Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: sgtpepper - 15 Marraskuu, 2008, 15:48:36
-
Noniin: Tänään juuri opin sen että kaasu täysille ja kopteri täysille taivaalle, ja sitä sitten opettelin ja varmaan leijuttelin sillon kun kopteri putos pyörien maahan, korkeutta about 3m.
Nyt päälle päin katsottuna saldona:
stabilointiakseli (aivan vääntyny)
Stabilointilavat
Peräputki (sai osuman lavalta)
Päälavat
Kabiini
Se perän ratassetti
Ja sitten vielä kysymys että onko mahdollista että 401 petti? Tai sitten servo? Mekaanisesti pyöritin lapoja ja perä kyllä tuntu menevän mukana, eli hihnasta ym. ei oo kyse...???
-
Ehkä liikaa yrittämistä enpä tiedä.
-
Jos teit ns. kovia vetoja, niin yksi mahdollisuus on että perälapojen hub
alkoi pyöriä peräakselilla... Itselleni kävi taannoin niin T-Rex 450:llä.
Kun perä petti 20m korkeudessa ei ollut muuta tehtävissä kun throttle
hold:illa moottori kiinni ja autorotaatioyritys. Hämmästykseni oli valtaisa kun
kopteri säilyikin täysin ehjänä. Hyvä niin, sillä jos se olisi tullut pahasti maihin, en
välttämättä koskaan olisi löytänyt vian syytä, vaan olisin olettanut että hihna
meni poikki...
mapa
-
Voihan se olla vaikka käsilläpyörität niin hihna tuntuu ok:lta... voi se silti hypätä kun oikein repii kopteria.
Oliko pakkasta et kiristit hihnaa?
Huomasin muuten että jo -2 asteen pakkasella ku viet kopterin sisältä ulos niin hihna löystyy tosi paljo...
Itsekkin tonttasin tänään... laitan listaa resuista osista omaan torppi postiini..
-
taitaa ulos viedessä kiristyä, heh. Mulla kävi samoin tuon peräakselin "hubin" kanssa >:( Mutta huomasin sen pöydällä kun nupin ja perän kanssa värkkäsin :)
Eikös se lämpötila vaikuta samalla tavalla noihin hihnoihinkin, kylmä kutistaa, lämpö laajentaa..
-
Siis ulos niin löystyy, kun peräputki lyhenee.
Lämpö taas laajentaa putken niin hihna kiristyy kuin putki pitenee :)
-
Noniin, nyt tajusin :) Tuo lämpö ei sit ilmeisesti niin paljon vaikuta hihnaan.
-
Ei vaikuta, putki kutistuu hihna pysyy samana.
-
taidan laittaa hiilikiutua niin ei tarvi säädellä, kun sain tonttiin omani ja putki solmuun TAAS, aina aluputki ihan solmussa.
-
Nyt on syykin selvinnä: Se ratas joka on kiinni päärattaassa, joka siis vie sitten perälle. Minititanissa oikeen musta pikku ratas. ;) Mikähän tuon nimi mahtaa olla???
Aiemmin mulla oli käynyt niin että oli perälavat hiukan osunu maahan laskeutuessa, ja tuo rata oli hajonnu silleen että pyöri siinä akselilla, eikä pysynyt paikallaan. No tietenkin kotikonstein se fiksasin ja lensin eilisen lennon tuolla osalla ja se petti uudemman kerran. Nyt herää jo epäilys että kun kunnolla riuhtoo kopteria ylös ja alas, niin kestääkö muovirattaat (siis ehjät rattaat :D)???
-
Ja sitten vielä semmonen kysymys että mikä on sen alumiinisen holkin nimi, jolla lukitaan pääakseli??? Manuskassa sitä kutsutaan main shaft loking ring:stä ja sabella puhutaan pääakselin kollarista. Puhutaanko nyt samasta osasta???
-
Kollareita ne on. Niitä on paaaaljon erilaisia eri kokosia erilaisilla kiinnikkeillä. Yhteistä kaikille on se että niistä tungetaan jotain läpi ja sitten kiristetään menetelmällä n ja sitten ne pitää sen mitä tungettiin läpi liikkumasta itsensä "ohi".
-
Ja se alempi ratas taitaa mennä nimellä "autorotation gear" tms
Ja kyllä muovirattaat kestää vaikka kuin repii, tietenki jos olet viritellyt katiskaan semmosen motin missä on vääntöä niin pirusti niin kyllä ne hampaat lähtee kävelemään :D
Tuossa tutkin omia elisiä torpin vaurioitani, niin hihnasta lähtenyt 5 pykälää kävelemeään tasaisesti.. koko pinnoite :D
-
Minititanissa on autorotaatioratas ylempänä. ;)
-
Puhut varmaankin siitä osasta mihin hihna tulee kopterin päässä elikkäs PV0733 TAIL DRIVE GEAR SET. Kyllä se yleensä kestää kovempaakin rääkkäämistä mutta jos kunnolla lavat tämäyttää maahan tms ja hihnan on löysällä niin ne pikkuset muovi hampaat kyllä katoaa aikas nopiasti siitä. Itse hajottanut yhden moisen.
Osahan kandeekin päivittää jossain vaiheessa Alu blingiksi.. PV0815 META TAIL DRIVE PINION:iksi. Ni eipä ainakaan hampit lähden kävelee enään sen jälkeen.
No itse kyllä tullut pyöritettyä tuolla muovisellakin kohtuu paljon joten en usko että saat sitä muuten hajalle kuin jättämällä hihnan löysälle niin että se pääsee hyppimään..
--jp
-
Eli voin huoletta rääkätä konetta ja hengästyttää sitä menemällä ylös ja alas.....
Mutta kuitenkin kannattaa varmaan ostaa se hiilikuituperäputki.
-
joo tänää kävin lennättää, oli -1 pakkasta, peräputki oli sen verra lyhentyny et hihna hyppi rattaiden yli, ei muuta ku kone alas ja kuusiokolomeisseli kätee. ;D pistin tilauksee samantien hiilariputken.
-
kuin myös, tuon tontin jälkeen ku siinä meni viimeinen putki niin ostan aina hiiliputken ei tarvi kylmissåän meisselöidä.
-
Noniin, laskettiimma isän kanssa että kuinka paljon se lyhenee, ja olikoha sen nyt jotain vaikuttavat 0.35mm, tai jotain sinnepäin. Eli vaikuttaako oikeasti niin paljon että pomppii hihna???, eli siis onko siinä jopa järkeä jos ostaa hiiliperäputken???
-
tuo on laskettu ennenkin, ja todellakin vaikuttaa, kokeile, perä on purukumia pakkasella jos et kiristä.
-
Noniin, laskettiimma isän kanssa että kuinka paljon se lyhenee, ja olikoha sen nyt jotain vaikuttavat 0.35mm, tai jotain sinnepäin. Eli vaikuttaako oikeasti niin paljon että pomppii hihna???, eli siis onko siinä jopa järkeä jos ostaa hiiliperäputken???
Juu kyllä puolimilliäkin vaikuttaa jo kovasti tuohon hihnan kireyteen..
Sit tietty olis kiva tietää että mistä lämpötilloista ja mihin tuon muutoksen mittasitte..
Tiesitkös muuten että suomen junarataverkko pitenee ja lyhenee ööö olikos se nyt joku 100m vain peräti enemmän talven ja kesän mukaan :)
--jp
-
Tämähän laskettiin viimeksi tuolla talvella lennätys ketjussa 20 asteen lämpötilamuutoksella ja 600:sen reksin putkella. Tulos oli 0,3mm.
Kuinka paljon lyhenee putki???
Jos nyt kaivoin tiedot oikein, niin:
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 2,4x10^-5.
Lineaarisen lämpölaajenemisen kaava on:
Pituuden muutos = lämpölaajenemiskerroin * lämpötilan muutos * alkuperäinen pituus
Näillä tiedoilla 600:sen reksin peräputkellä esimerkki 20 asteen lämpötilan muutoksella:
2,4*10^-5 * 20 * 0,624m = 0,00029952m ~= 0,0003m -> 0,3mm
Tuskin löystyy hihna...?
-
Todellisuudessahan lämpötilan muutos voi olla enemmän
Esim sisällä se 22 astetta - > ulos esim -10 niin muutos on 32 asetta ja putki lyhenee vielä enemmän.
-
Todellisuudessahan lämpötilan muutos voi olla enemmän
Esim sisällä se 22 astetta - > ulos esim -10 niin muutos on 32 asetta ja putki lyhenee vielä enemmän.
Niinpä... Ja kun mietitään että paljonko putkea liikutellaan kun sitä säädetään. Ei nekään loppuvaiheissa suuria liikkeitä ole.
--jp
-
Jep,
Eli kaikki hiiiliputkea ostamaan ;)
Omani tulee huomenna, tänään nuppi ja perän hihna puoli kasaan ^^
-
Meinaatteko että peräputki on puhdasta alumiinia? Seos metallin laajeneminen on vaikeampi määrittää. Kun ei tiedä mitä sisältää.
-
Tähän lämpölaajenemiseenhan on helppo vaihtoehto, empiirinien tutkimus!
Vakio putki. esim. minititanin alumiini pätkä. Mittaa jollain 1mm tarkkuudella huoneen lämpötilassa. Katso mikä on huoneesi lämpötila. esim. yleismittarin lämpömittarilla, taikka jollain ihan millä vaan mikä näyttää asteen parin tarkkuudella.
Sitten nakkaa se putki pakastimeen. Jos käytössä on se yleismittarin mittapää, niin nakkaa se kans pakastimeen niin saat mitattua sen lämpötilan. Anna pakastua jonkun 2 tuntia. Sitten valmistaudu mittaamaan nopeasti kun otat putken pois pakastimesta. Hämmästele pituus eroa! En tiedä paljonko se on kun en ole kokeillut todennäköisesti vajaa milli.
Hieman yleistäen: huonelämpötila on 18 - 22oC lämpimän puolella. Vastaavasti pakastimien lämpötilat 18 - 22oC pakkasen puolella. Tästä saadaan näppärästi keskiarvo 40 astetta lämpötilaeroa. Ajatelleen mahdollisia virhemarginaaleja ja putken välitöntä lämpenemistä kun se otetaan pakastimesta, niin varmaan 35oC on todellinen lämpötilaero.
Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 0,0000231m/ oC (Kelvinin asteikolla oikeasti, mutta Kelvini ja Celssius on lähes sama asia eri nollakohta) Pituuden muutos = Alkuperäinen pituus * Lämpötilamuutos * Lämpötilalaajenemiskerrk oin. Sovitaan että putken pituus olisi 42cm
Sijoitetaan kaavaan --> 0,42m * 35o * 0,0000231m/oC. Muistetaan yksikkötarkastelu, o supistuvat pois, ja koska pituutta lasketaan niin mm*mm ei tuloksena ole mm2. Windowssin laskimella saan laskettua että tulos olisi n. 0,00033957m elikkä 42cm pituinen putki lyhenee 0,34mm 35 asteen muutoksessa. Tämä "puthaalla" alumiinillä.
Minulla itselläni ei ole kokeumsta kopteroinnista talvella. Mutta en uskoisi perähihnan ottavan itseensä 0,5mm muutoksestakaan. Toiminee ihan yhtä hyvin/huonosti kesällä 30 asteessa ja talvella siinä 8 asteen pakkasessa. Ainakin minun maalaisjärjen mukaan.
EDIT: Pitäs näjemmä lukee mitä ylempänä on... meni ihan ohi että joku oli jo laskekellu samoja juttuja... No tässä yksi lasku toimitus lisää ja kaavat kerrottuna ni voi muutkin laskeskella.
-
Kyllä se hihna vain ottaa nokkiin,
Itsekkään en tuota oikein uskonut kun sen itse nyt totesin... 22+ asteesta -2 asteeseen ja hihna tuntui löystyneen todella paljon.
Siihenkin että miten hina ottaa nokkiin vaikuttanee välitys, eli minkä kokoiset hammaspyörät on molemmissa päissä.. että miten pääsee hyppimään.
-
Kokeilin alkusyksystä tuota kaardianin putki pakastimeen ja mittaus enne/jälkeen metodia, enkä saanut T-REX 450:n peräputkella mittanauhalla mitattavaa eroa. Varmasti se lyhenee lämpötilan vähentyessä, mutta kuinka paljon on monesta asiasta kiinni. Materiaalitekniikasta väitelleet, nyt on aika astua varjoista.
Tätä tehdessäni järkeilin, että isompi merkitys voi kuitenkin olla hihnan venyvyydellä. Jos hihna ei veny montaa mikrometriä, se löystyy pienestäkin pituuden muutoksesta, jos taas venyvyyttä löytyy, menee pituudenmuutos heittämällä. On myös hyvä muistaa, että hihnan pituus muuttuu myös lämpötilan funktiona. Miten? Se jää minulla vielä pahemmin arvailujen varaan kun en tunne rakennetta/valmistusmenetelmää.
Joillain kuitukomposiiteillä on jopa mahdollista saada negatiivinen lämpölaajeneminen. Eli pituus kasvaa kun kylmenee. Harvinaista, mutta ei mahdotonta.
Paras on kai pitää kopteria ennen ensimmäistä pakkaslennätystä pihalla tovi ja tutkia taviiko kiristystä.
-
Paras on kai pitää kopteria ennen ensimmäistä pakkaslennätystä pihalla tovi ja tutkia taviiko kiristystä.
Nimenomaan, ei siihen tarvita mitään tähtitieteellistä laskukaavaa ja mikrometriä, vie kopterin ulos ja jos hihna löysä niin sitten kiristetään.