Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => SAB => Aiheen aloitti: Hayabusa - 23 Lokakuu, 2015, 07:14:25
-
No niin pitkään jo olen kaipaillut 500 Gobbeloa
Vanha malli olikin jo muotoutunut " lempi" kopuksi .
Kunnes 380 vei sen paikan , mutta nyt 500 sportin julkaisun jälkeen , ja siitä saadun palautteen jälkeen päätin kasata uuden 500
Lentofiilikseltä tuon pitäisi olla kuin 380 mutta tuo " ison " kopterin fiiliksen säilyttäen kuitenkin 380 agilityn ... No pian se sitten nähdään
-
Paketin auki siis ja rakentamaan , ensimmäinen taski
Runkolevyjen leikkauspintojen vesihionta. Ja sitten alarunko kiinni ja landarit paikoilleen.
500 Sportin osalta ollaan siis siirrytty " vanhoista" landareista näihin uusiin
Sport landareihin , itse pidän näistä enemmän .
Mielenkiintoista on se että taka landarit on kiinnitykseltään Jännä , ei enään Torpissa riko runkoa .
Samoin etu landari on poikkeaa 380 siten että 380 on tyyliin 2 mm muovia ja sitten on runko, eli Nummela tyylisillä asfaltti laskeutumisilla tuo 380 etu runko on vaarassa. Mutta tässä 500
On muoviset etu landarit jotka kuluessa voi vaihtaa . Muutenkin nämä taka landarit on todella leveät jolloin Kopu on hyvin tukevan oloinen
-
Muutama kuva landareista
-
Tyypilliseen goblintyyliin kopterin voi rakentaa kokonaan ilman sähköjä.
Nyt tässä mallissa on mini ja normi servoille omat servokiinnikkeet , joten mitä tahansa sinne laittaa niin asennus on helppoa .
Kopterin päärunko ja gear Box on yhdessä ja perä on oma yksikkönsä .
Perä on helppo kasata ja osat sopii paikoilleen helposti ilman erillistä taiteilua
Suurin " ongelma" monelle on taka blade grippien ja tail slider , yhdys palikka
Tuo musta kahdeksikon muotoinen linkki . Ohjeessa selkeästi sanotaan että ei pidä ylikiristää
" herkkyys " säädetään enne lukitteen kuivumista:)
-
Perä tönärin kasauksessa , on syytä olla huolellinen enkä suosittele tässä ohjeen noudattamista
Ohjeessa mainitaan että käytä pikaliimaa tuon metalli tangon liimaamisessa.
Itse teen tuon 2 epoksilla ja karhun langalla .
Tyyliin näin :
Ota tuo metalli tanko , uita liimattavaa päätä liimassa ja käytä tankoa
Hiililuitu putken sisällä , näin saat liimaa jo putken sisään , ota metalli tanko pois ja työnnä lanka putkeen sisään , lisää liimaa metalli tankoon ja kierrä tanko hiilikuitu putken sisään.
Kun tanko on määrätyn matkan hiilikuitu tangon sisällä . Lisää liimaa hieman metalli tangon päälle ja hiili kuitu putken päälle
Ja pyöritä lanka tiiviisti ja tiukasti metallitankoon ja siitä nouse hiilikuitu putken päälle .
Katkaise lanka kun olet valmis , anna kuivua ja laita kutiste sukka päälle
Ei irtoa ikinä
-
Tässä 500 on tuo paljon puhuttu komposiitti rakenne .
Eli tässä mallissa on korvattu tuo normaalisti alumiini levy ja sen ylä taso , komposiitti materiaalilla
Tosin kaikki pää akselin ympäristö on vielä laakerit jätetty alumiinisiin holkkeihin.
Rc autoissa tuo komposiitti on korvannut alumiinin jo ajat sitten.
Eikä tuo matsku tunnu hyppysissä mitenkään oudolle tai lepsulle
Hyvin työstettu ja todella jämäkkä
-
Tuommoinen
-
Nyt sähköjä vaille valmis ,
Paketissa tuli siis mukana 2 pää lavat ja 2 perälavat
-
Muutama vertaava kuva 500 vs 380
-
Sähköksi meinasin
X-nova 4020-1200 KV
http://www.heliflyfinland.fi/epages/heliflyfinland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015050903/Products/%22G%20500%20X%20nova%22
Ja servot
BK - nuppiin 5001 HV ja perään DS 7006
Gyro Bavarian demon 3 X
Nopari Kontronik jive 80
Ja sitten ilmaan