Kopterit.net
Turvallisuus ja Lainsäädäntö => Turvallisuus ja lainsäädäntö => Aiheen aloitti: Miikis RC Sr - 02 Tammikuu, 2016, 01:40:58
-
DJI on betatestaamassa uutta GEO järjestelmää jossa GO app sovelluksella varustetut kopterit täytyy ensin vapauttaa lukituksesta ennen kuin voi lennätää kieltoalueella. Vaikuttaa vähän siltä, että melkein koko Suomi on yhtä kieltoaluetta vielä tässä vaiheessa. Joissakin maissa on alueita missä voi olla jopa 4 päällekkäistä kieltoaluetta.
Asiaan liittyy myös seuraavia asioita:
- pitää ensin rekisteröidä laitteensa
- pitää ilmoittaa luottokortin numero tai puhelinnumero joka voi vastaanottaa tekstiviestejä
- lukituksen vapautus on voimassa 3 päivää kerralla
- DJI haluaa että ilmoitetaan mikäli kieltoalue on ylisuuri tai tarpeeton
- vaikuttaako tämä Lightbridge 2 joka käyttää GO app vaikka FC ei ole tämän alaisuudessa ...?
Huolia kuuluu myös maailmalta. Ihmetellään mitä tietoja ihan oikeasti tarvitaan kerätä tätä varten, luovuttaako DJI niitä viranomaisille tai muille tahoille ja milloin, kerääkö DJI tietoja lennoista omaan tietokantaan jne. Suomessa sopii kysyä miten Trafi, poliisi ja DJI toimii yhdessä.
Yleistä GEO toiminnosta
http://www.dji.com/mobile/flysafe/geo-system/details#intro-geo
Lukituksen vapautus ja karttatoiminto
http://www.dji.com/mobile/flysafe/geo-system/unlock
Tämä on toistaiseksi vasta kokeiluvaiheessa, mutta luulen että muutaman vuoden sisällä kaikkien suurten valmistajien FC:t varustetaan vastaavanlaisilla toiminnoilla, eikä pelkästään DJI.
Mielestäni jollain tällaisella toiminnolla voidaan saada vastuuttomimmat lentäjät kuriin kun tietävät että laite on rekisteröity ja "mahdollisesti tarkkailun alla" jos jotain sattuu.
-
Open-source FC saanee lisää kannattajia.
-
Onneks vanhat Dji:t lentää ok :)
-
Näyttäs siltä että lähes koko suomi on "keltaista" aluetta. Muutamia aukkoja löytyy mm. Kemin lähistöltä. :)
http://www.dji.com/flysafe/geo-system/unlock
-
Näyttäs siltä että lähes koko suomi on "keltaista" aluetta.
Näin on, ja jos on aikeissa lentää keltaisella alueella niin täytyy ensin rekisteröidä DJI tilin luottokortilla tai puh.numerotiedolla. Tämän jälkeen on mahdollista GO app:lla pyytää lukituksen avaus tietylle kieltoalueelle, muuten ropellerit pyörii tasaista 0 RPM.
Huom! tämä on toistaiseksi vasta beta mutta tästä tulee varmasti tuotantoversio "pian" ja se toimii näillä näkymin samalla periaatteella world wide P3 ja I1 malleissa.
Korjattu viesti: luottokortin tiedot näyttää siirtyvän PayPal:lle joka lähettää AirMap:lle kuittauksen eli DJI:lle tai AirMapille ei siirry luottokortin numero sellaisenaan.
-
Prepaid liittymä.
-
Prepaid liittymä.
Jos aikoo pysyä tutkan alla (yksityistietojen osalta tietosuojan mielessä) niin prepaid (tai burner phone) toimii nyt. Lennättäjien jäljitettävyys on asia jota DJI:n lakiasioiden pääjehu korostaa mutta nykyisessä implementaatiossa on reikiä kuin Turhapuron verkkopaidassa.
-
Rekisteröidyin vastatakseni, laitoin sähköpostia Brendan Schulmanille, joka on "VP of Policy & Legal Affairs" DJI:llä ja vastuussa tästä geo-hommasta ja sain vastauksen kysymykseeni joka koski liian isoja authorization zone alueita.
We will fix that. The intent is to protect airports so obviously some kind of other type of zone is in our airspace provider data.
-
Jos ymmärsin oikein niin luottokortilla tai puhelinnumerolla rekisteröimällä saa quadin ilmaan vaikka keskellä lentokenttää. Eli punaisella alueella. Suurin osa suomesta on warning zonea eli pitää pari kertaa klikata puhelimesta/pädistä ennen lentoa.
Siinä mielessä hyvä että voi lentää missä vaan, huono puoli että pitää rekisteröidä lisätietoja ja uhrata pari sekuntia klikkailuun ennen lentoa.
Aikaisemmin ei voinut armata punaisella alueella, vaikka se olisi 50 vuotta vanha hylätty lentokenttä.
-
Ehkäpä luottokortilla ja puhelinnumerolla on vain sellainen yhteys, että saadaan niillä henkilöllisyys varmistettua. Vai oliko maksuista mainintaa jossain? Jos on maksuista vain kyse, niin silloin tuo menee rahastukseksi ja voivat olla varmoja, että DJI menettää asiakkaita :)
Tuleekohan tuo ominaisuudeksi kaikkiin NAZA controllereihin..?
Siellähän se olikin:
Will this cost me anything?
No. There will be no charge to upgrade to the new GEO system, assuming your DJI equipment is compatible with the upgrade. Verifying your account with a credit card will not result in a charge. The credit card is used only as a credential to verify the account. Your carrier’s standard text message rates apply to verification that uses SMS or text messaging communications.
Eli ihan hyvä että tällaiset tulee, ei jokapaikkaan tarvitse mennä ja jos haluaa mennä, niin 3pv aikaa kuvailla ja jäänee ne turhat törppöilyt pois kiinnijäämisen pelossa.
-
Ehkäpä luottokortilla ja puhelinnumerolla on vain sellainen yhteys, että saadaan niillä henkilöllisyys varmistettua. Vai oliko maksuista mainintaa jossain? Jos on maksuista vain kyse, niin silloin tuo menee rahastukseksi ja voivat olla varmoja, että DJI menettää asiakkaita :)
Tuleekohan tuo ominaisuudeksi kaikkiin NAZA controllereihin..?
Siellähän se olikin:
Eli ihan hyvä että tällaiset tulee, ei jokapaikkaan tarvitse mennä ja jos haluaa mennä, niin 3pv aikaa kuvailla ja jäänee ne turhat törppöilyt pois kiinnijäämisen pelossa.
DJI on sanonut, että he eivät saa luottokorttitietoja vaan pelkästään kuittauksen että tiedot on tallennettu. Muistelen lukeneeni että luottokorttitiedot menisi paypalin kautta. Mitään maksuja ei mene kortilta.
-
No tähämän on käytännössä testattu parin viikon sisään. Asun keltaisella alueella ja punainen alue löytyy läheltä ihan tuosta taivas observatooriumin alueelta. Teen tästä videon. Lähes satavarmasti lähtee DJI Phantom 3 standard ilmaan redzonella.
Kaikella varauksella toki, ei tuolla kentällä lennä muut kuin luontoeläimet, eikä niitäkään kiinnosta.
-
No tuolla (http://www.dji.com/flysafe/geo-system/unlock) sanotaan näin:
"Only Authorization Zones, yellow highlighted areas, can be unlocked. Simply click on one of these areas to unlock it. Red Areas are Restricted Zones that cannot be unlocked. Green areas are Warning Zones that do not need to be unlocked but are still subject to safety precautions. "
Kerro ihmeessä miten koelennolla käy.
Eikö muuten tän koko systeemin voi välttää, kun jättää kopterin ja DJI GO Appin päivitykset tekemättä?