Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Tohtori R - 01 Heinäkuu, 2016, 13:02:54
-
Pientä akkuvertailua G380 kokoluokkaan
Vertailtavat akut on seuraavat:
GensAce 6s 1800mAh 45c
SLS 6s 1800mAh 45c
SAB 6s 2100mAh ?c
ensinnäkin koko kaikissa on suunnilleen sama. SAB on pari milliä genssiä leveämpi mutta muilta mitoiltaan sama. SLS taas on genssiä muutaman millin pidempi mutta muuten sama.
Painosta ei tietoa mutta tuskin noissa montaa gramma heittoa on.
SAB akku tulee tollasella tasausliittimen vahvikkeella jonka koin olevan tiellä ja revin pois samantien. Tiedän kuitenkin että toiset jopa asentaa itse tollasia eli hyvähän se on olla. on silikoonilla kiinni eli pois saa helposti.
Mulla on noita genssejä monta ja eri verran syklejä ajettuja
uudempi genssi jossa syklejä 49kpl ja otettu käyttöön 1.11.2015
vanhempi genssi jossa syklejä 119kpl ja otettu käyttöön 20.3.2015
SLS jossa syklejä 18kpl ja otettu käyttöön 3.5.2016
SAB jossa syklejä 0kpl ja tullaan ottamaan käyttöön tänään.
Noita kahta genssiä on pahoinpidelty isoilla virroilla lentämällä tyhjäksi parissa minuutissa. Molempia on myös ajettu täysin kuivaksi useat kerrat ennen mah telemetrian käyttöönottoa. Verrokkina sanottakoot että genssit ei puutuile mun lennossa vaan toimii niinkuin pitää.
Latasin äsken täyteen ja kattelin 308duolla IR arvot jotka oli seuraavat:
SAB kennot:
1= 3,8mR
2= 4,2mR
3= 4,1mR
4= 4,1mR
5= 4,2mR
6= 4,3mR
edit. SAB kennot parin syklin jälkeen:
edit2. Arvot oli lämpösestä akusta.
1= 2,2mR
2= 2,2mR
3= 2,1mR
4= 2,1mR
5= 2,2mR
6= 2,2mR
edit3. SAB kennot parin syklin jälkeen pari päivää seisseestä akusta juuri ladattuna (sama mittaustapa kun verrokeissakin käytetty).
pientä arvojen laskua mutta ei vielä mitään isompaa muutosta.
1= 3,7mR
2= 4,2mR
3= 3,8mR
4= 3,8mR
5= 3,9mR
6= 4,1mR
SLS Kennot:
1= 3,1mR
2= 3,1mR
3= 3,0mR
4= 3,1mR
5= 3,1mR
6= 3,1mR
uudemman genssin kennot:
1= 3,9mR
2= 4,1mR
3= 3,9mR
4= 3,9mR
5= 4,1mR
6= 4,0mR
vanhemman genssin kennot:
1= 4,3mR
2= 4,1mR
3= 4,1mR
4= 4,4mR
5= 4,2mR
6= 4,5mR
Yhteenveto:
Testi ei ole reilu SAB akulle. Sitä ei ole syklitetty vielä ollenkaan ja oma kokemus kertoo että arvot tulevat vielä pienenemään eli paranemaan.
Toisaalta vaikka SLS tuntuu olevan ihan omassa luokassaan (niinkuin myös lentotuntumalta) on genssit pitäneet arvonsa todella hyvin väärinkäytöstä ja pahoinpitelystä sekä isosta syklimäärästä huolimatta. Mulla on molemman ikäsiä genssejä lisää ja toinen noista mun vanhimmista yli 100 lentoa lennetyistä olis itseasiassa sijoittunu toseksi tässä vertailussa. ei vaan tullu napattua kuvaa joten en muista tarkkoja arvoja.
Mulla on ollu jo pitkään sellanen kutina että akkujen laatu huononee jatkuvasti merkistä riippumatta ja että laatupiikki olis saavutettu joku pari vuotta takaperin jonka jälkeen kennot on olleet aina vaan huonompia. Onkin kiva huomata että SAB akut vaikuttaa nyt laadukkailta.
Tosta isommasta kapasiteetista voi tietty esittää epäilyjä koska akku on fyysisesti saman kokoinen. itse siihen en oikein usko. Sehän kuitenkin selviää kokeilemalla. Ja toisaalta olishan se toisaalta ihan kaupallinen itsemurha ilmoittaa akun kapasiteetti yläkanttiin koska se tarkottais että akut purettaisiin järjestäen liian tyhjäksi eikä ne kestäis käyttöä.
Täydennän tätä kirjotusta kuhan saan vähä lentoja tohon SAB patteriin. Tällä otannalla voisin ostaa uudestaankin varsinkin ku niitä nyt tuntuu saavan kätevästi :)
-
Yhdennäköisyys genssin kanssa on kyllä kiusallisen suuri ::)
-
Juu ilmotan Optipowerin mitat ja arvot kans vastaavasta akusta
-
Juu ilmotan Optipowerin mitat ja arvot kans vastaavasta akusta
Saatais tarkempaa tietoa kun lataisit Tohtorin laturilla kun osutte kentälle samaan aikaan. Voi tulla aika isoja eroja eri latureilla.
Ja aina parempi jos ladataan samoilla virroilla ja saman lämpöisinä, eikä niin että toinen suoraan lennosta ja toinen viikon levänneenä.
-
Huomenna on laturi ämmällä
-
Mulla on ollu jo pitkään sellanen kutina että akkujen laatu huononee jatkuvasti merkistä riippumatta ja että laatupiikki olis saavutettu joku pari vuotta takaperin jonka jälkeen kennot on olleet aina vaan huonompia. Onkin kiva huomata että SAB akut vaikuttaa nyt laadukkailta.
En nyt ihan sisäistänyt mihin perustat SAB akkujen olevan normaalia laadukkaampia, käyttämättömän akun IR-lukemiin? Ei sillä, voihan ne ollakin, mutta minusta aika hätäinen johtopäätös.
-
En nyt ihan sisäistänyt mihin perustat SAB akkujen olevan normaalia laadukkaampia, käyttämättömän akun IR-lukemiin? Ei sillä, voihan ne ollakin, mutta minusta aika hätäinen johtopäätös.
En ole missään sanonut että ovat normaalia laadukkaampia. Olen sanonut että "vaikuttavat laadukkailta" ja että "täydennän kirjoitusta kun saan vähän lentoja sab patteriin"
Ton päätelmän mä loin itselleni puhtaasti noista IR arvoista. Genssit on hyväksi todettuja ja potkii hyvin. Tollanen noin 50 lentoa lennetty genssi ei ole vielä paljoa kerenny ir arvoa kasvattamaan. ja SAB akku pärjää sille noiden osalta jo uutena. Kokemus kertoo että noi arvot tippuu muutaman syklin jälkeen.
Mielestäni ei ollenkaan hätäinen johtopäätös. :)
Tästä on täysin tyhjää nyt vääntää. mä laitan tänne sitte arvoja kun ne tulee. Tällä hetkellä SLS on täysin ylivoimainen arvoiltaan niinkuin tossa aiemmin totesinkin!
-
Pikku genssit on ihan p:koja. ;)
Ei mahu latausviivat akkuihin.
IR:jä en oo mittaillu, testaan lentämällä :)
-
yllätyin oikeen. alla kuva SAB patterista kahden syklin jälkeen. arvot on sekä pienet että tasaset. Olis nyt kiinnostavaa päästä mittaamaan ne optit koska isoissa 5000mah pattereissa ne tuntu olevan täysin ylivoimaset!
-
Nii, onko noi kaikki lukemat akku täyteen ladattuna? Tuo ainaki on ja vielä jos keli on lämmin ja lennon jälkee, nii pitäski kyllä olla pienet lukemat. Mutta hyvä testaus menossa, lisää raportointia vaa kiitos :)
-
Päteviltä vaikuttaa tosiaan noi SAB patterit. Odottelen innolla miten isot akut suoriutuu ja kestää syklejä vastaan. Toki lentotyylillä ja käytöllä on merkitystä käyttöikään.
Mulla on noita OptiPowerin 1800mah 6s 50C akkuja muutama. Niillä lennelty noin 20-40 sykliä jokaisella, en oo laskenut tarkemmin. 100 syklin jälkeen vastaavat Genssit tuli mulla tiensä päähän, kuumeni eivätkä antaneet virtaa edes tuolle miedommalle XNovalle (2820-890). Optin akuilla päästiin taas moottorin äärirajoille ja se on nyt rajoittava tekijä setupissa. Jatkuvaahan se ottaa 48A speksien mukaan eli noille akuille 26,7C. Jos tyhjennän akun siinä 3,5 min ajassa akku on noin 30-asteinen.
Nyt suoraan lennon jälkeen mittaustulokset on seuraavanlaiset (Kahdella eri laturilla, vain kokonaisreistanssi toisella näkyvissä.) Tulokset TÄYSIN erimieleisiä. En ole IChargerilla päässyt mittaamaan. Tulokset 20 minuuttia lennon jälkeen, akku huoneenlämpöinen, täyteen ladattu
Robben 1000W laturilla Rt = R1+R2+...R6 = 10 mohm
SkyRC kiinanlaturi, 1400W:
R1=6 mohm
R2=5 mohm
R3=4 mohm
R4=5 mohm
R5=3 mohm
R6=4 mohm
TOTAL: 27 mohm
Mitä sitten tästä pitäisi olla mieltä ;D Ens viikonloppuna testaan samat IChargerilla, katsotaan mitä tulee.
-
Kaksi täysin identtistä laturia voi antaa helposti +-50% lukemia IR:ssä, puhumattakaan eri valmistajien latureista. Siksi njs ehdotti akkujen mittaamista samalla laturilla Tohtorin kanssa. Laturin tarkkuutta voi kokeilla testaamalla useita kertoja peräkkäin samaa akkua. Jos tulokset heittelee niin eipä niihin ole paljoa taikaa. Eniten tuosta mittaamisesta on iloa itselle kun pystyy seuraamaan miten akut ikääntyvät ja pystyy jatkossa ennakoimaan huonoksi menevät akut eikä LVC ja mahalasku asfaltille ole ainoa tapa ;D
-
Xen puhuu täyttä asiaa.
Paras mittauskeinohan olisi suoraan logatusta datasta laskea resistanssi. Jännitenotkahdus lepojänitteestä jaettuna sen hetkissä virralla, jaettuna kennojen lukumäärällä, saisi suuntaa antavaa keskiarvoa. Mulla ei tän kokoluokan vehkeessä kylläkään ole mitään loggausta tai telemetriaa et voisi tälläistä tutkimusta tehdä. Ajetaan se akku tyhjäksi timerin avustuksella ja pistetään kierrätykseen kun ei enää potki... Sit jos se LVC iskee niin toivotaan että olis pusikkoa alla ;D
-
Kaikki mun ilmoittamat lukemat on juuri täyteen ladattuna.
Niinkuin joku tossa sanoi niin mullakin on vierekkäin kaksi identtistä i charger 308 duo laturia jotka antaa eri tulokset keskenään. Nämä ei siis koskaan ole absoluuttisia arvoja. Mittaus on kuitenkin johdonmukainen eli samalla laturilla mitattuna akkuja voi vertailla. Ei noi iilatureiden heitot ainakaan mun yksilöillä mitään 50% luokkaa ole muttasen verran kuitenkin ettei noita lukuja voi absoluuttisesti katella.
Kaikki mun mittaukset on tehty tolla samalla oikean puoleisella laturilla
-
Jos noita resistansseja jos haluaa vertailla, niin akun lämpötila on kriittinen.
Juuri ajetun ja levossa olleen akun mittavertailut voi heittää roskiin.
-
Jos noita resistansseja jos haluaa vertailla, niin akun lämpötila on kriittinen.
Juuri ajetun ja levossa olleen akun mittavertailut voi heittää roskiin.
Ahaa. No mä lataan ton nyt tänään uudestaan ni olosuhteet on sitte samat ku noille muille oli eli seissy huonelämpötilassa pari päivää.
-
SAB kennot parin syklin jälkeen pari päivää seisseestä akusta juuri ladattuna (sama mittaustapa kun verrokeissakin käytetty).
pientä arvojen laskua mutta ei vielä mitään isompaa muutosta.
1= 3,7mR
2= 4,2mR
3= 3,8mR
4= 3,8mR
5= 3,9mR
6= 4,1mR
Kyllä noilla lentää niinku gensseillä mutta SLS on edelleen ihan omaa luokkaansa. En kerenny kentälle tänään enkä kerkeä huomennakaan mutta pitää koittaa mitä arvoja SLS antaa lämpösenä lentojen välissä. :)
Ne kakkan optit olis kyllä kiva kans mitata (ja torpata :-X )
-
Tuommosia lukemia arpo omenalaturi uudelle Optipowerin ultra 1800mAh 6s 50C akulle ekalla latauskerralla
-
Tuommosia lukemia arpo omenalaturi uudelle Optipowerin ultra 1800mAh 6s 50C akulle ekalla latauskerralla
ohhoh. Itse sain viistonnisista kentällä (lämpösenä) 0.5-0.7mR per kenno. Taitaa noi optit olla jostain kotosin :o
esit. muistin liian ruususesti joten lukemaa korjattu
-
eipä ole syklejä kerinny ajamaan tohon. Sen verta kävin kentällä että sain kerran koitettua miten se kapasiteetti nyt menee. ajoin 1850mAh tosta ja kennojännite oli tunnin päästä jäähtyneenä tasan 3.7v
On toi kapasiteetiltaan isompi kuin noi muut eli on tossa jotain perää. lentoaikaa saa vähän lisää. Tuli kyllä tosi kuumana alas eli sisänen vastus oli vissiin ollu aika iso. Tosin oli seissyt täytenä melkein pari viikkoa. Nyt kun latasin on arvot taas sen 4mR/kenno eli välttävä. Saas nährä. ei nää kyllä mitään superakkuja ole!
-
Ihan mielenkiinnosta, mitkä sls akut nuo on? Niillä kun on useampi noita malleja.