Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Sammy - 23 Lokakuu, 2008, 12:12:46
-
;D
(http://www.freakingnews.com/pictures/15500/RC-Airplane--15787.jpg)
Jos ei kuvaa näy, niin klikkaapa täältä sivu auki (http://www.freakingnews.com/RC-Airplane-Pictures-19772.asp).
-
Rankka.... Varsinkin kun tuo taitaa olla Harrier. Yksi maailman kovimmista jeteistä, kun on VTOL ominaisuudet.
-
Ainoa juttu vaan että olen ko.kuvan nähnyt jossakin muussaki yhteydessä missä kerrottiin tuon harrierin olevan aito oikea ja se Futaba teksti koneen keulassa o wotoshopattu...
Pistää myös miettimään ku katotte mimmosta radiota tuo äijä pitää kädessään... EI tod. lennätellä tuommosta konetta ;)
-
Rc airplane picture by orgreeno of the Independents
for Super-sized Airplanes photoshop strange pictures contest
Totuus selviää kun lukee linkin takaa aukeavan sivun tekstit :)
-Nega-
-
Joo ah-64 harrier. Tuo helikopterin tavoin nouseminen- kyky on vissiin aika arvostettu lentokoneissa edelleen??? Hyvinhän tuolla radiolla lentäis. Kunnon mikaukset. Muistaakseni on niin että kun siis tossa koneessa oikeesti siis semmonen potentiometri millä säädetään tuo ulostulo aukkojen kulma, tämän saman vois ihan hyvin tehä radion kytkimellä tai sitten potentiometrillä.
Oikeella tikulla ihan siis kallistukset, vasemmalla kaasu ja perä.
Ei mikään ongelma. Mutta kyllä sen näkee kuvasta että on trikki kuvaa.
Ensinnäkin siellä on lentäjä (voihan toki rc koneissakin olla mutta tukee silti), sitten siellä alla on lämpöväreilyä, sillon sen tulee toimia suihkumoottorilla (ei voi olla puhallin) ja kauheen montaa tommosta harrieria ei oo vielä ollu rc mallina.
-
Jep jep... enpä jaksanu tuota linkkiä avata ku kuva näky täälläki....
sgtpippuri: Ootko KOSKAAN nähny tuommosta peltikuorista kullanväristä Futaban lähetintä joka tuolla ukolla on kädessä??? Ei tod löydy yhden ainoatakaan mikseriä!! kanavia muistaakseni kaikki neljä ja parhaassa mallissa tais olla jopa säädettävät endpointit ja servoreverset ;)
-
Tuo kullan värinen Futaba on kyllä aika nostalginen vehje, vielä vanhempi kuin kuuluisan JHartikan vanhin radio.. :) Ei tosiaan löydy yhden yhtä mikseriä eikä taida olla servo reversejäkään. Ei varmaan ole muuta kuin virtakytkin kannessa.
-op-
-
No kato tuo harrier on vielä uus malli lentokoneiden suhteen (muistaakseni tehtiin 80 luvulla) mutta niihin aikoihin radiot oli ikivanhoja. Ja entä jos ne miksaukset, on tehty siellä koneessa.
Ja vielä yhen salaisuuden sanon: Ne ei sitte käytä siellä mitään ihan tavallisia servoja. ;)
Joten tuosta voitte vähän miettiä niitä ''miksauksia''.
-
On se kiva kun on joku joka selvittää nämä asiat meille aloittelijoille :).
Kuitenkin homma on niin että tuollaista harrieria ei lennetä 80 luvun 4ch AM radiolla vaikka olisi Nasan tukikohta koneessa sisäänrakettuna.
-op-
-
Joo, minustakin on mukavaa kuulla faktaa asioista jotain tietävänkin suusta. Vähän jäi mietityttää et ketkä nyt ei käytä niitä tavallisia servoja, mutta muuten loistavaa infoa! ::)
-
Voin olla väärässä, mutta ratio ei ole futaba, mulla on saman näköinen matolaatikko varastossa, tosin 2 kanavainen. Merkin kerron kun radion seuraavan kerran nään.
MJP
-
Mun isä lentää tota vaikka yhellä kanavalla.
-
Mun isä lentää tota vaikka yhellä kanavalla.
Meidän isä lentääkin tolla nikkolentskarilla chaoksen säätämällä vaan potentiometriä ::)
-
On se kiva kun on joku joka selvittää nämä asiat meille aloittelijoille :).
Kuitenkin homma on niin että tuollaista harrieria ei lennetä 80 luvun 4ch AM radiolla vaikka olisi Nasan tukikohta koneessa sisäänrakettuna.
-op-
Selvähän se, mutta miksei???
Mä en nää mitään syytä että miksei tuolla radiolla vois lentää konetta???
Se että on AM ei haittaa mitään, analoginen, ei haittaa mitään, vain 4 kanavaa, ei haittaa mitään. Joten mikä estää sen käytön???
Vinkki niihin servoihin: Toi toimii elektronisesti, mutta jos transistorit saadaan sähköimpulssilla posautettua niin siellä on vielä hydrauliikka järjestelmä. Ja ainakaan mikroservot eivät tykkää jos niillä pyörität hydrauliikkaa.
-
Just just.... jos vaikka Vispilä poistat tai lukitsen tämän... Ettei tule informaatio-ähkyä.
-
Eikö se oo hyvä kun on tämmösiä aiheita niin opitte tekin pojat jotain lentokoneista, ei pelkästään helikoptereita....
Kun pojat kerran kaipaa päivänavausta niin sitä sitten tulee:
Olen hyvin pahoillani mutta kyseinen malli onkin AV-8B harrier 2 Plus
-Modernimpi versio kuuluisasta Brittiläisestä Jumpi Jetistä.
-Ulostuloputket sijaitsevat kyljissä.
-Huippunopeus: 1065Km/h.
-Valmistaja: McDonnell Douglas
-Ensimmäisen prototyypin ensilento v.1992
Enempää en siitä nyt jaksa muistella.
-
Nyt menee liiallisuuksiin ???.
Homma on näin: AM radiolla ei voi lentää tuon kokoista jettiä vaikka olisikin tarpeeksi kanavia, miksaukset olisi koneessa ym. tuollaisessa lennokissa olisi niin paljon häiriöitä aiheuttavaa sähköelektroniikkaa ja niin paljon signaalia blokkaavia materiaaleja, että AM radion signaali ei sinne asti pääse. Lentonopeudesta johtuen kone ajautuisi parissa sekunnissa hyvän kantaman ulkopuolelle, ja tultaisiin tonttiin kovaa ja korkealta. Lisävastaritkaan ei paljoa auta.
JA KUKA HULLU EDES LENTÄISI 50000€ KONETTA AM RADIOLLA?????
Enempää en siitä nyt jaksa muistella.
Tarkoitat varmaan kopioida wikipediasta.
Eiköhän tästä ole jo kiistelty tarpeeksi. On kuitenkin niin hauska säie että en jaksa lukita ;D
Hieno kuva on tosin, taidokasta photoshoppausta..
-op-
-
Vinkki niihin servoihin: Toi toimii elektronisesti, mutta jos transistorit saadaan sähköimpulssilla posautettua niin siellä on vielä hydrauliikka järjestelmä. Ja ainakaan mikroservot eivät tykkää jos niillä pyörität hydrauliikkaa.
Eikös Harrierin suuttimia käännellyt ihan paineilmamoottori? Ja yhteys kabiinin puolellekin taisi olla mekaaninen. Vai puhutaankohan nyt jostain ihan muusta.. Voi olla että muistan väärinkin, tuota vaan tuli ihmeltetyä joskus vuonna kivi ja miekka kun oli lentäjien juhannusjuhlilla ko. kone vierailemaassa.
-
Nyt menee liiallisuuksiin ???.
Eikö kannattais sitten lakata heittämästä bensaa notskiin? ::)
-
En kopioinu wikipediasta vaan aivoista, joskus nimittäin oikeasti olin niin kiinnostnun noista että ''opiskelin'' tietoja yhdysvaltain sotakoneista.
Miksei muka am signaali pääsisi tuonna, kunnon antenni siihen ulos. Ja sanon yhen jutun: Noitten pinta on muovin kaltaista komposiittia joka lävistää radiosignaalit. Sitten sielä on kynttilän steariinin kaltaista ainetta välissä joka estää ulkoisella impulsilla puolijohteiden tuohamisen. Ja näin ollen myös mitään mikä on tuon kerroksen sisällä, ei voi ulkoa nähdä (radiosighnaaleja siis). Ei sillä oo pakko ajaa sitä 1065km/h.
Muita kysymyksiä/ väittelyn aiheita??? ;D
-
juntteja ja pätemisen tarpeisia ihmisiä taas riittää ;)
mutta hauskahan näitä tietämättömien tekstejä on lueskella. Jännä vaan että jos etsii googlella vähän faktaa asioihin, niin eräiden vastaukset on aikaslailla copy pastea ;)
-
Miksei muka am signaali pääsisi tuonna, kunnon antenni siihen ulos.
Kysys piruuttaas vaikkapa Martevuolta, jos se sun mieliksi lennättäis jettiään am-radiolla.... :P
Tai neljällä kanavalla...
-
Miulla on aikas lailla tietoa vaikka mistä koneesta...
Mutta siis nyt kysymys: Vastaanko mä näihin nyt siis siks että aluks jotkut OIKEESTI luuli että se kuva ei ollu trikki kuvaa?!?!? Siis se on selvä että ei oo mitään järkeä semmosella laatikolla sitä ohjaamaan mutta nyt oon selittäny että sillä on mahdollista sitä lentää.
Ja muuten am radio kantaa pidemmälle. ;)
-
Ja muuten mikä teillä on am radioita ''vastaan''???
Nyt vähän tuntuu siltä että moni ei ees tiiä, on vaan kuullu niin... :P
-
Miulla on aikas lailla tietoa vaikka mistä koneesta...
Niin on monella muullakin, mutta tällaisella harrastefoorumilla omakohtaiset kokemukset ovat usein arvokkaampia kuin speksitieto, jota kuka tahansa voi googlettaa. Arvokkaana vinkkinä voin sanoa, että ottamalla kaikkitietävän valistajan roolin et välttämättä kerää kauheesti arvostusta... Enkä halua olla mikään ikärasisti, mutta edustat kuitenkin foorumin nuorinta ikäluokkaa, joten kannattaa välillä harkita, miten hanakasti lähtee "opettamaan" vanhempia setiä :)
-
Ja muuten mikä teillä on am radioita ''vastaan''???
Nyt vähän tuntuu siltä että moni ei ees tiiä, on vaan kuullu niin... :P
Täh oikeesti. :D No minä alotin lennokkiharrastuksen 15vuotiaana jo, ja sillon ajettiin 27Mhz laitteilla ja mulla oli eka radiona FUTABA 2ch autoradio josta käännettiin tikut että voi ajaa lennokkia. Sen jälkeen kun kesätöistä säästin ni sain FUTABA ATTACK 4 ja se oli 40Mhz ja ikää mulla on nyt 33v eli siitä on aikaa ja kokemusta löytyy. Se siitä se on moro... ;D
-
Vinkki niihin servoihin: Toi toimii elektronisesti, mutta jos transistorit saadaan sähköimpulssilla posautettua niin siellä on vielä hydrauliikka järjestelmä. Ja ainakaan mikroservot eivät tykkää jos niillä pyörität hydrauliikkaa.
Eikös Harrierin suuttimia käännellyt ihan paineilmamoottori? Ja yhteys kabiinin puolellekin taisi olla mekaaninen. Vai puhutaankohan nyt jostain ihan muusta.. Voi olla että muistan väärinkin, tuota vaan tuli ihmeltetyä joskus vuonna kivi ja miekka kun oli lentäjien juhannusjuhlilla ko. kone vierailemaassa.
Joo mutta siis sitä voi ohjata siis kallistella hydraulisesti.
Mutta sitä vieläkin ihmettelen että täältä päästä mulla on jotain faktoja tukemassa niitä mun juttuja, mutta sieltä päästä sitä tulee vähän väljemmin joten nyt tää alkaa olla just tätä eipäs- juupas kinastelua.
Siksikö ei tuota voi am radiolla lentää kun on niin häiriöherkkä???
Miulla on aikas lailla tietoa vaikka mistä koneesta...
Niin on monella muullakin, mutta tällaisella harrastefoorumilla omakohtaiset kokemukset ovat usein arvokkaampia kuin speksitieto, jota kuka tahansa voi googlettaa. Arvokkaana vinkkinä voin sanoa, että ottamalla kaikkitietävän valistajan roolin et välttämättä kerää kauheesti arvostusta... Enkä halua olla mikään ikärasisti, mutta edustat kuitenkin foorumin nuorinta ikäluokkaa, joten kannattaa välillä harkita, miten hanakasti lähtee "opettamaan" vanhempia setiä :)
No minä sitten hieman hillitsen itseäni. :-X :-\
Anteeksi sedät kun olette joutunut minun läksytykseeni... :-\
-
Ja muuten mikä teillä on am radioita ''vastaan'
Ei kellään ole mitään itse AM radioita vastaan vaan sitä vastaan että sitä käytettäisiin tuollaisessa koneessa (siis teoreettisesti, en todellakaan usko että kukaan oikeasti koskaan koettaisi..). Itse en saanut 600N:nään kantamaa edes 2000 luvun PCM tekniikalla, ja kopteri ei käy edes kaukana jos vertaa jettiin. Tosin en tiedä vieläkään oliko vika hiilirungossa, gyrossa, kiteessä vai vastarissa koska sain tarpeekseni niistä ongelmista ja heitin kide vastareilla vesilintua.
Netissä löytyvää tietoa kannattaa tietenkin lukea pienellä varauksella, mutta Geeni on oikeassa siinä että kokemus voittaa speksitiedon joten kannattaa yrittää etsiä myös muidenkin mielipiteitä.
Kaikkenlaisia juttuja on maailmassa kyllä tapahtunut kuten käyty kuussa joten ehkä ei sittenkään tulisi niin yllätyksenä jos joku saisikin tuollaisen harrierin toimimaan 80 luvun laatikkoradiolla ::)
Anteeksi sedät kun olette joutunut minun läksytykseeni..
Minäkin sain alussa paljon lokaa kauluksesta sisään, mutta asenne muuttu ajan kanssa joten kannattaa vaan jatkaa kirjoittamista ja miettiä hetkinen mitä postaa ;)
-op-
-
Ja vielä hienompaa oli että kuulemma niitten houstonin kaikkien tietokoneiden kapasiteetti vastas nykystä kannettavaa konetta. Ja sitten sillä ekalla kuu lennolla oli vaikka mitä ongelmia, esim tutka oli ihan mäsä kun oltiin kuuhun laskeutumassa.
Eli itse uskon vieläkin että jos insinöörit haluais niin tasan lentäisivät laatikolla harrieria. Ja mistäs sitä tietää jos tuo lentäjä on vähän virittänyt sitä radioaan???
-
Mitä jos kuussa ei olla käyty, se on suurta huijausta... menee ot^^
-
Ymph, sgtpepper rajotas jo vähän. Mulla on alkanut ikävästi vähentymään tää kopterit.netin selailu, tulee pää pipiksi... ::) No joo, ittekki välillä ollut hölömö, mutta ku jatkuu ja jatkuu vaa...
-
Ja vielä hienompaa oli että kuulemma niitten houstonin kaikkien tietokoneiden kapasiteetti vastas nykystä kannettavaa konetta.
Vastasi siis taskulaskinta ;)
-
Tuo ei ole tehty photoshopilla, aito kuva ;D
Ja lähetin vuodelta -75, ollut mulla uudesta asti.
-
sellasta sellasta. ;D kyllä on muuten nätti lähetin :D
-
Eikös Harrierin suuttimia käännellyt ihan paineilmamoottori? Ja yhteys kabiinin puolellekin taisi olla mekaaninen. Vai puhutaankohan nyt jostain ihan muusta.. Voi olla että muistan väärinkin, tuota vaan tuli ihmeltetyä joskus vuonna kivi ja miekka kun oli lentäjien juhannusjuhlilla ko. kone vierailemaassa.
Joo mutta siis sitä voi ohjata siis kallistella hydraulisesti.
Mutta sitä vieläkin ihmettelen että täältä päästä mulla on jotain faktoja tukemassa niitä mun juttuja, mutta sieltä päästä sitä tulee vähän väljemmin joten nyt tää alkaa olla just tätä eipäs- juupas kinastelua.
Siksikö ei tuota voi am radiolla lentää kun on niin häiriöherkkä???
Olipas tää ketju leimahtanut viikonlopun aikana :D
Näin jälistäpäin ajatellen olisin tuon ekan postaukseni voinut jättää tekemättä, mutta osittain se oli ihan vilpitön kysymys koska muistelin että homma toimi toisin kuin kirjoittelit, enkä jaksanut alkaa etsimään tietoa. Mutta äsken etsin, ja jos haluat, niin tarkista vaikka sinäkin kuinka ne suuttimet siinä oikeassa Harrierissa toimii ja kuinka sitä kallistellaan lejuttaessa ;)
Mahdollisesta lennokki-harrierista tai am-radioista siinä käytössä en tiedä mitään...
Anteeksi sedät kun olette joutunut minun läksytykseeni... :-\
Allekirjoittanutta ei haittaa
-
ihmettelinkin mihin ihmeeseen mun jetti on hävinnyt.
pitää käydä kysäsees josko sen jo sais takasin ;)
-
Tuo ei ole tehty photoshopilla, aito kuva ;D
Ja lähetin vuodelta -75, ollut mulla uudesta asti.
Mitä hittoa? AM signaalimittari tuossa???
-
Tuo ei ole tehty photoshopilla, aito kuva ;D
Ja lähetin vuodelta -75, ollut mulla uudesta asti.
Mitä hittoa? AM signaalimittari tuossa???
Noni! Uskotteko jo että se on mahdollista....!!! ;D
-
Taidetaan kutsua lähinnä jännitemittariksi ;D
-
pöh! >:( :D
-
Taidetaan kutsua lähinnä jännitemittariksi ;D
Minä jo aattelin että se on joku lähetystehomittari. lol
-
Toi JariN:n lähetin on kyllä hieno... Onkoha miulla ikinä karannu leukapielet yhtä pahasti :D
Sano vielä että se oli päällystetty nahalla? Jestas .. *vieläkin hymyilyttää*
-
Toi JariN:n lähetin on kyllä hieno... Onkoha miulla ikinä karannu leukapielet yhtä pahasti :D
Sano vielä että se oli päällystetty nahalla? Jestas .. *vieläkin hymyilyttää*
No vähän nahkajäljitelmän näköistä se on...ja ajan patinoima, olen ostanut ne uutena 1975.
Se kai oli silloin Futaban huippumankka, ovh tais olla 1700 mk, maksoin jotain 1100 hirveellä tinkimisellä.
6 kanavaa, 4 servoa, vastari ja akut. Se oli siihen aikaan melko paljon rahaa,ehkä aikamiehen kuukauden palkka.