Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: kopteria - 12 Lokakuu, 2008, 18:58:21
-
oiskohan kellään tietoa mistä vois johtua tälläinen tai ollut samanlaista ongelmaa: ku radiona itsellä uusi dx6i ja nyt jo toisen kerran kopteri päreiksi saman syyn takia >:( eli kesken lennon yht äkkiä häviää ohjaus ja aina päävastarissa sen jälkeen vilkkuu se valo on joskus tehnyt saman homman kun olen kopterin säätöjä tehnyt mut on kyl sit taas pelannut kun käyttää virrat pois?? ja ohjaimessa on kyl virtaa ja (range check ) olen kyl tehnyt joka kerta ja sen bindauksen ???
-
Lue tämä ja tarkista vastaava osa omastasi. Teki mulla tommosta ennenku lopetti kokonaan lähettämästä.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1578.msg13674#msg13674 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1578.msg13674#msg13674)
Edit: linkki korjattu oikeaan viestiin
-
Oisko mahdollista että sulla ois vaikka noparissa vika?? jos vaikka becki kyykkää jostain syystä!!
Oon kuullu et se valon vilkkuminen tarkoittas jännite katkosta mut korjatkoon joku jos olen väärässä!!
-
Ne vastarin valot alkaa vilkkumaan, jos sähköt on käyny vastarilta poikki, niin ettei lähetintä ole käytetty pois päältä välillä (tätä voi testata ihan niin, että kytkee normaalisti ensin lähettimen päälle, sitten vastarin -> valot palaa yhtenäisesti, sitten vastarista virta pois ja takas päälle -> valojen pitäs vilkkua) tai jos se vastari on menny fail safe tilaan (eli lähettimen signaalista on hukattu tarpeeksi monta framea putkeen).
-
Autokäytössä olen huomannut ainakin vanhemmilla 6100 vastareilla sen että kun becci kyykkää niin vastari ei edes toivu virrattomuudesta ennen kuin se uudelleenkäynnistetään. Sittemmin olen kuullut huhua että spektrum itsekin olisi todennut saman ja että uudemmissa vastareissa ei pitäis tuota vikaa olla. Spektrum myös jossain vaiheessa myi erillistä koteloitua konkkaa joka tökättiin vapaaseen kanavaan estämään tuota efektiä.
-
Yksi syy saattaa olla tämmöinen (näin se korjattiin syysleirillä): Kaasu aina katkes lennossa mutta ohjaus säily. Käännettiin nopueden säädin niin että tuuli ottaa jäähdytyssiileen ja nopari jäähtyy, tämän jälkeen toimi taas oikein. Eli onko sulla aina myös ohjaus kadonnu vai vaan kaasu???
-
Valojen vilkkuminen vastarissa on nimeltään quick connection tila, ja tätä ei ilmene kuin parilla eri Spektrumin vastarilla, mm. 7000:sta ei taida löytyä tuota "ominaisuutta". Mullakin kerran meni kesken lennon tuo tila päälle, en edelleenkään tiedä minkä takia koska myöhemmin ei ole noin käynyt.
-op-
-
Kokeileppa uudella virtakytkimellä. Mulla oli virtakytkin hajonnu ja meni Failsafeen. :o
-
Ne vastarin valot alkaa vilkkumaan... tai jos se vastari on menny fail safe tilaan (eli lähettimen signaalista on hukattu tarpeeksi monta framea putkeen).
Valojen vilkkuminen vastarissa on nimeltään quick connection tila
Vilkkuvat valot tosiaan ilmaisee sähköjen käyneen poikki tai vastari on käynyt fail safessa signaalin kadottamisen jälkeen ja on sen jälkeen ottanu tuon quick connectionin, jonka Spektrum haukkuu tapahtuvan 4 millisekunnissa. Tuossa DX6i:n mukana tulevassa AR6200:ssa on tuo ominaisuus ja niin on muissakin uusissa Spektrumin/JR:n vastareissa. Esimerkiksi ekoissa AR7000 malleissa sitä ei ollu, mutta niitä pysty käsittääkseni jossain vaiheessa lähettämään Spektrumille päivitettäväksi. Uusissa 7000:ssa tuo pitäisi olla myös.
-
Mulla on joskus tosiaan mennyt tuohon samaiseen vilkkuvaan tilaan kun olen vain kytkenyt vastariin (AR6200) virrat...oliko siis niin että pitääkin mennä jos pitää lähetintä kokoajan päällä ja käyttää kopterin virtoja välillä pois?
-
Mulla on joskus tosiaan mennyt tuohon samaiseen vilkkuvaan tilaan kun olen vain kytkenyt vastariin (AR6200) virrat...oliko siis niin että pitääkin mennä jos pitää lähetintä kokoajan päällä ja käyttää kopterin virtoja välillä pois?
Jeps.
-
OK, se ei sitten ollutkaan kovin paha juttu ;)
-
Ne vastarin valot alkaa vilkkumaan... tai jos se vastari on menny fail safe tilaan (eli lähettimen signaalista on hukattu tarpeeksi monta framea putkeen).
Valojen vilkkuminen vastarissa on nimeltään quick connection tila
Vilkkuvat valot tosiaan ilmaisee sähköjen käyneen poikki tai vastari on käynyt fail safessa signaalin kadottamisen jälkeen ja on sen jälkeen ottanu tuon quick connectionin, jonka Spektrum haukkuu tapahtuvan 4 millisekunnissa. Tuossa DX6i:n mukana tulevassa AR6200:ssa on tuo ominaisuus ja niin on muissakin uusissa Spektrumin/JR:n vastareissa. Esimerkiksi ekoissa AR7000 malleissa sitä ei ollu, mutta niitä pysty käsittääkseni jossain vaiheessa lähettämään Spektrumille päivitettäväksi. Uusissa 7000:ssa tuo pitäisi olla myös.
Minulla on Dx6i ja AR6200. Kun kytken virrat päälle, palaa ledeissä yhtenäinen valo mutta muutaman minuutin päästä vastaanotin vilkuttaa käytännössä joka lennolla vaikka en missään vaiheessa ole ottanut virtaa pois. En ole toistaiseksi huomannut häiriöitä mutta pitäisikö huolestua?
Tuulisina päivinä pörräilen kopterilla taloyhtiön pysäköintihallissa enkä haluaisi torpata naapureiden uutuudenkiltävien Audien tai Bemareiden konepellille radiohäiriön takia.
-
Aikoinaan kovasti peloteltiin yhdistelmästä Spektrum ja digiservot + perus BEC, tuskin kuitenkaan noin pienessä siitä kyse...?
-
Ne vastarin valot alkaa vilkkumaan... tai jos se vastari on menny fail safe tilaan (eli lähettimen signaalista on hukattu tarpeeksi monta framea putkeen).
Valojen vilkkuminen vastarissa on nimeltään quick connection tila
Vilkkuvat valot tosiaan ilmaisee sähköjen käyneen poikki tai vastari on käynyt fail safessa signaalin kadottamisen jälkeen ja on sen jälkeen ottanu tuon quick connectionin, jonka Spektrum haukkuu tapahtuvan 4 millisekunnissa. Tuossa DX6i:n mukana tulevassa AR6200:ssa on tuo ominaisuus ja niin on muissakin uusissa Spektrumin/JR:n vastareissa. Esimerkiksi ekoissa AR7000 malleissa sitä ei ollu, mutta niitä pysty käsittääkseni jossain vaiheessa lähettämään Spektrumille päivitettäväksi. Uusissa 7000:ssa tuo pitäisi olla myös.
En ole toistaiseksi huomannut häiriöitä mutta pitäisikö huolestua?
Käsittääkseni tuo ominaisuus noissa vastareissa on juuri siksi, että osaisi huolestua... :). Mulla oli DX6i + AR6200 ensin 450 SE V2:ssa ja sitten 600E:ssä, enkä muista kertaakaan käyneen noin. Koska et ole huomannu mitään häröjä, niin luultavasti on kyse tuosta frameja hävis tarpeeks -> quick connection yhdistelmästä. Jännä kyllä jos se tulis noin systemaattisesti. Mutta mitäpä tehdä... vastarien sijoitus...?
-
Moi,
Mä sijoitin kaverin GWS Beaveriin Spektrumin AR6200:n (oma radio on DX7), ja siinä joka lennon jälkeen vikkusi vastarin valot.. ja jos oikein muistan, niin ne alkoi vikkumaan vasta loppupuolella. Yleensä ajelin kyllä akut niin loppuun, että katkaisi moottorilta virrat.. sitten kaasu kiinni hetkeksi jonka jälkeen riitti virtaa ajaa pienellä kaasulla lähestyminen ja lasku.
Mutta mitään radiohäiriöä en silti huomannut koko lennon aikana. Sitten alkaisin kyllä huolestua, jos omissa polttisvehkeissä havaitsisin ajon jälkeen vastarin vilkkuvan. En ole vielä siirtynyt lipoihin, joten virrat suoraan NiCd-akulta.
-
Päivitystä edelliseen..
Kävin tänään ulkoiluttamassa Knightia. Akku oli ladattu täyteen 30min ennen lentoa, kuten yleensä. Leijuttelin ensin puoli tankkia ja sen jälkeen jonkin aikaa vähän vauhdikkaammin taivaalla. Parin idle-päällä tehdyn rajumman nousun jälkeen pari pystäriä ja sit takas platalle. Ja vastari vilkkusi, eli oli kait käynyt sitten fail safessa!?
Onko niin, että akusta ei vaan riitä virta?
Tällaiset kilkkeet on ritarissa kiinni:
- vastariakkuna Robben Sanyo-kennoista kasattu 1700mAh NiCd.
- vastari AR7000
- nupilla 3xS3152
- perällä S9254/Gy401
- kaasulla S3001
-
Minulla välkkyy vastarissa (AR7000) valo kokoajan? ???
-
Mun DX7 kokemusten mukaan tuo vastarin valon vilkkuminen meinaa sitä että:
Kun lähetin on pistetty päälle, ja oikea ohjelma ollut jo valittuna, niin vastari on saanut sähköt päälle. Tämän jälkeen ne yhdistävä toisiinsa ja vastarin valon pitäisi palaa kokoajan.
No se valon vilkkuminen meinaa sitä että, joko vastariin on laitettu sähköt päälle ennen kuin lähettimeen, TAI jossain välissä on vastarilta otettu sähköt pois ja laitettu takaisin ilman että radiosta on otettu sähköjä pois.
Tuo spektrumi on sen verran ovela että se tietää onko jommasta kummasta lähteny sähköt ja sitä sitten indikoidaan vilkuttamalla.
-
Mun DX7 kokemusten mukaan tuo vastarin valon vilkkuminen meinaa sitä että:
Kun lähetin on pistetty päälle, ja oikea ohjelma ollut jo valittuna, niin vastari on saanut sähköt päälle. Tämän jälkeen ne yhdistävä toisiinsa ja vastarin valon pitäisi palaa kokoajan.
No se valon vilkkuminen meinaa sitä että, joko vastariin on laitettu sähköt päälle ennen kuin lähettimeen, TAI jossain välissä on vastarilta otettu sähköt pois ja laitettu takaisin ilman että radiosta on otettu sähköjä pois.
Tuo spektrumi on sen verran ovela että se tietää onko jommasta kummasta lähteny sähköt ja sitä sitten indikoidaan vilkuttamalla.
No niin, tuo selvitti asian!
Ensimmäisen akullisen aikana vastaanottimessa palaa yhtenäinen valo mutta koska olen jättänyt lähettimeen virran päälle akun vaihdon ajaksi, vastari on luultavasti alkanut vilkuttaa heti kun seuraava akku on vaihdettu. Näin se varmaan on. En ole vain kiinnittänyt huomiota siihen, missä vaiheessa vilkutus on alkanut.
-
Parin idle-päällä tehdyn rajumman nousun jälkeen pari pystäriä ja sit takas platalle. Ja vastari vilkkusi, eli oli kait käynyt sitten fail safessa!?
Onko niin, että akusta ei vaan riitä virta?
Vaikea sanoa vai onko kyse vastarin sijoittamisesta...? Tänään ajoin pari tankkia taivaalla ja muistin kattoa niin ei mulla vastari vilkuttanu. Mulla on JR X9303 ja se JR:n vastari joka on punanen AR9000. Samaa Spektrumin tekniikkaa siis. Miten sulla on lähettimen antenni? Suorana vai taitettu?
-
Miten sulla on lähettimen antenni? Suorana vai taitettu?
Ja tosta taitetustakin on pari eri koulukuntaa, osa pitää taitettuna ylös osa sivulle...siis antennnihan säteilee 90 asteen kulmassa antenniin, mutta silti kai se riippuu siitä että seuraako lähettimellä kopteria ja lentääkö enemmän itsestä poispäin kuin sivuille, tai sitten voi olla että tuolla ei ole yhtään mitään käytännön vaikutusta, tiedä sitten?
-
Miten sulla on lähettimen antenni? Suorana vai taitettu?
Ja tosta taitetustakin on pari eri koulukuntaa, osa pitää taitettuna ylös osa sivulle...siis antennnihan säteilee 90 asteen kulmassa antenniin, mutta silti kai se riippuu siitä että seuraako lähettimellä kopteria ja lentääkö enemmän itsestä poispäin kuin sivuille, tai sitten voi olla että tuolla ei ole yhtään mitään käytännön vaikutusta, tiedä sitten?
Lähinnä ajoin takaa tällä sitä, että jos antenni on suorana ja sattuu osoittamaan suoraan kopteria kohti on signaali varmaankin mahdollisimman heikko. Itse en oikeastaan näe merkitystä onko antenni ylös vai sivulle taitettuna, kunhan on taitettu :). Jos se tököttää suorana ja lähettimellä vielä seuraa vähän kopterin suuntaa, niin voi osua aika usein siihen huonoon kohtaan... tai jotain siihen suuntaan...?
-
Nuin minunkin mielestäni, nämähän on ympäri säteileviä.. eli 360 astetta pystyssä olevan antennin ympärillä.. eli juuri osoittaessa antennilla signaali on heikoimmillaan.
-
Nuin minunkin mielestäni, nämähän on ympäri säteileviä.. eli 360 astetta pystyssä olevan antennin ympärillä.. eli juuri osoittaessa antennilla signaali on heikoimmillaan.
Niinpä niin eli miten on paras, ylös vai sivulle?
-
Sivulle.
Perusteluna se että jos on suoraan ylöspäin taitettuna, niin kopterin ollessa edessäsi sopivassa kulmassa, käy niin että tuo radion oma kallistuskulma varsinkin roikkuessa kaulasta osoittee sillä antennilla suoraan kohti kopua. Sivulle taitettuna tämän skenaarion todennäkösyys pienenee.
-
Sivulle.
Perusteluna se että jos on suoraan ylöspäin taitettuna, niin kopterin ollessa edessäsi sopivassa kulmassa, käy niin että tuo radion oma kallistuskulma varsinkin roikkuessa kaulasta osoittee sillä antennilla suoraan kohti kopua. Sivulle taitettuna tämän skenaarion todennäkösyys pienenee.
Ööh, hieman menee ohi korvan tai silmän, en aivan ymmärrä tuota skenaariota...
-
Toivottavasti nyt tiiän mistä puhutte. :D
Leirillä sanottiin että kannattaa taittaa ylöspäin, mutta minusta on niin että todennäkösemmin tulee tilanne jossa ylöspäin oleva antenni osottaa kopteriin kun sivulle osottava, ensinnäkin ainakin mä pidän lähetintä vähän vinossa, jos se kopteri on melkein yläpuolella niin osottaa sillon kopteriin, mutta jos kopteri on sivulla päin niin sillon kyllä käännyn lentäessä.
-
Kuinka monella teillä on tullut 2.4 gigasilla varustettu kone tonttiin radiohäiriön takia? Olen lähes varma ettei kenelläkään eikä kovin monella muullakaan maailmalla, joten voimme päätellä että on yks ja hailee mihin suuntaan se lähettimen antenni osoittaa, ainakaan sen pohtimiseen ei kannata käyttää paljon aivokapasitettia.. ;)
Paljon tärkeämpää on asentaa vastari kunnolla ja huolehtia että vastari saa tasaista virtaa. Spektrumin tapauksessa vastari kauas moottorista ja säätimestä, kummatkin vastariyksiköt mahd. kauas toisistaan ja kummankin antennit osoittamaan eri suuntiin (toinen pystysuuntaan ja toinen vaakaan).
-op-
-
Koittakaas huvikseen kantamatestissä sitä että osoitatte suoraan sitä vastaanotinta sillä antennilla...
Niin alta 50m ei VARMASTI ole pienintäkään muutosta signaalin pääsystä perille.
tuolla matkalla on aivans ama mitenpäin se antenni on ;)
-
Vispilä ja sWaltsu, veitte sitten ilon tästäkin spekuloinnista ;) Ei vaisinkaan, luulen että olette ihan oikeassa, hyvä että toitte asian oikean laidan esiin!
-
Saiko kopteria ongelman selvitettyä? Itsellä nimittäin alkanut nyt kylmien ilmojen tultua tekemään just samaa. Kone ilmassa ja yhtäkkiä ollaan failsafessa ja kone lähtee tulemaan kuin kivi alas. Ohjaus palautuu sekunnin parin päästä ja vastarin(AR6200) valo vilkkuu...
Oiskohan mahdollista, et tuo vehje ei kestä pakkasta? Alkaa pikkuhiljaa luotto menemään tuommoseen. Ei oo kivaa lennätellä, kun kokoajan pelko perseessä, et millon ohjaus katoaa.
-
Hmm kuulostaapa oudolta :S
Eikös tuossa ole sama tekniikka kuin dx7?
Itselläni ei vielä ole ollut kylmällä ongelmia...
-
Saiko kopteria ongelman selvitettyä? Itsellä nimittäin alkanut nyt kylmien ilmojen tultua tekemään just samaa. Kone ilmassa ja yhtäkkiä ollaan failsafessa ja kone lähtee tulemaan kuin kivi alas. Ohjaus palautuu sekunnin parin päästä ja vastarin(AR6200) valo vilkkuu...
Oiskohan mahdollista, et tuo vehje ei kestä pakkasta? Alkaa pikkuhiljaa luotto menemään tuommoseen. Ei oo kivaa lennätellä, kun kokoajan pelko perseessä, et millon ohjaus katoaa.
Nyt tulee offtopikkia, mutta luulen, että minun ongelma ei sittenkään liity vastariin tai radioon...
Mitä mieltä muut tästä http://www.jchowheli.com/home/?p=107 (http://www.jchowheli.com/home/?p=107) ja http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61205 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=61205)? Itse en tuosta sen enempää tajua, mutta jostain luin, että toi tulee vielä todennäköisemmin kuivalla ja kylmällä säällä...
-
Onpa jännä!
Staattista sähköä perästä, voi hyvinki sotkee hommia :P
-
Onpa jännä!
Staattista sähköä perästä, voi hyvinki sotkee hommia :P
[Lusikka soppaan]
Sain itse tajuttoman sähkötällin kopusta jonka landing zonena oli trampolini. Luulisin, jotta se staattinen sähkö kertyi kopuun juurikin siitä nylonmatosta ja kopterista. Eli tuon sähkön kertyminen kopuun voi johtua jopa siitä alustastakin :P
[lusikka sopasta]
-
oli vastari ja ohjain tuolla huollossa ja eivät löytäneet mitään vikaa mut laittoivat uuden vastarin "jotta saisin mielenrauhan :-[" no sama homma jatkui eli katosi ohjaus mut itsekkin jostain netistä löysin keskustelua tuosta staattisesta sähköstä yms.. ja siinä kai se vika sit oli tuossa testailin muuttamalla vastarin paikkaa hdx:ssä takaa eteen ja eipä teekkään enää kun vastari edessä :D (tai no nyt ainakin 5 akullista ollut et ei mitää ongelmia) "ENNÄTYS" ja vielä kokeilin muutaman kerran et jos vaikka lähelle kopteri takaosaa vastarin laittaa ni melko nopeasti se ohjaus taas katoaa ja valo VILKKUMAAN :o
-
Nyt en jaksa uusiks koko säiettä lukea, mutta onko jo ollu puhetta siitä että jos kopteri on hiilikuitua, niin jos vastarin antenni on liian lähellä runkoa, niin ongelmia piisaa???
-
hihna perä jässä tekee staattista sähköä joka pilaa hommat. Onneksi 600 on kardaani ja 450 lasikuitu :p