Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: TeroS - 24 Helmikuu, 2018, 14:44:30
-
Ilmassa on nähtävissä kommenttia että "foorumilla ei tapahdu mitään" ja "jotain tarttis tehrä".
Konkreettisia ideoita ei vaan näissä hirveästi ole joten tässäpä on oiva ketju esitellä hyviä ja huonoja ideoita foorumin elävöittämiseen.
Harrastus on harrastajamääriltään laskeva skandinaavisella tasolla ja suurilta osin myös globaalisti ihan tunnustetusti (Esim. #KeepRCHelisAlive, IRCHA) ja tälle on ehkä jotain tehtävissä, toivottavasti!
Tapahtumien puutteesta ei sinällään oikein voi olla kyse, jos verrataan jokunen vuosi taaksepäin niin oli käytännössä kevät- ja syysleirit, nyt on Tep Campia, Pajala Kolaria, ehkä Oulua, Spiidikuppia, Spirit Of Jämiä jne jne. Jos harrastaja- ja tapahtumiin osallistuvien määrä nyykähtää niin nehän ovat ensimmäisenä häviämässä ja jäljelle jää isommat tapahtumat joissa on useita lajeja paikalla, näitäkään ei tässä maassa liikaa ole.
Eli, mitäs tehtäis? Ideoita kehiin! Tyhmiä ideoita ei ole eli ennakkoluulottomasti eteenpäin!
-
Itselläni kiinnostus tähän foorumiin lopahti fpv-lentelyyn ja quadeihin kohdistuvan nuivan ilmapiirin vuoksi. Ei vaan jaksa enää...
-
Foorumin osaltahan on selvästi nähtävissä, että monet vanhat konkarit on hävinny kuvioista ja uusia harrastajia ei oo juuri tullu tilalle. Etupäässä keskustelua pitää yllä se kourallinen aktiiviharrastajia, mitä nyt välillä joku uusi käyttäjä kyselee apuja johonkin Phantom ongelmiin.
Jostain pitäisi saada lisää aktiiviharrastajia, yksi vaihtoehto olisi koittaa houkutella muita RC-ilmailun harrastajia koptereiden pariin. Aloituskynnys on kuitenkin huomattavasti matalampi jos on lennokki tai FPV-multikopteri taustaa.
Itse esimerkiksi käyn kesäisin jonkun verran Kuivannolla Nastolan ilmailukerhon kentällä lennättelemässä, jossa siis enimmäkseen harrastetaan kiinteäsiipisiä. Sieltä kuitenkin löytyy "kaappikopteristeja" useampikin kappale, ne vaan ei pahemmin käy meidän tapahtumissa (tai no jotkut syysleirillä IGG:n riveissä) tai kirjoittele kopunetissä.
-
Uusia harrastajia lajiin tarttisi saada, siitähän homman jatkuminen pitkällä tähtäimellä on kiinni. Se ei vaan nykyään ole ihan helppo juttu. Varsinkin kun kyseessä on näinkin vaikea ja mahdollisesti jopa kalliskin laji.
Yhtä tärkeänä juttuna pitäisin kuitenkin vanhojen harrastajien aktivoimista käymään porukalla kentällä ja tapahtumissa. Tätä myös #KeepRCHelisAlive taitaa ennen kaikkea peräänkuuluttaa. Eli vanhatkin harrastajat nyt tulevana kautena joukolla kentälle, jotta saadaan laji pidettyä hengissä. Äkkiä se kipinä taas löytyy, kun vaan vaivautuu edes kerran - pari kentälle asti tulemaan lentävien laitteiden kanssa.
-
Uusia harrastajia lajiin tarttisi saada, siitähän homman jatkuminen pitkällä tähtäimellä on kiinni. Se ei vaan nykyään ole ihan helppo juttu. Varsinkin kun kyseessä on näinkin vaikea ja mahdollisesti jopa kalliskin laji.
Näihän se on. Tosin taitaa olla lennokki puolella aika hiljaista nykyään uusien suhteen, vaikka kustannuspuoli on edullisempi. Aika huonolta se näyttää esim. auto puolella. Silloin kun tuli sitä harrastettua huomiota herätti, että nykyään isät ajoi ja junnut oli enemmän auton nostajana ja "hangaround" meiningillä mukana. Silloin kun minä olin nuori oli tilanne päin vastoin.
-
Puhutaan raupnerista! Jo alkaa tapahtuun :D
-
Näihän se on. Tosin taitaa olla lennokki puolella aika hiljaista nykyään uusien suhteen, vaikka kustannuspuoli on edullisempi. Aika huonolta se näyttää esim. auto puolella. Silloin kun tuli sitä harrastettua huomiota herätti, että nykyään isät ajoi ja junnut oli enemmän auton nostajana ja "hangaround" meiningillä mukana. Silloin kun minä olin nuori oli tilanne päin vastoin.
Kato tosiaan käy muissakin Harrastuksissa, ei koput ole ainoa. Kai se on vähän ajan trendi, ettei nuoret enään kiinnostu samalla tavoin harrasteista, jotka eivät tarjoa välitöntä mielihyvää, vaan vaativat oikeasti aikaa, harjoittelua ja omistautumista.
-
Kun tätä meidän foorumia lueskelee saa ulkopuolinen sen käsityksen, että tää harrastus on kalliilla tavaroilla tapahtuvaa pienen piirin snoppailua.
Aina täytyy olla jotain uutta ja erittäin kallista., Muuta ei puhuta kun 3k€ maksavista leluista.
Toisi asiassa samat temput saa tehtyä vuosia vanhalla lähes ilmaisella kopulla.
Jotta saataisiin uusia harrastajia täytyisi aloitus kynnystä saada alemmaksi.
Sitä saataisiin alemmas tuomalla esille edullisempia laitteita.
Gyrojen rescue modet myös varmaan helpottavat aloittamista. Nykyisellään niitä dissataan tällä foorumilla. Dissaamisen sijaaan täytyisi testata ja siten neuvoa.
-
Kun tätä meidän foorumia lueskelee saa ulkopuolinen sen käsityksen, että tää harrastus on kalliilla tavaroilla tapahtuvaa pienen piirin snoppailua.
Aina täytyy olla jotain uutta ja erittäin kallista., Muuta ei puhuta kun 3k€ maksavista leluista.
Toisi asiassa samat temput saa tehtyä vuosia vanhalla lähes ilmaisella kopulla.
Jotta saataisiin uusia harrastajia täytyisi aloitus kynnystä saada alemmaksi.
Sitä saataisiin alemmas tuomalla esille edullisempia laitteita.
Gyrojen rescue modet myös varmaan helpottavat aloittamista. Nykyisellään niitä dissataan tällä foorumilla. Dissaamisen sijaaan täytyisi testata ja siten neuvoa.
Tuossa olet asian ytimessä. Toisaalta tilanne on ajautunut "ukkoutumisen" myötä siihen, että niitä entry level vehkeitä ei oikein (enää) ole foorumille aktiivisesti kirjoittavilla. Tai sitten niistä ei kirjoiteta.
-
Olen samaa mieltä Matin kanssa, että liika laitehifistely ja halvempien merkkien haukkuminen voi olla harrastukselle haitallista. Halvemmillakin merkeillä ja kokoonpanoilla pystyy ihan mainiosti harrastamaan. On sääli, että näistä halvemmista vaihtoehdoista keskustellaan nykyisin foorumilla niin vähän. No toisaalta eipä täällä nykyään keskustella juuri edes niistä kalliimmistakaan :-\
-
Puhutaan raupnerista! Jo alkaa tapahtuun :D
Klikkiydytään! Esim. Tohtori R:n kuppikunta, TLR:n herrat, EEKk:n yksinäinen susi, TeroS:n poppoo ja kaikki muut mahdolliset porukat!
Kyllä kunnon konflikti aina puhdistaa ilman!
:D 8)
----------------
Ei vaan tämä on hyvä avaus Terolta. Yllä oleva tekstini on tarkoitettu kevennykseksi. Saa ja pitää poistaa, jos on liian mauton. En keksinyt mitään järkevää, vaikka yritin.
-
Klikkiydytään! Esim. Tohtori R:n kuppikunta, TLR:n herrat, EEKk:n yksinäinen susi, TeroS:n poppoo ja kaikki muut mahdolliset porukat!
Kyllä kunnon konflikti aina puhdistaa ilman!
:D 8)
----------------
Toi on taas tän foorumin ongelma. Jos käy semmoinen vahinko, että joku uusi eksyy foorumille kysymään jotain asiaa, niin keskustelua syntyy kyllä. Yleensä se ei vaan johda mihinkään yksiselitteiseen vastaukseen vaan väittelyyn asiasta ja sen vierestä. Ota siinä sitten ulkopuolisena selvää.
-
Nyt mä muuten keksin yksiselitteisen syyn foorumin laskusuhdanteeseen: Pekan tarinat. Tai niiden puute. Ei oo tullu paljoo stooreja viime aikoina, sillon kun niitä oli tasaisin väliajoin, niin foorumin aktiivisuuskin oli korkeammalla tasolla! :D
-
Toi on taas tän foorumin ongelma. Jos käy semmoinen vahinko, että joku uusi eksyy foorumille kysymään jotain asiaa, niin keskustelua syntyy kyllä. Yleensä se ei vaan johda mihinkään yksiselitteiseen vastaukseen vaan väittelyyn asiasta ja sen vierestä. Ota siinä sitten ulkopuolisena selvää.
Vastaus on yleensä että: Osta goblini kaikilla herkuilla, nupeilla, lavoilla, purkeilla, ja siihen paras mankka ja parhaimmat akut yms.yms.
Ketä aloittelija on valmit sijoittamaan vaikkapa 1000-2000€?
Jos mä aloittaisin tätä touhua uusiksi, niin valkkaisin jonku muun harrastuksen aivan varmasti.
-
Mie veikkaan että yks syy touhun hiljentymiseen on se, että nää säädökset joita tuli tekee touhun hankalammaksi. Toki säännöt on hyvästä syystä. Itelläkin huolestuttavan.paljon jäänyt, ei vaan huvita enää kun ei oo juttukaveria kentänlaidalla nauramassa torpeille. Leirit aina innostaa. Pitääpä lähteä pikimmiten käymään pajalassa lennättelemässä Federalin kanssa etten vallan unohda miten noita ajetaan. Pitää vaan ensteks korjata auto.
-
Vastaus on yleensä että: Osta goblini kaikilla herkuilla, nupeilla, lavoilla, purkeilla, ja siihen paras mankka ja parhaimmat akut yms.yms.
Ketä aloittelija on valmit sijoittamaan vaikkapa 1000-2000€?
Jos mä aloittaisin tätä touhua uusiksi, niin valkkaisin jonku muun harrastuksen aivan varmasti.
Niin olla setupilla 5 on lähempänä.
Esim. itse ostin käytetyn 450 pro:n ja mankan sekä laturin, varaosat ja akut sekä yhden bladen 1000€ hinnalla.
Näitä on jäljellä mankka ja laturi jotka molemmat toimivat ihan ok.
Mankka on muuten speku ja se toimii edelleen ihan ok ja on simu käytössä tällä hetkellä.
Ton specun kanssa ei ole ollut ikinä minkäälaisia torppiin johtaneita ongelmia.
-
Mie veikkaan että yks syy touhun hiljentymiseen on se, että nää säädökset joita tuli tekee touhun hankalammaksi. Toki säännöt on hyvästä syystä. Itelläkin huolestuttavan.paljon jäänyt, ei vaan huvita enää kun ei oo juttukaveria kentänlaidalla nauramassa torpeille. Leirit aina innostaa. Pitääpä lähteä pikimmiten käymään pajalassa lennättelemässä Federalin kanssa etten vallan unohda miten noita ajetaan. Pitää vaan ensteks korjata auto.
En ymmärrä miten uudet säädökset rajoittavat RC kopterin lennätystä näköyhteydellä.
Itse asun Kouvolassa. Meillä on paljon maahan asti ulottuvaa valvottua ilmatilaa. Silti meillä on todella paljon sallittuja lennätys paikkoja.
Ja toiminta melko vilkasta.
RC lajeista 3D koprtereihin säännökset vaikuttavat mielestäni todella vähän jos ollenkaan.
-
Säädökset ei näillä näkymin tule olemaan minkäänlainen uhka tälle lajille, onneks.
-
Niin oisko tässä mahdollisesti "pissitty omiin jalkoihin" kun uusi tulee kyseleen ja sanoo max budjetti 100-200e ja oon katellu jotain klooni/trex/yms,,,,,,vanhempaa mallia niin samantien alkaa se "älä osta sitä" vaan laita 1000e lisää niin saat tän ja ton ja siihen viä tän,,,,,,niin yritä ny siinä uutena pistää 1-3k uuteen harrastukseen ku samat temput saa tehtyä huomattavasti halvemmalla setillä,,,,,
Ja sen on kyl totta mitä Häkkinen sano,,,tää on pienen piirin laite hifistelyä/snoppailua,,,,,vähän avarakatseisuutta et pääsee uus kopteristi vähän huokeemmalla setilläkin sinne kentälle :)
-
Tämä "uuden kyselijän tullessa pitää olla kolme tonnia että kehtaa alottaa"-juttu on nyt vähän jännä. Tästä on keskusteltu useasti, tämä ongelma on tunnistettu, ja aina vaan se jatkuu.
Miksi?
MUTTA: Palataanpa aiheeseen, tämä ei siis ole nyt tuon aiheen ketju :)
-
Kylläkai meitä omalla pihalla, vanhoilla romuilla lennättäjiä on varmasti paljon. Nettiin ei tarvi kauheasti kirjoitella ja kysellä vanhoista vehkeistä kun aika lailla kaikkeen löytyy jo vanhat keskustelut mistä voi vastauksia ongelmiin hakea. Sit on se pieni porukka joka haluaa jatkuvasti uutta ja uutta niin ne on enemmän äänessä. Kai se on sama muissakin harrastuksissa.
Kyllä täällä tulee käytyä lukemassa juttuja mutta suurin osa on semmosta bittihelevetti keskustelua ettei tavallinen kuolevainen ymmärrä mitään ja sellaisiin keskusteluihin ei tarvi osallistua.
Ja kun asuu täälä korvessa ja harrastaa jotain hieman erikoisempaa niin ei sadan kilometrin säteeltä löydy mihinkään harrastuskaveria ja ei kiinnosta yhtään ajaa sitä sataa kilometriä minnekkään kentälle katsomaan kun toiset lennättää. Vaikka oon rassannu vanhojen autojen kans yli 20 vuotta niin olen käyny yhdesti kokoontumisajoissa ja yhdesti autonäyttelyssä. Ammun pistoolilla, kiväärillä ja jousipyssyllä mutta koskaan ei ole tullu semmosta oloa että haluttais mennä minnekkään kilpailemaan tai katsomaan muiden ampumista.
Antakaa ihmisten syrjäytyä rauhassa=)
-
Itse en kyllä yksinäni jaksa montaa akullista lennättää. Kentälle asti tulee nykyään harvoin lähdettyä ihan vaan yksistään lennättelemään. Kyllä tuo sosiaalinen puoli ja muiden lentojen katseleminen on ainakin minulle aika tärkeä osa tätä harrastusta. Veikkaan että aika monelle muullekin. Aika nopeasti itseltäni harrastus loppuisi jos joutuisi ihan yksistään aina lennättelemään. Tampereella on onneksi vielä 3 aktiivistä kentällä kävijää, joten ihan vielä tilanne ei ole huolestuttava :D
-
Elä huoli kyllä niistä kolmestakin ihan kohta kaksi syrjäytyy.
Tässä yksin kotona korvessa harrastamisessa on se hyvä puoli ettei tarvi kytätä kelloa milloin tekee mitäkin ja heti voi lentää terassilta kun siltä tuntuu. Jos tekee jotain säätö hommia, oli se sit taljajousi tai helikopteri niin sitä voi heti kokeilla takapihalla. Se sosiaalinen puoli jää vain pois näissä hommissa.
Joskus töisä erehtyy alkaa höpöttämään että tiiättekö ku eilen tein kopteriin sitä ja tätä ja sit kävi silleen ni huomaa että toisilla on semmoset ilmeet että joopasejoo=)
-
Elä huoli kyllä niistä kolmestakin ihan kohta kaksi syrjäytyy.
Tässä yksin kotona korvessa harrastamisessa on se hyvä puoli ettei tarvi kytätä kelloa milloin tekee mitäkin ja heti voi lentää terassilta kun siltä tuntuu. Jos tekee jotain säätö hommia, oli se sit taljajousi tai helikopteri niin sitä voi heti kokeilla takapihalla. Se sosiaalinen puoli jää vain pois näissä hommissa.
Joskus töisä erehtyy alkaa höpöttämään että tiiättekö ku eilen tein kopteriin sitä ja tätä ja sit kävi silleen ni huomaa että toisilla on semmoset ilmeet että joopasejoo=)
Onhan se noinkin, toiset viihtyy ihan itsekseen. Tosin silloin kun harrastin SRA:ta hieman vakavammin niin kyllä se saman henkinen seura sinne radalle veti. Se noissa leireissä/ tapahtumissa on, että siellä on samanlailla vinksahtaneita kavereita.
Kukaan ei katso kieroon kun se on kaikille on selvää, että kopteriin piti tehdä sitä ja tätä ;) ;D
-
3 kertaa kun tuuttasi 690 Logon putkeen tonttiin mekaanisten ja radiolaitteiden takia, tuli ehkä joku pieni katkeruus koko hommaa kohtaan. Tuntuu että sai joka kuu
Laittaa 300e tähän touhuun, ei ihan pikkuraha duunarille. Sit tuli myytyä jostain aivopierusta johtuen paras työjuhta gaui x3 pois ja rc autoilu tuli vuosi sitten kuvioihin. Aika nolliin on jääny lentämiset ja varsinkin näin talvella ei noita isoja oo tullut lennätettyä.
Viime kesä meni aikalilla rc-auto radoilla eikä tahtonut aikaa jäädä kopterointiin. Nyt pitäs semmonen kunnon 450 työkalu hankkia laskemaan kynnystä lähteä kentälle, myös sinne tampereelle asti eikä vaan lähipelloille...
-
1. Harrastajien herättely/houkuttelu takaisin
- kyselyä jossa tarkoitus selvittää syitä miksi harrastus hiipuu ja voidaanko asioille tehdä mitään. On erinäisiä perusteltuja syitä mm. perhe, talo tms mutta ei se estä palaamasta takaisin vähän myöhemmin
- täsmäkommunikointi ja innostaminen mukaan
2. Foorumin sisältö
- jatketaan asiapitoista ja neuvovaa linjaa jolla tämä harrastus on aikonaan saatu nousemaankin
- sisäpiirivitsit on varmaan hauskoja mutta vahvistaa nimenomaan pienen piirin juttu -meininkiä (jota tähänki ketjuun oli paiskattu)
- valmiit roadmapit aloittelijalle eri hintaluokkiin mitä suositellaan eikä niin että jokainen kysyy erikseen ja saa sekavan setin epämääräisiä vastauksia joista se ei ymmärrä kuiteskaan. Kalusto vaihtoehdoista voi rauhassa tutkia itselle (ja kukkarolle) sopivaa vaihtoehtoa ja etsiä itsekkin lisätietoa aiheesta kun on jotain mitä googlettaa. Lisäksi miten harrastus kannattaa aloittaa ja miten edetä asioiden kanssa
3. Uudet harrastajat
- näkyvyyttä uusille alueille pitäisi saada lisää, esim. adwords ja linkki tuohon roadmappiin ja/tai tuleviin tapahtumiin
- ongelma on että tämä harrastus vaatii hieman vaivannäköä, harjoittelua(!) että pääsee edes yrittämään oikealla kopterilla niin haasteellistaha sen on vrt marketista härveli ja taivaalle
-
Ei täältäkään minnekkään olla kadottu mut kun laitteisto on sama ja toimiva. Tietysti oli tossa parin vuoden taukokin. Turussa homma valitettavasti pyörii aika pienen suljetun whatsappiryhmän kautta. Paattisten kentällä käydään nykyjään ja mukana niin lennuja kuin kopuja. Itsellä työn alla yhden uuden harrastajan domi 450 beastilla ja dx 8 joka ollut laatikossa 2v kun ei oo ollu apuja laittamaan pakettia lentokuntoon. En ole kysyny onko kysellyt täältä apuja kun en ole koko kaveria tavannut.
-Otto
-
Totahan se on tänä päivänä, watsappailua :) Taitaa tuo stadinki porukka vaan pyöriä siellä :)
Katos hianoo, Xen lupautunu tekemään roadmapit! Loistavaa aloitteellisuutta!
-
Multikopufoorumi on kokonaan Slackissa nykyään ja se tuntuu toimivan. Itse multikopufoorumi taitaa olla aika hiljainen. Ei varmaan haittaisi jos kopunetilläkin olisi joko Slack tai ennemmin Discord tuon jäsenien chatin sijaan.
-
Watsapin, slackin, discordin ja minkä tahansa tsätti-tyyppisen jutun päänsärkynä on vaan se että asiat eivät ole oikein löydettävissä jälkikäteen eikä ne oikein arkistoidu. Nopeaan kysymiseen se toimii toki hiton hyvin. Mutta jos joku hakee tietoa niin käytännössä se johtaa samaan kysymykseen vastaamisen tarpeen vielä enemmän mitä foorumeilla. Hyvässä ja pahassa.
Lisänä on se että foorumin lukemiseen vaikkapa nyt aloittelijana tiedon hakemisen takia ei vaadita mitään tilejä, rekisteröintejä tai sovellustan/appien asentelua.
itse väitän olevan jonnin verran perilla aateekoosta ja en kokenu esim. slackin käyttöönottoa mitenkään jouhevaksi tai selkeäksi. Toki yksittäinen kokemus mutta silti.
Yks nopea ratkaisu vois olla tuo tsätin vapauttaminen kaikille foorumille rekisteröityneille, voisi olla jopa hyvä asia jota kannattaa miettiä.
-
itse väitän olevan jonnin verran perilla aateekoosta ja en kokenu esim. slackin käyttöönottoa mitenkään jouhevaksi tai selkeäksi. Toki yksittäinen kokemus mutta silti.
Sama juttu, pari kertaa koetin FPV finlandin slackiin kirjautua, ei onnistunut helposti enkä jaksanut sitten asiaan enempää perehtyä.
Minä siis olen nykyään tietokoneiden kanssa ihan "käyttäjätasolla" eli en ymmärrä niiden sisäisestä sielunelämästä juuri mitään eikä kiinnostakaan vaan ne ovat pelkkiä työkaluja. Joskus silloin nuorempana niitä tuli harrastettuakin mutta silloin oli C64, Amiga jne.
Kyllä uusien harrastajien saamisen kannalta on hyvä olla ihan avoin foorumi ja siellä jotain toimintaakin, tuollaisiin "sisäpiirin" slackeihin, whatsapista puhumattakaan, hakeutumisen kynnys on melkoisen korkea jos on vasta tutustumassa lajiin.
-
Yksi isoin tekijä on toi whatsapp. Varmaan jokaisen paikkakunnan aktiivihrrastajilla se on ja siellä sovitaan lennättelyt siinä missä ne ennen sovittiin täällä foorumilla.
Piirit on sen verta pienet että tollasilla henkilökohtasilla viestimillä viestiminen on vaan helpompaa ja sujuvampaa kommunikoida. Whatsapp kuitenkin tuottaa ihan toisella tapaa vastauksen ku foorumille kirjottaminen.
Näkisin että foorumin konsepti on vaan vanhentunut nykyajan välittömässä maailmassa. Niinkuin jo sanottu on noissa pikaviestimissä vaan se että ei niihin kukaan ulkopuolinen aloittelija voi eksyä kun ei ole keinoa tietää edes olemassa olosta.
Yksi isoin tekijä foorumin kuihtumisessa on varmaan just noi juttujen siirtymiset noihin. Paras palvelus olis sulkea aktiivilennättäjien whatsapit pysyvästi ja siirtää jutustelut tänne. Näin kuka vaan näkisi että sitä toimintaa tosiaan on, osaisi kiinnostua ja tulla mukaan ihmettelemään.
Foorumissa on toiminto että saat laitettua esim lennätyspaikkaketjuja seurantaan ja saat viestin kun sinne joku kirjoittaa. Esim ohjelma nimeltä tapatalk tekee tästä entistä helpompaa ja välittömämpää.
Foorumissa ja whatsapissa on tietty sekin ero että täällä ei porukka ole niin tarkkaan rajattu kaveripiiri ja aina löytyy joku joka ei ymmärrä että ei kokoajan jaksa olla tosissaan ja välillä kirjoitetaan myös kieli poskella
-
Jos verrataan tapatalk seurannalla ja watsappia niin tosiaan ei pahemmin eroa ole tuossa viestinnän nopeudessa.
-
Mä myös allekirjoitan tän et muut teknologiat kannibalisoi. Meillä on tässä Kouvolan porukalla FB-ryhmä, missä yleensä sovitaan lennätykset tai jauhetaan shittiä muuten vaan. Tän tyyppiseen keskusteluun facebook on kyllä varsin toimiva alusta, ja tohon läpän heittoon mielestäni foorumia sopivampi paikka.
Mutta myönnän kyllä että osa noista keskusteluista sopisi ihan hyvin foorumille.
-
Täytyy tunnustaa, että käytän nykyään paljon enemmän aikaa FPV finlandin slackissa kuin kopterit.netissä . Slack on auki töiden takia joka tapauksessa. En ole gameri niin discordia en käytä. Ei kai sitä muut?
Slackistä kyllä selviää jos selviää cp-kopterista. Lähinnä kyse on halusta ei niinkään vaikeudesta.
Mutta toki, kuten sanottu, sinne ei tallennu kuin viimeisimmät viestit että ei se varsinaisesti foorumia korvaa, mutta jos nyt käsi sydämmellä katsoo vanhempia forum viestejä niin onhan arviolta 90% vanhentunutta informaatiota aikojena takaa. Ei kukaan enää tarvi tietoa mitä tekee kevyemmät stabbarin lavat.
Veikkaan että esim Slack toisi harrastajia paremmin yhteen päivänpolttavissa kysymyksissä ja lentoseura/paikalliskeskusteluissa kuin Forum.
Maailma muuttuu joka tapauksessa. Whatsapit on sitten enemmän porukoille jotka jo tuntevat, mutta eihän sitä edes tiedä mitä ryhmiä on olemassa. Slack toisi näkyvyyden myös näille ryhmille.
-
Tämä "uuden kyselijän tullessa pitää olla kolme tonnia että kehtaa alottaa"-juttu on nyt vähän jännä. Tästä on keskusteltu useasti, tämä ongelma on tunnistettu, ja aina vaan se jatkuu.
Miksi?
MUTTA: Palataanpa aiheeseen, tämä ei siis ole nyt tuon aiheen ketju :)
Kyllä tuo aihe tähän ketjuun mielestäni aika hyvin osuu, sehän nimenomaan karkottaa sekä tulijoita, että jo alkuun räpistelleitä. Tuskin olen ainoa joka kyllästyi halpis-kaluston dissaamiseen. Muutaman kerran kun yritin forumillakin aloittelijaa opastaa alkuun, niin aika pian tulin jyrätyksi kun ehdotin "liian halpaa" kalustoa alkuun. Osa kopteripuuhan viehätyksestä oli yhteisöllisyydessä, mutta siitä putosi aika äkkiä pohja pois kun omat kamat eivät ole Futtea ja SABia, ja saavat osakseen lähinnä halveksuntaa.
Tuo on kuitenkin oman kopterointini hiipumisessa vain yksi osa, muiden mielipiteet voi ja kannattaa aina jättää omaan arvoonsa, eivätkä ne lennättämistä estä.
Konkreettisempi tekijä ja tärkeä puheenaihe täällä Tampereen seudulla on ollut lennätyspaikkojen katoaminen. Aktiivisempina vuosinani lennäteltiin laitteita useammallakin paikalla myös kaupungin itäpuolella, esim. ns. Rotatorin pelto, ja Ikean silloinen tyhjä naapuritontti. Rotatorin pelto taisi käydä liian pieneksi kun kopterit kasvoivat, ja Ikean naapuriin tuli rautakauppa. Nykyään toimintaa ei taida olla juuri muualla kuin Pinsiön kentällä. Pinsiö toki on paikkana mainio, mutta omalta kannaltani tolkuttoman kaukana. Aikoinaan oli helppoa piipahdella lähi"kentillä" pikaisilla torppauksilla arki-iltaisinkin, siihen Pinsiö ei oman sijaintini vuoksi sovellu. Nykyään tuo ongelma entisestään korostuu, kun aikaa harrastukselle pitäisi löytää ei pelkästään työn ja perheen, vaan myös opiskelun lisäksi.
-
Kyllä aihe sopii, ja se oli siis jo käsitelty yhtenä "kipupisteenä". Tämän ketjun aihe ei ole "vinkit aloittelijoille, miksi aina tonnin kopu" vaan jotain muuta. Sitä tarkoitin kommentillani :)
Lennätyspaikat on tosiaan yks juttu. Jos asut taajamassa niin niillä hiton taajamilla on taipumus kehittyä ja nämä meidän harrastuvärkit kun eivät ole ihan puistovehkeitä. Itse asiassa ajelin kurikan lentopaikan ohi viikko sitten, ei sinnekään ole enää mitään asiaa, siinä on ny postin lajittelukeskus. (tai mikä lie).
Ja totta, ei tule tältä puolen kaupunkia ihan huvikseen piipahdettua pinsiössä, menee matkoihin se ~30-35 min per suunta.
-
Lennätyspaikat on tosiaan yks juttu. Jos asut taajamassa niin niillä hiton taajamilla on taipumus kehittyä ja nämä meidän harrastuvärkit kun eivät ole ihan puistovehkeitä. Itse asiassa ajelin kurikan lentopaikan ohi viikko sitten, ei sinnekään ole enää mitään asiaa, siinä on ny postin lajittelukeskus. (tai mikä lie).
Ja totta, ei tule tältä puolen kaupunkia ihan huvikseen piipahdettua pinsiössä, menee matkoihin se ~30-35 min per suunta.
Minun aloittaessani harrastusta 450räksä oli se perusvehje. Siinä oli se hyvä puoli, ettei tarvittu niin isoa plantaasia lennättämiseen. Hetihän se tuttu pelto kävi ahtaaksi kun eräs vierailija poikkesi siellä ulkoiluttamassa 600:sta... 700 tai 800 -kokoluokkaa voisi niillä paikoilla lähinnä leijuttaa...
Rakentamattomat tontit ovat aina väliaikainen ilo, ehkäpä pitäisi keskittyä tutkimaan peltoja taajamien laitamilla. Joskus on ollut jotain hankkeita tarastejärvenkin suunnalla, lienee jo haudattu?
Joo, tiedän, lennätyspaikkojen etsinnälle on oma säikeensä ;D
-
Toi lennätyspaikkojen puute on kieltämättä Tampereen lähialueiden kiusana. 450 kokoluokalle löytyy kyllä kaikennäköistä aukiota, missä mahtuu veivaamaan, isommille oikein ei. Pinsiön kenttäkin rupeaa olemaan jo isolle kopterille vähän huono, kun se kiitoradan edessä oleva kuusikko on päässyt kasvamaan jo melko korkeaksi. Lentosektori on nykyisellään ikävän kapea kun pitää koittaa siinä soramontun puolella pysytellä :(
-
Kyllä toi lennätyspaikkojen puute on ihan oikea ongelma. Itse asun lähes maaseudulla jossa vaan peltoja jokapuolella. Vaikea täältäkin on löytää ns lähipaikkaa jossa saa rauhassa lentää. Pari tossa on mutta toisessa periaatteessa voi häiritä muita ja toisessa aika ahtaat oltavat joskaan ei se mua ahista. Kumpaankaan ei oikeen mahdu kaverin kanssa samaan aikaan ilmaan. Kun en jaksa ajaa espooseen 75km suunta niin tulee sitte tossa yksin tai pojan kanssa käytyä.
-
Toi lennätyspaikkojen puute on kieltämättä Tampereen lähialueiden kiusana. 450 kokoluokalle löytyy kyllä kaikennäköistä aukiota, missä mahtuu veivaamaan, isommille oikein ei. Pinsiön kenttäkin rupeaa olemaan jo isolle kopterille vähän huono, kun se kiitoradan edessä oleva kuusikko on päässyt kasvamaan jo melko korkeaksi. Lentosektori on nykyisellään ikävän kapea kun pitää koittaa siinä soramontun puolella pysytellä :(
Mikä pakko sitä o siinä maan pinnassa ajella ;D (Joo, oli ihan pakko :D)
-
Slackistä kyllä selviää jos selviää cp-kopterista.
Ilmeisesti jokin slackin algoritmi sitten tunnistaa etten ole hyvää pataa cp-kopterin kanssa... ;D Ei nimittäin edes lähetä sitä linkkiä sahköpostiin, lukuisia kertoja yrittänyt tämän vuoden puolella. Eli varmasti hyvä, mutta kenties vähän eksklusiivinen?
-
Ilmeisesti jokin slackin algoritmi sitten tunnistaa etten ole hyvää pataa cp-kopterin kanssa... ;D Ei nimittäin edes lähetä sitä linkkiä sahköpostiin, lukuisia kertoja yrittänyt tämän vuoden puolella. Eli varmasti hyvä, mutta kenties vähän eksklusiivinen?
Ehkä tosiaan piroflippitreenit vois auttaa :D
Ei vaan, perustin lauseeni siihen että Slackissa on noin 10 000 000 viikottaista käyttäjää niin kyllä se jossain määrin toimii.
Samalla logiikalla tietty sontakin on hyvää koska kärpäsiä on paljon :)
-
Juu enhän minä sitä väitäkään etteikö toimisi tai olisi hyvä. Noiduin vaan kun ei tuonne tunnu pääsevän mukaan ;D
Edit: avautuminen auttoi, multifoorumilta kamu laittoi sp-linkin ja slackissa ollaan. Nyt pikku hiljaa opiskelemaan miten se toimii...
-
Yleisesti ottaen, taitaa aika ajaa keskustelu-foorumeiden ohi. Ainakin toistaiseksi. Flightforumia olen seurannut kauemmin kuin kopterit.nettiä ja kyllä sekin on tällä hetkellä aika kuollut. Hyvää ja uutta juttua ei ole nimeksikään.
Kopterit-Wikiä koitimme joskus, mutta senkin haasteeksi muodostui ettei sinne kukaan käynyt kirjoittamassa uusia juttuja. Ja samaan aikaan osa informaatiosta vanheni.
-Teme
-
Muutamia ajatuksia.
A) Foorumit on vanhoille ukoille (eli yli 25v) :-D Pitäisi saada aktiivistuutta facebookkiin ja muuhun someen.
B) Matkustaminen kentille. Junnut on riippuvaisia vanhemmistaan ja vanhempia ei välttämättä kiinnnosta käyttää puolta päivää lennokkikentällä hengatessa / on jotakin muuta menoa... ikeassa käyntiä tms. Joten junnut ei pääse kentille silloin kun haluaa ja innostus lopahtaa. Tähän nyt voisi kehittää jotakin kimppakyyti ratkaisua. Toki varmaan aina on kyydin saanut kentälle jos sellaista olisi tarvinnut ja pyytänyt, mutta tätä ei juuri varmaan mainosteta kauheasti?
C) Ajan henki on jossakin muualla kuin lennokeissa tai rc:ssä. On fitnesiä ja salia yms. ja loppu aika pelataan CS:sää ja juodaan ES:sää.
D) Raha. Eipä o tullut itekkään lennätettyä kun alkoi vaan goblini rahanmeno ahdistamaan. Täytynee palata takaisin HK laitteisiin niin josko sitä pääsisi takaisin kentälle.
-
Mun mielestä kaiken aloittamisen suurin kynnys on raha. Oli sitte kyseessä junnu tai seniori. Jos kopterointi olisi ilmaista niin foorumillakin olisi varmasti sähinää, mutta kun pitää ostaa kaikki roinat, ja tulevaisuudessa varaosat. Tilaa ne sitten kiinasta tai jostain muualta. Kaikkia varmasti tulee kiinnostamaan, että mitä harrastus voisi tulla maksamaan.
-
Mun mielestä kaiken aloittamisen suurin kynnys on raha. Oli sitte kyseessä junnu tai seniori. Jos kopterointi olisi ilmaista niin foorumillakin olisi varmasti sähinää, mutta kun pitää ostaa kaikki roinat, ja tulevaisuudessa varaosat. Tilaa ne sitten kiinasta tai jostain muualta. Kaikkia varmasti tulee kiinnostamaan, että mitä harrastus voisi tulla maksamaan.
On se varmasti näinkin. Itseäni myös aikoinaan kustannukset mietitytti. Se ei silti kaikkea selitä, ei raha ole maailmasta mihinkään kadonnut. Uudet ja vanhat kopteristit sensijaan on.
E.typot
-
On se varmasti näinkin. Itseäni myös aikoinaan kustannukset mietitytti. Se ei silti kaikkea selitä, ei raha ole maailmasta mihinkään kadonnut. Uudet ja vanhat kopteristit sensijaan on.
E.typot
Mnjaa. Mielestäni kaikki kopterit on mahis saada lentoon, on ne sitte hifi-merkkiä tai jotain muuta. Koput on kumminkin lentänyt jo -70 luvulla, ja samat romut voi lennättää kentillä vieläkin.
-
En mä väitäkkään, etteikö olisi mahdollista saada vaikka mikä lentämään. Väitän, että raha ei ole kadonnut mihinkään se vaan ei ohjaudu enää RC-harrastukseen. Silloin kun olin junnu niin RC-vehkeet oli suhteessa paljon kalliimpia kuin nykyään ja silti oli harrastajia ja paljon.
-
Oli se harrastus mikä vaan voi siihen upottaa paljon rahaa tai olla upottamatta. Toinen ostaa moottoripyöriä ja toinen kasaa tietokoneita.
Kyllä mä väitän että kopterit on ihan kilpailukykyinen harrastus hinnaltaan jos ei osta joka vuosi sitä uusinta ja isointa.
Itse väitän kyllä että aika on vaan ajanu vähä näiden vehkeiden ohi. Nykyään kaikki pitää olla heti hallittavissa eikä nuoret välttämättä jaksa opetella tällasta lajia missä oppimiskäyrä siihen että alkaa kone pysyä yleensä ehjänä on pitkä ja kivinen.
Ei kukaan taida juuri enää siimalennokkejakaan lentää muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kun radiot tuli kehiin ja korvas siimat. Nykyään on sitte noi kaikenmaailman kamerat ja fpv himmelit. Se on vaan täysin eri harrastus joka ei ainakaan llekirjoittanutta osaa kiinnostaa yhtään.
-
Mä kans näkisin että raha on aika sivuseikka, koska 100 eurolla saa kiinasta mikrokokoisen kopun ja radion jolla pystyy hyvin aloittamaan, eikä tarvi ees kasata. Ja kopukin kestää suht hyvin torppeja.
Tiedän aika monta muuta harrastusta mihin saa rahaa palamaan ihan yhtä paljon, tai reilusti enemmänkin.
Ennen vanhaan ainoa vaihtoehto oli tyyliin 50 tai 90 nitro, eikä paljoo simulaattoreita ollu markkinoilla.
Aloittaminen ei oo koskaan ollu helpompaa ja halvempaa, mutta kiinnostuneita ei taho löytyä. Fpv ja muut multit on varmaan vieneet osan potentiaalisista harrastajista, mutta isossa kuvassa varmaan suurimmalla osalla ihmisistä ei oo mitään käryä RC koptereista, eli tunnettuuden nostaminen voisi kyllä auttaa asiaa.
-
isossa kuvassa varmaan suurimmalla osalla ihmisistä ei oo mitään käryä RC koptereista, eli tunnettuuden nostaminen voisi kyllä auttaa asiaa.
Tää on kyllä totta. Naapurin teini kerran ihmetteli, että mitä vehkeitä noi on kun roudasin kopuja autoon. Eikä se tahtonut niistä mitään ymmärtää vaikka koitin kuinka selittää.
-
isossa kuvassa varmaan suurimmalla osalla ihmisistä ei oo mitään käryä RC koptereista, eli tunnettuuden nostaminen voisi kyllä auttaa asiaa.
Tämä on kyllä ihan totta. Siis RC koptereitahan on nykyään joka paikka täynnä, mutta ne ovat helposti lennettäviä kiinteälapakulmaisia lelukoptereita tai multeja. Näistä CP koptereista ihmisillä ei ole mitään käsitystä. Myös 3D lennätys on suurimmalle osalle ihmisistä ihan uusi juttu.
-
Kyllähän se kenttien vähyys on ajamassa meitä turmioon.
Ei porukalla riitä kiinnostus ajaa kilometrejen päähän varsinkaan arkipäivinä.
Tampereen tilanne on vähintään naurettava. Harrastajia on useita mutta ketään ei näy kentällä.
Kenttä kuolee uuvuttavan nopeasti :D
Ummistelin tätä muutama vuosi takaperin että harrastus siirtyy jämille kokonaan ainakin omalta osalta.
-
Flite testin pojat ovat rakentaneet kivan bisneksen halpojen ja helppojen lennokkien ympärille.
Samaan aikaan kopterit monimutkaistuvat ja kallistuvat entisestään. Pitää olla läppäriä ja usbtä, bluetuuthia ja dingeliä sekä dongelia. Tai niin ainakin harrastajien puheesta saa käsityksen.
Kuinka moni täällä muuten on opettanut aloittelijaa opetuskaapelilla? Tuohan antaa heti onnistumisen tunnetta, lisää yhteisöllisyyttä ja vähentää yksinäisyyden fiilistä.
Tehkääpä muuten youtubessa haku "rc kopteri" ;D :o :'(
Suomi videot ei o kovin myyvää settiä.
Ei muuta kuin vlogaus housut jalkaan ja vääntämään mielenkiintoista sisältöä.
Tai jos jollakin on idea miten saisi rahoituksen tv / tube-sarjaan, niin saa heittää ideoita. ;) Kyl minä voin tehdä ;D
Levityskanavia on valmiina.
-
Jos jollakin olisi suhteita tai muulla tavalla saataisiin järkättyä koptereista kertova vähän isompi juttu johonkin paljon luettuun mediaan. Tiedä sitten, paljonko tulisi uusia harrastajia, mutta ei tuosta haittaa ainakaan olisi. Ja ideoitahan pyydettiin.
Samaan aikaan kopterit monimutkaistuvat ja kallistuvat entisestään. Pitää olla läppäriä ja usbtä, bluetuuthia ja dingeliä sekä dongelia. Tai niin ainakin harrastajien puheesta saa käsityksen.
Tämä on asia, josta en itsekään niin tykkää. Tosin kaikissa uusimmissakaan sähkölaitteissa (gyrot, nopeudensäätimet) tuo ei ole pakollista, vai onko?
Kuinka moni täällä muuten on opettanut aloittelijaa opetuskaapelilla? Tuohan antaa heti onnistumisen tunnetta, lisää yhteisöllisyyttä ja vähentää yksinäisyyden fiilistä.
On tullut tehtyä ja jopa ihan hyvällä menestyksellä. Yhtään vahinkoa ei sattunut. Ja kun meinasi sattua, niin sekin olisi ollut oma vika (oli lapakulmat väärässä asennossa, kun otin kopterin haltuun).
-
Samaan aikaan kopterit monimutkaistuvat ja kallistuvat entisestään. Pitää olla läppäriä ja usbtä, bluetuuthia ja dingeliä sekä dongelia. Tai niin ainakin harrastajien puheesta saa käsityksen.
Mielestäni tilanne ei ole ihan näin yksinkertainen. Toki isommissa sähkökoptereissa trendi on ollu se, että tehot kasvaa vuosi vuodelta mikä näkyy hinnassa, mutta ei ole mikään pakko ostaa sitä kalleinta 700:sta punaisimmilla mahdollisila sähköillä. Halvimmat mikrokokoiset cp koput maksaa alle satasen, ja siitä ylöspäin vaihtoehtoja on tarjolla pilvin pimein joista taatusti löytyy jokaisen lompakolle sopiva.
Mitä tulee monimutkaisuuteen, niin se riippuu pitkälti näkökulmasta. Esimerkiksi mulle usb:t, dingelit ja dongelit on huomattavasti helpommin lähestyttävä juttu kun nitromoottorit ja tankonupit. Ja mekaniikka näissä on pitkällä aikavälillä muuttunu selkeesti yksinkertaisemmaksi. Jos vertaa vaikka mekaanisella ccpm:llä ja tankonupilla varustettua polttiskopteria perus sähkögobliniin, niin ero on melko huima.
Ei muuta kuin vlogaus housut jalkaan ja vääntämään mielenkiintoista sisältöä.
Tai jos jollakin on idea miten saisi rahoituksen tv / tube-sarjaan, niin saa heittää ideoita. ;) Kyl minä voin tehdä ;D
Levityskanavia on valmiina.
Tälle vahva kannatus! Joku kunnon youtube kanava olis kyllä kova juttu, oon itekki tota videoiden tekemistä pyöritelly monesti mielessä mutta homma on jääny toistaiseksi ajatuksen tasolle.
-
Mitä tulee monimutkaisuuteen, niin se riippuu pitkälti näkökulmasta. Esimerkiksi mulle usb:t, dingelit ja dongelit on huomattavasti helpommin lähestyttävä juttu kun nitromoottorit ja tankonupit. Ja mekaniikka näissä on pitkällä aikavälillä muuttunu selkeesti yksinkertaisemmaksi. Jos vertaa vaikka mekaanisella ccpm:llä ja tankonupilla varustettua polttiskopteria perus sähkögobliniin, niin ero on melko huima.
Ja riippuu siitä, mitä on ollut silloin kun aloitti. Ei paljon näkynyt sähkökoptereita vuonna 2003 ja aloitin nitrolla. Tankonuppi ja perägyro. Jotenkin sitten olen tykästynyt noihin nitromoottoreihin, on ääntä, savua ja kaikki. Mekaniikka on tosiaan huomattavasti yksinkertaisempaa kuin tankonuppien aikana.
Tänä vuonna on kyllä tarkoitus lentää tolla sähköllä, jos nyt paljonkaan tulee lennettyä. Ja miten niin muka kallis, ei toi mun Goblinin kitti ainakaan maksanut mitään. :P No nyt menee ohi aiheen ja inside-puolelle, mistä anteeksi. :'(
-
Kyllähän se kenttien vähyys on ajamassa meitä turmioon.
Ei porukalla riitä kiinnostus ajaa kilometrejen päähän varsinkaan arkipäivinä.
Tampereen tilanne on vähintään naurettava. Harrastajia on useita mutta ketään ei näy kentällä.
Kenttä kuolee uuvuttavan nopeasti :D
Ummistelin tätä muutama vuosi takaperin että harrastus siirtyy jämille kokonaan ainakin omalta osalta.
No oha tossaki ristiriita, Pinsiöön ei o sulla matkaa mitään mut Jämille o?
Jämillä tosin lienee porukkaa :)
-
Se soramonttu ei riitä xiolle, pitää olla tilaa ::)
-
Se soramonttu ei riitä xiolle, pitää olla tilaa ::)
Kyllä se alkaa kieltämättä aika ahdistavan pieneksi käymään. Sen kuusikon yläpuolella en itse pahemmin viitsi lennellä. Sinne jos kopun tipauttaa, niin eihän sitä sieltä edes löydä :P
Kyllä itselläkin on pinsiössä käynti jäänyt aika vähiin kun rupeaa olemaan paremmat mestat tuossa ihan naapuripellolla...
-
Totta kyä joka sana. Aika ajaa ohi :/
-
Ei porukalla riitä kiinnostus ajaa kilometrejen päähän varsinkaan arkipäivinä.
Tampereen tilanne on vähintään naurettava. Harrastajia on useita mutta ketään ei näy kentällä.
Ristiriita omalla kohdalla mutta ei kyllä muiden. Oon sitä mieltä että harrastajia on tampereella 8-15 henkilöä.
Tähän lasketaan myös tämä anopin lihapata :D
Porukka ei vaan käy kentällä, edes viikonloppuna. Montako viikonloppua ollaan oltu kentällä ja samat naamat lasketaan yhden käden sormilla?
Vaikka harrastajia on
-
Ristiriita omalla kohdalla mutta ei kyllä muiden. Oon sitä mieltä että harrastajia on tampereella 8-15 henkilöä.
Tähän lasketaan myös tämä anopin lihapata :D
Porukka ei vaan käy kentällä, edes viikonloppuna. Montako viikonloppua ollaan oltu kentällä ja samat naamat lasketaan yhden käden sormilla?
Vaikka harrastajia on
Lihapatojen äärestä :),,,,,,
Kyä tää kopteritouhu on vähän "katoavaa kansanperinnettä",,,,,,kaiholla muostelen alkuaikoja ku Tamperelaiset kokoontu millon missäkin ja hauskaa oli ja kukaan ei ottanu touhua liian "tosissaan" vaan vaan se fiilis ku näki tuttuja ja sai heittää läpyskää yms,,,,,ja näinhän se menee kun touhu on mukavaa sitä jaksaa eikä ollu väliä millä kalustolla pörräs vaikkei pörränny ollenkaan,,,,
Tossa kun muutaman kopterin oon myyny niin kyllä sen on huomannu paljonko porukka on valmis laittaan alkuun et jotenkin ees kiinnostais niin kyl se summa pyörii siinä n.100-150e ja kaikki pitäis olla kunnossa (säädöt yms,,),,,,,kyllä se on pieni prosennti mikä tähän touhuun se 500-1000e laittaa alkuun,,,,,
Tuoppi hyvin sen sano et rupee oleen jo liian haitekkia tää touhu,,,,,
-
Näin uutena aloittelevana harrastajana (kopteri ~kassassa, ensilentoa vielä odotellaan) pari huomiota..
Kuten tuossa jo vähän todettiinkin, piuhat, elektroniikka, läppärit, usbidongelit sun muut tuskin on este tämän päivänä diginatiiveille. Polkupyörien polkimiinkin saa firmware-päivityksiä, vaihteista loppuu akut kesken ajon, ja kaikki ajosuoritukset piirtyy joka someen graafeiksi ja käppyröiksi, ja näitä sitten jaellaan ja liketellään. Itse vierastin enemmän nitrojen vaatimaa säätämistä, mutta microbeastin tuunaus on siistiä ja mukavaa puuhaa. Ostin jopa nitrokopterin joskus 15v sitten, mutta eihän sen kanssa päässyt edes alkuun ja kun ei ollut kavereita harrastuksen parista, niin homma jäi, ja lopulta kopterikin hajosi ihan muiden sattumien yhteydessä.
Ajatus on sittemmin kummitellut takaraivossa, ja jostain vain osui silmään tuo sähkökopterien tämän päivän tilanne. Eli nehän on nykyään lentokelpoisia pelejä. Nopeat liikkeet ja pari päivää DHL:n trackingin päivittelyä, ja harrastus on lähtemässä käyntiin. Olisi varmaan tullut hankittua jo paljon aiemmin, jos näistä tosiaan olisi mitään juttua missään.
Kummipoikakin jo aiemmin toivoi 7v synttärilahjaksi "robottihelikopteria, sellaista mikä lentää". Tähän tarpeeseen nyt Clash Ohlsoniltakin löytyy ratkaisu, ja monia varmaan noi paljon esillä olevat dronet ja fpv- ym kuvaushommat kiinnostaa enemmän kuin tavalliset kopterit. Kuvittelisin kuitenkin kiinnostusta riittävän yhtälailla muihinkin vehkeisiin, jos niistä olisi sama määrä tietoa ja hypetystä esillä.
Ja ainakin omassa mielessä nämä vieläkin jakautuu kahtia: 1) alle sadan euron tiimarilelut, joiden rajat tulee vastaan kahden lennon jälkeen ja 2) 1000e+ paketit, eli CP-helit, 16ch radiot, oheissälät ym... Välistä varmasti löytyy sellaisellekin aloittelijalle jotain, joka joutuu perustelemaan kustannuksen isin tai äidin budjettiin, mutta enpä vielä osaisi itse suositella sopivaa settiä.
-
Tuossa taannoin joku muistaakseni e-p:n porukasta kehu jotain mikro cp kopua oikein hyväksikin.
Pitää kattella josko löytyis linkki siihen.
-
Tuossa taannoin joku muistaakseni e-p:n porukasta kehu jotain mikro cp kopua oikein hyväksikin.
Pitää kattella josko löytyis linkki siihen.
Tätä ymmärtääkseni moni pitää aika hyvänä, ellei jopa parhaana nykymikroista ???
https://www.gearbest.com/rc-helicopters/pp_218704.html
Tuo näyttäisi kyllä aika kovalta setiltä aloittelijalle. Ohjainkin mukana, jota tosin ei voi varmaankaan muun kopterin kanssa hyödyntää. Tosin hinta setille on sen verran alhainen, että lieneekö tarviikaan pystyä...
-
Tuossa taannoin joku muistaakseni e-p:n porukasta kehu jotain mikro cp kopua oikein hyväksikin.
Pitää kattella josko löytyis linkki siihen.
Olisikohan Walkeran Super CP ? Siitä ainakin foorumilla paljon juttua ja radiona tulee perushyvä Devo 7e, johon saa paljon erilaisia vastareita ja firmiksen päivityksellä voi käyttää spektrumin vastareita myös. https://www.verticalhobby.com/kauppa/helikopterit-c-49.html?page=2&sort=4a
-
Kauppojen poistuminen on minun (ja juttelemieni asiakkaiden) mielestäni suurin syy harrastuksen pienemiselle. Tosin nyt saa kuvausmulteja lähes joka kiskasta ja niiden suosio myös varmasti verottanut uusien harrastajien määrää. Itse ainakin aikanaan juuri kivijalkaliikeestä kipinä lähti ja meillä suurin asiakasryhmä ns. kultavuosina oli ne jotka etsi sitä ensimmäistä ns. kunnollista laitetta, kun oli ostettu ns. markettikopteri / lennokki.
Tämähän on koko euroopan laajuinen ilmiö ja veroton kiinanmyynti varmaan suuri syy kivijalkaliikkeiden kuolemaan, eikä koske vain RC alaa. Kaupanalalta on Suomessa vuoden aikana hävinnyt 11.000 työpaikkaa. USA:ssa rc-myynti ok ja siellähän ei verkkokaupoilla ole ALV:ia, joten voivat hyvin kilpailla kiinalaisten verkkokauppojen kanssa. Ja kun on paikallisia toimijoita, niin on myös markkinointia ja näkyvyyttä.
Ruotsissa tuo kiinantuontihan on jo laitettu jäihin ja kaikista paketeista pitää nyt ALV maksaa, ilman alarajaa. Samoin kiinanpaketeista pitää maksaa käsittelymaksu, kun nuo kiinan postihinnat ei kata niiden jakelun kuluja (sama ongelmahan suomessa ja sitä rahoitetaan sitten nurmikkoa ajamalla.. Eli tehdään ilmaista työtä kiinalaisten hyväksi, kuten sotakorvaukset neuvostoliitolle aikanaan..). Koko EU alueelle nuo ALV muutokset on tulosssa viimeistään 2020, joten harrastutus voi sitä kautta elpyä, jos saadaan takaisin liikkeitä.
-
Tampereella oli pienoismallipäivät ja kovalla työllä oli siellä esittelypiste laitetty pystyyn. Erittäin hienoa, että tällaisia tehdään. Suuri hatun nosto.
Mutta missä on Instagram julkaisut tapahtumasta?
#tampereenpienoismalllipäivä2018 - Yksi julkaisu
Jos tämän näkyvyyden eteen halutaan oikesti tehdä töitä, niin jokainen lataa nyt instagrammin puhelimeensa ja alkaa postaamaan. Tämän päivän tapahtumasta olisi voinut somettaa jo pari päivää aikaisemmin, mutta viimeistään tapahtumasta. Kun käytte lennättämässä tai rakennatte jotakin hienoa, niin valokuvia niistä, lyhyitä 30sek videoita. Postatkaa pieni selitys ja muistetaan myös ne hästägit. Ja kielenä Suomi. Ei se kiinnostus Suomessa nouse jos postataan ulkomaankielellä.
Esim tästä päivästä olisi voinut somettaa esittelypisteestä. "Tampereen RC-lentäjät esittelemässä lennokkeja @tampereenkaupppaoppilaitos #trerc #lennokki #helikopteri #pienoismalli #Tampere #tapahtuma #radioohjattava #pienoismallipäivä" #lauantai
Ja sitten kuvia lennnokeista "Kopteri se ja se...lentää myös ylösalaisin" ja ne hästägit perään.
Jos jokainen foorumilainen alkaa postaamaan kuvia, niin näkyvyys alkaa vähitellen kasvamaan. Yrittäkää sitoa julkaisu jollakin tavalla isompiin hästägeihin joita ihmiset seuraavat. Esim. paikkakunta, päivä, tapahtuma, väri, sää.
Tämä on pieni teko yhdelle harrastajalle, mutta kun 100 alkaa postaamaan viikottain, niin siitä alkaa vähitellen jo kertymään jotakin. Ilmaista. Ei maksa mitään. -> kannattaa yrittää.
-
Saatto juurikin olla tuo xk jota kovin kehuttiin. Itselläkin vähän ostosormea hieman kutitteli. Tosin nykyisin jääny kopterihommelit ihan pelkän foorumin seuraamisen tasolle.
-
Tampereella oli pienoismallipäivät ja kovalla työllä oli siellä esittelypiste laitetty pystyyn. Erittäin hienoa, että tällaisia tehdään. Suuri hatun nosto.
Mutta missä on Instagram julkaisut tapahtumasta?
#tampereenpienoismalllipäivä2018 - Yksi julkaisu
Jos tämän näkyvyyden eteen halutaan oikesti tehdä töitä, niin jokainen lataa nyt instagrammin puhelimeensa ja alkaa postaamaan. Tämän päivän tapahtumasta olisi voinut somettaa jo pari päivää aikaisemmin, mutta viimeistään tapahtumasta. Kun käytte lennättämässä tai rakennatte jotakin hienoa, niin valokuvia niistä, lyhyitä 30sek videoita. Postatkaa pieni selitys ja muistetaan myös ne hästägit. Ja kielenä Suomi. Ei se kiinnostus Suomessa nouse jos postataan ulkomaankielellä.
Esim tästä päivästä olisi voinut somettaa esittelypisteestä. "Tampereen RC-lentäjät esittelemässä lennokkeja @tampereenkaupppaoppilaitos #trerc #lennokki #helikopteri #pienoismalli #Tampere #tapahtuma #radioohjattava #pienoismallipäivä" #lauantai
Ja sitten kuvia lennnokeista "Kopteri se ja se...lentää myös ylösalaisin" ja ne hästägit perään.
Jos jokainen foorumilainen alkaa postaamaan kuvia, niin näkyvyys alkaa vähitellen kasvamaan. Yrittäkää sitoa julkaisu jollakin tavalla isompiin hästägeihin joita ihmiset seuraavat. Esim. paikkakunta, päivä, tapahtuma, väri, sää.
Tämä on pieni teko yhdelle harrastajalle, mutta kun 100 alkaa postaamaan viikottain, niin siitä alkaa vähitellen jo kertymään jotakin. Ilmaista. Ei maksa mitään. -> kannattaa yrittää.
Meistä jotka siä seiso ei kukaan ”instaa”, ei meiä ikäset sen päälle tajua.
Kysytääs näin päin, missä oli ”instaajat”? Kävitkö ite? ;)
-
Kyllä Tuoppi tuossa varmaan oikeassa on, että nykyään pitäisi nuorisolle viestiä Instagramin ja minkä lie häshtägien välitykselllä. Ei niitä tämmöinen kivikautinen keskustelufoorumi tavoita. Ongelmana tosiaan on, että suurin osa kopterisedistä ei tajua noista nuorison somekanavista mitään. Kaikki Tampereen aktiivikopteristit eivät tietojeni mukaan ole edes Facebookin jäseniä, saatika että Instagramiin postailisivat häshtägejä :D
-
Facebookki on kielletty nykyään alle 40-vuotiailta ;D eli ei sieltä löydä mitään. Mitä tota FPV touhua katsoo niin kaikki on IG, youtube ja tuolla "pikaviestin" slackissa.
Itteä kyllä tympäsee tää vanha foorumi.. Eikä täältä edes löydä sitä tietoa kovin helposti kun seassa on niin paljon sontaa. Toi slack toimii FPV hommissa hyvin vaikka sinne tulee viikoittain uusia käyttäjiä kyselemään samoja asioita. Ei haittaa ja tiedot pysyy aina ajan tasalla, koska aina joku vastaa siihen kysymykseen. Paljon mukavampi sellaiseen yhteisölliseen keskuteluun ja paskan jauhamiseen. Tää foorumi on melkee sama ku kirjottelin sähköposteja jonkun kanssa.
Kömpelöä ja hidasta !
Vaikka itsekkin olen enemmäkin kuin syyllinen kirkkoveneiden dissaukseen ;D Tässä on kuitenki huomattavissa vuosi <2010 ja lennokit.net vs kopterit.net. Tilanne on nyt sama kopterit.net vs FPV race/freestyle. Siis mielipiteissä ja siinä että vastustetaan uudistuksia ja pysytään tutussa ja turvallisessa. En nyt vertaa lajeja, koska ne on täysin eri homma. 3D kopterit on aina se kuninkuusluokka ! ;) Kuitenkin, Slack/discord kanava auki ja kaikki sinne ! katsotaan sivusta kun foorumi kuihtuu pois :)
-
Meistä jotka siä seiso ei kukaan ”instaa”, ei meiä ikäset sen päälle tajua.
Kysytääs näin päin, missä oli ”instaajat”? Kävitkö ite? ;)
Töissä.
Ja tuo nyt on ihan turhin syy. "Ei meidän ikäiset tajua" ;D Pyh pöh. Tahdosta se on vaan kiinni. Ihan turha voivotella täällä, että mitä tehdään jos kerran kun tarjotaan yhtä työkalua ja perus käyttö neuvot vielä perään, niin sitten heitetään heti jarrut päälle. Jos harrastus haluaa targetoida nuoria (tai uusia harrastajia), niin on oltava siellä missä nuoret ja ihmiset on.
Tai voi olla tietysti tekemättä mitään ja mikään ei muutu.
Ei muuta kuin paita tilaukseen
https://tuplaamo.fi/tuote/ihan-hyva-idea-paita/
-
Tampereella oli pienoismallipäivät ja kovalla työllä oli siellä esittelypiste laitetty pystyyn. Erittäin hienoa, että tällaisia tehdään. Suuri hatun nosto.
Mutta missä on Instagram julkaisut tapahtumasta?
#tampereenpienoismalllipäivä2018 - Yksi julkaisu
Jos tämän näkyvyyden eteen halutaan oikesti tehdä töitä, niin jokainen lataa nyt instagrammin puhelimeensa ja alkaa postaamaan. Tämän päivän tapahtumasta olisi voinut somettaa jo pari päivää aikaisemmin, mutta viimeistään tapahtumasta. Kun käytte lennättämässä tai rakennatte jotakin hienoa, niin valokuvia niistä, lyhyitä 30sek videoita. Postatkaa pieni selitys ja muistetaan myös ne hästägit. Ja kielenä Suomi. Ei se kiinnostus Suomessa nouse jos postataan ulkomaankielellä.
Esim tästä päivästä olisi voinut somettaa esittelypisteestä. "Tampereen RC-lentäjät esittelemässä lennokkeja @tampereenkaupppaoppilaitos #trerc #lennokki #helikopteri #pienoismalli #Tampere #tapahtuma #radioohjattava #pienoismallipäivä" #lauantai
Ja sitten kuvia lennnokeista "Kopteri se ja se...lentää myös ylösalaisin" ja ne hästägit perään.
Jos jokainen foorumilainen alkaa postaamaan kuvia, niin näkyvyys alkaa vähitellen kasvamaan. Yrittäkää sitoa julkaisu jollakin tavalla isompiin hästägeihin joita ihmiset seuraavat. Esim. paikkakunta, päivä, tapahtuma, väri, sää.
Tämä on pieni teko yhdelle harrastajalle, mutta kun 100 alkaa postaamaan viikottain, niin siitä alkaa vähitellen jo kertymään jotakin. Ilmaista. Ei maksa mitään. -> kannattaa yrittää.
En ymmärrä tästä hashtagiviidakosta mitään. Onko tässä tosiaan jo näin käpy itsekkin ;D
-
Kaikille teille jotka väitätte olevanne liian vanhoja
https://www.boredpanda.com/this-86-years-old-instagram-sensation-is-a-new-model/ (https://www.boredpanda.com/this-86-years-old-instagram-sensation-is-a-new-model/)
-
En ymmärrä tästä hashtagiviidakosta mitään. Onko tässä tosiaan jo näin käpy itsekkin ;D
Insta ja twitteri ei o mua varten, ne oon koittanu. Mä tykkään tekstistä enkä hästägeistä. (Paitsi yhdestä, "#MomHatesHastags", toimii aina facessa, mä kun oon yli 40 ni mä saan olla siellä :)) Släckissä oon, sekään ei ollu millään tasolla mikään läpihuutojuttu päästä sinne. Enkä o kädetön koneiden kanssa.
Mitä tulee tohon mansen pienoismallipäivään niin kun yleisöä ja näytteilleasettajia hieman katteli niin en o yhtään yllättyny että joku insta ei ole mielessä. Siinä ei insta-userin keskimääränen tyyppi ja yleisö kohtaa, voin sanoa että ei sitten pätkääkään :) Onko jonnekin instaan (tai slackkiin, faceen, twitteriin, mihinnkään) pakko mennä jos ei vaan "ole mun juttu"? Ei ole, kenenkään. Jos meillä on tässä porukassa jengiä joka kokee jonkun näistä omakseen niin siitä vaan, antaa palaa, mitä enemmän RC-kopteri-hästägejä sitä parempaa :)
Ask not what RC-Kopterit can do for you, ask what you can do for RC-Kopterit ;)
(John F. Kennedy - 1961)
-
Mitenkään arvostelematta, mutta missä sitä tapahtumaa oli mainostettu? Mä en siitä tapahtumasta saanut tietoa etukäteen kuin trerc:n maililistalta. Instatilä ei ole ja tamperelainen lentää postilaatikosta suoraan paperinkeräykseen.
-
Ruotsissa tuo kiinantuontihan on jo laitettu jäihin ja kaikista paketeista pitää nyt ALV maksaa, ilman alarajaa. Samoin kiinanpaketeista pitää maksaa käsittelymaksu, kun nuo kiinan postihinnat ei kata niiden jakelun kuluja (sama ongelmahan suomessa ja sitä rahoitetaan sitten nurmikkoa ajamalla.. Eli tehdään ilmaista työtä kiinalaisten hyväksi, kuten sotakorvaukset neuvostoliitolle aikanaan..). Koko EU alueelle nuo ALV muutokset on tulosssa viimeistään 2020, joten harrastutus voi sitä kautta elpyä, jos saadaan takaisin liikkeitä.
Eikö ole kuitenkin niin että noin 80% RC tavarasta tulee Aasiasta olipa siinä ALV:ia tai ei? Pienet suomalaiset verkkokaupat kärsivät korkeista posti- ja käsittelykustannkuksista sekä tarjoaman rajoittuneisuudesta (ja joskus hitaudesta). Ainakin siksi itse tilaan usein ulkomailta rc tavaraa, mutta myös vaatteita ja muuta sälää. Ehkä mallia pitäisi ottaa isommilta, kuten HobbyHall tai Zalando, joiden varastologistiikasta vastaa Posti tai muu pakettilogistiikkaan erikoistunut automaattivarastoa ylläpitävä toimija. Suomen volyymin ovat pienet, mutta mielestäni verkkokauppa, jonka varasto on kivijalkaliikkeessä, ei ole kannattavaa ja kilpailukykyistä. On olemassa verkkokauppoja, joiden tarjoama muodostuu useiden eri yritysten varasoista (ostaja löytää ja tilaa tarvitsemansa yhden luukun periaatteella). Kannattaa kysyä Postilta ja muilta logistiikka-alan toimijoilta millaisia ratkaisuja olisi tarjolla...kysyntä luo tarjontaa.
Digiloikkaa tapahtuu myös verkkokauppaliiketoiminn assa. Verkkokauppa ei tarkoita kaupan webbisivuilla olevaa kauppapaikkaa, vaan jotain ihan muuta. ALV keskustelun ymmärrän, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa, vaan on taas yksi kustannuskerros lisää, joka on helppo kiertää kuluttajan tai toimittajan toimesta. Esimerkiksi HobbyKingillä on varasto (luultavasti 3. tahon ylläpitämä) Euroopassa ja halutessaan se voi laajentaa sen tarjoamaa. Brexit todennäköisesti muuttaa pelikenttää entisestään, onhan Englanti merkittävä toimija verkkokaupan alalla ja 2020 on liian kaukana, että voitaisiin luottaa nykyisten suunnitelmien toteutuvan suunnitellusti.
Mitä jos muutama toimija Suomen rc-kauppa skenessä tekisivät yhteisen, moderniin automaattivarastoon perustuvan verkkokaupan? Uusia asiakkaita voisi löytyä myös ulkomailta...
-
Mitenkään arvostelematta, mutta missä sitä tapahtumaa oli mainostettu? Mä en siitä tapahtumasta saanut tietoa etukäteen kuin trerc:n maililistalta. Instatilä ei ole ja tamperelainen lentää postilaatikosta suoraan paperinkeräykseen.
Tota tarvinee kysyä FHRA:lta joka ton järjesti, mulla on ilmaisjakelukielto ovessa, ei tu Tanperelaista ni en osaa sanoo.
-
Mitenkään arvostelematta, mutta missä sitä tapahtumaa oli mainostettu? Mä en siitä tapahtumasta saanut tietoa etukäteen kuin trerc:n maililistalta. Instatilä ei ole ja tamperelainen lentää postilaatikosta suoraan paperinkeräykseen.
Aamulehdessä oli mainos ainakin
-
Ai, Sipilä on tätä mieltä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005590902.html (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005590902.html)
Toivottavasti on samaa mieltä Suomen ALV säädösten kanssa koskien Kiina tuontia.
Joka tapauksessa tuontikulut ja -verot lisäisivät harrastusvälineiden hintoja, eivät ostovolyymia kotimaisista kaupoista, koska meillä ei tuoteta näitä tuotteita.
-
Mitä jos muutama toimija Suomen rc-kauppa skenessä tekisivät yhteisen, moderniin automaattivarastoon perustuvan verkkokaupan? Uusia asiakkaita voisi löytyä myös ulkomailta...
Tässä voisi olla tavallaan ideaa mutta riittääkkö massat. Toimiiko automaattivarastot hyvin silloin kun iso osa tavarasta kiertää varsin satunnaisesti. Koko RC Harrastus skenessä on varmasti kymmeniätuhansia "itemeitä" joita periaatteessa pitää olla koska joskus joku tarvii, mutta saattaa mennä vuosikin ettei kukaan tarvitse. Tyypillisesti kopterikauppiaalla kuitenkin pitäisi olla jokaista osaa aina varastossa. Muuten 400€ varaosaostoskori meneekin ulkomaantilaukseksi kun euron linkkipallo puuttu stokista. Harrastajan ei kannata yleensä monesta kaupasta ostella samaan torppiin.
En siis tunne automaattivarastoalaa oikeastaan lainkaan.
-
Pienet suomalaiset verkkokaupat kärsivät korkeista posti- ja käsittelykustannkuksista sekä tarjoaman rajoittuneisuudesta (ja joskus hitaudesta). Ainakin siksi itse tilaan usein ulkomailta rc tavaraa, mutta myös vaatteita ja muuta sälää. Ehkä mallia pitäisi ottaa isommilta, kuten HobbyHall tai Zalando, joiden varastologistiikasta vastaa Posti tai muu pakettilogistiikkaan erikoistunut automaattivarastoa ylläpitävä toimija. Suomen volyymin ovat pienet, mutta mielestäni verkkokauppa, jonka varasto on kivijalkaliikkeessä, ei ole kannattavaa ja kilpailukykyistä. On olemassa verkkokauppoja, joiden tarjoama muodostuu useiden eri yritysten varasoista (ostaja löytää ja tilaa tarvitsemansa yhden luukun periaatteella). Kannattaa kysyä Postilta ja muilta logistiikka-alan toimijoilta millaisia ratkaisuja olisi tarjolla...kysyntä luo tarjontaa.
Posti- ja käsittelykulut on ihan kohtuullisia. Kyseltiin aikanaan näistä logistiikka-alan firmoilta tarjouksia ja jopa Virolaisella toimijalla oli toimituskulut ihan samaa luokkaa kuin meillä. Ongelmalliseksi tuon tekee meidän suuri artikkelimäärä ja niiden yhdistäminen. Nämä logistiikka yritykset käyttää standardikokoisia paketteja ja sitten kuluja tulee kun tuotteita, jotka menisi kirjeenä menee pakettina tai esim. lennokki pakataan isoon laatikkoon kun siihen tulee muitakin tarvikkeita. Me voidaan ne sitten pakata lennokipaketin sisälle. Lähinnä nuo toimisi sitten standardi kokoiselle voluumituotteelle esim. jokin yleinen kuvauskopteri. Ne tilataan yleensä yksin ja paketttikoot helppo harmonisoida. Meillä tuo viron logistiikka keskus oli lähinnä tapetilla LiPojen takia. Virosta saisi maakuljetuksella eurooppaan tavaraa, kun nyt LiPojen myynti on todella vaikeaa Suomen ulkopuolelle.
Digiloikkaa tapahtuu myös verkkokauppaliiketoiminn assa. Verkkokauppa ei tarkoita kaupan webbisivuilla olevaa kauppapaikkaa, vaan jotain ihan muuta. ALV keskustelun ymmärrän, mutta se ei ratkaise itse ongelmaa, vaan on taas yksi kustannuskerros lisää, joka on helppo kiertää kuluttajan tai toimittajan toimesta. Esimerkiksi HobbyKingillä on varasto (luultavasti 3. tahon ylläpitämä) Euroopassa ja halutessaan se voi laajentaa sen tarjoamaa. Brexit todennäköisesti muuttaa pelikenttää entisestään, onhan Englanti merkittävä toimija verkkokaupan alalla ja 2020 on liian kaukana, että voitaisiin luottaa nykyisten suunnitelmien toteutuvan suunnitellusti.
Mitä jos muutama toimija Suomen rc-kauppa skenessä tekisivät yhteisen, moderniin automaattivarastoon perustuvan verkkokaupan? Uusia asiakkaita voisi löytyä myös ulkomailta...
Juu, tämä kierto on tiedossa, mutta on rikollista toimintaa. Hollannissa näitä katsotaan vähän läpi sormien ja vaatii monimutkaisia yritysrakenteita, väärennettyjä laskuja ja rahanpesua, että onnistuu. Tässä eräs Hong Kong:ssa rekisteröity yritys (toiminta kiinassa ja tilit cayman saarilla, palkka ko. pankin luottokortille) ehdottikin meille tuollaista toimintaa aikanaan. Nämäkin siis voivat jäädä tulliin (kuitit on ilman ALV:ia tai ALV numeroa, jolloin ALV peritään) ja EU:n on kiristämässä myös tätä sisämarkkinoiden tavaroiden ja rahasiirtojen valvontaa. Näiden laajentaminen on aina myös riskinsä, koska jos kasvavat suuriksi, niin sitten viranomaisetkin kiinnostuvat niistä. Brexit saattaa tulla helpottamaan tilannetta, nythän monet brittiläiset verkkokaupat on englantilaisiin veroparatiiseihin rekisteröityjä. Suomessa tuo ahvenanmaa on toki mahdollisuus keplottelulle.
Mehän toimitettiin aikanaan suurelle osalle suomalaisista kaupoista ja muutamalle ulkomaalaisellekkin kauppiaalle tuotteet. Parhaina aikoina tuli 3 merikonttia vuodessa tavaraa. Rehellisellä liiketoiminnalla on nyt vaikea pärjätä ja useimmat näistä kaupoista lopettaneet. Toivottavasti tilanne korjautuu muutosten ansiosta. Paljon mukavia ja asiantuntevia kavereita joutunut kilometritehtaalle :(
Kiitos kuitenkin ideoinneista, mutta on tässä jo vähän kaikki kivet käännetty. Laatutuotteet kuitenkin vielä myyvät ok ja niille on kysyntää ulkomaillekin ja n. 30% myynnistämme menee ulkomaille.
-
Juu, tämä kierto on tiedossa, mutta on rikollista toimintaa. Hollannissa näitä katsotaan vähän läpi sormien ja vaatii monimutkaisia yritysrakenteita, väärennettyjä laskuja ja rahanpesua, että onnistuu.
Oletko varma, että on rikollista toimintaa?
Itsekin olen työn puolesta selvittänyt ja silloin ei löytynyt mitään rikollista.
Hollannilla on (ainakin ollut) EU-liittymissopimuksessa pykälä, joka sallii alv 0% -verokannan tietylle varastoalueelle Rotterdamissa. Yllättäen ko. alue on ollut suosittu varastohub-alue.
Vähän vastaava kuin Irlannin leasing-verokanta tai Ruotsin nuuskan myyntilupa.
-
Tää voi olla ohi aiheen, ei tuu elävöittämisehdotuksia. Siitäpä huolimatta:
Mää oon ihan aut noista kaikista hästägeistä ja sellaisista... :'(
Sitten palaan aikaisemmin mainittuun "kaikki minulle nyt heti ja ihan saman tien -pointtiin":
Itsellä ainakin yksi syy pysyä harrastuksen parissa on se, että juuri noin ei käy. Joskus tein lennätyskeikkoja, joihin oli rajattu määrä aikaa. Piti katsoa kelloa. Vieläkö ehtisi lentää lisää vai ei?
Oli myös kovalla kiireellä ja väsyneenä tehtyjä korjauksia ja muuta.
Sitten tein joskus päätöksen, että tämän homman kanssa en enää pidä mitään kiirettä. Tähän mennessä päätös on pitänyt, toisaalta jopa niin, että kaikki kopterointiin liittyvät asiat tapahtuvat jopa älyttömän hitaasti. Parempi kuitenkin niin.
Olen myös yrittänyt saada muita tuttuja innostumaan lajiin. Muistan eräänkin kerran, kun yksi kaveri ymmärsi saman tien simuani kokeillessa ohjaussuunnat. Sanoin asiasta, mutta ei häntä kopterointi kuitenkaan valitettavasti sen enempää kiinnostanut. Eikä muitakaan. Täytyy ehkä mainita asiasta hänelle vielä joskus.
-
Itsekin olen työn puolesta selvittänyt ja silloin ei löytynyt mitään rikollista.
Hollannilla on (ainakin ollut) EU-liittymissopimuksessa pykälä, joka sallii alv 0% -verokannan tietylle varastoalueelle Rotterdamissa. Yllättäen ko. alue on ollut suosittu varastohub-alue.
Vähän vastaava kuin Irlannin leasing-verokanta tai Ruotsin nuuskan myyntilupa.
Näitähän on useita yrityksiä. Yhdelle menee rahat (Hong Kong:iin), toinen hoitaa lähetykset ja kolmas palatukset, neljäskin löytyy, jonka nimissä kuitit. Oikea firma taisi löytyä tuon palautusosoitteen kautta (jonka sai asiakaspalvelusta kun palautti tuotteen) ja senkin liikevaihto oli reilusti alle esim. meidän liikevaihdon. Samalla nimella on parin vuoden välein avattu ja suljettu firmoja. Vapaasatamia on monissa maissa, mutta kaikki pitää tullata ja ALV:it maksaa kun tuotteet lähtevät sieltä, ne ovat siis kuin EU:n ulkopuolisia osia. Kuitit on kuitenkin kiinalaisen firman ja paketeissa ja kirjeissä ei ole tullille arvomerkintää ja lähettäjä kuitenkin Hollannissa. Tämä oli vuoden takainen tieto, nyt ainakin sivuilta on otettu pois se, missä voi itse määrittää tilauksen kuitin summan verottajalle (oletusarvona oli 30% tilauksen arvosta, joka siis tuli, jos et tehnyt mitään), eli olisiko ainakin vähän muuttumassa laillisemmaksi ?
Varustelekan Valtteri kirjoitti kanssa juuri hyvän artikkelin liittyen aiheeseen:
https://www.facebook.com/notes/valtteri-lindholm/suomi-antoi-kiinan-verkkokauppaj%C3%A4teille-viime-vuonna-arviolta-143-miljoonaa-euro/885441831644217
-
Jep. Helppoa syyttää muita. Verkkokauppoja, kiinaa, eu:ta.
Mutta kuulkaa kun kaupat tulevat kysynnän perässä ja jos ei ole kysyntää, niin se pitää luoda. Jos kaupat / valmistajat eivät investoi markkinointiin Suomessa sen pienen markkina-alueen takia, niin harrastuksen pitää itse nostaa omaa häntäänsä.
Maailma on kuulkaa muuttunut ja ette voi odottaa, että tekemällä tiedotusta ja markkinointia samalla lailla kuin 10-20v sitten asiat toimisivat samalla tavalla.
Se on kuulkaa pakko ottaa ne hästägit haltuun, vaikka ei yhtään kiinnostais. Nyt jengi kirjoittaa tänne foorumille juttuja ja postailee kuvia joita kukaan ei löydä! Kovin paljoa vaivaa ei tarvita, että kuvan jonka on jo muutenkin ottanut lataa mediaan missä sen muutkin näkevät.
Jos harrastus ei näy missään niin ei sitä uudet harrastajat löydä.
-
Mä just tosa kirjottelin että ne jotka hästägit hallitsee ja niitä tykkää käyttää niin eikun kaasu pohjaan asian tiimoilta, en löytäny yhtään #rc-kopterit tagillä esim. Tuopilta instasta (en o yhtään varma et hainko oikein), ei muuta kuin tekemään! :)
-
Mä olen alkanut opiskelemaan ko. asiaa vasta sen jälkeen kun kopteri harrastus on jäänyt tauolle.
Ja kyllä. Luit oikein: Alkanut opiskelemaan.
Sanoisin, että homma on huomattavasti helpompaa kuin lähettimeen custon softan koodaus.
-
Sä nyt selkeesti koko ajan haluat että just mun tarttis alkaa hästägeileen. Mua ei kiinnosta. Pätkääkään. Joten en ala ainakaan just nyt. Sitä varten meillä on erilaisista ihmisistä koostuva yhteisö että sieltä löytyy ihmisiä joita kiinnostaa, kuten esim. nyt sua, eli ei muuta kuin keksimään hyviä hästägejä ja käyttämään niitä ;)
-
Sä nyt selkeesti koko ajan haluat että just mun tarttis alkaa hästägeileen. Mua ei kiinnosta. Pätkääkään.
Et vaa uskalla ;D
-
#NyEiNappaa #Sohva #RankkaDuuni ;D