Kopterit.net

Kilpailutoiminta => F3C FAI => Aiheen aloitti: Anssi - 07 Lokakuu, 2008, 22:55:02

Otsikko: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Anssi - 07 Lokakuu, 2008, 22:55:02
Allaoleva teksti kopio Lennokit.netistä J. Nurron toimesta

Hei!

Viime päivinä on CIAMin puolella käyty keskustelua pääasiassa kahdesta asiasta:
1) On esitetty, että sähkisakkujen jänniteraja nostettaisiin 51V (12xLiPo). Tämä ei ole herättänyt kovin suuria tunteita suuntaan tai toiseen. Tosin on jopa esitetty, että kaikki moottorirajoitukset poistettaisiin, myös polttiksen osalta.

2) On esitetty uutta D-ohjelmaa. Liitteenä olevan Sveitsin esityksen pohjalta. Vahvimmat kommentit tuosta ovat olleet, että monet liikkeet ovat liian kiinteäsiipimäisiä. Joko liikkeet vaativat kohtuutonta liike-energiaa, tai eivät hyödynnä kopterin erityispiirteitä riittävästi.

Mikäli jolla kulla on mielessä F3C:hen sopivia liikkeitä, niin _nyt_ on aika toimia ja tehdä esitys.

Lisäksi keskustelua on käyty 3DX ja F3N:n osallistumismääristä eri maissa. Hieman tuntuu menevän ristiin ja varmaankin suurin merkitys on paikallisilla puuhamiehillä. F3N:llä tuntuisi kuitenkin olevan CIAM:n kesken laajinta kannatusta.

Laittakaa tulemaan kommentteja, niin voin viedä Suomen kantaa eteenpäin.
Liite-tiedostot Swiss F3C Schedule D.doc (190.0 KB, 4 näyttökertaa)
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Juho - 08 Lokakuu, 2008, 16:00:46
Jostain olen kuullut, että 2010 polttiksen raja nousisi nykyisestä .91:sestä 1.20:neen? Silloin varmaan jo lähes kaikilla on sähköt kylläki...

Mites muut ohjelmat? Nykyinen A muuttuisi, D korvaisi C:n? Uutta A ohjelmaa pitäisi alkaa treenaamaan heti kun se tulee julki.


Tuo D näyttää siltä, että osa liikkeistä vaatii ihan sairaasti tehoa, aikaakin menisi varmaan yli 11 minuuttia. Uuden moottorin myötä tankkiakin pitäisi suurentaa, että lentoaikakin pysyisi samana tai jopa pitenisi uusien ohjelmien takia
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Anssi - 08 Lokakuu, 2008, 20:47:20
Juu me siitä moottorin koosta puhuttiin kesällä ja se on suurenemassa näillä näkymin. Tuo viesti oli vaan hahmotelma ja keskusteluun kutsuva jos halutaan täältä jotain ehdottaa ohjelmaan esim. Varmaan ohjelman muutokset on tiedossa edellisenä vuonna.
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Ege - 14 Lokakuu, 2008, 18:00:46
Noniin ARI / ANSSI ja kumppanit nyt voisitte sitte laittaa tietoa että miten se 90 kisakopteri sitte menee sähkön voimalla kun olette kuulemma jo ajanut. :o ja kuvia sais laittaa myös. ;D
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Anssi - 14 Lokakuu, 2008, 19:50:49
Onhan tuo sähkö Eagle lentänyt jo jonkun verran ja ollaan Arin kanssa varsin tyytyväisiä siihen. Ari työsti tarvittavat osat itse ja muutenkin teknisen puolen viritellyt kuntoon. Ensi kesänä lennetään sitten vain sähköllä ainakin me Arin kanssa. Tehoja on ollut riittävästi ja lentoaikaa 11-13min eli ihan riittävästi. Ohessa kuva maistiksi...
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Anssi - 14 Lokakuu, 2008, 19:57:00
Pari kuvaa lisää
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: ropellihattu - 08 Toukokuu, 2009, 12:28:45
Mitäs sääntömuutoksia sitä nyt sitten on virallisesti tullut? Öljyn määrä väheni? Jännite nousi? Moottorin kokorajoitus poistui? Ohjelma vaihtui?

Vai onko vielä virallistamatta?
Otsikko: Vs: Tulevaisuuden näkymiä F3C
Kirjoitti: Timo - 08 Toukokuu, 2009, 15:04:22
Moikka,

Täksi vuodeksi ei muutu mikään. Tai muuttu se, että kahden viimeisen karsintakisan yhteydessä ajetaan jonkin verran tulevaa ensikauden ohjelmaa. Mutta muut muutokset astuu voimaan vasta ensi vuonna.

Uusia vuoden 2010 sääntöjä ovat:

- Moottorirajoitus poistuu (Tai siis tästä ei vielä päätetty ihan kunnolla, asia on siis avoinna vielä.)
- Moottoria ei ole pakko sammuttaa autorotaatiossa. (Tämä muuten astuu voimaan Suomessa heti, eli suomen kisoissa autorotaation saa tänä kesänä ajaa tyhjäkäynnillä.)
- Uudet liikket 2010
- Päivityksiä F3N freestyle luokkaan
- New Team classification... Öööh mitäköhän toi pitää sisällään?
- Sähkiksissä maximijännite 51V
- 2,4GHz radioita ei tarvitse viedä impoundiin
- Painoraja nostettiin 6,5kg, siis tankattuna tai akku paikoillaan.
- Jotain uutta isojen kisojen reflights, miten ton nyt suomentaa. Niihin normaalilentoihin joilla karsit
aan FlyOff-tyypit.
- Lentojärjestyksen kanssa on vielä jotain säätöä.

PS: Polttoaineisiin ei ole tulossa mitään uutta sääntöä.

--
Timo