Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: bluedog - 27 Marraskuu, 2008, 10:11:30
-
Moro!
Onko kukaan kuullut ikinä Haoda merkkisistä sähkökoptereista?
Gookkelikaan ei kerro paljo mitään. Onkohan tuollaisia olemassakaan?
Nimittäin kun hankin jokuaikasitten täälläkin kaupan olleen Walkera 5#4 kopterin raadon + vielä raadomman "Haoda" kopterin. Walkeran piti saada toimimaan rattaat vaihtamalla. Huomasin että siitä puuttuu myös sellainen "koiranluu reiät päissä" näköinen osa yläpropellien kiinnityshässäkän ja tasapainoilutangon (flybar?) välistä. Tilasinkin ausseista ratassarjan ja "ball lingage set"in tuohon Walkeraan mutta kas kummaa se "koiranluu" ei sopinutkaan, muut osat ja rattaat kyllä. Tarkemmin asiaa tutkittuani tulin siihen tulokseen että koko yläpropellit kiinnityksineen, akseleineen ja tankoineen taitaakin olla tuosta "Haoda" -raadosta. Mistä mä nyt sellaisen sitten teen??? höh
-
Muistan joskus täälä tosiaan nähneeni kyseisen merkin mainittavan, mutta taitaa olla helpompi tilata tohon walkeraan uusi nuppi, kuin hakea osia johonkin tuntemattomaan merkkiin?
-
Se koiranluu taitaa olla linkkitanko. Jos ei netistä löydy haoda -merkkistä kopteria niin se on joko täysi lelu, tai sitten merkki ei olekaan "haoda" ?! Ehkä kuva voisi paljastaa jollekin foormin lukijalle mistä kopterista on kysymys...
-
Eipä siinä ole raadossa ole paljoa kuvattavaa, pelkkä moottoripukki, moottorit ja se alempien potkurien tanko, ratas ja propellienkiinnityshässä kkä. Ja vastari/nopari/virtakytkin. Missään muoviosissa ei lue mitään paitsi kytkimen tarrassa HIGH-POINT Altitude Flight Helicopter ja OFF ja ON. Taitaa olla sellanen 3 -kanavainen kun ei servoille löydy mitään paikkaa, vain ohjaus 3:lle moottorille. Jossain olin lukevinani että "Haoda" saattaiskin olla "Huanqi" mutta en mä tuollakaan tiedolla paljoa apuja saanut. Jotain kiinanihmeitä kun ovat molemmat.
Noh, pitää vielä googlettaa mutta taitaa olla kone romukoppatavaraa tai sitten investoin vielä ja hommaan Walkeran alkup. hilut tuohon. Harmi vaan kun ei Suomesta löyty ko. koneeseen mitään. Noh elämä on. Kiitos kuitenkin vastauksista. :)
-
Voila!
Kikkailin itse kirurginveistä, epoksia ja jotain lennokkitarvike "ball linkkejä" käyttäen tuon puuttuvan osan. Ja kupterihan alkoi heti "leijumaan" kuten lennättäjänsäkin. ;)
Ekan 15 minuutin saldo oli kyllä kaksi lapaa säleinä, tuon korjauksen uudelleenteko, flybarin etsintä viereisestä huoneesta, haava kädessä, keittiön lampun kuuppa lommolla jne. Oli näemmä kaasun reverse päässy lipsahtamaan päälle jossain säätövaiheessa, heh.
Vaan taas toimii mutta nyt olisi tälläinen noobie kysymys että;
Miten radiossa pitäisi kanavat olla?
Nyt on
Kaasu - vasen tikku ylös/alas
Kallistuu - vasen tikku sivuille
eteen/taakse - oikea tikku ylös/alas
pyörii - oikea tikku sivuille
Kopteri ja radio on siis Walkera 5#4 (koaksiaalinen?) ja servot (2kpl) liikkuu kun kääntää vasenta tikkua sivuille ja oikeaa tikkua ylös/alas. Ylempi roottori reagoi kaasuun ja alempi oikean tikun sivuliikkeeseen.
Ymmärsinkö oikein että olis joku edellinen omistaja vaihtanut radion vasemman ja oikean sivusuunnat ristiin? Vai miten nuo pitäis olla ettei heti alkuun lähtisi hakoteille koko juttu???
-
Miten radiossa pitäisi kanavat olla?
Nyt on
Kaasu - vasen tikku ylös/alas
Kallistuu - vasen tikku sivuille
eteen/taakse - oikea tikku ylös/alas
pyörii - oikea tikku sivuille
Kopteri ja radio on siis Walkera 5#4 (koaksiaalinen?) ja servot (2kpl) liikkuu kun kääntää vasenta tikkua sivuille ja oikeaa tikkua ylös/alas. Ylempi roottori reagoi kaasuun ja alempi oikean tikun sivuliikkeeseen.
Ymmärsinkö oikein että olis joku edellinen omistaja vaihtanut radion vasemman ja oikean sivusuunnat ristiin? Vai miten nuo pitäis olla ettei heti alkuun lähtisi hakoteille koko juttu???
Oikein ymmärsit, eli tikkujen sivusuunnat ristissä.
Olisikohan vastarin päästä vaihdettu servojen piuhat eripaikkoihin.
-
Oikein ymmärsit, eli tikkujen sivusuunnat ristissä.
Kiitos, tätä tietoa hainkin varmistukseksi.
Olisikohan vastarin päästä vaihdettu servojen piuhat eripaikkoihin.
Mutta jos vaihdan servojen piuhat ristiin niin silloinhan vaan eteen/taakse siirtyy vasemman tikun sivusuunnille ja vastaavasti kallistukset oiken tikun ylös/alas. Koitin mä noinkin mutta oli melko vinkeä ohjattava. Mä en kyllä keksi muutakuin että kyllä ne taitaa olla tuossa lähettimen päässä ristissä, ainakin takuutarra on rikki eli laatikko on todennäköisesti joskus avattu.
-
Olisikohan vastarin päästä vaihdettu servojen piuhat eripaikkoihin.
Mutta jos vaihdan servojen piuhat ristiin niin silloinhan vaan eteen/taakse siirtyy vasemman tikun sivusuunnille ja vastaavasti kallistukset oiken tikun ylös/alas. Koitin mä noinkin mutta oli melko vinkeä ohjattava. Mä en kyllä keksi muutakuin että kyllä ne taitaa olla tuossa lähettimen päässä ristissä, ainakin takuutarra on rikki eli laatikko on todennäköisesti joskus avattu.
Ääh, kyseessä siis koaksiaalikopteri.
Silloinhan ei perälle ole servoa lainkaan, vaan kääntyminen hoituu pääroottoreiden nopeutta muuttamalla.
Jos kerran lähetin on ollut auki, kurkkaa jos sieltä löytyy piuhoja vaihdettavaksi ristiin.
-
Jep, joku oli vaihtanut tikkujen piuhat ristiin. Olikohan siinä nyt sitten se "MODE III" kyseessä???
Nyt toimii muuten vaan rudderin trimmin säätövara ei enää riitä, kopteri pyrkiii kiertämään oikealle vaikka säädöt on tapissa. Sille ei taida mahtaa enään mitn tälläsessä pilipalikoaksiaalikopuka ssa? Paitsi jos pystyis lähettimen potikkaa kiepauttaan, pitää kattoa, "gyron" sensitiven säätäminenkään kun ei muuta asiaa.
Jaa mutta taitaa mennä jo ohi aiheen, alunperinhän oli kyse osista, ne on löytynyt ja mitä ei löytynyt tein itse. Nyt sitten vaan säädetään..korjataan...s äädetään. Walkeroitahan ei ole liiemmin helpoiksi kehuttu...