Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: HJK - 08 Maaliskuu, 2017, 13:22:31
-
Millainen tämmöinen keltainen "K-Bar" on?
Sain tuollaisen kamakierrätyksen oheisena ja sen mukana on kuvan "ohjelmointiboxi"? Muistuttaa ulkoisesti V-Baria, mutta onko niiden ohjelmoinnisa/toiminnoissa mitään yhteistä? - sillä kokemusta on vain vanhasta 3GX purkista. Olisiko tästä K-Barista harrastusaskeleeksi eteenpäin? - vai pistänkö harmin kiertämään? (manuaalia ei tuohon löydy).
Nimim. "kopuvaari".
-
Säätökapulasta ei mitään käryä.
Itsellä oli vajaan vuoden käytössä tuollainen keltainen laiton piratti Kbar. Se yksilö toimi ihan ok.
Keltaisessa ei sitten ole GOV:ia ollenkaan vaikka se asetuksista ja valikoista löytyykin. Rautapuoli ei tue RPM inputtia ollenkaan vaikka se portti siinä fyysisesti onkin.
Muuten säädettävissä Mikadon softalla niinkuin aito alkuperäinenkin. Poislukien päivitys.
-
Eli pitäis toimia suunnilleen niinkuin 5.x version minivbar ja niillä ohjeilla se onnistuu.
Ohjeet löytyy vstabi.info sivuilta
-
Ja terohan teki vbariin sen Suomenkielisuen manuaalin kanssa. En jaksa nyt kännykällä etsiä, mutta eiköhän se tällä foorumilla ole.
-
K-bar tuntuu olevan omien kokemusten mukaan hieman epäluotettavampi kuin aito. Ainakin yhdestä mulla on mennyt USB portti "itsestään" rikki. Lennossa ei kyllä koskaan mitään ongelmaa noiden kanssa, mutta en silti isoon kopteriin uskaltaisi laittaa.
Lentotuntumassa en ole havainnut mitään eroa aitoon. Eli jos sopiva pikkukopteri löytyy, niin ei muutakuin käyttöön vain, vaikka onhan tuollaisten kopioiden käyttäminen toki hieman likaista puuhaa :D
-
Johan alkaa "likaisen" K-Bar purkin alkuperä selkiämään, tosin löysin vasta kauppiaan. "Likaisuuskin" on vähän aatekysymys, sillä löytyyköhän lähimarketin hyllystä montaa tuotetta joka ei olisi evuluutionsa (tuotekehityksen) aikana matkittu/kopioitu muista vastaavista tuotteista jo useampaan kertaan?
Vaikka tuote myydään omalla K-Bar nimellä, niin kiinakauppiaan sivuilla on selkeästi varoitus että siihen tarjottu ohjelmisto on Mikadolta! - eikä sitä saa yrittää päivittää virallisen ohjelmiston kautta! Siinä siis sen likaisuus, kun siihen ei ole tehty omaa K-Bar ohjelmaversiota. Näyttäisi että tarjottu ohjelmiston asennus "soittaa" Mikadolle ja tälläinen pappa on vähän ihmeissään miten siihen ohjelmaan pääse lainkaan käsiksi? Pitäisi ostaa jotakin oikeusia ym? eikä sarjanumero kuitenkaan täsmäisi Mikadon tuotteisiin.
Olisi toki kiva kokeilla tuota ilmaista purkkia ennen kuin iskee aitoon V-Baariin satasia kiinni :-\ Kiinnostusta olisi, sillä nykyisten 3GX purkkieni perän säätö on mulle alituinen vaikeus saada hyväksi. Sen verran ikä jo vaikeuttaa luetun ymmärtämistä, että kunhan poika pääsee poikkeamaan papan pajalle niin uskallan yrittää asentaa ohjelmaa. Kenties tähän pitää löytää ensin joku kräkätty pirativersio?
-
Ohjelmointi valmistajan softalla, ei Mikadon. En o kuullu piraatti-vbarista joka ois päivitettävissä eli softa on se mikä se on.
-
Anyway anna palaa vaan. Mulla on aitoja ja kbareja govilla ja ilman ja toimii hyvin. Kokeilin jopa nitroon tuota gold warrior kbaria joka on silverin kopsu. Govi toimii hyvin ja muutenkin kaikki toimii juuri niin kuin alkuperäisessäki.
Niissä sinisissä mini kbareissa on govi, mutta keltaisissa ei.
-
Täällä myös lennelty kbareilla ja en ole kyllä koskaan mitään ihmeellisyyksiä kyseisen laitteen kanssa kokenut. Softana käy vstabi 5.3.4b.
-
Ohjelmointi valmistajan softalla, ei Mikadon. En o kuullu piraatti-vbarista joka ois päivitettävissä eli softa on se mikä se on.
Eikun säätö/setupit onnistuu ihan mikadon softalla, eli samalla millä aito esikuvansakkin säädetään ATK:ta tahi puhelinta hyväksikäyttäen :D
-
Itekin itseasiassa taisin edellisen setupin tehdä ihan puhelimella ja bluetooth kikkareella kun tuo yhdistelmä taitaa täysin kaikkeen samaan taipua. Braini tulee kans bt:llä säädeltyä. Puhelin kun on aina mukana niin homma on suht simppeliä...
-
Eikun säätö/setupit onnistuu ihan mikadon softalla, eli samalla millä aito esikuvansakkin säädetään ATK:ta tahi puhelinta hyväksikäyttäen :D
Puh + BT joo, mutta puuceella ei itellä toiminu Mikadon softa. Ehkä noissaki o feikkitehtaissa sitten eroja.
-
Muuten toiminut joskus hyvin mutta kerran kun kytkin akun niin
Paloi koko paska ja kummatkin sateliitit. Vaihdoin aitoihin ja vbc eikä kaduta yhtään.
-
Minulle riittää tämä ATK-yhteys purkkiin (poika kävi katsomassa papan puuhia). Hetkesä oli säätöohjelma koneella ja systeemi alkaa avautumaan minullekkin.
Lisäksi on tuo säätöboxi, joka avaa ainakin joitakin K-Barin säätöjä (kuva 1). Tiedä sitten mitä käytännön merkitystä? Toisekseen säätöboxi toimi myös akkutesterinä (kuva 2), kuten myös servotesterinä (kuva 3).
Menee kuitenkin vielä hetki että saan purkin kopteriin ja säädeltyä. Kaipa se se on mahdollista tälläiselle "laskutikuajan" papallekin? - jää nähtäväksi ;D
-
Tolla purkilla pääset käsiksi kaikkiin parametreihin
-
Pakko kysyä kun en ole ratkaisua löytänyt kokeilemalla enkä kopunetistäkään :-[
Mikä vikana, kun klooni K-Bar (Koala) purkitettu T-Rex 450 vatkaa perää jos tikkuun yhtään koskee. Perän gain on suosituksen mukaan 60%. Nousee vakaasti ja pysyy suunnassa, mutta kun perän suuntaan kajoaa alkaa heilahtelu puolelta toiselle. Perän gain säätö toimii, mutta vaikuttaa vain edestakaisin vatkaavan liikkeen laajuuteen. Servona Allun oma DS 525M ja päivitin perävivut uusimpaan versioon (epäilin perän herkyyttä). Purkin ja peräservon vaihtaminen ei vaikutta ilmiöön. Goviakaan ei ole tässä sotkemassa.
Varmaan kyse säädöistä, mutta mitä tehdä noille kuvan "pro" säätöohjelman asetuksille? Olen jo vanha ja paljolti kielitaidotonkin, joten nämä ei helposti avaudu kokeilemalla.
-
Olisko mahdollista että perä jumittaa? Eli onko kaikki linkit jne "herkällä"?
-
Viimekeväänä näin vaivaa tutkiessani pulmaa, eli työntötanko on "kolisevan" vapaa kaikista pinteistä tai jumituksista. Perämekanismi liikkuu varmaan kärpäsen ohilennostakin, sillä linkisto/perän mekanismi on moneen kertaan käyty läpi (sillä tiedän että virheet löytyy yleinsä niistä seikoista josta olin täysin varma). Pitää kai vielä kerran käydä ruuvit ja niiden kireydet läpi joten löysäsin jo ruuvin kerrallaan (ei se tusta enää herkemmäksi voi tulla). Mutta inhoan jo tuota perävivustoa, koska ruuveja ei voi varsinaisesri kiristää kiinni (heti jumittaa), vaan ne pitää onnistua liimaamaan sopivan välyksettömäksi niin ettei "löysät" ruuvit irtoa lennossa. Taidan kohta kaivella jostain vanhan pallomekanismin tilalle?
-
Onhan peräservon servoarmi oikealla pituudella?
-
Kyllä se on tuon manuaalin mukaisesti 10mm (tarkistin mitan). 3GX toimi vielä ihan hyvin, mutta K-Bar vaihto toi ongelman ja hyllytti kopukan melkein vuodeksi.
Ilmeeisesti pitäisi toimia ihan K-Bar perusasetuksillakin (muut säätelyt ei taida vaikuttaa)? Ihmeekseni en löytänyt kauppiailta aitoa Mikadon Mini V-Baria, jotta voisi kokeilla sellaisen vaikutusta? Olisiko nämä "K" kloonit jo syrjäyttäneet aidot markkinoilta?
Kävin vielä kerran perän vipumekaniikan läpi ruuvi ruuvilta uudelleen säätäen ja liimaten. Edelleen on niin herkkä, että kopu kyljellään (lavat linkussa) niiden paino kääntää liikeradan laidasta laitaan (servoarmi irti).
Katsoin myös lapapitimen kireydet akselille, sillä joskus pieni päittäisvälys on ollut kitkana (vääntöä) vivustossa. Ei se tuosta herkemmäksi enää tule ainakaan minun konsteilla, mutta tulipa katsottua. Seuraavaksi keksin kai taas jotakin epäolennaista, kuten perälapojen kokoon tai jotakin muuta...?
-
Mikado ei enää tee mini vbareja, joten niitä ei pahemmin myynnissä ole. Nykyinen malli on Vbar NEO.
Mitkä arvot sulla on perän end pointeissa siellä softassa? Ja olihan sieltä valittuna oikean tyyppinen servo?
-
Milainen softa tuossa Neossa on? - poikkeaako tästä Mini V-Bar säätelystä?
End point? Jaa jaa - vanha ei nyt taas tajunnut? Mutta perän gain on lähtökohtaisesti 60%. Siitä säätämällä muutuu vain vatkauksen taajuus/laajuus. Puolittajia tai expoja en ole mankasta säätänyt, kun käsitin että ne säädetään mieluummin suoraan purkkiin.
-
Milainen softa tuossa Neossa on? - poikkeaako tästä Mini V-Bar säätelystä?
End point? Jaa jaa - vanha ei nyt taas tajunnut? Mutta perän gain on lähtökohtaisesti 60%. Siitä säätämällä muutuu vain vatkauksen taajuus/laajuus. Puolittajia tai expoja en ole mankasta säätänyt, kun käsitin että ne säädetään mieluummin suoraan purkkiin.
Poikkeaa ainakin merkittävästi, jos hommaa myös Vbar Control radion ;)
En usko että missään advanced säädöissä on tähän ongelmaan ratkaisu. Joku on nyt vaan pielessä. Oletko katsonut noparin asetuksia? Ettei siellä ole govi päällä? Ja onko lentotilassa tasakaasu?
-
Olen kyllä miettinyt mikä mankka mun Devo 12S´n jälkeen? - mutta ei taida liittyä suoranaisesti tämän ongelman ratkaisuun (se toisi ihan omat oppimsen vaivat).
Olen ihan samaa mieltä että pielessä on, mutta sitä virhettä en vaan ole vielä tajunnut. Nopariksi vaihdoin Jeti Spin 44, ja sen säädöt on vanha tuttu juttu. Ihan perusasetuksilla siinäkin mennään. Flättikaasu sentään minullakin. Nostin FBL -nupin kierroksia, mutta ei vaikuta perusongelmaan (toimii vain terävämmin).
Varmaan joku kopteripirun "paha silmä", tai sitten vaan tämä vanhuus vaanii ja kusaa :-[
-
Joko korjaus suunta tai ohjaus suunta ristissä? Pyytää sivullepäin mut kompensoi rajusti samantien toiseen suuntaan jos perää koittaa liikuttaa?
-
Milainen softa tuossa Neossa on? - poikkeaako tästä Mini V-Bar säätelystä?
End point? Jaa jaa - vanha ei nyt taas tajunnut? Mutta perän gain on lähtökohtaisesti 60%. Siitä säätämällä muutuu vain vatkauksen taajuus/laajuus. Puolittajia tai expoja en ole mankasta säätänyt, kun käsitin että ne säädetään mieluummin suoraan purkkiin.
Tietokonesofta on lähes sama kuin minivbarissa, jotain pieniä eroja siellä on.
End pointit tarkoittaa perän liikealuetta, ja jos se on kovasti metässä niin voi tulla noita vatkailuja. Sinne ois hyvä saada joku 90-100 molempiin suuntiin.
Ilmeisesti kopteri kuitenkin lentää ja leijuu, mutta perä vatkaa kun sitä kääntää? Jos näin, niin vika ei ole korjaussuunnissa, mutten se perä kyllä pyörähtäs välittömästi alta kun konetta nostaa ilmaan.
-
Eri gyrot haluaa vähän eri pitusia servoarmeja. Toiset on myös servosta ronkelimpia. Toi servo ei ole mikään kovin ihmeellinen.
Yksi mikä joskus itsellä vaivasi aikoja sitten 500 trexissä talvella oli että servon omat rasvat meni kohmeloon pakkasessa ja laite rupesi heiluttamaan perää. Tossa oli allun 500 sarjalainen servo.
Eli servo pitää tutkia osana perää että liikkuu myös kylmässä yhtä jouhevasti kun lämpösessä.
Mitä vaatimattomampi servo sen helpommin jumitus vaikuttaa.
Jos ne end pointit ei asetu lähelle 100 -100 eli esim 80-110molemmilta puolilta niin koita vaihtaa servoarmin pituutta.
Onko ongelma siis vain kylmässä vai onko sulla ollu edes mahdollisuutta koittaa jossain lämpösessä?
-
Tuo sattui aika kohille! - sillä mun endpointit on 60/60, mikä tarkoittanee servoarmin lyhentämistä? Säätöohjelman servovalinta on 1520/333, mikä vastannee allun servoja?
Mun henkilökohtainen pakkasrajani on -15 astetta, mutta nämä pulmat tuli vastaan jo nollakelillä. Tämäntapaista on joskus ollut isommissakin kopukoissa, mutta tuli nyt pahemminn esiin 450 ja K-Bar setupissa. Pienempi DS420 servo oli jo paljon pahempi vatkaaja.
Eli rasvat pois servosta? Saan ultrapesurilla ihan kuivaksi, mutta pitäisikö kuitenkin käyttää jotakin voitelua? - mikä olisi suositeltava tuote? T-Rex Storen ajoilta löytyy pieni tuubi "Lithium Grase" rasvaa, mutta soveltuuko tarkoitukseen?
-
Ehdottaisin että laitat lyhyemmän servovarren et saat ne end pointit sinne satasen nurkille, veikkaan että ongelma ratkeaa sillä.
Jos ei, niin sit servon kimppuun.
-
Eli rasvat pois servosta? Saan ultrassa ihan kuivaksi, mutta pitäisikö kuitenkin käyttää jotakin voitelua? - mikä olisi suositeltava tuote? T-Rex Storen ajoilta löytyy pieni tuubi "Lithium Grase" rasvaa, mutta soveltuuko tarkoitukseen?
Pistää sen servon ja/tai rasvan pakastimeen vähäksi aikaa nii selviää onko se jähmettyvää sorttia. Mutta se armi kannattaa korjata ensin, saat paljon lisää tarkkuutta siihen servoon. Pitkä servoarmi = paljon mekaanista gainia.
-
Kiitoksia, tuo mekaniikan puoli onkin helppo pistää järjestykseen, mutta - mutta nää "pirun purkit" kusee yhä wanhan kintuille!
Tarkoitus oli säätää enää noi perän end pointit kohilleen, mutta yllätys! - peräservo pimeni säätövaiheessa (swashi toimi normaalisti). Servotesteri totesi peräservon toimivan, mutta kanava ei toimi enää kopterissa. Vaihdoin toisen K-Bar purkin ja latasin siihen edellisen asetukset. Servo toimi taas kunnes jälleen kanava pimeni tail asetuksessa! Onko tämä bugi joku Mikadon kauhea kosto K-Bar pirateille?
-
Muistaakseni sen servon ei kuulukaan liikkua setuppitilassa, paitsi siinä vaiheessa kun tehdään perän säädöt. Eli jos toimii silloin kun laitat kopterin normaalisti sähköihin niin en olisi huolissani.
Vbarille löytyy myös suomenkielinen Teron skriivaama säätöohje: https://www.kopterit.net/index.php?topic=23431.0
-
Perä pimeni toistamiseen juuri perän säätövaiheessa :-[ - eikä toimi enää kopterissakaan. Miten ihmeessä se purkki pystyy ottamaan itseensä säätövaihessa? - toistui toisessa toimivassa K-Bar purkissa. Tähän ilmiöön löydän tuskin mitään järkevää selitystä (en pysty mitenkään määrittelemään mokaani)?
-
Onhan se servo kytketty oikeaan porttiin?
-
Onhan servotyyppi varmasti oikein? Olin meinaan itse jo vaatimassa myyjältä uutta servoa "risan" tilalle kun selvisi että väärällä signaalitaajuudella ei toimi ollenkaan. Servotyypin vaihto Vstabista niin pelasi.
-
Onhan se servo kytketty oikeaan porttiin?
Kyllä. Servoon eikä johdotukseen ei tarvinnut koskea koko prosessin aikana. Toimivasta tuli toimimaton säätöohjelman kautta ja yritys oli vain end pointien säätäminen. Jokin vain muuttui? Teen kai kokonaan alusta uudelleen kaikki asetukset (meni upea lennätyspäivä ohi tätä räplätessä).
-
Onhan servotyyppi varmasti oikein? Olin meinaan itse jo vaatimassa myyjältä uutta servoa "risan" tilalle kun selvisi että väärällä signaalitaajuudella ei toimi ollenkaan. Servotyypin vaihto Vstabista niin pelasi.
Kävi mieessä tuokin selityksenä, mutta mihinkään ei tarvinnut kajota (lentävä kopteri), vain lyhyemmän slliderin end pointeista oli kysymys. Jotakin tietysti mokasin - mutta en tajuu mitä?
-
Herääkö se servo kuitenkin henkiin kun poistuu setuppitilasta, vai onko ihan pimeä senkin jälkeen, tai jos käyttää kopterin pois sähköistä?
-
Sain palautettua henkiin tekemällä asetukset uudelleen "Crerate new setup" valinnan kautta.
Palautin muistista kaikki muut paitsi tailservon asetuksen, jonka tein uudelleen valitsemalla servotyypin ja siitä nuo end pointit. Nyt perän arvot on 100/100 ja tämä säätämisen ahistus kenties siltä osin kunnossa (?)
-
No hyvä että lähti toimimaan. En kyllä keksi mikä ton servon pimenemisen on voinut aiheuttaa, mutta pääasia että näyttäisi toimivan, joten ei muuta kuin testaamaan :)
-
Mulla oli aikoinaan Alignin peräservon toimimattomuus ongelmaa miniVbarilla.
Siinä ongelman syynä oli tämä http://www.vstabi.info/en/node/1482
-
No hyvä että lähti toimimaan. En kyllä keksi mikä ton servon pimenemisen on voinut aiheuttaa, mutta pääasia että näyttäisi toimivan, joten ei muuta kuin testaamaan :)
Kiitoksia! - nyt toimii ihan hyvin ;D
Seuraavaksi vaihdoin Align 500 Pro`n 3GX purkin K-Bar Pandaan. Nyt perä meni helposti (kun sen tietää), mutta nupin geometria ei sitten täsmääkkään. Lapakkulmat kyllä toteutuu, mutta tuo Collective ja Cyclic arvot näyttää jo rajatapaukselle? (kuvat). Päälisin puolin nuppi näyttää ihan normiasettelulle, mutta joku ei siinä täsmää ainakaan K-Barin mielestä?
-
Mulla on vähän semmonen muistikuva, että aikanaan omistamassani Trex 600e pro:ssa ei noi arvot myöskään sattunu ihan noihin suosituksiin, mutta ihan hyvin se silti lensi.
Ehdottaisin että tuplatsekkaat vielä nupin linkkien pituudet, ja jos ne on kohdillaan niin ei muuta kuin testilennolle.
-
En usko että haittaa mitään. Useasti on noin käynyt minullekin, enkä ole lennossa huomannut mitään kummallista.
-
Mutta entä näiden K-Bar laatu? - vaikka tuntuu toimivan (kiinahalpis kuitenkin).
Pitäisiköhän siirtyä Mikadon alkuperäisiin palikoihin noissa 600- ja 700- sarjaisissa (vielä 3GX purkitettuna). Pappakurvailuun ei enää paljoa vaadita, joten mikä olisi luonteva jatko tälle K-Bar kopiolle? Papan olisi mukavampi jatkaa suoraan siitä mihin on päässyt, eikä aloittaa taas uutta tuskallista arvaus/erehdys leikkiä uudella erilaisella purkilla :-[ Vois hyvinkin olla helpointa huutelemalla Mini V-Bar´n perään (jos sattuis löytymään)?
-
Mul on yks K-bar ollu ja en huomannu lennossa eroa Mini Vbariin, sama softahan siellä on sisällä. Mutta laatu noin muuten saattaa olla vähän kyssäri, eli voi olla että yhtenä kauniina päivänä se K-bar sanookin sopimuksensa irti. Mahdoton sanoo etukäteen.
Itse en ole isoissa koptereissa kloonipurkkeja käyttänyt, niissä se gyro muodostaa kuitenkin niin pienen osan kokonaishinnasta, että en ole nähnyt järkeväksi paikaksi säästää. Ja nyt toki muutenkin ollu pelkkiä Vbareja viime vuodet kun on toi Mikadon radio.
Mutta anyway, käytettyjä Mini Vbareja tai Silver Line Vbareja voit toki metsästää, ja jos ei löydy, niin Vbar NEO on ihan järkevä vaihtoehto.
NEO:ssa tosin kannattaa huomioida, että jos et käytä Mikadon radiota, niin kaikki säädöt pitää tehdä tietokoneella ihan kaasukäyriä myöten. Samoin purkki pitää rekisteröidä Mikadolle jotta sen saa toimimaan, ja pro-softa pitää ostaa erikseen, mutta tämä koskee myös vanhoja vbareja.
-
Nyt on pari päivää tutustuttu kopterilennätykseen pitkästä aikaa ja säädötkin alkaa löytymään. Lisää jengaa ja pientä hakemista, mutta klooni V-Bar on ihan kiva kokemus 3GX´n jälkeen. Mukava kosketus ja jotenkin tarkempi, tai ehkä välittömämpi tuntuma verrattuna vanhaan. Tässä vaiheessa kaikki pisteet kloonipurkille. Kunhan aikani pyörittelen, niin kai se V-Bar Neokin tulee vielä ohjelmaan?
Alustavasti nuo Mikadon palikat on kyllä hyppy uudelle tasolle (Devo 12S jälkeen). Aika massiivinen panostus myös uuden opppimiseen (eurojakin tarvitaan). Neo on selvästi kiinteä osa Mikadon luomaa kokonaisuutta, josta poikkeaminen tietää lisävaivaa ja lisähankaluuksia? Kunhan saan joudutettua kevättä (pitämällä akkuja kuumana ilmassa), niin ehkä kesän kynnyksellä alkaa jo Mikadon "omituisuudetkin" avautumaan? Kas kun kielitito on vanhalla hyvin rajallinen, niin tekstin ymmärtäminen on oma haasteensa (paljon käännöstyötä). Toistaiseksi nää V-Bar purkit saa riittää ainakin pikkukopuissa.
Joka tapauksessa olen jo muutaman vuoden "jälkijunassa", ehkä vielä ehdin hypätä Mikadon kyytiin? Onhan tuossa seinällä myös Logo 600 odottamassa uutta tulenmista... ::)
-
No kyllähän toi NEO:n käyttö hieman kökköä on kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna, jos ei ole Mikadon radiota. Mutta jos on, niin väitän että käytettävyys on markkinoiden paras. Ei tarvi puljaa tietokoneen kanssa, kaiken saa säädettyä radiolla ja käyttöliittymän on todella simppeli.
Toki se Vbar Control ja gyrot joka kopteriin vaatii jonkin verran fyrkkaa, mutta on niistä sit myös iloa vuosikausiksi.
-
Se maksaa vain 24€ ja käsittääkseni on sama kuin se mikadon. Siis oon käsittänyt ettei GOVia olis siinäkään minissä. Vain siinä missä on se erillinen sensori. Ja tosta K-barista on sekin versio. Oon omistanut senkin. Softa sama mutta se erillinen sensori ei valitettavasti ole yhtä hieno kuin oikeassa. En nyt tarkkaan muista mutta siinä on muistaakseni ihan tavalliset sensorit tarkoitan että ei useita . Tosin nyt en ole ihan varma muistanko oikein miten se oli siinä oikeassa mutta siinähän taisi olla useita joita verrataan toisiinsa ja näin värinä erotetaan
-
blueline minissä on kyllä govi. eli siis siinä aidossa Mikadossa.
-
Huomasin tuolla aikaisemmin yhen kohdan johon lisään. Sarja numero täsmää mutta ne on kaikki kloonattu yhdestä oikeasta eli samaa serialia kaikki. Ostettu yksi ja kaikki kopiot on serialia myöten niitä.
-
Se maksaa vain 24€ ja käsittääkseni on sama kuin se mikadon. Siis oon käsittänyt ettei GOVia olis siinäkään minissä. Vain siinä missä on se erillinen sensori. Ja tosta K-barista on sekin versio. Oon omistanut senkin. Softa sama mutta se erillinen sensori ei valitettavasti ole yhtä hieno kuin oikeassa. En nyt tarkkaan muista mutta siinä on muistaakseni ihan tavalliset sensorit tarkoitan että ei useita . Tosin nyt en ole ihan varma muistanko oikein miten se oli siinä oikeassa mutta siinähän taisi olla useita joita verrataan toisiinsa ja näin värinä erotetaan
Lennokkipitoisen välivuoden jälkeen ihmettelen taas näitä "pirun purkkeja". Viimeinen kokemukseni oli T-Rex 500 Pro FBL kanssa, kun "Koala" kloonin käynnistysprodeduuri sekosi. Aloitusnytkähdys jatkuii hytkyttelynä kunnes taukosi ja toimi sen jälkeen normaalisti. Mutta kun nytkytys jäi seuraavalla kerralla jatkuvasti päälle, en keksinyt enää mitään konstia kuin heittää lopulta purkki electroniikka jätteeksi. Klooni mikä klooni. Ikävä kyllä sama vika löytyi nyt vuotta myöhemmin uudelleen, kun herättellin koptereitani kesätauolta. Ihan pihalla siitä miten tuollainen ilmiö voi tulla uudelleen?
No kyllähän toi NEO:n käyttö hieman kökköä on kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna, jos ei ole Mikadon radiota. Mutta jos on, niin väitän että käytettävyys on markkinoiden paras. Ei tarvi puljaa tietokoneen kanssa, kaiken saa säädettyä radiolla ja käyttöliittymän on todella simppeli.
Toki se Vbar Control ja gyrot joka kopteriin vaatii jonkin verran fyrkkaa, mutta on niistä sit myös iloa vuosikausiksi.
Välivuodesta huolimatta tuli kuitenkin hankittua (käytettynä) aitoja Mikadoita kloonien tilalle. Nämä siis niitä vanhoja V-bar mini ja pari alkuperäistä V-Bar (gyropalikka kaapelin päässä). Joukossa myös Mini V-bar Gaui, joka myös alkuperäinen V-Bar. Mainitsit tuossa Mikadon mankan ja harkitsen asiaa (joulukin tulossa). Mutta pitääkö sen vastarit olla noita uudempia blueline vastareita? - jotta olisi toimiva kokonaisuus? Ymmärsinkö (kielitaidottomana) oikein että blueline vastarit sisältää jo nämä gyro-ominaisuudet? - eikä erillisiä purkkeja enää tarvittaisi? Onko näissä Mikadoissa jotain uutta ymmärrettävää säätöpuolella? Mukaan tuli Mikadon disketti. Ilmeisesti jokainen Mikadon purkki tunnistautuu automaatisesti ko. ohjelmalla? Nyt käytössä ollut K-Bar pirati säätöohjelma.
Koptereita on kertynyt kymmenkunta, eikä näillä FBL-päiviteyillä rexeillä ole enää mitään kaupallista markkina-arvoa? Käyttöarvo on kuitenkin tallella, joten ne pitää saada ihan ite käytettyä loppuun? Harrastuskipinä saattaisi hyvinkin leimahtaa Mikadon uudella mankalla? - vai tuleeko siitäkin kielitaidottomalle isoisälle vain kallis sakkokierros?
-
Jos ostat vbar control radion, niin noiden vanhojen vbarien kanssa (mini, mukaan lukien gaui ja silver line) tarvitset tämmösen vastarin: https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=vbar+satellite&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Lisäksi sun pitää rekisteröidä noi purkit itsellesi ja päivittää ne 6.0 softalle, mutta tämä ei maksa mitään.
Nykyään myynnissä oleva Vbar malli on nimeltään NEO, josta löytyy muutamaa eri versiota. Jos sulla on mikadon radio, et tarvitse erillisiä vastareita ja NEO:n pitäisi olla mallia Vlink 6.X express, eli tämä http://shop.mikado-heli.de/VBar-Electronics/VBar-NEO-VBasic-Receiver/VBar-NEO-VLink-6-x-Express.htm?shop=k_mikado_e&SessionId=&a=article&ProdNr=04949&t=7568&c=8035&p=8035
Purkkien säätämisessä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, joskin toi rekisteröinti vaatii hieman tietokoneen kanssa puljaamista, mutta se on onneksi kertaluonteinen toimenpide. Apua saa foorumilta taatusti jos sitä tarvitsee :)
-
sanottava kuitenkin että on siinä omat kommervenkkinsä. helpommalla pääsee NEO purkin kanssa jossa jo valmiiksi oikea firmis sisällä.
-
Tässä kuva tästä eli ovat kuten esikuvansa Mini ja se jota nyt en muita mutta arvaan ettei mene montaa minuuttia kun joku sen laittaa
-
Tässä kuva tästä eli ovat kuten esikuvansa Mini ja se jota nyt en muita mutta arvaan ettei mene montaa minuuttia kun joku sen laittaa
Tuttu palikka ja onhan tuohon myös oma säätöpurkkikin (katso säikeen ensimmäinen viesti). Mutta kun en siitä päässyt kokeilemalla jyvälle (gyron väriledit ym), niin pistin nuo kopiot kiertoon. Syystä nyt vähän arvelen noita Mikadon alkuperäisiäkin? kun vain Align 3GX ja K-Bar/Koala "mini" kloonit on tullut tutuksi.
sanottava kuitenkin että on siinä omat kommervenkkinsä. helpommalla pääsee NEO purkin kanssa jossa jo valmiiksi oikea firmis sisällä.
Laskeskelin että päivittämällä Mikadon mankkaan, nuo lentävävien kloonigyron korvaaminen maksaisin jo hyvinkin kolmatta tonnia? (vanhat kopteripalikat ei kelpaa enää kenellekkään). Syystä pitää kopteriharrastukselle löytää muita keinoja uusiutua. Uuden sukupolven Goblin ym. ei nekään tuo itse lennätykseen mitään uutta, ainoastaan nostaa merkittävästi harrastuksen hintalappua. Kopteriharrastukseni "päivitys" voi hyvinkin jäädä näillä hinnoilla meinaamiseksi? Oisko sittenkin "vanhassa vara parempi"? Jäljelle jää siis vain vanhan kaluston loppuun käyttäminen? -mikä lienee harrastuksen perimmäinen tarkoitus. Krääsää on vaan kertynyt turhan paljon, mikä tarkoittanee että keräilyaskartelu viittaa lennätysaktiivisuuden hiipumiseen. Vuoden 2018 saldo oli enää n. 250 -lentoa, joten vuodelle 2020 riittää haastetta... ;D
-
Niin, vbarien kanssa ei kyllä tartte arpoa ledien värejä, sen kun tökkää kiinni koneeseen ja säätösoftalla purkii vireeseen.
-
Niin, vbarien kanssa ei kyllä tartte arpoa ledien värejä, sen kun tökkää kiinni koneeseen ja säätösoftalla purkii vireeseen.
OK. Sillä siis mennään... V-Barit tilalle sen mukaan kuin kloonit sekoilee? (tai epäilys kalvaa mieltä). Mahtaako kloonisoftan asetusten kopiointi aitoon Mikadoon toimia? Toisaalta, onhan päivitykset ja kopteriasetusten uudelleen tekeminen aidolla softalla ihan hyvää kertausta. Kopteri kerrallaan uuteen kuosiin, niin kohta ollaan jo kevään puolella :) Kai se V-Bar lähetin/Silverline vielä vastaan tulee? - kunhan aikani tallaan Mikadon viitoittamaa polkua. Siinä on pieni mahdollisuus että wanhan papan kopterit lähtee uudelleen lentoon...?
-
Kannattaa varmaan ottaa yksi kopteri näin alkuun käsittelyyn ja vaihtaa siihen aito vbar. En oo ihan satavarma onnistuuko setupin kopiointi kloonista aitoon, mutta eipä se varmaan pahitteeksi ole tehdä setuppi ihan alusta pitäen. Softassa on ihan sama kuin noissa klooneissa, että sikäli pitäisi olla tuttua hommaa. Ja foorumilta löytyy Tero S:n hyvät ja seikkaperäiset ohjeet vbar setuppiin :)
Oliko sulla nyt siis kaikki noita mini vbareja?
Näitä vanhoja vbareja on käytännössä neljää versiota:
- Mini vbar: sininen purkki joka on tarkoitettu pieniin sähkökoptereihin
- Gaui mini vbar: sama kuin yllä oleva mutta keltainen purkki
- Silver line vbar: Täysi kokoinen hopean värinen vbar, jossa erillinen sensori
- Blue line vbar eli Silver linea edeltävä versio täysikokoisesta vbarista, jossa erillinen sensori. Nämä alkaa olemaan jo melko vanhoja ja harvinaisia. Näyttää siis tältä http://shop.mikado-heli.de/k_mikado_e/prodpic/VBar-Blueline-5-3-Express-04371_b_0.JPG
-
Mulla on ollu kaks koopaaria eikä kokemukset oikein maata mullistaneet. Yks kuumeni ja lopuks ei inahdakaan. Toimen oli ”epämääräinen”, vbar teki samassa kopussa hommat oikein.
Ei sekään kyllä sitä kopua pelastanu... [emoji38]
-
Mulla on X3:ssa ja toimii ihan yhtä hyvin kun aitokin :-[
En silti kannusta kloonien käyttöön. Tämä vaan tuli koneen mukana ja ehkä joskus vaihdan aitoon, jos jaksan. Isompaan kopuun en kyllä uskaltaisi laittaa.
Mielestäni setupin kopiointi mini k-bar -> mini vbar pitäisi onnistua. Toki kannattaa käydä setuppi aina kopionnin jälkeen huolella läpi.
-
Kannattaa varmaan ottaa yksi kopteri näin alkuun käsittelyyn ja vaihtaa siihen aito vbar. En oo ihan satavarma onnistuuko setupin kopiointi kloonista aitoon, mutta eipä se varmaan pahitteeksi ole tehdä setuppi ihan alusta pitäen. Softassa on ihan sama kuin noissa klooneissa, että sikäli pitäisi olla tuttua hommaa. Ja foorumilta löytyy Tero S:n hyvät ja seikkaperäiset ohjeet vbar setuppiin :)
Oliko sulla nyt siis kaikki noita mini vbareja?
Näitä vanhoja vbareja on käytännössä neljää versiota:
- Mini vbar: sininen purkki joka on tarkoitettu pieniin sähkökoptereihin
- Gaui mini vbar: sama kuin yllä oleva mutta keltainen purkki
- Silver line vbar: Täysi kokoinen hopean värinen vbar, jossa erillinen sensori
- Blue line vbar eli Silver linea edeltävä versio täysikokoisesta vbarista, jossa erillinen sensori. Nämä alkaa olemaan jo melko vanhoja ja harvinaisia. Näyttää siis tältä http://shop.mikado-heli.de/k_mikado_e/prodpic/VBar-Blueline-5-3-Express-04371_b_0.JPG
Listasta unohtui ne vanhat mustat ;) On niitäkin vielä olemassa. Eivät tue ihan kaikkea mitä edellinen sukupolvi tukee esim radioiden saralla.
-
Listasta unohtui ne vanhat mustat ;) On niitäkin vielä olemassa. Eivät tue ihan kaikkea mitä edellinen sukupolvi tukee esim radioiden saralla.
Siks tossa oli toi sana "käytännössä", jätin museoesineet mainitsematta :D
-
Niin, vbarien kanssa ei kyllä tartte arpoa ledien värejä, sen kun tökkää kiinni koneeseen ja säätösoftalla purkii vireeseen.
Niin olisin suositellut ton ihme purkin jättämisen ja tällä mikadon softalla. Aivan sama loppu tulos K-bar Tai V-bar. Tottakai on laatu ero varmaan mutta helpoin ja halvin tapa saada flybarles kopteri on laittaa 30€ K-bariin ja käy setupin läpi niin se on siinä. Siis sen mikadon softan kanssa. Noi ledi asetukset ja tikkua vasemmalle ja oikealle onnistuu viellä ESCin kanssa mutta ite ainakin koen että nimenomaan, No. Just tilasin yhden K-barin kun rupesin miettimään että mitä helvettiä Brain ja Skookum 720 Black Edition. K-barilla mä olin tyytyväisenä kentällä ekan setupin jälkeen eikä jääny yhtään tarvetta hieno säädölle. Ja nyt olen ostanut "kunnon laitteita ja suoraan sanoen ottaa pattiin kun odotin vähintään samaa, Toi mun Brain t-rex 500 ei tunnu olevan koskaan siinä että uskallan nousta 2metriä korkeammalle lentämään kun koko ajan pelkään että lähtee pyörimään. On tässä varmaan mukana huonoa sattumaa. taio se että K-bar asennus oli 450 kokoinen ja ne on toiminu aina heti. Mä en tajua mikä on niin erilaista tossa. Menee hermot tulee epätoivo. Ostan WL toys tasapainotanko 4kanavaisen ja laitan harjattoman ja meen lentämään RENTOA sportti lentoa. No nyt on vitutus päällä
-
Niin olisin suositellut ton ihme purkin jättämisen ja tällä mikadon softalla. Aivan sama loppu tulos K-bar Tai V-bar. Tottakai on laatu ero varmaan mutta helpoin ja halvin tapa saada flybarles kopteri on laittaa 30€ K-bariin ja käy setupin läpi niin se on siinä. Siis sen mikadon softan kanssa. Noi ledi asetukset ja tikkua vasemmalle ja oikealle onnistuu viellä ESCin kanssa mutta ite ainakin koen että nimenomaan, No. Just tilasin yhden K-barin kun rupesin miettimään että mitä helvettiä Brain ja Skookum 720 Black Edition. K-barilla mä olin tyytyväisenä kentällä ekan setupin jälkeen eikä jääny yhtään tarvetta hieno säädölle. Ja nyt olen ostanut "kunnon laitteita ja suoraan sanoen ottaa pattiin kun odotin vähintään samaa, Toi mun Brain t-rex 500 ei tunnu olevan koskaan siinä että uskallan nousta 2metriä korkeammalle lentämään kun koko ajan pelkään että lähtee pyörimään. On tässä varmaan mukana huonoa sattumaa. taio se että K-bar asennus oli 450 kokoinen ja ne on toiminu aina heti. Mä en tajua mikä on niin erilaista tossa. Menee hermot tulee epätoivo. Ostan WL toys tasapainotanko 4kanavaisen ja laitan harjattoman ja meen lentämään RENTOA sportti lentoa. No nyt on vitutus päällä
Tuossa vuodatuksessasi on paljon tuttua. Pääsin aikoinaan tankosella T-Rex 600 CF kopterilla eurosportin tasolle (kisastartti mielessä), mutta sitten tuli nämä "pirun purkit". Jäin pariksi vuodeksi takkuamaan erilaisten vakautuspurkkien kanssa, kunnes sain kopterin startista syliin ja siitä toipuessa oli sammua koko harrastus. Vasta kun kokeilin Walkeran Mini CP ja WK-V450D03 mankkoineen valmiiksi tehdassäädettyjä koptereita, niin usko palasi purkkeihin ja lennätykseen. Laatupurkit oli pettymys, kun en kielitaidottomana niitä oppinut säätämään kohilleen. Lopulta Align 3GX lensi Matin suomennoksen kautta, mutta en päässyt senkään kanssa täysin sinuiksi. Vasta K-Bar kloonin kokeilu kolahti kohilleen ja kopteripuuha lähti taas sujumaan. Kertyi monta kopteria ja K-Bar purkkia, joista pari oli valmiiksi pimeä ja pari on lähtenyt vikoilemaan lennättäessä, mutta vain yksi täysin selkeä tonttaus purkin kautta. Alkoi sätkimään ilmassa enkä saanut sitä pystyssä alas. Aito Mikado olisi ollut halvempi valinta. Siitä syntyi uusi tuumaustauko (lennokkipuolelle). Meinaamista on jo kertynyt ja katselen harrastusta uudelleen kertyneiden Mini V-Bar ja Blue line purkkien kautta. Jää nähtäväksi pääsenkö vielä joskus Mikadon omaan mankkaan asti?
Hienot Brainit ym. oli "sakkolenkkien" taival kun en ole datanomi. Joka tapauksessa K-Bar on ollut ihan toimiva tie näihin "pirun purkkeihin", kiitos Teron hyvän V-Bar manualin käännöstyön!
Nimim. "Pappa 70v"
-
Lainaataas vanhaa ketjua kun mulle tuli pari vanhaa k-baria ja yrittänyt yhristää niitä tietokoneeseen. Ei vaan meinaa saada yhtettä millään. pc::ssä win 10 ja vstabi 5.3 säätösofta. Ajureita yrittänyt asentaa, mutta ei tunnu windowsille mikään kelpaavan. Vinkkiä kellään mitä kokeilla?
Edit:
Löyty vika. Ajuri juttujan se oli. Aikansa kun hakkasin päätä seinään niin löyty oikee ajuri.
-
Lainaataas vanhaa ketjua kun mulle tuli pari vanhaa k-baria ja yrittänyt yhristää niitä tietokoneeseen. Ei vaan meinaa saada yhtettä millään. pc::ssä win 10 ja vstabi 5.3 säätösofta. Ajureita yrittänyt asentaa, mutta ei tunnu windowsille mikään kelpaavan. Vinkkiä kellään mitä kokeilla?
Edit:
Löyty vika. Ajuri juttujan se oli. Aikansa kun hakkasin päätä seinään niin löyty oikee ajuri.
Kaveri taukkuaa tuolla toisessa säikeessä T-Rex 500´n K-Bar säätämisen kanssa, kun ei saa yhteyttä ohjelmaan. Itsellä toimii, mutta ei kaverilla kaukana Kalajolella. En tajua tuota ajuritarvetta? - enkä osaa siinä auttaa. Löysit siis oikean ajurin, mutta mistä? - jos vielä muistat vanhaa asiaa? Liityykö se kenties Mikadon maksulliseen palveluun? - tms?
-
https://www.vstabi.info/en/node/1180
Tuosta saa usb ajurit ladattua