Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Belt pilot - 18 Marraskuu, 2008, 18:19:21
-
Olen omistanut Beltin jo puolisen vuotta.Paras saavutus on n.1,5m. korkeutta ja rikkoutuneita akseleita,peräputkia,lapoja ym......
Koska täällä on osavaa ja neuvoa-antavaa porukkaa,niin eiköhän kaverit pistetä minunkin kopukka ilmaan !?
Lama 3 on hanskassa ja sillä voin lentää aivan tyynellä kelillä,joten ajattelin että osaisin kyllä beltilläkin edes kahdeksikkoja tehdä !
Nyt on kova tuuli ja pimeetä mutta jos saisin auttavan kätenne kun ensi kerran käyn kokeilemassa ja kerron mistä mättää !
-
varoituksen sana, lamalla ja beltillä on ero kuin yöllä ja päivällä :p
-
Juu tämä todettu, laamalla voi lentää jo silmät kiinni kasia pakin kanssa mut Beltillä just ja just pystyy leijuttaan nose in :)
-
Juu tämä todettu, laamalla voi lentää jo silmät kiinni kasia pakin kanssa mut laamalla just ja just pystyy leijuttaan nose in :)
Siis beltil nose in? ^^
Edit:
Simulla kokeileen miten oikee kopteri lentää laamaan verrattuna ;)
-
Jeps :D
-
Ja musta se v3 tuntuu niin rimpulalta, paras lento sillä on kestäny 5sek. Eli uskon joo että ero on suhteellisen iso. Mutta silti beltti ilmaan vaan.
-
onnea matkaan ;)
Kannattaa kuitenkin leijuttelut opetella ennenkuin muuten lähtee lentelemään, säästyy rahaa. Kokemusta on kuten avatar kertoo. Leijutus on jo lamaan verrattuna erinlaista, lama pysyy itsekseen suht paikoillaan. Belt ei :D
-
Edit:
Simulla kokeileen miten oikee kopteri lentää laamaan verrattuna ;)
Tuokin on hassua, simulla menee vaikka miten päin ja kuinka kovaa tahansa mut oikeella ei uskalla ollenkaan. On se ihan eri meininki kuitenkin oikeella ja simulla. Oikeella panikoi enemmän, itse kokeilin eilen ekaa kertaa beltillä idleuppia ja sain liimattua beltin maahan kiinni kun tempasin tikun alas ;D
-
No rimpulahan se on mutta päässyt ilmojenherroiksi melkein kymmeneksi min.
Siitähän tää innostus lähti,että isompi ,vahvempi ja kauniinpi pitää saada,mutta taitaa tyssätä kopteriharrastus kun ei rahat riitä varaosiin ! Kyl tossa kopterissa joku nyt mättää !!!
-
Belt pilot, kun oot kerta lennely jo noinkin pitkiä aikoja niin sulta sitten onnistuu jo beltillä leijutus joka suunnassa? siitä kannatas aluks lähteä enneku alkaa ottaa ilmoja haltuun, aluks vaa harjotusjalakset alle ja leijuttelemaan ja sitku se onnistuu niin sitte jatkaa eteenpäin.
Tiedän itekkin ettei tolla beltillä ole helppo lentää koska itellä samoja ongelmia mutta on jokanen lentokerta ollu edellistä parempi et on tässä pientä uskoa että tälläkin vois tästä tulla jotain :) Mietin myös vakavissani isomman ja vakaaman kopterin (trex 500) hommaamista, mietin vaa et pitäskö oottaa ens kesää vai hommata nyt talveks
-
Onko aina sama suunta mihin kampeaa? Esim perän verkkaista pyörimistä tai nykimistä/loikkimista kaasun lisäyksen yhteydessä ei ainakaa saa kunnolla pois muuta kun oikeella Gyrolla. Jos aina hakee johonkin suuntaan, on joko swashi pois passista ( itselläni oli tehtaan jäljiltä etuoikealle kallellaan) tai jos se jo säädetty suoraan painotus on väärin. Omani kallistaa takavasemmalle aika vahvasti, saattaa auttaa kun siirtää noparin oikealle puolelle runkoa, en ole tuota vielä kokeillut.
-
eikä kukaan ole seppä syntyissään... Paitsi vispilä ^^
-
eikä kukaan ole seppä syntyissään... Paitsi vispilä ^^
OP on ollu ihan samanlainen aloittelija kun me muutkin se vaan on jaksanu hieroa simua tuhansia tunteja...
-
Ennen se kallisteli voimakkaasti oikealle. Hirveesti säätelin ja vaihdoin uutta osaa.Sen jälkeen kallistelu loppu muttarupes pyörimään kuin karusellissä,sen sain loppumaan kun siirtelin servon paikkaa peräputkessa.Välillä se mietti radion tikun liikkeitä,että uskoiskohan käskyihin( hemmetin vaikeeta oli ohjata kun kopukka totteli sekunnin parin jälkeen)
Nyt se tekee laajoja vastapäivään kiertäviä ympyröitä.
Pitää laittaa teille valokuva jos vaikka joku hokais mistä kiikastaa !
-
Pistin pari päivää sitten noparin sinne oikealla puolelle, vielä en tosin ole päässyt testaamaan sen vaikutusta. Eikä mulla ole tällähetkellä edes main gearia ja akkuakaan ;D
-
Löytyykö ihmeitä ? Elikkäs tässä on kopukassa ja radiossa virrat päällä !
-
Swashi ainakin näyttäisi olevan taaksepäin kallellaan.
-
Paineletko jotain namiskaa tuossa vai miks nuo flybaarit kallellaan?
-
Jeps , niin onkin swashi on kallellaan taaksepäin 1-2 mm. Korjaan
Flybar ?? ei tässä kerkiä baariin mennä,elikkäs mitä tarkoitat !?
-
Siis flybar on kallellaa koska swash elikkä se pallon näkönen vempula siinä on kallellaan, joku viksumpi vois selittää mistä sitä hilataan, käsittääkseni saat sitä swashia suoraks säätämällä servon linkkejä
Edit: jos sul noin kallellaan on tuo swash ja flybarit osottaa tuohon suuntaa vaik et mitää vipua radiosta väännäkkää niin en hirveesti ihmettele että kopteri lentää minne sattuu :O
-
nyt Swashin pitäis olla suorassa,tehtaan arvoista poiketen n,2 mm.
-
juu nuo pikkulavat vaakatasoon.
-
Kertokaa nyt ihmeessä mikä on Flybar ??!!!
-
Missä nuo pienet keltaiset lavat on kiinni.
-
Tarkoitat vissiin valkoisia ,kun tässä kopterissa ei ole keltaisia lapoja :)
-
Stabbarin tanko ja stabbarin lavat...
-
oikea yläreuna sivusta. Käys tuolta wikistä lukeen osien nimet yms, hyvä sivu löytyy säätö ohjeita jne :)
-
Ei kai niiden kulmilla hirveen tärkeetä kulmaa ole ? Vai mitäs ne kopukassa meinaa (Nostovoimaako )
En ole muuten ennen huomannutkaan tuota Wikiä :) Luulin vaan joksikin maioskuvaksi :)))
-
Idea on se, että kun trimmit on nollassa ja oikea tikku keskellä, nuo pienet valkoiset lavat on vaakatasossa.
Ei kai niiden kulmilla hirveen tärkeetä kulmaa ole ? Vai mitäs ne kopukassa meinaa (Nostovoimaako )
Ai stabbilapojen kulmillako? On sillä sellanen pieni merkitys että ne vaikuttaa kopun kääntymiseen ja jos ne on vinossa tikun ollessa keskellä niin sanonpa vaan että leijutus varmaan näyttää aika mielenkiintoiselta :). Joutuu siis koko ajan korjaamaan johonkin suuntaan että pysyy suorassa.
-op-
-
p*rkele ! Arvasin että miehet kyllä tietääääää !!!!!
Taitaa kohta vika selvitä miksen ole pystynyt leiuttamaankaan !!
Jos tällä asia korjaantuu niin Vispilälle iso kiitos !!!!
Arvaahan vaan oonko yrittänyt pysyä kepin kanssa kopun heilahduksissa !!!
-
p*rkele ! Arvasin että miehet kyllä tietääääää !!!!!
Taitaa kohta vika selvitä miksen ole pystynyt leiuttamaankaan !!
Jos tällä asia korjaantuu niin Vispilälle iso kiitos !!!!
Tähän sopii hyvin :
LOL ;D
Mutta joo, siis käännät vaan kumpaakin lapaa sellaset 20 astetta (Osoittamaan samaan suuntaan kuin muovilinkki jossa se tanko on kiinni).
-op-
-
En tiedä mistään muovilinkeistä ( anteeksi ) Mutta yritän säätää kopterin neuvojenne mukaan !
20 astetta ylöspäin aiheuttavaa nostetta ?!
Olenkin ihmetellyt että kovat kierrokset pitää olla että nousee !
-
Hehe, vispilälle kaikki kunnia :D :-*
En tiedä mistään muovilinkeistä ( anteeksi ) Mutta yritän säätää kopterin neuvojenne mukaan !
kopteri wiki ;)
-
Kunhan vähän tyyntyy niin kokeilen,saattaa olla että ei se näin helpolla mennyt !!!!!!!
-
Kunhan vähän tyyntyy niin kokeilen,saattaa olla että ei se näin helpolla mennyt !!!!!!!
Nooh, sitten rukataan lisää täällä :P
-
En tiedä mistään muovilinkeistä ( anteeksi ) Mutta yritän säätää kopterin neuvojenne mukaan !
Se osa mistä tanko menee läpi. Pikku lapojen pitää olla sen suuntaiset.
20 astetta ylöspäin aiheuttavaa nostetta ?!
Olenkin ihmetellyt että kovat kierrokset pitää olla että nousee !
En ihan pysy perässä, mutta..
Ne pienet lavat ei siis säädä mitään pitchiin liittyvää, ne ohjaa kallistuspintoja leijunnassa. Kun tikku on keskellä, niiden pitää olla vaakatasossa. Kun tikkua käännetään niin ne kääntyy ja linkkien välityksellä liikuttaa päälapoja. Ne stabiliointi lavat on siellä nimensä mukaan vakauttamassa. Niiden kulmilla ei ole siis mitään tekemistä siihen miten kone nousee. Ne vaan vaikuttaa siihen miten kone leijuu.
Tästä kuvasta saa vähän vertailukohdetta lapojen säätöön. Siitä näkyy, että stabbilapa on suorassa tuohon neliöön nähden (flybar cage), mistä stabbitanko menee läpi.
(http://wiki.kopterit.net/img/wiki_up/nuppi6.jpg)
-op-
-
Tää menee liian vaikeeks ! Missäs näissä lavoissa löytyy 20 astetta ?! Vai tarkoititko sitä mun kopukan virhettä ?
-
:)
Ota hiirestä tukeva ote ja klikkaa alla olevaa linkkiä. Hengitä rauhallisesti ja lue koko juttu. Katsele sitten oman kopterin nuppia ja mieti mikä osa on mikäkin.
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat)
-
Tää menee liian vaikeeks ! Missäs näissä lavoissa löytyy 20 astetta ?!
Tarkoitettiin varmaan niitä stabbarinlapoja, eli käännät niitä sen ~20astetta, että ne olisivat suorassa.
-
Voi herra varjele !!!!!!
-
Juu, kiitti Kallio ,minäkin hokasin vihdoin
-
Tässä vielä selventävä kuva. Tarkoitin että sulla ne lavat on sellaset 20 astetta V-I-N-O-S-S-A ;).
Edit: Tuon kuvan vois postata myös Wikiin.
-op-
-
Onkos nyt hyvä ?
-
Paljon parempi :)
-
Hienosäätäminen jatkunut . Nyt vielä näyttäis että noi lapakulmat ovat ihan mitä sattuu.Kaasutikku keskellä niin minun mittauksillani toinen lapa olis 7 astetta ja toinen 10 astetta.Jääkööt huomiseen niiden laitto!
-
Hienosäätäminen jatkunut . Nyt vielä näyttäis että noi lapakulmat ovat ihan mitä sattuu.Kaasutikku keskellä niin minun mittauksillani toinen lapa olis 7 astetta ja toinen 10 astetta.Jääkööt huomiseen niiden laitto!
Sekin vaikuttaa kallistukseen yhtä paljon kuin stabbilapojen vinous. Ota lavanpitimien linkit pois nupista ja säädä saman mittaisiksi. (kaksi pitkää ja kaksi lyhyttä.)
Tosin, et saa lapakulmamittarilla ikinä oikeita arvoja noin pienestä ja muovisesta koneesta. Ensinnäkin arvo vaihtuu jos roottoria kääntää yhtään ja swash on vinossa, jos linkistössä on klappia ja muutenkin lavat voi olla kierot. Laita linkit vaan saman mittaisiksi ja heitä lapakulmamittarilla vesilintua (jos niitä tähän vuodenaikaan vielä jostain löytyy).
-op-
-
Nyt ne pitkät on säädetty ( 1,5 kierrosta toista). Lyhyitä ei voikkaan säätää kun ne on täysmuovia!
Radio ladattu ja akut latautumassa( yksikin akku varmaan riittäis ) , jos lumisade lakkaa niin käytävä ulkosalla kokeilemassa.
Ilmoittelen sitten taas että mitä vikaa tälläkertaa on ;D
PS. Vikahan EI voi olla pilotissa 8)
-
Toivottavasti toimii, itsekkin kävin lentämässä 3 akullista, sininen taivas ja tuuletonta.. -6 astetta. Todella hyvä keli ^^
Kopteri vain nyökyttelee kokoajan, sain tosin juuri tuon korjattua ^^
Mutta, eniveis onnea matkaan ;)
-
Ei ole päässyt oikein kokeilemaan kun aina on pimeetä!
Tänään päätin vähän kokeilla alakerrassa (autotallissa) uusia säätöjä.
Beltti nousi nätisti ylös ja rupesi pyörimään vastapäivää.Gyron säätämistä mutta pyöriminen vain nopeutui.
Gyron korjaussuunnan muutos REV puolelle ja kopteri nousi nätisti vähän oikea kylki alaspäin kallellaan,mutta sehän kuuluu vissiin asiaan.
Gyron korjaussuunnan muutos johtuu ilmeisesti vain siitä että olen asentanut takaservon vähän eri kohtaan missä sen kuuluis olla ?!
Kiitoksia kaikille säätövinkeistä !
-
Gyron korjaussuunnan muutos johtuu ilmeisesti vain siitä että olen asentanut takaservon vähän eri kohtaan missä sen kuuluis olla
Miten eri kohtaan? Jos et kääntänyt sitä putken puolelta toiselle niin ei vaikuta liikesuuntaan.
Mutta pääasia että toimii.
-op-
-
Nyt se on ainakin näin. (liekö pyörähtänyt) ?
Saattaa vaikka ollakin väärin kun on tullut purettua ja uusittua perää.
Olisi pitänyt ottaa valokuvia että millainen se uutena oli ;D
-
Ihan oikealtahan tuo näyttää, tuo linkki olisi hyvä olla putken kanssa linjassa :)
Tuosta kuvasta en erota meneekö :)
-
Kyllä ne yhdenmukaisia ovat.
Ihmetyttää sitten vaan sen gyron korjauksen muutos
-
Noh ei se ole niin tärkeää, pääasia että toimii oikeaan suuntaan. On mullakin ollut oman kopterin kanssa samanlaisia ongelmia, ihan kuin gyro itsekseen vaihtaisi korjaussuuntaa. En tiedä johtuuko siitä että tärähtää aina kohtuu kovasti torpissa.
-op-
-
Noh ei se ole niin tärkeää, pääasia että toimii oikeaan suuntaan. On mullakin ollut oman kopterin kanssa samanlaisia ongelmia, ihan kuin gyro itsekseen vaihtaisi korjaussuuntaa. En tiedä johtuuko siitä että tärähtää aina kohtuu kovasti torpissa.
Oliko 401? Mulla myös mielestäni vaihtanut kerran korjaussuuntaa torpissa, luulin vaan että on päässä vika....
kiva kuulla etten ole ongelmineni yksin ;D
-
Noh ei se ole niin tärkeää, pääasia että toimii oikeaan suuntaan. On mullakin ollut oman kopterin kanssa samanlaisia ongelmia, ihan kuin gyro itsekseen vaihtaisi korjaussuuntaa. En tiedä johtuuko siitä että tärähtää aina kohtuu kovasti torpissa.
Oliko 401? Mulla myös mielestäni vaihtanut kerran korjaussuuntaa torpissa, luulin vaan että on päässä vika....
kiva kuulla etten ole ongelmineni yksin ;D
Kyllä, 401. Vaihtaakohan se kytkin asentoa tärähdyksestä vai mikäköhän siellä on ::).
-op-