Kopterit.net
Helikopterit => Hirobo => Kopterivalmistajat => Hirobo Sähkö => Aiheen aloitti: Anssi - 14 Lokakuu, 2008, 20:01:15
-
Suomessa on sitten siirrytty sähköön FAI luokassa. Eagle 3 sta on muutettu sähköinen malli jolla tehoa riittävästi ja lentoaikaakin riittävästi.
Tehoa enemmän kuin 90 nitrossa ja lentoaika on n. 11-13min. Riittää ohjelman läpi ajamiseen ihan hyvin. Tekniset ratkaisut on Arin käsialaa ja omassa pajassa tehtyjä. Ohessa pari kuvaa malliksi.
-
Sitten vaan ipodiin moottorin pärinää ja joku avustaja polttamaan nitroa nenän alle niin pääsee fiilikseen... ;D
Ei mutta, hieno on laitos. Itsellä ainakin tulis akkukustannukset vastaan. Tosin maksaa se nitrokin... :-\
-
Millasia osia sinne on lisätty?
- Kennot
- Mosaa
- Noparia
- Rakenteellisia muutoksia...
Jos voimaa on enempi kuin ysikyöstissä... kuten sanomanasi uskon... sitä on sitten palijon.
-
No johan on vekotin 8)
Paljonokos tuossa on tuota akkukapasiteettia?
Fortum sponsoriksi
-
Merkittävimmät muutokset on moottoripukin tienoilla. Runkoa ei ole sen pahemmin muuten muokattu. Tukien paikkoja vaan siirretty niin että akku mahtuu jalaksien päälle. Akkuna Fullmaxin akkuja 10 kpl joissa 5300mAh tavaraa sisällä. Säännöt sallii toistaiseksi 42v käyttöön siksi tuo määrä. Akuista kestää purkaa enemmän kuin tarvetta on. Taivasajossa on käytetty sellaista 1850-1900 kierroksia nupissa. Kivan oloinen lennossa. Moottorin ääni kuuluu juuri sen verran että tietää sen olevan käynnissä. Savu on kaivattu leijunnassa jos tuulta on kun kaikki puuskat tulee sitten ihan puskista. Näkee vaan että kone heilahtaa....
-
Toihan on EX II:n runko?
-
juu niin on mutta eaglen runko vastaava mitoiltaan. Kuvassa Arin vanha kone. Eagle tulee samoilla palikoilla.
-
Mistäs tommosia Freyan 135 asteen SWM palikoita saa, mitä on kuvissa? Vai onko jonkun oma tekemiä?
-
Mistäs tommosia Freyan 135 asteen SWM palikoita saa, mitä on kuvissa? Vai onko jonkun oma tekemiä?
Ne on Arin ihan omaa toteutusta. EX II runko on vakiona SWM 120 tai normi mekaanisella miksauksella, nyt se on itse asiassa JR:n 140 swashilla. Mutta siis saman n.138astetta ne JR ja Hirobo toteutukset on, vaikka swashit näyttää erilaisilta.
-
Tuli muutettua muovi freya sähkölle. Moottoripukki on Trex 700E:stä ja saman tyyppinen akkukisko tuli jyrsittyä, kuin mitä on 700E:ssä. Painoa kertyi koko vehkeelle 6,36kg.
-
Hyvän näköinen, varsinkin tuo akkukisko hienosti toteutettu. Aika painava setuppi sinänsä, nitro painaa tankattuna muistaakseni n. 5.7kg jos mun vaaka oli kunnossa.
-op-
-
Missäpäin tämä vehje asustaa ?
Voitko kertoa vähän välityksistä, varustuksesta ja toimivuudesta?
Ainakin kunnon moottori ja gyro sulla !
-
jämsänkoskella asusteleepi.
välitys 9.1 eikös toi ole yleisesti käytetty välitys näissä.440kv mosa.
toimivuudesta ei vielä kauheesti tietoo kun on 2 akulista leijuteltu.
-
no nyt on kokeiltu taivas lentoo.tosi eri tuntunen kuin nitromosalla.
ja virtoja luin nopparin lokkerista. leijunassa vie 20a.taivaalla piikit oli 73a
ja vaaka lennossa 35-40a nupin kierokset leijunta 1600. taivaalla 1880.
tosta kyrosta kumastutti kun pyöritti perää niin lähti tosi rivakaasti
vartti kieroksen jonka jälkeen hidastui .oisko joku säätö homma?
-
Katoppa ettei jousta peräservon työntötanko mistään?
-
Virrat vaikuttaisi olevan niinkuin meillä on ollut. Niin että hyvin pärjää Jive 80HV säätimellä. Gyron tai perän toiminta kuulostaa kuin olisi expot väärinpäin.
-
Tuli aloitettua projekti jonka tarkoituksena tehdä muovifreyaan säädettävä ratasvälys. Hommahan lähti siitä, että kylmästi vannesahalla ja viilalla alkuperäinen kiinteäksi valettu pinjonin laakeripukki irti. Samoin alarungosta laakeripukin sivuilla olevat korvakkeet sahalla pois. Sitten vaan 3mm läpipulteilla ja muttereilla sopivat hiilikuitulevyt kylkiin. Väliin sitten EX freyan pinjonin laakeripukki prikoilla shimmaten. Laakeripukin kiinnitysreijät sopivasti soikeeksi niin välyksen säätö onnistuu. Runkojen väliin hirobon omat 17mm spacerit on millilleen sopivat.
-
Rupee Freya oleen pikkuhiljaa lentokunnossa. Tuossa kuvia.
-
Tänään tuli kokeiltua freyaa. rattaat kesti hyvin 10 astetta lapakulmia ja kovaa ajoa. Aikaisemmin tämä yksilö ollut kiinteällä ratasvälillä, eli pikkuisen väljä ja rattaita on paukkunut.
-
Tuli tuossa hurmiossa jo hehkutettua että rattaat kestää, mut P****T kestää. Yhtenä kappaleena tuo 10/91 yhdistelmä on just ja just pysynyt, mutta hampaat taipuu ja hampaiden painepuoli levenee. Lapakulmat rajoitin 8 asteeseen, mutta ei kestä sitäkään. 11/97 välityksillä on tullut myös ajettua ja ne on olleet parhaat. Toimii hyvin, mutta kuluttaa jonkun verran enemmän sähköä kuin 10/91. Valkoiset rattaat tuntuu myös kuluvan suht nopeesti, mut en ole saanut rikki. Tuo 91 ratas on varmaan sitkeempää, mutta sitkeä tuntuu olevan sama asia kuin pehmeys.
Suomessa kaiki vissiin käyttää juurikin tuota 10/91 välitystä ja tuskin ihan 8 asteella lapakulmia mennään kun MM kisoja kierretään? Kuinkas paljo teillä menee rattaita? Ulkomaan foorumeilla tuntuu kaikilla olevan jonkun sortin valkoinen ratas.
-
hei, mitä tarvitsen, että saisin Eagle II ex koneseen sähkömootorin kiinni?
itseasiassa käytän nyt Eagle3 kytkintä, mukaanlukien 3 laakerin pukki. Siis runkolevyjen väli voi olla myös Eagle 3 mitoissa...
Akkukiskotkin olisit kiinostavat... 2 settiä, kiitos ;)
Terv,
I.