Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: z0tis - 05 Marraskuu, 2008, 11:17:20
-
Terve yritin etsiä mutta en oikee löytäny mistää et miten noi akut on yhteensopivia? mihin kopteriin voi laittaa ja minkälaisen akun ja mistä se selvii? Yritin ainakin oman kopterini manuuaalista kattoa mutta ei siellä mainittu mitkä akut sopivat kyseiseen kopuun, mulla on nyt vakio akkuna siinä LI-PO 11.1V1200mAh ja epäilen että akku on rikki, voiko kyseiseen kopteriin esimerkiksi laittaa LI-PO 11.1v1800mAh?
-
Voi laittaa, lentoaika pitenee, paino kasvaa hieman. 450:ssä suurin järkevä akun koko on noin 2500mAh, sen isompaa ei ole järkevää laittaa. Eri kokoisissa koneissa käytetään eri kennomääriä, normaalisti näin:
300: 2s-3s
450: 3s-4s
500: 4s-6s
600: 6s-10s
700: 10s-14s
-op-
-
Akuissa jännite on ratkaiseva näissä hommissa ja kapasiteetilla ei ole niin väliä. Eli on ihan sama onko akku 11.1V 1200mAh 20C tai 11.1V 2200mAh 20C. LiPo akuista puhuttaessa yksi tekijä on purkuvirta. Akku voi olla vaikka luokiteltu jatkuvaan 20C purkuvirtaan, kuten nyt nuo esimerkki akut. Tämä tarkoittaa 20 * akun kapasiteetti. Näin ollen isomman kapasiteetin omaava akku pystyy luovuttamaan tarvittaessa suuremman virran. Toisaalta tietysti isomman kapasiteetin omaava pystyy luovuttamaan pientä virtaa pidempään kuin pienemmän. Käytännössä tommosta 3S (eli 11.1V) noparia vois pyörittää vaikka auton akulla, jonka kapasiteetti on esim. 80 000 mAh.
Lyhyesti: voi.
-
1S = 3,7V
2S = 7,4V
3S = 11,1V
4S = 14.8V
5S = 18,5V
6S = 22,2V
JNE
Siitä vaan valitsemaan itselle sopiva :)
-
Ja koska tässä ketjussa kukaan sitä ei ole vielä maininnu, niin sanotaan se nyt: LiPo kenno on täytenä 4,2V ilman kuormitusta. Ettet ala ihmettelemään, jos yleismittarin tökkäät siihen.
-
1S = 3,7V
2S = 7,4V
3S = 11,1V
4S = 14.8V
5S = 18,5V
6S = 22,2V
Jep ja niinkuin masu sanoi niin täytenä:
1S = 4.2V
2S = 8.4V
3S = 12.6V
4S = 16.8V
5S = 21V
6S = 25.2V
-op-
-
On enemmän. Mun laturi (BC6-10) lataa 4,4volttiin, tai niin se sanoo.
-
Ei, Se on 4.2V vaikka Bantam mitä sanoisi.
Tarkistappas vielä ja postaa pari kuvaa siitä 4.4:stä.
-op-
-
Kuvia en saa tänne :), mutta muistan että aina kun katon että onko akut kuinka täysiä kun latautuu niin sanoo aina että 4.38v, sitten nousee siihen 4,4v ja sitten alkaa piipittämään.
No mittasin vielä yleismittarilla ja se sano että 4,16v eli siihen 4,2v se menee.
-
Vähän offtopic kysymys tähän välii mutten viittiny alottaa uutta aihetta täntakia, elikkä kuten on ilmenny mulla on tommonen 1800mAh 11v 3cells akku tohon mun belt cp:seen niin kauas on akun kesto tommosessa leijutusharjotuksessa? kopteri ei mun taidoilla viel monta sekunttia ilmassa kerralla pysy, normaalistihan käsitääkseni noilla lentää semmonen 10-15min rauhallista lentoa nii kauas toi akku kestää tommosessa "pomppimisessa?" ja mistä tiedän millon alkaa virta olla niin vähissä että nyt ois aika lopttaa leikit? käsittäksenihän noita ei ihan typötyhjäks saa ajella, onko yleismittari ainoo väline sen huomaamiseen?
-
Tohon akun kestoon ei ole oikeen yksiselitteistä vastausta, riippuu niin kovasti että millassella moottorilla, säätimellä servoilla jnejnejnejnejn ajelet ja miten sulla on sun tehokäyrät yms akkujen ikä/latauskerrat. Ulkoilman lämpötila, kuskin V-käyrä yms :)
Mut joo tuollahan noi on 5-10min välimaastossa yleensä noi lentoajat.
Itselläni on 2200mAh 3S lipot, stock moottori ja säädin mikä tulee Minititanin mukana ja idle up modessa mulla on lentoaika rajoitettu 6min jonka jälkeen alkaa radio piippaa että tuoppas alas. On meinaan mukavempi tuoda kopteri alas niin että akuissa on vielä tehoa tarpeeksi kuin se että lasketaan kone räpiköiden alas kun ei ole enään ohjattavuutta kunnolla tai pahimmassa tapauksessa torpaten kopteri.
Ja toiseksi, LiPoja ei saa koskaan ajaa edes tyhjäksi. Jos sen ajaa tyhjäksi niin lipon elin kaari lyhenee dramaattisesti :)
Itse käytän yleensä maximissaan n.80% akun kapasiteetista.
Minkä kokosia akkuja sitten pitäs käyttää.. No siihenkin on tietty monia keinoja laskea ja todeta. Esim tuo puhumani titan imee idle lennossa tommotteet 35Amppeeria joten en missään tapauksessa voi käyttää siinä 1800mAh akkuja, taino voin mutta esim 1800mAh 15C akut on liian pienet kun niitä saa kuormittaa normi kuormituksella tuonne 27Amp saakka. 1800mAh 20C olisikin jo sitten vähän parempi kun normi kuormitus olisi 36Amp. Mutta 1800mAh 25C onkin jo hyvä kun normi purku on tuolla 45Amp paikkeilla joten normi purki on huomattavasti isompi kuin mitä moottori imee.
Mut tietty tuo 1800mAh on aikas pieni moiselle kopterille joten lentoaikas sitten taasen on pienempi.
tuo C noissa lipo akuissahan tarkoittaa sitä että moniko kertaisesti akkua voi purkaa sitä vahingoittamatta.
Ja lataushan aina tapahtuu 1C tai jopa mieluummin 0.8C voimalla noille lipoille.
Esim.
1000mAh 15C/20C = normi purku 15Amp ja hetkellinen maximi purku 20Amp jne....
--jp
-
Njaa, taitaa olla aika lailla +-10 mins mitä nuilla yltää.. itse varmaa reksillä vielä kestää sen 11-12mins lentää että akku tykkäää... rajoilla mennään.. 10 mins hyvin.
Leijuttelua ja pientä lentelyä sinne tänne. :)
3D repimistä vissiin lentää +-6 minsaa nuo sekopäät?
-
3D repimistä vissiin lentää +-6 minsaa nuo sekopäät?
4.5-6min 2200 akulla (Riippuu myös akun kennomäärästä)
Sekopäimmät lentää n. 3.5min :P
-op-
-
Otin kellosta aikaa nii reilu 10min mä siinä sitä kopteria pompottelin, se ei varmaa akkua ees kuluta samallailla ku ilmassaoloaikaa ei kerry paljoa näillä taidoilla...se on aina ilmassa 5sec ja sitte meen kopterin taakke taas jos se on kääntyny et nokka osottaa poispäin ja taas saan sen pidettyä 5-10sec ilmassa :P
-
Mielestäni tasainen purku antaa pitemmän ajan?
Korjatkaa jos olen väärässä, siis lyhyempää jos repii kopteria maahan ylös maahan ylös alas ylös alas :D