Kopterit.net

Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: viltsu - 08 Tammikuu, 2016, 07:03:15

Otsikko: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 08 Tammikuu, 2016, 07:03:15
Onko kukaan kokeillut uusinta Futaban softaa minkä lainen olisi, ainakin ohjelmiston monipuolisuus paranee huomattavasti ja FAI touhuun tulee oma säätötila kokonaan.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 21 Maaliskuu, 2016, 09:45:35
Tuossa on video linkkejä uuden softan säätämiseen. On aika hyvin selitetty asioita.

https://www.youtube.com/watch?v=6hAAIyHGk58

https://www.youtube.com/watch?v=5-o7rIAUbrI

https://www.youtube.com/watch?v=B5Q8VcNx1Ow

https://www.youtube.com/watch?v=LwkZzfXYchc

https://www.youtube.com/watch?v=4fNBiwMMUY0
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 21 Maaliskuu, 2016, 09:59:05
Pitääpä ruveta katsomaan filmit läpi, jos vaikka sais itsekin aikaan päivityksen tehtyä.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 08 Toukokuu, 2016, 16:43:15
Noniin, pikaseen sain mummolareissulla supporttia niin että saatiin gyroon luikautettua uus softa sisään. Onko kenelläkään muulla kokemusta 1.31 -> 2.0 siirroksesta, tai ylipäätään CGY päivityksestä? Luulin että tässä pitäs mennä kaikki asetukset uusiksi, mutta aika paljon sinne jäi vanhoja asetuksia voimaan.

Kokeilin pyöritellä ilman lapoja että miltä se tuntuu ja oli se jotenki vähän outo. Perä tuntu ihan hirveen herkältä ja jotenki tuntu että potki oudosti aina välillä. Samoten swassi teki samanlaisia erikoisia nopeita nykäisyliikkeitä. Mietin tässä että voisko olla että vanhasta setupista on joku asetus jääny joka nyt sitten voimaan ja kummittelee. Toinen vaihtoehto on että se nyt oli yksinkertaisesti nihkeästi maassa eikä päässyt vapaasti liikkumaan, jonka seurauksena perä käyttäyty vähän hassusti. Mietin että voisko swassikin heilutus olla joku "feature" että se huomaa ettei nyt toimi feedback niinkuin pitää ja se vähän heilauttaa sitä jos vaikka sitten "irtoais" jumiutuneet paikat tai jotain..

Oli nuppi niin valmiiksi "sinne päin" ainakin etten ruvennu heti resetoimaan kaikkea, mutta jotenki vähän arveluttaa tuo käytös että olisko se sittenkin parempin resetoida joka valikosta ettei varmasti jää mitään kummittelemaan taustalle.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 08 Toukokuu, 2016, 17:16:30
Se kannattaa reseptissä ettei jää joku vanha asetus kummittelemaan ja tekee setupin 3d tilassa koska siinä tulee uusimmat ominaisuudet päälle. Nick Maxwell on tehnyt hyvät setup videot uuteen softaan
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 08 Toukokuu, 2016, 20:30:52
Pari huomiota siitä itse päivitysprosessista. En saanu niitä CIU-2 kikkulan ajureita vaimon ei-niin-ajantasalla olevaan win7 läppäriin asentumaan mitenkään. Tai kyllä ne ajurit asentu mutta ei ne toiminu. Linuxissa se tunnistui kyllä välittömästi FTDI UART laitteena, niinkuin pitää. Harmi kun ei nuo Futaban softat toimi linuxissa. Velipoika tuli sitten apuun ja sillä oli iskussaan oleva win10 läppäri, niin sillä saatiin sitte ajuritkin pelittämään.

Itse päivityssofta oli kyllä melko tekele sekin. Updaten kun pisti käyntiin nii UI sanoi vain että "Now writing" ja sitten ikkuna muuttui Not responding tilaan eikä progress bar liikkunut mihinkään. Gyro sano onneksi myös että siellon sama kirjoitustila päällä ja CIU-2 kikkulan punainen ledi vilkkui sen merkiksi että jotain se tekee. Rauhallisesti odoteltiin sitten se 3 minuuttia mitä ohje sanoi päivityksen kestävän, ja sen jälkeen se sanoi sitten olevansa valmis ja gyro oli samaa mieltä. Ei antanut mitään kovin luotettavaa kuvaa Futaban softista, tälläkään kertaa, mutta toimihan tuo sentään. Toivotaan ettei tuohon nyt tarvis winkkarilla koskea pitkään aikaan :)

Eka bootissa gyro ajo tehdas-initin läpi, mutta eipä tuo näkyny tosiaan nollaavan asetuksia. No, seuraava toimenpide on sitten manuaaliresetointi.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 08 Toukokuu, 2016, 21:50:26
Ihan täysin ei nyt kaikki vielä vakuuta. Kävin resetoimassa valikoita ja seurailin samalla vähän että mitä arvoja sieltä muuttuu. Sitten mietin kun ei perhana mitenkään saa elevaattorisuunnassa gyron kompensointia pelaamaan, ei sitten yhtään. Ihan sama mitä asetusta muutin niin ei se vaan kompensoinut siihen suuntaan yhtään vaikka miten kallisteli kopteria. Ja ongelma oli vain ja ainoastaan elevaattorisuunnassa. Sitten ajattelin että kokeillaanpa vielä tätä perinteistä, että käytetään sähöt poikki koko gyrosta että miten käy, ja kappas.. Sittenhän se toimi! En tiedä onko tässä nyt joku vanha asetus mikä oikeasti kummitteli ja veti gyroa muutenkin ihan sekasin, mutta ei nyt hirveästi herätä luottoa Futabalaisten koodaustaito.

Toivotaan nyt kuitenkin että asetuksia resetoimalla tuon sais siihen kuosiin että se oikeasti on järjissään.. Vedetään vaikka varmuuden vuoksi kaikki asetukset kertaalleen nollille ja sitte virrat pois ja puhtaalta pöydältä liikkeelle. Ehkä se on se luotettavin keino lähtä liikkeelle.

Näillä mennään, kiitos hyvästä neuvosta!
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 09 Toukokuu, 2016, 22:06:26
Nyt on jotain omintuista kyllä jossain. Vedin resetillä kaiken tyhjäksi ja tein koko setupin alusta alkaen uusiksi. Näytti ihan hyvältä tuossa pöydällä säätäessä. Tarkoitus oli käydä testaamassa ilman päälapoja että govi toimii niinkuin pitää ennen kun lähden lapojen kanssa kokeilemaan. Pistin kierroksia koneeseen, totesin että govin 1500RPM raja ei näytä toimivan vaan nuppi kiertää sen vähä päälle 2000RPM. Perä tuntui toimivan ok, mutta teki outoja nykäisyjä kierroksia vaihtaessa. Luulin että se olis ollu joku precomp säätö tuohon kierrosten muuttumiseen liittyen, kunnes se nykäs 40 astetta sivulle. Tätä ei voi enää sanoa normaaliksi.

Otin noparilta sähköt pois ja kävin valikosta govin asetuksia läpi ja pistin nopariin uudelleen sähköt päälle. Tässä vaiheessa siinä kun noparin johdot löi kipinää niin swassi nyki ylös alas useita kertoja ja lopulta jäi ihan reilusti kieroon. Selvästi yksi servo meni reilusti normaalin endpointin alle, lähes 90 astetta alas nollakulmiin nähden. Gyrolta kun käytti sähköt pois niin sitte toimi taas ok niin pitkään että noparille sai sähköt päälle. Siellä se swassi teki jotain ihme nykäisyjä, joista yleensä kyllä palautui normaaliksi heti sätkyn jälkeen.

Erikoista sinällänsä ettei tällaista oiretta ole ennen näkynyt, alkoi nyt softapäivityksen jälkeen. Tätä ennen tällä on lennetty joku 500 lentoa ongelmitta. Yksi tekniikkatorppi tuli kun kokeilin Keto BECiä vastarin akun tilalle. Sillon meni ekalla lennolla minuutin sisään kaikki muu kontrolli kerrasta pois, paitsi holdilla sain moottorin sammutettua. Selvästi tässä on nyt ihan jotain muuta taustalla kuin gyron softa, mutta sitä en ymmärrä miksi se tuli ilmi vasta softapäivityksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 09 Toukokuu, 2016, 22:33:43
onko sbus valikossa olevat kanavat oikein jos olet muuttanut suoraan gyron mutta et ohjaimen kanavia niin saattaa gyron gain kanava ja governöörin kanava olla ristissä. tekee vinkeitä asioita kun governäärin kanva on gyron gain arvo ja varmasti toisinpäin. Saattaa resetoitua päivityksessä. kannattaa kaikki nupin säädöt nollata sekä perän säädöt. sitten tarkistaa sbus kanavat varsinkin jos käyttää "pankkeja"
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 10 Toukokuu, 2016, 08:23:04
Nupin gaineja ei ennen ole tullu säädettyä mankasta, mutta nyt laitoin nekin kohdalleen sinne. Eli gainikanavat on kunnossa. Samoten govin RPM valikon kävin tarkastamassa ja siellä vaihtu RPM lukemat oikein pöydällä testattaessa. Eli pitäs olla ok. Govin enable switchin otin kokonaan pois päältä, en usko että tarviin sitä mihinkään kun ainahan tuota ajetaan govi päällä. Siksi vähän ihmettelenkin miksi se veti sinne melkein täyden throttlen ilman lapoja. Ehkä se on sitä samaa hyppysähköä mikä sai muutankin jännää käytöstä aikaan. Ne oireilut alko just sillä hetkellä kun nopari sai sähköä saattovat kyllä jatkua senkin jälkeen kun noparin sähöt oli jo irti. Mutta gyron resetin jälkeen oli kaikki aina pois.

Kyllä se nyt vaatii tarkempaa syynäystä että saa ongelman selville. Ehkä tämä jotenki vaan huonolla tuurilla sattu tähän softapäivityksen yhteyteen, en nyt jaksa uskoa mitenkään että softalla tämmösiä ominaisuuksia saa aikaan. Käyn nyt ainakin kaikki johdot läpi ettei missään ole hiertymiä tai muuta erikoista mikä vois selittää. Toinen mitä vois yrittää on että alkaa yksitellen nyppimään johtoja irti gyrosta ja tutkii millon ongelmat loppuu, jos loppuu. Tärinääkin epäilin johonkin väliin kun perän laakereita tuosta ei ole vaihdettu pitkään aikaan ja nyt ilman lapoja otti kierroksia paljon enempi mitä normaalisti lapojen kanssa, mutta sekään ei oikein täsmää kun välillä sen sai sekoilemaan jo ihan sillä että laitto nopariin sähköt päälle.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: sarama - 10 Toukokuu, 2016, 09:56:23
 tee ohjelmapäivitys uudestaan, lataa kaikki filut uusiks futaban sivuilta
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 10 Toukokuu, 2016, 22:15:13
Syyllinen tais löytyä. Minulla on CGY750 SBUS2 väylässä kiinni ja siellä on myös virtasensori samassa väylässä. Sähköisesti sama setuppi on toiminu ok useita satoja lentoja, niin tämä pitäs olla ok. Mutta nyt ilmeisesti softapäivityksen myötä CGY750 kyky jättää SBUS2 liikenne huomiotta on oleellisesti huonontunut. Tai sitä ei enää ole. Tähän asti setuppi on toiminut ns. pyhällä hengellä ilman mitään ongelmia, tai sitten siellä on oikeasti ollut koodia joka on tunnistanut SBUS2 datan väylältä ja heittänyt sen roskiin gyron päästä. Nyt se ei enää toimi niin. Heti kun virtasensorin läpi alkaa juoksemaan virtaa niin gyro ottaa sieltä datasta satunnaisesti servodataa aina sillon kun se sattuu näyttämään siltä.

Tähän on mahdollinen ratkaisu siinä että kytken virtasensorin vastarin SBUS2 väylään ja gyron SBUS väylään. Toivotaan että SBUS2 väylän data ei kulje vastarin läpi SBUS portista ulos. Tälle iltaa ei ehdi testaan enää, mutta onneksi nyt ollaan selvillä vesillä että mistä ongelma johtuu.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 10 Toukokuu, 2016, 22:37:32
Jos nyt en ihan hirveästi muista väärin niin Gyro pitää nimen omaan kytkeä sbus väylään ei sbus2 väylään, muistelisin että jossain ohjeessa tästä varoitetaan että se ei toimi oikein jos on kytketty niin sanottuun telemetria väylään.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: ija - 10 Toukokuu, 2016, 22:41:51
Ainakin Sakemanni foorumilla on sangen suoraviivainen kommentti, että Sbus-only ja siksi ongelma oletettavasti korjaantuu käyttämällä Sbus -porttia sbus2:n sijasta.

http://www.futaba-forum.net/showthread.php?9012-CGY-750-und-S-Bus-S-Bus2 (http://www.futaba-forum.net/showthread.php?9012-CGY-750-und-S-Bus-S-Bus2)

Lienee toiminu aiemmin mahtavalla munkilla ja nyt muuttui firmiksessä ajoitukset sen verran, että on herkempi sekoamaan frameissä telemetriadatan vuoksi. Ennustan että torppaustarinoita alkaa tulla pikkuhiljaa kiihtyvällä tahdilla foorumeille...

Ilkka
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 10 Toukokuu, 2016, 22:55:24
Tuosta sais olla kyllä ihan iso varoitus jossain ohjeessa heti alussa ettei se ole SBUS2 yhteensopiva. Ei siinä mitään jos se vaan satunnaisesti lukis väärää dataa väylältä, mutta siellä on nyt ihan selvästi käyny joku käpy datan käsittelyssä muutenkin. Joko väylädatan lukemisessa tai sitten jossain kontrolliloopin parametrien käsittelyssä, tai missä lie. Lopputulos on kuitenkin se että pahimmillaan siellä menee gyron tila ihan sekasin ja nupin servon ohjaus menee aivan äärilaitaan. Ja kaikkein pahinta tuommonen että näennäisesti virheettä toimiva setuppi muuttuu softapäivityksessä hengenvaaralliseksi.

Onneksi itsellä ei päässyt mitään fataalia sattumaan. Vaikka pelkät perälavat oli kiinni niin kyllä se on pelottava tunne kun ihan yhtäkkiä perä potkasee sen 45 astetta sivulle.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: ija - 10 Toukokuu, 2016, 23:05:56
Eikös tuossa päivityksessä julkaistu jonkinmoinen flight condition tila, jota vaihdetaan DG1 tai DG2 -digikanavalla? ...jos Sbus framen syncca menee reisille, niin tuo flight condition vaihtuu hyvin herkästi! Nuo digikanavien ohjaukset on protokollassa yksi ainoa bitti ilman mitään tarkistussummia!! Eli vaihtuu helposti toinen tila ja jos se on määrittelemättä, voi sattua hyvin hassuja.

Ole muuten varovainen tuon DG kanavan valinnan kanssa muutenkin, sillä se vaikuttaa sensorin nollaukseen ja sulla mahtaa olla jo toinen niistä käytössä...

Ilkka
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: rane78 - 10 Toukokuu, 2016, 23:18:13
Näitä tekstejä kun lukee, niin ihmettelen miksi ko. gyroa joku käyttää. Varmasti voi ilmassa tuntua ok:lle, mutta niinhän nuo muutkin toimii ilmassa hyvin. Joko firmis on mennyt liian ison askeleen kerralla eteenpäin tai koodi on keskeneräinen. Noh toivotaan että saatte pelittämään ja setupit ovat turvallisia.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: viltsu - 11 Toukokuu, 2016, 00:06:07
Tähän mennessä kaikki gyrot on tietääkseni pitänyt kytkeä sbus kanavaan ja sbus2 kanava on tarkoitettu telemetrialle.
Firmis on mennyt aika paljon eteenpäin "nykyaikaan" hyvässä ja jossain asioissa huonossa. Säädöstä on tullut nykyaikainen siinä suhteessa että tuntuma asetukset on nivottu muutaman arvon alle mikä vaikuttaa moneen arvoon kun ennen niitä kaikkia arvoja piti osata säätää erikseen kohdilleen.

Tämä on ainoa gyro mihin olen törmännyt missä pystyy hieromaan 120 asteen ccpm ohjauksen/erinopeuksisien servojen aiheuttamat heitot pois, tästä voi tietenkin kysyä onko tarpeen joka sitten on ihan eri väännön aihe :)

Itse en ole vielä päässyt kunnolla säätämään gyroa. Mitä olen muutaman lennon tehnyt niin tarkkuus ohjauksessa on hyvä, taivaalla heading hold on todella hyvä, ainoa mikä itsellä jäi vielä häiritsemään on liikkeen pysähdyksien epämääräisyys johon varmasti saan parannuksen kunhan pääsen tuon ison peikon kanssa kentälle lentelemään.

Tuo flight condition "pankki" toimii myös ihan minkä tahansa kanavan kautta dg kanavat ovat on/off kanavia, ohjeessa tosin suositellaan niiden käyttöä.

Loppu tuomiota en uskalla omalta osalta gyrosta antaa mutta mitä on mailmalta lukenut niin ihmiset ovat tykänneet. Ainakin toistaiseksi on ollut positiivinen päivitys :)
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 11 Toukokuu, 2016, 08:08:47
Eikös tuossa päivityksessä julkaistu jonkinmoinen flight condition tila, jota vaihdetaan DG1 tai DG2 -digikanavalla? ...jos Sbus framen syncca menee reisille, niin tuo flight condition vaihtuu hyvin herkästi! Nuo digikanavien ohjaukset on protokollassa yksi ainoa bitti ilman mitään tarkistussummia!! Eli vaihtuu helposti toinen tila ja jos se on määrittelemättä, voi sattua hyvin hassuja.

Ole muuten varovainen tuon DG kanavan valinnan kanssa muutenkin, sillä se vaikuttaa sensorin nollaukseen ja sulla mahtaa olla jo toinen niistä käytössä...

Ilkka

Mulla on vielä se ensimmäistä versiota oleva sensorimalli, niin siinähän ei koko nollausta ole. Tuon flight condition kanavan valinnan pistin gyron SBUS valikosta INH tilaan etten vahingossa mene sitä kääntelemään mihinkään. Samoin tein jollekin toisellekin valinnalle, oliko nyt govin kytkentä.

Ihan ensimmäisiä epäilyjä itselläni oli että se on juuri se flight condition kytkin joka mulla oliskin jossain epämääräisessä paikassa radiossa ja sieltä tulis ne oudot nykimiset, mutta eihän se sillä korjaantunut. Oli muutenkin ihan hemmetin epäluuloinen olo koko kopteria kohtaan kun näin miten se käyttäyty. En todellakaan olisi halunnut ottaa sitä ilmaan tuossa tilassa. Onneksi tähän löytyi selvä syy miksi se käyttäytyi juuri niinkuin teki, eiköhän se luotto palaudu vehkeeseen sillä kun kytken sähköt niinkuin kuuluukin.

Tuo CCPM miksaussäätö vaikutti ihan hyvältä ominaisuudelta. Itsekin tutkin swassin liikettä eri asennoissa ja kyllähän siellä pieniä epäideaalisuuksia on. Vois kokeilla säätää niitä pois kun niihin on ihan selvät säädt olemassa millä ne pitäs lähtä pois. En sitten tiedä miten paljon tuo tuntuu ilmassa. Muutenkin tuo uus gyrosofta vaikuttaa säätöjen puolesta hyvältä, varsinkin siihen vanhaan verrattuna. Nyt kun olen sen noin kolme kertaa vetäny nollasta uusiksi niin voin jo sanoa ettei se kovin hankalaa ole :) Testilento tosin puuttuu vieläkin, mutta eiköhän senkin aika tule joko tänään tai viimeistään huomenna.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 11 Toukokuu, 2016, 21:59:08
Success! Testileijutus tehty takapihalla auringon laskussa. Ei mitään häröilyjä mihinkään suuntaan. Lentotuntumasta paha sanoa yhtään mitään tuon perusteella, mutta ainakin korjaussuunnat oli oikein eikä muutakaan häröilyä tuntunut missään :) Katotaan jos huomenna ehtis säätölentoja tekeen enempikin :)
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 12 Toukokuu, 2016, 21:39:18
Joo ei ollu ihan kerrasta valmis. Perä teki semmosta hyvin nopeaa oskillointia. Gainin vähentäminen ei ainakaan suoraan siihen vaikuttanu, sen sijaan perä alkoi muuttua heti vetelän oloiseksi. Nostin Control Delay arvon 20 arvo (maksimi) molempiin suuntiin ja sillä se väheni niin paljon että kuudesta lennosta neljä viimeistä meni niin etten muistanu kiinnittää asiaan enää huomiota. Kokeilin govin gainiakin laskea jos se olis sieltä tullut, mutta se ei tuntunut vaikuttavan mitenkään.

Nuppi olikin sitten ihan eri juttu. Oli jotenkin hirveen levottoman oloinen. Flippejä kun teki niin lähti kyllä kääntymään ihan hyvin mutta sitten noin 90 asteen kääntymisen jälkeen vaihti ikään kuin loppui ja sai sitten pitkään odotella että se kääntyy loppuun. Tuo parantui sillä että nostin Control Authority arvoa hiljalleen 40 -> 55, jonka jälkeen flipit tuntui jo huomattavasti luonnollisemmalta. Lopputulema oli kuitenkin se että nyt se oli hyvin herkkä pienille tikun liikkeille. Laskin tuota sitten viimeiselle lennolle takaisin 50% kohtaan ja kokeilin nostaa Flight Style arvoa 50% -> 60%, jos se vaikka muuttaisi sitä eri tavalla tarkemmin tikkua seuraavaksi.

Aileronsuunnassa kun kokeilin rollia paikallaan niin voihan piru, torppi meinas tulla. Se käänty kyllä selälleen mutta sitten tuntui pysähtyvän kokonaan. Jäin miettimään että olisko tuohon pitänyt sitten ailernsuunnan Control Authorityä vielä nostaa. Jostain syystä se oli ihan eri tuntoinen siihen suuntaan. Tuntu ettei se rollannu edes suoraan vaan kääntyi myös elevaattorisuunnassa samalla. En usko että onnistuin tikkua kääntämään niin paljon vinoon ihan noin paljon mitä se nyt kääntyi.

Suunnitelmaa seuraavalle säätölentosessiolle:
- Perälle lisää gainia. Veikkaan että tuo tosi nopea oskillointi loppui nyt kun hidasti kontrollilooppia.
- Vois kokeilla ehkä gainia lisää nuppiinkin, nyt oli 85%. Vois auttaa noihin erikoisen tuntuisiin vikurointeihin rolleissa ja flipeissä.
- Aileron control authorityä tarvii varmaan lisää että rollit pysyy paremmin kontrollissa. En tosin tiedä tarviiko miten paljon lisää jos laittaa vaan gainia enempi
- Flight styleä vois kokeilla enempi robottisena, eli isompaa arvoa

Lopputulema tälle päivää että säädin todennäköisesti vääriä arvoja. Tuli hemmetin nykivä lentotuntuma. Lisäsin mankastakin expoa jos se auttais, mutta ei taida olla siitäkään kyse. Virtaakin meni 130A piikistä kun edellisellä softalla kaikkein kovin yrittämällä yritetty maksimi oli 120A. Onhan tuo hemmetin paljon huonomman tuntoinen mitä ennen, mutta tarkoitus ei olekaan tehdä siitä samantuntoista kuin ennen, vaan hyvä. En ole koskaan ihan kunnolla kopteria edes säätänyt niin nyt menee sen opetteluun. Helpompi varmaan olis jos olis kokeneempi kaveri kentällä mukana antamassa vinkkejä, mutta eiköhän se kokeilemalla tästä paremmaksi mene.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: TeroS - 12 Toukokuu, 2016, 21:53:07
Tsemppiä, noissa säädöissä joskus kestää että saa omanlaiseks :)
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 12 Toukokuu, 2016, 21:59:37
Joo, joskus otin nuo vanhan softan asetukset tekstitiedostoon talteen niin siellä on näköjään ollu aileron ja elevaattorisuunnassa 100% gainia, ja tuo on myös defaultti. Nyt olin laittanu mankasta jostain syystä 85% Lähtöjään siellä oli 75%. Voi tieten vaikuttaa aika merkittävästi tuntumaan. Kokeillaan nostaa tuo ihan ensimmäisenä sinne 100% arvoon niin jospa se siitä muuttus jo paremmaksi :)
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 14 Toukokuu, 2016, 19:24:04
Noniin, tais löytyä syyllinen siihen outoon aileron rollin muljahdukseen. Tässä oli tarkotus käydä säätölennolla sateiden välissä, mutta lähtiessä huomasin että swassi likkui jotenkin oudosti kun käänsin lapaa. Siellä oli aileron servo kokonaan irti! :o Ihan oli vaan ruuvit päässy löysäämään irti. Vähä oli semmonen WTF hetki. En tiedä missä vaiheessa tuo tarkalleen on irronnut, mutta eiköhän se noiden edellisten säätölentojen aikana ole irronnut. Ei se alussa ollut lähellekään niin epämääräisen tuntoinen kuin mitä se meni loppua kohden. Ihmeellisintä tässä on se että sen erikoisen muljahduksen jälkeen lensin vielä kahdeksikkoa, tein silmukoita,rainboweja ja ticktockeja. Saihan siinä miettiä että mitä sitä säätäis että sais tuntumaa paremmaksi. Siis aivan käsittämätöntä että se lensi noinkin hyvin! Tai sitten se oli oikeasti vielä vähän kiinni ja irtos kokonaan vasta myöhemmin. No nyt kävi näin, onneksi ei käyny pahemmin.

Joskohan se seuraavalla kerralla tuntuis jo vähä paremmalta, viimeinkin. Ollu vähän kyllä vastatuulessa tää gyron säätöprojekti..
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 15 Toukokuu, 2016, 09:29:42
Noniin, kävi pari akkua taas kokeilemassa. Yllättäen lentotuntuma oli parantunu varsin radikaalisti edellisestä kertaa. Alko olemaan oikeastaan aika lähelle sitä mitä se oli ennen softapäivitystä. Pientä eroa siinä ehkä oli edelliseen versioon verrattuna, voi olla että ne Control Authority arvot vois melkein pudottaa sinne defaulttiin, nyt oli 45% arvossa. Ehkä sitä tick-tockeissa huomas että se pysyi paremmin paikallaan mitä ennen. Pitää vielä erilaisissa oloissa kokeilla uudelleen. Nyt oli aivan tyven keli niin ei oikein päässy tunnustelemaan miten vaikka tuuli tuntuu eri suunnista.

Perän käytöksessä on pieni ongelmakohta tuon oskilloinnin kanssa vielä. Se tuntuu aina välillä ottavan sen hyvin terävän oskilloinnin, mikä kyllä loppuu heti kun pudottaa kierroksia alemmaksi. Luulen että siellä kotrolliloopin vasteaika osuu nyt mekaanisen ominaistaajuuden kanssa samalle kohti mikä aina välillä saa tuon oskilloinnin aikaan. Tutkin tuota perän mekaniikkaa ja ainakaan mitään selviä klappikohtia siellä ei tunnu. Toki pientä välystä on vähän joka paikassa se kertaantuu sitte ehkä asteen kokoiseksi välykseksi kokonaisuudessaan. Yksi paikka missä välystä on sitte ihan reilusti on tuo kardaani, siellä klappia on jonku 30 asteen verran. Mietin voisko ihan semmonenkin olla mahdollista että joskus tulee joku pyörre peräroottorin kohdalle jonka seurauksena se pyörähtää "sutia" ja sieltä alkaa sitte kardaani joustamaan ja sen välykset tekis lisänä sen että se vetää hirveen nopeella tahdilla vägäystä edestakaisin. Normaaleissa lentoliikkeissä tuota tuntuu olevan aika hankala saada aikaan tietoisesti, ettei se nyt suoraan vääristä gainiasetuksista kiinni ole. Esimerkiksi tämä perinteinen nopeasti suoraan lentäminen ei saa mitään oskillointia aikaan, mikä on omien kokemusten mukaan yleensä johtanu helposti oskillointiin liian isoilla gainiarvoilla.

Mutta tästä on hyvä mennä eteenpäin, ollaan jo siinä tilanteessa että käytös on normaalia ja odotettua eikä ihan hirveen isoja muutoksia ole tarve tehdä. Haetaan nyt tuntumaa tähän vähän ja kokeillaan sitten eri asetuksia miltä ne alkaa tuntumaan :)
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 20 Toukokuu, 2016, 21:46:41
Noni, pientä säätölentoa kävin taas. Kyllä se sieltä hiljalleen alkaa parempaan suuntaan menemään, vaikka ihan ei vielä taida sitä olla mitä ehkä haen.

Perän nopeaan oskillointiin taitaa ehkä syyllinen löytyä govista. Toiseksi viimeisellä akulla kokeilin nostaa gainia 15% -> 20% ja sehän pahensi tilannetta selvästi. Eli siitä sitte pudotin arvoon 12% viimeiselle akulle ja ongelmat hävis melkein kokonaan. Ehkä vois vielä kokeilla 10% arvoa jos loppus kokonaan. En nyt ainakaan vielä huomannu että olis isommin haitannu kierrosten asettumista vaikka gainia tiputti. Jos alkaa näyttään että tulee ongelmaksi niin pitää sitten kokeilla precompeilla korjata tilannetta.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 03 Elokuu, 2016, 08:26:57
Onko muilla tullut tämmöistä havaintoa vastaan että jos oikein kovaa vauhtia ajaa niin kopterilla olis taipumusta nousta pystyyn? Itse olen tuota nyt havainnut tälle kesää useampaankin kertaan ja tuo tuntuu olevan aika selvä ilmiö. En ole vanhemmalla softaversiolla huomannut, enkä pysty varmaksi sanomaan etteikö nyt löytyis taitoa vetää kovempaa kuin ennen, mutta tuntuma on silti että ei se tainnut tuota ennen tehdä. Olen pistänyt merkille ihan suoraan ajaessa vastatuuleen, missä voi toki tuuliolosuhteiden vaihtelu periaatteessa aiheuttaa tuota. Myös oikein isoa silmukkaa ajaessa silmukan pohjalla tahtoo vetää keulaa yhtäkkiä jyrkästi pystyyn. En varmuudella kyllä pysty sulkemaan pois sitä etteikö tuossa vois olla vauhtia niinkin kovasti että myötätuulen puolelta loppus noste lavoista kesken ja sen takia nousee ylös, sillehän ei mikään gyrö voi mitään. Käsin korjaamallahan se tuosta tokenee aina heti, mutta ainahan siinä on jo vauhtiakin menetetty niin paljon että toki muutenkin siinä tilanteessa pystyyn nouseminen loppuu.
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: ija - 03 Elokuu, 2016, 09:35:00
Ei tuolla ole mitään tekemistä gyron kanssa. Taaksepäin menevä lapa sakkaa suuressa vauhdissa ja se nostaa nokan pystyyn.

Ilkka
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 03 Elokuu, 2016, 10:18:51
Eiku tässä mietin vaan sitä että oma perstuntuma on että en vielä niin kovaa mene että se sakkais, vanhalla softaversiolla en tuota huomannut ikinä. Mutta voi olla että tänään ajan kovempaa mitä vielä viime kesänä uskalsin, niin eihän tuota varmuutta ole. En laittanu sitä ilmanopeussensoria mitä tarjosit sillon, niin puuttuu se vertailukelpoinen data..
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Tohtori R - 03 Elokuu, 2016, 15:08:35
Ootko lisänny esim collectivekulmia. Pahentaa tilannetta.

Tosta lisää ilmiöstä:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retreating_blade_stall
Otsikko: Vs: Futaba CGY750 V2
Kirjoitti: Kaapeli - 03 Elokuu, 2016, 15:30:35
En ole kulmia lisännyt, mutta tuosta tuli mieleen että cyclic kulmat täydellä kollektiivilla saattaa ehkä rajoittua pienemmäksi mitä olisi tarpeen. Tuon vois kyllä tarkistaa. Nuo asetukset on voinu hyvinkin muuttua mulla softapäivityksen jälkeen. Oon vaan kattonu ettei mitään bindauksia pitäisi tulla, mutta muuten en ole asiaa miettinyt. Nyt kun mietin niin voi hyvinkin olla että tuo ilmiö tapahtuu vain silloin kun kollektiivikulmat on tapissa ja mahdollisesti gyro joutuu samaan aikaan tekemään maksimikorjauksen eteenpäin jottei tätä pystyyn nousemista tapahtuisi. Voi tulla endpointit vastaan. Toisaalta jos kollektiivitikku ei ole laidassa niin todennäköisesti nopeuttakaan ei ole niin paljoa että tuota pääsis tapahtumaan muutenkaan.