Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: maek - 12 Maaliskuu, 2016, 16:04:54
-
Ongelmana on kopterin pyrkimys kääntyä vasemmalle. Pitää kokoajan laittaa vastaan vasemmasta tikusta oikealle, että kopteri pysyisi suorassa. Kopteri on beam E4 FBL. FBL purkki on
microbeast versio 2 ja radio Futaba T10J. Mulla ei ole oikein täysin selvillä tuon purkin säädöt, varsinkaan perägyron kohdalta.
-
Äkkiseltään vois olla rate moodissa. Silloin on tarkka perän keskikohdasta.
-
Äkkiseltään vois olla rate moodissa. Silloin on tarkka perän keskikohdasta.
Sain kopterin pysymään suorassa siirtämällä peräservon paikkaa peräputkessa taaksepäin. Onko gyro siis "rate moodissa"?
Miten tässä Beastissa vaihdetaan moodeja ja missä moodissa kannattaa pitää? Entä mitä radiossa (Futaba T10J) säädetään
gyron kohdalla? Olen aika pihalla tämän Beastin säätöjen kanssa. Tämä on mun ensimmäinen "oikea" RC -kopteri ja opettelua
tuntuu riittävän.
-
katsohan tuolta osiosta radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet siellä Beastx asennus- ja säätöohje....
-
katsohan tuolta osiosta radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet siellä Beastx asennus- ja säätöohje....
Tämä
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23692.0
-
Statusledi löytämäni ohjeen mukaan violetti on RATE ja sininen HEADINGLOCK. Pitäs käyttää jälkimmäistä. Ensimmäinen korjaa nopeat liikkeet pois mutta jos säätö kohdallaan niin perä tulee taivaslennossa perässä vähän kuin kiinteäsiipisissä. Säädetään mankasta Futaban S-Bus on ch5. Jokin sun mankkas osaava voi varmaan neuvoo missä se siellä on...
Tästä manuaalista kattelin jos on sama ku sulla ??
http://www.beastx.com/download/manual/microbeast/BeastX_Manual_V3.2.0_EN_5014.pdf
-
Statusledi löytämäni ohjeen mukaan violetti on RATE ja sininen HEADINGLOCK. Pitäs käyttää jälkimmäistä. Ensimmäinen korjaa nopeat liikkeet pois mutta jos säätö kohdallaan niin perä tulee taivaslennossa perässä vähän kuin kiinteäsiipisissä. Säädetään mankasta Futaban S-Bus on ch5. Jokin sun mankkas osaava voi varmaan neuvoo missä se siellä on...
Tästä manuaalista kattelin jos on sama ku sulla ??
http://www.beastx.com/download/manual/microbeast/BeastX_Manual_V3.2.0_EN_5014.pdf
Mulla on 3 -akselinen V 2.0. Beastista. Mutta tosiaan mulla palaa violetti statusledi. Täytyy katsoa ohjeita tarkemmin ja saada ledi siniseksi. Jos joku osaa neuvoa vääntäen rautalangasta
kuinka tuo tehdään, niin vois helpottaa vähän.
-
Jos kaivat manuaalien linkit mankkaan ja oikeeseen versioon beastista sekä kerrot vastarin kytkennän beastiin, niin voin illalla tutkailla manuaaleja ja auttaa. Toki etänä on vähän hidasta. Ei oikeen tunnu nyt olevan ton futen osaajilla olevan aikaa auttaa.
-
Jos ei säätö onnistu, niin mars liedon meijerin kentälle kysymään äijiltä neuvoja.
-
Olen talvella pari kertaa meijerin kentällä käynyt, mutta aina väärään aikaan.
Täytyy katsoa tuosta meijerin kentän säikeestä milloin olisi muitakin paikalla.
Siihen asti täytyy yrittää itse selvittää tuota perägyron säätöä Beastista.
Se pitää siis lennättäessä olla HEADINGLOCK -modessa ja gainit pitäisi saada kohdalleen?
Nyt perän linkit on säädetty siten että RATE -moodissa kopteri ei pyöri pystyakselin ympäri vaikka
rudder tikku on keskiasennossa. Tuo pyöriminen alkoi pienen torpin jälkeen kun perän osat oli
pöydällä ja kasasin sen uudelleen. Kasatessa varmaan peräservon suhde perälinkkeihin muuttui.
Olen nähtävästi lennättänyt sitä aina rate -moodissa. Kopteri on ostettu käytettynä ja perän linkit
oli edellisen omistajan toimesta säädetty siten että kopteri lensi suoraan rate -moodissa ennen torppia.
Manuaali Beastista http://www.beastx.com/manuals/MICROBEAST_2.0.0_ENG.pdf . Mankan manuaali http://manuals.hobbico.com/fut/10j-manual.pdf. Vastari on kytketty beastiin "3.3 connection of a standard receiver"
-
Nosta mankasta gainia, gyro on rate-moodissa kun gainit on liian pienet. Hatusta vedettynä joku +50% vois olla hyvä gainin lähtökohta.
-
Head locking moodissa ei ole niin justiinsa että onko peräservo keskitetty oikein vai ei, gyro säätää rudderia niin että perä ei pyöri. Siksi se rate moodi on vähän huono kun se vaatii että mekaaninen setuppi on just oikein. Rate moodi on perusteltu käytännössä vain silloin kun lennät taivaalla pelkästään eteenpäin ja haluat että perä kääntyy itsekseen lentosuuntaan nähden suoraan taakse. Samasta syystä peruuttelu on lähes mahdotonta ilman head locking moodia.
-
Kumpas futtes on gyrolla 0-100 vai -100-+100 puolväli on kuiteski gyrolle 0 ja sit laidat 100% toinen rate ja toine hh
-
Sain gyron HEADINGLOCK -moodiin. Piti tosiaan mankasta laittaa prosentit toiseen suuntaan niin vaihtoi moodia.
Nyt leijunnassa perä pysyy paikallaan. Mulla on nyt mankassa asetuksena se mikä on ylemmässä kuvassa.
Mitä tuo toinen vaihtoehto tarkoittaa joka on toisessa kuvassa? Eli GY ja AVC.
Löytyi sieltä enemmänkin vaihtoehtoja ylemmän valikon kohdalta joka on nyt RUD.
-
Toi gy on tarkoitettu mustaakseni gyrolla ja se avc tarkottaa futteksi headinglock. ja prossat saa säädettyy sit suoraan. Näet gyrosta toimiiko niin jos laitat sen ja pysyy valo sinisenä vaikka prossat ihan pienet. Mut selviit kyl normal asennossakin ku huomioit vaan arvot.
-
No nyt kun kopu pelittää, niin Liedossa on tilaa leijutella. Tuut sinne vain. Vaikka ei osaisikaan mitään muuta kuin leijuttelua, niin älä huoli, ei siellä ketään muukaan mitään osaa!!! , paitsi juballa on laudatuuri henkseleitten paukuttelussa ja takin käännössä. Loput ei osaa ku torpata ja polttaa koptereita. 😂
-
Olen siellä pari kertaa jo käynytkin mutta täytyy tulla sellaiseen aikaan että siellä on muitakin.
Hyvät neuvot ovat aina tarpeeseen.
-
Tarkkailet vain meijerin osiota, ni eiköhän se siitä. Yleensä lauantaisin tai sunnuntaisin puolen päivän paikkeilla. Sessiot yleensä kestää parisen tuntia, toisilla vajaa akullisen.