Kopterit.net
FPV => Yleinen keskustelu FPV:stä => Aiheen aloitti: Eemil - 18 Joulukuu, 2016, 22:18:18
-
poistettu
-
Ei liene lentoyhtiöillä rajoituksia noiden laitteiden suhteen kunhan ei lähetintä laita lennon aikana päälle. Akkujen kuljetuksessa sensijaan on omat sääntönsä. https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/dangerous-goods . Eli Finskillä yläraja 2g litiumia tai 100 wattituntia/akku ja irtoakut käsimatkatavaroihin.
En tiedä paljonko noissa on litiumia/mAh (jossain oli luku 0,3g/Ah/kenno) mutta 100 wattitunnin akku on aika iso. Tuolla: https://milliamps-watts.appspot.com/ esimerkiksi laskuri mAh:n muuttamiseksi wattitunneiksi.
Kohdemaan lainsäädäntö koptereiden ja radiolähettimien käytön suhteen kannattanee myös selvittää, 600 mW on Suomessakin (ja siis varmaan myös EU:ssa) periaatteessa laiton vaikka käytännössä niitä käytetään eikä valvontaa juuri ole. Lennokkeja koskevat määräykset vaihtelevat ja vaikkapa julkisella paikalla kuvaaminen voi olla laitonta joissain totalitaristisissa kontrollivaltioissa kuten esim. Ruotsissa. :)
Vaikka FPV ei sinänsä kai varsinaisesti ole lain tarkoittamaa kuvaamista jos kuvaa ei tallenneta niin koetapa selittää se virkaintoiselle/ulkomaalaisvihamieliselle poliisille kun kopussa kumminkin on kamera keulassa.