Kopterit.net
Turvallisuus ja Lainsäädäntö => Turvallisuus ja lainsäädäntö => Aiheen aloitti: virtakuono - 19 Lokakuu, 2016, 23:35:55
-
Halusin tehdä tänne turvallisuuspuolelleki aiheen ei näin. Laittakaa videoita ja esimerkkejä miten rc-koptereilla ja multikoptereilla EI pidä tehdä, niin saadaan pidettyä harrastus hyvänä.
http://www.youtube.com/watch?v=Cz0ix7SYHZ8 (http://www.youtube.com/watch?v=Cz0ix7SYHZ8)
Videota katsoessa mietityttää tietääköhän lennättäjä miten käy jos tuo hirvitys karkaisi kuvaajan tai lennättäjän päälle. tekisi melko julmaa sotkua.
-
Videota katsoessa mietityttää tietääköhän lennättäjä miten käy jos tuo hirvitys karkaisi kuvaajan tai lennättäjän päälle. tekisi melko julmaa sotkua.
Mä luulen että toi Holgeri kyllä tietää, alan pioneereja.
Tässä sama paikka vuodelta 2009, ihan samat elkeet, pienemmät laitteet vaan.
https://www.youtube.com/watch?v=gvH2f-AewX8
Mutta joo, en noin levollisesti leijuttelis tuon kokoista sirkkeliä. Ei selvii naarmulla.
-
Melkoisen julman kokoinen hirvitys :) Potkurit näytti joltain 30xjotakin kokoisilta eli ihan kunnon viikatteet.
Samaan sarjaan ei näin! törmäsin Tampereella klo 15 jälkeen kaupungin vilkaimman liikkenneympyrän nurkalla. Siinä kaveri tyytyväisen näköisenä seisoi phantomin lähetin kourassa sormet poissa ohjaimilta kuvaa katsellen. Kopteri oli siis jossain siellä alkavan ruuhkan nurkilla ilmassa. Ei mulla muuten mutta alkoi pistämään vihaksi kun näiden vuoksi on määräyksiä ym. tulossa jotka tulenevat vaikuttamaan rc lennätystä kaikilta. Tämäkin plus 50 herra näytti olevan ihan yksin paikalla eli ja oli ottanut koneensa ilmaan siitä kylmäaseman pihalta. Jos sattuu kyseinen herra olemaan foorumilla niin terveisiä vaan. Paikkahan on nykyisillä määräyksillä hyvin kyseenalainen lennättämiselle. Ja jos kertoo olevansa ammattilainen niin toiminta ei ihan vaikuttanut täyttävän niitä kriteereitä...
-
Tuosta pellolta olis kiva ettiä lihojensa paloja..
-
Oli ammattilainen tai ei, niin minusta on silti vähän vastuutonta ottaa vehje ylös kahden ihmisen välistä ilman manuaaliohjausta. Ja tuo phantomtyyppi, näin muutama päivä takaperin myös erään vanhan herran multeineen kaupungilla ja kysyin tiesikö herra että ihmisten päällä ei saa lentää eikä mennä lähialueella yli 50 metriin, vastauksena oli että ei kiinnosta ja ei koske häntä kun hän kyllä osaa. En sanonut siihen muuta kuin kopteri alas tai soitan poliisit. Ukko närkästyi ja nimitteli ja lähti matkoihinsa.
-
Aika kova jätkä...
-
Seuraavalla kerralla kannattaa lennättäjästä ottaa kännykällä kuva.
-
Ois muuten jännä kuulla miten poliisi suhtautuu moiseen, nuhteleeko vaiko rupeeko kirjottamaan sakkoa.
Siis jos kerkee paikanpäälle ennen hepun katoomista
-
Mulla on kaverista kuva auton kamerassa ;)
Eipä noihin taida poliisia saada paikalle ellei satu ihan nurkilla olemaan. Olisi kyllä kiinnostava tietää kuinka toimivat tällaisessa tapauksessa jos ilmoitus siitä tulisi poliisille. Asenne varmaan on niin kuin Virtakuono kirjoitti...
-
Yleensäkin jos ovat vanhempia kuin minä niin asenne kohteliaisiinkin neuvoihin on aina ''minä tiedän paremmin, ole hiljaa''-tyylistä. Nuorempaa ei kuunnella ja sääntöjä ei tahdota opetella kun se ''haittaa harrastusta''.
-
Luulenpa että Holgerilla on riittävästi kokemusta multikoptereista, olipahan niitä keksimässäkin. En usko että hän on rakentanut huvikseen tuon kyseisen isomman flätin, kyllä sille on jostain ollut tilausta. Eipä mene kauaa, niin me lennämme itse niillä.
Mikähän funktio täällä fooorumilla on taivastella jokaista nähtyä multia? Niitä on nyt kaikkialla, eivätkä ne kaikki lennä mitenkään luvattomasti. Niillä tehdään ihan oikeasti hyödyllisiäkin juttuja joita saatte katsella telkkarista joka päivä. Poliisilla on tärkeämpiäkin asioita työssään kuin vahtia jokaista Phantomia, jos niistä ei selkeästi aiheudu häiriötä tai vaaraa. Tai olla selkeästi lentokieltoalueella. En oikein ymmärrä tätä asennetta että multit ovat aina todella vaarallisia koosta riippumatta, ja parin metrin päässä 3D lentoa tekevä 700-800-kokoinen CP-kopteri on ihan ok?
Mielestäni kaikkien ei tarvitse olla poliiseja. Joka kerta kun olen työn parissa keskustellut lähelle osuneen poliisin kanssa, eipä niitä ole lennätystouhu kiinnostanut. Ilmeisesti on sitten toimittu ulkopuolisen silmin vastuullisesti. Nähdessään "huru-ukko Phantomistin" niin neuvoja voi toki antaa, mikäli kokee olevansa fiksumpi kuin se toinen. Touhu on suurimmalle osalle uutta ja vierasta. Ei kuitenkaan tapeta ideoita ja uteliaisuutta. Jos on liikaa aikaa, niin voi vaikka alkaa vapaaehtoistyöhon Syyrian lasten hyväksi.
Peace, Tuomas
-
En ole sanonut koskaan että kaikki multit olisivat vaarallisia, tai ettei niistä olisi hyötyäkin. Niiden maine vaan pilataan just sillä että niitä lennellään missä sattuu, ja olisi kaikkien etu kun noudatettais niitä pelisääntöjä. en tarkottanu tätä ketjua vain multien mollaamiseen vaikka videossa multikopteri onkin. Tuollaisen multin lentäminen noin läheltä vaan on vähintään yhtä hullua kuin lennellä 3d-kopteria yhtä likellä.
-
Mullakin oli pointti että tätä mainitsemaani herraa hämmästelin koska ei todellakaan vaikuttanut suunnitellulta tai ainakaan siten toteutetulta touhulta. Itsekin omistan phantomin ja sillä kuvailen silloin tällöin ja peilaan omiin kokemuksiini ja tietoihin sen miksi koin tuon esimerkkini touhun kyseenalaiseksi. Henkilökohtaisesti paikan tuntien ja siihen liittyvien riskien yhteenlaskettu summa sai verenpaineen nousuun. Inhottavaa tässä on isossa kuvassa että meidän perinteiset rc lajit on ne kärsijä tästä buumista jota kontrolloidakseen kaikenlaisia säädöksiä on jouduttu laatimaan.
Pari viikkoa sitten kun työni puolesta olin yhden lääkärikopterin basella niin siellä tuli nämäkin puheeksi ja useamman kerran ovat joutuneet väistämään tai muuttamaan toimintasuunnitelmiaan kun "huru-ukko" on phantominsa ottanut ilmaan onnettomuus paikan lähelle ja kuvannut kaikessa rauhassa. Viranomaisilla ei ole juurikaan aikaa alkaa etsimään pilottia vaan joutuvat odottamaan kunnes kopteri laskeutuu (ja olettaa että akku loppui) ja sitten pyrkiä lähtemään ennekuin uudelleen ehtii multi ilmaan.
Ongelma ei siis ole ne jotka suunnitelmallisesti tai luvalla kuvaa sekä töitä tekee vaan tämä iso massa joka osaa ja tietää kaiken vaikkei ole mitään tietoa säädöksistä tai määräyksistä. Eikä tilanne tule paranemaan lahiaikoina :)
Luulenpa että Holgerilla on riittävästi kokemusta multikoptereista, olipahan niitä keksimässäkin. En usko että hän on rakentanut huvikseen tuon kyseisen isomman flätin, kyllä sille on jostain ollut tilausta. Eipä mene kauaa, niin me lennämme itse niillä.
Mikähän funktio täällä fooorumilla on taivastella jokaista nähtyä multia? Niitä on nyt kaikkialla, eivätkä ne kaikki lennä mitenkään luvattomasti. Niillä tehdään ihan oikeasti hyödyllisiäkin juttuja joita saatte katsella telkkarista joka päivä. Poliisilla on tärkeämpiäkin asioita työssään kuin vahtia jokaista Phantomia, jos niistä ei selkeästi aiheudu häiriötä tai vaaraa. Tai olla selkeästi lentokieltoalueella. En oikein ymmärrä tätä asennetta että multit ovat aina todella vaarallisia koosta riippumatta, ja parin metrin päässä 3D lentoa tekevä 700-800-kokoinen CP-kopteri on ihan ok?
Mielestäni kaikkien ei tarvitse olla poliiseja. Joka kerta kun olen työn parissa keskustellut lähelle osuneen poliisin kanssa, eipä niitä ole lennätystouhu kiinnostanut. Ilmeisesti on sitten toimittu ulkopuolisen silmin vastuullisesti. Nähdessään "huru-ukko Phantomistin" niin neuvoja voi toki antaa, mikäli kokee olevansa fiksumpi kuin se toinen. Touhu on suurimmalle osalle uutta ja vierasta. Ei kuitenkaan tapeta ideoita ja uteliaisuutta. Jos on liikaa aikaa, niin voi vaikka alkaa vapaaehtoistyöhon Syyrian lasten hyväksi.
Peace, Tuomas
-
Nyt oikeesti! En ikinä ole nähnyt kenenkään 700 tai 800 cp:tä torinlaidalla 3d veivaavan ja vähän ihmisten päällä. Jo jokaisen järki sanoo että EI. Mutta useamman phanttomin olen nähnyt torilla ihmisten päällä ja monta monta multia festareilla ihmismassojen päällä. Näin se vaan menee, ku aatellaan että pieni potkuri, niin eihän se nyt mitään saa aikaan, mutta saahan se kun silmään tai kaulaan osuu.
Luulenpa että Holgerilla on riittävästi kokemusta multikoptereista, olipahan niitä keksimässäkin. En usko että hän on rakentanut huvikseen tuon kyseisen isomman flätin, kyllä sille on jostain ollut tilausta. Eipä mene kauaa, niin me lennämme itse niillä.
Mikähän funktio täällä fooorumilla on taivastella jokaista nähtyä multia? Niitä on nyt kaikkialla, eivätkä ne kaikki lennä mitenkään luvattomasti. Niillä tehdään ihan oikeasti hyödyllisiäkin juttuja joita saatte katsella telkkarista joka päivä. Poliisilla on tärkeämpiäkin asioita työssään kuin vahtia jokaista Phantomia, jos niistä ei selkeästi aiheudu häiriötä tai vaaraa. Tai olla selkeästi lentokieltoalueella. En oikein ymmärrä tätä asennetta että multit ovat aina todella vaarallisia koosta riippumatta, ja parin metrin päässä 3D lentoa tekevä 700-800-kokoinen CP-kopteri on ihan ok?
Mielestäni kaikkien ei tarvitse olla poliiseja. Joka kerta kun olen työn parissa keskustellut lähelle osuneen poliisin kanssa, eipä niitä ole lennätystouhu kiinnostanut. Ilmeisesti on sitten toimittu ulkopuolisen silmin vastuullisesti. Nähdessään "huru-ukko Phantomistin" niin neuvoja voi toki antaa, mikäli kokee olevansa fiksumpi kuin se toinen. Touhu on suurimmalle osalle uutta ja vierasta. Ei kuitenkaan tapeta ideoita ja uteliaisuutta. Jos on liikaa aikaa, niin voi vaikka alkaa vapaaehtoistyöhon Syyrian lasten hyväksi.
Peace, Tuomas
-
Ei liene epäilystäkään että osuessaan iso stunttilennokki tai kopteri on se kaikkein vaarallisiin kapine. Niinkuin sanottu niitä kuitenkin lennellään pääasiassa niille tarkotetuissa paikoissa eli lennätyskentillä tai jossain tosi syrjässä. Yleensä lennättäjäll on vieläpä ajatusmaailma sellanen että jos sinne joku marjastaja linjalle eksyy niin siitä ei yli lennetä. Tämä on kopteristeilla ehkä jopa vahvemmin verissä ku lennokkipuolella missä näkee kyllä kaikenlaista kohellusta.
Nää kaikenmaailman fantomit on siksi ongelma ku ne roikkuu sellä ihmisten ja omaisuuden päällä. Ei lähestään niin vaarallisia osuessaan ku edellämainitut kamppeet siinä kohtaa kun osuu mutta todennäköisyys sille että osuu on ihan eri levelillä.
Ei noita multejakaan voi yleistää että kaikki toimii noin. Kyllä esim tällä foorumilla on tunnollisia kuvaajia. Ongelma on ne perkeleen fanttomit jotka leijuu tuolla jokapaikassa täysin ajattelematta mitä siitä seuraa.
En mä haluis edes kilon painosta (vai mitä noi painaa?) terävää esinettä päähän torilla. siinä on se potkuri kyllä pienin haitta.
Itsellä kiehuu veri kun noita kuvaamisen ongelmia vähätellään. >:(
-
Jep. Kauhulla odotan kun joulu ja uusi vuosi tulee... Täällä kotikylällä on tuossa jokirannassa tuhansia ihmisiä katsomassa ilotulituksia ja siellä. siellä oli viime talvena joku joka lensi matalalla ihmisten päällä. en löytänyt pilottia, olisin neuvonut hieman.
-
On joukossa mukaviakin, eräs vanhahko herra oli erittäin asiallinen ja mukava, ja pyysi anteeksi kun ei ymmärtänyt ja lupasi tutustua sääntöihin. tälläin kun toimittais niin hommat olis oikein hyvin :)
-
Jep. Kauhulla odotan kun joulu ja uusi vuosi tulee... Täällä kotikylällä on tuossa jokirannassa tuhansia ihmisiä katsomassa ilotulituksia ja siellä. siellä oli viime talvena joku joka lensi matalalla ihmisten päällä. en löytänyt pilottia, olisin neuvonut hieman.
Meillä oli kylän ilotulitukset jossa tuhatkunta ihmistä. Oli siellä sitte kylän valokuvaajakin siinä ihmismassan päällä fanttomeineen. Näin kyllä pilotin ja meinsin mennä sanomaan mutta lähelle päästyä kuulin että oli iso joukko ihastelemassa touhua joten en viittiny sitte mennä kaikkia vastaan kinaamaan. Ei tuntunu ahistavan paikan valinta. Korkeuttakin kamppeella oli sen verran kokoajan että olis tullu kovaa ku jotain olis tapahtunu.
Tämä tuntuu olevan ihan normaali käytäntö nykyään :(
-
valitettavasti :( En itse arastelis mennä sanomaan vaikka porukkaa olisikin ihastelemassa. En tykkää olla ilonpilaaja mutta jos muiden turvallisuus on kyseessä niin sillon ennemmin ilonpilaaja ku sivustaseuraaja. Ihastelevat kyselijät on kuitenki aina häiriö lentotoiminnalle.
-
Kyllä poliisi tulee paikalle ja nykyään näköjään nopeastikkin..testattu jo pari kertaa kun paukapäät ihan ite pyytänyt.
-
Tässä käy vieläpä helposti niin että kun homma on ns tapetilla ni sitte niitä jepareita soitellaan kaikenmaailman mielensäpahoittajien toimesta sellasiinkin tapauksiin mitkä tapahtuu asiallisesti ja vailla haittaa/vaaraa. Esim tarpeeksi syrjässä.
-
Jotenkin tuntuu olevan vastakkainasettelu Trafin säädösten ja CP-kopterien lennättäjien "musta tuntuu" säädösten välillä.
Eiköhän ne ole Trafin säädökset jotka pätee, ja ovat myös luettavissa heidän nettisivuiltaan. Suosittelen kyllä kaikille vielä lukemaan nuo ajatuksella läpi.
Useissa näissä "joku lensi phantomia kaupungissa" -tapauksissa, on se aivan luvallista toimintaa, kunhan huomioidaan onko kyseessä lennokki vai kauko-ohjattu ilma-alus ja siihen liittyvät pykälät.
Lennon luvallisuuteen ei valitettavasti riitä ulkopuolisen nopea arvio, jossa nyt sattuu näkemään samalla sen phantomin, pari jalankulkijaa tai ohi ajavan auton.
Varmasti räikeitäkin väärinkäytöksiä ilmenee, mutta mikäli ennakkoasenne kaikkiin valkoisiin nelipotkurisiin on valmiiksi negatiivinen, niin samanlainen on myös arvio lennon laillisuudesta.
-
Ompa tämä nyt vaikeeta ihmisten päällä ei missään tilanteessa lennellä. Ja trafin sääntöjen mukaan kaupungissa harva osaa edes lentää, kun ei ole tietoa riittävästi.
-
On varsin selvää jos isolla hexalle vedetään lasten päällä yleisötapahtumassa ja kysyttäessä meininkiä pilotti kertoo saavansa tehdä mitä huvittaa, ettei kyseessä ole luvallinen toiminta. On paljon helpompi lopettaa touhu soittamalla poliisille kuin syöttämällä kikkula urpolle joka häröilee mun lasten päällä. Soitan joka kerta jos touhu ei lopu nätisti pyytämällä.Oikeat ammattilaiset erottaa aika helposti.
-
Ompa tämä nyt vaikeeta ihmisten päällä ei missään tilanteessa lennellä. Ja trafin sääntöjen mukaan kaupungissa harva osaa edes lentää, kun ei ole tietoa riittävästi.
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.
-
Ihan on pakko kommentoida ja kysyä millaiset turvajärjestelyt ovat riittävät? Vai riittääkö että sanoo huomioineensa ne? Tietysti on rekisteröidytty trafille kuvauksia tekeväksi?
Ihan ilman pitkiä hampaita ja mielenkiinnosta kun itse olen vasta ilokseni kuvaillut maalla ja treenannut. Omasta mielestäni en ole vielä riittävän kokenut menemään taajamiin tai isojen joukkojen ylle.
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.
-
Ihan on pakko kommentoida ja kysyä millaiset turvajärjestelyt ovat riittävät? Vai riittääkö että sanoo huomioineensa ne? Tietysti on rekisteröidytty trafille kuvauksia tekeväksi?
Ihan ilman pitkiä hampaita ja mielenkiinnosta kun itse olen vasta ilokseni kuvaillut maalla ja treenannut. Omasta mielestäni en ole vielä riittävän kokenut menemään taajamiin tai isojen joukkojen ylle.
Tarkempia turvajärjestelyjä voi varmasti kysyä Trafilta, kyse oli pelkästään siitä että se on laillista. Se on jokaisen toimijan omalla vastuulla millaista kuvaustoimintaa tekee.
Henkilökohtaisesti en uskaltaisi viedä isoa kopteria väkijoukon lähelle, vaikka kaikki lainmukaiset pykälät täyttyisivätkin.
Kaikkien niiden kauhuskenaarioiden lisäksi on vielä kyläpol... CP-kopteristin valvova silmä joka tarkkailee alituisesti. ;)
"Kaupunkialueellahan" saa lentää sitä alle 3kg konetta lennokkina, mutta ei väkijoukon päällä.
Kauko-ohjattua ilma-alusta alle 7kg painoisena "kaupunkialueella" ja väkijoukon päällä.
Nuo ainakin mitä itse olen päätellyt tuosta Trafin säädöksestä, lisänä huomioiden useat lennokkitoimintaa ja ilma-alustoimintaa koskevat lisäpykälät eri tilanteissa.
-
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.
Toivottavasti muut multi kuvaajat eivät ole tätä mieltä.
Toivottavasti tätä ihmisten yläpuolella lennättely loppuu pikaisesti (tuskin loppuu).
Jos tämä toiminta ei lopu on vaan ajan kysymys kun joku sivullinen loukkaantuu vakavasti.
Tämän jälkeen käydään 5 vuotta oikeutta. Sitten tulee ratkaisu ja sitten säädökset.
Sitä ennen lainsäätäjä on pakotettu tekemään jonkun pika ratkaisun. Silloin on vaarana että menee monen harrastus ns. pesu veden mukana.
Tiimalasi on käännetty. Toivottavasti hiekkaa on paljon.
Käännetään tämä tiimalasi takaisin ja aletaan toimia järkevästi.
-
Toivottavasti muut multi kuvaajat eivät ole tätä mieltä.
Toivottavasti luit myös henkilökohtaisen mielipiteeni edellisestä postauksesta.
-
Matti puhuu asiaa.
-
Toivottavasti luit myös henkilökohtaisen mielipiteeni edellisestä postauksesta.
Lukasin kyllä.
Mutta sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen, että itse et lennätä ihmisten yllä mutta mieli tekis ja se on OK!
ON olemassa monta laillista asiaa jota ei ole järkevää tehdä = kaikkea mitä ei ole järkevää tehdä ei ole kielletty laissa tms.
Eli lainsäätäjä uskoo ns. maalaisjärkeen.
Näinhän näiden RC lelujen kanssa on ollut ennen. No nyt on tultu siihen se, että se ei riitä vaan tarvitaan sääntelyä.
-
Nyt ollaan asian ytimessä. Onko se, että jokin toiminta on laillista silloin oikeutettua, mikäli toiminnalla voi olla sellaiset seuraukset joissa sivullisen ihmisen turvallisuus voi vaaraantua?
Tarkoitan tällä mainitsemaani tapausta neljän ruuhkan aikoina, jolloin kopterin alla menee kymmeniä autoja ja polkupyöräilijöitä. Phantom painaa noin 1,5 kg eli ei ole mikään kovin painava kopteri mutta tippuessaan vilkkaan liikenteen keskelle ja osuessaan auton tuulilasiin se aiheuttaa sellaisen ketjureaktion missä muutama peräänajo saadaan aikaiseksi ainakin tai pahimmassa skenaariossa säikähtänyt kuljettaja yrittää epätoivoisesti väistää tippuvaa kopteria ja ajautuu jalkakäytävälle jyräten alleen lastenrattaat. Siis kopteri ei tappanut mutta siihen liittyvän toiminnan seurauksena tapahtuma sitten tapahtuu.
Edellä esitettyyn viitaten kysyn toisen kerran millaiset turvajärjestelyt voin tehdä välttääkseni worst case scenarion? Työkseni joudun näitä pohtimaan ja voisin laajentaa ajatuksiani keskustelun kautta.
Olisi hyvä jos voisi näitä avata foorumillakin kun voi olla, että joku harrastaja lukee näitä ja saa oivalluksen siitä kuinka voi toimia.
Edelleenkin aion itse aiheeseen paneutua ja kuvailla itseni ja kavereiden iloksi.
-
Edellä esitettyyn viitaten kysyn toisen kerran millaiset turvajärjestelyt voin tehdä välttääkseni worst case scenarion? Työkseni joudun näitä pohtimaan ja voisin laajentaa ajatuksiani keskustelun kautta.
Tähän osaa kaikki vastata... Ei mene sinne omaisuuden ja ihmisten yläpuolelle lentämään :)
-
Laki vaatii lennättäjän rekisteröintiä ja kirjallista turva ja toiminta ohjeistusta etukäteen, eli jos joku lennättää jengin päällä, voi häneltä kysyä onko hän rekisteröitynyt ammattilainen ja onko hänellä ko dokumentit... Jos ei, voi soittaa poliisit.
e. by Tohtori R. Siistin vähä juuson käsialaa :)
E by me: lisäsin pilkun tohtorin siistintään ;)
-
Juuso kiteytti asian. Onko pakko edes yrittää tulkita asiaa jos se vain on järjettömän typerää. Eli millään cp, lennokki, multi ei vaan toisten ihmisten päälle mennä ja piste. Salli laki mitä tahansa.
-
Ei pahalla, mutta kopterit.netistä on kehkeytynyt aikamoinen kyttäysfoorumi. Ennenvanhaan keskustelu pyöri hauskan harrastuksen ympärillä mutta nyt tuntuu että suuri osa postauksista keskittyy naapurin phantomin kyttäämiseen... Jos se vaikka sattuisi putoamaan taivaalta...
Turvallisuus on tärkeää mutta silti...
-
Eihän tässä muuten, mutta noi "phanttom-ilmiö" on vaarantamassa koko harrastusta. Ennen ei ollut tällaisia ongelmia, näin se vaan on.
-
Lukasin kyllä.
Mutta sun kirjoituksista saa sellaisen käsityksen, että itse et lennätä ihmisten yllä mutta mieli tekis ja se on OK!
ON olemassa monta laillista asiaa jota ei ole järkevää tehdä = kaikkea mitä ei ole järkevää tehdä ei ole kielletty laissa tms.
Eli lainsäätäjä uskoo ns. maalaisjärkeen.
Näinhän näiden RC lelujen kanssa on ollut ennen. No nyt on tultu siihen se, että se ei riitä vaan tarvitaan sääntelyä.
Tuohon ihmisten päällä lennättämiseen vielä jatkoa, eli se on omastakin mielestä vaarallista, oli kyseessä minkä painoinen kone tahansa.
Monesti tuollaiselle ei ole edes tarvetta kun on mahdollista optiikan avulla, vaijerikameroilla ja puomikameroilla hoitaa samat asiat turvallisemmin.
Onko nyt niin ettei RC-Kopterit Ry ole opastanut Trafia järkevien säädösten tekemisessä, vaikka kokemusta lentävistä ruohonleikkureista on kuinka ja paljon?
Tekniikan puolesta nuo kaupungissa lennettävät laitteet voisivat olla turvallisuudeltaan aivan toisenlaisia, kuin mitä lakipykälät nyt antaa myöden.
Valitettavasti tässä kohtaa lainsäädäntö on se mitä se on, ja ne tietämättömimmät pilotit ei varmasti paljon foorumeja lue, joten täällä asian vaahtoamisella ei taida juuri olla rakentavaa vaikutusta.
-
...Onko nyt niin ettei RC-Kopterit Ry ole opastanut Trafia järkevien säädösten tekemisessä, vaikka kokemusta lentävistä ruohonleikkureista on kuinka ja paljon?...
Tämä ei pyöri näin.
Trafi joko pyytää tai ei pyydä lausuntoa SIL:lta joka tarpeen vaatiessa kysyy sitä jäsenyhdostyksiltään ja -kerhoiltaan.
Lisäksi SIL:on ja kerhojen/yhdistysten välisäs on lennokkitoimikunta (LeT).
Tässä on pari kritiikin aihetta, SIL voisi olla aktiivisempi ja muokata tiedottamistaan. (Katso http://lennokit.net/showthread.php?t=64850 ) Ja samalla LeTn tulisi mielestäni muuttaa hieman toimintaansa, tämä koko ketju tarvitsee ajanmukaistamista.
Ja vielä rikkana rokkaan, on ollut esim. yksi tilanne jossa näitä mielipiteitä asiasta kysyttiin "sisäpiiriltä" eli nk. suuri yleisö sai vähän asiat eteensä "tällä nyt mennään", ja näinhän ei tokikaan saisi olla.
Ehkä nämä joskus toimii.
Mutta ei, RC-Kopterit ry. ei suoraan ole antanut lausuntoa Trafille, tässä vaiheessa esimerkiksi EASAn osalta en näe siihen edes syytä koska tässä vaiheessa Trafille huutelu ei vielä edistä mitään, nyt on pääjärjestöjen asia huutaaa EASAlel, suomessa se taho on SIL, euroopassa FAI seka EAS.
Selvensikö?
-
Kun lukee ne säädökset niin huomaa että on laillista lentää ulos kokoontuneen väkijoukon yllä alle 7kg kopterilla, MIKÄLI kaikki turvajärjestelyt ja asiat on hoidettu määräysten mukaisesti.
Tähän riittää edelleenkin ainoastaan ne Trafin säädökset ja niiden noudattaminen.
Tässä varmaan tarvitaan nyt ihan rautalankaa. Ihmisten päällä ja varikkoalueen päällä kentällä ei lennetä. Olen lennokkeja lennättänyt yli 20v tämä asia on aina ollut näin. Ainoa harrastajaryhmä, jolla on tätä vaikeuksia ymmärtää on nykyiset uudet multi harrastajat....
-
Tässä varmaan tarvitaan nyt ihan rautalankaa. Ihmisten päällä ja varikkoalueen päällä kentällä ei lennetä. Olen lennokkeja lennättänyt yli 20v tämä asia on aina ollut näin. Ainoa harrastajaryhmä, jolla on tätä vaikeuksia ymmärtää on nykyiset uudet multi harrastajat....
Ajattelin etten enää kommentoi, mutta moni tässä missaa edelleenkin sen pointin.
Väännetään rautalankaa nyt sitten takaisinpäin. Nykyinen lainsäädäntö sallii sen ihmisten päällä lentämisen (tarkoin ehdoin), myös niillä 20v vanhoilla lennokeilla tai perinteisillä cp-koptereilla.
Tässä on kyse ainoastaan lakipykälien tarkastelusta, ei mistään muusta.
Ehkä tuli provosoiduttua, kun sain sellaisen käsityksen että jokaisen phantomin perään soitellaan poliisia. Sen takia oli pakko heittää vettä myllyyn valitettavilla faktoilla.
-
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)
Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin. Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet. :)
Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.
-
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)
Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin. Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet. :)
Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.
Ei muuten ollenkaan hassumpi idea! Laitoin heti tonne yhdistyksen mietintämyssyyn tän muhimaan josko tosta saiskin jotain järkevää aikaseksi.
-
Nooo Oiskos tästä sitten jotain ideaa Kopterit Ry:lle ens vuodeksi vaikka ihan teeman muodossa elikkäs lennätystä turvallisesti ja muita vaarantamatta! (oli se mikä tahansa lentävä härpätin)
Eli sen sijaan täällä kauhistellaan mihin on tämä mennyt ja on menossa niin panostetaan opastamiseen esimerkiksi siellä somessa niistä pelisäännöistä.
Ja esim modelexpossa vois jaella jotain "pikaohjetta" miten ja missä näitä lennätetään niille perheenisille jotka on siitä viereisestä kojusta just ostanut sen fantomin. Ja siihen takasivulle vaikka kaikki lennätyspaikkojen linkit/osoitteet. :)
Tämmöistä mulla tuli täs mieleen.. Eli opastamalla.
Tuskinpa kenenkään asiaa ainakaan auttaa multien halveksunta joka nyttemmin on kääntynyt syyllistämiseksi. Jos joku multikopterin ostanut aloittelija on sattunut tätä forumia vilkaisemaan, voitte olla varmoja siitä ettei ole tullut, eikä tule, modelexpossa kysymään yhtään mitään tältä porukalta. En ihmettelisi vaikka moinen suhtautuminen multikopteristeja kohtaan olisi jopa saanut aikaan jonkinlaista uhmaa "jääräkopterien" harrastajia ja "heidän sääntöjään" kohtaan. Onneksi on jo joku järki heräämässä siihenkin suuntaan ettei ehkä kannata upottaa laivaa jossa itsekin seilaa. Positiivisuus ja positiivinen opastus on ainoa tie, tuomitseminen ja rajaaminen lopettaa kaiken kaikilta.
-
Kopterit ry herää kaikkeen vähän myöhässä? Oltiin viime vuonna expossa ja selitettiin kaikille kiinnostuneille miten ja miksi.
Ja Trafiin ehdottomasti kannattaa olla myös Kopterit ry:n yhteydessä ja tuoda oma kantansa sekä huolensa esille. Ne kuuntelee, neuvoo ja opastaa kyllä. Kun säädökset tuli voimaan, keskusteltiin miten vaikuttaa kisaamiseen Kelkon kentällä, joka on korkeusrajoitukseltaan 50m. Noita eri sillit, lillit ja lellit ajaa omaa asiaansa ja kohta huomaatte että lennokit vaan saa lennellä vapaasti... Noi ei todellakaan aja koptereiden tai lennokeiden asiaa eteenpäin.
EDIT: ja tästä on kyllä tullu aika multien kauhistelufoorumi. Suhteessa kuinka paljon multeja on maailmalla, kuinka monta on kuollut multin aiheuttamaan onnettomuuteen? Koiptereista löytyy montakin tapausta lähivuosilta... Lennetään kyllä vaikka metsän keskellä, mut sit onnistutaan tapaamaan se ainut, eli itsensä, siinä kentällä...
-
Tuskinpa kenenkään asiaa ainakaan auttaa multien halveksunta joka nyttemmin on kääntynyt syyllistämiseksi. Jos joku multikopterin ostanut aloittelija on sattunut tätä forumia vilkaisemaan, voitte olla varmoja siitä ettei ole tullut, eikä tule, modelexpossa kysymään yhtään mitään tältä porukalta. En ihmettelisi vaikka moinen suhtautuminen multikopteristeja kohtaan olisi jopa saanut aikaan jonkinlaista uhmaa "jääräkopterien" harrastajia ja "heidän sääntöjään" kohtaan. Onneksi on jo joku järki heräämässä siihenkin suuntaan ettei ehkä kannata upottaa laivaa jossa itsekin seilaa. Positiivisuus ja positiivinen opastus on ainoa tie, tuomitseminen ja rajaaminen lopettaa kaiken kaikilta.
Näinhän se on mutta samaan hengen vetoon on kyllä todettava että tämä jupakka on noussut aivan syystä.
-
Expossa kattelin sitä menoa kun "kuningaslaji" kävi esittäytymässä ja oikeasti kun niissä teidän koptereissa olis tullu joku kunnon vika, se olis tullu katsojia päin ja verkosta läpi ihan leikiten. Tepcämpillä joku 700 kokoinen kun lenteli piruetteja kohti varikolla olevia, tuli kyllä mieleen et nyt jos joku ratas feilaa, se on soronoo kun noi lavat leikkaa tukkaa kaljultakin. Eli lopettakaa nyt oikeasti se jeesustelu, kun omakaan pesä ei todellakaan ole putipuhdas...
-
Expossa kattelin sitä menoa kun "kuningaslaji" kävi esittäytymässä ja oikeasti kun niissä teidän koptereissa olis tullu joku kunnon vika, se olis tullu katsojia päin ja verkosta läpi ihan leikiten. Tepcämpillä joku 700 kokoinen kun lenteli piruetteja kohti varikolla olevia, tuli kyllä mieleen et nyt jos joku ratas feilaa, se on soronoo kun noi lavat leikkaa tukkaa kaljultakin. Eli lopettakaa nyt oikeasti se jeesustelu, kun omakaan pesä ei todellakaan ole putipuhdas...
Mike, äläs nyt lähde taas tuolle linjalle.
Expoilla on selitelty turvallisuudesta todella paljon aina. Nyt on kyse siitä että tehdään asiasta teema-ajatuksella näkyvämpää ja enemmän esillä olevaa. Ei siis mistään "Heräämisestä" ole millään tasolla kyse.
Turvallisuudesta on puhuttu aina ja joka paikassa jos siihen vain on mitään syytä ollut, esimerkiksi expoilla uteliaille on aina kopterin lisäksi selitetty lennätyspaikkojen tärkeydestä ja tarpeista samoin kuin lentävän laitteen riskeistä ja järkevistä lennätystavoista.
Ja kuten jo aiemmin sanoin niin jokaisessa porukassa on joko kokoaikaisia vatipäitä tai sitten osa-aikaisia. Niin myös teissä, kuten meissäkin. Jotkut eivät vain aina osaa sopeutua pelisääntöihin, ehkä se sitten on jollain vääristyneellä tasolla "cool".
Mitä tulee mainintaansi expojen turvallisuudesta niin tässä FAKTAT eikä mitkäään mutut:
- Olimme selkeästi kertoneet Expoille että turvaverkko tulee olla kiinnitetty alhaalta
- Kerroimme selkeästi että turvaverkon ja aidan väliin on jäätävä kunnolla tilaa, toive oli 2 metriä
- Kumpikaan ei toteutunut, aidan ja verkon väliin saimme puolisen metriä kun asiasta huomautettiin, jälleen kerran
- Lennätys. Et sitten "kuningaslajia" katsonut. Isot kopterit eivät "kikkailleet" mitään, pysyivät oikein päin jne. Tämä on ollut meillä kirjoittamaton sääntö tuolla jo vuosia, ja syy on..... Aivan oikein, turvallisuus.
Ehkä me nyt kuitenkin voitais vaan elää yhdessä eikä lähteä millekään "no kun te teette sitä..."-linjalle. En edelleenkään pidä FPV-lennättäjiä mihinkään syyllisenä paria yksilötason poikkeusta lukuunottamatta, päinvastoin, olen kehunut, ja kehun vastakin aina kun on aihetta.
EDIT: Pari typoo, yllätys.
-
Se vikkaantuminen voi tulla vaikka vain leijutellaan sitä kopteria. Jos se lapa pyörii nopeammin mitä 9mm luoti lähtee, se on moro vaan tollasen köykäsen verkon kohdatessaan. Ja täällähän tätä multien kauhistelua juuri harrastetaan :D Et kyllä se taitaa olla aika pitkälti et "te" ette tee, mut kun multit tekee... Tää on ihan oikeasti ihan naurettavaa kateltavaa mitä täällä kirjoitetaan ja hehkutetaan kuinka ME ollaan niin paljon parempia.
-
Tämä keskustelu ei tässä ketjussa enää etene mitenkään rakentavalla tasolla yhtään mihinkään eikä edistä harrastusta millään skenellä.
Ketju menee nyt kiinni, syyttelyt puolin ja toisin saavat luvan loppua.