Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: atgrohn - 23 Lokakuu, 2008, 18:25:59
-
Tästä ei taida vielä avattua aihetta olla...
Huhutaan, että tuollainen olisi tulossa viimeistään V3-malliin. Toivottavasti jälkiasennuskelpoinen myös
aiempiin malleihin. Ottaisin mielelläni hihnan tilalle, joka on mielestäni nykyisten 450-mallien heikon kohta, ainakin perushihnat.
Lieneekö kevlar-hihna yhtään parempi. Mielestäni suuremmissa malleissa hihna on OK ja 50 rapukassakin näyttää toimivan hienosti...
Tässä hieman ajatuksia ja kuva 450:n TT:stä sekä muutama video rexin kehittämästä vaihtosähköstä 2. sivulla ...metkaa ::)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=745285 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=745285)
Antti
-
Pakko heittää tänne kun tietämätön olen.. tarkoittaako tämä torgue tupe jotain kardaani vetoa tms, jos hihnaa ei ole? ^^
-
Joo kardaanivetoa se tarkoittaa...lieneekö tuo torque tube joku Alignin oma brändi sille.
-
Koska TT kokemusten pohjalta parantaa suorituskykyä niin olisihan tuo hyvä vaihtaa heti kun tulee myyntiin, mutta eipä taida istua HDX:n STK runkoon tuo TT mountti. Eli joko runko myyntiin ja 450V3 tilalle tai sitten vaan pitää tyytyä vanhaan ja toimivaan hihnaan :). Torpin hinnalla ei oikeestaan mitään väliä kunhan toimii.
-op-
-
Joo hienohan tuo olisi vaikka torpin hinta kasvaa...
Taitavat vaan olla vanhoja luonnosteluja nuo kuvat kun lukee tuota thrediä tarkemmin
http://helifreak.com/showthread.php?t=87058 (http://helifreak.com/showthread.php?t=87058)
Tulossa se ilmeisesti kuitenkin joskus on...DAMN
Antti
-
Pakko kysyä että minkä ongelman tuo ''torque tube'' ratkaisee???
Jos Vispilästä hihna toimii hyvin niin minusta sillon tuo ei ratkase mitään mutta mulla ei oo rexiä joten enempää en kommentoi. ::)
-
Ei hypi,katkeile ja tartte talvella säätäää sen kans(tosin jo hiilariputki ratkaisee)
Nämä tulisi äkkiä meleen :D
-
TT
Pros:
Herkempi tehonsiirto, ei veny, ei hypi, ei katkea lennossa, hiljaisempi mun mielestä, ei tartte säätää, helppo korjata, kohtuu halpa.
cons:
None ;D
-
Trextuningin tyyppi sanoi näin (jälkimmäinen linkki):
when we tested the TT on the 500 we found the watts savings from running a TT to be less than 20 watts at full tail deflection when compared to a belt. So the efficiency percentage is very small.
Vähän kahta koulukuntaahan tässäkin asiassa on...mutta mielipide kysymyksistä voi aina kiistellä ;D
Antti
-
Yep.
Mekin testattiin, Samin 500 rexässä torque tuben vaihto toi paljon tasaisemman piro raten, hiljaisemman käynnin ja paransi muutenkin pitoa. Perällä Gy401 + s9257.
-op-
-
Oke, paljonko kalliimpi tuo on???
Mä en ainakaan nää titanin hihnassa mitään ongelmaa. :)
-
Mahtaakohan tuo hiljaisuus hihnan ja TTn välillä olla ihna noin selvää, tai voihan se ollakin jos vertailukohtana on Align, mutta siis esim Beam on kyllä todella hiljainen verrattuna 450seen, silloin kun molemmissa on muuten sama setup ja siis Beamkin on hihnalaite.
Eli onko TT automaattisesti hiljaisempi kuin hinha vain onko näin vain Alignin tuotteiden kesken?
-
Myös eri Alignin koneiden (ja muidenkin merkkien koptereiden) välillä voi olla suuri ero äänessä, riippuu paljon siitä onko kaikki hyvin kasattu ja säädöissä, ja ettei mikään resonoi. Nykyään tuo mun 450 on huomattavasti hiljaisempi kuin alunperin, kun olen vaihtanut ja säätänyt osia.
500seen kun vaihdettiin TT niin ääni hiljeni hieman, ja ainoa mikä siis tehtiin niin oli perän vaihto. Säätöjä tai osia ei muutettu mitenkään.
-op-
-
No mutta miks te haluutte sen hiljasemmaks ku kerran kyoshoki sanoo että yks syy miks moni ostaa polttiksen on sen ääni??? :D
Ei musta hihnasta tuu mitään ääntä ja vaikka ilmatteeks ottasin läjän lisää ääntä. :D
-
Eikö tässä oo puhuttu sähköistä voi onko mulla menny jotain ohi? :o
-
Sähköstä oli kyse juu.. Polttiksen kanssa ei kyllä huomaa äänenvoimakkuus eroa TT vs. hihna kun kone huutaa niin kovaa. Ärsyttävin ääni mikä hihnasta lähtee on sen "sointi" rasituksen alla.
-op-
-
Reksän hihna pyörii suht pienten hihnapyörien ympärillä, jolloin se ei taivu kovin hyvin pyörän päälle ja saattaa hypätä. Titanissa ongelma ei ole niin paha, koska Titanin vetopyörät ovat noin 2 kertaa isommat.
Beam E4:ssä on suora veto perälle, joka osaltaan vähentää melua. Suurimmat äänet pikkureksissä tulee varmaan siitä ratashässäkästä joka on ennen hihnaa. Eikä sähkön ininä ole ikinä niin kaunis kuin polttiksen murina... ::)
Remmin ja kepin haitat ja hyödyt riippuu oikeastaan niin paljon valmistajasta ja koneen kokoluokasta että on mahdoton sanoa yleispätevästi kumpi on parempi. ZAP400:sen keppiveto oli aika surkea, hihna paljon mukavampi. TRex600 taas on kuulemma parempi kepillä. MiniTitan ei kardaania tarvitse, kun siinä hihna on toteutettu oikein mallikkaasti. Sitten joku pikkukone, esim Gaui 200 on minun mielestä aivan järjetön idea keppivedolla, koska pikkukoneilla perä paukahtaa maahan useammin kuin isoilla, ja siinä hihna antaa enemmän anteeksi. Juttu on varsin monitahoinen ja omaan koneeseen pitää pultata sitä mikä oikeasti parantaa joko koneen suorituskykyä tai nostaa pilotin egoa.
-
"Beam E4:ssä on suora veto perälle, joka osaltaan vähentää melua. Suurimmat äänet pikkureksissä tulee varmaan siitä ratashässäkästä joka on ennen hihnaa"
Totta, erillinen ratasvälitys hihnavedolle lisää ääntä melkoisesti, varsinkin ko. välys on harvoin säädettävissä.
Suoravetokopterit ovat suorastaan äänettömiä leijutuksessa jos vaan moottorin pionin välys on kohdallaan ja päärattassa hiukan teflonia.
Eipä siis ihme, että tämä jo HBK II:sta tuttu innovaatio alkaa yleistyä muissakin (huippu)koptereissa : )
-
Pikkurexä on itseasiassa erittäin hiljainen peli, melua aiheuttaa tärinässä resonoiva koppa ja peräevät, sekä hihna. Eihän mikään kone ole hiljainen jos joku osa on vinossa. Mulla nupissa (omassa ja kopterissa) 3050 kiekkaa ja ulkona tuntuu kuin ei olisi leijuttelukiekkoja enempää. Ei se ratas hässäkkä kaikkea ääntä aiheuta.
-op-
-
Jyriltä olisi mielenkiintoista saada kokemusperäistä tietoa Räksän ja Beamin äänekkyydestä ja toki muistakin eroista.
Ylipäätään ihmetyttää miksi niin monissa kepukoissa peräveto on vieläkin järjestetty kahdella ylimääräisellä rattaalla kun voiman voi ottaa yksinkertaisemmin suoraan pääakselilta.
Teknis-taloudellisia syitä välitetylle vedolle on vaikea löytää, ehkäpä Räksän setuppia on vain kopioitu sellaisenaan miettimättä sen enempiä.
-
Kovin on vähiin jäänyt nuo lentokerrat, oiskohan alle 10-20 akullista Beamilla takana, ja ei voi tosiaan muuta kuin todeta että on hiljainen peli, kun vaan hieman duuni/muillaharrastusrintamilla helpottaisi niin voisi tehdä kattavampaa vertailua...
-
Täytyypä pompsauttaa tämäkin aihe elävienkirjoihin, nyt on 450 S/GF/SE/SEv2 saatavilla kardaani-konversiokitti.
(http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/hs1298.jpg) (http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/hs1298B.jpg)
Setti sisältää seuraavat kilkkeet
HS1298 : 450SE/SEV2 TUBE DRIVE CONVERSION
450V3 Tail boom mount set(L) x 1
450V3 Tail boom mount set(R) x 1
Aluminum hexagonal bolt x 7(3x22mm)
450V3 Tail Drive Gear Assembly x 1(F16.8x30.4mm)
450V3 Front long umbrella gear x 1(F6xF10.8x17.85mm)
450V3 Front short umbrella gear x 1F2.7xF10.8x6.7mm)
Bearing MR83ZZ x 4(F3xF8x3mm)
Bearing MR106ZZ x 4(F6xF10x3mm)
Socket button head screw x6(M2x14mm)
Socket button head screw x8(M2x6mm)
Washer x 1(F1.5xF5x0.3mm)
Tail torque tube unit x 1
Vertical stabilizer mount x 1
Socket screw x2(M2x18mm)
347 Tail boom x 1(F11xF12x347mm)
Torque tube x 1(F3.1xF3.6x347mm)
Max. impact torque:12~14kg.cm
166.68~194.46oz-in
Bearing MR84ZZ x 1(F4xF8x3mm)
Tail boom brace x2
Socket button head collar screw x4(M2x8mm)
Socket button head self tapping screw x1(T2x8mm)
M2.5 Special washer x 2(F2.5xF6x2mm)
Tail blade x 2
Ei näkunyt vielä rekkustoressa, mutta löytyy ainakin Midlandilta (http://www.modelhelicopters.co.uk/acatalog/HeliSprs_Trex.html#aHS1298) hintaan 73 euroa posteineen.
-
Joko jollain tällainen on? Olis mukava kuulla kokemusta ja nähdä kuvia :) kovasti olis kiva omaankin mutta katsotaan ensin toimiiko.. Jos teksti on sekavaa johtuu se sitten puhelimen selaimesta!
-
Ja kysymys kuuluukin sitten, että mitenköhän tuo sopisi HK-450:een? :) Maksaa tosin yli tuplasti sen koko peruskitin hinnan, mutta olishan tuollainen siisti.
-
No hyvimpä tuo toimi puhelimella :) Odottelen lähinnä tietoa että onko tuon kanssa ollut jotain ongelmia rattaiden tai jonkin muun suhteen. Aivan kun muistelisin lukeneeni että kardaaneja olisi katkennut tai sitten sekoitan johonkin muuhun ???
Tai sitten täytyy tilta midlandilta ja koittaa itse ;D
-
Ja kysymys kuuluukin sitten, että mitenköhän tuo sopisi HK-450:een? :) Maksaa tosin yli tuplasti sen koko peruskitin hinnan, mutta olishan tuollainen siisti.
Eiköhän sen pitäisi ihan heittämällä sopia.
-
Moi,
itse olen kanssa miettinyt tuota torque tubia. Mulla oli kevlar-hihna, no perä osui laskussa johonkin ja hihna poikki. Nyt taas alkuperäinen hihna ja perän toiminta tuntuu olevan huonompi kuin kevlarilla. Löysin sekä T-rex storesta että Fast Lad:ltä alla olevan paketin
http://www.trex-store.com/torque-tube-drive-assembly-p-893.html (http://www.trex-store.com/torque-tube-drive-assembly-p-893.html)
Samaisesta paketista taisi olla aikaisemmin jo kuva.
-
itse olen kanssa miettinyt tuota torque tubia. Mulla oli kevlar-hihna, no perä osui laskussa johonkin ja hihna poikki.
Tässä tilanteessahan huonolla tuurilla TT:llä olisi kardaani poikki, rattaat edestä ja takaa rikki :). Sulla on käyny pahin skenaario tuon hihnan kanssa, mutta se maksaa kuitenkin vain sen 8 euroa tjsp. Nuo TT:n osat varmasti enemmän. Lavat voi katkeilla molemmissa. Usein hihna vaan pomppaa noissa tilanteissa ja antaa anteeksi (liian tiukalle vedetty taitaa katketa helpommin). TT:llä pääsee eroon hihnan säätämisen epämukavuudesta ja varmistaa sen, että kovimmissakin pirotuksissa ja pysähdyksissä hihna ei hypi yli, mutta ehdottomasti se on huonompi vaihtoehto ottamaan hittiä perälapojen osuessa maahan. TT on myös talvella huolettomampi.
-
Se TT:n hajallemeno on käynyt kanssa mielessä. Mulla kuitenkin ollut ongelmia, kun Tailboomia en ole saanut riittävän tiukasti kiinni kopteri runkoon. Se on välillä sitten löystynyt ja hihna hyppinyt. No joo, jokatapauksessa kevlaria tilaan lisää. TT:n kanssa se helppous talvella sekä se "varmempi" (ei löysty/hypi jne...) voimansiirto vetää kyllä vertojaan. Sen TT:n varmaan tilailen toukokuun aikana. Pitää sitten kertoa, mitkä fiilikset on sen kanssa.
-
Se TT:n hajallemeno on käynyt kanssa mielessä. Mulla kuitenkin ollut ongelmia, kun Tailboomia en ole saanut riittävän tiukasti kiinni kopteri runkoon. Se on välillä sitten löystynyt ja hihna hyppinyt. No joo, jokatapauksessa kevlaria tilaan lisää. TT:n kanssa se helppous talvella sekä se "varmempi" (ei löysty/hypi jne...) voimansiirto vetää kyllä vertojaan. Sen TT:n varmaan tilailen toukokuun aikana. Pitää sitten kertoa, mitkä fiilikset on sen kanssa.
Laita putken päähän kerros alumiini teippiä/vastaavaa niin saa kiristettyä kunnolla, ja talvella hiilikuituputki paikoilleen niin ei tartte pelätä löystymistä.