Kopterit.net
Tekniikka => Lavat => Aiheen aloitti: Iron_man - 25 Joulukuu, 2015, 09:33:50
-
Tästä on keskusteltu muuallakin, mutta ajattelin nyt perustaa oman topicin tälle.
Eli kysymys kuuluu, tasapainotatko lapoja?
Jos et tasapainota, niin tarkistatko kuitenkin tasapainon ja/tai punnitsetko lavat?
Jos et tasapainota, mutta punnitset, niin minkä suuruisen painoeron hyväksyt?
Eli yhteenvetona: Onko lapojen tasapainotus turhaa?
Tähän voisin itse ensimmäisenä vastata, että olen viimeaikoina tasapainotellut lapoja jota kuinkin näin:
- Laitan lavan lieriön muotoisen esineen (trex 250 peräputki mulla) päälle ja merkkaan molempiin tasapainopisteen tussilla
- Tarkastan että merkinnät ovat samassa kohtaa molemmissa lavoissa (tässä ei ole koskaan ollut ongelmaa käyttämissäni lavoissa)
- Punnitsen lavat tarkkuusvaa'alla (0.01g tarkkuus).
- Laitan mustaa sähköteippiä kevyemmän lavan tasapainopisteeseen niin paljon, että lapojen paino on täsmälleen sama.
-
Joskus tuli lapoja tarkisteltua, mutta ei enää pariin vuoteen. Lavat kopuun kiinni ja taivaalle.
Rail, Radix, Cyclone, Align ja Edge lapoja tullut ostettua.
-
Eipä ole tullut tasapainoitettua lavat kiinni ja lennättämää.
-
Sillon kun kun jaksaa ja ehtii niin tasapainotan mutta kiikussa eli lavat reijistä kiikkuun ja teippiä kevyemmän kärkeen kunnes kiikkuvat suorassa
-
Jos jaksaa tasapainottaa niin: Ensin kummallekin lavalle tasapainopiste kohdalleen lisäämällä jomman kumman lavan päähän teippiä kunnes painopiste kummassakin sama. Sen jälkeen kiikkuun ja kevyempään lapaan teippiä tasapainopisteen kohdalle. Noiden kolme lapaisten kanssa en kyllä viiti vaivautua....
-
En ole koskaan tasapainottanut lapoja. Kiinni ja taivaalle. Ei ole ollut lavoista johtuvia ongelmia.
-
Joskus tasapainottelin, mutta en enää.
Ollut ainakin Alignia, Edgeä, TT:n omaa lapaa ja Zealia.
-
Minä tasapainotan perälavat kun 800 on kolme ja sabin lapoja en käytä. Eri pareja joutuu laittaan. Pää lavat tsekkaan että on OK. Isot merkit on aina ollu just eikä melkein.
-
En oo koskaan tasapainottanut, enkä edes punninnut. Lavat kiinni ja taivaalle
-
Välikysymyksenä, että jos tasapaino ei ole "niin justiinsa", niin mites eri lapasettien sekoittaminen? Tämähän on iso säästö erityisesti 3-lapaisten kanssa, jos ei tarvi joka kerralla ostaa täyttä 3 lavan settiä? Itselläkin tuossa olisi 2 kappaletta ehjää 700 KSE lapaa :P
-
Välikysymyksenä, että jos tasapaino ei ole "niin justiinsa", niin mites eri lapasettien sekoittaminen? Tämähän on iso säästö erityisesti 3-lapaisten kanssa, jos ei tarvi joka kerralla ostaa täyttä 3 lavan settiä? Itselläkin tuossa olisi 2 kappaletta ehjää 700 KSE lapaa :P
450:ssä olen käyttänyt sekapareja. Vaativat yleensä melkoisesti teippiä, että sää edes staattisesti tasapainoon.
Jotkut parit toimii paremmin kun toiset.
Isompien kanssa en ole pelannut. Torpissa kun menee yleensä molemmat lavat soseeksi.
-
Kahden eri lapasetin välillä saattaa olla hurjastikin painoeroa. Teippiä saa laittaa huolella
-
Kyllä kolmi lapa nuppin joutuu eri parit laittaa. Eipä o paljon valinnan varaa vielä.
-
Itse kyllä valitsisin niistä 3-lapa seteistä mitä löytyy, tai muuten sitä erkkaa saattaa tarvita aika reippaasti
-
Kyllä kolmi lapa nuppin joutuu eri parit laittaa. Eipä o paljon valinnan varaa vielä.
Joutuu? Mitä kokoa ei löydy?
-
En tasapainota koska luulen että teippi aiheuttaa enemmän haittaa kun hyötyä rikkoessaan lavan nostetta.
Esim 700 lavoissa hyväksyn kyllä jos paino heittää esim 0.2g harvemmin on ton isompaa. Katon myös painopisteen ja kylläsekin on yleensä parin millin sisällä.
Joskus vuosia sitten koitin säästellä torpeissa ehjäksi jääneitä lapoja ja sovittaa niitä keskenään. Yhtään kertaa en saanu paria jolla olis viittiny lentää. Roskiin menee siis molemmat jos toinen hajoaa.
-
Ne lavathan tosiaan paritetaan tehtaalla valmiiksi, eli niillä on iso nippu lapoja jotka ne punnitsee ja pistää riviin painojärjestyksessä. Sieltä sitte samanpainoiset samaan pakettiin. En tiedä tehdäänkö noissa vielä sitten valkkausta painopisteen mukaan että olis myös painopiste parin sisällä aina samassa kohti. Kolmilapasetissä sama homma mutta lapoja on kolme kipaletta. Voi olla että valmistusprosessikin elää hiljalleen niin että eri eristä tulevat lavat ovat myös luonteeltaankin hieman erilaisia.
Niinkuin Tohtori sanoikin, niin ei niistä eriparilapasista saa samanlaisia oikein mitenkään. Vaikka tasapainottaisikin niin ei ne silti käyttäydy ihan samalla tavalla ilmassa. Jos keksii syyn miksi ne lavat on eripainoisia niin voi selittyä myös muitakin ominaisuuksia miksi ne lavat on erilaisia. Ei pelkkä teipin lisääminen yksinään vielä korjaa niitä eroja. Itse en usko että siisti nippu teippiä parissa kohtaa vielä paljoa vaikuttaisi lavan kykyyn tuottaa nostetta.
Sitten on vielä sekin että mitä sillä äärimmilleen viedyllä tasapainotuksella saavutetaan. Kaksilapaisessa nupissahan lapakehää tosiaan lapakehää kääntävä voima on suurimmillaan aina silloin kun lavat on tietyssä asennossa. Tästä kun kääntää 90 astetta eteenpäin niin lapakehää kääntävä voima on nollassa. Tästä voi kuvitella miten kopteri kaikki kallistukset ilmassa tapahtuvat sykäyksittäin eikä tasaisesti. Vaikka roottori paikallaan ollessaan pyörikisi tasaisesti ja värinättömästi, ei se flipeissä ja kaarroksissa enää sitä ole. Tämän näkee helposti sillä kun kopterin tuo laskuun ja maassa ollessa spool downin aikana tekee pienen korjausliikkeen niin alkaa ihan hirvee tärrääminen.
Aikalailla tässä olen päätynyt samoille linjoille Tohtorin kanssa. Jos lavat ovat merkittävästi eripainoiset jo suoraan paketista niin jotain vikaa niissä silloin on. Pieniä eroja voi toki hifistelyn vuoksi koittaa häivyttää, jollain vbarin tärinäanalysaattorilla vois todentaa että mikä se hyöty siitä on. Jos ihan hirvee määrä jää torpeissa eriparilapasia niin voihan sieltä lopulta löytyä parejakin, mutta aika epätodennäköistä taitaa olla että löytyy pari joka käyttäytyy ilmassa samalla tavalla.
-
Pitäisi varmaan joskus tehdä testi, että lentää tosi epätasapainoisilla lavoilla ja katsoo huomaako sen oikeasti lennossa tai näkyykö tärinäanalysaattorilla eroja vs tosi hyvin tasapainoiset/tasapainotetut lavat.
-
Mulla kans oli joku vuos sitten minin lavat semmosessa tasapainoituskiikussa roikkumassa useamman päivän. Laitoin paikoileen ja torppasin minin.. En huomannut eroa :)
-
Mulla kans oli joku vuos sitten minin lavat semmosessa tasapainoituskiikussa roikkumassa useamman päivän. Laitoin paikoileen ja torppasin minin.. En huomannut eroa :)
Voihan se olla, että ei niin helposti katkea siitä teipin kohdalta ;D
-
Miten muka lavat pystyy olemaan tasapainossa :o
Ne lapojen painothan elää kokoajan. Aina joka lentokerran jälkeen toinen on joko kevyempi tai painavmpi.
Lavan etu reunastahan aina puuttuu paloja niin ei se nostekkaan voi olla sama ja nekin elää joka lentokerralla. Ainahan niistä roikkuu lisäksi kaikkia aluskasvillisuuttakin kaikilla. Toki uusia lapoja pitää aina liimata aluksi, jos näyttää että rupeaa halkeamaan jo ensi leijutuksessa. Poikkinainen lapa taas tuntuu velttona ilmassa ja aiheuttaa landareihin vapinaa. Luulen että se varmaan jo vähä häirittee gyroa, jos ei ny vielä tikuttajaa.
Siis totta kai kannattaa tasapainottaa, mutta vain sillon jos tykkää ja kokee sen tarpeelliseksi :)
E: Ei tämä nyt ehkä absoluuttinen totuus ollu ja ihan yhtä hyvin osin voinu olla kommentoimatta, mutta minun mielestäni asia on näin :)
-
:D :D :D
-
Pitäisi varmaan joskus tehdä testi, että lentää tosi epätasapainoisilla lavoilla ja katsoo huomaako sen oikeasti lennossa tai näkyykö tärinäanalysaattorilla eroja vs tosi hyvin tasapainoiset/tasapainotetut lavat.
Voishan olla, että lapojen epätasapaino kumoais lennättäjän vapinan ja lento olis sujuvaa 8)
-
no eikö häkkisen 500 lentäny just vähä epätasapainosella setillä? miltäs se tuntu?
-
no eikö häkkisen 500 lentäny just vähä epätasapainosella setillä? miltäs se tuntu?
Tuntu siltä että liika on liikaa!
Ei toiminnu tuo ykslapanuppi ei!
-
jos se olikin skookumi ku sekos siitä pienestä värinästä minkä toi epäbalanssi toi mukanaan ::)
-
Tuntu siltä että liika on liikaa!
Ei toiminnu tuo ykslapanuppi ei!
Lisää teippiä vaan, niin kyllä se siitä!
-
Lisää teippiä vaan, niin kyllä se siitä!
Ei ole mihin teipata ei!
-
Olen minäkin dasapainoittanut lapoja.
Kuvassa malli 450:n lavoista tasapanotuksen jälkeen.
-
Tuossahan on mazkua aivan liikaa 😀
-
"Onko lapojen tasapainotus turhaa?"
On.
-
"Onko lapojen tasapainotus turhaa?"
Ei
En varsinaisesti balansoi lapoja mutta koko peränuppi balanssiin lapojen kanssa
Koskee enemmän nopeus kopteria kuin tavallista 3D jossa ei tuo niin tarkkaa ole
0.02g toleranssit :D
-
Vähänkin tärinäherkällä FBL-purkilla huomaa kyllä tasapainotuksen hyödyt. Paras tulos tulee kun nupin kanssa tasapainottaa.
Teipillä saa kohtalaisen hyvän, paras tulisi lyijyllä reikään jotta muoto pysyy samana. Teipistä jää kuitenkin aina jotain jättöreunoja jotka haittaa virtauksia. Onko niillä merkitystä? Tarkimmissa tapauksissa varmasti, normilennättäjälle ei.
Tasapainotanko: Kyllä, keinun kanssa. Välillä nupinkin kanssa.