Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: z0tis - 19 Marraskuu, 2008, 19:05:28
-
Terve, oon tässä uutta kopteria miettiny mutta en oikeen osaa päättää kannataisiko ostaa 450 vai 500.
Mitäs eroa noissa käytännössä on muuta kun 500 on tietysti isompi ja vaatii sitten isomman akun, onko 500 sitten paljon parempi / vakaampi lentää kuin 450?
Mietin myös että jos päädyn tuohon 500 niin tuleeko sillä torpit paljon kalliimiksi? Kannataako 500 sarjassa käyttää jo 6 kennosia akkuja?
Oisi ihan kiva kuulla muiden mielipide aiheesta, tämäkin tietty nyt vähän on tavallaan "makuasia" josta on vaikea kinastella mutta, itse jos mietin esim 450 vs 500 hyviä ja huonoja puolia niin tulee mieleen
450:
+Halvempi
+Halvemmat akut
+Helpompi säilyttää ja kuljettaa kun vie vähempi tilaa
500:
+Vakaampi(?)
+Tehokkaampi(?)
+Helpompi vetää sähköt ja muutenkin säätää, kun on isompi(?)
-Kalliit akut
-Kalliimmat torpit
-
itsekkin olen miettinyt, mutta en taida vaihtaa isompaan. Eikös tuossa käytetä aina 6s akkuja? Katsele varaosien hintoja vaikka rex storesta :p
-
Mun mielestä vispilä sano jossain aikasemmin et 500:seen sopii 4-6 kennoset
-
Joo 4-6 kennoa.
Oikeastaan torpit ei kuulemma oo kalliimpia, muutakun lapojen kannalta. ;)
-
4-6 kennoiset akut käy.
4-kennoisena jotain 4000mAh:n tietämissä ja 6-kennoisena 2500mAh:n hujakoissa.
Kun tarkastelleen painon suhteen niin taitaa tuo 6-kennoinen olla paras vaihtoehto. Lisäksi koska joudutaan ottamaan isommalla pinjonilla kierrokset nuppiin, niin virrat kasvaa jonkin verran. Eli hyötysuhde heikkenee.
Joo, osien hintoja kannattaa vertailla mutta ei niissä mitään järin isoja heittoja ole.
Vakavuuden suhteen sanoisin että viissatanen on lähempänä kuussatatasta kuin neljäpuolikasta. Mutta mielestäni tuo 450 on kanssa melko vakaa. Itselläni on tuo SEv2. En kyllä tiedä että kuinka iso vaikutus tuohon vakauteen on koneen mukana toimitetuilla stabbarin lisäpainoilla joita käytän.
Hyviä koneita molemmat!
Tuo akkujen kalleuskin on vähän niin ja näin. Toki pikkurexiin saa 20e akkuja maailmalta ja parhaat niistä toimii ihan hyvin normaalileijuttelijan käytössä mutta ei tuohon viissatasen akkuihinkaan tarvitse vielä omaisuuksia pistää.
-
Kumpikin on niin eri tyylinen vehje ja kumpikin lentää säädettynä niin hyvin, että valinnan ratkaisee lähinnä se millainen kone on hakusessa. Mahdotonta on alkaa vertaamaan kumpi lentää paremmin koska ovat eri kokoluokkaa, tietenkin mitä isompi kone sen vakaampi. 450 vaatii yleensä hieman enemmän ohjausliikkeitä pysyäkseen paikallaan. 500nen ei ole vielä niin iso, että säilytyksessä tai kuljetuksessa tulisi ongelmaa ja koska on sähköinen ei myöskään likaa paikkoja.
Sillä voi lentää 4-6 kennoisilla mutta mutta.. Miksi käyttää pienempää kuin 6 kennoista, sillä se toimii parhaiten ???. Ja kannattaa suosiolla ostaa alusta lähtien hyvät akut niin saa enemmän irti lentämisestä ja kestää akut paljon pidempään :).
Oon lentänyt kohtuu monta lentoa kummallakin mutta en kyllä osaa sanoa kumpi on kivempi lentää, ehkä 450. Kummassakin on omat hyvät puolensa. 500nen on terävämpi ja kohtuu paljon enemmän tehoa kuin pikkurexässä perussetupilla. Jos uutta pientä sähkökonetta hankkisin niin varmaan se olisi 500:nen.
Jos budjetti sallii niin 500sta kannattaa pitää vahvana vaihtoehtona koska on helpompi korjata, lentää ainakin kokemuksien mukaan paremmin suoraan paketista kasattuna + perus säädöillä ja on vakaampi lentää. Eikä ole yhtä paljon ongelmia kuin 450:ssä! ;D.
-op-
-
Joo kyllä se taitaa sinne 500 puolelle kallistua mikäli rahat nyt riittänee, toisaalta eihän noissa ole edes hirveetä hintaeroa, samat servot ja gyrothan noihin perjaatteessa menee molempiin? rungon hinnoista mitä katoin niin
T-REX 450SE NEW V2/Silver (3K Carbon Blades) 350.00EUR
T-REX 500 CF Kit Combo (425 Carbon Fiber Blades) 370.00EUR
Tuossa 450se:ssä tulee tosin 1 akku mukana mitä tossa 500:sessa ei tule.
Vispilä kerros vielä vähän ku oot kerta molempia lennelly kun sanoit että 450 on ehkä kivempi lentää sun mielestä nii minkälaisia eroja niillä sit oikee ilmassa on? ite ku en oo yhtää tommosta kunnon kopteria ees päässy testaamaan nii on siks nii vaikee tietää mitä sitä oikee haluaa :D ois paljo helpompi valita jos ois molempia lentäny :)
Edit: ja mitkäs on tunnetusti laadukkaita akkuja, ainaki ton outragen oon jostain postista lukenu et ois hyviä, mitäs muita niit on, ja onko suomessa hyvä valikoima vai pitääkö taas tilata kiinasta?
-
akkuja...
Flight power, kong power ainaki kaks.
Kong powereita oli hyvä tarjous josain,
25c 2200 mAh 3s x 4 = 199Usd
Jos oikein muistan, tuota suunnittelin ite mut ei nyt vielä ainakaan tartte ku on nuo 5 :D
Ehkä ens kesänä ku armeijasta pääsee niin on lämminki lennellä, talvella paleltuu jo 5 akulla ^^
-
Laadukkaita akkuja mm.
Outrage (sama kuin Desire Power), Flighpower, Thunder Power, Kong Power.
Vispilä kerros vielä vähän ku oot kerta molempia lennelly kun sanoit että 450 on ehkä kivempi lentää sun mielestä nii minkälaisia eroja niillä sit oikee ilmassa on?
Pikku rexä on pienempi joten se lisää siihen vähän hauskuutta, sillä on myös hauska kokeilla rajoja. Kummankin saa kääntymään yhtä nopeasti joten sitä ei voi oikein vertailla, suurin ero on lähinnä liikkeiden jatkuvuus ja koneen "painon" tunne. Vaikka 500 onkin kummassakin vahvoilla ja kulkee helpommin suorempaan, silti 450:ssä on jotain erikoista ;D.
Tuolla Samin Trex 500:lla on lennetty jo satoja lentoja ja vieläkään ei yhtään rakenteellista ongelmaa, kaikki on pysynyt alusta asti kasassa ja ehjänä vaikka se joutuu lähes yhtä kovalle rasitukselle kuin munkin koneet. Pikkurexässä on niitä ongelmia parin viikon välein, aina hajoaa joku ruuvi tai vääntyy pääakseli kesken lennon tai jumittaa seesaw tai washout tai löystyy hihna tai lähtee lavat lennossa irti tai on outoa tärinää.. vaikka kuinka tarkasti tekisi säädöt :). Ei kannata pelästyä, on se 450kin erittäin toimiva vehje, mutta mielestäni 500:ssa on pidemmälle vietyä tekniikka (tietenkin kun se on uudempi!) ja aloittelijalla on suurempi mahdollisuus saada se nopeasti lentoon.
Taivaalla pikkurexä pyrkii tietenkin enemmän kallistelemaan oman mielen mukaan tuulen ja painonsa takia, tosin tyynellä säällä leijunnassa on jopa melkein yhtä vakaa kuin 600nen! Ei tartte paljon ohjailla että saa pysymään täysin paikallaan.
Vimeossa kummastakin videoita.
-op-
-
Jos olisin alottelemassa niin nyt en varmaan ostaisi 450:stä :D Hienon listan vedit nuista ongelmista ^^
Tuleekohan nuo vastaan vasta 3d raiskauksessa, itse en tuommoisiin ole törmännyt leijuttelussa ja tavas räpellyksessä..tosin maahan olen törmännyt...
-
Juu mä uskon että nuo vispilän 450 onkelmat tulee vasta kovemmassa rääkissä, tai ainaki mitä sen videoita kattoo nii ei ihme että kopterit hajoo ilmaan :D
-
Vispilän tekstin jälkeen varmaan itekkin kaadun tuohon 500 valintaan. :)
-
Kohta ois tuo 500 esp tulossa suomeen myyntii...hintaa en tosin tiiä ja käsittääkseni eine trex storessa tiedä ittekää vielä mihi hintaan se tulee myyntii
-
Ulkomaisissa nettikaupoissa 500 ESP:lle on lätkitty normaaliin CF-kittiin verrattuna 100-150e kalliimpia hintalappuja. Jos hinta tuolle tasolle lopulta asettuu, en ainakaan itse näe mitään syytä olla ostamatta sitä :)
-
Totta, onko nuo servot mitä siinä mukana on nii mistään kotosin?
-
Mitä tuohon 500ESP:n kittiin kuuluu ja missä hinnoissa se ulkomailla on tavattu?
-
Esim. http://www.fast-lad.co.uk/store/t-rex_superior_combo-p-4879.html
-
Hmm, reilu 100€ lisää maksaa tuosta ESP versiosta verrattuna normi hihnaan... paljonko kalliimpi torppi on ESP mallissa jos joka kerta uusitaan hampaita ja/tai putkea?
Jos hihnaversiossa, putki 12€ (hiilari) ja hihna 8€ jos sattuu menemään.
Puhuttu on että siitä menee joka kerta hampaat kun perälavat ottavat vähän maahan.
Miten sitte kun vähän rajumpi ja menee koko putki+ akseli ja mitä lie siellä sisällä :D
-
En minä tiedä kannattaako sitä nyt hirveästi pelätä ja manata, että joka kerta kun perä ottaa maahan niin menee hampaat. On siinä keppivedossa hyviäkin puolia, kitkattomampi, tarkempi, ei löysty hihna kylmässä ym..
Ja tuossa ESP:ssä on nuppiservot mukana, joita ei tule normi 500:ssa.
-
"Kuinka paljon kalliimpi torppi" kysymykseen on helppo etsiä vastaus muualtakin kuin foorumilta, nettikauppa auki ja vertailua.
-op-
-
Elikkä tuossa 500 ESP mallissa ei ole siis hihnavetoa vaan perä on hoidettu jollain eri tekniikalla joka on ilmeisesti tämä:
High efficiency torque tube drive system. ?
mulla ainaki tolla beltillä osuu perälavat maahan harvasen lento :D eikai se nyt tosissaa niitä rattaita niin helposti saa rikki? :P
-
hiilari putki niin ei oo pakkasella onkelmaa, otin ohjurin pois niin ei peräs enään mitään vikaa :.
Ei kännyt jaksa kauppojen sivuja hirveesti selailla^^
-
Hmm noh noh, kylläpä tää kopterin valinta menee nyt vaikeeks :) noh pitää nyt kattoo ku tuo 500 esp tulee suomeen myyntiin niin millä hinnalla lähtee etc etc mietiskellä.... tuo on kyllä oikeesti ilkee jos aina ku vähänki perälapa hipasee maata niii pääsee rattaanvaihto puuhiin.....joutuu aina olla kotona "korjaus pakki" jossa 10x taka rattaat :D
-
hyvältä paketiltahan tuo vaikuttaa. Torpithan maksaa aina, kopussa ku kopussa :) pitää vaan varata varaosia laatikkoon!
-
Totta, kyllä mä uskon että kallistun silti tähän 500 esp pakettiin :) jos hirveen hintaseks tulee suomessa myyntii nii sitte pitää miettiä josko tilais ulkomailta
-
Eikö tuota oo missään myynnissä vielä oikeesti, vai miksen löydä mistään varaosa listaa.. ehkä en vain osaa etsiä :S
Ois kiinnostanu kattoo paljo ne hampaat maksaa.
-
http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=470 (http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=470)
http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=662 (http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=662)
http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=469 (http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=61_34&products_id=469)
-
Niimpä niin, olisihan se pitänyt arvata että helpoimmasta paikasta se löytyy... oletin ettei siellä ole nuita kun ei ole vielä esp mallia myynnissä :D
Olisi jo kallista torppia, hihnaan verattuna ^^
-
Meinas yrjö tulla kun laskin tuossa paljon menee rahaa kun 500 ESP:in laittais.. koko pakettiin yli 1400e.. :P
Sis: radio ja vastari, servot, gyron, akun, laturin ja ite kopun.. Huh huh!!! :o :o :o
-
Mulla meni enemmän vaikka ostin omani "käytettynä" ;D
-
Elämä on ;)
Onneksi itse en ole joutunut vielä yhdestä kopterista nuin paljon maksamaan, siis kerralla.
Onhan tuota rahaa jo palanut yhteensä aika paljon, onneksi uusin hankita oli edullinen ^^
-
Joo tuleehan tuolle hintaa, ajattelin ite että ehkä hommais tuon 500 cf vaikka eipä sekää nyt paljoo havemmaks tuu, saapa nyt kattoa miten käy, jouluun on vielä parikyt päivää aikaa :)
-
Joo tuleehan tuolle hintaa, ajattelin ite että ehkä hommais tuon 500 cf vaikka eipä sekää nyt paljoo havemmaks tuu, saapa nyt kattoa miten käy, jouluun on vielä parikyt päivää aikaa :)
Eikös trex-storessa ole se homma et jos ostat sieltä niin 100€ lisää saat valita canobyn ja saat sen upgrade kitin jolla saat muuettua sen esp malliksi?
-
on
-
Tuleehan se maksaan kun tyhjästä lähtee.
Radio maksaa jo sen 250e, Spectrumin DX7 olen ajatellut. Sitten Hitecin servot, Akku maksaa maltaita, samoin kunnon laturi jo näillä näkymin tulee olemaan BC 6-10, Gyroksi Futun 401, 500 ESPin hintaa suomessa viel tiiä... Kyllä vaimo tykkää :)
Luvan se kopterin hankintaan jo antoi :) Eilen kun aloin puhuun että tonttu menee kopuun se oli et huh huh.. Viel pitäs se 400e laittaa lisää :) :) :)
-
Noh eipä sitä pidä vaimollee aina iha koko totuutta kertoakkaan :) esimerkiksi eihän laturi nyt ole mikään kopterin osa, sun täyty vaan hommata semmonen jokatapauksessa :D
-
Mitä nupin servoja te ootte katellu tohon 500:seen? Tuolla trex storessa tuo tarjoo vaihtoehdoks HS-82MG tai sitten jos sabelta tilais dx7:skan nii siinä tulis mukana DS821 servot, onko nuo ihan käypiä servoja tuohon 500:seen? ja kummat mielummin kannatas laittoo vai ei kumpiakaan?
-
Taitaa olla nuo DS 821:t liian isot 500:n jos oikein muistan? Futaban 9257 http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203 tai 9650 http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=11532&grpid=3203 vois olla hyvät vaihtoehdot. Tietty on vaan aika arvokkaat verrattuna tuohon Hitecin servoon. Toimii varmasti Hitecilläkin.
-
Ne hitecit on sellaiset peruslennossa toimivat perusservot.
Hyvät ja halvat harjoitteluun.
Ne DS821-servot käyvät kuussataseen sähkökoneeseen. Eli ovat kooltaan standard-kokoisia ja liian isoja viissataseen.
-
Juu rahaa saa varata jos tyhjältä pöydältä alkaa :D
Eipä tämänkään talon herrasväki oikein itselleni ostamasta joululahjasta innostunut ^^
Varmaan 1500€ saa varata ettei tule ikäviä yllätyksiä, sen verran paljo että saa kunnon osat niin ei tarvi enää myöhemminsä päätään niiden kanssa vaivata :)
-
Itse päädyin tuohon 450 rexään täysin budjetin vuoksi.
On siinä se hyvä, että kun on tullut ostettua kunnon sähköt Belttiin niin tarvii ostaa vaan runko.
Isä kyllä tietää vain rungon hinnan vaikka kyllähän siihen on laturi ja akkuja vähintään viisi ostettava.
Ei tuo alumiini salkkukaan olisi pahitteeksi...
- Miku
-
Mikulla on sen verran hyvällä mallilla että vanhempien kans neuvottelee. Vaimolle kun ilmottaa et 1,5Ke menee kopuun se pistää ulkoruokintaan :D ;D
-
Mikulla on sen verran hyvällä mallilla että vanhempien kans neuvottelee. Vaimolle kun ilmottaa et 1,5Ke menee kopuun se pistää ulkoruokintaan :D ;D
Näinpä ;D Alaikäisellä on vielä oikeuksia, toisin kuin aviossa elävällä... ;D ;D
-
Mikulla on sen verran hyvällä mallilla että vanhempien kans neuvottelee. Vaimolle kun ilmottaa et 1,5Ke menee kopuun se pistää ulkoruokintaan :D ;D
Näinpä ;D Alaikäisellä on vielä oikeuksia, toisin kuin aviossa elävällä... ;D ;D
Sanokaa että harrastaminen vaati kunnon välineet, yritäppä luistella suksilla :p
-
Joo joulu se senkun lähestyy ja päätöksiä pitäs kohta tehä :) olin jo päättäny hommata 500:sen mutta nyt sitten aloin taas epäröidä :) onko 450-500 vakio moottoreiden tehoissa eroa? tottakai 500:sessa on tehokkaampi moottori mutta onhan tuo painavampikin, onko 450 kummiskin ketterämpi peli?
Edit: jotenki tuntuu että 90% kopterit.net omistaa 450 :P
-
tottakai 500:sessa on tehokkaampi moottori mutta onhan tuo painavampikin, onko 450 kummiskin ketterämpi peli?
Trex 500 hyvillä 6s lipoilla ja muuten perus setupilla on tehokkaampi kuin Trex 450 XL- moottorilla varustettuna ja 3s lipoilla. Riippuu myös mitä pinjonia käyttää. Näissä koneissa saa olla paljon kierroksia nupissa.
500:n säädin on kestänyt meidän käytössä hyvin tähän mennessä. 450:n perus säätimestä en ala sanomaan mitään kun en ole koettanut. Kaverilla hajosi itsekseen se Alignin vanhemman mallinen säädin. Ja se tosiaan hajosi itsekseen, ilman mitään näkyvää syytä.
-op-
-
Elikkä 500:sessa on tehokaampi teho/paino suhe ku tossa 450xl:ässä? Minkäs kokosta pinionia noissa pitäs käyttää? eikö niis oo 12 tai 13 yleensä? ja miten ne sitte käytänössä eroo toisistaa?
-
500:ssa on erittäin hyvä teho-painosuhde. Pikkurexässä voi käyttää 11-14T pinjonia, 500:ssa 12-15 pinjonia. Nämä pätee Trex koptereihin, ei välttämättä muiden valmistajien vehkeisiin.
Pinjonin vaihdolla voi säätää nupin kierroksia, jos liian vähän niin isompi pinjoni. Jos on liian iso pinjoni niin vääntö kärsii ja paikat kuumenee turhaan. Liian pienellä pinjonilla ei saa nuppiin tarpeeksi kiekkoja.
500:ssa tulee mukana muistaakseni 12 ja 13T pinjonit, meidän testien mukaan 14T on kuitenkin paras siihen. En tiedä mitä pinjoneita 450:n mukana tulee.
-op-
-
Vispilä sulla itellä tossa sun 450:ssa toi XL moottori? Ihmettelen ku tuolla yhessä aiheessa 1m4s0_ valitteli että 450 rexissä loppus tehot, mutta eikai tossa XL moottorissa niin paljoo eroa voi olla? sun videoita ku kattoo nii ei näytä sun rexissä tehot olevan vähissä ainakaa
-
Vispilällä saattaa olla joku scorpionin turbo ahdettu moottoriki siinä :D
-
Noh sitä sun videoita ku kahtoo ja sitte vispilän videoita nii vaikee uskoo et on sama kopu, jos kerta väität että niissä flipeissä annoit täydet kaasut ku ei jaksanu ees nousta, tuolla se vispilä pyörittää sitä liikuntasalissa sisällä ja hyvin äkäseen pelaa
Edit: tottakai vispilä nyt onkin tuossa kopterin pyörityksessä jo aika omaa luokkaansa mutta sitä ihmettelenki että miten siitä sun kopussas ei muka riitä perus flippeihin tehoa
-
Noh sitä sun videoita ku kahtoo ja sitte vispilän videoita nii vaikee uskoo et on sama kopu, jos kerta väität että niissä flipeissä annoit täydet kaasut ku ei jaksanu ees nousta, tuolla se vispilä pyörittää sitä liikuntasalissa sisällä ja hyvin äkäseen pelaa
Edit: tottakai vispilä nyt onkin tuossa kopterin pyörityksessä jo aika omaa luokkaansa mutta sitä ihmettelenki että miten siitä sun kopussas ei muka riitä perus flippeihin tehoa
siinä halli videossa se vetää 500 rexällä, jossa ensin lennokilla (toivottavasti en nyt sekoita videoita) :P
-
Siel on se trex 450 indoors jossa lentää 450:sta siel hallissa ja siinä ei ainakaa tunnu tehot olevan vähissä, katoppa se huvikseen vaikka
Edit: tuolla vimeossa
-
niin se, joo.
Kai tuo omaki alkais lentään jos siihen vaihtas moottorin + noparin...
-
Vispilän 450 on muistaakseni 4S setupilla ja siinä on semmonen uberhyvä Neu moottori. Ei siis ihan vakio palikoilla kasattu...
-
Mikulla on sen verran hyvällä mallilla että vanhempien kans neuvottelee. Vaimolle kun ilmottaa et 1,5Ke menee kopuun se pistää ulkoruokintaan :D ;D
Tässä piilee se juttu, että niiden on lähes pakko asuttaa ja ruokkia mut.
Ja isälle kun sanoo niin se yleensä toteaa, kuinka paljon tuollainen melkein 1000 euroo on markoissa ( kivikaudella elää edelleen)
ja saa summan kuulostamaan todella isolta.
Mutta sitten kerron, että jos ostan rexän niin voi pukki tuoda isälle vähän käytetyn Beltin! ;D
Siinä taivutteluni ydinsisältö.
- Miku
-
Mulla siis sekaannuksen estämiseksi Neu 1107/2y moottori, Kontronik 40-6-18 säädin ja videolla Dualsky 4s lipot joilla ajettu lähemmäs 200 kertaa. Tällä hetkellä Outraget joita en ole edes vielä koettanut. Tuo setuppi ei ole vieläkään täydellinen ja kiinnostaisikin koettaa kevyempää 3s setuppia vähän äkäisemmän moottorin kanssa. Tuon nykyisen setupin paras puoli on se että sitä on mahdoton saada hyytymään järkevillä kulmilla, voi nimittäin heiluttaa pitchiä ja cyclickiä miten vaan ja kierrokset tippuu max 200 kierrosta. Haittapuoli on turha paino.
Mutta sitä ei kannata miettiä hommatessa, edelleen jopa ylitehokas suurelle osalle porukasta.
siinä halli videossa se vetää 500 rexällä, jossa ensin lennokilla (toivottavasti en nyt sekoita videoita) :P
Siinä videolla missä on lennokki, Sami lentää 500:sta. Minä sitä Knuffeliä.
Siel on se trex 450 indoors jossa lentää 450:sta siel hallissa ja siinä ei ainakaa tunnu tehot olevan vähissä, katoppa se huvikseen vaikka
http://vimeo.com/1946525 (http://vimeo.com/1946525)
, mutta eikai tossa XL moottorissa niin paljoo eroa voi olla?
Kyllä siinä voi, X ja Xl moottorit on ihan erilaisia. Kaikkein järkevin moottori Trex 450:iin on Scorpion HK2221-6 V2.
Aika hyvin potkii
http://www.youtube.com/watch?v=LWlmcb0q158 (http://www.youtube.com/watch?v=LWlmcb0q158)
-op-
-
Pitääpä rueta harkitsemaan pientä päivitystä, vähän nuhalääkettä ^^
Kuhan tili antaa myöten.
-
Juu kyllä se 500:nen taitaa tulla jouluks nyt tänne, minkälainen ois joku sopiva perus setuppi? ja vähän OT kysymys mutta kannataako jo tilata osat jostain kiinasta vai suomesta jos kaikki osat sais samasta paikasta?
Olin aatellu radioks DX7:kaa
Ar7000 vastari
500CF paketti
Outragen 6s akut (näitä ei tietty samasta paikasta voi tilata)
Gyro GY401 ja S9257 peräservo
HS82MG servot
Tuossa tais kaikki tulla, sit laturin tietty tarttisin kans, mikäs ois laturiks laadukas vaikka joku dual laturi jolla voi ladata 2 akkua samaa aikaa?
Ois kiva jos kokeneemmat viittis kertoo kuulostaako tuo setup järkevältä vai pitäskö siinä vaihtaa jotain :) nyt se on helpompaa vaihtaa osia enneku ne on ostettu :)
-
OT: Oli ihan pakko kysyä yhtä asiaa: Itellä on 40A nopari, moottori on TT:n OBL 29/35-10H. Ohjeessa nuo ovat päivitysosina, eli toisin sanoen ne tt:n tehokkaammat mallit. Kuinka tehottomat nuo nyt sitten on??
1m4s0_ sano että kun vlippas niin tehot loppu jokseenkin, käyköhän nuilla mun osilla samoin???
-
eli toisin sanoen ne tt:n tehokkaammat mallit. Kuinka tehottomat nuo nyt sitten on??
Eiköhän ne ole hieman enemmän tehoa antavat jos kerran päivitysosana myydään.
1m4s0_ sano että kun vlippas niin tehot loppu jokseenkin, käyköhän nuilla mun osilla samoin???
No sen näkee vain testaamalla ;). Ei voi verrata kahden eri kopterin perussetuppia kun on niin monesta asiasta kiinni, kuten pinjonin koosta, moottorin kv:sta, lipojen laadusta..
-op-
-
Nuo nupin servot vois kyllä ottaa jotkut erit, tuolla oli muutaki keskustelua 500:sen osista nii siellä välähteli pari ihan varteenotettavaa vaihtoehtoa. Lähteekö tosta 500:sesta tarpeeks tehoa tommosella perussetupilla 3d:hen?
-
Nuo nupin servot vois kyllä ottaa jotkut erit, tuolla oli muutaki keskustelua 500:sen osista nii siellä välähteli pari ihan varteenotettavaa vaihtoehtoa. Lähteekö tosta 500:sesta tarpeeks tehoa tommosella perussetupilla 3d:hen?
Kyllä, meidän porukan Sami on lentänyt perussetupilla jo pitkään ja teho-painosuhde on mielestäni muihin Alignin perussetuppeihin verrattuna huomattavasti parempi. Itsekkin olen sillä kopterilla lentänyt useita lentoja, erittäin hyvä peli ja just sen verran tehoa kuin tarvetta. Meillä ei valitettavasti ole kunnon videota uusien akkuje oston jälkeen, vanhoilla akuilla ei ole yhtä terävän tuntuinen peli.
Tämä setuppi on Samin 500:ssa, ja voin suositella sitä varauksetta muillekkin.
DX7
AR7000
3x s9257
Gy401 + s9257
Medusa Potencia 2A 5V BEC
Flightpower 6s2500 akut
Align Torque tube
V-Blade 425's
Akuiksi kannattaa nykyään valita Outrage 6s2500 akut, jotka on kommenttien mukaan halvempia, tehokkaampia ja kestävät pidempään. Toque tube vs hihna ei ole suuri ero, mutta TT on paljon mukavampi huoltaa ja antaa perään hieman enemmän potentiaalia piro tempuissa. Aloittelijalle ei mitään merkitystä joten kannattaa valita halvempi eli hihna.
Alempana video viime kesältä. Tuolla videolla ei ole mitään Xtreme 3D:tä, mutta tuossakin aivan riittävästi suurimmalle osalle porukasta. Nuo s9257 servot on uskomattoman hyvä 3D:ssä, älyttömän nopeat. En tajua miksi pitäisi olla hitecin hitaammat servot joissa on enemmän klappia.
http://vimeo.com/1264405 (http://vimeo.com/1264405)
-op-
-
Kiitos vispilälle taas hyvästä vastauksesta :) tuosta on apua, kyllä lähtee alkuviikosta tilaus menemään, tyhmä kysymys mutta mikä tuo "Medusa Potencia 2A 5V BEC" on?
-
Uskoisin että lienee jännitteenpudotin, vai mikskä te nyt sitä sitten kutsuttekaan....
Edit: Ei ei, nyt ei mee ollenkaa hyvään suuntaa tää keskustelu. Ite aattelin ostaa vaik 600n mutta liikaa tulee hyviä kommentteja että pitääkin ottaa 500 harkintaan... :D
-
Kiitos vispilälle taas hyvästä vastauksesta :) tuosta on apua, kyllä lähtee alkuviikosta tilaus menemään, tyhmä kysymys mutta mikä tuo "Medusa Potencia 2A 5V BEC" on?
Medusan valmistama BEC (battery eliminating circuit) eli siis ajoakusta vastarille virtaa syöttävä regulaattori. Tarttee sen takia, että noita Futten servoja ei kannata ajaa yli 5.2 voltilla. Säätimen BEC syöttää normaalisti jännitettä vastarille n. 6V, joten sen takia tarttee jännitteen pudottimen väliin.
http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=1386 (http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=1386)
Lisätietoa BEC:eistä. (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=bec)
-op-
-
●5-6V step-less adjustable BEC output allowing custom voltage setting to match servo specification.
Näin lukee Alignin sivuilla trex 500 orkkis säätimen spekseissä.
Minun enklannin taidoilla tuossa lukee, että jännitteen voi säätää 5-6V.
Eikö tuohon voi luottaa, vai onko medusapotentica jotenkin parempi?
-
Ok, mistäs mun pitäs tietää onko mullaki tarvetta tommoselle vekottimelle? lukeeks noista jossain servojen manuaalissa vai pitääkö olla vaa pr0 ja tietää nuo ite? :D
Ajattelin tilata tuon 500 CF paketin, se on varmaa riittävä, vai onko tuohon ESP pakettiin verrattuna kauheesti alottelijalla väliä? meinaan että senhän voi sitten upgradeta osilla ESP:ksi kun tulee tarvetta, vai kannatasko suoraan tilata se ESP?
-
Juu, voi säätää 5-6 voltin välille. Mielestäni vaihtoehdot ovat 5v-5,5v-6v. Itselläni tällähetkellä näytti olevan 5.5V, hyvä että tuli täällä puheeksi, ei olis muuten tullut tsekattua. Pitää pudottaa peräservo ystävällisemmälle 5 voltille. Eipä oo tullut ees mieleen että tuokin tossa on säädettävää mallia :)
EDIT: Sanoisin että ota aluksi normi. Se TT on vähän herkkä, itellä otti jo kerran perälavat maahan, TT:llä olis mennyt hampaat. Riittävä tuo normi on aluksi, upgradee sitte. Lisäksi ESP:n canopy on ruma, imho ;D
-
Joo niin mä oon kuullu et toi TT ei oo kauheen alottelijaystävällinen vekotin :) , kai sen voi upgradea sitten ku tulee tarvetta, eikö nuo kaikki ESP osat saa kummiski normi 500:seen upgradena?
-
Joo niin mä oon kuullu et toi TT ei oo kauheen alottelijaystävällinen vekotin :) , kai sen voi upgradea sitten ku tulee tarvetta, eikö nuo kaikki ESP osat saa kummiski normi 500:seen upgradena?
Saa
-
Tuohon malliin kun veistelee heti alkuunsa 10-15mm pidemmän peräevän niin säästää rahaa mukavasti, myöehemmin ei olekkaan niin väliä kun lentotaito on kasvanut,,toki jos autorotaatioita tekee niin taas paukkuu. Monessa erimerkkisessä koneessa on perälavat melkein maassa kiinni, mielestäni turha paikka säästää materiaalia.
-
Muuten, siis missä kohtaa tuo tt alkaa olla tarpeellinen???
Niin ja aattelin itekki että jos ostan nii esp, paitsi että koppa on ihan hirveen näkönen...
-
Eikö Trex storessa saanut valita kopan minkä haluaa, saman paketin kun olivat kasanneet osista tilalle että saa ESP version. Toki jos ei kopan muoto mielytä kun olet tottunut tuohon sulavalinjaiseen tigeriin ;) niin ei voi mitään. http://www.kopterit.net/index.php?topic=3173.0
-
ymmärrän itse tuon storen ilmoituksen niin että kopan saa valiva vain silloin kun tilaa tuon 500 kopterin + muunnos paketin.
Jos tilaa vain paketin niin ei saa canopia.
-
Muuten, siis missä kohtaa tuo tt alkaa olla tarpeellinen???
Siinä vaiheessa se on >tarpeellinen< kun hihna alkaa haitata lentoa. Vaihdon syynä voi olla myös helpposäätöisyys taikka katu-uskottavuuden hakeminen. Toisinsanoen hihnan ja TT:n eron huomaa vasta sitten kun kaikki lentoliikkeet on täysin hallussa.
-op-
-
Eli tarkotat varmaan sillon kun lentää 3d:tä???
-
Uskon että vispilä tarkotti että sitten ku sulla on kone täysin hallussa niin saatat alkaa huomata näitä pieniä eroja mitä noiden välillä on.
Ja yleensäkkin hyvän ja todella hyvän osan erot oli sitten vempain mikä tahansa nii huomaa vasta kokeneempi käyttäjä :) se on sama ku missä vaa, vaikka golf mailoissa, en usko että alottelija huomaa kauheesti eroa tonnin ja kymppitonnin seteillä :) vaan erot alkaa sitten huomata ku tasotus alkaa olla siellä alta 10