Kopterit.net
Turvallisuus ja Lainsäädäntö => Turvallisuus ja lainsäädäntö => Aiheen aloitti: Miikis RC Sr - 29 Helmikuu, 2016, 12:27:52
-
Voiko enää mikään ohjeistus, puhuttelu, lentoturvallisuudesta kertominen, jne saada tätä kaveria toimimaan toisin?
http://www.dronethusiast.com/complete-retard-flies-drone-over-istanbul-airport/
Käsitin kaverin nettisivuista että hän on valokuvauksen ja videokuvauksen ammattilainen ...
-
Video on jo toista vuotta vanha, mutta käsittämätön temppu kaiken kaikkiaan.
Toivon todella ettei seuraavalla lomamatkalla joku idiootti fiilistele Phantomillaan kohdekaupungin kiitotien päällä...
-
Näistä vastuuttomista lennättäjistä olen miettinyt että voiko sittenkin olla niin, että suuri osa on kamera-ammattilaisten puuhaa omiin tuotantoihin ja showreel julkaisuihin ... Kyllä droneja näkyy vähän väliä, mutta lennot kokoontuneiden ihmismassojen päältä, keskellä kaupunkia, liikenneväylien yllä jne. niin silloin on ollut kamera-ammattilainen puikoissa. Ajatteleekohan ne yksinkertaisesti niin, että kyse on vain lentävästä kamerasta ja se on heille vain työkalu muiden joukossa. Jos jotain sattuu niin vakuutukset korvaa ...
-
Jostain syystä minä olen niin arka ja varovainen noiden vehkeiden kanssa, että meinaa olla lennätyspaikat aika tiukassa. Yks vanha kaatopaikka joka on nykyään paintball kenttä on se missä uskallan nostaa koneen ilmaan. Lähin naapuri 1,5km päässä.
-
Kyllähän se ongelma on varmasti just se ettei itse lentäminen kiinnosta vaan se kuvaus on pääasia. Se yhdistettynä sopivaan väliinpitämättömyyteen on avain hölmöilyyn.
Jos noista laitteista jotain ymmärtää ja ne kiinnostaa ni ei varmasti uskalla mennä ihmisten päälle leikkimään.
-
Loppuu sanat...
-
Eihän tähän pysty kuin toteamaan kaverille että miten meni noin niinku omasta mielestä?
No tässä syy kaikille säännöille ja rajoituksille...
-
Eikö tuosta kuuluisi saada satikutia, vaikka sakkoa reippaasti enemmän kuin yhden parkkisakon verran?
-
Pitäis olla joku jolla ampua alas välittömästi tuommonen, jos kentän tms päälle tulee.
-
Näistä vastuuttomista lennättäjistä olen miettinyt että voiko sittenkin olla niin, että suuri osa on kamera-ammattilaisten puuhaa omiin tuotantoihin ja showreel julkaisuihin ... Kyllä droneja näkyy vähän väliä, mutta lennot kokoontuneiden ihmismassojen päältä, keskellä kaupunkia, liikenneväylien yllä jne. niin silloin on ollut kamera-ammattilainen puikoissa. Ajatteleekohan ne yksinkertaisesti niin, että kyse on vain lentävästä kamerasta ja se on heille vain työkalu muiden joukossa. Jos jotain sattuu niin vakuutukset korvaa ...
Juurikin näin. Viimeksi pari kolme viikkoa sitten minulla oli auto parkissa Helsingin ydinkeskustassa Kalevankadulla Tornihotellin edessä. Siellä oli pari jonkun ilmakuvausfirman kaveria lentämässä DJI Inspireä lauantai-iltapäivän ihmisvilinässä ja kadun ripustusvalaisinten vaijerien välissä. Nousu- ja laskupaikkana oli tyhjä parkkiruutu oman autoni edessä. Turvatoimina oli kopterifirman standi joka oli pystytetty firman pakun viereen. Ei ehkä samat riskit kuin Istanbulin lentokentän yllä mutta aika tyhmää kuitenkin. Helppo ymmärtää, että joku saattaa ärsyyntyä.
-
Sinänsä riskejä vähättelemättä, onkohan missään tutkittu että pystyykö joku Phantomi edes pudottamaan liikennekoneen? Ne kai kumminkin on suunniteltu kestämään isoihinkin lintuihin törmäämistä.
Kallista vahinkoa toki varmasti voi syntyä.
-
Vastahan se iso liikennekone tippu kun iso lintu meni molemmista moottoreista läpi. Ehkä pikkufanttomi ei vielä saa helposti fataalia tuhoa aikaan, mutta helposti kuvittelisin että törmäys semmosen kanssa johtaa vähintäänkin pakkolaskuun, toivottavasti takaisin kentälle. Isommalla heksalla voi sitten tulla huomattavasti enempi vahinkoa ihan jo siitä että törmätessä massaa on enempi ja sitä myöten tuhovaikutus paljon isompi. Moottoriin jos osuu siinä on se hyvä puoli että moottorit on suunniteltu kestämään tuhoutuminen ja sen ei normaalisti pitäisi estää laskeutumista. Siiven lentopintoihin jos osuu niin voi olla hankalempi jos esimerkiksi laipat ei enää toimi toiselta puolen tai muuten noste muuttuu epäsymmetriseksi niin siellä voi olla kabiinissa bussikuskilla kädet täynnä töitä että päästään ehjänä alas. En tiedä harjoitellaanko tämmöisiä tilanteita simulaattoreissa. Ei ole vielä yhtään törmäystä multiin tapahtunut niin ei ole tietoa siitäkään mitä voi pahimmillaan tapahtua.
-
Ja pitääkö sitä riskiä ylipäätään edes kuvitella ottavansa ? Tä ?
-
Sinänsä riskejä vähättelemättä, onkohan missään tutkittu että pystyykö joku Phantomi edes pudottamaan liikennekoneen? Ne kai kumminkin on suunniteltu kestämään isoihinkin lintuihin törmäämistä.
Kallista vahinkoa toki varmasti voi syntyä.
Ilmailussa pyritään aina minimoimaan riskit. Koptereiden yms. seikkailu lentokoneiden lähellä ja niille kuulumattomilla alueilla ei mahdu siihen. Ei vaikka se Bussi ei osumasta menisikään kokonaan heti rikki.
Finaalissa kun kopteri rämähtää lentokoneen tuulilasiin, on pilotilla vitsit vähissä. Siinä saattaa
hätkähtää ja ohjaimet heilahtaa ja maapallo on lähellä.
Tuohon eväsvoileipien(?) sekaan pitäisi lisätä yksi Phanttomi.
https://www.youtube.com/watch?v=r1f0Tk-tD6k
-
Komeaa kuvaa kylläkin mutta aika riskipeliä. Kumma homma että koneet lentelee vielä vaikka yks idiotti djileilee. Onkohan toi jäbä saanut mitään tosta? Vai onko toi vaan rutini hommaa istanbulissa. Parempi että dji eikä tomahawk.
-
Kuka se oli? Harrastaja, ammattilainen, amatööri. Näitä punnitaan jos yksikin ihmisen ohjaama tai ohjaamaton lentävä esine käy lähelläkään sopimattomaksi katsottua paikkaa.
Ajattelematonta, tyhmää. Itselleni ei tulisi mieleenkään moinen. Näin ajatellaan ja syystäkin.
Kaikkien pitäisi ajatella moneen kertaan lennätys paikkoja oli sitten tarkoitus lentää, esittää tai kuvata.
Mutta kuinka monta vaarallista ja välinpitämätöntä temppua tehdään ihan oikeilla autoilla yhtä "ilmatilan loukkausta" kohden? Asialla niin huono tapaiset amatöörit kuin ammattilaiset teipattuine pelli laatikoineen mukamas kiireisinä.
En todellakaan hyväksy lentoliikennettä vaarantavaa lennätystä tai niitä valkoisia koiran luita ihmisten päällä.
Toiset typeryydet vaan ovat hyväksytympiä kuin toiset lukumäärään katsomatta, valitettavasti.