja "tyhmää". Perkuleen vaikeaa oli saada tankokopteri vaikka tekemään iso silmukka niin ettei yhtään tarvitse korjata. FBL aikaan radiosta pyydetään kulmanopeuksia jotka gyro sitten toteuttaa jos se on mahdollista.

En sano etteikö edelleen kannattaisi säätä niin tarkasti kuin voi, mutta veikkaan että lennossa on vaikea huomata jos vaikka servoarmit ei ole 90 astetta. Lapauran takia lapakulmien pitää toki olla swashiin nähden symmetriset, mutta swashista alaspäin ei olekaan niin tarkkaa.
FBL kopteri saattaa muuten pysyä ilmassa vaikka toisesta lavasta lähtee linkkipallo kiitämään.

Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 04 Maaliskuu, 2018, 10:01:04
Jes, hyviä pointteja. Oma näkemys vei siihen suuntaan, että koitan ensin säätää mekaanisen puolen niin tarkkaan kuin voi, jotta saisi fbl-purkille "parhaat eväät" alkuun, ja koitin välttää tekemästä servojen trimmeillä "liikaa". Lähtökohta mullakin toki oli manuaalin mitat, mutta ehkä oli lopulta sitten vähän sinnepäin, tai servoarmien asennoissa hieman eroa, tai linkit keskenään hieman eri mittaiset, tms kun vähän noita joutui säätämään että sai swashplaten suoraan. Työntömitta olisi varmaan ollut viivotinta parempi työkalu tässä :D Ja swashplate levelerkin on vielä postissa matkalla, kun ei sellaista tajunnut alkuun ostaa, niin vähän joutui innovoimaan. Vaan ehkä tämä ei sitten tosiaan ole niin tarkkaa, ainakaan tässä alussa, kun 1. tavoite nyt olisi saada kopteri pysymään ilmassa.

No, tänään olisi tarkoitus käydä Ämmässuolla, josko saisi setupin kohdalleen ja pääsisi varovaisesti kokeilemaankin... Eniten tässä jännittää, että miten paljon kopterin käyttäytyminen eroaa simulaattorista (olen siinäkin toki useampaa mallia/kokoa koittanut), jotta ei lähde heti startissa lapasesta.

Yhden vinkin voin tuleville aloittelijoillekin tähän heittää: Ennen kuin sovit ensimmäisen säätö- ja lennättelypäivän jonkun kanssa seuraavaksi aamuksi, tarkista että laturissa on akuillesi sopivat liittimet. Nyt oli akuissa xt60 ja laturissa deans...
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Iron_man - 04 Maaliskuu, 2018, 10:05:06
Olet kyllä oikeassa tuossa, että mekaaninen säätö kannattaa tehdä mahdollisimman tarkasti. Itse olen vaan laiska :)

Onnea ensilennolle!
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Tohtori R - 04 Maaliskuu, 2018, 12:07:40
Jos koitat konetta ilmaan tänään niin ottakaahan tänne videota. Noita ekoja pomppuja on aina jännä katella.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: ini - 04 Maaliskuu, 2018, 14:04:37
Jos koitat konetta ilmaan tänään niin ottakaahan tänne videota. Noita ekoja pomppuja on aina jännä katella.
Ainakin, jos mennään Team-TLR: n opastuksella  ;D
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 04 Maaliskuu, 2018, 16:42:17
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

Perän ohjaussuunta oli kaikesta huolimatta jäänyt väärinpäin, muuten ei tainnut katselmointivaiheessa löytyä valittamista. Zxiicci teki nopean koelennon, ja sitten mä pääsinkin vapisevin käsin ja tutisevin jaloin puikkoihin. Nousihan se ylös, ja tuli vielä hallitusti alaskin! :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.

Pientä perän väpätystä lukuunottamatta kopteri toimi kivasti ja tuntuma vastasi aika hyvin simulaattoria. Yhteensä kolme akullista (tai "akullista" kun ois noissa virtaa vielä riittänyt) tuli lennettyä. Tokalla kerralla oli näpit niin jäässä että tikuissa tuntui olevan vain asennot on ja off, ja olihan *keleen vaikea saada laskeutuminen osumaan siihen parin metrin neliöön, joka lumihankeen oli tampattu. Kolmas meni lämpimimmillä sormilla jo smoothimmin, vaikka kerran peräroottori vähän lunta pölläyttikin. Leijutteluahan tuo kaikki vielä oli, ehkä ensi kerralla uskaltaa jo vähän kokeilla...

Vaan täytyy päästä pian uudestaan kopterin puikkoihin, kyllä tuosta melko hyvä fiilis jäi. Tulipa nähtyä pari torppiakin, niin katosi mystiikka niistäkin :P Kiitos vielä kaikille paikalla olleille ja täällä vinkkejä antaneille! Kyselen tässä varmasti vielä lisääkin, mutta ollaanpahan taas askeleen pidemmällä.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 04 Maaliskuu, 2018, 17:30:16
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

Perän ohjaussuunta oli kaikesta huolimatta jäänyt väärinpäin, muuten ei tainnut katselmointivaiheessa löytyä valittamista. Zxiicci teki nopean koelennon, ja sitten mä pääsinkin vapisevin käsin ja tutisevin jaloin puikkoihin. Nousihan se ylös, ja tuli vielä hallitusti alaskin! :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.

Pientä perän väpätystä lukuunottamatta kopteri toimi kivasti ja tuntuma vastasi aika hyvin simulaattoria. Yhteensä kolme akullista (tai "akullista" kun ois noissa virtaa vielä riittänyt) tuli lennettyä. Tokalla kerralla oli näpit niin jäässä että tikuissa tuntui olevan vain asennot on ja off, ja olihan *keleen vaikea saada laskeutuminen osumaan siihen parin metrin neliöön, joka lumihankeen oli tampattu. Kolmas meni lämpimimmillä sormilla jo smoothimmin, vaikka kerran peräroottori vähän lunta pölläyttikin. Leijutteluahan tuo kaikki vielä oli, ehkä ensi kerralla uskaltaa jo vähän kokeilla...

Vaan täytyy päästä pian uudestaan kopterin puikkoihin, kyllä tuosta melko hyvä fiilis jäi. Tulipa nähtyä pari torppiakin, niin katosi mystiikka niistäkin :P Kiitos vielä kaikille paikalla olleille ja täällä vinkkejä antaneille! Kyselen tässä varmasti vielä lisääkin, mutta ollaanpahan taas askeleen pidemmällä.

Hienosti meni kyllä sulla. Ehjänä ensilennoilta on hyvä lähtökohta. Tää on muuten aika paljon kivampi laji kesällä, mutta kyllä toi kaasulämmitin kontissa on perkuleen hyvä myös. Kohta me päästään nillittämään hyttysistä tai tuulesta :)



Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Mesihukka - 04 Maaliskuu, 2018, 18:35:10
Hieno homma! Tosta se matka kaninkoloon alkaa  :D
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: samiwhat - 04 Maaliskuu, 2018, 19:00:07
Hienostihan se meni!

siitä se lähtee, sopivassa suhteessa reeniä simulla ja oikealla, niin hyvä tulee!  :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Wilikki - 04 Maaliskuu, 2018, 19:06:50
Hienosti kyllä Toge veti! Onneks olkoon vielä kerran :) Oliko jopa ainut cp-kopteristi joka vei kotiin pelkkää ehyttä ;D

Pistän videoa vähän myöhemmin, kun saa syötyä ensin.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Wilikki - 04 Maaliskuu, 2018, 22:12:42
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

...

 :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.



Tässäpä viteoottia neitsyt lennosta :)

Jos yhtää innostaa tai jaksaa nii Foorumiltahan löytyy myös tuo MyFleet osio mihin voi halutessaan kirjotella kaikkea maan ja taivaan väliltä omasta fleetistä ja uppailla kuvia.

Noita on kiva lueskella :)

Video poistettu. Videolla näkyi Ämmässuon Kaatopaikka.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: TeroS - 04 Maaliskuu, 2018, 22:17:43
Joo ei noilla näytöillä Team TLR:ään pääse ku pysyy roju tehjänä ;D

Tosta se lähtee, onnittelut! :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 04 Maaliskuu, 2018, 22:45:48
Jeeesshh, kiitos Wilikki videosta :)

Muuten oli tosiaan simulaattorin tuntuinen, mutta korkeuden kanssa tuntui olevan sellanen sekunnin viive tikun ja kopterin välillä. Sain saman efektin toistettua simussa vääntämällä kierroksia reilusti pienemmälle, joten ehkä ens kerralla throttlea vähän ylemmäs niin varmaan reagoisi vähän tarkemmin eikä tulisi noita "oho, se kävi hangessa"-hetkiä... Nyt oli tosiaan 70%:ssa (Zxiicin testilennolla tais olla vipu 90% asennossa).

Täytyy varmaan jossain vaiheessa tollanen myfleet laittaa, josko tulisi itsekin otettua videoita lennoilta. Mm. Tohtorin tarinointia sieltä jo lueskelinkin, hyvää juttua :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: zxiicci - 04 Maaliskuu, 2018, 22:57:04
Harvoin näkee noin cleaneja cp-kopteri aloituksia! Kerralla hommattu pätevät vehkeet, perehdytty mekaniikkaan ja säätämiseen, simutettu ja vielä maltettu odottaa että joku katsoo setupin läpi ennen ensi lentoa! Olisi ollut melko mielenkiintoinen jos se perä olisi ohjannut väärään suuntaan ;)

Togge väisti kyllä kaikki sudenkuopat mihin aloittelijat yleensä astuu :)

Kyllä mulla oli siinä se 70% kaasu päällä. Sitä korkeuden vaihtelua pitää aina vähän ennakoida ja sen oppii vain pihalla lennättämällä :) luulen että se 70% on ihan hyvä alkuun. Vähempikin riittää leijjuun. Tulee vähemmän damagea jos saattu laskeutumaan hassusti.. Esim kyljelleen.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 04 Maaliskuu, 2018, 23:07:20
Okei, eli opettelusta kiinni tämäkin sitten vaan. Onpahan nyt harjoiteltu selittelyäkin tulevien torppien varalle... :)

Ja toi perä oli hyvin bongattu! Ei paljon raksuttanut kun tosiaan vaihdoin sen suunnan alunperin simun asetuksiin sen kummemmin miettimättä että näinköhän tämän pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Murgo - 05 Maaliskuu, 2018, 04:53:49
Onneksi olkoon, todella vakuuttava ensilento.  8)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Kaapeli - 05 Maaliskuu, 2018, 08:08:31
Vaan kyllä oli kylmän näköistä lennätystä, voi mahoton :D Mankkapussi tilaukseen ja TeroS:ltä lämppäri niin johan tarkenee :) Perä oli vissiin pakkasessa juminu kun ei koko lennon aikana kääntyny mihinkään ;) Jooei, hienostihan se meni, muistan itelläkin oman ensilennon omalla trexillä, jännitti kyllä ihan pirusti.

Siinä kollektiivissa tuntuu tosiaan semmonen jännä kuminauhamainen tunne. Johtuuko lie lavoista vai enempi matalista kierroksista, itsellä se tuntuu trexillä mutta ei juurikaan synergyllä. Kannattaa olla varovainen varsinkin jos tuo nopeasti laskuun, sillon saa helposti  "ring vortex" ilmiön aikaan missä roottorin pyörteilevä ilma tulee takaisin lapakehälle ja sen takia noste häviää tosi pieneksi. Silloin tuntuu siltä kuin kopteri tippuisi kuin kivi taivaalta. Isommilla kierroksilla siinä on kyllä tehoa niin paljon että se jaksaa puhaltaa pyörteilevän ilman läpi, ja sitte se ampaiseekin taivaalle kovalla vauhdilla kun saa taas hyvin nostetta puhtaasta ilmasta. Nämä on niitä ilmiöitä mitä simut ei taida osata mallintaa, mutta tosielämässä tulee vastaan.

Joo ei muuta kuin kovaa lennätystä, tästä on hyvä jatkaa!
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Iron_man - 05 Maaliskuu, 2018, 09:13:38
Noniin, sehän näytti varsin hyvin pysyvän jo hallinnassa. Onnittelut täältäkin onnistuneesta ensilennosta :)

Jeeesshh, kiitos Wilikki videosta :)

Muuten oli tosiaan simulaattorin tuntuinen, mutta korkeuden kanssa tuntui olevan sellanen sekunnin viive tikun ja kopterin välillä. Sain saman efektin toistettua simussa vääntämällä kierroksia reilusti pienemmälle, joten ehkä ens kerralla throttlea vähän ylemmäs niin varmaan reagoisi vähän tarkemmin eikä tulisi noita "oho, se kävi hangessa"-hetkiä... Nyt oli tosiaan 70%:ssa (Zxiicin testilennolla tais olla vipu 90% asennossa).

Jep, enemmän kierroksia niin pitch muuttuu terävämmäksi. Jos kierrosten noston myötä tuntuu muuttuvan liian hätäiseksi, niin sitten vähän vähentää maksilapakulmia. Tuo 470L on aika kevyt kopteri, eli herkästi muuttuu melko hätäiseksi kovilla kierroksilla. Itselläni on 2600, 2800 ja 3000 rpm eri lentotiloilla. 2600 on tosi rauhallinen, mutta sen verran kuitenkin terävyyttä löytyy että tiktokit onnistuvat tarkalla collective managementilla. 2800 on aika hyvä yleis kierrosalue. 3000 käytän joskus kun oikein innostun paiskomaan.

En tiedä onko sulla siinä govia päällä, mutta itse en saanut tuota Alignin noparin omaa govia toimimaan hyvin. Se ei tuntunut pitävän kierroksia kovin tasaisesti. Ongelmat näkyivät perän huonona toimimisena. Laitoin erillisen rpm anturin ja Vbarin govin käyttöön, niin ongelmat katosivat. Tosin nämä ongelmat muistaakseni näkyivät lähinnä tiktokeissa jne kovemmissa pich muutoksissa, joten tuossa sun kopterin perän elämisessä voi olla kyse ihan vaan kylmästä, gaineista tai mekaniikan tiukkuudesta.

Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 05 Maaliskuu, 2018, 13:55:52
No kiitoksia nyt vielä kehuista ja onnitteluista :) Ois kai sitä perää vähän voinut heilutellakin, mutta sen verran jännitti alkuun, varsinkin tuo laskeutumisen osuminen, että vaikka simussa kopterilla voi jo vähän tehdä temppujakin, oli tässä vähän nöyrempi fiilis... Ei sitten oikeastaan edes tullut tosissaan yritettyä pitää hoveria paikallaan, kunhan vähän vääntelin tikkuja ettei kopteri karkaa kovin kauas.

Täytyy varmaan tosiaan treenailla noilla pienemmillä kierroksilla näin alkuunsa. Noparin ohjeessa ehdotettiin käyttämään 75-85% kaasua, mutta kai 70% on riittävän lähellä. RPM:ia en ole vielä katsonut. Sitä varten olisi ihan telemetriapalikka tuossa pöydän kulmalla, täytyy laittaa kiinni. Jätin alkusetupista pois kun aattelin että jos tuhoan kopterin niin säästyy ainakin tämä n. 10e kustannus :D

Vaan yksi kysymyshän tuossa tuli viikonlopulta mieleen, eli antennien sijoittelu. Mulla on tuossa FrSkyn X8R, jossa on siis pcb-antennit. Teipattiin antennit hätäratkaisuna laskutelineisiin kiinni, kun vastari tuli alunperin laitettua ehkä vähän hölmöön paikkaan, mutta mikähän noille antenneille olis paras paikka? Kun pitäisi ilmeisesti näkyä vähän joka suuntaan ja olla vielä keskenään ristissä...
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: zxiicci - 05 Maaliskuu, 2018, 14:07:40
Yksi vaihtoehto olisi tilata esim. bänkkäristä joku 10e Frsky XM+. En nyt muista oliko sun BeastX kiinni S.bussilla vai ihan perus kanavilla.
Mutta pieni XM+ vastari ja S.bussilla ohjaukset Beastille. Se on helppo sijoittaa mihin vaan ja saat antennitkin kivasti kun ne ovat "normit" eikä PCB malliset :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 05 Maaliskuu, 2018, 15:36:49
Emollakin on XM+ stokissa
https://emofpvdrones.com/tuote/frsky-xm-plus/
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Wilikki - 05 Maaliskuu, 2018, 16:05:43
Tässäpä viteoottia neitsyt lennosta :)

Jos yhtää innostaa tai jaksaa nii Foorumiltahan löytyy myös tuo MyFleet osio mihin voi halutessaan kirjotella kaikkea maan ja taivaan väliltä omasta fleetistä ja uppailla kuvia.

Noita on kiva lueskella :)

Video poistettu. Videolla näkyi Ämmässuon Kaatopaikka.

Pahoittelut Toge, mutta joudun poistamaan kaikki videoni joissa näkyy Ämmässuon Kaatopaikka :-[

Laitan sulle YV:llä lataus linkin mistä saat imutettua sen ittelles muistoksi :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 05 Maaliskuu, 2018, 16:35:42
Muuten hyvä idea toi XM+, mutta siitä näkyis puuttuvan telemetriat. Ihan näpertelyn ilosta on pakko saada kaikki mahdollinen scifidata kopterilta. Täytyy ehtiessä vähän googlailla vaihtoehtoja..

Ja ei voi Wilikki mitään. Tosta olikin jo sunnuntaina jotain puhetta noiden fpv-juttujen yhteydessä, melko tarkkaa on kun äkkiseltään on maalaisjärjellä vaikea keksiä, mitä tollasessa videossa voi näkyä.. mut yhteisillä säännöillä se on mentävä. Kovin kiitollinen olen, jos saat videon mulle privaattina kuitenkin :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: samiwhat - 05 Maaliskuu, 2018, 16:41:43
Ei tossa wilikin videssa pitäis olla mitään sääntöjä rikkovaa...
Selvästihän nuo säännöt sanoo että ilmaaluksesta kuvaus kiellettyä?   ???

Videointi ja valokuvaaminen lennokista, helikopterista tai muusta RC-ilma-aluksesta
käsin on ehdottomasti kielletty. Poikkeuksena on FPV-lennätys tähän tarkoitukseen
määritellyllä alueella.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Dutchman - 05 Maaliskuu, 2018, 16:58:23
Hieno suoritus ekana lentona aloittelijalta!!!
Just näin pitäisikin toimia. Kopteri ite nippuun, sitte tarkastettavaksi ja koelennätettäväksi, ja jos kaikki on kunnossa ni loput on pilotista kiinni. Joko seuraava kopu on valittu? 8)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 05 Maaliskuu, 2018, 17:11:11
Muuten hyvä idea toi XM+, mutta siitä näkyis puuttuvan telemetriat. Ihan näpertelyn ilosta on pakko saada kaikki mahdollinen scifidata kopterilta. Täytyy ehtiessä vähän googlailla vaihtoehtoja..

Eiks tohon vois vaihtaa perinteiset Whisker antennit noiden PCBiden tilalle?  Kantama kai olis pikkasen parempi PCBiden kanssa mutta kopterieilla ei koskaan lennetä lähellekään kantamarajoja. Verticalilla näkyy olevan hyvin erimittaisia antenneja varastossa.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Wilikki - 05 Maaliskuu, 2018, 17:14:02
...
Ja ei voi Wilikki mitään. Tosta olikin jo sunnuntaina jotain puhetta noiden fpv-juttujen yhteydessä, melko tarkkaa on kun äkkiseltään on maalaisjärjellä vaikea keksiä, mitä tollasessa videossa voi näkyä.. mut yhteisillä säännöillä se on mentävä. Kovin kiitollinen olen, jos saat videon mulle privaattina kuitenkin :)

Äläpä muuta sano :) Minäki olin siinä uskossa, että vain ilmasta kuvaus olis kielletty niinkuin säännöt sanoo. Noh nää on näitä. Pitää kattellaa joku toinen paikka enskesäksi missä voi kuvata :)

Pistin sulle latauslinkin YV:llä.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 05 Maaliskuu, 2018, 17:44:12
Äläpä muuta sano :) Minäki olin siinä uskossa, että vain ilmasta kuvaus olis kielletty niinkuin säännöt sanoo. Noh nää on näitä. Pitää kattellaa joku toinen paikka enskesäksi missä voi kuvata :)

Pistin sulle latauslinkin YV:llä.

Ohan toi kyllä täysin älytöntä, googlellakin on erittäin tarkkaa ja uutta kuvaa alueesta.
Mutta torpparin on mentävä kuitenkin isännän säännöillä et ei siinä...
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: jaska.t - 05 Maaliskuu, 2018, 17:49:38
Tässä täytyy nyt muistaa ettei kenttätoimikunta,
ole näitä kieltoja sinne laatinut.
Ovat tulleet ihan eri taholta.
Ja toistaiseksi meidän täytyy vaan niitä noudattaa.

-jaska.t/kenttäpäällikkö.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Jussi. - 05 Maaliskuu, 2018, 18:04:31
Tässä täytyy nyt muistaa ettei kenttätoimikunta,
ole näitä kieltoja sinne laatinut.
Ovat tulleet ihan eri taholta.
Ja toistaiseksi meidän täytyy vaan niitä noudattaa.

-jaska.t/kenttäpäällikkö.

Se on totta, ajan kanssa näitä varmaan saa pikkuhiljaa hilattua parempaan päin, mutta ei omatoimisesti vaan piällikön kautta.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: hukkapätkä - 05 Maaliskuu, 2018, 18:33:15
Joissakin versioissa x8r vastareista oli antennit kolvattu, mut muistin mukaan ne oli aivan ensimmäisiä versioita. X4r- sb on ollu kyllä mulla ainakin toimiva peli. Onhan tuo x8 aika julman kokonenkin.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 05 Maaliskuu, 2018, 18:39:51
Juu, ei tässä kentän väkeä ollut tarkoitus syytellä, eikä sen puoleen ketään muutakaan. Hyvähän se vaan tällaisissa jutuissa on että sovittujen sääntöjen kanssa ollaan mielummin liian tarkkana kuin että hiljalleen lipsutaan liikaa väärään suuntaan. Kiipeilyhommien puolella nähty ikäviä tilanteita ja koko harrastusta hankaloittavia seuraamuksia, kun on esim. kivillä ja kallioilla lähdetty soveltamaan maanomistajan näkemyksiä vastaan.

Mutta se näistä, laitoin antennit nyt mehupillivirityksillä tohon laskutelineiden kinkamille, tuntui omaan silmään olosuhteisiin nähden järkevimmältä. Vaihdetaan sitten vaikka viikset tilalle jos nuo sattuvat tuossa hajoamaan..

... Joko seuraava kopu on valittu? 8)

Kyllä se ois toi 550X... No ei vaan. Tuota kattelin ensin, mutta päädyin ekaksi kopteriksi hankkimaan kuitenkin vähän halvemman, niin ei sitten kömmähdykset harmita ihan niin paljon. Että jos nyt pari-kolme akullista malttais tolla 470:lla vielä. Kai se nälkä siitä sitten kasvaa.
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: viltsu - 05 Maaliskuu, 2018, 19:15:05
Hienoa kun tulee lisää innokkaita harrastajia tähän meidän hienon lajin pariin. Ämmiksellä on tosi hyvä porukka et sieltä saa tukea aina kun on kentällä jos sitä tarvitsee :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: EMO FPV Drones - 05 Maaliskuu, 2018, 20:10:13
Muuten hyvä idea toi XM+, mutta siitä näkyis puuttuvan telemetriat. Ihan näpertelyn ilosta on pakko saada kaikki mahdollinen scifidata kopterilta. Täytyy ehtiessä vähän googlailla vaihtoehtoja..

Ja ei voi Wilikki mitään. Tosta olikin jo sunnuntaina jotain puhetta noiden fpv-juttujen yhteydessä, melko tarkkaa on kun äkkiseltään on maalaisjärjellä vaikea keksiä, mitä tollasessa videossa voi näkyä.. mut yhteisillä säännöillä se on mentävä. Kovin kiitollinen olen, jos saat videon mulle privaattina kuitenkin :)

FrSky R-XSR on XM+ kokoinen, ja siitä saa telemetriat. XSR hieman isompi ja vanhempi, samat ominaisuudet, ja vähän halvempi.
https://emofpvdrones.com/tuote/frsky-r-xsr-ultra-mini-rc-vastaanotin/
https://emofpvdrones.com/tuote/frsky-xsr-vastaanotin/
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Pekka - 05 Maaliskuu, 2018, 22:49:51
Hienoa kun tulee lisää innokkaita harrastajia tähän meidän hienon lajin pariin. Ämmiksellä on tosi hyvä porukka et sieltä saa tukea aina kun on kentällä jos sitä tarvitsee :)

Tämä uuden ja vanhemmankin harrastajan auttaminen on yksi tämän harrastuksen parhaita puolia. Vaikka olenkin harrastanut koptereita jo vuositolkulla enemmän tai vähemmän aktiivisesti, niin saamattomuuttani en ole koskaan opetellut sähkökoptereihin ja FBL-gyroihin liittyviä asioita ja silti koptereita on lennetty, mistä muille kiitos.

Koen saamattomuudestani häpeää, jonka kuitenkin pystyn useimmiten kantamaan. Ja ehkä minä vielä jonakin päivänä säädän nopeudensäätimen ja FBL-gyron ihan itse... ::)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: Toge - 10 Maaliskuu, 2018, 17:06:55
Viikko ehti vierähtää ensilennosta, mutta tänään kävin lähistöllä pellonreunassa lennättelemässä yhteensä viisi pyrähdystä. Ensimmäinen meni taas puolipaniikissa, mutta tuntuma löytyi aika nopeasti ja kun kopteri kaikesta huolimatta tuntui tottelevan ohjausta, loput lennot osasi ottaa rennommin.

Tässäpä video 3. lennosta (kaksi muutakin otin, mutta ovat ihan yhtä tylsää katsottavaa):
https://youtu.be/8MEOCj8WWJw

Vaikkei se videolta ehkä käy ilmi, kopteri tuntui olevan aika hyvin hanskassa, ja toisin kuin ensilennolla, korkeuden kanssakaan ei käynyt isompia hupsis-juttuja. Simuttaminen pienemmillä kierroksilla oli näemmä hyvä idea. Löysensin myös peräroottorin linkkiä siinä toivossa että ensilennoilla vaivannut hännän heiluminen vähenisi. Ei ollut isompaa vaikutusta, mutta lopulta heiluminen väheni merkittävästi ihan vaan gyron gainia säätämällä (50->40). Vieläkin oli pientä nykimistä paikoitellen, joten täytynee hakea vielä optimaalisinta säätöä. Tuntui kuitenkin edelleen reagoivan terävästi, sikäli kun itse tuota mitenkään osaan arvioidakaan.

Jäi kyllä taas huikean hyvä fiilis :) Edellistä kompaten täytyy juu edelleen olla kiitollinen vinkeistä ja viime viikonlopun jeesistä, näinköhän olisi muuten kopteri jo palasina..
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: jukka - 10 Maaliskuu, 2018, 17:47:07
Leijuntaan voisit kokeilla hiukan vähentää kierroksia, jos on liian äkkinäisen oloinen. Toki myös liikealueet voisi laittaa pienemmäksi, ja loiventaa lapakulmakäyrää. Hienoa, että olet saanut koneen lentämään!
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: samiwhat - 10 Maaliskuu, 2018, 17:56:03
Hienostihan se sitten menee. Jos leijutus perä itseä päin rupeaa sujumaan, niin sitten seuraavaksi  kannattaa varovasti ruveta kokeilemaan kopun kylki itseä päin leijittelua.  :)
Otsikko: Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
Kirjoitti: TimoK - 10 Maaliskuu, 2018, 19:26:43
Ensimmäinen meni taas puolipaniikissa, mutta tuntuma löytyi aika nopeasti ja kun kopteri kaikesta huolimatta tuntui tottelevan ohjausta, loput lennot osasi ottaa rennommin.

Se puolipaniikki on ihan hyvä, itselle on käynyt pahimmat torpit aina silloin kun on luullut "osaavansa" tai on erehtynyt miettimään, että "mites tää liike tehtiinkään".