Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: Perusmalli QRX-350 - 21 Marraskuu, 2015, 19:32:35

Otsikko: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 21 Marraskuu, 2015, 19:32:35
Eli jos LiPo akku säilytetään puolillaan silloin,kun ei käytetä vähään aikaan, paljonko siinä silloin pitää olla virtaa tai muuta semmoista ja miten se voidaan tietää? Laturi mulla on i-max.
Kuinka pitkään pitää purkaa esim. täyttä 5200mAh akkua 15w:n auton polttimolla? Puoli tuntia? Tunti? Mitä laturin tulisi näyttää silloin, kun tällainen akku on puolillaan?
Tuskin tällä tarkoitetaan sitä, että 11,1 voltin akku näyttää 6,6volttia?
Nämä sähköhommat ovat niin kovin vaikeita ja hankalia käsittää.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: calicha92 - 21 Marraskuu, 2015, 19:57:05
Kennojännite storagessa n3.85V. Latureissa on yleensä tälläinen storage tila jolla laturi purkaa/lataa kaikki kennot n3.8V En lähtis millään lampuilla kikkailemaan. Hommaat laturin ellei jo löydy ennestään.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 21 Marraskuu, 2015, 21:00:05
En millään malta olla vastaamatta :)  Tuosta sinun lukemasta 3,85v tulee 11.55v jos tarkasti mitataan 3S akulle.
Löysin sen storagetilan laturista ja se näytti 11,54v. Eli purin sillä auton lampulla 40 min. arviolta ja se osui nappiin! (melkein)
Kiitos tiedosta.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Korppi - 21 Marraskuu, 2015, 23:31:52
En millään malta olla vastaamatta :)  Tuosta sinun lukemasta 3,85v tulee 11.55v jos tarkasti mitataan 3S akulle.
Löysin sen storagetilan laturista ja se näytti 11,54v. Eli purin sillä auton lampulla 40 min. arviolta ja se osui nappiin! (melkein)
Kiitos tiedosta.

Toivotaan, että jokainen kenno on purkautunut tuohon lukemaan eikä siinä ole heikompia mukana ja totuus on että yksi on tyhjä ja kaksi ok
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: TeroS - 21 Marraskuu, 2015, 23:36:14
Akulle hellävaraisin keino on laturin storage-lataus jolla varmistat että jokainen kenno on tuossa oikeassa jännitteessä. Tämän tarve korostuu mitä pidempi varastointiaika on.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 22 Marraskuu, 2015, 22:26:39
Mulla on kaikkiaan kolme akkua. 2200mAh kaksi kpl ja tuo yksi 5200mAh. Kokeilin niitä jokaista erikseen storagessa ja heti laturi piippasi valmiina-merkillä.
Mitä olisin voinut tehdä?
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Kaapeli - 23 Marraskuu, 2015, 09:14:40
Mitäs niissä oli jännitettä siinä vaiheessa kun käskit sitä lataamaan storagemoodissa? Muistaakseni tuo iMaxin laturi ei kovin tarkkaan laita tiettyyn storage jännitteeseen akkuja. Sinällänsä ihan sama, kyllä ne siellä storagessa pärjää vaikkei nyt niin millivoltin tarkkuudella oikeassa jännitteessä olekaan. Tärkeintä varastointijännitteen kanssa on että ne ei ikinä pääse alijännitteelle (alle 3V) ja että eivät jää ylijännitteelle (yli 3.85V). Tuossa on siis aika iso toleranssi. Lähinnä itsepurkautumisen takia kaikki laturit vetää tuohon korkeimpaan mahdolliseen jännitteeseen missä ne säilyy hyvin ilman että tapahtuu ylijännitteestä johtuvaa vanhenemista. Itselläni kennot on lennon jälkeen aina 3.7 - 3.8V jännitteessä enkä aja niitä ikinä sen kummemmin storageen. Kunhan et lentämällä pura niitä alle 3.7V lepojännitteen niin ok.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Perusmalli QRX-350 - 24 Marraskuu, 2015, 11:30:51
EN kyllä muista ihan tarkkaan, mitä se volttimittari näytti, mutta vähän enemmän se oli kuin 11,55V, muttei kovin paljoa yli - reilusti alle 12V kuitenkin.
Mites olisi, jos laittaisi tuossa vaiheessa balanssin päälle? Jos kerran volttimäärä on sen verran sinnepäin, ettei laturi suostu enää varastoimaan, laittaa balanssille. Miltäs kuulostaa?
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: calicha92 - 24 Marraskuu, 2015, 11:35:15
Eikös balanse mode lataa akut täyteen asti mutta koittaa balansoida mahd tarkasti.  Onhan storage modessakin balansointi. muistat vaan aina pitää balanserin kiinne laudassa kun lataat/purkaat akkuja.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Kaapeli - 24 Marraskuu, 2015, 11:46:30
Vähä riippuu laturista että onko siellä storage moodissa balansointia ollenkaan. Osa latureista selvästi vetää vaan kokonaisjännitteen suurinpiirtein oikealle hehtaarille ja lopettaa siihen heti.

Lisäksi jos kennojen kapasiteettimäärässä on vähän eroa, niinkuin halvoissa kiinanakuissa tai vanhaksi menneissä akuissa tahtoo aina vähän olla, niin nehän menee luonnostaan eri jännitteeseen purkaessa. Sitten kun ne lataa täyteen niin erot tasoittuvat ilman balansointiakin ihan hyvin. Nyt jos tämmöseen akkuun menee tekemään storage jännitteessä balansoinnin niin seuraavalla latauksella laturi saa tehdä kovasti työtä balansoinnin eteen että jännitteet olis tasan myös täydellä akulla. Ja koska tuolle storagejännitteelle ei oikeasti ole niin väliksi mitä se on, niin ei sitä kannata lähtä turhaan balansoimaan kovin tarkkaan, ei sillä mitään saavuta.
Otsikko: Vs: Säilytys virta/jännite/ampeeri/voltti ???
Kirjoitti: Bnito - 24 Marraskuu, 2015, 12:11:54
Tossa oiva työkalu akkujen tsekkailuun, löytynee myös suomesta jostain vastaavaa muistaakseni :

http://www.banggood.com/CellMeter-7-Battery-Capacity-Checker-LiPo-LiFe-Li-ion-NiMH-NiCd-p-85223.html