Kopterit.net
Tekniikka => Protopaja => Aiheen aloitti: Toeh - 14 Toukokuu, 2016, 22:29:35
-
TraFi kun sallii nämä sähköavusteiset laitteet tieliikenteeseen nykyään niin johan nyt toki vanhat akut hyötykäyttöön. :)
Päivätyökseen ku sorvailee osia niin niitä on tarvittaessa helppo sorvata itellekki aina sillon ku sattuu viikonloppuna olemaan kone tyhjänä. Vähän huono oon kuvaamaan kaikkia työvaiheita ja tämän aiheenki kirjottamisen alotin nyt sitte ku projekti on jo pitkällä.
No alunperin hommahan lähti liikkeelle siitä että aloin tuumailemaan että mistä alan rakentaa. Ebay tarjos sen verran hyvään hintaan noita valmiita "aihioita" että päädyin sitte ostamaan valmiin rungon mitä aloin jatkokehittämään. Remmiveto moniurahihnalla on kaikkein helpoin mulle sovellettava, koska pystyn niitä hihnapyöriä askartelemaan ihan minkä tahansa kokosia töissä ja remmihän on muutenki hieno vetotapa ja tuttu esim tuosta Protoksesta joka sen ku toimii ja toimii vaan vakio remmillä.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/s-l1600-2.jpg)
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/s-l1600.jpg)
No takahaarukkaa vois miettiä uusiks jotta saan sinne tehtyä sähkömoottorilla fiksusti vedon ja iski jotenki silmään tuo osassa mm. BMW:n moottoripyöristä tuttu yksipuolinen takahaarukka. No sellane se on tehtävä sitte.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/1461929349.JPG)
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/Photo%2030.4.2016%2019.07.44.jpg)
Polttoleikattiin kaverin firmassa ja hitsaus myös siellä. Hitsauksen jälkeen oli tällästä kädessä. Tästä puuttu vielä takajousen vastakappale.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/1462052359.JPG)
Sitte tarvitaan taka-akseli. Ei muuta ku sorvi laulamaan.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/IMG_9382.JPG)
Sitten vähän lisää hitsaamista ja osien suunnittelua ja tällä hetkellä mennään tässä vaiheessa. Jousitus toimii edessä ja takana ja koepotkimiset on tehty ja hyvin rullaa.
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/IMG_9455.JPG)
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/IMG_9456.JPG)
(http://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/IMG_9457.JPG)
Xen:iltä ostin nopariks YEP80A:n ja J@ni:lta tietenkin tulee moottori. :D Alustavasti oon ajatellu 3S LiPo:lla ajaa ja alennusvaihdetta tulee reilusti. Tarvittaessa nostan sitte 4S setupille tai jopa 6S setupille jos alkaa paikat käydä kuumana. Vauhtiahan tälläsellä saa valon, heijastimen ja äänimerkinantolaitteen kanssa olla 25km/h mutta se on suht hurja vauhti mennä tuollasen lankun päällä. Hitaampiki piisaa kunhan menee ylämäet sitte samaa vauhtia puutumatta.
Jospa nyt tulis otettua enemmän kuvia ja videotaki ku on tää aihe pystyssä.
-
Tuolla 80A:lla ei paljon 3S lipon jännitteellä teho tule. Tiedä sitten tarviiko sitä ollakaan muuten kuin kiihdytyksissä.
-
Tuolla 80A:lla ei paljon 3S lipon jännitteellä teho tule. Tiedä sitten tarviiko sitä ollakaan muuten kuin kiihdytyksissä.
Juu ja eihän noissa hirveitä tehoja sallita. Tais 1kW olla se max sallittu teho.
-
Align 750MX 4236 12N10P 8+8 x 1,08 YY KV364 Taitaa teho olla kuitenkin "hieman" yli 1kW ;D
Mutta ennenkaikkia, hieno projekti! ;D
-
Silviissiin :) On het hienosti tehty akselikin. Ei mikään hitsailtu putkenpätkä :)
Anteeksi jos heti spämmään aiheeseen hieman liittyvällä videolla.
https://www.youtube.com/watch?v=hIxeoehr4ps
-
Mielenkiintoinen projekti, ainakin on tarpeeksi tukeva rakenne, painaa varmaan myös reilusti. Vaan tuollahan ei lennetä niin ei ole niin gramman päälle. :)
-
Eilen kerkes puuhailla ja tein tuonne monen kokeilun ja kikkailun jälkeen yhen moniurahihnan rullan. Alkaa vaan tuntua kovasti että täytyy ulkoistaa tuo vetotapa jollekki muulle eli tilata hammashihna ja pyörät mielummin ehkä. Katotaan nyt.
(http://db.tt/5jdI2HoF)
Tero tuossa jo kerkes mainita http://www.beltingonline.com joka vaikuttaa oikeen pätevältä sivulta. Täytyy tutkia että minkälaisia vaihtoehtoja löytyy omaan tarpeeseen. Kyllä myös ketju olis ihan hyvä vetotapa. Välityssuhde tulee asettumaan noin 1:5,38 paikkeille.
Diy miehet linkitelkääs jotai hyviä sivuja mistä vois saada hammashihnaa ja pyöriä tai ketjuja ja rattaita. Netistähän noita löytyy vaikka ja mitä, mutta jos on kokemuksia jostain hyvistä paikoista nii sellane sitte. Ketjuhan ei tarvi olla kovin jykevän kokosta eli aika hentonen ketju kelpaa. Se tuntuu olevan se ongelma että aina on mahdottoman raskasta ja kankeaa ketjua ja hammaspyöriä saatavilla.
-
Noil on kaikkee: https://shop.sdp-si.com/catalog/
-
tässä mun nykyinen sähkömenopeli
https://www.youtube.com/watch?v=6HhIUpw_44E
-
Ketjuhan ei tarvi olla kovin jykevän kokosta eli aika hentonen ketju kelpaa. Se tuntuu olevan se ongelma että aina on mahdottoman raskasta ja kankeaa ketjua ja hammaspyöriä saatavilla.
Ainakin mikroautoissa käytetään varsin siroja ketjuja, rattaiden kokovalikoimasta en tosin tiedä, voi olla että saatavilla olevat ovat turhan isoja.
-
Ainakin mikroautoissa käytetään varsin siroja ketjuja, rattaiden kokovalikoimasta en tosin tiedä, voi olla että saatavilla olevat ovat turhan isoja.
Polkupyörän ketjuja ja rattaita kattelin myös, mutta tuppaa niissä hammastukset olemaan hankalasti ja isot rattaat.
Kattelin tuolta Beltingonlinestä 12T ja 72T hammaspyörät ja hammashihna ja posteineen kaikkineen... 57,47£ :D Oli aika ruma hintalappu. Täytyy miettiä jotain vähän muuta. Ehkä joudun sitte kuitenki tehä sellasen tupla alennusvaihteen eli kaks remmiä vierekkäin tai ihan harkittava vaihtoehto olis metalli hammasrattailla pudottaa vähän välitystä ja lopuks sitte remmillä pienempi pudotus pienemmillä pyörillä ja voiman siirto taka-akselille. Tupla remmiä ja pienempiä pyöriä siks, että nuo pienet vetopyörät maksaa yhteensä noin saman ku 1kpl noita isoja 72T pyöriä.
Tuo moniurahihnakaan ei vielä oo suljettu vaihtoehdoista, mutta tuo hammashihna alko houkuttaa ja samoin ihan perus ketju helpomman kireyden säädön takia.
E: Nyt ku pääsin kirjottamast nii tuolta Beltingonlinestä löysin tässä koneen ääressä noita ketjuja vähän paremmin. ::) Puhelimella aiemmi kattelin ja näky vähä huonosti.
E2: Paitsi notta heti 32,50£ pätkäsee posteja heti ku kerää tavarat koriin. :o
-
Polkupyörän ketjuja ja rattaita kattelin myös, mutta tuppaa niissä hammastukset olemaan hankalasti ja isot rattaat.
Siksi juuri mikroauton ketjuja ehdotin kun ovat fillarinketjuakin pienempiä. Voihan noita pikkuketjuja ja rattaita löytyä myös teollisuusmyymälöistä, joko olet esim. Etrasta kysellyt?
http://tuotteet.etra.fi/fi/g7377706/voimansiirto-ja-kuljetinkomponentit?_ga=1.34180579.310107868.1458362744
Tuolla esim. pienin jako näyttää olevan 6 mm, se on jo aika siroa. http://tuotteet.etra.fi/fi/g7996504/rexnord-rexpro-rullaketju-din-8187
Rattaitakin on monenlaisia: http://tuotteet.etra.fi/fi/g7996567/ketjupyorat Tosin tuolle 6 mm jakoiselle ketjulle ei oikein näytä olevan rattaita mutta 8mm jakoiselle jo löytyy.
-
Siksi juuri mikroauton ketjuja ehdotin kun ovat fillarinketjuakin pienempiä. Voihan noita pikkuketjuja ja rattaita löytyä myös teollisuusmyymälöistä, joko olet esim. Etrasta kysellyt?
http://tuotteet.etra.fi/fi/g7377706/voimansiirto-ja-kuljetinkomponentit?_ga=1.34180579.310107868.1458362744
Tuolla esim. pienin jako näyttää olevan 6 mm, se on jo aika siroa. http://tuotteet.etra.fi/fi/g7996504/rexnord-rexpro-rullaketju-din-8187
Voi Etraapa en muistanut... Paikallisissa kivijalkakaupoissa sen vähän mitä täällä on niin kiertelin ja niissä ei ollut. Mutta eBayn kautta just tuota 6mm kokosta löyty rattaineen englannista ilman hirveitä posteja. Mutta pitääpä tutustua tuohon Etran valikoimaan myös hyvä ku sanoit.
-
http://www.aliexpress.com/item/10-250W-36v-electric-motor-skateboard-electric-motor-for-scooter-electric-wheelchair-motor/32649512123.html?spm=2114.40010508.4.17.J4zgWU (http://www.aliexpress.com/item/10-250W-36v-electric-motor-skateboard-electric-motor-for-scooter-electric-wheelchair-motor/32649512123.html?spm=2114.40010508.4.17.J4zgWU)
-
http://www.aliexpress.com/item/10-250W-36v-electric-motor-skateboard-electric-motor-for-scooter-electric-wheelchair-motor/32649512123.html?spm=2114.40010508.4.17.J4zgWU (http://www.aliexpress.com/item/10-250W-36v-electric-motor-skateboard-electric-motor-for-scooter-electric-wheelchair-motor/32649512123.html?spm=2114.40010508.4.17.J4zgWU)
Kyllä noita kurkin kans mutta kuulemma noilla 250watin pyörillä saa lykätä ylämäkeen. Nuo 2 renkaiset hoverboardit/tasapainolaudatki on 2x 350watt moottoreilla.
-
Kyllä noita kurkin kans mutta kuulemma noilla 250watin pyörillä saa lykätä ylämäkeen. Nuo 2 renkaiset hoverboardit/tasapainolaudatki on 2x 350watt moottoreilla.
Yksi eteen, toinen taakse ;D
-
Yksi eteen, toinen taakse ;D
Sekin kävi mielessä ja ehdottomasti napavetosen kanssa olis täytyny toteuttaa. ;D Sais vaan olla sen 400w per pyörä.
-
Mielenkiintoinen projekti. Mikä moottori tuohon on tulossa? Varmaan jo tiesitkin, mutta mielestäni napamoottorin ja RC moottorin tehoja ei voi verrata keskenään, tai voi, mutta onhan napamoottorissa hurjasti enemmän vääntöä kuin saman tehoisessa rc moottorissa vaikka olis millanen alennusvaihde.
-
Mielenkiintoinen projekti. Mikä moottori tuohon on tulossa? Varmaan jo tiesitkin, mutta mielestäni napamoottorin ja RC moottorin tehoja ei voi verrata keskenään, tai voi, mutta onhan napamoottorissa hurjasti enemmän vääntöä kuin saman tehoisessa rc moottorissa vaikka olis millanen alennusvaihde.
Align 750MX.
-
Posti on pikkuhiljaa kiikuttanu tavaraa. Nyt täytyy vaan TEP Camp III juhlia viikonloppuna ja sen jälkeen sitte tehä näihin lukkoruuvin paikkaa ja suunnitella moottoripukki. Isoa ratasta mahdollisesti voi vaikka käyttää sorvissa kiinni ja keventää tuota napaa hiukan ja tehä siihen pykälän joka vastaa laakerin sisäkehään. Tai jos näyttää hankalalta näin ohuen rattaan kiinnittäminen niin sitte teen vaan akselille holkin tuon rattaan ja laakerin väliin.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/98100118/Foorumille%20kuvia/S%C3%A4hk%C3%B6potkulauta/Photo%207.6.2016%2015.30.25.jpg)
Pienempi ratas on kaiken varalta jos tekee mieli pudottaa vauhdit sieltä 25km/h vähän alemmas. Sitä varten vaan pitää sorvata uus akseli moottorille sillä tuossa reikä on 5mm. Seinämä menee kovin ohueks jos poraa 6mm reiän rattaaseen.
Moottorupukiks täytyy varmaan kattoa jotain sopivan paksua RHS putkea ja leikata siitä puoliksi eli L:n malliseksi pala pois ja sitte porailla vähän reikiä. Kyllä tää tästä. ;D
-
Pikkuhiljaa eteenpäin. Moottoripukki.
(https://db.tt/EeLnvJ1j)
(https://db.tt/gLnx27Dy)
(https://db.tt/TDINoeQA)
Tämä vielä runkoon kiinni niin teoriassa saadaan siirtyä sähkötöihin.
-
Hiano projekti.
bg:n mainoksessa tuli tämmönen vastaan(ei lähellekään laillinen suomessa)
http://www.banggood.com/80cc-2-Cycle-Motorcycle-Muffler-Motorized-Bike-Engine-Accessories-Set-p-949004.html
-
Näin kompakti palikka se custom made osuus on. Periaatteessa voi heittää mihinkä vaan kiinni missä kiinnitysreiät täsmää.
(https://db.tt/J3n8KDSp)
Pitää avartaa 3/4 moottorin kiinnityksen reijistä niin saa epäkesko ketjun kiristyksen sinne. Myös toista itse moottoripukin reikää jotta saa vähän säätövaraa joka suuntaan ja saadaan ketju samaan linjaan takarattaan kanssa.
Elikkä To-do listalla seuraavaksi.
- Reikien avarrukset isommalla poralla.
- Taka-akselille noin 1mm holkki/prikka/mitä vaan takarattaan ja laakerin väliin.
- Takarattaaseen pidätinruuville reikä kylkeen ja sieltä ruuvi osumaan akseliin.
Sen jälkeen periaatteessa täytyy tinailla moottoriin ja nopeudensäätimeen liittimet ja yrittää saada tätä vähän pyörähtämään sähkön avustamana.
PS. Onko kellään kokemusta servotesterillä moottorin ajamisesta nopeudensäätimen läpi? Kytkentä on perus helposti, mutta kuinka esim kalibrointi? Testerin potikka toiseen laitaan ja piippaukset noparilta ja servotesterin potikan palautus nollille?
-
To-Do listaa voisi tai siis PITÄÄ täydentää ketjunsuojalla, se kun jää helposti kategoriaan "tehdään tuonnempana" :)
Hieno projekti! Ja sitten tuota tehoa ei oikein voi verrata pappiskan, mankiin tai mihinkään muuhunkaan olemassa olevaan. Sähkön voima tuntuu olevan riittoisampaa, kuten esimerkiksi ruohonleikkurin 3,5hv Brigss&Stratton vs muutaman sadan watin akku käyttöinen.
-
Juurikin noin kalibroin noparin "HK500 perämoottorin" kanssa.
Hauska projekti, tätä on kiva seurata!
-
To-Do listaa voisi tai siis PITÄÄ täydentää ketjunsuojalla, se kun jää helposti kategoriaan "tehdään tuonnempana" :)
Hieno projekti! Ja sitten tuota tehoa ei oikein voi verrata pappiskan, mankiin tai mihinkään muuhunkaan olemassa olevaan. Sähkön voima tuntuu olevan riittoisampaa, kuten esimerkiksi ruohonleikkurin 3,5hv Brigss&Stratton vs muutaman sadan watin akku käyttöinen.
Joo ketjunsuoja on myös to-do listalla ilman muuta sitten kun voimansiirto toimii ja alkaa runkoon asennus. Samoin moottorin ympärille kannulle tulee suojakotelo ympärille. Näitä täytyy varmaan polttoleikata ohuesta pellistä sitten.
Tehoa tuosta moottorista irtoaa hirveän paljon, mutta ne on 12S setupilla mitattuja. Tavoitteena on saada 12V setuppi eli 3S LiPo:lla, mikä pudottaa aika rutkasti tuota paperilla ilmoitettua tehoa. Enkä muutenkaan kaipaa hullua teholukemaa ja nopeutta. Vääntöä mukavasti ja sopiva kiva etenemisvauhti. Kovassa vauhdissa alkaa tulla vaan vahinkoja ja sillon jos tämän hipponen vauhti ei piisaa niin kannattaa mennä jo autolla.
Juurikin noin kalibroin noparin "HK500 perämoottorin" kanssa.
Hauska projekti, tätä on kiva seurata!
Ookkei TomHÄNKS!
Täytyy ottaa sitte videolle ruuvipenkissä koeajoja jahka sinne asti pääsen.
-
Saisiko ketjunkiristyksen toimimaaan rullalla ja jousella, joka painaisi ketjua alapuolelta ylös? ehkä pelkkä ohjurirullakin voisi riittää. materiaalina nailoni, tai jotain muuta pehmeämpää matskua. Takarattaasta saisi kevyemmän, jos kuusiporalla porailisi kevennysreikiä. Taitaisi mennä hifistelyksi.. 8) Mielenkiintoinen projekti kumminkin!
-
Saisiko ketjunkiristyksen toimimaaan rullalla ja jousella, joka painaisi ketjua alapuolelta ylös? ehkä pelkkä ohjurirullakin voisi riittää. materiaalina nailoni, tai jotain muuta pehmeämpää matskua. Takarattaasta saisi kevyemmän, jos kuusiporalla porailisi kevennysreikiä. Taitaisi mennä hifistelyksi.. 8) Mielenkiintoinen projekti kumminkin!
Ei huono idea tuo ketjun kiristinkään. Vähän isommalle ketjulle on tullu paljon sorvailtua ohjurirullia ihan asiakkaiden tilauksesta. Tuo jousikuormitteinen kiristin vois olla lähes välttämätön sillon jos moottori ja takaratas olis ns "eri puuta" eli takahaarukan jousitus välissä. Tässä nykyisessä rakenteessa on se etu että moottori on kiinnitettynä tuohon itse takahaarukkaan ja jousitus hoituu kauempaa.
Tuo kevennys kävi kyllä mielessä ja ihan niinki että navasta sorviin kiinni ja pyörivillä työkaluilla sorvissa poraa vaikka reikiä hienosti tasajaolla niin nehän on just eikä melkeen ku cnc kone tekee. vois vaikka tehä jarrulevy tyylisen reijityksen. Noh ehkä sitte jos tää toimii niin voi alkaa hifistellä. :D
-
Ketjunkiristin saattaa pitää jonkin verran ääntä, mutta se voi ehkä tietysti joissain tilanteissa olla jopa eduksikin.
-
Jousikuormitteinen kiristin voi olla kuitenkin arvelluttava koska moottorijarrutuksessa ketjun "alaosa" kiristyy jousen antaessa periksi. Samalla "yläpuoli" pääsee löystymään.
Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin ;)
-
Terve. Entä jos takarattaaseen sorvaat paikan yksisuuntalaakerille. Ei moottori/alamäki hidasta menoa.
-
Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin ;)
Moni olis myös vedeltä suojattuja heti out of the box. Täytyypä kurkata millasta valikoimaa niissä on.
Terve. Entä jos takarattaaseen sorvaat paikan yksisuuntalaakerille. Ei moottori/alamäki hidasta menoa.
Sillon kuluu kengänpohjat niin kovasti jarrutuksissa. ;D
-
Jousikuormitteinen kiristin voi olla kuitenkin arvelluttava koska moottorijarrutuksessa ketjun "alaosa" kiristyy jousen antaessa periksi. Samalla "yläpuoli" pääsee löystymään.
Muuten, auton nopari tarjoaisi monipuoliset jarru ominaisuudet sekä pakin ;)
Auton nopareita tuntevat: Mihin se jarrutusenergia niissä hukataan? RC-autossahan massaa on murto-osa siitä mitä sähköpotkulaudassa jonka päällä on ihminen... Lämmöksihän se kaiketi muuttuu eli mikä paikka sulaa ensiksi?
-
Eikö noparit osaa nykyään regeneratiivisen jarrutuksen, eli työntävät takaisin akkun talteen. Tuommosessa sähköpotkulaudassahan se on jo kätevä kun sieltä saa jo oikeasti ihan merkittäviä energiamääriä talteen, ainakin jos paljon jarruttelee.
-
Yleensä sähköajoneuvoissa niin tehdään, mutta mahtaakohan RC-auton noparissa kun siinä ne pysäytettävät massat on pieniä ja sitä myöten myös jarrutusenergiat.
-
Riippuu varmaan vähän sähköautosta. Jos se menee asfalttirataa missä keskinopeus on vaikka 60km/h ja jarrutuksia on paljon niin regeneratiivisella jarrulla voi varmaan estää noparia sulamasta :) Jotenki minusta tuntuu että tuo on ihan perus kauraa jo kaikissa vähänkin paremmissa harjattoman moottorin nopareissa. Kopterinopareistakin se löytyy jo monesta, vaikkei siinä käytössä siitä ole mitään hyötyä.
-
Ookkei, sitte tajuan ;D
-
Kaasuttelin kerran harjatonta autoa pyörät ilmassa. Testissä oli halpa yleismittari 10A asetuksella kytkettynä sarjaan toisessa akkujohtimessa ja lukemat meni miinukselle jarrulla tai drag brakella, eli jotain siellä tapahtuu.
Se, miten moottori nopari yhdistelmä luo akun lataamisessa välttämättömän akun jännitettä korkeamman jännitteen, onkin sitten hämärän peitossa minulle. KV arvoista laskemalla ei taida kummoisia latausjännitteitä tulla ihan näin hatusta vetämällä.
Auton noparien eduiksi laskettaneen poskettomat hetkelliset virrat nimelliseen sekä hintaan nähden.
-
Moottoripukkia on hiottu porattu ja testailtu ja alkaa ketju aika hyvin olla samassa linjassa. Tänään tinasin liittimet nopariin ja moottorin ja kokeilin penkissä koepyörittää. Moottoripukista saattaa ehkä joutua polttoleikkaamaan ja särmäämään siistin viimeistellyn version V2 sillä meni aika säätämiseks tämän nykysen kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=R37IuAHQ_N4
Tuosta innostuneena ja malttamattomana ruuvasin sen kiinni potkulautaan ja kokeilin myös pyöritellä siinä.
(https://db.tt/PLr5XATy)
Ja pitihän sitä kokeilla kyydissäki seistä ja huterasti yhdellä kädellä pitää tangosta kiinni ja toisessa roikottaa akkua ja servotesteriä ja etusormen ja peukalon välissä säädellä potikkaa. Tuota koeajoa ei kukaan onneks kuvannu. :D Oli kiinni eka akku mikä tuosta oikealla liittimellä löyty eli vanha kulahtanu pullea 4S 4400mah pakka ja pintakaasulla köröttelin.
Mikään paikka ei ottanu yhtään minkäänlaisia lämpöjä. Ihan hulluna tuossa ei tehoa tuntunu ainakaan siellä alakierroksilla olevan ja moottori kaipaa pienen pyöräytyksen eteenpäin ja siitä alko mukava vääntö. Ajelin myös pelkästään nurmikolla ja kovalla hiekkapihalla eli asfaltilla ei oo vielä tullu testattua. Enkä kyllä kokeillu antaa kunnolla jenkaa alkuun vaan hyvinki varovasti hitaasti potikka sinne alueelle missä moottori alottaa pyörimisen.
Nyt ei kai auta muu ku jatkaa servotesterin piuha tuonne sarviin asti ja sitoa akkua vähän paremmin kyytiin ja tehdä moottorille ja ketjuille suojat ja toteuttaa lisää koeajoja. Niin ja toki täytyy melkeen kokeilla ajaa jollain pienellä 3S akulla pieni testipätkä ja sen jälkeen kasata noita 4400mah kennoja vähintään 2kpl eli 3S 8800mah setiks. Äskeinen testi vei olevinaan akun melko äkkiä low voltage cut offille, mutta saatto siinä kikkailessa ja nurmikolla ja hietikolla donitsia pyöritellessä kyllä aikakin kulua melko nopeaa..
Vähän jo kattelin että HK:n EU varastolla 3S 5800mah 25C pakat 34e/kpl. Äkkiseltään luulisin että 2kpl tuollasta jos on kyydissä niin antaa jo jonkuverran ajoaikaaki, mutta mutta täytyy tehä koeajoja ennenku tietää millasia akkuja katella.
-
Tahtoo olla pitkäksi välitetyn sensorittoman auton moottorinkin ongelma tuo paikaltaan lähtö, ainakin kun sievästi yrittää lähteä kuten mainitsit. Sensorillinen on käsittääkseni viisaampi tuossa asiassa.
Heli moottorin ja säätimien suunnittelussa paikaltaan lähtö ei liene ensimmäisten ratkaistavien asioiden joukossa.
Ainakin sensorittomissa auto nopareissa on säädettävä "start mode (punch)", joka jollain tavalla vaikuttaa tuohon starttiin.
Tämä nyt on jossittelua komponenteilla, joita ei ole projektiin käytettävissä.
Ai, siinähän on sportti henkinen tois puolinen haarukka, hieno yksityiskohta.
-
Ai, siinähän on sportti henkinen tois puolinen haarukka, hieno yksityiskohta.
Kyllä, tämän nimenomaan halusin tehä. Tää olis ollu valmis jo varmaan pari kuukautta sitte jos en olis tuota halunnu tehä. ;D
-
Koeajoissa selvinnyttä.
Moottoripukki luistaa. Täytyy tehä jotain pyällystä tai keksiä jotain muuta noihin pintoihin. Sileät metallilevyt vastakkain nii luistaahan ne, vaikka ruuveilla on kiristetty toisiinsa. Tasaisella saa päästellä niin paljon ku akku vaan jaksaa, mutta rajussa mäessä moottoripukki kääntyy ja ketjut putoaa.
Noin 1,6km matkalla 4S 3300mah akku meni noin 3,85V paikkeille. Tuota 4S:ää saa vaan ajella pelkällä pintakaasulla. Siellä on aika raju vääntö ja muutenki välitykset sallii liian kovat vauhdit. Täytyy tehä niitä 3S akkuja niin saa niillä alotella sitte testiajoja myös.
Tuossa oli FPV näytön onneton 3S about 1300mah akku ja joku 25-30C lukema. Silläki akulla ajeli pihaa päästä päähän muutaman kerran oikeen mukavasti.
Näillä näkymin moottoripukista ku tekee V2 version nii sen jälkeen alkas mekaniikka toimia. Sitte saa miettiä sähköt siistimmin kyytiin ja suunnitella se peukalokaasu ja jousella palautus. Ideaa on jo mielessä.
E: Ainiin ja toki se kaasupotikka oli nyt siirretty sarveen ja akku oli kiinteästi kyydissä niin meni se 1,6km siivu vähän helpommin. :D
-
Moottoripukki luistaa.
Laita ruuvi säätö siihen? Eli ruuvilla säädetään moottoripukin asento.
-
Laita ruuvi säätö siihen? Eli ruuvilla säädetään moottoripukin asento.
Juu tuo nykynen on just sellanen ja sillä saa moottorin kulman ja ketjun kireyden säätää. Tälle aamulle jo vähän mietinki että millasta työntävää kiristintä sinne pitää tehä. Nykyiset pitää pukin hyvin vaakassa ja lukitsee niiltä osin, mutta tuohon luistavaan suuntaan pitää varmaan ruuvi lisätä pitämään paikollaan.
-
Tuli vaan mieleen... Miten olisi tuollainen ketjunkiristäjä prikka ruuvilla tuohon mottoripukin viereen runkoon, onnistuis tuo kireyden hienosäätökin nätisti.
(http://www.finmopo.fi/images/Fin-osat%20105%20001.jpg)
-
Tuli vaan mieleen... Miten olisi tuollainen ketjunkiristäjä prikka ruuvilla tuohon mottoripukin viereen runkoon, onnistuis tuo kireyden hienosäätökin nätisti.
(http://www.finmopo.fi/images/Fin-osat%20105%20001.jpg)
Näitä on saattanu vanhasta mopostaki jäädä varastoon lojumaan mutta ei oo kyllä kummoinen homma tehä raudasta uutta jos ei löydy. Täytyy tuollastaki pitää vaihtoehtona.
-
Vaimon kans on nyt kovasti koeajettu tätä ja tein moottoripukkiin rautasahalla uria ja olevinaan haukkaa paremmin kiinni eikä tänään luistanut kertaakaan. Taidan silti vähän hifistellä sitä eteenpäin ja ehkä mahdollisesti harkita sitä V2 version tekemistä polttoleikkaamalla. Katsotaan nyt. Seuraava heikko paikka tänään oli sitte pinion sillä siellä on vaan yks tasanen kohta akselilla niin pääs pyörähtämään välillä irti. Nooh viilaan sinne toisenki tasasen kohdan akseliin ja toinenki ruuvi avustamaan kiinni pidossa ja sitte laitan lukitteella kiinni niin eiköhän ala pysymään.
Muuten kyllä pelaa nyt oikeen kivasti ja nopeudensäätimen asetuksia kävin kans vähän läpi. Noita pikku juttuja ja moottorin sekä ketjun suojukset ja sen jälkeen saa alkaa askarrella peukalokaasua ja siistimpää johdotusta. Sitte pitää laittaa äänimerkinantolaite, heijastin taakse ja valo eteen. Hurjan hauska laite ajella menemään. Onneks kesäloma on vielä edessä. :D
http://www.youtube.com/watch?v=OnGxdo3nwQo
-
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Valitettavasti laudan suhteen ei mitään uutta. Pistin instagramiin @toeh_storage tunnuksen mihin lätkin tästä ja tulevaisuuden muista projekteista kuvia.
Sen verran lautaa on tullu mietittyä että talvella olis myös kiva ajaa pitkää luisua. Nappularengas taakse ja sukset eteen hmm... Tähän runkoon ei kyllä onnistu eli ehkä ensi talvelle suksikone alle. Tätä täytyy vielä jalostaa vähän eteenpäin ja parannella paikoitellen osia. Pistän lisää kuvia ja videoita kunhan etenee. Toistaiseks oon vaan ajanu niin kauan kunnes lumi tuli... :D