Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Koippa - 29 Helmikuu, 2016, 18:33:41
-
Osaakos joku tulkita liitteen logia, mistä tulee toi piikki. Itse luulen että perästä, mut kaikki tarkistettu/vaihdettu/tasapainotettu.
Edittii: piikki näkyy suunnissa fore-aft ja up-down. Ei suunnassa lateral.
-
Mikä kopteri, mitkä välityssuhteet, millä kierroksilla?
Jos toi lokin akselieiden suureet on paikallaan niin toi piikki on n. 240Hz taajuudella eli jos se on jotain pyörivää niin se olis 240rpm joka on jo hiton vähän.
Onko koko taajuusaluetta näyttää?
-
Ööö, taitaa olla vähän enemmän kuin 240rpm.
Minun laskujen mukaan ~14400 ja jaettuna kahdella lavalla tekis 7200rpm eli oliskohan perä joka täristää?
-
Joo joku 13krpm näyttää ohjelma. Ja allun 700E leijukiekoilla.
Ei vaan meinaa keksii mikä peräs tärrää. Huomenna koitan vielä akselin vaihtaa ku muut on varmasti tasapainos ja laakerit vaihdoin. Akseli kyl näytti suoralta ku mittas. Lavanpitimet painossa ja etäisyydetkin akselin keskeltä just sama. Lavat tasan.
-
Torque tubella toimii tuo laite? Jos niin, se tube on kiero. Mistäkö tiedän? Eräs herra niitä on vaihdellut ja todennut että laatuvaihtelua aika paljon.
-
Ööö, taitaa olla vähän enemmän kuin 240rpm.
Minun laskujen mukaan ~14400 ja jaettuna kahdella lavalla tekis 7200rpm eli oliskohan perä joka täristää?
Vaaka-akselilla 240Hz? Missasinko kertoimen jostain?
-
Jaha joo. Skookumilla joku ihmeellinen perversio näyttää jotain ihan muuta taajuutta tossa vaaka-akselilla kuin sitä oikeaa taajuutta. Joku insinööri taas ollu vauhdissa.
http://www.skookumrobotics.com/wiki/index.php?title=File:VibLogs_4.png
Tottahan tosta pitää tajuta että ~250Hz ei olekaan 250Hz vaan vajaa 15kHz... Taidan heittää tolla omalla Skookumilla kuikkaa... ;D
-
jos esim 12s ja mosan kv olis vaikka 520 niin 520*44,4 olis mosan rundit sopivasti governoituna joku 18000-22000rpm ei siis se.
Jos välityssuhde olis vaikka noin 10:1 nupille ni mennään luokkaa 1800-2200rpm ei siis sekään.
Jos välityssuhde nupin ja perän välillä olis vaikka 4.5 ni toi tekis 8000-10000.
250Hz on 15000rpm. Millä kiekoilla ajat. mitkä on välityssuhteet? mikä on mosan kv?
veikkaan mottia. toi on liiani iso taajuus perälle ton kokosessa. ei olis eka eikä vika allun motti joka täristää. Mulla ei koskaan ollu allun motit ihan balanssissa.
Noin ku lasket ni selvinnee kyllä.
edit. myös 13krpm on niin iso arvo ettei oikeen voi perä olla ellet huudata tarekilta opituilla 2700 rundeilla :D
-
Joo, mua jo tylytettiin irkissä ;D
Eli 240Hz * 60 = 14400rpm
Jos toi on perä ni melkosta huutoo :)
-
Varmaan 1500rpm nupissa. Motti on pyro jotain. En muista ulkoo. Oisko 52 loppunen.
En usko TT:hen ku ei oo lateral akselilla. TT täristäis pysty ja vaaka-akselilla. Sopis kyl perään heittosuuntien takii.
Ei Tero se kaikilla aina maanantaina oo niin helppoo. ;)
-
Taidan heittää tolla omalla Skookumilla kuikkaa... ;D
Mikä malli?
Onko 540, jos niin heitä minua.😊
-
Mäki huolin ihan ilmaseksi vastaan kaikki mallit.
-
Perä on helppo todeta lähteeksi ottamalla se pois. Tosin ei voi olla perä noilla taajuuksilla. Nuppikiekat antaa osviittaa että se olis moottori.
Tiedätkö välityssuhteen? Siitä hän sä saat suoraan saman vastauksen ku mitä toi taajuus kertoo. Sillon se on motti. Magneetti irronnu?
Ainakin x-novan moteista noita on maailmalla irronnu. Alluissa ne on ollu vaan alkujaan huonosti paikallaan ja olikohan 600mx missä kello oli ittessään melkeen kaikissa kiero.
Mä ottaisin motin johonki kiinni pois kopterista ja huuattaisin vähä
Kato nyt ne laakeritkin samalla. Pyron ongelma on kauttaaltaan 6mm akseli jonka seurauksena laakerit on kauhean pienet verrattuna kilpailijoihin
-
Allun 700 välitys on 1:9.33:4.33
Taajuus ei kyl oikeen taida osuu kun moottoriin.
-
Taitaa tohtori olla oikeessa, kuvan logissa vain motti pyörii.
Edittii, otin motin pois ja kädessä pyörittäessä, siis noparilla, tuntuu pieni värinä ja välillä isompi värähdys. Koneessa kiinniollessa väristi konetta aika selvästi. Olisiko pukit ollu vähän epälinjassa ?? Tuleeko tuntua pieni värinä kädessä käytettäessä? Vai onko vaan mosa paska(Pyro 700-45).
-
Kato mosan laakerit nyt eka ja että magneetti ei oo irti. Magneetin irtoominen kyllä pitäis vaikuttaa jo noparin toimintaankin
-
Kauan tätä mottia on vatkattu tässä? Laakereiden tarkistus vie muutaman hassun minuutin "max 2min" :D
Uudet laakerit 700 pyroon maksaa about 20€. En suosittele ostamaan 2€ kiinalaisia 6mm shaftin takia
-
Siinäähän se juttu onkin, ku eilen jo purin ja hiplailin. Ei mun tuntoon kyl tunnu laakerivikaiselta, mut varmaan kandee vaihtaa noi kaikki laakerit kun vaan löytää ne jostain.
-
Nuppi, swashi ja owb laakerit tarkistettu?
-
Kuten tosta viimesestä logista näkee, taajuus täsmää tärinään, vaikka onkin pienempää. Vaihdan nyt varuiksi kaikki laakerit motin akselilta(3kpl) ja kokeillaan sit miltä näyttää.
-
Mulla kokemukset Pyro 30-14, että laakerit vähintään kerran vuodessa ja akseli (KDE Direct) kahden vuoden välein.
Käyttö tunneista en ole pitänyt kirjaa, mutta kuvassa on 2v ajettu akseli. Ylin tumma rengas on tukilaakerin kohdalla ja sen tuntee jo sormella, että on kulunut ohkasemmaksi. Toisessa motin laakerissa tuntuu pieniä pykäliä. Tosta ei vielä edes lähtenyt pahaa ääntä lennossa, vain jotain ylimäärästä kuulu sopivassa asennossa.
-
Laakerit vaihdettu ja tärinälogi on täysin vastaava. Pitänee kokeilla noparin asetuksia säätää seuraavaksi tai vaihtaa moottori kokonaan.
Ratasvälys on ohuen kopiopaperin verran. Olisikohan vähemmän vielä parempi ??