Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Belt pilot - 14 Lokakuu, 2008, 19:54:33
-
Taas kerran apua kaivataan ! Ongelmana tälläkertaa Belt cp,n gyron valon jäävän vilkkumaan ja peräservon toimimattomuus.
Kokeilin uudella servolla mut vika jatkui.Olisiko vika gyrossa vai Receiverissä ??
-
hassu kysymys mut onko kapulan idle up kytkin normi tilas ja kaasuvipu alhaalla + kaasu trimmi? ::)^
Edit:
Tai ootko kiteitä vahdellu, jos on semmoset radiot... et ne on kunnolla paikollaan jne :-*
-
E-skyn perusradio elikkä ei kiteitä ole vaihdettu. Kaikki muutoiminta ihan kunnossa mut peräroottorin servolle ei tule sähköä
-
kaikki on vakio osia ?
Eli täytyy olla vastarin kanavassa tai gyrossa vika ???
Sormi suuhun, varmaan löytyy joku guru tätä kommentoimaan.
-
Mulla kävi myös noin ja se johtui siitä ettei gyro ollut kunnolla kiinni servossa. Tarkista että se liitin adapteri on kunnolla kiinni gyrolta tulevassa piuhassa JA servolta tulevassa piuhassa.
tarkista vielä että se radion idle vipu on alhaalla ja gyrossa se dippi kytkin on norm. modessa(jos esky vaki servo)
-
Varmista vielä että perän trimmi on keskellä. Vakiogyro ei muistaakseni suostu yhteistyöhön jos se on käynnistyessään sitä mieltä että kanavan signaali ei ole "neutraalilla alueella".
-
Gyrot vilkuttaa valoa yleensä kahdesta syystä, ei signaalia tai radiolla annetaan käskyjä perälle. Jos tässä on kyse ekasta niin kannattanee kattoa että gyrtsan johdot on hyvin kiinni vastarissa ja koettaa toimiiko servo suoraan vastarin kanavasta mihin muuten tökkäisit gyron johdon kiinni. Onkos tuossa perus gyrossa etägainin säätö?
Jos kyseessä toinen vaihtoehto eli gyro saa radiolta ohjausliikkeeksi luettavaa signaalia ja sen takia vilkuttaa, sulla on servo hajalla tai huonosti kiinni gyrossa. Koeta eri servoa.
Myös laadukkaampien kopterien läsnäolo voi vaikuttaa Eskyn perussähköihin, eivät raukkaparat kehtaa edes yrittää toimia :)
Ja se perän trimmi on tosiaan hyvä olla neutraalilla.
-op-
-
Nyt kyllä aivan ymmällä !
Kokeilin vielä kolmannella uudella servolla ja sehän rupes pelittämään,sen jälkeen kokeilin vielä aikaisemmin kokeiltuja servoja jotka olivat olleet mykkiä, niin nyt nekin toimivat !?!!
Beltillä ilmeisesti taipumus rikkoutua ja onneksi myöskin korjautua yksikseen kirjahyllyssä :D
-
Ehkä se vain mökötti jostain syystä ^^
-
Nyt kyllä aivan ymmällä !
Kokeilin vielä kolmannella uudella servolla ja sehän rupes pelittämään,sen jälkeen kokeilin vielä aikaisemmin kokeiltuja servoja jotka olivat olleet mykkiä, niin nyt nekin toimivat !?!!
Beltillä ilmeisesti taipumus rikkoutua ja onneksi myöskin korjautua yksikseen kirjahyllyssä :D
Vaikuttais siltä et on johdoissa/liittimissä jotain kosketushäiriöitä, kannattais varmaan putsata kaikki liittimet.
-
En tiedä missä oli vika ,mutta nyt en koske mihinkään jos vihdoin saisin Beltin ilmaan !!!!
-
Nyt täällä ongelmia eskyn gyron kanssa. Kyseessä eskyn ensimmäinen HH gyro, EK2-0704A. Kopu lähtee hallitsemattomasti pyörimään kun hiukan ottaa kierroksia. Gyrossa ei ole rev/norm kytkintä jotta saisin sitä kautta apua tilanteeseen. Nyt siis kysynkin onko johdoissani vikaa, pelkkä oranssi johto menee 5-kanavaan samalle riville kuin valkoiset ja se kolmen johdon nippu menee 6-kanavaan ruskea mustien ja oranssi valkoisten kanssa samalla rivillä. Onko nuo jotenkin väärin?
-
Missä asennossa sulla on gyro.sw-kytkin? käsittääkseni sen asento vaihdetaan naps, kun lennetään selällään tuon gyron kanssa, eli se vaihtaa sen suunnan. Jostain muistelisin noin lukeneeni, korjatkoon kuka osaa jos korjattavaa on :)
Ja oletan että sulla on 2.4g eskyn rario.
-
Ihan megavehkeillä mennään toistaiseksi, pukki tuo uuden radion ;D Tuo gyro switch tuossa ohjaimessa vain valitsee rate- ja HHmoden välillä.
-
No yks juttu, eskyn gyrot on semmosia että niillä et saa perää pysymään paikallaan.
-
No yks juttu, eskyn gyrot on semmosia että niillä et saa perää pysymään paikallaan.
No tuon tiedän, mutta olen tuon gyron nähnyt lennossa ja piti oikein hyvin, nyt alkaa pyörittämään vinhaa vauhtia jo ennen nousua, kyllä nyt on vaan jossain muualla vikaa kun etiketissä ;D
-
No yks juttu, eskyn gyrot on semmosia että niillä et saa perää pysymään paikallaan.
No tuon tiedän, mutta olen tuon gyron nähnyt lennossa ja piti oikein hyvin, nyt alkaa pyörittämään vinhaa vauhtia jo ennen nousua, kyllä nyt on vaan jossain muualla vikaa kun etiketissä ;D
Korjaa väärään suuntaan.
-
Ookke, no mulla on tuosta gyrosta kokemusta että kun hanaa antaa niin aina pyörähtää, ei sille oikein mitään voi, en ainakaan ite ole mitään mahtanut.. Kyseessä siis ominaisuus pikemminkin kun vika ;D
Ite tyydyin mahd. vähäiseen driftaukseen sivulle, sitä sitten tikulla kompensoimaan :)
:EDIT:
Jos korjaa väärään suuntaan eikä ole rev/nor käännä ylösalaisin ja avot :)
-
Korjaa väärään suuntaan.
Tuo jo olikin tiedossa, nyt etsitäänkin syytä :)
Ookke, no mulla on tuosta gyrosta kokemusta että kun hanaa antaa niin aina pyörähtää, ei sille oikein mitään voi, en ainakaan ite ole mitään mahtanut.. Kyseessä siis ominaisuus pikemminkin kun vika ;D
Ite tyydyin mahd. vähäiseen driftaukseen sivulle, sitä sitten tikulla kompensoimaan :)
:EDIT:
Jos korjaa väärään suuntaan eikä ole rev/nor käännä ylösalaisin ja avot :)
Tartkoitatko nyt eskyn vakiogyroa, tuo kuvaus sopii täysin siihen, itse sillä leijutellut noin 20 akullista ja aina saa korjata tikulla vasemmalle kun lentää ;D Tuo on se vanhempi päivitysgyro, tutoriaaleja olen kattellu ja aina on sanottu et sininen pää gyrosta eteen päin, voi laittaa kummalle puolelle vaan mutta ei siihen alkup. paikalle, täytyy olla kyljellään. Täytyy nyt huomenissa viel kokeilla kääntää se tossa kyljessä toisin päin, jos vaikka alkais pysymään hieman edes paikallaan :D
-
Kuulostaa masokismilta :D
Ostakee kunnon gyrot niihin vehkeisiin niin tulee kerralla lennätyksestä hauskempaa ^^
-
Hieman masokististahan tuo onkin, mutta kun kerran tämänkin foorumin lueskelun jälkeen ostin jokatapauksessa ekaksi ''kunnon'' kopteriksi eskyn, täytyy hieman sekopäisyyttä ollakkin ;D ;D
Tuohon belttiin tosin tulossa alusetti ja kunnon radio jouluksi, ens vuoden alussa katotaan kunnon gyroa sitten :)
-
Missä asennossa sulla on gyro.sw-kytkin? käsittääkseni sen asento vaihdetaan naps, kun lennetään selällään tuon gyron kanssa, eli se vaihtaa sen suunnan. Jostain muistelisin noin lukeneeni, korjatkoon kuka osaa jos korjattavaa on :)
Ja oletan että sulla on 2.4g eskyn rario.
Gyron suuntaa ei tarvi kyllä vaihtaa edes Eksyssä, puhumattakaan muista koptereista, lennettäessä selällään....
Jos otat sen kopun käteen, kääntele sitä selälleen ja takaisin ihan rauhassa ja mieti gyron korjaussuuntaa eri asennoissa, kyllä se siitä pikkuhiljaa valkenee, kas, kun se gyro on kiinni siinä kopterissä ja kääntyilee mukana ;D
-
Jahas, kuinkahan unella oonkaan ollut kun muistelen tuollaista lukeneeni, ei tosiaan omat hoksottimet pelanneet.. No kumminkin, mulla on tuo alkup. eskyn gyro ja se viettää aina vähän oikealle.. trimmillä vaan mahd. pieneksi se liiraus ja loput hoidan ite ohjaamalla.. Ehkä itseään tuon kanssa enemmän kiusaa, mutta avot sitten kun koittaa se päivä että saa kunnollisen gyron ;D ;D
vähän ehkä OT mutta menköön 8)
-
Käänsin nyt gyron toisin päin, nyt peräservon johdot siis sojoittavat taakse päin ja gyro on oikealla puolen kopua. Nyt noin äkkiseltään lattialla kokeiltuna ei enää pyöri, hieman vaan driftaa vasemmalle, olikos sillon liikaa kulmia perässä?
-
Kyllä! Eli kulmia pienemmiks. Nythän on kyse beltistä??? Eikö beltissä kulje päälavat ylhäältä katsottuna myötäpäivään?
-
Kyllä on kyse beltistä ja kulkee myötäpäivää :) Siirsin jo hieman peräservoa ja sain kulmia pienennettyä. Koelennollakin jo kävin, aika hyvin piti leijuttelussa ja pienessä edestakaisin sinkoilussa tuo gyro :) Nyt vaan puuttuu päärattaasta pari hammasta mutta lentää silti vielä :D:D
-
Jos mäkin nyt sotken/lainaan tätä vähän, eli pieni tällainen ongelma:
Reksissä on tuo ah niin ihana eskyn rategyro paremman puutteessa edelleen.
Gyro driftaa mutta riftatkoon, puututa siihen vaan ongelma on se että siinä vaiheessa kun perän kulmat saa siihen asentoon ettei perä käänny kovin lujaa leijuttaessa, on jo perän kulmat lähes toisessa laidassa. Olen koittanut pienentää kulmiakin, mutta nyt ne on niin että idle1 keskitikussa on 0-kulmat.
Peräkin pyörii oikeaan suuntaan ja hihnakaan ei hypi, tarkastan vielä ettei tuo perän vetoratas rullaa akselillaan..
Onkohan tuo nyt väärin säädetty, kun jää "vähän" bindaamaan servo toiselle puolelle käännettäessä..
paremminkin se on toiminut, mutta nyt vaihdoin servon perään ja muutenkin kopteri oli osissa niin ongelma ilmeni, auttakaa tyhymää! :D
EDIT
Tuo pyörii perskules tyhjää, korjaan tuon ja katson josko tilanne paranee..
-
Missä asennossa sulla on gyro.sw-kytkin? käsittääkseni sen asento vaihdetaan naps, kun lennetään selällään tuon gyron kanssa, eli se vaihtaa sen suunnan. Jostain muistelisin noin lukeneeni, korjatkoon kuka osaa jos korjattavaa on
Niinkuin JariN sanoi, kopterin säädöt pysyy samana vaikka lennettäisiin miten päin vaan, gyron suuntia ei pidä muutella eikä muutakaan.
-op-
-
juu sekoitin tuon jotenkin HH ja rate-modeihin ;D
-
Siirsin jo hieman peräservoa ja sain kulmia pienennettyä. Koelennollakin jo kävin, aika hyvin piti leijuttelussa ja pienessä edestakaisin sinkoilussa tuo gyro :) Nyt vaan puuttuu päärattaasta pari hammasta mutta lentää silti vielä :D :D
Kävin paikallisessa harrasteliikkeessä (kiskurihinnalla ~3 e) hakemassa uuden päärattaan laakerin ja vaihtoivat sen siinä samalla taskussa olleeseen rattaaseen (lähikylän seppä pirulainen löi alkuperäisen laakerin klommolle aiemmin viikolla). Sain tänään siis tuon "ensimmäisen Beltin" myös ilmaan. Muistelinkin hämärästi, että siirtyminen "toiseen Belttiin" tuntui aiemmin ihmeen helpolta. Nyt oli siis vaikea saada tuota ensimmäistä trimmiin (ehkä olin aiemmin korjannut pientä driftausta kokoajan tikulla, sitä sen kummemmin miettimättä). Vertailin vähän perien lapakulmia ja työntötankojen pituutta (ainakin näissä kiinteät työntötangot) ja niinhän se löytyi, eli peräservot hivenen eri kohdissa, eli liikaa lapakulmia tuossa ykkösessä. Kiva saada molemmat "hyvin" lentäviksi. :) Paljoa en ehtinyt vielä kokeilla akun tyhjennyttyä ja kellon mentyä yli puolenyön, mutta huomenna sitten kokeilemaan vielä trimmejä sisällä ja toiveissa tyyntä säätä, niin voisi käydä myös ulkona vähän mutkittelemassa (hauskaa ainakin simulaattorilla).
-
Moi !
Mulla on se Eskyn uusin HH-gyro.Normi modessa säätänyt perän,se jopa pitää mutta ongelma on se kun vien kopterin pihalle ja nostan leijuntaan alkaa perä kääntyä hiljalleen vasemmalle,sama ongelma HH-tilassa.Lämpöisessä autotallissa pelaa hyvin,pitää kokoajan perän paikoillaan kun leijuttaa edestakasi sitä.Vaikuttaako pakkanen siihen gyron toimintaan ja päästää sen perän valumaan vasemmalle.
-
Pakkanen voi vaikuttaa, myös esim. tuuli. Jos ei perä vipata niin voit koettaa myös nostaa gainia eli gyron herkkyytä.
-op-
-
Moi !
Mulla on se Eskyn uusin HH-gyro.Normi modessa säätänyt perän,se jopa pitää mutta ongelma on se kun vien kopterin pihalle ja nostan leijuntaan alkaa perä kääntyä hiljalleen vasemmalle,sama ongelma HH-tilassa.Lämpöisessä autotallissa pelaa hyvin,pitää kokoajan perän paikoillaan kun leijuttaa edestakasi sitä.Vaikuttaako pakkanen siihen gyron toimintaan ja päästää sen perän valumaan vasemmalle.
Itsellä myös sama gyro ja tänään leijuttelin n.-10° pakkasessa ja teki myös samaa, mutta minusta gyron toiminta parani kun otti kopterin hetkeksi virrattomaksi, varmaksi en voi sanoa kun akusta loppu virta.
-
Jos perän trimmi tai kaasun trimmi ei oo keskellä Beltin gyro alkaa vilkkumaan
-
Gyro oli HH-tilassa ja valo paloi koko ajan , ei vilkkunut.Otin kopterin leijunnasta alas ja katsoin gyron valoa joka ei vilkkunut mutta servo "luisti" toiseen laitaan hitaasti.Trimmit on keskellä koska gyro on säädetty normitilassa että perä ei luisu,hh-tilassahan sen pitäisi korjata itse siihen asentoon mihin tikulla on sen jättänyt.Pakkasta oli noin -10 , virrat laitoin lämpöisessä päälle,sitä en vielä kokeillut että vien kopterin pihalle ja laitan sitten ne virrat päälle.Mutta tänään kun ehdin niin sitten kokeillaan sitäkin hommaa.
-
No niin!
Nyt on laitettu kopteri pihalle jäähtymään ja sitten virrat päälle.
Nyt perä piti ihan hyvin mutta on ne arvoituksellisia gyroja noi eskyn gyrot.
leijuttelin kaksi akullista ja toimi moitteettomasti.
Lämpötila heittelyt on noille gyroille näköjään myrkkyä.
Harjoitukset jatkuu !
-
Jeps, gyro toimi ihan ok.
MUTTA eikös kopukka tullut taas tonttiin... :'(
-yhden servon rattaat
-tommoset (http://trex-store.com/store/product_info.php?cPath=26_48&products_id=423) t-rexin lavat lyheni melkei puoleen
-pääakseli sai uuden n.10 asteen kulman.
-lepatusakseli
-controlling shaft set, mikä lie suomeksi
-alumiininupista korkkasi yhden ruuvin kierteet -> super epoxyllä korjasin, eihän noin pieniä helicoil kierteitä kai ole.
-samasta kohtaa on muovinuppi mennyt monta kertaa poikki
huomenna sitten ostamaan servoihin vararattaita, muut osat löyty pakista.
-
Ihan normaalia että gyrot, eikä varsinkaan ESkyt pidä jos lämpötila putoaa 20-30 astetta suht äkisti. Gyron sisällä osien sähkönjohtavuus muuttuu lämpötilan takia ja gyro alkaa tahtomattaan käskeä servoa. Joissakin gyroissa on näitä "anti temperature circuit" juttuja, jotka toimii vaihtelevalla menestyksellä. Pari minuuttia kone jäähtymässä ennen lentoa auttaa, tosin akku kannattaa pitää taskussa lämpimänä viimeiseen asti. Myös gyron resettaaminen sen jäähdyttyä on ihan ok kikka jos tahtoo taivaalle ilman odotusta.
-
Moikka
Itsekkin tapellut tuon e-sky HHgyron kanssa..(Se b malli)
Tässä vinkki miten oma rupesi pelittämään.
Laita ohjain päälle nykäse se hh mode päälle(ennen ku kopussa virta) Sitten laita rimpulaan virrat ja avot se hhmodekin toimii Sitten voit vapaasti vaihella rate ja hh välillä:) Säätö joko ilmassa tai alustassa kiinni..
Noi e-sky hhgyrot pitää käynnistää hh tilassa en tiedä miksi ohjekaan ei neuvo tuota!
Itse luovuin noista lelukopukoista (tuli harmaita hiuksia) :o
-
Aika moni HH/rate gyro pitää käynnistää HH tilassa että voi vaihtaa normitilaan ja takaisin virtojen ollessa päällä.
-op-
-
Minkälaisessa lentotilanteessa se normi tila olisi sitten parempi käyttää?
Ainakin näin aloittelijana tuo hh-tila tuntuu paljon mielekkäämältä vaikka nyt onkin kyse eskyn gyrosta.
-
Tavoite on että normitilaa ei käytetä milloinkaan, eli HH tilassa lennellään pelkästään. Normitilaa tarvitsee vain säätövaiheessa. Sitten on tietenkin ne nerokkaat kiinalaiset Mao Zao gyrot jotka on tarramodattu HH gyroksi, mutta jotka toimii hyvin vaan normitilassa ;D. Kunnon gyroilla ei sellaisia ongelmia, joten siis HH tila päälle.
Poikkeus normaalista on skaalapilotit joista jotkut käyttää normitilaa lentäessään A. koska ne on muutenkin outoja ja B. sanovat että se tuo lisää aidon kopterin tuntua.
-op-
-
Poikkeus normaalista on skaalapilotit joista jotkut käyttää normitilaa lentäessään A. koska ne on muutenkin outoja ja B. sanovat että se tuo lisää aidon kopterin tuntua.
-op-
Repes :) totta :D
-
Löysinpäs tollasenkin gyron tuolta ebay (http://cgi.ebay.com/KDS-800-SMM-Dual-Rate-and-Head-Lock-AVCS-Digital-Gyro_W0QQitemZ250355115337QQihZ015QQcategoryZ123849QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262)
KDS800 is a gyro with function of dual rate and head rate and head lock, which designed for helicopters specially.
Mitäs tuo head rate sitten meinaa ???
Ei en ole ostamassa tuota, odottelen jos sais ostettua futaba 401 gyron. :)
-
Jep !
Se gy-401 on hyvä gyro,vaikka eihän se noille ammattimiehille käy ;).(Liian halpa,ei voi säätää tietokoneella)
Nitro kopteris sellanen ja pitää perän kuin naulattu.
Se käynistyy aina HH-tilas,eikä muuta kannata edes kokeillakkaan.
-
Se gy-401 on hyvä gyro,vaikka eihän se noille ammattimiehille käy Iskee silmää.(Liian halpa,ei voi säätää tietokoneella)
Kyllähän se pitkälle riittää, pitää vaan osata säätää oikein. Ai halpa? Enemmänkin törkeän ylihintainen, Spartanin saa samalla hinnalla ???. Reilu hinta gy401:stä olisi mielestäni noin £70.
Gy 401 £117.99
Spartan £122.33
Tietokoneella säätökään ei ole tarpeellista, monia huippugyrojakaan ei voi säätää tietokoneella (mm. Solid G, Gy611). Saman asian ajaa esim. erillinen säätöyksikkö niinkuin SolidG:ssä. Paljon parempi, jos ei satu olemaan läppäriä millä säädellä kentällä :).
-op-
-
HEH !
Aivan sanaton ;)
-
Löysinpäs tollasenkin gyron tuolta ebay (http://cgi.ebay.com/KDS-800-SMM-Dual-Rate-and-Head-Lock-AVCS-Digital-Gyro_W0QQitemZ250355115337QQihZ015QQcategoryZ123849QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262)
KDS800 is a gyro with function of dual rate and head rate and head lock, which designed for helicopters specially.
Mitäs tuo head rate sitten meinaa ???
Varmaan kirotusvirhe, pitäis olla "head ache"....