Kopterit.net
Tekniikka => Lentotaito => Aiheen aloitti: z0tis - 30 Lokakuu, 2008, 20:36:15
-
Terve, olen vasta vähänaikaa sitten aloittanut kopteriharrastuksen, ostin ensi koptereiksi belt cp:n ja honey bee 1:kösen harjoituskopteriksi, olen yrittänyt harjoitella honeybeellä leijuttamista mutta siitä ei meinaa tulla mitään, monet ovat sanoneet että noi honey beet on niin leluja että siks niillä ei onnistu oikeen kokeneemiltakaa lentäjiltä leijuttaminen mutta en sitte tiedä onko toi vaan huonojen lentäjien kommenteja :P.
Pysyn iha kohtalaisesti honey beellä ilmassa kun lentelen nokka edellä (tosin vaihtelevalla menestyksellä ja yleensä kone tulee rytisten jossainvaiheessa alas, mutta onneksi on heinäpelto tuossa vieressä minkä päällä lentää niin ei mene ihan paskaksi aina) mutta sitten kun pitäs leijua sillä niin tuntuu että tuhoan sillä vaan enemmän kopteria kun kunnon lentämisellä, yleensä saan nostettua koneen noin 30cm-1metri ja hetken se pysyy siinä ihan hyvin hansakassa kunnes nokka painuu alas ja en saa korjattua ajoissa vaan se tulee vauhilla hieman kaaressa alas kun yritän korjata sitä takaisin suoraksi.
Onko tässä nyt vaan kyse harjoituksen puutteesta vai siitä että noilla honeybee kokoluokan "lelu" koptereilla on vaan melkeen mahoton lentää mitenkään järkevästi?
En ole uskaltanut vielä kokeilla belttiä kun pelkään että se tulee kanssa ekan leijutusharjoituksen aikana rytisten alas ja ei millään viittisi ostaa uutta kopteria joka lennätyskertaa varten.
Olen harjoitellut heli-x simulaattorilla lentämistä noin reilut 5h ja siinä lentäminen ja leijuminen onnistuu ihan hyvin ilman kokoajan väärinpäin laskeutumista. Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa? pitäsikö vaan rohkeasti ottaa belt laatikosta ja laittaa harjoitusjalakset ja kokeilla leijuttaa sitä? onkohan sitä helpompi lentää / leijuttaa kun noita harjoituskopuja?
-
Todellakin, belttiä en ole kokeillut mutta kyllä varmasti 10000 kertaa parempi/helpompi lennettävä kuin hani bii, itselläni oli hani bii cp2 ja sillä kyllä saa heittää vesilintua... niin onneton kapistus kun voi olla...
Beltillä vaan varovasti leijumaan, harjotus jalakset on kyllä hyvät, tosin jos sulla on nyt hanibiissä niin sen kokoset ei enää taida riittää belttiin kun on paljo isompi.
Ja eteenpäin lento onkin helpompaa kuin leijutus.
Itse sain pamautettua rexin kuuseen tänään ja se on kappaleina pöydällä, osia varmaan saa vasta ensiviikolla :)
Mutta otahan beltti käyttöön ja laita se hani hyllylle.. siihen ei kannata laittaa rahaa enempää, laita rahat siihen belttiin jos torppi tulee ;)
-
Huhupuheita, mitä tahansa konetta osaa lentää kun harjoittelee. Eroa parempaan koneeseen lähinnä siinä että samojen liikkeiden tekeminen vaatii vähän enemmän töitä tikkujen kanssa, lähtevät nimittäin vaeltelemaan ja heijaamaan helposti linkistön klapin takia.
Vinkki: Jos paikkakunnalla kokeneempia harrastajia, voi kysyä josko haluaisivat auttaa säädöissä ja trimmauksessa. Belteissä ym. muovirimpuloissa on tärkeää että säädöt on kohdillaan ja linkistön klappi minimoitu. Kone on hyvin säädettynäkin kohtuu haastava lennettävä aloittelijalle, puhumattakaan pieleen menneiden säätöyritysten jälkeen (Ei tarkoita etteikö aloittelija saisi konettaan säätöihin huolellisesti opiskelemalla säätöjuttuja).
Ensimmäisille testilennoille laita harjoitusjalakset, ota sitten pois kun saat laskeuduttua koneen kohtuu suoraan.
Jos haluat tosissaan harrastaa, suosittelen opettelemaan leijutuksen beltillä ja panostamaan parisataa lisää parempaan koneeseen. Belttiin kannattaa päivittää korkeintaan gyro ja peräservo, muut päivitysosat on turhaan pois paremman koneen budjetista.
Väärät vehkeet = itkua, ärsytystä ja tyhjä lompsa
Oikeat vehkeet= hauskaa, helppoa ja stressitöntä vapaa-aikaa ( + tyhjä lompsa ;))
Ja on omaa kokemusta, aloitin Caliber m24:llä ja Hornet CP:llä. Jos olisin aloittanut 600N:llä, olisin ollut tällä tasolla jo pari vuotta sitten.
-op-
-
Juu tuolla honeybeellä ei enää hirveesti lennetä ku katkes tuo peräsin tänään ja sen korjaaminen ei onnistukkaan tuossa enää ku ostamalla kokonaan uus koppa.
Tarkoitus olisikin nyt eka harjotella perusteet näillä "huonomilla" koptereilla ja sitten ostaa itselle jonkinsortin "parempi" kopteri kuten t-rex (sitä nuo kaikki tuntuu kehuvan) mutta ei nyt viittis ihan sijottaa aluks 800-1000€ kopteriin ennenku on varma olo että tästä tulee ylipäätään mitään, nopeesti siihen touhuun kyllästyy jos ei siitä lentämisestä tule mitään muuta ku hajonneita osia 30sec lennon jälkee. oon nyt tolla honeybeellä ehkä päässy ilmassa olemaan yhteensä semmoset 20-30min ja korjannu sitä 10h.
Onko tuo beltti kuinka vakaa? lähteekö helposti vaeltamaan leijuttaessa?
En tiedä kuinka hyvä simu tuo heli-x on tuohon harjoitteluun mutta tuntuu se ainakin paljon realistisemmalta kun tuo FMS joka lähinnä tuntuu vitsiltä (ei, en usko että vaikka fms:ässä osaan tehdä kaikenmailman temppuja niin ne oikeella kopterilla luonnistuis ihan niin nätisti)
tuossa leijuttelussa tuntuu kaikista vaarallisimmalta se kun kopteri lähtee valetamaan ja sitten yrittää korjata niin se alkaa "syöksyä" 1 metrin korkeudesta alespäin ja kun sitä yrittää korjata ja jotenkuten onnistuu niin kopteri saa vaan lisää vauhtia ja pamahtaa lujaa maahan, silleen meinaan hajos tuo honey bee, aattelin aamulla mennä vähän harjottelemaan pihalle leijutusta kunnes se karkas käsistä ja loivassa kulmassa syöksy yllättävän lujaa maahan ja oli ihan palasina
-
Muutes minkäslaista kopteria vispilä sitten suosittelisi tämmöiselle alottilijalle?
-
Ja kun belttiin päivittä gyrön yms niin ne voi siirtää sitten vaikka siihen reksiin...
Siitä syöksystä, ei kai se auta kuin yrittää korjata, pitää sellaisella kokeudella ja paikalla lennättää että vahingot olisi minimissään, esim juuri heinäpelto.. jossa on vielä korkeaa heinää, ja ne jalakset auttaa tosi paljon tuossa leijuttelu homassa, kun itse aloittelin... kone vaelsi pitkin maata ja vähän ilmassa, ilman niitä olisi ollut lavat maassa monta kertaa.
Rexissä niitä en pitänyt kuin varmaan vajaan akullisen, sillä oli paljon paljon helpompi leijuttaa ja pitää se paikoillaan, laskeutua ja nousta.
kokeilemalla se selviää että kuinka paljo helpompi se beltti on veivata :)
Ja joo, se fms on aika vitsi... mutta kyllä niilläki hyvin oppii liike-suunnat.
Itse kerran kokeilin ja paiskasin sen levyn metsään. Latasin sen ilmaisen simun johon oli linkki tuolla simut osiossa. Sitten aerofly professional (en kerro mistä ^^)ja nyt ostin phoenix rc:n
veikkaan että vispilä ehdottaisi niitä kahta mitä kaikki muutkin ? ^^
Minititan tai T-rex ? :P
-
Muutes minkäslaista kopteria vispilä sitten suosittelisi tämmöiselle alottilijalle?
Vaikka tämä olikin ehkä suunnattu Vispilälle, niin vastaan silti oman mielipiteeni. Riippuu lompakon paksuudesta. T-Rex 450 ja minititan on hyviä kopuja molemmat ja niistä riittää iloa pidemmällekin. Isompi kopteri on kuitenkin vakaampi ja samalla myös käytännössä helpompi lennettävä, joten T-Rex 500 on myös hyvä vaihtoehto. Tietysti samallahan sitä ostaa jo melkein T-Rex 600:sen... itse alotin 450:sellä reksillä ja vaihdoin sen sittemmin 600:seen ja aloin kehittymään paljon nopeammin.
Mutta pitäisi kait tuolla Beltillä saada jo fiilistä, että millasta tämä homma on ja sitten voikin säästää parempaan kopteriin. Mutta kuten Vispilä jo mainitsikin, niin halpa kopteri kannattaa pitää halpana eli siinä vaiheessa kun tuntuu, että tuo ja tuo ja tuo pitäs ostaa/päivittää/vaihtaa, niin vaihda koko kopteri.
-
...eli siinä vaiheessa kun tuntuu, että tuo ja tuo ja tuo pitäs ostaa/päivittää/vaihtaa, niin vaihda koko kopteri.
Näin on.
-
Onko esim tommosel trex 450 kuinka paljon eroa belttiin esimerkiksi? käsittääksenihän ne on saman kokoluokan kopuja, trex sitten on vaan vakaampi ja parempi lennättää ja kestävempi?
-
itekki alottelin tämän harrastuksen Beltillä.. se oli mielestäni iha hyvä lentää/leijuttaa, sit jossai vaihees kokeilen kaverin Hani Piitä ni se oli iha mahoton vehje... suosittelen jättää sen hani piin vaikka hyllyy. ;D varovasti alat treenailemaa beltillä
-
Niin no siis sitä ihmettelen ku en meinaa oppia tuota honey beetä lentämää en sitte millään, tai onnistuu se lento kunnes jossainvaiheessa se karkaa joko omasta virheestä / tuulesta niin kauas että alkaa pelto loppua ja autotiet ja asunnot lähestyä et on pakko tehä pakkolasku ettei osu mihkää autoon / ihmiseen (ilmassa on muuten aika vaikee hahmottaa tuota etäisyyttä, meinaan on pari pakkolaskua tehty jotka on omasta arviointi virheestä lentäny autotien toisellepuolelle) :D onneks ei oo osunu sentää mihkää autoon, vois tulla kallis honey pii
-
Honey Beestä ei ole kokemusta, oma eka kopteri oli walkeran 1#b, joka on karvan verran isompi kuin tuo, mutta muuten taitaa olla samanlainen sähköperäinen rimpula.
Samanlainen tunne oli tuon lennättämisen kanssa, että sujuu kun sujuu, mutta kun mennään niin mennään.
Sitten hommasin Walkera 4#3:n, joka oli vielä vaikeampi lentää kuin 1#B mutta sitä on vaikeampi saada rikki joten harjoittelu ei keskeytynyt yhtä usein ruuvailemiseen.
Sitten olikin reksin aika (450) ja ero on suuri. Toki reksinkin saa tonttiin, mutta ohjauksen ja lennon loogisuuden ero on iso. 1#Bllä lentäminen tuntuu vähän kuin ohjailisi kumilangoilla, ja reksi tuntuu olevan siinä oikeassa kepissä kiinni. Reksillä voi melkein joka lentokerralla kokeilla jotain uutta kun se ilmassa pysyminen ja perän ajaminen on sillä niinpaljon helpompaa.
Kopterin vaihto antoi ison hyppäyksen lentotaitoon, paljolti itsevarmuuden vuoksi, kun alkoi _luottaa_ kopteriin. Mutta viljalti vaikutti myös se, että lopetin lentämisen muualla kuin isoilla avoimilla paikoilla. Alussa tarvitsee korjaamiseen aikaa ja sitä antaa minusta parhaiten korkeus jos näkö vaan on kunnossa.
Kokeilin sitten kuukauden reksiä lennätettyäni taas 1#B:tä, eikä se helppoa ollut vieläkään.
Harjoitusjalaksista myös heti eroon kun se käy edes mielessä. Ei ne kuitenkaan kovin monenlaiselta torpilta pelasta, ja haittaavat lentelyä/hahmottamista ainakin minulla ihmeen paljon.
Simua alle, avoimelle paikalle, ja beltti rohkeasti taivaalle. Pelkääminen haittaa lentämistä.
-
>> Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa?
You can work towards something like this (both sim and real heli)
http://www.youtube.com/watch?v=SpB5F-xISU8 (http://www.youtube.com/watch?v=SpB5F-xISU8)
This may be quite difficult, it may take weeks or months until you can hold it in place.
Start from tail in hover. Turn it a little bit and stop. Turn it a little bit more...
If you're able to hover well at any angle, many things later on become much easier.
And, forget about ESky products...
-
Jos sen koneen hahmottaminen ja oikeiden korjausliikkeiden tekeminen on vilä hakusessa, niin simua simua vaa ;)
Itse olen harjoitellut nyt simulla leijuttelemaan nokka poispäin... ja kun sen opin simulla, nin aloin sitten koittaa sitä kopterilla.
Aina jos kopteri alkaa karata / vauhti kiihtyä. Otan sen maahan ja aloitan alusta.
Mitään taivaslentoa en ole edes ajatellutkaan vielä ;)
~20 akullista takana ;)
Ja itse en näe mitään syytä miksei pikkukopteritkin kävisi ensikoptereiksi... => kuten uusi tuleva trex 250 tai GAUI 200 yms... Eihän niillä toki opi kaikkea niin nopeasti kuin isoilla. Menee ainakin itsellä hurjan kauan opetella pitämään moista paikallaan, kun on niin liukas ;)
Ja saako siitä honeypiistä / ohjaimesta millään rajoitettua liikeratoja? Itsellä auttoi hurjasti, kun sain liikeratoja pienennettyä. Ei ole niin nopea liikkeissään.
-
ei nuista eskyn paskoista mitåän löydy, 2 vipua ja pari reverse kytkintä... Niin ja "trimmit"
-
ei nuista eskyn paskoista mitåän löydy, 2 vipua ja pari reverse kytkintä... Niin ja "trimmit"
onko ideaa / mahdollista työntötankoja siirtää niin että lento rauhoittuisi? => eikö lennokeissa ainakin moinen pelaa?
-
>> Oisiko jollain jotain vinkkejä miten tästä jatkaa?
You can work towards something like this (both sim and real heli)
http://www.youtube.com/watch?v=SpB5F-xISU8 (http://www.youtube.com/watch?v=SpB5F-xISU8)
This may be quite difficult, it may take weeks or months until you can hold it in place.
Start from tail in hover. Turn it a little bit and stop. Turn it a little bit more...
If you're able to hover well at any angle, many things later on become much easier.
And, forget about ESky products...
Ja sama toiseen suuntaan :p
Saisipa itekkin pidettyä nuin paikoillaan, ^^
-
and once you get bored, you set up your heli for 3D and then try this again ;D
-
Honeybee itseläkin aluksi ja oli harrastus melkein loppu siihen paikkaan. Mutta
pitkän kädenväännön (itseni kanssa) jälkeen ostin Beltin ja on se ihan mielettömästi helpompi lentää.
On kyllä sen jälkeen tullut Lama V3 ostettua harjoitus kopteriksi.
Joo laita se honeybee kirjahyllyyn ja ala leijjuttaan Belttiä. Honeybeen radiosta saa ihan kohtuu hyvän kamera telineen jos sellaisen haluaa.
nimimerkillä: Kokemusta on
-
Belt vastaan Rexä/Titan, uskon kyllä ettei kukaan osaa kaiken kattavaa vastausta täällä antaa. Jotta tämä saataisiin selvitettyä, yhden pitäisi ostaa kaikki, laittaa jokaiseen samat sähköt ja tehdä säädöt kaikkiin yhtä tarkasti. Mä oon koettanut jokaista, rexä löytyy ihan omasta takaa. En voi sanoa että mikään tähän asti koettamistani belteistä tai titaneista olisi toiminut hyvin, tosin en usko että kovin moni niiden koneiden omistajista on käyttänyt yhtä paljon aikaa ja rahaa säätämiseen kuin minä olen omaani käyttänyt.. Oon ehkä 8:aa eri titania koettanut, jokainen on toiminut eri tavalla. Paria Belttiä olen myös koettanut, paras niistä toimi yhtä hyvin kuin huonoin koettamani Titani, joten mun on mahdotonta kommentoida Beltin toimivuutta koska en ole ikinä sellaista alusta asti säätänyt ja päivittänyt.. :).
Jos rahalle haluaa eniten vastinetta, niin on oltava hyvät sähköosat, mutta hyvien osien kanssa ei ole enää mitään järkeä käyttää muovista rimpularunkoa.
Olen melko varma että Beltti kaikki osat päivitettynäkään ei lennä yhtä hyvin kuin rexä/titani/Beam ym..
Ja edelleen, aloittelijan on täysin mahdollista oppia samat asiat vaikka tiilellä jossa on lavat kiinni mutta sitten pitää hyväksyä ongelmien määrä ja hitaampi oppimis tahti.
Jos mun pitäs suositella kolmea eri konetta, olisivat varmaankin
- Beam E4
- Trex 500
- Trex 600E
-op-
-
Onko sähköllä ja polttiksella paljon eroa noissa trexeissä? Itse oon aatellu et ostasin sähkö rexin jossain vaiheessa.
Vispilä suositteli 500 ja 600 sarjalaisia, eiks ne oo aika paljon isompia ku toi 450 sarjanen? En ehkä itelle haluis niin isoa kopteria ku mietin että missä hemmetissä sitä säilyttäs ja jos sen tahtos johki mukaan nii veis autosta suurimman osan tilasta, onko noi isommat sit paljon helpompia lentää ja hallita ku esim 450 tai 250? ja onko 250 enemmäksee vaa sisäkäyttöön?
-
no näinhän se aina on että mitä isompi kone sen vakaampi/helpompi lentää, vielä ku mättää niihin laatuosia.. toi 250Rex taitaa tosiaan olla sisäkäyttöön, jollei ole tyyni ilma.. muut sitten vastailkoot noihin muihin kysymyksiin...
-
tuolla t-rex 250 keskustelussa jo vähän puhuin... mutta ainakin oman GAUI:n myyjä kertoi lennättäneensä pikkukirppua tuulessa. On kuulemma mukavaa ;)
kopterissa on vain 2s akkukin, mutta tuntuu siinä ruutia olevan.
mielestäni todella vakaa ja hyvä lennettävä. (pysyy ~1m x 1m x 1m "kuutiossa" leijuntaa)
-
Onko sähköllä ja polttiksella paljon eroa noissa trexeissä? Itse oon aatellu et ostasin sähkö rexin jossain vaiheessa.
600:nen on pienin reksi, jota saa polttomoottorilla.
Vispilä suositteli 500 ja 600 sarjalaisia, eiks ne oo aika paljon isompia ku toi 450 sarjanen?
500:sen roottorin halkaisija on jotain 90 cm ja 600:sen 135cm. 450:sessa on 70cm eli onhan ne isompia. 500:nen ei kuitenkaan näytä kädessä paljon isommalta, mutta lento-ominaisuuksiltaan on isompi. 600:nen taas ihan eri luokkaa.
En ehkä itelle haluis niin isoa kopteria ku mietin että missä hemmetissä sitä säilyttäs ja jos sen tahtos johki mukaan nii veis autosta suurimman osan tilasta, onko noi isommat sit paljon helpompia lentää ja hallita ku esim 450 tai 250? ja onko 250 enemmäksee vaa sisäkäyttöön?
On paljon helpompia. Olettaen, että kopteri on hyvin säädöissä ja laadukkaista osista kasattu, niin sitä vakaampi se on mitä isompi roottorin kehän halkaisija. Isompi käyttäytyy rauhallisemmin ilmassa eikä välitä pienistä tuulen puuskista. Roottorin vakauttava hyrräefekti on suurempi ja painoa tietty isommassa enemmän. Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.
-
Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.
Niin on hintakin ;)
Jos on budjetti tiukalla, niin voin itse kyllä suositella pikkukopterieta... kunhan ovat yhtään laadukkaista osista.
Minulle kun väitettiin tuon ~300g painavan kopterin olevan liukas kuin ankerias. Niin en tahtonut millään uskaltaa lennättää. Mutta sekän pysyy paikallaan miltei itsestään ;)
-
Eihän nyt 600:sen ja 250:sen (ton kokosta en ole koskaan kokeillu) lento-ominaisuuksista voi puhua samassa lauseessa, kun ovat niin paljon eri laitteita.
Niin on hintakin ;)
Joo, mutta en tarkottanu "mollata" 200:sen kopterin ominaisuuksia vaan ne tosiaan on niin erilaisia. Mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että jos osaa lentää tommosella pikkukopterilla hyvin, niin taatusti pysyy isompi kopteri hanskassa ja hienosti. Siksi onkin omalla tavallaan hieman käänteistä, että harrastuksen alkuvaiheessa on usein käsissä se kaikista vaikeimmin lennettävä peli (vaikka se ei olisikaan ESky). Tämä tietysti usein juuri kustannussyistä.
-
Mitä isompi kopteri sen mukavampi korjata ja säätää, ruuvit ei hajoa niin helposti, on enemmän tilaa vetää sähköt ym.
500:nen on aika kompaktin kokoinen, lennossa huomattavasti vakaampi kuin 450, mutta ei silti yhtään liian iso säilytettäväksi ja kuljetettavaksi. Akutkaan ei ole kovin isot eikä kalliit, 6s2500 on sopiva koko.
-op-
-
Muuten tosta vielä ku vispilä sanoit että paras beltti mitä oot lentäny oli huonoimman titanin tasonen nii puhutko nyt ihan peruslennätyksestä vai lensitko 3d:tä ja rääkkäsit konetta huolella? Tuohon 3d:hen on vielä tietty itellä vielä pitkämatka, vai onko noilla ihan perus lentämisessäki hirveitä eroja?
-
Perus ympyrän ja kasin ajosta puhuin, koska kumpaakaan ei oltu säädetty 3d säätöihin. Kummassakin oli joku halpa kiinan gyro, perä oli todella epätarkka, heittelehti edes takas, olis varmaan päästänyt helposti irti rasituksessa. Lapakulmat oli täysin väärät. En olisi uskaltanut edes koettaa selällään. On niin paljon osista ja säädöistä kiinni koneen ominaisuudet.
-op-
-
Nyt on sitten itellä ensimmäinen leijuttelu harjottelu belt cp:llä tehty, Kopterin sain pidettyä suht ehjänä (jännästi osu takapyrstö välillä aina maahan pikkasen ja heitti muutaman kiven, sain myös yhen päähäni ja tosta tuli muutama naarmu toho taka lapoihin mutta ei kummempaa) Mutta aika vaikeelta se tuntu, yritin leijutella ihan matalalla mutta aina ku nostain kopterin ilmaan se lähti seilaamaan johki suuntaan sivuttain. En tiiä johtuuko tuo sitten siitä että aika varovaisesti annoin kaasua myös ku hieman pelotti (tiedän että näitä lennättäessä pelkääminen on vaan haitaks) mutta tavotteet oli nyt tyyliin siinä ettei toi menis ihan paskaks heti ekalla kerralla, ois meinaan iso kynnys lähtee nyt tilaamaa jotain t-rexiä ku ainoot kopterikokemukset on ne että kopterilla voi lentää ekan ja vikan kerran ja se on sit siinä koska on noita pienempiä koptereita tullu jo rikottua ja rahaa niihinki tuhlattua.
Mimmonen ois sopiva korkeus alottaa leijuttelu? yritin ite jossain about 15cm korkuudella sitä pitää mutta siinä oli haasteena just se että vaikee saada tasasesti pidettyä sitä korkeutta ja sitte se seilaaminen, onko säädöissä vikaa vai pitäskö se vaan osata korjata jotenkin? ku kattelee noita kaikenmailman youtube videoita nii niillä ne kopterit pysyy ihan nätisti paikallaa ja niitä ne pyörittelee sitte ympäri paikallaan. Meinaan että jos nostan korkeuden johki 1 metriin ja alkaa tommonen seilaamis efekti nii siitä ku se seilaa sivuttain suht lujassa vauhissa maahan nii siinä mennää helposti maaha osuessa ympäri
-
Muistelisin, että 450:sella reksillä alko olla leijuttaminen helpompaa kun se oli noin metrin korkeudessa. Sillon ei enää tule sitä maaefektiä. Tosiaan, jos koneen yrittää nostaa liian varovasti ilmaan niin se pyrkii lähtemään maata pitkin johonkin suuntaan. Rupesin jossain vaiheessa "nykäisemään" koneen irti maasta, että ei ois harjotusjalasten varassa menny ympäriinsä maassa. 15 cm on tosi vähän ja varmasti vaikeeta. Noin matalalla pyöritteleminen hallitusti vaatii taitoa. Totta on, että korkeammalta ei ne harjotusjalakset enää pelasta ja kopteri kerkeää kääntyä vaikka katolleen, mutta rohkeasti vaan! :)
-
Itse sain neuvoksi ekoilla leijutuksilla nostaa kopteria hitusen ilmaan ja koittaa pitää pystyssä, eikä välittää siitä että lähtee seilaamaan vasemmalle. Ekan akullisen "leijuttelinkin niin että olin n. 5cm ilmassa ja koitin pitää kopteria pystyssä, ettei kaadu, seilasi kyllä vasemmalle, mutta tipautin alas ja nostin takas eteeni sen ja taas hitusen ilmaan jne...
Tuo tuntui aika hyvältä tavalta, olisin ollut ihan lukossa jos olisin korkeammalle nostanut ekoilla kerroilla ::)
-
Juu kiitoksia neuvoista, huomenna pitänee lähteä uudelle koeajolle kun on kerta vapaapäiväkin, toivotaan että kopteri säilyy ehjänä :) ajattelin kokeilla semmosta 50cm korkusta leijutusta ku siinäkorkeudella toivottavasti noi harjotusjalakset vielä pelastas, tein muuten nuo harjotusjalakset tommosesta 16mm paksusta 80cm pitkistä sähköputkista, ainaki tuntus et ne ois jämäkämmät ku nuo kaupan pikkuset
-
Juu nyt on taas jonkuverran leijuteltu belttiä jos tuota nyt voi leijutteluks kutsua, aika vähän aikaa saan sitä pidettyä ilmassa :( kopteri tuntuu hakevan voimakkaasti vasemmalle sivuttain sekä taakseppäin, tuntuu tosi vaikeelta saada sitä pidettyä aisoissa, onkoha painotus jotenki pyllyllää noiden harjotusjalasten takia? tosin muutaman kerran tulin sen verran sivuttain alas että ilman jalaksia ois jääny lavat sinne kentälle
-
ootkos jo trimmannu tuon kopterin? jos et niin trimmaamalla hävittää noita vaelluksia, swashin linkkejä säätämällä.. radion trimmeihin ei kannata puuttua, ne pienentää servon liikealuetta.
-
Muistakaa se että kopteria "ei pysty" nostamaan suorassa ylös. Eli se lähtee aina joko vasemmalle kyljelle tai oikeelle kyljelle kulkemaan, riippuu millä puolella ja mihin suuntaan peräroottori puhalta.
Eli kun kopteri nostetaan maasta ylös, nostetaan se aina pikkaisen kallellaan. ts. vasen jalas lähtee ensinnä maasta ja sitten vasta oikea. Sama juttu kun leijutaat kopteria paikallaan niin se ei koskaan ole vaakasuorassa vaan aina pikkaisen kallellaan..
Miksi??
No siksi että meillä on peräsin roottori joka puhaltaa ihan helkutisti ja näin ollen painaa kopteria suuntaan (yleensä) vasemmalle ja tästä syystä tämä voima pitääkin kompensoida kallistamalla kopteria hitusen oikealle.
Tämä sama efekti esiintyy myös oikeilla koptereilla. Ja jos katselette että kuinka ne lähtee ilmaan tai leijuu.. Hmmmm huomaat suuren yhtäläisyyden ;)
--jp
-
Mistäs nuo " swashin linkit" löytyy? oon aika uus tän harrastuksen parissa ja siks vähän hukassa vielä, ja en voi ainakaa kehuja antaa tolle beltin manuaalille ja sen epäselville mustavalkosille kuville mistä ei ota paremmillakaa silmillä mitää selvää. Epäilisin ite että tarkotat niitä 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille, olenko oikeassa?
-
Ei vaan ne 3 linkkiä jotka tulee servoista ja jotka menee sinne swashiin, josta sitten lähtee erinäinen määrä kaikkea muuta ylöspäin.
Pidennä siltä suunnalta linkkiä minne kopteri vaeltaa, tai lyhennä vastakkaiselta.. kuitenkin niin ettei swash ole liian ylhäällä/alhaalla :D
-
Miten tää "linkin" pidentäminen/lyhentäminen käytännössä tapahtuu? Löysin edestä yhen servon ja koneen keskeltä vasemmalta ja oikeelta yhen
Ja muuten onko nuo sitten mistä aikasemmin puhuin ne 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille nii säädetäänkö niille sitte ne lapakulmat?
-
Miten tää "linkin" pidentäminen/lyhentäminen käytännössä tapahtuu? Löysin edestä yhen servon ja koneen keskeltä vasemmalta ja oikeelta yhen
Ja muuten onko nuo sitten mistä aikasemmin puhuin ne 2 linkkiä jotka menee lavoilta tuonne ylös nupille nii säädetäänkö niille sitte ne lapakulmat?
Linkkiä saat pidennettyä tai lyhennettyä ottamalla toisen pään irti pallosta ja kiertämällä vasta- tai myötäpäivään.
Niillä kahdella pisimmällä linkillä (tai lyhyemmillä) säädetään tosiaan lapakulmat. Kannattaa lukea käytännön toimenpiteet osiosta CCPM säätöohje.
-op-
-
Luin ton CCMP säätöohjeen mutta en hirveesti saanu siitä irti ku tässä vakio radioissa ei oo kauhee kummoset settingit, meinaatko nyt tuolla "pallolla" tota swashia? kutsutaanko sitä swahiksi? tota mihi noi kaikki servot menee 2 linkin kautta. Niistä pitäs sitten pidentää / lyhentää tota servosta lähtevää ylempää linkkiä joka tulee "palloon" ?
-
Joo omat sepitykset sitten vielä.
Beltin kokosella leijutus kannattaa tehä ainakin jossain 1,3m sitten kun ei selvästi enää putoile se korkeus niin on hyvä, on huomattavasti vakaampi siellä korkeudessa.
-
Dodiin, nyt ollaan siinä tilanteessa että oikeen tikun kanssa sujuu hommat jo ihan hyvin (uskollisen phoenix harjottelun johdosta) mutta kaasunkanssa on onkelmia, vaikeeta korjata perää kun on tosi vaikeeta saada kopteria pitämään korkeutta, tuntuu että kokoajan mennään joko ylös tai alas, joka tekee sitte perän hallinnasta vaikeeta ku vasemmal tatil joutuu keskittyy korkeuden pitämiseen, onkohan nyt vika vaan beltissä ja vakio radiossa?
-
Minulla on kans ongelma kun perää heilutan niin vahingossa siinä samallla nostan/lasken kaasua :D
Todella ärsyttävää ^^
-
Jos on sellainen radio missä pystyy säätämään tikkujen jäykkyyttä (DX7 pystyy) niin jäykentämällä kaasua, ja toisaalta rudderia niin ei kaasu muutu niin helposti, pystyy ainakin pienentämään väärää ohjausta. Jos tikut ovat liian löysät niin tietty helpommin ohjaa myös väärää suuntaa kun ei ole riittävää vastetta estämässä käsien tutinaa tai vääriä liikeratoja.
Toki kokemuksen myötä oppii paremmin radion tavoille. Toivottavasti.
t.nimimerkki tikut tiukalla
-
Aaa, kätevää... onko tuohon operaation ohjeet ohjekirjassa.. vai onko niin yksin kertainen että ruuvaan tuon etulevyn irti jo sormeilen jotain sieltä? ^^
-
Takalevy pois ja jousien ruuveja säätämällä saa muutettua tikkujen jäykkyyttä.
Onkos sulla kaasutikussa pykälät vai täysin löysä? Jos ei ole pykäliä niin kannattaa lisätä se levy mikä tekee ne. On mielestäni parempi käyttää sillä tavalla, kun vaan ei laita liian jäykäksi.
-op-
-
On pykäliä, tuo helvetin kopterin väpätys häiritsee... ei pysty nauttimaan lennätyksestä :S
-
Itselläni on sileä. Ja se on säädetty suht tiukalle.
Tykkään siitä näin, ne pykälät silloin aikanaan häiritsivät jonkin verran.
Jos en väärin muista niin spektrumin mukana tuli myös sileä kaasutikun "jarru".
Kannattaa mielestäni koittaa ihan itse kumpi tuntuu paremmalta.
Käyttiksessä on ohjeet tuohon tikkujen säätöön. Sivulla 12 ainakin omassa versiossani.
-
Mun mielestä ne pykälät on ihan ***** huonot, ne tekee kaasusta portaallisen, joka on huono asia. Itellä oli sama ongelma, hyvä tyyli on että vaihda peukkkuote kynäotteeseen niin johan paranee. Mutta siis dx7:ssa kun takakannen avaa niin jollain ruuvilla voin sitä jäykkyyttä säätää???
-
enpä ole perehtynt että tuliko mukana.. pitääpä tarkistaa laatikosta ja kokeilla...
Väpätyksen sain korjattua, nyt on uusi ongelma joky löytyy tuolta 450s GF säädöt osiosta.. sää käydä kommentoimassa ^^
-
Ihan riittävästi aloittelijalle.
Trimmitkin vois jättää pois että opettelis säätämään itse kopteria !
-
Joo se beltti on tosiaan paljon vakaampi jo 0.5m korkeudella jos yrittää matalammalla niin se on kuin ylimmäinen pallo kolmenpallontornissa :o
-
Pitää nyt vielä kommentoida tätä vielä. Itse katsoin tämän ekaksi.
(http://www.youtube.com/watch?v=KEYHaEAxL8k&NR=1)
Sitten vain tarpeeksi hitaasti alkuun. Harjoitusjalakset oikein päin, että näkee, kun kopteri kevenee tehoa lisätessä. Simulaattori tuntui tylsältä, joten aloitin suoraan oikealla kopterilla. Rauhallisesti vain aluksi useita akullisia sileän lattian pinnassa liu'uttamalla ja pyörittelemällä eri suuntiin ja tunnustelemalla kopterin käyttäytymistä. Vähitellen pieniä pomppuja ja jossain vaiheessa sitten matalalle ilmaan. Sisällä voi leijuttaa matalammallakin. Aluksi otin varman päälle ja pidin ilmastoinninkin olohuoneesta ja keittiöstä pois päältä.
-
Hieman aiheesta, mutta onko joukossamme ketään joka olisi syntynyt niin sanotusti tikut kädessä? :)
Elikkä ekoista kerroista lähtien "osannut" jotakuinkin ohjata kopteria ilman ongelmia ja saanut sen menemään minne haluaa.
Uteliaisuuttani kysyn ku tuli vaan mieleen...
Itse huomasin, että jotenki simulaattorilla oli vaikeampi lentää kuin omalla kopukallani (Caliber 3).
-
Helppoa se kallistelu on itelle mutta nyt sitten vasta alkanut oppia perää ajamaan ilman että tökkäsee kaasua lisää/vähemmän.. Tuo tikkujen jäykkyyden lisäys saattais auttaa asiaa viel enemmän..
Simulaattorissa kyl onnistuu mikä vaan, mutta oikee kopu ei varmaan "koskaan" oo aivan säädöissä.. aina hieman jotain on.. tiedä sit näistä proo jätkistä... Sillo ei auta aloittelijalla ees syntyy "tikut kädes"
-
Jos ei oo simulaattorilla opetellu niin sanosin että semmosia persoonia ei oo...
Joo ite kanssa tein niin, että aluksi ''ajelin'' lattialla, niin että apujalakset on maassa mutta jalakset ilmassa. Ja sitten ''kenguruhyppyjä'' ................. Ja simulaattori. :) :) :)
-
Helppoa se kallistelu on itelle mutta nyt sitten vasta alkanut oppia perää ajamaan ilman että tökkäsee kaasua lisää/vähemmän.. Tuo tikkujen jäykkyyden lisäys saattais auttaa asiaa viel enemmän..
Simulaattorissa kyl onnistuu mikä vaan, mutta oikee kopu ei varmaan "koskaan" oo aivan säädöissä.. aina hieman jotain on.. tiedä sit näistä proo jätkistä... Sillo ei auta aloittelijalla ees syntyy "tikut kädes"
Ei tuo kaasuherkkyys juurikaan näy taivasajossa. ...Mutta leijunnassa enemmän jos perä ei pidä kunnolla.
-
Nytkun on kunnon kopterit ja jonkunaikaa niillä lennely niin nyt voin jo itse vastata näihin.
Ero ei säädöissä olevan belt cp:n jota lentää vakio radiolla ja kunnon kopterin välillä on huima, jo pelkästään se että radiosta ei saa säädettyä mitenkään fiksusti itselle sopivaa lapakulma ja kaasukäyrää tekee lentämisestä paljon haastavampaa, noita honey been tason koptereita en suosittele kyllä kenellekkään, vaikka en olekkaan semmosta nyt päässyt vähään aikaan kokeilemaan ja testaamaan joko sitä osaisi lentää.
Harrastus on paljon mukavampi kun on kunnon vehkeet, sitä vaan on alottelijan hetken innostuksesta todella vaikea lähteä hommaamaan tonnin vehkeitä kun ei tiedä edes kiinnostaako harrastus pitemmän päälle vai ei.
Belt CP:llä itse onnistuin kyllä lentämään ilman torppejakin jopa mutta lentäminen oli lähinnä varovaista leijuttelua, ja mikäli siihen olisi hommannut paremman gyron ja radion olisi silläkin varmaan pystynyt jo taivaslentoon, 3d kopteriksi siitä ei olisi ollut, tai olisi saanut vaihtaa 70% osista ja moottorin ja noparin. Alottelija voi silti mielestäni aloittaa belt cp:n tasoisella kopterilla ja simulaattorilla, sillä jo pääsee sen verran leijuttelemaan että tietää kiinnostaako kyseinen harrastus itseä pitemmänpäälle vai ei ja sitten hommata kunnon vehkeet jos siltä tuntuu, onhan se selvä asia ettei 200€ kopteri ole yhtä hyvä kun 1000€ kopteri mutta eipä ole hintakaan niin kova.
Nyt on itsellä Trex 450 ja 500, niihin olen ollut erittäin tyytyväinen, kopterit ovat vaikaita ja jopa tottelevat tikun liikkeitä kohtuullisessa ajassa ;)