Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: tuomol - 12 Lokakuu, 2008, 21:00:08
-
Hei,
Tilattiin kyseinen kopteri trexstoresta. Nyt kun aukaistiin paketti ja vilkaistiin ohjeita niin huomioimme, että kopterin runko ja nuppi oli lähes valmiiksi koottu. Ruuvit oli kiinni jne. Miten, pitääkö ruuvien kireys silti tarkistaa ja laittaa ruuvilukitetta, vaikka onkin valmiiksi koottu?
Elektroniikoiksi tilattiin nuppiin HS-65 servot, GY-401 gyro ja kohta tilaamme Futaba 9257 peräservoksi. Eli voisitte antaa vinkkejä kokoamiseen. Ohjeet eivät olleet helpoimmasta päästä, vaatii varmaan vähän pähkäilyä..
Radiona on Futaba 6EX 2.4 Ghz.
-
Kaikki osat irti toisistaan ja ruuvilukitteen kanssa kasaan. Alignin kasaukseen ei kannata eikä pidä luottaa. Hyvät osat oot valinnut, säätäminen helpottuu aika tavalla.
Pari huomioimisen arvoista seikkaa:
- Osta hyvä kuusiokoloruuvari sarja, mm. Alignilta, HT:lta löytyy laadukkaat sarjat. En suosittele L avainten käyttöä, vaikka on totta että niilläkin saa kyllä koneen kasaan.
- Kasatessa puhdista huolellisesti päälavanpitimien välissä olevan akselin kierteet, ja käytä runsaasti ruuvilukitetta ettei satu yllätyksiä lennossa. Hommaa tulevaisuutta varten kaksi samanlaista 1.5mm KUNNOLISTA kuusiokoloavainta, jolla saat lavanpitimien ruuvit tarpeeksi kireälle.
- Peräputken kiinnitysruuvit saa helposti hajalle, joten tarkkana voimankäytössä. Sama pätee kaikkien muidenkin ruuvien kanssa.
- Johdotukset löysästi mutta tiukasti, katso ettei ole vapaana roikkuvia johtoja ja että mikään johto ei osu hiilikuidun reunaan.
- Vastarin asennus pehmeän foam palan päälle, säädin monella päällekkäisellä kaksipuoleisella teipillä rungon kylkeen. Kummankin varmistus velcro nauhalla tai nippusiteillä.
- Asenna gyro peräputken pidikkeen alle parilla päällekkäisellä kaksipuoleisella teipillä ja velcro nauhalla.
- Lavat sopivan kireälle, ei löysälle. Ei myöskään niin kireälle että kääntämiseen tarttee käyttää voimaa.
- Stabbariakselia (mihin tulee pienet lavat kiinni) asentaessa mittaa työntömitalla että jää yhtä paljon kummallekkin puolelle. Vasta sitten laita stabbilavat kiinni.
- Katso että perän mekaniikka liikkuu vaivatta.
- Käytä säätöihin aikaa ja lue käytännön toimenpiteet osiosta CCPM ohje ja gy401:n säätöohje.
-op-
-
Tuli Vispilältä aika tuhti paketti, mutta... noparin asentamisesta. Jos ohjetta tuijottaa tarkkaan, niin nopari on siinä asennettu pohjalevyn päälle, ei koneen kylkeen. Mulla ei kyseistä kopua enää ole, mutta muistelisin, että siinä main gearissa on tavallaan "tuuletin" ja se nopari tulee hyvin siihen sen tuottamaan ilmavirtaan. Mä laitoin omani lopulta silleen, ku siinä ohjeessa on vaikka vähänhän se on ahdas paikka, kun meinaa ne konkat olla aika lähellä moottoria. Tasapainon kannalta kuitenkin hyvä paikka. Katso vielä, että et kiristä noparia nippusiteella niiden konkkien kohdalta. Ne saattaa revetä irti. Akun kiinnityksellä voi vielä pelata tasapainon kanssa, joten siihenkin kannattaa kiinnittää huomiota.
-
Mä laittasin noparin kylkeen lähinnä sen takia että johtoja ei tartte taittaa paljoa vaan ne voi vetää leveämmällä kaarella takaosan ja pohjan kautta moottorille.
-op-
-
Mä laittasin noparin kylkeen lähinnä sen takia että johtoja ei tartte taittaa paljoa vaan ne voi vetää leveämmällä kaarella takaosan ja pohjan kautta moottorille.
Minusta tuossa pohjalle asennuksessa oli lähinnä hankala ne akun johdot, kun ne tulee eri puolilta sitä noparia ja kun ne vetää siitä toiselle kyljelle, niin toinen on sitten lyhyempi kuin toinen. Mutta joo, joutuihan niitä enemmän taittamaan noin. Tosin johto on aika laadukkaan oloista ja luultavasti kestää sen. Kuva tuosta asennuksesta (käyttöohjeesta) löytyy tämän linkin takaa kohdasta "Motor and ESC connection".
http://www.align.com.tw/html/en/assembly/trex450sev2pen_3.htm (http://www.align.com.tw/html/en/assembly/trex450sev2pen_3.htm)
Edit: Selvennetty viestiä
-
whereever you place the ESC, check twice that the power cables stay away from the main wheel. Oh don't ask why... and do you believe in the tooth fairy...
-
Mulla ESCi kylessä ja ihan ongelmitta saa akun johdotkin laitettua. Check da image.
-op-
-
Tapoja on monia, tässä yksi. On totta että nopari varmaan saisi parhaiten tuuletusta siellä main gearin alla, mutta itsellä ainakin painopiste asettui oikein vain viemällä nopari eteen akun alle.
Lisää turinoita (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2025.0)tuon kopterin matkasta.
-
Mulla ESCi kylessä ja ihan ongelmitta saa akun johdotkin laitettua. Check da image.
Jeps, mun viesti oli vähän epäselvä. Tarkoitin, että siinä pohjalle asennuksessa nuo akun johdot on vähän hankalat. Otin sen sun viestin quoteks, koska kommentoin sitä johtojen taittumista.
-
KIITOS VASTAUKSISTA! Olemme nyt lukinneet kummatkin rungon osat. Kannattaako nupinkin ruuvit avata? Siinä on tosi paljon liikkuvia osia, tiedä saako enää kuntoon jos avaa..
-
Nuppi varsinkin kannattaa, ei mukavaa jos sieltä lähtee osia käveleen lennossa :)
Siis jos on ollut valmiiksi kasattu ::)
-
Pitääkö noiden stabbilapojen olla samassa kulmassa toisiinsa nähden? Entä mitä on vihreän värinen aine, mitä stabbilapojen kierteisiin käsketään laittaa?
-
Minun käsityksen mukaan niiden pitää olla samassa kulmassa, tästä olisin itsekkin halukas saamaan varman tiedon...
Se on saman tyylistä kuin ruuvilukite mutta vaikeampi saada irti, muistaakseni tarvii lämmittää että lähtee tms.
-
Niiden pitää olla samassa kulmassa toisiinsa nähden, mutta helpompi on säätää silmämääräisesti samansuuntaisiksi flybar cagen kanssa (kuvassa näkyvä osa). Stabbilapojen kiinnitystä varten ei mitään tai hieman pikaliimaa jos muoviset lavat, perus ruuvilukitetta tai pikaliimaa jos stabbilavoissa metallinen kiinnityspalikka.
(http://trex-store.com/store/images/hs1081_1.jpg)
-op-
-
yes, the paddles should be parallel to each other and the seesaw.
Some glue ("anaerobic sealant") doesn't hurt. But, a beginner doesn't really need the glue - just put them on reasonably tight.
Someone who flies aggressively need to glue them (or put them really tightly) otherwise it may happen that they flip in flight. Scary but not necessarily fatal.
-
noniin, olihan minulla oikea käsitys... itse nakkasin hieman "pienoismalliliimaa" tuohon akselille ja sitten stabbarin lavat kireälle..
-
Ollaan saatu jo hyvin koottua. Nyt ollaan päästy perään. Kuinka paljon peräputken tulisi upota runkoon? Tuntuu, ettei tietyssä kohdassa enää uppoa lisää.. Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä?
Missä kulmassa peräroottorin tulisi olla? Se ei varsinaisesti lukitu mihinkään asentoon.
-
>> Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä
Kyllä...
the tail rotor is on the RIGHT side of the heli and it turns INTO the main rotor downwash (in other words, the front side turns UP).
-
Ollaan saatu jo hyvin koottua. Nyt ollaan päästy perään. Kuinka paljon peräputken tulisi upota runkoon? Tuntuu, ettei tietyssä kohdassa enää uppoa lisää.. Säädelläänkö peräputken pituudella hihnan kireyttä?
Missä kulmassa peräroottorin tulisi olla? Se ei varsinaisesti lukitu mihinkään asentoon.
Siinä putken päässähän on hahlo, ja siellä palikassa on pieni tappi joka "lukitsee" sen putken ettei se pyöri.. ja kyllä kireyttä säädetään sillä.
Tarkoitat peräroottorin kulmalla lapojen kulmaa vai sen peräpalikan(miksi nyt kutsutaankaan) jossa on roottori, fin yms kiinni?
Oleellisesti siten että se pysty vakain on suorassa ja sitten lapojen kulma siten että peräsevoa siirtämällä haette sen kohdan jossa kopteri pysyy suht paikallaan... siis nostatte leijuntaan.. sitten kiristys paikoilleen ja mahdollinen hienosäätö sitä pitkää linkki tankoa säätämällä. Sitten bindaus pois gyrossa olevalla "limit" trimmillä. Mitä enemmän limittiä sitä isompi gyron liike alue ja päin vastoin
-
Juu sitä peräpalikkaa, jossa on peräroottori jne. kiinni. Sen laitoimme suoraan suhteessa runkoon.
-
kindfof oftopic: pitäisiköhän tuo perä säätää suoraan maassa vai leijunnassa, sillä eri kulmassahan kopteri on noissa tilanteissa?
-
Itse säädin lattialla että perän pysty vakain oli suorassa/linjassa runkoon...
Ja leijunnassa sitten servon siirtelyn(lapakulmien säädön) kun ei se oikein maassa loita pyörimistä niinkuin ilmassa.
Omasta peräservosta hajonnut yksi hammas... etsimään uutta (nopeampaa) servoa sinne, meni vähän ot :D
-
Nyt kiinnitetty lavat. Ihmetyttää, kun toinen lapa on luonnostaan liian jäykkä, ilman ruuviakin. Mistä tuo johtuu? Pitääkö lapaa hioa tjsp.?
-
Nyt kiinnitetty lavat. Ihmetyttää, kun toinen lapa on luonnostaan liian jäykkä, ilman ruuviakin. Mistä tuo johtuu? Pitääkö lapaa hioa tjsp.?
Mitkä lavat on kyseessä? Mulla oli ongelmia V2:sen kanssa Alignin halvempien lapojen kanssa, kun eivät meinanneet suosiolla mahtua ollenkaan. Ne oli puulapoja ja niissä oli semmoset muoviset sovitteet. Riippuen nyt materiaalista, niin niitä voi kyllä hioakin tasaisesti sopivammiksi.
Vanha viidakon sanonta: lavat pitäisi olla niin tiukalla, että jos käännät kopterin kyljelleen ne eivät saisi tippua alas, mutta jos nytkäytät kopteria tuossa asennossa niin niiden pitäisi valahtaa.
-
Alignin hiilarilavat kyseessä. Hioimme aivan vähän ja nyt menee kuin unelma.
-
Mikä swashplate tyyppi on tässä kopterissa? 1-S, 3-S vai 3-E?
-
Mikä swashplate tyyppi on tässä kopterissa? 1-S, 3-S vai 3-E?
Mikä lähetin? Kyseessä on CCPM 120 astetta (cyclic/collective pitch mixing).
Edit: Arvaisin noista, että 3-S :).
-
Futaba 6Ex kyseessä.
-
Futaba 6Ex kyseessä.
Jep, 3-S.
-
Kiitos paljon!
Mikä olisi paras paikka tilata futaba 9257? Näyttää olevan monesta paikkaa loppu.
-
Kiitos paljon!
Mikä olisi paras paikka tilata futaba 9257? Näyttää olevan monesta paikkaa loppu.
Parhaasta on vaikea mennä sanomaan (jos paras on halvin :) ), mutta Suomesta luotettava ja hyvä toimittaja esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203), näyttää 3 varastossa.
-
Kiitos paljon!
Mikä olisi paras paikka tilata futaba 9257? Näyttää olevan monesta paikkaa loppu.
Parhaasta on vaikea mennä sanomaan (jos paras on halvin :) ), mutta Suomesta luotettava ja hyvä toimittaja esim.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203), näyttää 3 varastossa.
Itsekkin tilasi juuri saman servon tänään tuolta :)
-
Ainakin Sabe on nopea ja luotettava paikka tilata.
-
Okei, sieltä tulee siis servo. Kiitos vastauksista!
Edit:
Pari kysymystä:
Tarvitanko tuota REVO- miksausta missään tilassa? Luin tuota GY401 säätöopasta ja jäi ihmetyttämään, että mitä nuo STD ja GY miksaukset ovat, joilla ilmeisesti säädetään gyron tilaa?
-
STD ja GY tilat on vaan eri tapoja näyttää gainiarvo Futaban radioissa, toinen näyttää gainin HH tilassa 50-100% välillä ja toinen 0-100%.
Revomiksaus pois päältä Gy401:n kanssa. Sitä tarttee vaan normitilassa lennettäessä, tosin mekaanisesti säädettäessäkään normitilassa leijuttelemalla tuosta on vain haittaa.
-op-
-
Okei kiitos,
Leijuttelutilaan lapakulmat -2 - 9 olisi varmaan hyvät? Entä kaasukäyrä. Radiossahan on 5 eri kohtaa kaasu ja lapakulmakäyrien ohjelmoimisessa.
-
Okei kiitos,
Leijuttelutilaan lapakulmat -2 - 9 olisi varmaan hyvät? Entä kaasukäyrä. Radiossahan on 5 eri kohtaa kaasu ja lapakulmakäyrien ohjelmoimisessa.
Mä kokeilin alussa suoraan niitä ohjeesta löytyviä käyriä. Ei sitä paljon tartte osata leijuttaa, kun tulee tuntumaa siitä mihin suuntaan niitä käyriä haluaa säätää. Ehkä ekana haluaa vähän tasottaa sitä kaasukäyrää keskeltä (2 ja 4 pykälät), että korkeuden säilyttäminen helpottuisi, mutta alkuun pääsee tolla.
-
Miten vaihtaa gyro heading hold modesta normi modeen? En ihan tajunnu tuota STD ja GY juttua, mistä ne valikot löytyvät radiostani?
-
Jos sinulla on Futaba radio, gyro sens valikossa voit valita kummalla tavalla radio näyttää gainin.
STD tilassa alle 50% vaihtuu normimodeen, Gy tilassa alle 0%.
-op-
-
Nyt on opteri sädöissä. Kolme lentoa tehtynä. Vimeisellä lennolla hajosi perälavat, mistä uudet perälavat?
-
T-rex storea voisin suositella, hyvää ja nopeaa palvelua ja hinnatkin aika kohdallaan!
Viime tilausten yhteydessä sain align lippiksen kaupanpäällisiksi 8)
Hei heitäppä tuonne kommenttia miten sait perän säädettyä, itselläni on hurjasti ongelmaa nyt sen kanssa :S
http://www.kopterit.net/index.php?topic=2774.60 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=2774.60)
Sori vähän ot :)
-
Mulle kokeneempi harrastaja teki säädöt, kiitos siitä!
Muoks. löytyikin lavat osiosta, kiitos!
-
Nyt on kymmenisen akkua lennätelty. Pari ongelmaa, joihin emme löytäneet ratkaisua:
1. Joka lennolla, vähän väliä perä nykii kerran. Samalla kuuluu korkea ääni, vähän kuin piippaus.
2. Joka lennolla ehkä 30 s lennon aloituksesta tuntuu, että nupista häviäisi kierrokset ja kopteri tulee hiljalleen tömpsähtäen alas, vaikka kaasutikku olisi ylhäällä. Kun odottaa kaasu alhaalla 3 s. niin lentää taas jonkin aikaa, kunnes sama toistuu. Voisiko vika olla nopeudensäätimessä?
-
Musta sulla on gaini liian pienellä ja akku liian tyhjä...???
-
2. Joka lennolla ehkä 30 s lennon aloituksesta tuntuu, että nupista häviäisi kierrokset ja kopteri tulee hiljalleen tömpsähtäen alas, vaikka kaasutikku olisi ylhäällä. Kun odottaa kaasu alhaalla 3 s. niin lentää taas jonkin aikaa, kunnes sama toistuu. Voisiko vika olla nopeudensäätimessä?
Voisi johtua noparin lämpenemisestä. Jos kuumenee liikaa, niin käsittääkseni se katkaisee virran kait lähes kokonaan...? Oletko kokeillu, onko nopari tuon jälkeen kuuma?
-
Akku on joka kerta täyteen ladattu. Voisin suurentaa vähän gainia. Pitää huomenna kokeilla, onko nopari kuuma. Mutta kopteri on täysin ohjattavissa, vain teho pienenee.
-
täytyyhän ohjauksenkin heiketä jos kierrokset tippuu :S
-
Kyllä se heikkeneekin, mutta on ohjattavissa. Kierrosten tippuminen kestää n. 3 s