Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Hannu - 17 Lokakuu, 2008, 09:33:14
-
Tilasin Comancheen alumiinisen swashplaten ja Xtreme productionin SE180 -moottorit. Swashplate oli mitoiltaan hieman erilainen, joten jouduin säätämään servojen vipuja ja toisen servon vääntövartta yhden pykälän. Elektroniikkayksikön protortional-säätöä piti myös hieman lisätä. Kaikkien säätöjen jälkeen kone on vakaampi kuin koskaan, tiedä sitten onko se alumiiniswashin vai säätöjen ansiota. Uusien moottorien suurin etu minulla on akun keston piteneminen 5 minuutista 8,5 minuuttiin. Tehosta en osaa sanoa, minun taidoilla ei paljoa lennetä urku auki vakiokoneillakaan, mutta ainakin väittävät noita tehokkaammiksi kuin vakiomoottorit. Kaiken kaikkiaan suositeltava viritys Eskyn koaksiaalikopterin omistajille. Moottorit maksoivat noin 30 E ja swash kympin.
SE180-moottorien virrankulutus on sen verran pienempi, että akku loppuu yllättäen. Vakiomoottoreilla kopterin elekroniikkayksikkö varoitti näyttämällä punaista lediä, kun antoi leijutuksessa vähän kaasua, mutta nyt punainen syttyy vasta kun akku on melkein tyhjä. Täytyy alkaa käyttää kelloa. Mikä on alin jännite johon LiPo-akun saisi purkaa?
Tilasin myös pidennetyn sisäakselin, mutta en asentanut sitä vielä. Mietin vain mitä stabilisaattorin kiinteä kiinnitys tekee torpeissa. Nyt se irtoaa, ja säästää yleensä itsensä ja koneen vahingoilta. Tuo violetiksi eloksoitu alumiiniswashplate on sen verran tyylikäs, että hieman harmittaa kun en tilannut koko alumiiniosasarjaa. Toisaalta olen käsittänyt, että alumiinilavanpitimet ovat lähinnä kosmeettinen parannus, jolla ei ole vaikutusta lento-ominaisuuksiin.
-
Tässä on jotain. :)
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0)
-
Ja tässä lisää tietoa LiPO-akuista (mm. lataus- ja purkukäyriä):
http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1197.pdf (http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1197.pdf)
Näköjään kun purkaa kuormittamattoman jännitteen johonkin 3,6-3,7 volttiin, tulee käytettyä 80-90 % akun kapasiteetista, mikä pitää akun iän kohtuullisena.
-
Toisaalta olen käsittänyt, että alumiinilavanpitimet ovat lähinnä kosmeettinen parannus, jolla ei ole vaikutusta lento-ominaisuuksiin.
Kyllä lavoista tulee tukevammat aluilla.
-
Varsinkin alapäähän kannattaa hommata aluset kiinnikkeet, vähentää lapojen yhteenosumista.
-
...ja pistä vaan se pidempi akseli kiinni, sen stabbarin voi ihan käsipelillä oikaista jos vääntyy. Se on hyvin ikävää jos se stabbari alkaa lentelemään itsekseen pois sieltä, kuten aika usein on yhdellä kaverillä käynyt ;D
-
Joo, kyllä se siltä näyttää, että pikku hiljaa ne osat vaihtuvat alumiinisiksi, jos ei teknisistä niin sitten psykologisista syistä. Mitä eroa on Eskyn kalliimmilla ja economy -alumiiniosilla? Panen sen pitemmän akselin kiinni, kun seuraavaksi avaan kopan. Tilasin John Hobbyltä valkoisia extra hard -lapoja. Ovatko ne mistään kotoisin?
Seuraavaksi sitten pitänee virittää lisää liikettä servoihin, jotta saa kopterin liikkumaan vähän rivakammin ulkona. Sääli vaan, että kiinan poika on katkonut ne servojen vääntövarret niin, että ne pitäisi vaihtaa.
-
Joo, kyllä se siltä näyttää, että pikku hiljaa ne osat vaihtuvat alumiinisiksi, jos ei teknisistä niin sitten psykologisista syistä. Mitä eroa on Eskyn kalliimmilla ja economy -alumiiniosilla? Panen sen pitemmän akselin kiinni, kun seuraavaksi avaan kopan. Tilasin John Hobbyltä valkoisia extra hard -lapoja. Ovatko ne mistään kotoisin?
Minulla on käytössä juurikin nuo economy(esky kopio) osat, eikä ole mitään valittamista, esim. alalapojenkiinnikkeissä on vähemmän välystä mitä eskyn omissa aluosissa.
Nuo JH:n lavat ovat tehty pehmeämmästä aineesta mitä eskyn orkkis lavat, joustaa enemmän ja kestää enemmän, tosin joustavuutensa ansiosta lavat saattavat osua toisiinsa, mikä on taas toisaalta huono juttu. Itse olen ollu tyytyväinen noihin lapoihin, ei tarvii joka torpissa olla vaihtamassa/paikkaamassa lapoja ;D
-
Olen nyt jonkun verran lennellyt modernisoidulla kopterilla. Vaihdoin aamulla sen uuden akselinkin. Nopeataajuinen (jakso luokkaa sekunteja) pieniamplitudinen vaeltelu on liki kokonaan poissa, mutta tilalle on tullut hidasjaksoisempi (luokkaa kymmeniä sekunteja) ja laajempi vaeltelu, jota pitää korjata laajemmilla ohjainliikkeillä, ja joka on erityisesti sisällä hankalaa. Tuo pidempi akseli vielä pahensi tilannetta. Mikähän tuollaista voisi aiheuttaa?
Stabilisaattorin linkkivarsi on oikean mittainen ja mekanismin nivelet herkät. Metalliswashplateen liittyvät pallonivelet (sekä servoille että lapoihin) ovat huomattavasti jäykempiä kuin muoviswashilla, mutta kyllä ne silmämääräisesti tarkastellen näyttävät liikkuvan ongelmitta, kun paikallaan kääntelee kallistusta. Voisiko noihin panna jotain voiteluainetta, esim. silikoniöljyä? Linkit siis ovat muovia ja pallot terästä.
-
Mulla on crc:n kontaflon nimistä ainetta, mitä olen ruiskinut kaikkiin liikkuviin osiin.
-
Panin äsken Comancheen alumiiniset lavanpitimet (ennestään siinä oli alumiiniswash ja pidennetty sisäakseli). Nyt se tekee pituussuunnassa edestakaista liikettä noin 0,5-1 metrin amputudilla (peak to peak) ja puolen hertsin taajuudella. Muuten kopteri pitää nokan samansuuntaisena ja liikkuu minne käsketään. Mikä ihme meni pieleen?
Ylemmässä lavanpitimessä on noin 0,7 millin päittäisvälys. Voiko se selittää ilmiön? Jatketun akselin mukana tuli pari säätöprikkaa, mutta ne ovat olemattoman ohuita.
-
Panin äsken Comancheen alumiiniset lavanpitimet (ennestään siinä oli alumiiniswash ja pidennetty sisäakseli). Nyt se tekee pituussuunnassa edestakaista liikettä noin 0,5-1 metrin amputudilla (peak to peak) ja puolen hertsin taajuudella. Muuten kopteri pitää nokan samansuuntaisena ja liikkuu minne käsketään. Mikä ihme meni pieleen?
Ylemmässä lavanpitimessä on noin 0,7 millin päittäisvälys. Voiko se selittää ilmiön? Jatketun akselin mukana tuli pari säätöprikkaa, mutta ne ovat olemattoman ohuita.
Tjaa, mulla Laama V3:ssa on vähän samantyylistä: lievä vessanpönttöefekti eli kiertää pientä ympyrää, vaikka onkin muuten ihan OK vakaa. Käytössä minulla myös pidempi sisäakseli (käytännössä estää kaikki lapojen yhteenosumiset lavoista ja lavanpitimistä riippumatta). Olen epäillyt, että useista torppailuista olisi ulompi akaseli mennyt kieroksi? Tiedä sitten, itsellä uusi ulompi akseli odottaa vaihtoa, sitten näkee.
-
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.
-
Rauhallisempaa 3D:tä ? ;D
-
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.
Oli itsekin aikanaan aika hankala löytää paikkaa Euroopasta, mutta jos et siis halua kaukomailta tilata, niin:
http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html (http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html)
Tuli nätisti osat perille, kun viimeksi tilasin. Bonuksena hollannin 19% ALV, joka on pienempi kuin Suomessa. Tietysti kaukomailta saattaa saada halvemmalla, mutta käyttämissäni JohnHobbyssä tai Hobbycityssä ei ainakaan ole.
-
Mites, tuleeko siinä akselin mukana joku holkki vai miten saa sen yläpään laakerin pysymään paikoillaan?
-
Mistäs noita pitempiä sisäakseleita saa, tarttis varmaan itekkin koittaa sitä, pakkaa nuo lavat paukkumaan jatkuvasti yhteen.
Oli itsekin aikanaan aika hankala löytää paikkaa Euroopasta, mutta jos et siis halua kaukomailta tilata, niin:
http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html (http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/extended-alu-inner-shaft-464.html)
Tuli nätisti osat perille, kun viimeksi tilasin. Bonuksena hollannin 19% ALV, joka on pienempi kuin Suomessa. Tietysti kaukomailta saattaa saada halvemmalla, mutta käyttämissäni JohnHobbyssä tai Hobbycityssä ei ainakaan ole.
Jos tilaa EU:n ulkopuolelta alv on 22%, esim kiinasta... hyvällä säkällä ei jää tulliin jos ei kummosia tilaa..
-
Noniin, nyt tuli laitettua pidempi sisäakseli, hintaan 7,5 snt ;D Ostin kouluelektroniikasta tavallista 2x300mm akselia ja tehtiin kallion kanssa siittä. Aika hurjan näköistä menoa oli tuolla 300mm akselilla, normihan on 125 8) 150 mm ne akselit sitten tehtiin ja laitettii vanhasta ulommasta akselista jatkoa sen verran että sai välykset pois. Nyt lentää paremmin kuin koskaan, pysyy paikallaa ja vaikka olen servoarmeista siirtänyt linkit pykälää ulommas, voi täydestä vauhdista lyödä pakin päälle eikä ole lähelläkään lavat toisiinsa osumista :) Kuvia ja pieni videokin sillä 300mm akselin kanssa lentelystä ilmestynee tänään tai huomenna My fleetin puolelle :)
-
Pari kuvaa damulqun Laamasta:
http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulq_lama.jpg (http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulq_lama.jpg)
http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulqu_lama2.jpg (http://www.skeezu.net/~janik/kopteri/damulqu_lama2.jpg)
MyFleetistä voi myös vilkaista grauperin kuvaa/videota ;D
-
Onpas kamera tarkentanu hyvin tossa ekassa kuvassa ;D ;D
-
Hurja viritys. Mutta hyvä vinkki tuo, pitää tilata muutama tuollainen akseli väntymisen varalta, kun kerran noissa alumiiniosissa saa vaihdettua sen pään.
Purin ja kokosin oman Comanchen, tällä kertaa alumiiniosasarjan mukana tulleella sisäakselilla. Panin myös (sikamaisen kallista) "teflonkuivavoiteluainett a" jäykkiin niveliin. Nyt se on selvästi parempi: hieman se vaappuu vielä mutta kyllä sillä ihan hyvin oviaukoista pääsee. Vaimon käsiin en uskalla konetta enää antaa, täytyy hankkia sille oma. Ei viitsisi niitä muoviosiakaan takaisin panna, esteettisistä syistä.
Ihme ainetta nuo valkoiset lavat. Liekö Tsang Tsung sekoittanut hardin ja softin, ne ovat niin pehmeitä, että taipuvat plastisesti normaalilennossa. Kestäviä ne kyllä ovat, niillä tuntuu voivan koheltaa aivan rauhassa, silppu lentää huonekaluista ja ovenkarmeista, mutta lapoihin tulee pikkunaarmuja. Yhtään en ole saanut vielä rikki.
Aiheen sivusta: olen huomannut myös mielenkiintoisen sähköisen ilmiön. Yhdessä kohdassa melko keskellä erästä huonetta yhteys pätkii usein murto-osasekunniksi (etäisyys lähettimeen on noin 1,5 m). En voi käsittää miksi, lähistöllä ei pitäisi olla mitään häiritseviä sähkölaitteita. Missään muualla, sisällä tai ulkona, en ole havainnut varmaa radiohäiriötä.
-
Olen tässä säädellyt ja ihmetellyt Comanchea, mutta se vain niskuroi, tavalla tai toisella. Sitten tein radikaalin teon, vaihdoin sen koko sisäakseli-stabilisaattori-virityksen alkuperäisiin muoviosiin. Johan alkoi kopteri toimia. Jos nyt hieman liioitellaan, kopterin voi jättää keskelle huonetta leijumaan siksi aikaa kun pilotti käy kusella. Swash ja alalavanpitimet ovat siis alumiinisia. Ovathan ne muoviosta rumia, mutta kopteri saa olla nyt toistaiseksi tuossa jamassa, ennen kuin keksin jotain juonia stabiloinnin varalle. Olen siis kokeillut sitä metalliosasarjan sisäakselia, pidennettyä, eri akseleita, prikkoja lavanpitimien ja lavan välissä, ilman prikkoja ja vaikka mitä. Eipä saisi muovihelistimiä aina morkata.
-
Mulla oli pitkään samaa ongelmaa ettei lentänyt hyvin jos oli yläpäässäkin aluosat. Itsestään kyllä poistui tuo ongelma ajanmittaan. Nyt on Alu swash ja se härpäke mikä tulee akseliin kiinni, muoviset alalapojen kiinnikkeet, alu yläkiinnikkeet ja 25mm jatkettu akseli. Lentää ihan sairaan hyvin 8) Tosin on paino tippunu/siirtyny, eipä paljon canopyä tai takaosaa ole mun kopussa :D
-
Olisi hauska tietää, mistä kaikki ihmeelliset ilmiöt johtuvat. Minulla kopteri parani kerran huomattavasti, kun vaimo torppasi sen täydellä kaasulla kattoon, ja siitä kaapin kulman kautta lattiaan. Vaihdoin lavat ja epästabiilius oli tiessään. Suhtaudun kuitenkin sen verran pessimistisesti tuon menetelmän toistettavuuteen, että yritän säätää kopterit itse vaikeammilla menetelmillä. :)
Täytyykin ensi tilassa hommata tuota akselia ja panna pari senttiä ekstraa. Onkohan se tarpeeksi jäykkää, jos vain sorvaisi ylälaakerin kohdalle pienen alumiiniholkin ja liimaisi sen akseliin, ja se olisi pari senttiä itsensä varassa. Täytyy kokeilla, tuskin se sen enempää heittää kuin ala-akselin jatko. Tosin nyt kopteri lentää niin hyvin, että hieman arveluttaa alkaa ehjää korjaamaan.
-
Ei turhaan kannatakkaa korjata, minulla oli vähän pakkotilanne kun halusin mennä sisällä lujaa mutta aina paukkui lavat yhteen nii oli keksittävä jtn. Nyt tosiaan on sservoista siirretty linkkejä keskimmäisiin reikiin ja voi mennä täysillä joka suunttaan ilman pelkoa että lavat ottaisi yhteen :)
-
Olisi hauska tietää, mistä kaikki ihmeelliset ilmiöt johtuvat. Minulla kopteri parani kerran huomattavasti, kun vaimo torppasi sen täydellä kaasulla kattoon, ja siitä kaapin kulman kautta lattiaan. Vaihdoin lavat ja epästabiilius oli tiessään. Suhtaudun kuitenkin sen verran pessimistisesti tuon menetelmän toistettavuuteen, että yritän säätää kopterit itse vaikeammilla menetelmillä. :)
Täytyykin ensi tilassa hommata tuota akselia ja panna pari senttiä ekstraa. Onkohan se tarpeeksi jäykkää, jos vain sorvaisi ylälaakerin kohdalle pienen alumiiniholkin ja liimaisi sen akseliin, ja se olisi pari senttiä itsensä varassa. Täytyy kokeilla, tuskin se sen enempää heittää kuin ala-akselin jatko. Tosin nyt kopteri lentää niin hyvin, että hieman arveluttaa alkaa ehjää korjaamaan.
Mulla on myös torppaukset välillä parantanut menoa :)
Katso muuten että se osa mikä on swashplaten ja lapakiinnikkeiden välissä on ihan ylhäällä.
Oikee ylänurkka http://www.hobbies4fun.com/images/MU-LAMA-main.gif (http://www.hobbies4fun.com/images/MU-LAMA-main.gif)
-
Morjensta! Olen harjoitellut lentämistä kohta kuukauden sisätiloissa. Muutamia torppauksia lukuunottamatta ne on sujunut hyvin. Nyt viikonloppuna innostuin ja vein kopterin ulos, että pääsen vähän väljempiin tiloihin lentämään. Lentäminen sujui muuten hyvin, mutta yhtäkkiä kopukka tuli alas kinokseen. Nostettuani sen ylös huomasin että painoakseli on lähtenyt irti. Ohjeiden mukaan akselin vaihtaminen alumiiniseen vaikuttaa tähän "vikaan". Kysymys kuuluukin, kannattaako tilata päivityspaketti alu-osilla, mikä sisältää pitemmän sisäakselin? Ja se vielä, että kannattaako tilata jostain ulkomailta kun sielä näyttäis olevan yli puolet halvemmalla?
-
Itselläni toimi jonkun aikaa kun köytettiin se muovisen nupin pää kiinni kitarankielellä, sillä pärjää jonkun aikaa, laita samalla vaikka ebaysta reilulla kympillä alu setti tilaukseen :) ja sen pidemmän sisäakselin voi sitten aluosien kanssa tehdä itse mistä vaan 2mm akselista, siitä alumiinisesta saa sen ''nupin'' irti :)
-
Kieltämättä se on käynyt mielessä. Mitenköhän tuo ebaysta tilaaminen, paljonkohan niistä joutuu maksaan postikuluja?
-
Riippuu ihan keneltä ostaa, osa myy osia 2 e ja velottavat posteja 20 e, osa pyytää hiukan enemmän osista mutta tulee ilmaseks suomeen. Aika pitkälti tapauskohtaista.
-
Riippuu ihan keneltä ostaa, osa myy osia 2 e ja velottavat posteja 20 e, osa pyytää hiukan enemmän osista mutta tulee ilmaseks suomeen. Aika pitkälti tapauskohtaista.
Itse olen tilannut tuolta leluja.net:stä, ja hyvin on palvelu pelannut tähän asti (tosin en ole vielä kauaa ollut asiakkaana).
esky:n co-comanche:n tilasin perjantaina ja tuli maanantaiksi. Nyt noin viikon lentelyn jälkeen päätin tilata toisen akun koska lentoaika on niin lyhykäinen, ja samalla tuli ostettua muutakin roinaa. mm. 'Stabilizer set' (se ylävakaaja mikä pääsee helposti irti), pussillinen vararuuveja. Lisäksi alumiininen upgrade paketti oli tarjouksessa, joten heitin sellaisenkin koriin -> "Alloy Metal Upgrade Rotor Head Kit NORM.53,50" mikä on nyt alle 30€. http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=9/278
Itsekkin tässä olen kovasti miettinyt että miten tuon alumiinikitin asentaminen mahtaa vaikuttaa lentovakauteen ja kontrollien herkkyyteen.
Pitää mainita tässä kohtaa että olen täysi noviisi kopukoiden kanssa. Joskus n. 5v sitten ostin nuke/zap nimellä myytävän 3D ihan perinteisen sähköhelin, mikä ei ollutkaan sitten aloittelijalle hyvä valinta. Tiesin että lennätys on alussa vaikeaa, mutta en uskonut että se on NIIN vaikeaa. Ja kun varalavat maksoivat yli 40€/pari niin into lopahti aika nopsaan.
En ole comanchea edes lennättänyt kuin tämän viikon päivät, mutta leijunta ja olohuoneen kiertäminen onnistuu jo ilman maahansyöksyjä :P Ja on kiva kuitenkin että on 4 kanavaa että on kuitenkin hyötyä tällä harjoittelusta ennen kun hankkii vähän vaikeamman lennettävän. Honey Bee näyttää ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kunhan on tullut täysin tutuksi tämän comanchen kanssa. 8)
Taidan tehdä niin että lennättelen muoviosilla nyt vielä jonkinaikaa kun kerran kopteri on vakaa ja lentää hyvin. Miksi korjata jos on hyvä muutenkin... ehkä jonkinajan päästä voisi kokeilla alu-osilla. Täytyy lukea täältäkin enemmän muiden kokemuksia.
Laittakaa muuten kuvia omista kopukoista jos olette modannut jollain lailla, jos on mahdollisuus. :)
-
Tuossa mun ''modattu'' Laama, kevennetty on rankasti ja ite tehty 150mm sisäakseli jottei ylä- ja alalavat hakkaa yhteen :)
Periaatteessa ei kuulu comancheen mutta samalla tekniikalla ne kaikki eskyn coaxit on, eri kopalla vaan :)
-
Tuossa mun ''modattu'' Laama, kevennetty on rankasti ja ite tehty 150mm sisäakseli jottei ylä- ja alalavat hakkaa yhteen :)
Periaatteessa ei kuulu comancheen mutta samalla tekniikalla ne kaikki eskyn coaxit on, eri kopalla vaan :)
Joo, tuossa kitissäkin mainitaan että "...for Esky Lama LAMA V3 , V4 , Robins 22, Co-comanche helicopter".
Noista Robins 22 on minulle tuntematon.. Mutta joo, mitä olen itsekkin youtubesta katsonut videoita/arvosteluja niin samantyyppisiltä näyttävät.
-
Ajattelin heittää palautetta leluja.net:in osapäivityspaketista co-comancheen ja muihin vastaaviin kopukoihin. Osat tulivat, kuten ennenkin, seuraavana päivänä tilauksesta. Tilasin lisäakun, vararuuvipaketin, ym. tiplehööriä, mutta tärkeinpänä täyden päivityskitin muoviosista kevytmetallisiin swashplatea ja yläakselia myöten. Sis -central hub and shaft set, central holder, swashplate, collet set.
http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=9/278 (http://www.leluja.net/tuotteet.html?id=9/278)
Osat tulivat ja asensin samana päivänä paikoilleen. Asennukseen tarvittiin torx avain (roottorin lapojen ruuvit), pihdit muttereille (lukitsevat lavan ruuvin paikoilleen) sekä pienikärkinen ristipää ruuvimeisseli koneen purkamiseen sekä lavanpitimien ym. kokoamiseen sekä asentamiseen. On hyvä olla myös jotain yleisrasvaa vaikkapa spraypurkissa jossa voi voidella liikkuvat osat heti asennusvaiheessa. Kunhan vaan muistaa että voiteluaineen pitää soveltua metallille JA muoville. Silikoniöljy on ainakin varma valinta, itse käytin paremman puutteessa yleissprayta.
Suosittelen käymään ostamassa myös vaikkapa sinistä locktitea tuubin (sitä mikä liimaa ruuvit, muttei lopullisesti)
Hieman pientä hienosäätöä kopukka tietysti kaipaisi asennuksen jälkeen. Oikeastaan vähän enemmänkin. Servojen tankoja piti pidentää muistaakseni 7-8 kokonaista kierrosta ja pelkäsinkin jo että loppuuko tanko kesken mutta hyvin se loppujen lopuksi riitti. 8 kierroksen jälkeen kummankin servon tankoon ja linkit kiinni, jonka jälkeen swashplate näytti silmämääräisesti olevan tarpeeksi suorassa.
Kun asennus oli valmis ja servovarret säädetty, oli testilennon aika. Kunhan sain trimmattua koneen tasapainoon ja pääsin lentelemään parin akun verran, sanoisin että oikein säädettynä kone on erittäin vakaa ja metalliosat tekevät siitä paljon hiljaisemman, varsinkin alaroottoriin muutos vakauteen ja hiljaisuuteen oli erittäin suuri. Osien vaihto tekee myös koneesta ehkä hitusen vaikeamman ohjattavan. Kopukka reagoi äkäisemmin kuin aikaisemmin ja vaikka en sitä oikein ensin uskonutkaan niin ärhäkkä käännös suoraan vasemmalle sivulle lennosta oikealle päin voi saada alaroottorin ja yläroottorin/stabilisoijan lyömään yhteen. Onneksi siitäkin yleensä selviää hieman vääntyneellä stabilisaattorin tangolla ja mikäli roottoreissa on vahinkoa niin pikkukolot korjaa hyvin teipillä.
Miinuksena on tietysti inauksen lyhyempi lentoaika. Metalliosat painavat 19g kun taas muoviosat 12g. Vain 7 gramman ero. Sen kyllä huomaa, mutta on kuitenkin aika pieni miinus. Toinen miinus mikä tuli mieleen oli se että paketissa ei tullut upgrade osaa stabilisaattorille. Muistan nähneeni jossain myytävän kirkkaan metallin väristä upgradekittiä missä oli lähes täysin samat osat mutta niiden lisäksi paketissa tuli myös vaihdettava stabilisaattoritanko missä liikutettavat painot. Mitä kauempana painot ovat, sitä rauhallisempi ja päinvastoin.
Suosittelen kyllä tätä upgrade -pakettia varsinkin kopteristeille ketkä ovat ottamassa ensiaskeleitaan RC koptereiden mailmaan co-axial koptereiden avulla. Paremmat metalliosat lisäävät myös haastetta ja konetta pitää 'lentää' vähän enemmän kuin ennen, koska se on herkempi. Osat olivat erittäin tarkkaan koneistetut. Ja jos on jo koneeseen käyttänyt noin 150€ (kone plus pari akkua) niin kannattaa hankkia myös tämä. Hyvä vastine 30€:lle.
-
Miten sinä sen teit? Minä olen tässä kokeillut jos jonkinlaista viritystä, mutta oma Comancheni on päättänyt, että se ei alumiinisia yläroottorin osia suvaitse. Olen kokeillut Eskyn omaa alumiiniakselia, jotain "extended inner shaftia", omaa viritystä, jossa sorvasin 8 mm pitkän holkin laakerin ja sen ylälapojen kiinnityspään väliin. Olen purkanut ja koonnut rakenteet uudelleen laittaen prikkoja väliin ja jättämällä pois. Mutta ei, mikään ei auta. Kone vetelee sinne sun tänne vaappuen noin metrin säteisellä alueella. Sillä on hieman haastavaa lentää sisällä oviaukoista. Muovisella sisäakselinpäällä ja lavanpitimillä se toimii kuin unelma. Alaroottorissa on kyllä metalliosat ja swashplate on metallinen. Ne tekivät vain hyvää lento-ominaisuuksille.
Kannattaa seuraavaksi harkita viritysmoottoreita (http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/180-bearing-motor-a-for-esky-lama-bcx-445.html). Itse sain 3,5 minuuttia lisälentoaikaa noilla. On niissä enemmän tehoakin, mutta minun lennätyksessä sitä harvemmin tarvitaan.
-
Kokeiles pistää lisää painoa stabbariin, mieluiten sellaiset mitkä pysyy, eikä lennä esim. kenenkään silmään. Pistin kokeeksi omaan kopteriin ja minusta siitä tuli vakaampi.
-
Miten sinä sen teit? Minä olen tässä kokeillut jos jonkinlaista viritystä, mutta oma Comancheni on päättänyt, että se ei alumiinisia yläroottorin osia suvaitse. Olen kokeillut Eskyn omaa alumiiniakselia, jotain "extended inner shaftia", omaa viritystä, jossa sorvasin 8 mm pitkän holkin laakerin ja sen ylälapojen kiinnityspään väliin. Olen purkanut ja koonnut rakenteet uudelleen laittaen prikkoja väliin ja jättämällä pois. Mutta ei, mikään ei auta. Kone vetelee sinne sun tänne vaappuen noin metrin säteisellä alueella. Sillä on hieman haastavaa lentää sisällä oviaukoista. Muovisella sisäakselinpäällä ja lavanpitimillä se toimii kuin unelma. Alaroottorissa on kyllä metalliosat ja swashplate on metallinen. Ne tekivät vain hyvää lento-ominaisuuksille.
Kannattaa seuraavaksi harkita viritysmoottoreita (http://aerotronic.nl/en/upgrades-74/all-coaxials-95/180-bearing-motor-a-for-esky-lama-bcx-445.html). Itse sain 3,5 minuuttia lisälentoaikaa noilla. On niissä enemmän tehoakin, mutta minun lennätyksessä sitä harvemmin tarvitaan.
Tuskin ostan enää tuohon mitään muuta kuin roottoreita ym. varaosia mitkä menevät rikki. Kun pääsin tuolla alkuun niin jo nyt kiinostaisi jonkin enemmän "oikean" vispilän osto.. :) Olen miettinyt tässä tuota myös eSkyn belt CP v2:sta, olisi varmaan ihan hyvä seuraava askel. Honey bee on tietysti seuraava kopukka eskyn tuotannossa aloittelijoille mutta olen lukenut että on aika löysä värkki, muistan jonkun sanoneen että ei kestänyt into kuukauttakaan ennenkun ominaisuudet loppuivat kesken.
Niin, comanchesta... Oliko sulla probleema noissa metallisissa lavanpitimissä vaiko siinä itse päänupissa mihin stabilisaattoritanko laitetaan kiinni? Sulla on siis swashplate, ja se välihäsmäkkä metallia ja yläosa täysin alkuperäisiä osia? Mullakin vähän värisee kyllä tuo yläroottori eikä tunnu että koskaan menisi ihan täysin samaa rataa molemmat propellit, mutta jos tuo vakaaja tanko on luotisuora niin ihan hyvin se on silti lentänyt.
Tuntuu että noihin metallisiin lavanpitimiin olisi tarkoitettu paksumpipäiset roottorit (oisko ne sitten niitä valkoisia, kovempia/kestävämpiä?) kun niissä on "klappia" jokunen millin osanen kaikissa pitimissä. Omassa vispilässä on sellainen pikku probleema että se tykkää kääntyä koko ajan oikealle, jota täytyy kompensoida pitämällä kaasutikkua vasemmalla. Tuli myös mieleen että tuo voi ehkä johtua siitäkin että leijutetaan paikallaan niin vispilä alkaa kierrättämään ilmaa allaan ja alkaa siksi sitten kääntyä hitaasti. Ootko kokeillut noita valkosia kovia lapoja? En tiedä kuka niitä myy, leluja.net:ssä ei ainakaan ole.
Tuon kääntymisen saa kyllä korjattua trimmilläkin,, Mutta jos niin tekee niin kone hajottaa helposti propellit. Noustessa alapropelli alkaa pyörimään heti erittäin nopsaan trimmin takia ja yläpropelli pysyy (lähes)paikallaan aivan alakaasulla. ja kun roottorit ovat senverran löysällä että yläpropellit lerpsahtavat alapropellien tielle heti kun pysähtyvät niin helposti menee lapoja hajalle.
Olen tyytynyt sitten aivan tuohon että pidän trimmit keskellä ja korjaan ohjaimella..
-
Sain viikonlopuksi uusia muovisisäakseleita torpattujen tilalle ja testailin taas hieman lisää. Vaihdoin muovisen sisäkselin ja alumiiniset lavanpitimet. Stabilisaattori on vakio ja suora. Kopteri oli heti paljon parempi. Harmi sinänsä, koska se muovinen askeli on hankala jatkaa. Käytän niitä valkoisia lapoja, mutta olen kokeillut myös Super Heron mustia ja Eskyn vakiolapoja. Lavoilla ei juuri ole vaikutusta kopterin käyttäytymiseen, paitsi torpeissa valkoiset eivät hajoa millään. Yläroottorin lapaura on aika hyvä, alaroottorissa on heittoa. Mutta heittävänäkin se toimii täydellisesti, jos vain yläroottorin pitimet ja keskiakseli ovat muovisia. Ne valkoiset lavat eivät säädy kiertämällä (tai en uskalla vääntää tarpeeksi). Yritin lämmittääkin niitä hieman, mutta ilman tulosta.
Seuraavaksi kokeilen metalliakselia (jatkoholkilla ja ilman), ja muoviylälavanpitimiä. Täytyy myös sorvata lisäpainot stabilisattoriin. Pakko se on toimimaan saada.
Mitä muuten John Hobbylle on tapahtunut? Nettisivuja ei enää ole, liekö mennyt nurin koko pulju vai unohtunut maksaa joku suojeluraha paikallisille veroviranomaisille tai "veljeskunnalle".
-
Vaikuttaako hieman vääntynyt stabilointitanko lento-ominaisuuksiin.
-
Vaikuttaako hieman vääntynyt stabilointitanko lento-ominaisuuksiin.
Ei varmaan kauheesti, omaa en ole kertaakaan vaihtanut, välillä hiukan suoristaa ja se on siinä ;)
-
Mitä muuten John Hobbylle on tapahtunut? Nettisivuja ei enää ole, liekö mennyt nurin koko pulju vai unohtunut maksaa joku suojeluraha paikallisille veroviranomaisille tai "veljeskunnalle".
Ainakin minä löysin toimivat nettiivut. Etusivulla lukee:
We are going out of business.
No longer taking orders.
Orders that were taken will either be fullfilled or refunded.
Thank You
-
Minkälainen kide tuossa Comanchen vastaanotinhässäkässä on? Käykö esim. GWS:n mikrokide, kun niitä olisi nurkissa muutama?
Harkitsen Comanchen (tai Dauphinin) hankintaa lähinnä virittely- ja hupivehkeeksi kotiin ja painiskelen vielä radiokysymyksen parissa. 35 MHz radioilla saisi kopterin 67 eurolla (Fast Lad) ja 2.4 GHz:llä hinta nousee yli sataseen (BuzzFlyer). Jos jollain on tiedossa halvempia kauppoja (Euroopassa), joilla on koptereita tällä hetkellä varastossa, niin kertokoon ihmeessä.
2.4 GHz olisi tietysti uudempi ja parempi, mutta 35 MHz koneen saisi aika paljon halvemmalla ja sitä voisi lennättää jo olemassa olevalla vähän paremmalla radiolla (MPX Evo 9). Kun lennättelen tuota kuitenkin enimmäkseen vain kotona (ja takapihalla), ei taajuusongelmiakaan pitäisi olla. Vai onko E-Skyn 2.4-gigainen vastari niin paljon parempi kuin 35-megainen, että siitä kannattaisi maksaa 40 euroa enemmän? Ja onkohan noissa versiossa jotain muutakin eroa kuin vastaanottimen taajuus?
-
Vai onko E-Skyn 2.4-gigainen vastari niin paljon parempi kuin 35-megainen, että siitä kannattaisi maksaa 40 euroa enemmän? Ja onkohan noissa versiossa jotain muutakin eroa kuin vastaanottimen taajuus?
Kyllä nuo vastaanottimet toimivat sisäisesti hieman eri periaatteella, mutta näkyviä eroja ei ole muuta kuin 2,4 GHz:sen antenni. Mutta 35 MHz:nenkin toimii sisällä niin, että avaa vain kolme pätkää antennista. Neljän kympin väärtti 2,4 GHZ:n radio ei missään nimessä ole, itse ostin vaimolle 2,4 GHz:n kopterin, koska se maksoi vain 4 euroa enemmän (leluja.netistä).
-
Jotain sellaista ajattelinkin. Taidan siis kallistua huomattavasti halvempaan megahertsiseen.
Mitähän kaikkea tuon mukaan kannattaa heti kättelyssä ottaa? Ajattelin lähinnä toista akkua, Xtreme Blades -lapoja ja sulakkeita moottoreille, mutta onko alumiiniselle swashille, roottorin keskiölle tai sisäakselille tarvetta? Kopteri ei siis tule lennätyksen opetteluun vaan arkiräimintään kotosalla, joten jos sattuu niin että mennään seinään niin sitten todennäköisesti mennään vähän lujempaa.
-
Torpit syövät lähinnä lapoja, sisäakseleita ja laskutelineitä. Joskus meni akkukoteloon kuuluva laskutelineen pidin. Dauphinissakin näkyy olevan niin heppoiset laskutelineet ja akkukotelo (jonka osiin laskutelineet kiinnittyvät), että tilasin vaimonkin kopteriin varalle uudet. Koaksiaalikopteriin on helppo ostaa varaosia, kun parilla kympillä saa ison kasan.
Alumiiniswashplate on hyvä, mutta itsellä on ollut ongelmia alumiinisen sisäakselin pään ja yläroottorin lavanpitimien kanssa. Viritysmoottoreilla saa rauhalliseen lentelyyn hieman lisää lentoaikaa, mutta jos reippaasti lentelee, ne voivat lisätä laparikkojen todennäköisyyttä. Siitä pääsee eroon kasvattamalla roottorien välimatkaa, joko omalla virityksellä tai kaupallisella tuotteella.
-
joo nuissa torpeissa mulla on lähinnä mennyt laskutelineitä, muutamia lapoja ja takapyörään on pitänyt laittaa lisävirityksiä, koska se on painahtanut sisään.
-
joo nuissa torpeissa mulla on lähinnä mennyt laskutelineitä, muutamia lapoja ja takapyörään on pitänyt laittaa lisävirityksiä, koska se on painahtanut sisään.
Joo, kapea läpinäkyvä toimistoteippi ja ilmastointiteippi ovat tärkeitä kuoren ylläpidossa. Edellinen kosmeettisiin korjauksiin ja jälkimmäinen kantaviin rakenteisiin. Omassa on teippiä varmaan neljäsosa massasta.
-
Kiitoksia infosta, laitoin Comanchen tulemaan niin saapi jotain viriteltävää. Jos ei muuta niin ainahan siihen voi iskeä kiinni Clas Ohlsonin langattoman minikameran ja harjoitella takapihalla FPV-lentelyä. :D
Kannattaisiko se leluja.netin alusetti tilata saman tien vai onko sille koko setille käyttöä? Yksittäisen sisäakselin ja swashin saisi kai vähän halvemmalla. Ja mitähän lapasuosituksia tuohon olisi? Jotkut lavat ovat kuulemma erityisen kestäviä, mutta ehdin jo unohtaa että mitkä, kun eri merkkisiä osia tuntuu olevan netti väärällään. Valkoisia taisivat kuitenkin olla.
-
Jos ei ole aluosilla kiire, tilaa tuolta:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13032 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13032)
Pari viikkoa menee kun tulee, tai ainakin itellä menny.
Omassa laamassa on superhero:n valkoiset extra hard lavat palvelleet jatketun sisäakselin kanssa ihan mukavasti, kestävät ainakin torppeja nuo lavat :)
-
Jopa on halpa hinta! Eikä postikulujakaan. joo, olen tilannut tuolta jotain ja tosiaan toimitus kesti parisen viikkoa, mutta eipä ollut tavara hinnalla pilattua.
-
heh... nyt pitäisi kyllä hieman "virittää"...
lennättelin tuossa kauniina pakkaspäivänä comanchea ulkona aika laajalla alueella ensimmäistä kertaa ulkona ja hauskaa olikin :) noin pieneksi kopukaksi tuo on yllättävän ketterä ja samalla kuitenkin täysin simppeli lennettevä.
Kokeilin siinä jossain vaiheessa sitten kiivetä vähän ylemmäksi (200m väittävät max. korkeudeksi, enkä oikein usko tuohon), ja kun pääsin tietylle korkeudelle niin siellä olikin tuulta ja kopukka alkoi leijua keula edellä uhkaavasti hallin suuntaan. Koitin sitten peruuttaa, mutta eihän tuo pikkukone jaksa peruuttaa jos vähäkin tuulee vastaan. Olisi pitänyt tajuta kääntää kone ja lähteä eteenpäin.
Noh, virhe oli tehty ja huomasin että kopteri alkoi kallistua uhkaavasti alavasemmalle kun käänsin keulaa tuulensuuntaan. Tein jossain vaiheessa vähän liiankin rajuja ohjausliikkeitä kun pelkäsin että kopteri päätyy hallin katolle, vaikka sinne vielä matkaa olikin. Seurauksena oli se että stabbaritanko osui alapropelliin. Olin siis noin 6 kerroksisen kerrostalon korkeudessa kun tuo tapahtui, ja pakkasta hitusen alle 10c. Lisätään soppaan muovinen koppa mikä on lämpöisenäkin hauras sekä muut muoviosat kopterin alapuolella niin syntyy alue missä keskellä on kopterinraato ja ympärillä 10metrin säteellä tasaisesti pieniä muoviosia.
noh, k***ä otsassa heitin tärkeimmät reppuun ja lähdin kotiin. Kotona sitten muutaman tunnin päästä heitin lavat ym. roskan roskiin ja testasin että josko mikään toimii enää.
Vahingot tarkastetuani täytyy kyllä sanoa että lujaa tekoa tuo runko on. batteryholderin kaksi etummaista muovitankoa mitkä pitävät sen rungossa kiinni olivat molemmat katkenneet juuresta, muuta muuta vahinkoa ei rungolle ollut tullut kuin toinen pyöristä meni hajalle, toinen pysyi ehjänä ja jäi batteryholderin toisen puoliskon mukaan.
Mutta kun kokeilin laittaa radiota päälle ja virtaa koneeseen niin servot olivat kuin epilepsiakohtauksessa ja roottorit sammuivat ja käynnistyivät OFF/ON (huippunopeuteen) täysin randomilla. Taisi mennä pari ratastakin poikki siinä kopterin vispatessa päälle ja pois ennenkuin ehdin nykäistä virtapiuhan irti.
Tuo ei vissiin taida kestää kovin isoja kolhuja, tuo 4-1 vastari? Siitä tässä ilmeisesti on kyse, vai mitä mieltä olette?
Kävi tuossa mielessä että tilaisiko sitä kokonaan uuden co-axial lelun koska tuosta on nyt se koppakin aivan tuusan nuuskana.. tulisi melkein halvemmaksi ostaa 80€ tarjouskopteri leluja.net:stä ja laittaa nuo upgradeosat siihen.. uusi koppa maksaa muistaakseni aika paljon..
-
Tuon takia se pitempi sisäakseli kannattaa ostaa.
Itse tilasin www.rc711.com (http://www.rc711.com)
-
Itse ostin kouluelektroniikasta 15 sentillä 300mm x 2mm akselia ja tein siitä :D
-
Jos ei ole aluosilla kiire, tilaa tuolta:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13032 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13032)
Pari viikkoa menee kun tulee, tai ainakin itellä menny.
Omassa laamassa on superhero:n valkoiset extra hard lavat palvelleet jatketun sisäakselin kanssa ihan mukavasti, kestävät ainakin torppeja nuo lavat :)
Jep, tilasin tuossa comancheen alusetin kyseisestä puljusta. Saapa nähä mitä sieltä tulee...
-
Tänään tuli Comanche kotiovelle UPS:n autolla. On se mukava lennettävä eikä pidä edes niin pahaa meteliä kuin mitä kuvittelin. Käytän ohjaimena Multiplexin Evo 9:ä, joka on aika paljon E-skyn vakiomankkaa laadukkaampi. Tilasin samalla kopterin kanssa sulakkeet moottorin johtoihin, jotta torpeissa tai muissa vahingoissa ei ainakaan 4-in-1-vastaanotinhässäkkä kärähtäisi. Kidettä vaihtaessa ja noita sulakkeita sovitellessa tuli myös tutustuttua Comanchen aika mielenkiintoiseen kuoriviritykseen, joka ei ihan ensimmäisellä kerralla tahtonut mennä takaisin paikalleen.
Huomasin lyhyiden koelentojen jälkeen, että vakiomoottorit kuumenevat aika reippaasti. Onkohan tuolle tehtävissä kotikonstein mitään vai pitääkö vain odottaa, että kosahtavat ja ostaa sitten tilalle karvattomat moottorit tai harjalliset viritysmoottorit?
Alusarjaa ja kestolapaa on tulossa postitse, mutta tuo moottoriasia vielä mietityttää.
-
Comanche on vähän vaihtanut ulkoasua. Alkuperäinen koppa landareineen painaa noin 35 grammaa ja se on kehnoille vakiomoottoreille vähän liikaa. Aluksi kopteri nousee hyvin, mutta koska muovinen swashi ottaa kallistuessaan kiinni pääakseliin ja tuo syö tehoja, lentäminen on vähän hankalaa. Niinpä poistin kopan ja askartelin paskartelin lasikuitulevystä ja hiilikuitutangosta kevyen landarin testikäyttöön. Akku on tarralla kiinni levyn pohjassa. Stabilointitankokin on vaihdettu kevyempään.
Koelennolla sain myös ensimmisen kerran lavat osumaan toisiinsa. Tuloksena alalavoista lähti pari senttiä päistä. Leikkelin koemielessä lapojen päät suoriksi ja ylälavoista saman verran pois. Yläkerrasta leikattu pätkä näkyy kuvassa pöydällä. Yllätyksekseni kopteri lentää pätkityilläkin lavoilla ihan hienosti. Kierroksia on luonnollisesti enemmän, mutta meno on vakaampaa. Tehoa ei ole ainakaan vähemmän ja tuntuu, että moottoritkin käyvät vähän viileämpinä.
Alusettiä pitäisi tulla maanantaina joten sitten pääsee virittelemään lisää. Paremmat lavat ja harjaton moottorisetti tulevat joskus myöhemmin, joten sitten voi riittää tehoja Comanchen omankin kopan kanssa lentelyyn.
Edittiä:
Oikean kopan kanssa Comanche lentää leikatuilla lavoilla vähintään yhtä hyvin kuin kokonaisillakin. Akun alkuminuuteilla tehoa tuntuu olevan ihan hyvin. Neljän minuutin leijuttelun ja lentelyn jälkeen moottorit alkavat olla aika kuumia, mutta vielä kestää sormella koskettaa pitempäänkin. Samoin tehot alkavat huveta ja riittävät juuri perusleijutteluun. Jos vähän enemmän menee ohjailemaan, pitää hakea vauhtia vähän alempaa. Lennon aikana (ainakin akun alussa viileillä moottoreilla) kopterin käytös on vakaata ja ohjattavuus ihan... jos ei nyt hyvä niin ainakin helppo. Vaikka käytössä on kevyempi stabilointitanko, vakaus on kovemipen kierrosten ansiosta vähintään samaa luokkaa kuin vakiokokoonpanollakin. Tuo stabbari on muuten normaali tanko, josta on leikattu päistä pari senttiä pois (mutkaosat) ja laitettu painoiksi 6mm collarit.
-
Jatketaan yksinpuhelua... :)
Tänään hain postista alumiinisatsin Comancheen (Leluja.netin siniset aluosat). Swashi ja roottorien keskiöt vaikuttavat ihan hyviltä, mutta lavanpitimissä laatu ei häikäissyt.
Kuva löytyy mm. tuolta (http://www.ehirobo.com/shop/images/esky/LamaUpgrade.jpg), jos linkkaus toimii.
Lavanpitimet on tehty neljästä osasta (päädyt, joissa lavat kiinni, ja välipuolat, joissa on pallolinkit). Lähes kaikissa osissa oli jotain vinossa. Osassa päätypaloja lavanpidin oli vähän vinossa muuhun kehikkoon nähden, jolloin lapakulma muuttuu. Melkein kaikki pallolinkkien varret olivat vähän vinossa, mutta ne sai naputeltua suoraksi, kun käytti apuna pienen vasaran puista vartta. Kun hässäkän kasaa, ruuvit saa kiristää aika tiukkaan, sillä välipuolat pallolinkkeineen pääsevät kääntyilemään vähän ylös ja alas, mikä taas vaikuttaa koko roottorin kulmaan. Päätypalat ja välipuolat on periaatteessa muotoiltu siten, että välipuolat tulevat oikeaan asentoon, mutta siinäkin on saatu sössittyä ja vähän kiristettynäkin välipuolaa saa käänneltyä varmaan parikymmentä astetta.
Sain kopterin lentämään ja lapauratkin kohdilleen, mutta harkitsen vielä muovisten lavanpitimien vaihtamista takaisin. Alumiiniset eivät tuo mitään muuta arvoa kuin blingiä ja ne painavat vähän enemmän kuin muoviset, jotka ovat kuitenkin paljon varmemman ja paremman tuntuiset. En usko, että alumiiniset tekeleet kestävät kovin montaa torppausta vääntyilemättä.
-
no niin, nyt tuli aluosat hong kongista. mutta tässä purkaessa tuli tenkkapoo... miten tuo swashplate ja center hub set pitää ottaa pois?? ??? lähteekö tuo ylempi laakeri vetämällä pois vai??
jees... vetämällähän se lähti.