Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Hylppy - 06 Syyskuu, 2017, 14:15:42

Otsikko: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Hylppy - 06 Syyskuu, 2017, 14:15:42
Lentääkö kukaan teistä kokeneemmista siten, että kaasu/kollektiivitikussa on jousipalautus päällä? Eli että tikku käyttäytyisi samalla lailla kuin cyclic-tikku.

Ostin 450-kokoisen kopterin muutaman multikopun jatkeeksi, sillä toistaiseksi 0 lentoa takana. Simulaattoria olen kyllä tahkonut. Tuntuu pitchin hallinta jotenkin luontevammalta siten, että tikku keskittää itsestään. Peukut varmaan tottuneet xbox- ja ps-ohjaimiin.

Mielessä kävi laittaa kaikille lentotiloille kaasukäyrät nollaan ja throttle holdilla sitten hoitaa kaasun hallinta, tai sitten toisinpäin, eli throttle hold päällä kaasu 0% ja throttle holdin pois napsauttamalla moottori käynnistyy ja kaasun hallinta tulee lentotilojen kaasukäyristä.

Walkera V450D03 ja Devo 10
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Jerkku - 06 Syyskuu, 2017, 16:18:03
Kyllä se jousipalautus kannattaa poistaa, joskus saattaa tulla tarve irroittaa peukalo tikulta ja jos jousi on silloin toiminnassa niin käy luultavasti huonosti ;)
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Mesihukka - 06 Syyskuu, 2017, 16:25:55
Harvempi taitaa jousipalautusta käyttää, mutta jossain tilanteissa se vois olla ihan hyvin, esim rotaatioissa. Toki ei paljoo passaa huiskia vasemmalla kädellä hyttysiä niinku Jerkku totesi.

Kaasukäyrä kantsii olla flätti, esim. 75 % kaikissa tikun asennoissa, ja hold päällä 0 %. Noparin soft start hoitaa sit spool upin.
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Iron_man - 06 Syyskuu, 2017, 16:30:31
En ainakaan tiedä ketään, joka jousipalautusta käyttäisi collectivessa. En ole kokeillut, mutta voisin kuvitella vaikeuttavan ainakin nopeita tiktokkeja. Toki kaikkeen tottuu, mutta en nyt ehkä näin kuitenkaan suosittelisi opettelemaan.

Throttle hold kannattaa pitää nollakaasuna ja kaasukäyrillä ohjata kierroksia.
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Bnito - 06 Syyskuu, 2017, 16:53:47
Helifreakissä oli tuosta keskustelua ja kyllä siinä olevan kyselyn mukaan jousen käyttäjiäkin löytyy ihan useampia...

https://www.helifreak.com/showthread.php?t=732827&highlight=collective

Yhden käyttäjän kommentti :

After trying it I now fly like this all the time. If you fly 3D your collective is rarely at the same spot for long, so the argument about fighting stick tension really doesn't matter, its just not something that bothers you when you're used to it.

In fact, I'd argue that being able to feel stick tension either side of zero actually helps for moves like tic-tocks where you're looking for equal amounts of positive then negative pitch.

Same for autos, you can feel exactly where zero is, which makes it really easy to add in a touch of negative. Having that zero point as a solid reference all the time makes a lot of stuff easy.

I like it so much that I've specifically ordered my new Jeti with two sprung gimbals, I'm just not going back to a ratcheted throttle.

Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Murgo - 06 Syyskuu, 2017, 18:32:37
Taitaa tulla kuvausmultien puolelta tuo jousipalautussysteemi, niissä kun tikku keskellä leijuu vakiokorkeudella ja siitä poikkeuttamalla nousee tai laskee eli siinä ihan loogista. Miksei toimisi CP-kopussakin.

Tottumiskysymys tietty, itse tykkään käyttää ilman palautusta mutta melko pienellä kitkalla ja ilman "räikkää".

Jos samalla radiolla lennättää myös kiinteäsiipisiä kuten esim. minä niin jousikeskitys ei ehkä ole kovin hyvä idea.  :)
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Hylppy - 06 Syyskuu, 2017, 20:17:56
Kiitokset vastauksista! Kyllä mä taidan ensilennot ainakin hoitaa jousipalautus päällä, tuntui sen verran paremmalta simulaattorilla testatessa.

Soft startista toi mun kopu ei näköjään tiedä mitään, kokeilin roottorit irrotettuna. Aika hättäseen nostaa kierrokset vaihtaessa 0% throttle holdilta flat 75% lentotilaan. Täytyy varmaan yhteen lentotilaan laittaa tikku alhaalla 0% ja nostaa jengat manuaalisesti 75 prosenttiin ja siitä napsauttaa lentotilaan, missä tasainen kaasukäyrä.
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Tohtori R - 06 Syyskuu, 2017, 21:16:16
itse olen jopa joskus koittanu simutella niin. Olis vaan jousikuormitettuna niin paljon parempi rotatoida. Jos nyt aloittaisin ja tietäisin mitä tulen haluamaan niin laittaisin jousikuormitteiseksi.

On se vaan niin että ku on melkeen vuosikymmenen lentäny ilman sitä jousta niin eihän siitä lennosta tule sen jousikuorman kanssa yhtään mitään :D
Otsikko: Vs: Kollektiivitikun jousipalautus
Kirjoitti: Mesihukka - 06 Syyskuu, 2017, 21:17:06
Sitä noparia varmaan pääsee jotenkin ohjelmoimaan, soft start pitäisi kyllä melkein jokaisesta kopterikäyttöön tehdystä noparista löytyä.