Kopterit.net
Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: sWaltsu - 01 Marraskuu, 2008, 17:45:39
-
Jatketaan nyt tänne näitä "polkupyörän keksimisiä"
Toki mielellään myös valmiita hyväksi todettuja kytkentöjä. ;)
-
Dodii, tämä nyt siis taitaa olla vähän niinkun elektroniikalle omistettu (eikä mekaniikalle) tämä säie??? Hyvä!!
No latasinpa tämmöisen softan: http://www.cadsoft.de/freeware.htm
No oikeestaan lataan, tuolla voi siis tehdä kytkentöjä ja katsoa että mikä komponentti ekana räjähtää. :) (eli siis simuloida että toimiiko kytkentä vai ei.)
Ja tulipa muuten mieleen juttu millä vois ihmisiä puijata. Ensinks laittais lapojen sisäpäähän magneetit (ja siis tietenki pitää mitata niiden paino ja tasapainottaa ne.) Sitten vaikka reedrele siihen alle että siis aina kun se magneetti on releen päällä niin siitä kulkee sähkö. Sitten vie tämän ei portin läpi, ja sitten lediin. Nyt sais niin että kun kopteria katsois alhaalta päin ja ledit suunnattais lapoihin päin, niin valonhan tulisi kimmota lavoista silmiin, mutta miksei se valo sitten näykkään??? Siinä vähän mietittävää... ::) Eli home made mietintöjä. :)
-
etsin omaan GPS-projektiin ohjeita, niin suht pieneen saa GPS-loggerinkin tehtyä.
http://www.wiredhouse.fr/2008Projects/GPSLogger.html (http://www.wiredhouse.fr/2008Projects/GPSLogger.html)
Itselle pitäisi saada vain pelkkä nopeusnäyttö GPS:ltä => esim LCD-näyttöön.
Käytössä on sarjaporttiin kytkettävä perus GPS-palikka.
samanmoista pikku mokkulaa jaksaisi kyllä pienempikin kopukka kantaa. eikä ~20€ hintakaan päätähuima
ja olisiko tuossa ilmaista ohjelmaa => http://www.brothersoft.com/downloads/multisim-free-ewb.html (http://www.brothersoft.com/downloads/multisim-free-ewb.html)
kannattaa koulusta kysyä noita ohjelmia. (peruskoulussa tekniikanopettajalta, ammattikoulussa tietoliikenne / elektrokiikka opettajalta)
Laittomina piraatteinahan niitä on vaikka kuinka... mutta eihän meistä kukaan moisiin...
Multisim 7 on ainakin simppeli ;)
nuo CAD-pohjaiset menee liian monimutkaisiksi useasti.
-
Miten tuo loggeri toimii? pistetään kopterin kyytiin ja PC:llä sitten katsotaan?
-
juu PC:llä voi katsella korkeuksia, nopeuksia... yms ;)
Saman palikan voi laittaa vaikka vaimoon kiinni, ja katsella missäs sitä päivän aikana tulee käytyä ;)
-
Hmm, tuli mieleen... kyllä tuolla multisimilläkin näkee että poksahtaako vaiko eikö :)
Itse tuossa suunnittelin jonkinmoiset valot että voi pihalla reenailla leijutusta.
Perälle 8kpl punaisia ledejä.. finin ala ja ylä päähän, kopterin pohjaan 6 kirkasta valkoista niin näkee vähän minkä päälle laskee ja sitten rungon sisään/päälle keltaisia 4 kpl niin näkee senkin. ::)
edit:
Näyttääkö tuo gps mutkula muka korkeudenki?
Vai pitäisikö tähän olla jonkin toinen palikka?
-
saa sillä GPS:llä korkeuden
ja ei sillä multisimillä periaatteessa näe että kestääkö ;) Mutta toiminnan näkee, sekä virtoja voi mittailla...
mutta pitkälle pääsee silläkin. Paremin kuin paperilla
-
Ja Eaglehän ei ole mikään simulaatiosofta... Tai ainakaan en ole sellaista siitä ikinä löytänyt, vaikka tuolla on piirrelty aika hemmetisti layotteja piirilevyjyrsimelle...
Mistäs sgtpepper keksit tuon simulaatiopuolen?
-
juu PC:llä voi katsella korkeuksia, nopeuksia... yms ;)
Saman palikan voi laittaa vaikka vaimoon kiinni, ja katsella missäs sitä päivän aikana tulee käytyä ;)
OK, eli tarvis sit tehd kaks kappaletta noita, vaimolle ja kopterille omat ;D
-
Mitä tuohon multisimiin olen tutustunut niin ei toimi jos menee arvot yli tai sitten alle ?
En kyllä älyttömästi ole kyseistä ohjelmaa käyttänyt joten luultavasti tiedät paremmin :)
Ainakin siinä saa lamppun poksahtaan ^^
Piti mennä lataan se multisim, sillä testasin lentovalot ja laitoin osat tilaukseen :)
Jostaki vielä johtoa taikoa, jos ryöstäis IDE kaapeleista säikeitä, tai sitten vaan pitää marssia ostamaan ^^
-
Tuota noin. Näin elektroniikan parissa on pitkään ollut mietinnässä tommonen simulaattori, on se halvempaa ja helpompaa kun aina ostaa uus koekytkentälevy. ::)
www.elektroniikkafoorumi.com (http://www.elektroniikkafoorumi.com)
Tuolta sain vihiä noista simuista joten latasin mutta se eagle ei toimi ilman lisenssiä. >:(
Ja muuten mistä se loggeri ottaa sähkönsä? Kuinka pitkän ajan tiedot se voi tallentaa??? Mihin se tallentaa ne? Onko siinä itsessään jotain muistia siis?? Kuinka iso tuo muisti on????
-
Toimii se Eagle ilman lisenssiä. Ainoat rajotukset on että levy ei voi olla kuin 10x8cm ja vain kaksipuolinen ja ilmeisesti schematic voi olla vain yksisivuinen.
-
Tässäpä muuten hyvä paketti noiden kaikkien tekemiseen... http://www.frwd.fi/
Itse joskus noiden ensimmäisiä laitteita testannu kun tullut lasketeltua, hypättyä lentokoneesta ja varjoliitäessä.. On muuten kiva katsella tietokoneen ruudulta 3D polkua kuinka on milloinkin kulkenut.
Parhaimmat testi datat mitä muista noista niin oli yksien offi laskettelijoiden käppyrät kun tulivatten vuoren rinnetta alas.. Aina näki hyvin kun porukka lasketteli normaalisti ja laskettelu polkukin oli kohtuu normaali. Sit tuli välillä hassuja 200 bpm sydämmenlyönti rysäytyksiä ja heh joka kerta laskettelu polku tippui 10-20m suoraan alas.
Hetken tutkailujen jälkeen todettiin että "AH, Eiku joo kato tossa on toi noiden hypyt kielekkeeltä alas" ;)
--jp
-
Mielenkiintoista, kuin tarkka tuo on... siis heitot on kymmeniä senttejä vai jo metrejä?
Niin no riippuu tietenki gps:stä
-
Ja muuten mistä se loggeri ottaa sähkönsä? Kuinka pitkän ajan tiedot se voi tallentaa??? Mihin se tallentaa ne? Onko siinä itsessään jotain muistia siis?? Kuinka iso tuo muisti on????
Nuohan riippuu aivan loggerista.
=> jos edellistä meinaa, niin varmasti löytynee linkistä.
Yleinsä on pieni kiinteä muisti, johon tallennusaika riippuu näytteiden ottovälistä.
Mitä tarkempaa tahtoo päivityksen. Sitä vähemmän mahtuu (käytännössä näissä harrastushommissa näytteenotto maksimiin, jotta tulisi kaikki liikeet nauhalle)
-
Kertokaapas pojat, miten tuo vilkkuva super punainen ledi pitää kytkeä?
bebekistä tilattu... siellä ei oo mitää speksejä sille eikä pelaa samoilla ku normi punaset?
Tuli nuo tilipehöörit, kohta valot valmiina.. punaset vaa ei halua toimia :(
-
Minä sain tänään käsiini picien ohjelmointilaitteen ja vähän oheissälää. Sitä onki nyt tullut melkein koko päivä ihmeteltyä, khyl tää tästä ;)
-
Mikähän oikeen on kyseessä??? Meinaatko punaista vilkkulediä??? Joo ledistä ei voi kattoa napoja, mutta anodi ja katodi on eri mittaset että siitä näkee napasuudet.
-
Ei minulla napojen kanssa ole ongelmaa, mietin vain mikä noiden kynnys jännite mahtaa olla ja virran tarve...
Jätetään hifistelyt ja puhutaan + ja - jaloista :D
http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=n8uoi7fle9mjbimn7ucd8dsvg6 (http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=n8uoi7fle9mjbimn7ucd8dsvg6)&
Tuo on kyseinen ledi, eikä siinä manita speksejä... olen kokeillut normaalien punaisten arvoilla, ei toimi... ja muillakin. Normaalin vilkkupunaisen jonka speksejä löysin jostain googlen syövereistä... ei toimi. :(
-
Noi bebekin linkit on aina tosi hyviä kun ne vie etusivulle. :P
No mulla toimii ihan samoilla arvoilla kun tavallisen ledin. Eli siis vaikka 11,1v, 1 ledi sarjaan = 1kohm. Sama pätee tavallisilla ledeillä, saattaa viedä virtaa hieman enemmän, kynnysjännitteestä en tiiä. Sitten kun sulle tulee niin voit yleismittarilla mitata. :)
-
Joillekin super-kirkkaille, vilkkuville ledeille löysin arvoja www.rsfinland.com.
http://fi.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294958012&N=4294955656 (http://fi.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&Ne=4294958012&N=4294955656)
Näyttäisi ainakin osan voivan kytkeä 3.5 - 14 voltin jännitteeseen ilman etuvastusta.
Sisällä pieni IC-ohjain joka vilkuttaa lediä.
Antti
-
Juu, pitää vielä perehtyä tuohon kun on muilta osin valmiina nuo valot :)
-
Tuli tuossa mieleen kun pippuri mietit sitä invertteri hommelia niin eikö tuon 0v -> 5v -> 0v pyörittely homman saa hoidettua normi porteilla?
Esim EI-portti muuntaisi 0->5 tai päinvastoin
http://fi.wikibooks.org/wiki/Digitaalipiirit/Loogiset_portit (http://fi.wikibooks.org/wiki/Digitaalipiirit/Loogiset_portit)
-
Nautin pään hakkaamisesta seinään :D
-
Noniiin, valot valmiit.. niiltä osin mitä voi tehdä, onnistuin polttamaan keltaiset ledit... joten pitää tilata uusia :D
Vielä kehitellä kun on vaikea hahmottaa kauempaa pimeässä tuota...
Lisää ledejä ->
ps.
Todella hyvin valaisee maan nuo laskeutumis valot...
Ja punaiset ottaa oikeassa kulmassa silmiin ^^
-
Tuli tuossa mieleen kun pippuri mietit sitä invertteri hommelia niin eikö tuon 0v -> 5v -> 0v pyörittely homman saa hoidettua normi porteilla?
Esim EI-portti muuntaisi 0->5 tai päinvastoin
http://fi.wikibooks.org/wiki/Digitaalipiirit/Loogiset_portit (http://fi.wikibooks.org/wiki/Digitaalipiirit/Loogiset_portit)
Joku digitaali kääntäjä (jos semmosta on olemassa) mutta se mitä suunnittelin, on analogi portti ja kääntää 5 -5 ja 0 on 0.
-
Joku digitaali kääntäjä (jos semmosta on olemassa) mutta se mitä suunnittelin, on analogi portti ja kääntää 5 -5 ja 0 on 0.
Toisin sanoen operaatiovahvistin negatiivisella takaisinkytkennällä. Näitä sitten taas on pilvin pimein mitä erilaisimpiin tarkoituksiin ja eri spekseillä. Mihin tuo tulee?
--
Jukka
-
Joku digitaali kääntäjä (jos semmosta on olemassa) mutta se mitä suunnittelin, on analogi portti ja kääntää 5 -5 ja 0 on 0.
Haluatko tuottaa 5 V:sta -5 V? Se vaatii hieman monimutkaisempaa tekniikkaa, mutta sellaisia DC/DC -muuntimia on valmiina. En tosin ihan heti näe tarvetta sellaiselle helikopterissa, ainakaan kopterin valaisussa. Jos kerrot mitä olet tekemässä, voin yrittää ehdottaa jotain helpompaa, halvemaa ja kevyempää ratkaisua.
-
ööö siis mitä ihmeen inverttereitä ja portteja pojat nyt oikeen miettii???
siis onko tarkoituksena saada vain ledi vilkkumaan vai mitäs?
siis jos halutaan vilkutella ledejä yms niin homma voidaan tehdä ihan simppelillä transistori, vastus ja pari konkkaa yhdistelmällä. sit tietty hienommat vilkku hässäkät niin niihin voi alkaa jo miettimään 555 kellopiiriä tikittämään pulssia ja laitetaan 74XX193 + 74XX154 jne edullisia bcd-16 line decoderi piirejä joilla saa tehtyä komeita "laskeutumis" valo efektejä yms..
esim http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/bfflash.htm tommonen... tolla muuten saa tehtyä "RitariÄssä" valotkin jos haluaa. Tohon vain lisätää sitten se flipflop portti mistä aikasemmin porukka puheli ja käännetään tuon bcd counteri piirin kulkusuunta toiste päin :)
http://www.apogeekits.com/images/blinkie_lights.gif (http://www.apogeekits.com/images/blinkie_lights.gif) on yksi esimerkki kuinka tehdä simppeli trankku oskilaattori joka vilkuttaa kahta ledia. trankuiksi kelpaa vaikka bc577 tms ja osat tohon taitanee olla jotain euron kaksi :)
--jp
-
Nyt menee sopat sekaisin :D
Siis minä ihmettelen tuota "vilkku lediä" jonka pitäisi itsekseenkin vilkkua, mutta en saanut toimimaan kyseistä kapistusta..
Pippurilla on sitten jotkut omat suunnitelmat :P
-
Nyt menee sopat sekaisin :D
Siis minä ihmettelen tuota "vilkku lediä" jonka pitäisi itsekseenkin vilkkua, mutta en saanut toimimaan kyseistä kapistusta..
Pippurilla on sitten jotkut omat suunnitelmat :P
Pippurilla meni herneet nenään ja se suunitteli duraselista ydinvoimalan ;)
mut joo, aloin tossa itsekkin oikeen miettii josko rakentas tollasseet mukavat "juoksevat" valot omaan kopteriin ja samalla vois tietty tehä oikealta näyttävät fläshi valot tonne pohjaan... No ans kattoo mitä jaksaa väsätä :)
--jp
-
Heh,
Noo, se niistä vilkku ledeistä... varmaan palanut kuten nuo keltaiset... tilasin uusia :D
minulla näyttää löytyvän tuo trankku konkka kytkentä... 2:lle ledi sarjalle vikkuvat, pikku trimmi nopeuden ja tiheyden säätöön :) Ei jaksa sit viritellä tuohon, paremmin pysyy kärryillä asennosta kun on kiinteät pisteet mitä tuijotella, eikä ett saa arvailla välillä että mihin se katosi :P
-
Siis nyt ei pidä saada 5 -5, koska sen saa jo operaatiovahvistimella. Tarkoitus on saaha 5 0 ja 0 5. Lisää juttua täällä:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2842.45t (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2842.45t)
-
Tarkoitus on saaha 5 0 ja 0 5.
Siis mitä pitää saada?
-
Minun käsityksen mukaan 0v muunnettua 5v ja toisinpäin...
Tämähän menee perus not portilla???
-
Ymmärsinkö oikein että halutaan saada ledit syttymään vastarin yhdestä kanavasta?
Tämän voisi toteuttaa syöttämällä kanava RC piirin kautta komparaattorille jonka toinen otto tulisi trimmeristä ja sillä voisi säätää syttymiskynnyksen. RC-piirin aikavakio pitää olla riittävä siten että itse PWM modulaatio suodattuu riittävästi. Komparaatorin (avokollektori) lähdön voisi kytkeä suoraan ledirivin katodille ja jännitteensyötön komparaattorille ja ledeille etuvastuksen kautta voisi tuoda suoraan akusta.
--
Jukka
-
Kannattaskohan kysyä J.Martevuolta? rakens justiin scaala kopterin ja jossa valot toimii oikein.
-
Itse en ainakaan ole nuin tekemässä, otin suoraa piuhoilla akulta virran ja kytkinmen kautta valot toimimaan...
Nuo invertteri hommat on pippurin sääädöksiä, niistä en sen kummemin tiedä mitään :D
-
Joo ne semmoset mitkä menee tavallisella kytkimellä (joka on siis kiinni kopterissa), on musta teknisesti, ja elektronisesti liian tylsiä. Semmoset on kopterissa kiinni. :)
Niin not funktiolla sen sais käännettyä.
-
Joo ne semmoset mitkä menee tavallisella kytkimellä (joka on siis kiinni kopterissa), on musta teknisesti, ja elektronisesti liian tylsiä. Semmoset on kopterissa kiinni. :)
Niin not funktiolla sen sais käännettyä.
Mnet sen sanoi!
Ei tarvitse sitä pyörää keksiä uudestaan tai tehdä siitä duracellista ydinvoimalaa kun lainaat servosta :D
-
Servoja en rupee sen takia hajottamaan (ainiin mutta onhan esky keksitty!!!).
Ja edelleen tarkoitus oli tehdä ne itse.
-
Pääsisikö asiassa vähän taaksepäin? Mitä nyt yrität? Tehdä siis sitä kytkintä valoille. Ja ohjaus vast.ottimelta? Tuossa on tullut siihen jo useampi vaihtoehto :) miksi ei kelpaa?
-
On niin laiska että ei jaksa rupee väsäämään niitä. :)
-
Sinähän halusit tehdä itse? ^^
-
On niin laiska että ei jaksa rupee väsäämään niitä. :)
No pitäisikö sitten vaihtaa aihetta? Ensin tahtoo tehdä, mutta kun ohjeita tulee ja ihmiset käyttää päätään. Niin sitten ei enää jaksa :) hommaa se elektroniikka simulaatio-ohjelma. Niin voit sillä koittaa. Sitten kun olet tosissaan tekemässä, niin laita vaikka omatekele suunitelma, niin sitä voisi viisaammat parantaa toimivaksi. Mutta noita tähtitieteellisiä suunitelmia ei jaksa enää edes lukea. Suosittelen että opiskelet perus digitaalitekniikkaa, perus sähkötekniikkaa (dc) ja perus transistori kytkentöjä. Sitten voisi olla vahvemmat pohjat ajatella suunnittelevansa toimivia laitteita.
-
On niin laiska että ei jaksa rupee väsäämään niitä. :)
Siitä ei ole pepper montaa vuotta kun Lahden srk:n siipien kerhossa Tokia rakenneltiin ;) Kannattaa vain keskittyä lennättämiseen ja ehkä lopettaa tuon oman ydintekniikan jakaminen muille netissä.(Valoja päälle...)
-
+1
Keep it real, keep it simple ::)
-
niin ja jos nyt niitä valoja halutaan sytytellä ja sammutella raadiosta niin yhä vieläkin olen sitä mieltä että paras ja helpoin keino on vain laittaa tuo picoswitch 7. kanavaan tms ja siihen kytkeä valot sitten kiinne..
ps. ja kytkimen hintakin on vain 19 USD eli tolla hinnalla en jaksa kyllä edes juosta elektroiin/ye:seen tahi bebekille. saatika lämmittää kolvia
postaampa vielä kerran tuon linkin tuosta mokkulasta tänne...
http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm (http://www.dimensionengineering.com/PicoSwitch.htm)
ja onhan noita muitakin vaihtoehtoja tietty moiselle mutta toi ajaa asian :)
Kuten sanottu: KISS = Keep It Simple Stupid ;)
--jp
-
Itselleni riittää valan hyvin kytkin kopussa, pimellä tarvitset joka tapauksessa niitä laskeutuessa ja lentoonlähtiessä... eli samana napata kytkin päälle maassa ja pois ku kantaa kopterin kotiin ^^
Toki jos jotkus tuommoiset laskeutumis valot haluaa kytkimen taakse ettei kokoajan pala niin juh :)
-
Tappelu tappelu... ;D ei vaan vitsi vitsi. Ei tehdä tästä samanlaista kuin esim. yks nimeltä mainitsematon moottoripyörä foorumi.
On niin laiska että ei jaksa rupee väsäämään niitä. :)
Siitä ei ole pepper montaa vuotta kun Lahden srk:n siipien kerhossa Tokia rakenneltiin ;) Kannattaa vain keskittyä lennättämiseen ja ehkä lopettaa tuon oman ydintekniikan jakaminen muille netissä.(Valoja päälle...)
-
Jeps, laitan tänne vähän lisää sotkua kun innostuin värkkäämään, en tosin mitään niin ihmeellistä :)
mulla sattui olemaan tuollanen eskyn lähetin turhanpäiten ja keksin siitä siten purkaa tämän akun, eli eskyssä pattereiden virtamittarin pois.
Ajattelin laittaa 450 reksiin tuon näyttämään akun jännitettä, ihan kokeilumielessä :)
Mittailin jo sen verran että 11V tuo ledirivi näyttää täyttä akkua,9.85V puolta ja 8.40V täysin tyhjää.. Mihin asti tuon 3s akun voi lentää?
Mulla ei ole vielä laturia joka näyttäisi paljonko sinne akkuun menee, joten oon lennellyt aina kevyttä leijjuttelua ja liitelyä 8min ja tullut sitten alas..
Mikä olisi sellainen sopiva akkujännite jonne uskaltaisi lentää ilman että tarvii pelätä akun kohtaloa?
Eli siis tällänen siihen kylkeen jonnekkin, näkee akun varauksen vaikka mukavasti kun leijjuttelee :)
(http://lh4.ggpht.com/_20lepT9vd40/SRbblBQJypI/AAAAAAAAAgI/OcJpkF3cMtI/s512/IMG_0002.JPG)
-
Kokeile, että lennät max. 80% akun kapasiteetista, ettei mene liian tyhjäksi.. mitä jännite näyttää silloin?
-
No miten lennän sen 80% ? en tosiaan näe laturista paljonko menee mahheja takasin niin en osaa määrittää millään paljonko olen lentänyt akusta milloinkin.. Oon tuon 8min lennellyt ja ei ole ollu mitään komplikaatioita niin olen sen pitänyt..
-
Itse tuomitsen akun tyhjäksi kun jonkin kennon lepojännite on 3.5 voltin korvilla. Sen jälkeen en ainakaan omista akuista saa mitään irti. Eli 8.4 on ainakin minun mittapuun mukaan enemmän kuin tyhjä (Jännitemittaus lennonaikana toki riippuu kuormasta... hmmm mitenköhän tuo nyt sitten loppupeleissä menee...)
Tuolta löytyy kiva kuva 3s akun purkamisesta eli kuormilla...
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2733.msg24715#msg24715 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2733.msg24715#msg24715)
Itse mittailen jännitteitä kentällä sellaisella pienellä tasuriliittimiin tulevalla palikalla
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589&Product_Name=Battery_Monitor_2-6S (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589&Product_Name=Battery_Monitor_2-6S)
(ostin tosin johnhobbysta, mutta heillä on sivut pimeänä)
-
Elikkäs akun voisi tyhjäksi ristiä kun napajännite on 10.5V, mutta uskallanko ajaa sen tuonne asti?
Kokeillaampas nyt mitä tuo ledirivi näyttää kun siellä on tuo 10.5V..
-
Elikkäs akun voisi tyhjäksi ristiä kun napajännite on 10.5V, mutta uskallanko ajaa sen tuonne asti?
Kokeillaampas nyt mitä tuo ledirivi näyttää kun siellä on tuo 10.5V..
Jotain tähän suuntaan. Se mitä tässä vähän epäröin, on että minä mittaan lepojännitteen (kun kopteri ei lennä) ja tuo ledirivistöhän pitäisi hälytellä jännitettä ajossa.
Käytännössä lentelen hetken (radiossa ei ole timeriä), ja kun alkaa epäilyttämään akun tila, kopu alas, mittaus, ja jos on 3.7 tai yli joka kennossa niin takaisin taivaalle hetkeksi.
Mittailemaan aloin sen jälkeen kun ajoin yhden Alignin akun rikki. Paisui 1.5kertaiseksi eikä enää ottanut sähkö sisälle (tyhmänä vielä ladatakin pullistunutta möykkyä yritin)
-
Itellä kanssa eskyn radio tyhjän panttina... ::)
Millä jännitteellä tuo toimii???
-
no 12V toimii, tuola eskyssä on 8 1.5V jännitteistä paristoa.. Koitan saada jollain nyt tuolle tuon 10.5V, mutta ei riitä potentiometri laskemaan akun jännitettä niin meni sormi suuhun.. Kehittelen jotain ja löpisen lisää sitten :)
-
saatko mitään komponenttien tietoja ylös?
vastukset (värikoodit) & piirin tyyppi
-
No itse tein samoin ja on nyt kopterin pohjassa. Mittasin sitä, ja olikohan että 10v niin 2 tai 1 vihreä ledi paloi...? Muuten toimii ihan hyvin, en oo vielä kokeillu ilmassa.
-
Täältä (http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1197.pdf) löytyy LiPo-akun purkukäyrä. Kuormittamattomana jännitteen voi laskea noin 3,6-3,7 V:iin, niin ollaan turvallisilla rajoilla. Kuormitetuksen alla jännite laskee, mutta sen voi mitata tai katsoa noista käyristä, jos tietää paljonko kopteri kuluttaa virtaa vaikka leijunnassa.
Tuon ledipatsaan jännitealuetta voi siirtää ylöspäin kytkemällä sen kanssa sarjaan piidiodeja (esim. 1N4148 tai 1N4007), ja rinnalle kuormaksi muutaman kilo-ohmin vastuksen. Jännite siirtyy siinä 0,5 V tai vähän yli per diodi, riippuen kuormasta, lämpötilasta ja diodiyksilöstä.
-
meinaatko että välillä lasketaan kopteri maahan, irrotetaan johdot ja mitataan jännite?
Mielestäni kätevämpi sellainen että käyttää leijunnassa lähellä ja vilkaisee valoa että vieläkö lennetään :D
En jaksanut lukea koko ketjua alusta taas, mutta muistelisin että täällä oli puhe tuohon liittyen ^^
-
kovasti suosittelen "kaikille" bilteman pihtivirtamittaria.
helppo mitata akulta virrat & jännitteet. (virtamittaus toimii siis myös tasajännitteellä)
-
njuu, omistan yleismittarin millä voi mittailla kaiken laista.. joskus koulussa hankittu.
Ainut hyvä peli koko siinä työkalupakissa.
-
Tuli tuossa tehtyä Ihan kunnolla stroboa matkivan laitteen ja toisen mikä välkyttää vuorottain 2:hta valoa vuoronperään kaksois välähdyksellä, loppujenlopuksi pienentämällä vaan piirilevyä ja survomalla kamat tiiviisti saa oivat valon ohjauksen kopukkaan tai lennokkiin, painoa ei ole paljolti mutta kopuun tuo alkuperäinen on vähän turhan suuri kooltaan.
Tuo kerran vilauttava on kestoltaan tehokkaampi ohjain ja on taas suunniteltu 5v jännitteelle.
Vähän parempi kun joku vilkkuva led vaan koneessa :)
Kaksoin ohjaimen oikea versio on tehty 12v jännitteelle ja hommana on vilkuttaa auton edessä olevia 2 LED valoa kuten kattovalotkin vilkkuu, pääsee helpommalla tekemällä tuon ja on säädettävissä kun ostaa 100€ kpl olevia vilkkuvaloja joissa on oma elektroniikka ja ei pysty pahemmin säätää vilkku nopeutta eikä vilahtaako kerran vai 2 jompikumpi tai molemmat.
Perus häly ajoneuvo LED valoja saa ihan tukusta noin 10-30€ hintaan.
http://www.youtube.com/v/o5u_-fHkzG4&hl=en&fs=1 (http://www.youtube.com/v/o5u_-fHkzG4&hl=en&fs=1)
-
hieno on, mielestäni kopteri yms lennotävä härveli käyttöön soveltuu paremmin kiinteät valot, ei vilkkuvat... pimeällä se asento katoaa muutenkin helpommin niin tuntuu että vilkkuvat valot vain sotkevat lisää.
Ja halvemmat tehdä :)
Voihan moiset tieten laittaa sinne sekaan, mutta tiedä sitten :P
-
hieno on, mielestäni kopteri yms lennotävä härveli käyttöön soveltuu paremmin kiinteät valot, ei vilkkuvat... pimeällä se asento katoaa muutenkin helpommin niin tuntuu että vilkkuvat valot vain sotkevat lisää.
Ja halvemmat tehdä :)
Voihan moiset tieten laittaa sinne sekaan, mutta tiedä sitten :P
Voihan siihen pistää esim 1 vilkkuvan ja toisen kiinteän, tulee niinsanottu huomio kirkastuminen.
Tämä enemmänkin pöllähti mieleen että tuosta vitkuttimesta sais skale tuulisen stropon yhdellä valollakin.
Jotkut tykkää jotkut ei, onhan se kirkas välähdys ehkä pimeellä ilkee silmälle mutta hämärällä se on varsin hieno lisäke.
-
Tämä menee osioon hulluja mietintöjä. Onko missään tehty tai mietitty RC-kopteria tähän tyyliin:
(http://www.airwar.ru/image/i/heli/nr54-i.jpg)
Nagler-Rolz NR 54/55
Tiedot saksaksi: http://www.luftarchiv.de/index.htm?/hubschrauber/nr55.htm
Ideana moottorit siis lavoissa. Lennokin sähkömoottorit vaikka stabilointilapojen paikalle ja sähköt esim. onton pääakselin kautta harjoilla. Onhan tuo rakenteena monimutkaisempi kuin normaali rc-kopukka (vaatii silti sen servon myös taakse), mutta itse toimintaperiaate on varsin mielenkiintoinen.
Väkisin tulee mieleen että kuinka moni on tullut tonttiin tuollasen härvelin tuotekehityksessä... :D
-
Tänään ajattelin että löytyisköhän mistään digitaalista lapakulmamittaria? No ei taatusti - tehdään se siis itse. Ensimmäiseks tuli mieleen ic, joka toimii vatupassina, no ei sekään oikeen oo se mitä haen. Sitten tuli mieleen, että jospa perinteisessä mittarissa laittaisi tavallisen potikan kiinni siihen kohtaan, mistä osat kiinnittyvät (kuinka se nyt pitäis kuvata? Se kohta, jossa on keskipiste.). No ei sillä saa niin tarkkaa tietoa. Mielestäni hyvä olis, jos sais 0,1 asteen tarkkuudella mitattua. Toinen mikä tuli mieleen, on että kun potikan voi tehdä itse lyijykynällä. Teet paksun viivan paperille, toiseen päähän viivaa yleismittari, sekä toista johdinta liikuttelet viivalla, niin huomaat, että vastus muuttuu. Samaa voisi käyttää tässä tarkoituksessa, mutta valmiilla liukupotikalla.
-
Tänään ajattelin että löytyisköhän mistään digitaalista lapakulmamittaria? No ei taatusti - tehdään se siis itse.
Erm... http://www.readyheli.com/Wixey_Digital_Pitch_Gauge_p/c019003.htm -> 0,1 degree resolution
-
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=115798 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=115798)
Samasta aiheesta.
-
Menee vähän OT:ksi, mutta kivittäkää jos kiinteäsiipisistä ei saa puhua.. :D
Millaisen signaalin nuo gyrot antavat ulos? Millaisella kytkennällä olisi mahdollista tehdä esim. liidokkiin gyrolla toimiva vakautus? Eli esim. siivekkeet niin, että suoristaa koneen gyrolla?
-
Gyrolla et saa suoristusta, mutta sen, että pitää asennon johon tikuilla jätti. Gyro yrittää pitää vaaterissa jos esim tuuli heilautta tai jos rudderin kääntö kallistaa aileronin suhteen konetta.
Kun Gaini on nollassa, niin tilanne on kuin gyroa ei olisikaan. Gainia lisää niin alkaa valittu asento pysymään paremmin ja paremmin kunnes wägää.
Ei pitäisi tarvita mitään ihmeempiä kytkentöjä, gaini joltain kanavalta ja gyro lappuja ohjaavan servon eteen. Jos siis vain yksi siivekeservo, sitten enpointit ja sopiva gaini hakemalla.
Mulla on tarkoituksena kokeilla tässä lomilla (ehkä tällä viikolla) riccsin busybeellä ja Mystery-gyrolla miten toimii.
Kolme gyroa, riittävästi tehoa niin lennokki seisoo pystyssä tikkuihin koskematta.
-
Ihan vapaasti lentävään liidokkiin mietin tuota.. Muitakin käsittämättömiä ideoita oli mielessä, mutta niitä ei kehtaa edes ääneen sanoa. ;D
-
Tossa sulle mallia. Tohon saa softatkin tuolta ladattua. Lisäksi saat AUV:n kun lisäät GPS:n.
http://diydrones.ning.com/page/uav-devboard (http://diydrones.ning.com/page/uav-devboard)
-
Futaballa on valmis gyro joka on tarkoitettu lennokki käyttöön: http://www.keimod.com/shop/product_info.php?products_id=337 (http://www.keimod.com/shop/product_info.php?products_id=337)
-
Lisää hulluja mietintöjä.. Tällä kertaa autogiroista.
Voisiko autogiro toimia flybar nupilla? Eli jostain HK:sta yms. jäänyt halpa nuppi+kilkkeet ja vaikka rikkinäisestä rungosta servonpidikkeet ym. Taakse lennokin moottori ja peräsiiveke rudderilla (ja gyrolla)? ;D
-
Toimiihan se, tosin gyroa et tarvitse mihinkään kun "pääroottori" ei väännä vaan pelkästään kantaa.
Yksinkertaisempaa on kuitenkin tehdä autogiro ilman swashplatea kiinteillä lapakulmilla siten että mastoa voi kallistella muutaman asteen
Tänne kannattaa sukeltaa jos autogirot kiinnostaa:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=469368 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=469368)
Nummelan kentällä välillä eräs herrasmies ulkoiluttaa RC-autogiroja. Kiinnostavia pelejä täytyy sanoa..
-
Ja lisää mietintöjä. Onko olemassa gyroa tai vastaavaa, jolla voisi stabiloida pyörivän laitteen? Eli potentiometrin sijaan liike olisikin tunnistettu esim. graynä tai vastaavana kulmamittauksena, niin kääntörajat eivät tulisi vastaan vaan laitteella voisi vaikka pyörittää ympyrää.
Eli voisiko jotenkin näppärästi toteuttaa pyörivän kameratelineen siten, että myös tämä akseli olisi (gyro)stabiloitu?
Mietin kamerajalustaksi sellasta ideaa, että..
- Jalusta pyörivänä kopterissa kiinni, gyrostabiloituna ja ohjattuna.
- Jalustassa laskutelineet.
- Sivusuuntainen (kallistukseen) stabilointi. Ei tarvitse ohjausta, mutta ei saisi liukua.
- Pystysuunta ohjattuna gyrostabiloinnilla. Ohjaukseen siis vähintään 2 kanavaa, esim. megahertsiradiolla. Tarvittaessa yksi kanava zoomille.
Kameraksi esim. pieni IS pokkari A/V-liittimellä, josta downlink. Kuvanlaadulla ei niin väliä, koska tätä käytetään vain etsimenä. Downlinkiksi siis joku mahdollisimman edullinen ratkaisu.
-
En oikein ymmärtänyt. Siis onko tarkoituksena tavallaan mahdollistaa kameran "lukinta" johonkin ilmansuuntaan / kohteeseen kopterin asennosta riippumatta?
-
Eikö tuo onnistuisi ihan perusgyrolla?
Olisi joku gyron komentama moottori+hammastus sytseemi joka pitäisi alustan suunnassa kun kopteria kääntää
Samalla tavallahan se kopterissakin toimii "ympyrän" keskellä on kopterin nuppi.
-
En oikein ymmärtänyt. Siis onko tarkoituksena tavallaan mahdollistaa kameran "lukinta" johonkin ilmansuuntaan / kohteeseen kopterin asennosta riippumatta?
Juurikin tämä. Kopteria voisi leijuttaa paikallaan ja kameralla voisi pyörittää vaikka ympyrää. Kuitenkin niin, että kallistelut tai kopterin pyöriminen ei vaikuttaisi liikaa kameran suuntaan.
Eikö tuo onnistuisi ihan perusgyrolla?
Olisi joku gyron komentama moottori+hammastus sytseemi joka pitäisi alustan suunnassa kun kopteria kääntää
Jotain tuon suuntaista mietin. Ei tarvitse palata samaan kun tikun päästää suoraan. Kunhan lopettaa pyörimisen eikä pyöri kopterin mukana niin helposti. Eli luultavasti joku moottori, jota voi ohjata gyron PWM annolla molempiin suuntiin olisi riittävä tuohon. Saiskohan jostain servosta poistettua sen potikan käytöstä, niin että toimisi tuollein? Tuon suunnan saisi siten ihan halvalla gyrolla ja puukotetulla servolla. Gyron driftaus ei haittaa tuossa suunnassa.
Pystysuunta toimisi luultavasti myös halvalla servolla ja gyrolla. Kallistukseen taas joutuisi ottamaan esim. tuon GS-1 gyroservon tai jonkun muun systeemin, että pysyy suorassa.
Ideahan on luonnollisesti ropelihattutasoa (en viittaa nimimerkkiin), mutta voisiko näin teoriassa toimia? Sähköt omasta akusta, joten kiinnitys kopterin pohjaan vain tuolla kääntöakselilla.
-
Eli luultavasti joku moottori, jota voi ohjata gyron PWM annolla molempiin suuntiin olisi riittävä tuohon. Saiskohan jostain servosta poistettua sen potikan käytöstä, niin että toimisi tuollein?
Se mitä haet nyt on luultavastikin ns. continous rotation servo. Sellainen pysyy paikallaan, kun tikku on keskellä ja liikkuu sitä nopeammin, mitä kauemmas tikun heittää keskikohdasta (luonnollisesti tikun määräämään suuntaan). Ikäänkuin "rate servo", siis. :) Näitä saa yleisesti kaupasta.
Normaali servo ei toimi noin vaikka potikan ottaisikin pois. Jos potikan irroittaa kokonaan, ei servo välttämättä osaa tehdä mitään. Jos puolestaan sen jättää kiinni (ja asettaa servon nollakohdan potikan asennolla), ei pyörimisnopeuksien skaala ole järin kaksinen. Toisin sanottuna servo pyörii täydellä vauhdilla aivan potikalla säädetyn rajan tienoille asti ja hidastuu sitten nopeasti pysähdyksiin. Suurin osa tikun liikkeestä painetaan siis kaasu pohjassa.
-
Kiitos vastauksesta! Tuollaista juurikin tarkoitin. Näköjään löytyy valmiina ja modaus normaalista servostakin on mahdollinen (em. puutteella, joten ei sovellu tähän oikein hyvin). Ilmeisesti tuollanen toimii siis myös gyron kanssa.
-
Normaali servo ei toimi noin vaikka potikan ottaisikin pois. Jos potikan irroittaa kokonaan, ei servo välttämättä osaa tehdä mitään. Jos puolestaan sen jättää kiinni (ja asettaa servon nollakohdan potikan asennolla), ei pyörimisnopeuksien skaala ole järin kaksinen. Toisin sanottuna servo pyörii täydellä vauhdilla aivan potikalla säädetyn rajan tienoille asti ja hidastuu sitten nopeasti pysähdyksiin. Suurin osa tikun liikkeestä painetaan siis kaasu pohjassa.
Hmmm, itselle on osunut kohdalle vain normaalisti käyttäytyviä modattuja servoja, jotka toimivat ihan sen mukaan miten tikusta komentaa.
Kiitos vastauksesta! Tuollaista juurikin tarkoitin. Näköjään löytyy valmiina ja modaus normaalista servostakin on mahdollinen (em. puutteella, joten ei sovellu tähän oikein hyvin). Ilmeisesti tuollanen toimii siis myös gyron kanssa.
Kaikkia servoja ei pysty modaamaan 360 pyöriväksi, joten se kannattaa ensin tarkistaa servokauppassa käydessä.
Modatut servot toimivat gyron kanssa mainiosti.
-
Mutta millaneinen vääntö ja/tai nopeus pitää servolla olla että riittää compensoimaan kopterin pyöritystä...
Jotain yber piroa vetää niin siellä mikään servo pysty pyörittämään alustaa ;D
-
Hmmm, itselle on osunut kohdalle vain normaalisti käyttäytyviä modattuja servoja, jotka toimivat ihan sen mukaan miten tikusta komentaa.
Minkälaista tämä käyttäytyminen sitten on?
Kaikkia servoja ei pysty modaamaan 360 pyöriväksi, joten se kannattaa ensin tarkistaa servokauppassa käydessä.
Modatut servot toimivat gyron kanssa mainiosti.
Itselle muistilistaan lisättäväksi kysyn, minkälaisia ns. standardiservoja ei voi modata 360 pyöriviksi? Onko joissain muutakin estettä 360-pyörimiselle kuin fyysinen stopparinasta, joka on helppo napsaista pois (potikan irrottamisen jälkeen)?
-
Hmmm, itselle on osunut kohdalle vain normaalisti käyttäytyviä modattuja servoja, jotka toimivat ihan sen mukaan miten tikusta komentaa.
Minkälaista tämä käyttäytyminen sitten on?
Kun vääntää tikusta vähän, servo pyörittää hissuksiin, väännät vähän lisää niin pyörii vähän nopeampaa jne.
Kaikkia servoja ei pysty modaamaan 360 pyöriväksi, joten se kannattaa ensin tarkistaa servokauppassa käydessä.
Modatut servot toimivat gyron kanssa mainiosti.
Itselle muistilistaan lisättäväksi kysyn, minkälaisia ns. standardiservoja ei voi modata 360 pyöriviksi? Onko joissain muutakin estettä 360-pyörimiselle kuin fyysinen stopparinasta, joka on helppo napsaista pois (potikan irrottamisen jälkeen)?
Pääakselin ratas, joka ei ole täyden ympyrän mittainen saattaa aiheuttaa hieman päänvaivaa ;)
Potikan irroittamista ei tarvita, modaamalla vaan poistaa potikan mekaanisen liikkeen aiheuttajan.
-
Kun vääntää tikusta vähän, servo pyörittää hissuksiin, väännät vähän lisää niin pyörii vähän nopeampaa jne.
Ok, vai että sellaisiakin ns. normaaliservoja on, jotka tekevät noin. Luulin että tämä on vain näiden tehtaanlaisten 360-servojen ominaisuus. Viimeisin kokemus minulla on Hyperionin DS16-servosta. Se pyörii täydellä kaasulla aivan asetetun arvon korville ja hidastuu sitten nopeasti, kun potikkaa kääntää pikkuhiljaa. Kohta jossa moottori ei pöyri ollenkaan on äärettömän pieni, eli tärisevällä potikkakädellä moottoria ei tahdo saada oikein pysymään pyörimättä. Ja sen hitaan pyörimisen kohdankin löytäminen on äärimmäisen hankalaa.
Itselle muistilistaan lisättäväksi kysyn, minkälaisia ns. standardiservoja ei voi modata 360 pyöriviksi? Onko joissain muutakin estettä 360-pyörimiselle kuin fyysinen stopparinasta, joka on helppo napsaista pois (potikan irrottamisen jälkeen)?
Pääakselin ratas, joka ei ole täyden ympyrän mittainen saattaa aiheuttaa hieman päänvaivaa ;)
Potikan irroittamista ei tarvita, modaamalla vaan poistaa potikan mekaanisen liikkeen aiheuttajan.
Niinpä joo, tottakai. :D
Modasin tosiaan tuossa eilen Hyperionin servon kameratelinettä varten. Potikka ulos, stoppari päärattaan alta pois, servovarren tilalle 450-reksin perävedon pikkuratas, siihen kiinni samaisen kopterin autorotaatioratas ja potikka tämän ison rattaan kanssa samalle akselille. Tyhmyydestä tosin sakotettiin taas, kun juotin potikan samalla tavalla johtoihinsa kiinni, kuin se oli servon sisällä. Yksi ylimääräinen ratashan tottakai käänsi servon liikkeen... Eli käytännössä servo pyöritti potikkaa väärään suuntaan. Väänsin kaksi kertaa systeemini solmuun, kun servo jatkoi pyörimistä löytämättä asetettua paikkaa. Hankala löytää, kun lähtee väärään suuntaan... :P Lopulta sentään äkkäsin kääntää kaapelin toisin päin potikan kyljestä ja homma lähti pelittämään. Pistän kuvaa hökötyksestä, jahka saan sen kokoon. Mukavasti riittää vääntöä tuosta servosta näin suurella alennusvaihteella! :o
-
Viimeisin kokemus minulla on Hyperionin DS16-servosta... Kohta jossa moottori ei pöyri ollenkaan on äärettömän pieni, eli tärisevällä potikkakädellä moottoria ei tahdo saada oikein pysymään pyörimättä. Ja sen hitaan pyörimisen kohdankin löytäminen on äärimmäisen hankalaa.
Nuo Hyperionin servot on ohjelmoitavia ja niissä on myös deadbandin säätö 0-16 uS, oletuksena näytti olevan 2uS.
Kokeilin äsken eikä tuo 16uS maksimi anna käytännössä paljonkaan lisävaraa, kun koko skaala on se 1000uS...
-
Edit. monikierrostrimmeri vois olla parempi vaihtoehto tuolle potikalle. ^
Näköjään vielä sellanen riski noissa 360 pyörivissä gyrovakautetuissa telineissä että laskeutuessa yrittää korjata niin kopteri taas vääntää omalla gyrollaan vastaan. Pitäisi olla vielä joku systeemi joka joko sammuttaa tuon servon kun kopteri on maassa tai radiolla saisi tuon servon päälle. Kytkin voisi toimia ihan vaikka niin, että tuossa akselissa olisi hieman klappia ja kopteri painaisi maassa akselin alla olevan lukkiutumattoman (off/on) painokytkimen pohjaan.
Saisikohan tuollasen kolmella akselilla vakautetun kameratelineen nousemaan 450:n mukana? Moottorissa on vähän vakioa enemmän jerkkua (475 W).
Esim. jotain tähän suuntaan:
- Pannaukseen GWS35 (http://www.pololu.com/catalog/product/948) ja halvin mahdollinen gyro (esky?).
- Tilttaukseen joku halpis servo ja gyro. Tämäkin servo saisi olla sellanen, että jäisi siihen kohtaan johon se jätetään, eli ei palaisi keskelle.
- Roll: GS-1 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6697.0) tai vastaava kötöstys servolla ja gyrolla joka ei shiftaisi.
- Ohjaukseen Eskyn 35 Mhz radio ja vastari (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10779).
- Kameraksi kevyin mahdollinen, jossa IS ja liveview. Livekuva alas A/V outista. Kamera kiinni pohjalevyyn, joka kiinnitetään telineeseen kovalevyistä tutuilla silikonitassuilla. Downlink vain esikatseluna helpottamaan kameramiehen tähtäilyä.
- Downlink tällä (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1555.msg14117#msg14117), tosin paremmilla antenneilla.
Koko setti omalla akulla toimimaan täysin kopterista riippumattomana. Mitähän luokkaa tulee painoa? Onko mitään mahdollisuuksia onnistua tuollasella pikkukopulla?
-
- Tilttaukseen joku halpis servo ja gyro. Tämäkin servo saisi olla sellanen, että jäisi siihen kohtaan johon se jätetään, eli ei palaisi keskelle.
Tyhmien kysymysten kerho jatkuu. Nyt kun mietin uudestaan, niin eikö tuon pitäisi olla juurikin joko "continuous rotating servo" tai "proportional servo"?
Kopterissahan perää ohjataan normaalilla servolla, joka aiheuttaa kulmakiihtyvyyden lapakulmien muutoksella (servolla säädetään kiertävää voimaa -> kiihtyvyys). Eli samaan efektiin pitäisi olla tuollainen servo, jossa pyörimisnopeutta säädetään rate-gyrolla? Ymmärsinkö jotain väärin?
Edit.
Jos tuo toimii, niin voisikohan tuon liikettä rajoittaa jotenkin helposti? Onko sellasia "proportional" servoja, joissa on rajoitettu liikealue, vai pitääkö sellainen tehdä "continuous rotating" servosta? Esim. Roll ja Tilt suunnat vaatisivat omassa ideassa rajoitetun liikealueen.
Tuli mieleen esimerkiksi komparaattorihässäkkä rc-piireillä; Kääntöakselilla potentiometri, liuku toimisi komparaattorin sisääntulona. Äärilaidoista tulot (toinen suoraan, toinen invertoituun) komparaattorille, jossa referenssit molemmille. RC-piireillä tai ihan oskillaattorilla sitten tekisi sopivan signaalin molempiin tapauksiin; pitkä pulssi rajoitetaan alle 1,5 mS ja lyhyt pulssi antaisi oskillaattorista yli 1,5 mS. Ääriasennossa servo siis jäisi paikalleen/nykyttämään hiljaa eestaas, mutta voisi lähteä takaisin normaalisti.
uC:lla tuo kyllä voisi olla helpompi toteuttaa kun saisi hidastumaan ennen pysähdystä ja esim. gyron liukumisen voisi estää palauttamalla servon hiljalleen keskelle.