Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: unskale - 19 Lokakuu, 2008, 19:55:24
-
taas ihmettelen...
1. servo asetuksilla linkkien liikeradat on oikein, mutta eikö ton koptetrin pitäis olla 120 astetta. siis kaikki servot liikkuu yhtaikaa??
edestäpäin katsottuna on kolme servoa...
vasen liikuttaa kaikkia neljää servovartta..siis yks servo asennossa. jos miksaus pällä niin kaikki liikkuu mikä minnekkin.. varmaan pitch..
keskimmäisessä servossa kiinni kaksi tankoa jotka menee eteen ja taakse swashplatea. siis eteen ja taakse. varmaan siis elev. yks ervo asennossa tekee oikein..
oikea servo taas on kiinni oikeassa reunassa swashplatea. likkutta siis vasemmalle ja oikealle. taas, yks servo asennossa toimaa niinku pitää...aileron...kai... .
siis jos lähettimessä on asetuksena yks servo, niin kaikki toimaa niinkun pitää, mutta eikö tommonen setuppi pitäis olla ccpm....120 tai 140 astetta.....jos laitan käyttöön alkaa tapahtua outoja......
on mode 2 ja toistaiseksi en ole vaihatnut servojen suuntaa...oon kokeillu kaikenlaisia compinaatioita....
-
jospa aloittaisit aivan alusta ;)
miten se toimii jos on se 120 asteinen käytössä?
ja MODE2
-
Tulin siihen tulokseen kun värkkäsin rexin kanssa... jos sun swash platessa on ne linkki pallojen paikat jokainen 120 asetetta toisiinsa nähden.. eli tasaisin välein.. niin silloin on tuo 3 servoa 120 asetetta jne...
En oikein sisäistänyt tuota viestiä mitä siinä tarkoitetaan :D
kallistuksissa liikkuu takimmaiset servot jos kallistaa oikealle oikean servon pitäisi laskea ja vasemman nousta.
Eteenpäin kallistuksessa 2 takimmaista servoa nousee ja keulimmainen laskee.
-
tossa ohjekirjan mukaisessa asetuksessa se liikuttaa kaikkia servoja..... mutta keskimmäinen servohan on liitetty kahdella tangolla etu ja taka akseleihin, ja kun koitttaa esim nostaa kierroksia sekin liikku ja aiheuttaa sen että kallistuu joko eteen tai taakse......elikkä swashplate kallistuu, eteen tai taakse...
siinä on hassusti liitetty, toi keskiservo eteen ja takkse erisuuntiin. vasen servo heiluttaa kaikkia tankoja yhtaikaa, ja oikea vain oikeaa reunaa, vasemmassa reunaas swashplatea ei ole mitään kiinni...
netistä löytyy pdf ergo30. moni muu propon tekele käyttää samaa systeemiä...
-
saatko valokuvaa tuosta näytille?
-
http://www.messiter.com/BMHC/manuals/Ergo30.pdf (http://www.messiter.com/BMHC/manuals/Ergo30.pdf)
-
tuon mukaan ei ole 120 CCCP (USSR)
vaan 90 asteinen
onko sulla kuvaa siitä omasta kopteristasi?
-
Jos selityksen ymmärsin oikein niin onpa hassusti toteutettu :D
90 asteinen näyttäisi olevan.. mutta kuulostaa kyllä tuo servo ratkaisu ihmeelliseltä :D
-
katotaan onnistuiko kuvien lisäys....
-
servot on manuaalin mukaan ja välillä käännetty reverselle yms.. kaikkea kokeiltu....
hämmentää vaan toi että pitäis olla ccpm. muttei mitkään asetukset saa vipuja likkumaan oikein. vain se single servo asento radiossa tuottaa sen oikean toiminan, että servot ja vivut liikkuu oikein..mistä se ketun ccpm, sitten tulee....
eniten kiusaa se että kun koittaa nostaa kierroksia..elevattotria niin myös keskiservo liikkuu.. tekee sen että kallistuu eteen tai taakse....kun sen kahdella tangolla jotka likkuttaa swashplatea eteen ja taakse....
-
En mä mistään mitään tiedä, mutta tuo taitaa olla mekaanisesti miksattu 90 asteen ccpm....tai ei ccpm ollenkaan.Eli lähettimen ccpm- miksauksia ei tuossa käytetä.
Mistä vintiltä muuten noin sontaisen kopun olet löytänytkin, puhalla se nyt aluksi vaikka paineilmalla puhtaaksi ;)
Tói taitaa kyllä olla jo sen ikäluokan vehjes, että varmista ainakin ennen sen lennättelyä että saa osia, jos ei saa, niin museoi se...äläkä ainakaan missään nimessä yritä lennättää sitä tolla r 700 PPM -vastarilla, vaikeuksia tiedossa. Polttiksessa pitää olla PCM tai 2,4 giganen...
-
hmmm. mekaaninen miksaus... erot ccpm miksaukseen...onko vielä toimiva ratkaisu vai pitäiskö miettiä linkistöjen uudelleen sijoitusta.....
-
No jos se toimii oikein ilman ccmp miksausta niin eikö se ole sama jättää pois ;)
-
hmmm. mekaaninen miksaus... erot ccpm miksaukseen...onko vielä toimiva ratkaisu vai pitäiskö miettiä linkistöjen uudelleen sijoitusta.....
Mekaanisessa yksi servo per liikesuunta, paljon vipuja. CCPM:ssä eri liikkeet tulee servojen erilaisella yhteistyöllä, mutta kaikki servot on mukana joka liikkeessä. Yksinkertaistaa linkistöä, vaatii ehdottoman samanlaiset servot. Molemmat tavat on oikein käytettynä ok.
CCPMssä swashia nostettaessa kaikki servot liikuttavat jokainen yhtä swashin kulmaa ylös. Sinun kuvissa näkyy tuollainen kiikkulauta etu- ja takareunassa. Jos toinen puoli kiikusta nousee, toinen laskee. Molemmat kulmat eivät siis voi nousta yhtäaikaa -> ei voi olla CCPM. Myös linkit ovat 90 asteen jaolla, eli kopteri ei voi olla 120 CCPM. Siihen tosin on saattanut olla myynnissä viritysosana CCPM swashi, tuolla rakenteella linkistö olisi muunnettavissa varsin pienellä työllä. Kiikusta takareuna irti (=elevaattori) ja reunaservot suoraan sivuille (=aileron ja pitch) ja lähettimestä 90 tai 120 asteen CCPM päälle swashin mukaan.
-
tänks kaikille.
kysessä on siis 90 asteen mekaaninen miksaus, selkeetä sinänsä, yks servo suuntaansa..
tässä projketissa on tarkoitus saada vanha polttis raato sähkölle muunnetuksi, eli vinkkejä otettaan vastaan.
mekaaninen miksaus vaatii ilmeisesti enemmän vääntöä servoilta, riittääkö 3,5 kg servot kun kotperin lentopaino tulee kai akkuineen olemaan varmaan 3 kilon luokkaa...
toi linkistö muuntaminen ccpm muotoon ei ole mahdotonta, tuli iso kasa kaikennäköistä linkkiä kopterin matkassa, muutan jos olette sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa..
-
Mekaaninen miksaus on ihan hyvä, sillä pärjäät. Servojen voimista en osaa sanoa, sulla näytti vielä olevan siellä analogiservot? Itse olen käyttänyt näitä "budjettidigejä" 50:sessä (lentopaino 3,5kg...), vääntöä 4,9kg
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=23_31&products_id=201 (http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=23_31&products_id=201)
-
juuh. elikkä mekaanislla mennään toistaiseksi.... ihan leijuttelua vain aluksi..
nyt kummastuttaa moottori, akut ja nopari. mitähän koko luokkaa pitäis olla.. samaa kuin trex 600 kö?
8s lipo. 80-100a nopari ja ilmeisesti vielä joku akkupaketti servoille ja vastarille, ja iso motti...mimmonen.
joudun joka tapauksessa väsäämään tukevan moottoripukin, onneksi matskua löytyy..
on tämä kanssa, kun aloittelee niin kaikkea joutuu kyseleen, onneksi tällää on ihmisiä jotka osaa auttaa.
-
Onkos tuommoisen kopterin sähköistämisessä nyt mitään järkeä?
-
askartelun lysti, ja en tosiaan laita mihinkään valmiiseen kopterrin liki tonnia... ja kierrätystä....
paljonkaan ei mun puuhissa ole järkeä mutta köyhän on pakko koittaa...
-
voisihan se olla että käytetty katiska tulisi halvemmaksi jossa jo kaikki tarpeellinen :)?
-
Onnea projektille sitten vain. Varaudu kuitenkin erinäisiin ongelmiin, kopteri on ilmeisesti kuitenkin kohtuullisen vanha, eikä näin teknillisesti luultavasti mikään huippusuorituskykyinen. Mikä kopteri tuo tarkalleen on, ilmeisesti JR:n valmistama?
-
varmaan tulis.....mutta kun kierrätys on in ja tuleepahan kopteri tutuksi kun joutuu selvittää joka nivelen toiminnan ja kun joutuu uutta osaa tekemään niin ompahan jotain omaakin, saa olla ylpee(jos sen saa lentämään?) laskeskelin tossa että motti, nopari, hyvä gyro, akut yms.... tulee loppujen lopuksi kalliimpi kuin uusi.............
malli on ilmeiseti jrpropo 30, voi olla isompikin malli...en tunne noita kokoluokkia kun ne on kai noissa merkattu polttomootorin mukaan kai... tossa aikaisemmin laittamassani pdf dokkarissa on liki samanlainen...
-
niin... Miten varaosat ku tulee tonttiin? :/
-
JR propo kuvaa valmistajaa, ilmeisesti tuo on Ergo 30,46 tai 60?
-
juu ergo ja joku noista malleista...
tomttaaminen,, njuuh. tokkopa saa alkuperäisä varaosia. mutta mulla on käsityöt hyvin hallinassa ja sorvit yms löytyy ja sitten tietenkin voi hakea muiden valmistajien osia joista saa modaamalla sopivia....
tai, eihän sitä oo pakko torpata...hehehhhhheee.. eh.. huoks.
-
ihan kiehtova ajatus, jos tarmoa ja tekemisen iloa piisaa :) onnea projektille, täältä kai voimme seurata sen edistymistä? ;)
-
kai sitä vois laitta kuvaa sitä mukaa kun alkaa valmistuun. nyt vaan pitäis löytää tilapäiset osat että saa ropelin pyörähtää, ihan sen verran että näkyy missä on välyksiä ja pääsee tekemään moottoripukin...
jso jollain on jotenkin toimivaa osaa josta malttaa luopua lähes ilmatteeks.. niin otan vastaan... aikoihin ei ole varaa ostaa noita hyviä osia..
pituus kopkalla 110cm. lavat 58cm. painoa en tiiä..
kuvissa polttisromppeet riisuttuna, servot muka oikeilla paikoillaan , vivut trimmiä vaille..
löytyy muovia, hiikuitua, alumiinia, mutta kohtuulisen jämäkästi tehty.
-
Eihän tuossa mitään vikaa ole, hyväkuntoinen runko. 8s lipot voi olla vähän ylilyönti, ellet sitten halua pidempia lentoaikoja hinnan kustannuksella.
Esim tuollainen 6s4200 akku voisi mennä hyvin.
http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=7738 (http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=7738)
Moottoriksi Scorpionin 4000 sarjalainen, säätimeksi Joku Castlen isommista säätimistä.
-op-
-
58cm lavat viittaa 46 kokoluokkaan, jonka on nykyään korvannut 50/600 kokoluokka. Kannattaa siis lukea Aling TRex 600E:tä koskevia juttuja, niin löytyy oikeaa tarviketta.
-
tää kokoluokka tieto oli mainio, nyt tietää katella samnakokoisista neuvoja, vaikka servosysteemit yms ovat erillaisia..
tein moottoripukin 6mm hiilikuitulatasta, takuulla kestää. nyt vaan pitäis siihen löytää motti....
Himputti. tässä menee nyt varmaan kuukausia että löytää jostain edullisia osia. projekti on siis varmaan ens vuoteen seis..himpskatti...