Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Arctikdiver - 04 Marraskuu, 2008, 20:18:53
-
Laitan tämän epätietoisen tiedustelun tänne, koska koskee sähköjä, vaikkakin polttiksessa...
Siis ongelmana on seuraava skenaario:
Polttiksessa LiPo-akku, jonka perässä regulaattori. Syättää nupin servoille kuutta volttia ja singnaalikarvoja myöden vastarille 5,1V.
Millaisen akkuvahdin löytäisi tuohon väliin...?
Tänään tuli yks idea tollasen pienen kennokohtaisen ja kokonais jännitteen mittaavan palikan asentamisen muodossa.
Mittari siis kytketään tasurikarvoihin ja se vilkuttaa vuoronperään kennojen- ja kokonaisjännitteen...
Mielummin laittaisin kuitenkin jonkin ledipalkin, kun olisi havainnollisempi.
-jari-
-
Tälläistä ajattelit?
http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=8148 (http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=8148)
Eikös tuo ole havainnollisempi kuin ledit? Hyvä että kysyit muuten, en olis itse tajunnut että noita on olemassa, pakko-ostos nitro rexään jossain vaiheessa. Ainakin parempi kuin 2in1:in ledisarja, ne näyttää punasta jo muistaakseni 7.6 voltilla eli 3.8V/ kenno. Ite ainakin uskaltaisin ajaa 3.4V asti.
-op-
-
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4176 (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4176)
Mulla on pari tuollaista ylimääräisenä.
Tökätään tasuripiuhoihin ja palaa vihreenä 3,3 volttiin asti ja sitten punaisena. Siis per kenno.
Tosin nuo ledit ei järin pitkälle näy...
-
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589&Product_Name=Battery_Monitor_2-6S (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589&Product_Name=Battery_Monitor_2-6S)
Noita mulla on kolme ;D ajattelin jossain vaiheessa kun tilasin,, jotta sähkis kavereille kans, muttei ole kelevannu...
jotain noista täytyy alkaa suunnittelemaan... ::)
-jari-
-
Ei kait ne kelpaa kun piilossa pitää...
Mulle heti yks!
-
Sehän on jo käytännössä sulla... :D
-
Heh,
Kappas, niimpäs näkyy olevan! ;D
-
Nyt alituisena epäilijänä on kysyttävä että kuinka saa 5,1 volttia vastarille ja 6 volttia nupin servoille. Eikös yleensä kytketä se 6V muualle ja sitten step-down perään joko pudottaa 5 volttiin gyrolle ja peräservolle.
Eikös nuo kaikki vastarin "servoliittimet" ole kytketty käyttöjännitteen osalta yhteen kiskoon? Vai onko siellä jokin erillinen paikka pelkälle vastarin jännitesyötölle?
Tuu tänne Joensuuhun niin rakenneellaan sinulle halutunlainen vahti. Jollain shotky-diodeilla (vai mikä se oli) ja super-kirkkailla ledeilllä tuon saisi aikaiseksi kun jaksaa nysvätä....
EDIT: tämän Jari ystävällisesti korjasi, että se on Zener eikä mikään shotky-diodi...s..tana!
Jos kirjoittelen puuta-heinää niin unohtakee koko viesti... ;D
Antti
-
Noin sitä saa pikkasen jerkkua nuppiin...
http://www.fast-lad.co.uk/store/scott_gray_reactor_dual_output_regulator-p-4115.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/scott_gray_reactor_dual_output_regulator-p-4115.html)
-jari-
-
No nyt selkis...sulla siis varmaan jo tuo onkin tilauksessa...
Luulisi tuohon lipo-liittimeen löytyvän kaupallisiakin akkuvahteja alueelle 6.0 - 8.4 volttia ? vai oliko se 3-kennoisella 9.0-12.6 V?
Tuo Lipo-jännitehän se on joka kiinnostaa, eikös vaan? Se 6 voltin tai 5.1 voltin monitoroiminen ei
auta, koska nehän kestää rajoissaan niin kauan kun akussa on hönkää sen verran että tuo regulaattori
jaksaa tavaraa sinne puskea.
Antti
-
Noin sitä saa pikkasen jerkkua nuppiin...
http://www.fast-lad.co.uk/store/scott_gray_reactor_dual_output_regulator-p-4115.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/scott_gray_reactor_dual_output_regulator-p-4115.html)
-jari-
ReactorX on hyvä.
Jos laitat isoon koneeseen, niin isokapasiteettinen akku on paikallaan. Et tarvitse jännitemittaria, kun ennen lentoa lataat akun ja lennon jälkeen ladatessasi näet kuinka paljon yksi keikka kuluttaa. Mulla kulutus on 350-400mah(4 digiservoa, peräservo, gyro, 1 vakioservo ja vastari), joten 3300mah lipolla voin ajaa tosi varmasti 5 lentoa jonka jälkeen lataan akun. Paljoa enempää ei yhtenä päivänä yleensä edes jaksa ajaa.