Kopterit.net
UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: Genneli - 07 Toukokuu, 2016, 11:39:16
-
Ei ole vielä tullut Gauin x3:a torpattua, mutta varmasti sekin päivä koittaa. Ajattelin varautua torppiin ja tuleviin huoltoihin ja tilata setin varaosia, olisiko jollain heittää listaa mitä noissa torpeissa yleensä menee, jos on mennäkseen eli mitä olisi hyvä olla auton perässä jos sattuu vähän kyntämään. Kunnon mälleissä varmaan saa sitten melkein uutta kittiä tilailla.
Ja vielä kyssäri noista scorpparin laakereista, osa öljyää osa ei. Mites porukalla nuo laakerit kestänyt öljyämättä ja pystyykö siihen tai onko huoltovapaita laakereita saatavilla..? Motti siis scorpparin kv1580.. Itse nyt reilu 30 lentoa tuolla motilla lennellyt öljyämättä, olisiko ja aika tehdä jotain toimenpiteitä sille kun ohjeistetaan, että kuuden lennon välein pitäisi öljytä.. Ei likein kiinnostaisi siiven lähteä, harmi kun ei tullut tilattua xnovaa..
-
No jos varmasti haluaa heti ilmaan päästä niin koko kopteri pitää olla varaosina ;) Yleensä mulla meni pikku kopterista jotain seuraavista tai kaikki kerralla. Lavat, lavanpitimet, peräputki, landarit, jos ei ole gorillat, pääakseli, lepari, laakerit edellisiin, pääratas, idlegear, peränrattaat. Servon rattaat, jos ei ollut pakkomurtoarmeja.
-
No jos varmasti haluaa heti ilmaan päästä niin koko kopteri pitää olla varaosina ;) Yleensä mulla meni pikku kopterista jotain seuraavista tai kaikki kerralla. Lavat, lavanpitimet, peräputki, landarit, jos ei ole gorillat, pääakseli, lepari, laakerit edellisiin, pääratas, idlegear, peränrattaat. Servon rattaat, jos ei ollut pakkomurtoarmeja.
Muuten ok lista, mutta X3:sta ei mene lavanpitimet käytännössä koskaan. Toki yhdet voi pitää mukana, mutta turha ostaa kasaa.
Ja vielä kyssäri noista scorpparin laakereista, osa öljyää osa ei. Mites porukalla nuo laakerit kestänyt öljyämättä ja pystyykö siihen tai onko huoltovapaita laakereita saatavilla..? Motti siis scorpparin kv1580.. Itse nyt reilu 30 lentoa tuolla motilla lennellyt öljyämättä, olisiko ja aika tehdä jotain toimenpiteitä sille kun ohjeistetaan, että kuuden lennon välein pitäisi öljytä.. Ei likein kiinnostaisi siiven lähteä, harmi kun ei tullut tilattua xnovaa..
Ihan samoja laakereita se xnova käyttää. En kyllä näkisi vaivaa alkaa noita öljyämään, enkä niin teekkään. Kestää sen mitä kestää ja sitten vaihtoon.
-
Kiitos neuvoista! :) Täytyypä nuo tyypillisimmin hajoavat nyt alkuun tilata parin lisäakun kanssa niin ei tarvitse ainakaan torpin sattuessa alkaa metsästämään putiikkia mistä kaikki osat saisi kerralla ja lopulta sitten tilailla niitä kolmesta eri kaupasta.
-
Ei tarvi öljytä, mutta laakerin sisäkehälle kannattaa laittaa tippa laakerilukitetta ettei pääse pyörimään akselilla.
-
X3:n osia taitaa olla aika hyvin fast-ladilla. Tässä kuitenkin pari vaihtoehto, jos kaikkea ei löydy:
http://www.acrowood.net/epages/61710435.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61710435/Categories/Ersatzteile_Helis/%22Gaui%20X3%22
Sitten on tietysti pslv modelisme Ranskassa NX4:ään tuli aika paljon sieltä tilattua kun ladilla oli ei oota
-
Ite torppasin just ekan kerran, vähän päältä 300 lentoa ehti kertyä. Ei menny pahasti, mutta arvaa oliko just sitä yhtä kikkaretta, ei ollu ei :)
-
Tuli testattua sulakearmien toimintaa ja hyvinhän ne toimii! :) vähän turhan epätasainen lähtöalusta ja kopteri lähdössä kyljelleen, eipä mennyt kuin yksi armi tai ei ainakaan mitään muuta näkyvää. Vaihdoin armin ja ajattelin, että ei muuta kuin ilmaan.. Huomasin kuitenkin että swashplate ja sitä myötä lapakulmat ei taida olla ihan kohdillaan. Eli ei taida olla nuo armit ihan identtisiä, yritin armista löytää sopivaa hahloa siinä onnistumatta.
Kävin Vsatabilla säädöt trimmikohdasta alkaen lävitse ja sain kyseisen servon ja lapakulmat trimmattua kohdilleen. Onko muuta mitä pitäisi tarkastaa tai tehdä ettei tule noutaja?
-
Kyllä katsoisin ainakin, että lepari on suora, jos kerran spool upissa kaatui.
-
Kävin Vsatabilla säädöt trimmikohdasta alkaen lävitse ja sain kyseisen servon ja lapakulmat trimmattua kohdilleen. Onko muuta mitä pitäisi tarkastaa tai tehdä ettei tule noutaja?
Lepari ja pääakseli ainakin. Leparin tarkastus siten että otat lavat irti ja pyörität toista leparinpulttia avaimella ja katsot ettei toinen toinen pää vipata. Pääakselin näet samalla kun lavat irti pyörittämällä käsin. Eli ainoa mitä irroitat on päälavat.
-
Jos ei lavatkaan hajonnu, ni pitäisin leparin vääntymistä epätodennäköisenä. Mutta kannattaahan se tietysti tsekata kun siihen ei montaa minuuttia mene.
-
Niin ja jos lepari on kiero. Sitten on melko varmasti laakeritkin pykälillä. Se on sitten eri asia milloin pikku kopun lakrut kannattaa vaihtaa. Itse vaihdan aina kun vähänkään pykältää. Veikkaan, että kaikki ei niin tee.
-
En ressaisi ihan pienestä pykältämisestä 450 kokoisessa. Todennäköisesti ei haittaa mitään. Mulla oli juuri taannoin 700N:n nupin laakerit niin huonossa kunnossa, että juuri ja juuri pyörivät. En ollut huomannut lennossa mitään ;D
-
Nurmella pyöräytin niin ei tullut lapoihin mitään jälkiä ja eipä tainnut kierroksetkaan olla vielä tappiin nousseet. Kävin tuossa muutaman akullisen lentämässä ja hyvin toimi. Logia äsken vilkaisin ja siellä näkyi olevan ilmoitus high vibration levelistä, saisiko siellä sellaisia olla? Oli ollut joskus aikaisemmin jopa extreme levelillä nuo vibrat mut veikkaan, että ne oli tullut ennen kuin huomasin että leparin ruuvi oli pyörinyt melkein auki asti, lukitteella uudelleen kiinni ja harjoitukset jatkui.. Onneks ei käynyt huonosti. :D
-
En ressaisi ihan pienestä pykältämisestä 450 kokoisessa. Todennäköisesti ei haittaa mitään. Mulla oli juuri taannoin 700N:n nupin laakerit niin huonossa kunnossa, että juuri ja juuri pyörivät. En ollut huomannut lennossa mitään ;D
Veikkaan, että itse en huomaa toiminnassa mitään ihmeitä niin kauan kun laite lähtee maasta taivasta kohti..:D
-
Sen huomaa sitten, jos sattuu olemaan tärinä herkkä fbl-purkki....
-
Mulla on logissa X3 lentäessä aina vibra herjoja. Kuuluu asiaan, anna mennä vaan :)
-
veepaari kerää login täyteen eri asteisia vibraherjoja kun koneella tekee kovempaa liikehdintää niin että lavoistakin kuuluu ääni. Se tosiaan kuuluu asiaan. Jos vibraherjoja tulee tyynellä paikallaan leijuttaessa niin on ongelma.
-
Mulla on logissa X3 lentäessä aina vibra herjoja. Kuuluu asiaan, anna mennä vaan :)
Ok, hyvä tietää. :) Ehkä parantelen tuon fbl-purkin kiinnityksen kuitenkin jossain vaiheessa, nyt kiinnitetty rautakaupasta hankitulla esim postilaatikon kiinnittämiseen soveltuvalla kaksipuoleisella teipillä, ei ehkä paras vaihtoehto. :D
-
http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=27_1022&products_id=920 (http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=27_1022&products_id=920)
Ehkä paras gyroteippi ikinä. Minä ite käytän tätä.
-
Rautakaupan 3M harmaa 2 puoleinen "extreme" teippi on minulla toiminut aina mainiosti. Liian paksu ja pehmeä gyroteippi saattaa vaikuttaa lentotuntumaa huonontavasti.
-
Rautakaupan 3M harmaa 2 puoleinen "extreme" teippi on minulla toiminut aina mainiosti. Liian paksu ja pehmeä gyroteippi saattaa vaikuttaa lentotuntumaa huonontavasti.
Juuri tuota samaista teippiä itselläkin, enpä sitä sitten lähde suotta vaihtelemaan jos hyväksi olet todennut. :)
-
Kaikkihan sen tietää että paras teippi on 3m kirkas punaisilla suojamuoveilla!
Jos ei toimi niin gyrtsa vaan on paska :D
-
Ei sitä torppia kovin kauan tarvinnut odotella.. Ei kerennyt edes tilaamani varaosat tulla joita oli tarkoitus jemmaan hankkia! :-\ kyllähän tuon torppaaminen vähän erilailla saa kupolin punoittamaan, kun Genius CP:n jolla aijemmin olen torppaillut. ;D Nyt saa sitten ihan itse ihmetellä mitä kaikkea sitä torpissa vaihtoon menee. Eniten sylettää, että ladilta ja acrowoodilta tilaamillani varaosilla ei kopua lentokuntoon saa. Uupumaan jää ainakin alumiiniset washoutin armit, lepari (todnäk kiero) ja jotain muita hilppeitä.. oli kyllä tarkoitus ne tilata, mutta olivat loppu vähän joka paikasta.
Eipähän tarvii enää jännittää ensimmäistä torppia, kun on kerran runtannut täysillä kierroksilla peltoon! ;D
-
Sinusta tulee pro pilotti kohta. Minä en paljoa torppaile mutta enpä opikkaan leijutuksesta enempää. 5v jo lennelly ja leijutelen vaan.
-
Tuolta löytyy osia ja tulee noin viikossa tai alle http://www.rchc.fr/81-gaui-x3-pieces
Suosittelen vaihtamaan ländärit miniprotoksen gorilloihin
-
Sinusta tulee pro pilotti kohta. Minä en paljoa torppaile mutta enpä opikkaan leijutuksesta enempää. 5v jo lennelly ja leijutelen vaan.
Siitä en tiedä, ehkä köyhä ennemminkin! :D sais vaan tuon simulaattori "osaamisen" siirrettyä käytäntöön tuon oikeian kopun kanssa niin kyllä se siitä lähtis rullaamaan.. jotenkin vielä nuo räpellykset niin paniikin omaisia tuon oikean kopun kanssa, että sormet tuppaa vetämään jäihin. Eilen sitten alkoi vähän tulla luottoa omaan tekemiseen ja hetihän se kostautui! :D
Kiitti TeemuL vinkistä, Hawk RC:ltä olin tilaamassa, mutta täytyypä tsekata tuo. :)