Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: 1m4s0_ - 02 Lokakuu, 2008, 12:18:08
-
Njoo,
Takaisin tänne kyselemään pikemmin kuin äkkiä.
Pitääkö tässä säätää nuo servot keskikohtaa tuolla sub trimmillä (radio = Stpektrum dx7)
Muuuten ne sojottaa ihan mihin sattuu... ei auta vaikka säätelee nuita linkkejä, servo on vain väärässä kohdassa.
Kokeilin ulkona että yrittääkö tuo etes lähtä lentoon niin kierroksia oli mutta ei vain yrittänytkään nousta, kulmat pyllyllään?
Ps. Löytyisikö Oulu - Kokkola akselilta ketään säätöapuun, Asun Pyhäjoella 86100.. N. 30km Raahesta kokkolaan.
-Sami
-
Ootko keskittäny ne servot (kutsuttiinhan sitä keskitytkseksi)?
Ekaks siis keskität, ja sitten subtrimmillä ihan keskelle paitsi peräservo.
-
Ootko keskittäny ne servot (kutsuttiinhan sitä keskitytkseksi)?
Ekaks siis keskität, ja sitten subtrimmillä ihan keskelle paitsi peräservo.
siis mekaanisesti tuota servon vipua löysäämällä ja kääntämällä vai onko tähän jokin toinenkin konsti ?^^
Edit: Jaa se olikin näin helppoa ^^
-
Käytännön toimenpiteet osiossa on ohje CCPM säätöön, kannattaa lukea myös se.
-op-
-
Ootko keskittäny ne servot (kutsuttiinhan sitä keskitytkseksi)?
Ekaks siis keskität, ja sitten subtrimmillä ihan keskelle paitsi peräservo.
siis mekaanisesti tuota servon vipua löysäämällä ja kääntämällä vai onko tähän jokin toinenkin konsti ?^^
Edit: Jaa se olikin näin helppoa ^^
Siis pistät sähköt servoihin, servon sarvet pois, trimmit keskelle ja sarvi paikoilleen, niin keskelle ku menee, ja sitte subtrimmillä ihan keskelle. Sitten lennossa jos kallistuu nii trimmeillä korjaat. Tätäkö kysyit?
-
Ootko keskittäny ne servot (kutsuttiinhan sitä keskitytkseksi)?
Ekaks siis keskität, ja sitten subtrimmillä ihan keskelle paitsi peräservo.
siis mekaanisesti tuota servon vipua löysäämällä ja kääntämällä vai onko tähän jokin toinenkin konsti ?^^
Edit: Jaa se olikin näin helppoa ^^
Siis pistät sähköt servoihin, servon sarvet pois, trimmit keskelle ja sarvi paikoilleen, niin keskelle ku menee, ja sitte subtrimmillä ihan keskelle. Sitten lennossa jos kallistuu nii trimmeillä korjaat. Tätäkö kysyit?
Kutakuinkin, sarvet olivat aika timmisti kiinni niin ajattelin kysäistä ennenkuin hajotan jotain... ^^
Nyt se on ok, toivottavasti huomenna ei tuule niin kauheasti niin voi testailla että mitähän vielä mättää.
-
Nyt se jo nousee ilmaan, perä ei oikein toimi niinkuin pitäsi.
Gy401 + HS65-HB yhdistelmä, suurimman osan ajasta perä toimii oikein.. siis kun leijuttaa mutta välillä kun tekee korjaus liikkeitä niin se vatkaa edestakaisin pari kertaa ja sitten rauhottuu. Sitten toinen ongelma, kun antaa vähän kaasua niin perä kääntyy kopterin mukana, perän lapakulmat väärät?
Tiedät että perä servo voisi olla parempi, mutta tuo saaa nyt käydä leijuttelussani ja pienessä lentelyssä mitä näin aluksi harrastan(oli paikoillaan kun ostin käytettynä).
-Sami
EDIT:
Olen täällä olevaa säätö-opasta lueskellut, lähettimen ja gyron ohjetta. mutta en osaa yhdistää tässä lähettimessä nuita valikoita/tekstejä ja teksteissä tarkotettuja :D
Muita gyroon viittaavia valikoita en radiosta löytäny(DX7) kuin tuon gyro sens.
Pitääkö siinä olla
RUDD D/R
RATE:
0:50%
1:50%
Vai AUTO F.MODE
RATE: NORM:0
0: 50% STNT:0
1: 50% HOLD:0
Nämä ovat siis vakioasetuksia, mitä näihin pitäisi laittaa ja mitä nämä tarkoittavat ^^
-
No minäpä kerron:
Tuo koko homma siis on gaini määrä, jonka ehkä oot jo ymmärtäny.
Voit tallentaa radioon kaksi gaini arvoa, muista että yli 50% on hh tila ja alle 50% on norm tila, kuten lukee 401 manuskassa. Tuo rudd/Dr tarkottaa että voit vaihtaa ykkös gainin kakkos gainiin rudder dr kytkimellä joka on oikeassa kulmassa. F. mode tarkottaa että radio vaihtaa automaattisesti lentotilan mukana gainiarvon.
Jos nyt haluut f.moden laittaa (Mulla on f.mode, koska rudder dr:llä laitetaan hold päällä mun radiossa)
Niin se siis näyttää tältä esim. :
F.mode
1:20 Norm.: 0
0:60 STNT:1
Hold:0
Eli normi modessa gaini on 60%, stuntissa 20% ja holdissa 60%
Itellä on nyt kans uus gyro ja sitä ei oo viel säädetty, kannattaa lähteä näistä lukemista:
0:60
1:20
Ja sitten aina nostaa 5% kunnes alkaa vispaamaan perä, niin alkaa laskemaan sitten sopivaan lukuun, luulenpa että koska itekkään en mitään piroja tai tommosia temppuja tee missä perä ihan kokoajan heiluu täysillä joten ite en ainakaa vielä käytä tota normitilaa vaa aina hh tilaa.
Huom. Toivottavasti huomasit että siis olen nyt puhunut kahesta normi modesta, gyron normimodesta sekä lentotila normimodesta.
-
Tämä selvensikin paljon, kiitos sinulle.
Taas kerran :)
-
johtuukohan tuon perän tempailu kaasuttaessa tuon servon hitaudesta vai jostain muusta?
Perä vain lähtee alta pyörähtämään takaa katsottuna oikealle, eli vastakkaiseen suuntaan pääroottorin kanssa, korjaako gyro liikaa? Siis liikaa kulmia peränlavoille?
-
Siis näinkö: Pistätä äkkiä kaasua lisää ja kopteri perä kääntyy oikealle??? Voi johtua hitaasta servosta, mutta luulen että johtuu liian pienestä gainista. Paljon sulla on nyt gainia? Ja sullahan on nyt siis gy 401, mikä servo?
-
koska itekkään en mitään piroja tai tommosia temppuja tee missä perä ihan kokoajan heiluu täysillä joten ite en ainakaa vielä käytä tota normitilaa vaa aina hh tilaa.
Miksikäs normitilaa pitäisi käyttää piro tempuissa? Sehän on aatamin aikainen keksintö, uusissa gyroissa sitä ei ole ollenkaan. HH toimii 1000 kertaa paremmin.
johtuukohan tuon perän tempailu kaasuttaessa tuon servon hitaudesta vai jostain muusta?
Jos tarkotat nykimistä niin tuskin, nykiminen johtuu yleensä liian korkeasta gainista, tai lipsuvasta tehonsiirrosta. Jos perä kiertyy useita asteita kun kaasua annetaan nopeasti, on yleensä liian vähän gainia tai kierrokset pääsee tippumaan liikaa. Jos gainin nosto aiheuttaa vispausta leijutellessa niin parannusta voi etsiä säätämällä mekaanisesti tarkemmin tai vaihtamalla servon.
Ja sullahan on nyt siis gy 401, mikä servo?
Gy401 + HS65-HB
-op-
-
Itellä on nyt kans uus gyro ja sitä ei oo viel säädetty, kannattaa lähteä näistä lukemista:
0:60
1:20
Eli normi modessa gaini on 60%, stuntissa 20% ja holdissa 60%
Idleupissa 20% gainia, eli normitilassa, miksi? Parempi pitää kumpaakin HH tilassa, eli:
0: 65
1: 60
Gyron normitilaa käytetään yleensä vain lapakulmien säätöön pöydällä.
-op-
-
koska itekkään en mitään piroja tai tommosia temppuja tee missä perä ihan kokoajan heiluu täysillä joten ite en ainakaa vielä käytä tota normitilaa vaa aina hh tilaa.
Miksikäs normitilaa pitäisi käyttää piro tempuissa? Sehän on aatamin aikainen keksintö, uusissa gyroissa sitä ei ole ollenkaan. HH toimii 1000 kertaa paremmin.
-op-
Muistaakseni itse sanoit joskus että noissa tempuissa missä pääosassa on perä, niin kannattaa käyttää normi modea, vaan meinaatko että kannattaa aina käyttää hh eli avcs modea?
Joo kyllä tämän keskustelun jälkeen, (eli hetin kun ehin radiolleni) laitan sen gainin sinne yli 50%. ;)
-
Nope, perä on kyllä pääsosassa, mutta normi tilasta en varmasti ole sanonut mitään ;). HH tilassa vaan aina, eli esim.
0 Norm (norm) 65%
1 Idleup (stnt) 60%
0 Hold (hold) 65%
Tosin, tiedän että on gyroja joissa on HH tila, mutta toimivat hyvin vain Normi tilassa mikä asettaa aloittelijalle vähän haastetta, koska kaikki sanoo foorumilla että aja HH tilassa. Yksi tälläinen omalle kohdalle sattunut gyro on Ms-44, en saanut ikinä toimimaan hyvin HH tilassa jatkuvan vägäyksen takia. En tarkoita että olisi mahdotonta saada toimimaan, jotkut käyttävät tuota gyroa onnistuneesti omissa laitteissaan.
1m4s0_ , nuo numerot 0 ja 1 löydät Spektrumin gain valikosta (gyro sens?), ja määräävät kumpaa kahdesta asetetusta gainiarvosta käytetään kussakin lentotilassa. Esim jos 0:n arvo on 65% ja 1:n 60 ja asetat lentotilat ylläolevan kaavion mukaan 0-1-0, tarkoittaa se, että normitilassa ja holdissa gaini on 65 ja idlessä 60.
Idle upissa käytetään yleensä vähemmän gainia koska kierroksia on enemmän.
-op-
-
Missä kohdissa nuo delay ja limit kannattaa olla enneku alkaa radion kauttaa säätään tuota gyroa?(401)
Kone on kyllä nyt osina kun torppasin, mutta niin... kasausta varten kyselisin... voisi yrittää säädellä kunnolla sitten ku tuo taas lentää :)
-
Se riippuu siitä että mikä servo sulla on?? Jos on s9257 nii oliko nii että delay nollaan, vai limit?
Itse säädin ihan samaa toissapäivänä ja ehti jo unohtua, no siis masu selitti jossain toisaalla tosi hyvin ton toisen (en muista kumpi oli :D):
''Gyro antaa servolle yhtenään tietoa kääntyä sinne ja tänne, jos on vähänkin hitaampi servo kun s9257 niin servo ei pysy mukana ja menee ''tukkoon'', joten kannattaa vähän laittaa sitä trimmeriä isommalle'' (en muista kumpi oli).
Luulen että tuo suodattaa osan gyron käskyistä pois. Onko näin, jos ei niin mitä sitten tekee?
-
Se riippuu siitä että mikä servo sulla on?? Jos on s9257 nii oliko nii että delay nollaan, vai limit?
Itse säädin ihan samaa toissapäivänä ja ehti jo unohtua, no siis masu selitti jossain toisaalla tosi hyvin ton toisen (en muista kumpi oli :D):
delay aina lähtökohtaisesti nollaksi nopeiden servojen kanssa ja vähän hitaampienkin. Sitten jos tulee ikävää ponnahdusefektiä perään niin sen saa korjattua pois lisäämällä delaytä.
Luulen että tuo suodattaa osan gyron käskyistä pois. Onko näin, jos ei niin mitä sitten tekee?
säätää gyron sisäisen säätösilmukan arvoja niin että säätösilmukka ei lähde värähtelemään hitaan servon kanssa..
- Ilkka
-
Se riippuu siitä että mikä servo sulla on?? Jos on s9257 nii oliko nii että delay nollaan, vai limit?
Itse säädin ihan samaa toissapäivänä ja ehti jo unohtua, no siis masu selitti jossain toisaalla tosi hyvin ton toisen (en muista kumpi oli :D):
delay aina lähtökohtaisesti nollaksi nopeiden servojen kanssa ja vähän hitaampienkin. Sitten jos tulee ikävää ponnahdusefektiä perään niin sen saa korjattua pois lisäämällä delaytä.
Luulen että tuo suodattaa osan gyron käskyistä pois. Onko näin, jos ei niin mitä sitten tekee?
säätää gyron sisäisen säätösilmukan arvoja niin että säätösilmukka ei lähde värähtelemään hitaan servon kanssa..
- Ilkka
Ponnahdusefekti?
Itselläni kun antaa kaasua nopeasti lisää niin perä karkaaa vähän alta.. :/
No GY401+HS65, eli jos kokeilee laittaa nolliin ja sitte lisäillä.
Ja trimmeriä tulee tieten käyttää tämän servon kanssa koska se on hitaamman puoleinen?
-
Mitä trimmeriä? Gyrojen kanssa ei saa käyttää mitään trimmejä eikä miksauksia eikä muitakaan.
-op-
-
Mitä trimmeriä? Gyrojen kanssa ei saa käyttää mitään trimmejä eikä miksauksia eikä muitakaan.
-op-
Trimmeri on eri asia kun trimmi. On potentiometri eli potikka, siitä moni puhuu, se on semmonen mitä voi säätää käsin ja meisselin. Nuo potikat mitkä ovat gyrossa ovat semmosia mitä voi säätää vain meisselillä ja on tosi pieniä, niitä ei kutsuta potikaks vaan trimmeriks. ;)
-
Mitä trimmeriä? Gyrojen kanssa ei saa käyttää mitään trimmejä eikä miksauksia eikä muitakaan.
-op-
Trimmeri on eri asia kun trimmi. On potentiometri eli potikka, siitä moni puhuu, se on semmonen mitä voi säätää käsin ja meisselin. Nuo potikat mitkä ovat gyrossa ovat semmosia mitä voi säätää vain meisselillä ja on tosi pieniä, niitä ei kutsuta potikaks vaan trimmeriks. ;)
Niin, tarkka nimitys taitaa olla "trimmeripotentiometri" näille pienille "potikoille".
Mutta siis sen olen ymmärtänyt ettei radiosta saa säätää perää eikä oikein muutakaan nuilla "trimmeillä".
Mutta gyrossa olevilla saa säätää, siis nyt on servo HS65.
Näillä voi tarkkaan ottaen vaikuttaa mihin? Perän vispaukseen? tms?
DELAY= Viivettä gyron korjaukseen, auttaa esim vispaukseen.. "sama" ku gain?
LIMIT= servon liike-aluetta säätävä?
Näin ymmärsin nämä ku vilkasin manuaalia ja guuggelia.
-Sami
-
Joo limitillä säädettiin liike alue, niinhän se oli. Niin sikälihän dealy on sama kun gain, mutta ei oikeestaan. Liian pienellä gaini perä ei pidä, mutta liian pienellä delaylla perä pitää?
-
Varaosta tuli, nyt ajattelin säätää kunnolla tuon katiskan.
Eli, kun keskitän servojen armit niin pitääkö servot keskittää siten että radio ei ole päällä ha laittaa kopteriin virrat, ja servot keskittävät itsensä... tai anakin hurahtavat tiettyyn kohtaan.
Apuja :))
Ulkona olisi todella hieno ilma ::)
-
Laitat kopteriin virrat päälle ja kaasutikun keskelle(moottorin johdot otat irti) ja säädät kaikki servovarret subtrimmillä suoraan. Sitten säädät servoista swashiin menevillä linkeillä swashin suoraan. Nyt sinulla on ihannetapauksessa keskitikulla kaikki nupin armit vaakasuorassa ja lapojen kulmana 0 astetta. Mutta jos ei ole niin sitten linkkitalkoot jatkuvat...
Tärkeää on että nupin linkkiparit ovat mahdollisimman samanmittaiset jolloin nuppi toimii symmetrisesti. Itse pyrin 0,1mm tarkkuuteen linkkien säädössä.
Kannattaa myös tutkia ja pohtia nupin toimintaa. Kun siitä alkaa saada vähän tolkkua niin säätö muuttuu paljon helpommaksi kun tietää mitä tekee.
-
Tuohon Sepon kirjotukseen vielä tarkennuksena, että ensin katsot, että radiossa on kaikki trimmit 0:ssa. Subtrimmit ja normitrimmit. Sitten koetat pyöritellä ne servoarmit niin hyvin 90 asteeseen kuin mahdollista. Sen jälkeen sitten subtrimmillä just kohdilleen.
-
kiitoksia tästä :)
-
Eikö oo niin että koska servot ei saa signaalia lähettimeltä, ei servot keskity (ainakaan oikein).
-
Olen tehnyt nyt näin.
Kaasu keskelle, armit keskelle.. trimmillä oikein kohdalleen.
Mutta sitten kun pitää liike suunta vaihtaa reversestä, niin armi ei olekkaan enään keskellä :S
Laitanko ensin liike suunnat oikein, sitte armin keskelle?
Edit:
AAAaa, nyt se swash mixistä korjaantui tuo ongelma :)
-
Hi,
I wrote a short summary of the setup "process".
It's here, unfortunately English:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1730.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1730.0)
Where it says "horizontal", you should have a 90 degree angle between servo horn and pushrod, that's actually what matters most.
edit one correction: I have sold my pitch gauge in the meantime ;D
-
Hi,
I wrote a short summary of the setup "process".
It's here, unfortunately English:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1730.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1730.0)
Where it says "horizontal", you should have a 90 degree angle between servo horn and pushrod, that's actually what matters most.
edit one correction: I have sold my pitch gauge in the meantime ;D
Thanks ;)
Well, english is not my worst skill so I could understand something :D
How many errors is in this phrase... well who cares :-X
-
Ensin reverset, sitten subtrim, sitten swashin linkit, sitten ccpm liikesuunnat, sitten nupin linkit. Just couldn't be any easier.
-op-
-
Ensin reverset, sitten subtrim, sitten swashin linkit, sitten ccpm liikesuunnat, sitten nupin linkit. Just couldn't be any easier.
-op-
Easy to say, when someone has born with the heli in his hand ::)
edit:
Sain muuten toimiin sen hienosti nyt.
Huomenna kokeileen josko se leijailis yms myms, perä pitäs säähä toimiin oikein... huomenna lisää tutkintaa ->
Hyvää yötä ::)
-
teenkö väärin jos säädän tuon swashin liike alueita stravel adjustilla? :)
-
Teet, ellet nimenomaan swash leveler työkalulla säädä endpointeja kuntoon. CCPM valikosta pitch arvoa muuttamalla voi säätää swashin liikealuetta.
-op-
-
Teet, ellet nimenomaan swash leveler työkalulla säädä endpointeja kuntoon. CCPM valikosta pitch arvoa muuttamalla voi säätää swashin liikealuetta.
-op-
Siis yritän saada tuota sillä tavalla ettei bindaa.. siis sirise tappien ääriasennossa... nyt muuten ei sirise servot, muutakuin jos on kaasu täysillä ja toinen vipu oikeassa yläkulmassa... myös perän kanssa oli ongelmia kun koitin lennättää
- Sain swasshin nyt toimimaan oikein ilman bindauksia :p perää pitäisi kai mennä ulos säätämään normi tilassa?
ja liikutella servoa putkella tai linkki tankoa?
-
Juu, muuta linkkitankoa, saat tarkemmin kohdalleen. Muista sitten säätöjen jälkeen kattoa että peräservo ei bindaa ääriasennoissa.
-op-
-
Muuten tuosta bindauksesta: En tiiä että pistitkö niin isot alueet että swash ottaa kiinni, eli kirjaimellisesti bindaa, mutta oikeestihan liikealueet ei sais olla niin isot, tai voi olla kiinni servoista ja mallista. Mutta mulla maxwellin servoilla minititanissa käy näin (tämä sitten kannattaa ottaa aina huomioon!!!):
Kato ihan kaasun molemmissa päissä että molemmat servot liikkuu ihan päähän asti, eikä niin että kun kallistus on täysillä niin vaan toinen servo liikkuu, sivuttais kallistuksessa, (jos osaat niin sovella eteen/taakse kallistuksessa ;)) koska jos vain toinen liikkuu niin 120asteen swash ei enää toimi oikein. Tämä siksi että se on suunniteltu että molemmilta puolilta servot liikkuu, kato swashia niin huomaat että ne servot ei oo 180 asteen kulmassa toisiinsa vaan 240asteen, tämän takia jos vain toinen liikkuu niin sillon levy ei kallistu sivulle vaan mallista riippuen joko sivulle-eteen tai sivulle-taakse. Voi olla että ei oo noin mutta musta se todellaki on noin ainaki minititanissa ja todella vaikuttava tekijä.
-
Siis swashihan toimii nyt ihan oikein, perä vaan temppuilee... pitää odottaa että tulee akseli perseeseen kun oli sekin näköjään taittunut (tippui seinätelineestä)... :)
-
Hehehe... Mulla on kai vääntyny se hiili peräevä, kun kokoajan on vino kun nojaa seinään.
-
Kato ihan kaasun molemmissa päissä että molemmat servot liikkuu ihan päähän asti, eikä niin että kun kallistus on täysillä niin vaan toinen servo liikkuu, sivuttais kallistuksessa
todella vaikuttava tekijä.
Johtuu mm. liian isoista liikealueista ja subtrimmin runsaasta käytöstä säätövaiheessa. Kuitenkin, koska tuota ilmenee vain äärilaidoissa niin 99%:lle harrastajista tuo ei ole ongelma. Muutenkaan ei pitäisi käyttää yhtä aikaa täyttä pitchiä ja kallistusta. Tuota voi ehkäistä ainakin sijoittamalla linkkipallon servoarmilla kauemmas keskustasta jolloin voi vähentää servon liikealuetta.
-op-
-
Mitenhän tuolle katiskalle käy jos nakkaa 14t pinionin?
Laskeskelin vanhaa ja se oli 12T laskujeni mukaan... kuinka rääkkiin tuo motti joutuu, eli voiko tuolla edes lentää sen jälkeen?
Koitin varaosa puolelta kahtoa niin tuntui olevan vain 14t pinionia.
Motti ja nopari taitaa olla vakiot.
-
AAAPUVA!
Miten tuon perän mekaaninen säätö, nyt siis yritän saada perää kohdalleen siirtämällä servoa jne... mutta kokoajan bindaa johonkin... vaikka limit on 0 gyrossa :S
Siis...
Kun nyt keskitän servon
1. radio päälle
2. kopteriin virrat
3. perä servo keskittyy?
4. mihin kohtaan nyt tällään tuon takaroottorin mekaniikan tuossa akselilla?
Siis laitanko keskelle ___|___ vai reunaan _|___ vai mihin?
Jos joku voisi vaihe vaiheelta selventää tämän :D
-
Hei,
- set the gyro to rate mode (the red light is off)
- make sure that the servo wheel is NOW centered (90 deg angle to the pushrod)
- Hover the heli.
- If it turns counterclockwise, move the rudder servo towards the nose
- if it turns clockwise, move it towards the tail
- repeat this several times until it doesn't piro by itself anymore (much less than 1 mm "error").
- then set the limit so that it binds in neither direction.
PS: This advice is for people who don't read the fu*ntastic manual.
Those who do find it here and may try their hands on the Futaba-recommended procedure.
http://manuals.hobbico.com/fut/futm0807-manual.pdf (http://manuals.hobbico.com/fut/futm0807-manual.pdf)
-
Noniin,
Säädin perää seuraavasti..
Nostin leijuntaan ja sitä mukaa siirsin servoa että perä pysyi suht paikoillaan..
Mutta... limit oli alunperinkin ihan minimissä ja silti bindaa toiseen suuntaan :S
Pitääkö säätää radiosta jotain liike aluetta vai miten tuosta selviää?
Ja perää vispaa aika ikävästi kokoajan.. välillä voi olla että rauhoittuu.. mutta aloittaa kyllä heti uudestaan...
:(
edit:
Ja huomasin että kierrokset laski ja nousi itseksee hämärästi... ajattelin että olisiko akkusta jo virta lopussa mutta kyllä tuossa ihan hyvin vielä oli jännitettä kun laitoin laturiin >:(
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203)
Olisiko toimiva peräservoksi tuon GY401 kans tuommonen? vai onko tuo ihan susi?
-
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203 (http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=37206&grpid=3203)
Olisiko toimiva peräservoksi tuon GY401 kans tuommonen? vai onko tuo ihan susi?
Tuohan on se thö servo tolle gyrolle tuossa kokoluokassa.
-
Eiku niinpäs onki ^^
Mitähän mie sekoilin :)
-
tilasin tuon servon.. varmaan tulee huomenna.
Olisikon nuo perän vippasu ongelmat voineet johtua siitä kun tuosta vanhasta servosta puuttui yksi hammas? ::)
Aloin ihmettelemään servoa lähemmin kun jossain kohdassa aina kuului rusahdut.. tilasin vara rattaita niin on 1 ehjä servo ja vara rattaita nuppiin :)
-
En jaksanu linkkiä kattoa, onko s9257???
Joo tosiaan ainakin se rusahdus kuuluu jos puuttuu yks hammas, sama pätee päärattaassa, kauhee rahina.
-
En jaksanu linkkiä kattoa, onko s9257???
Joo tosiaan ainakin se rusahdus kuuluu jos puuttuu yks hammas, sama pätee päärattaassa, kauhee rahina.
Kyllä on.
Joo tuon päärattaas huomasin ensimmäisen torpin yhteydessä ^^
-
Tänään tuli servo kotiin,
sekoilin ja maksoin sen uudestaan vaikka olin jo visaa vingauttanut :D
Paljon isompi tuo kun 9257 kun tuo hitec :o
-
APUVA!
No nyt on servo paikoillaan..
1. No leijuntaan nostin ja säädin että perää pysyy suht paikoillaan, miksi en saa tuota gyroa siihen tilaan että valo ei pala ollenkaan, säädin sen semmoisessa tilassa että valo vilkkui? :(
2. No eni veis, perä vispaa mahdotonta vauhtia pinellä alueella, missä vika?
3. Miksei noiden % muunteleminen vaikuta mienkään radiosta, vaikka laittaa alle 50% niin sama tilanne kuin yli
4. Voiko vikaa olla perän mekaniikassa tms? liian jäykkää? ???
Perhanaaaaa. apua :D
-
APUVA!
No nyt on servo paikoillaan..
1. No leijuntaan nostin ja säädin että perää pysyy suht paikoillaan, miksi en saa tuota gyroa siihen tilaan että valo ei pala ollenkaan, säädin sen semmoisessa tilassa että valo vilkkui? :(
2. No eni veis, perä vispaa mahdotonta vauhtia pinellä alueella, missä vika?
3. Miksei noiden % muunteleminen vaikuta mienkään radiosta, vaikka laittaa alle 50% niin sama tilanne kuin yli
4. Voiko vikaa olla perän mekaniikassa tms? liian jäykkää? ???
Perhanaaaaa. apua :D
Kun laitat sähköt kopuun, niin gyron tulisi käynnistyä HH modessa -> siinä alkaa palamaan se ledi yhtenäisesti. Jos nyt kääntelet perää ohjaavaa tikkua se ledi vilkkuu merkiksi, että perälle tulee inputtia. Sitten sun pitäs vaihtaa gyro rate modeen. Eli johonkin katkaisijaan olet ohjelmoinu kaks eri asetusta gyrolle, toinen HH, toinen rate mode. Nyt ledi sammuu. Sitten ilmaan varovasti ilmaan ja säätelemään. Omassa kopterissa tosin en tehny noin vaan laitoin kulmat suurinpiirtein ja hyvin toimii :).
Jos ledi jää gyrossa vilkkumaan jatkuvasti sähköjen päälle laittamisen jälkeen, olet käynnistäny sen rate modessa. Se tulis _aina_ käynnistää HH modessa.
Jos se perän mekaniikka ei selvästi pistä vastaan kun kädellä heilutat sitä edestakas, niin ei se servolle liian jäykkä ole.
Ja se nopea eestaas vispaus johtuu liian suuresta gainista gyrolla eli se korjaa omia korjausliikkeitään. Laita vielä mitä arvoja kokeilit.
Edit: DX7:ssa käsittääkseni arvot 0-49 on rate modessa ja 51-100 on HH modessa. 50 on jotain siltä väliltä ja sitä ei tulis käyttää ;D. No, kuitenkin, melko turvallista on mielestäni kokeilla rate modessa 25 ja HH:ssa 75.
-
Okei, ei tuo kyllä mahdottoman tönkkö ole.
Mutta sitten kun aikaisemmin säätelin tuota niin ei jäänyt liike aluetta paljon yhtään.. siis oli hirveän lähellä tuota hihna puolta tuo "sylinteri" limit minimissä ja mahdoton bindaus, ja toiseen suuntaan ei paljon liikealuetta(lapa puolelle)
-
Ihmetyttää vain kun tuo gyro rankasee tuota servoa vaikka kone on paikoillaan :D
kokeilemani arvot olivat 65,60,55
-
Nyt se pysyy normi modessa suht suorassa perä, alkoi perhana satamaan just niin piti tulla sisälle.
Mutta tuo liike alue tuonne perään jää niin OLEMATTOMAN pieneksi, ja pindausta en saa pois millään :'(
-
Maybe in the end you'll have to move the rudder servo towards the tail, and forget about centering in rate mode (as I proposed in post # 43).
Just try to set it roughly centered, so that you get equal travel in both directions.
The 401 manual is a bit vague. But tells us to use rudder trim for stable hovering in rate mode, unlike almost any other modern gyro on the market (just forget about rate mode, and leave the trim centered).
-
Hmm... tuosta liikkeestä. Pystyäksesi käyttämään suurempaa limit arvoa, täytyy linkkipallon kiinnityskohtaa servoarmilla siirtää lähemmäs keskustaa. Tosin kuvan perusteella se ei nytkään ole kauhean kaukana, mutta jos yrität pyöritellä sitä niin, että saat 90 asteen kulmaan reiän, joka on mahdollisimman lähellä keskustaa. Servo joutuu nyt kääntymään enemmän, että se menisi peräsliderin päästä päähän. Tämä tietty samalla hidastaa sen toimintaa, mutta jos sulla nyt on limit lähellä nollaa ja bindaa silti, niin yrittäisin tuota.
-
Pitää perehtyä hieman lisää illalla töistä kun tulee, huudan tällä taas apua,
Mutta tuo limit vaikuttaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon eli tuon "sylinterin" pitäisi olla keskellä että saisi mollemmille puollille saman liike-alueen ilman bindausta, MUTTA nyt tullaan siihen.. että eihän tuo periaatteessa tarvitse yhtä suurta liike-aluetta molempiin suuntiin kun pääroottorin pyörintä suuntaan vähemmän (0 kulmilla jo kääntyy roottorin pyörimis suuntaan).
Miksi tämä on niin vaikeaa :D
siis pitäisikö käytää jotain toista säätö tapaa, eikä tuota että etsitään servoa liikuttamalla oikea kohta?
servoa liikuttamalla tullaan aina tähän loppu tulokseen.
Helpoin ratkaisu oloisi jos näistä asetelmista saisi säädettyä lisää liike-aluetta lapoihin päin ja otettua pois hinan puolelta :/
Olihan se nyt mahdollisimman sekava ???
Nyt töihin, takaisin 22.30 ->
-
Limit saa olla nollassa liike kyllä riittää sittenkin. Linkkipallo laita servovivulla niin lähelle keskustaa kuin mahdollista.
Laitoit kuvan missä lähettimen tikku on puolessa välissä, jos tarkoitat että on liian pieni sen takia, niin muista että näin ei ole, vaikka liikutat tikkua radiosta vain hieman, servo kampeaa hitaasti laitaan sitä hitaammin, mitä pienempi tikun liike on.
Jos limit on nollassa, linkkipallo lähellä keskustaa, mutta servo silti bindaa laidassa, säädä linkkiä niin että ei bindaa enää. Asetuskulma muuttuu hieman mutta sillä ei ole paljon väliä.
-op-
-
Limit saa olla nollassa liike kyllä riittää sittenkin. Linkkipallo laita servovivulla niin lähelle keskustaa kuin mahdollista.
Laitoit kuvan missä lähettimen tikku on puolessa välissä, jos tarkoitat että on liian pieni sen takia, niin muista että näin ei ole, vaikka liikutat tikkua radiosta vain hieman, servo kampeaa hitaasti laitaan sitä hitaammin, mitä pienempi tikun liike on.
Jos limit on nollassa, linkkipallo lähellä keskustaa, mutta servo silti bindaa laidassa, säädä linkkiä niin että ei bindaa enää. Asetuskulma muuttuu hieman mutta sillä ei ole paljon väliä.
-op-
Miten tuossa kiekossa saa enään lähemmäs, ei ole paljon valinnan varaa... kaikki reijät aika lailla keskustan tuntumassa :S
Tuo tikku kuva oli sitä että ei tarvitse kun nuin vähän liikuttaa sitä niin alkaa bindaamaan.
Jos säädän linkkiä niin sittenhän lapakulmat muuttuu ja perä ei pysy enään paikoillaan vaan alkaa vaeltaa johonkin suuntaan?
edit:
Kannattaako paneutua tuohon vispaamiseen vasta sen jälkeen kun saa tuon bindaamisen pois?
Voisko apu landarit aiheuttaa vispaamisa?
Entä teippi jolla kiinnitin gyron, rautakaupasta jotain kaksipuoleista teippiä... tuntui ainakin ihan hyvältä.
???
edit2:
Ja kun aikaisemmin oli sitä ongelma että kun rykäisee kaasua niin perä lähtee alta, se on parantunut nyt huomattavasti tuon nopeamman servon myötä... tosin ei kokonaan, hieman vielä tekee sitä :)
-
Sotkeennutaan nyt tähänkin ;D
Perän säätämisestä katselin videota juutuupista. Lyhykäisyydessään näin:
1. Säädä servo keskelle, eli lähettimestä kaikki mahdollinen pois päältä perän ohjauksesta. (trimmit keskelle jne.) Headin Hold pois päältä.
2. Perän slide silmämääräsesti liikkeensä keskikohdalle.
3. Servopyörä kiinni siten että se kulma olisi liki 90 astetta. Molempiin suuntiin yhtäpaljon liikettä.
4. Gyron limitillä tarkistat että ei bindaa, jos bindaa niin sitten säädät linkkipallojen etäisyyttä joko servopyörässä tai perän pääsä.
5. Sitten varovasti leijuttamalla ilman heading holdia tutkit paljonko pitää säätää ja mihin suuntaan. Aluksi tietysti ei kannata ottaa edes irti maasta jos tuntuu että lähtee pyöriin liikaa.
6. Säädät servon sijaintia peräputkessa --> testaat --> säädät --> testaat --> hifistelet.
7. Kun on sopivan pienellä korjauksella paikallaan ilman HH:ta niin sitten tutkit perän sliden asentoa verrattuna siihen silmämääräseen keskikohtaan.
8. Jos bindaa niin sitten sitten säädät servon sijaintia ja käännät servopyörää koittaen saada perän kulman pysymään muuttumattomana ja aloitat kohdasta 4. uudestaan.
Huomaa että voit joutua säätämään perän ohjauksen työntötangon pituutta myös.
9. Sitten kun saat perän pysymään suunnilleen suunnassa ilman HH:ta ja servo ei bindaa niin olet valmis. Se miten paljon sallit tätä "suunnilleen" suunnassaan pysymistä niin se on ihan NykäsemMatin sanoin "ap joors"! :)
Selvittikö yhtään? toivottavasti.
Sinun kannattaisi nostaa kaasukurvia alkupäästä (ei nolla kohdasta, vaan siittä seuraavasta), lisää kierroksia niin perään tulee lisää pitoa. Paljonko sulla on kaasua 1/4 tikun kohdalla? kohdalla missä tulisi olla vielä negatiivista lapakulmaa.
-
tuo selvensi paljon, huomenna aamu menee kikkaillessa :D tuo juttu minua ihmettyttää että miten voin saada sen niin ettei bindaa ku laittamissani kuvissa näkyy kuinka lähelle hihna puolta se menee ja liike alue on molemmille puolille sama. Kai tämäkin on niitä asioita joita ei ymmärrä ennenkuin on kokeillut :p nakkaatko tube videon niin katson senkin :) jos ei ala onnistumaan niin pitänee tehdä lomareissu etelä-suomeen, kai siel kaljat tarjotaan? ;D miksei sinne voisi joskus tulla käymään vaikka saisikin toimiin.. Torppaileen. Olipas tuskaa naputtaa puhelimella :D
-
Perus periaate on sama kaikilla radioilla servoilla ja gyroilla. Jos haluat käyttää radiosta oikein gyro toimintoja niin siittä vaan, ei tarvi noudataa tuon ensimmäisen osan ihan sitä kaiken ensimmäisintä juttua. Itse ainakin ajattelin testailla sitä DX7:n gyro valikkoa seuraavalla lennätyskerralla.
Mekaaninen säätö ensin sinneppäin, sitte gyrolle vähä sinneppäin säädöt sit hienosäätö mekaanisesti, ja lopuks limitit gyrolla kohdalleen.
Limiittejä säätäessä kantsii muistaa että pistää radiosta 150% molempiin suuntiin että se servo saa kääntyä vähintään riittävästi. Sitten kun perä on säädössään niin sillä limit arvolla säädetään sitä että miten nopeasti kopteri pyörii perän avulla, eli pironopeutta. Se että tikku ei käänny laidastalaitaan samalla servoa liikuttaen on ihan normi juttu.
Tuossa kolme videoo mistä sain itse riittävät tiedot säätämiseen. Niin ja Markus tietty jeesas kans, mut samalla tavalla sekin teki :)
http://www.youtube.com/watch?v=k8dOi7QHyjs (http://www.youtube.com/watch?v=k8dOi7QHyjs)
http://www.youtube.com/watch?v=ImHJ5zpipAw (http://www.youtube.com/watch?v=ImHJ5zpipAw)
http://www.youtube.com/watch?v=9105l0ibsKI (http://www.youtube.com/watch?v=9105l0ibsKI)
-
travel adjusti tuo 150? :)
-
No nyt alottelin, säädin nyt servossa tuon linkin niin lähelle keskustaa kuin mahdollista, sitten tuon keskelle tuota slideriä? ja ettei bindaa kummallekkaan puolelle.
MUTTA
nyt jos rupean säätämään niin osaan kuvitella kuinka siirtelen taas servoa ja pääsyn samaan paikkaan kuin viimes, ja sitten limit minimiin ja hirveä bindaus hihna puolelle :(
tämä siis ennustus...
edit:
kaasu käyrät on dx7 stockit, eli vissiin 0-25-50-75-100? lapakulma käyrä on sama?
Ja sitä en ymmärrä miten voin saada lapakulmat pysymään samana ja säätelemään muuta... periaatteesa perän mekaniikkaan ei saa koskea?
Pitääkö tässä alkaa pelaamaan tuolla servon liike alueella? periaatteessa "jäädyttää" paikoilleen tuo slideri?
Ei mee pieneen kalloon tämä nyt, nuo videotkaan ei suostunut lähtee pyörii... nyt nukkumaan.. huomenna jatkuu. :(
-
Itse lähtisin kaasukurvilla 0-70-80-90-100 normaali moodissa. Pitch kurvina joku 25-INH-50-INH-60. Sitten nostelet sitä viimmestä alussa 60, niin nostat sen vaikka 75 ja sitten 85. Varovasti kokeillen välissä. tietysti.
Se miksi pitch kurvi kantsis pitää keskeltä 50 läpi kaikkien tilojen on se että voit vaihtaa sitä idle tilaa lennossa ilman että lavat tekee mitään pahoja ylläreitä. Tuo 450 reksä on 3d kykenevä värkki ja lapojen kulmat maksimeissaan ja minimeissään voisi olla jotain +-10 astetta toisin sanoen symmetrinen. Siispä itse tekisin niin että pitchikurvi on aina keskeltä eteenpäin 50-INH-100, ja se alkupää normimoodissa silleen että lavoissa on -4 astetta ja muuten sama --> INH-->50 jne. räplää raadioo, ota moottirsta johdot irti, niin voit renkata eri moodeissa läpi ja kattoo niitä DX7:n piirtämiä käppyröitä.
Itse huomasin tämän siten että kun on silleen että leijuu hyvin tikku keskellä, niin sitten idle moodi 1 päällä kaasu kurvi 95-INH-85-INH-95, ja pitchi jotain muuta kun normaali moodissa, tyylii 0-INH-50-INH-100. niin se muutos mikä osu siihen pichin kohdalle, niin sepä sitten hyppyytti kopteria. Varsinkin jos meinas juuri maahan laskun jälkeen vaihtaa normi moodin päälle, niin saatto pompata 2 - 3metriä ylösäpäin... ja vasta huonosti lentävänä se ei ollu kivaa. Voin selittää tätäkin paremmin jos ei vielä hahmotu.
-
Tuossa katselin nuita videoita...
Harmi ku tuosa on tuo logitec, miten tuo nyt toimii 401:llä?
Pitääkö 401 määrätä nuo endpointit tuolla limitillä?
Mutta limittihän säätää saman verran kokoajan kumpaankin suuntaanl, tuosa logitecis oli et erikseen määrätää mahdollinen liike-alue molemmille puolille. ???
-
Pitääkö 401 määrätä nuo endpointit tuolla limitillä?
Kyllä, siihen ei ole muuta keinoa. Radion end pointit tai travel adj ei vaikuta tuohon liikealueeseen vaan pironopeuteen.
Lyhyesti vielä: laita mekaanisesti niin, että perällä on valmiiksi oikean suuntaista kulmaa. Säädä sitten mekaanisesti (servopyörällä) ja gyron limitillä niin ettei bindaa. Jos toiseen laitaan jää liikevaraa ja toinen menee ihan kiinni, ei sille voi mitään.
-
Tuota jos sellainen mielikuva auttaa asian lisähahmottamiseen, että:
Perän pitää kokoajan "puhaltaa" jompaan kumpaan suuntaan jotta perä pysyy paikallaan, eikö? Niin sehän tarkoittaa että tavallaan se keskikohta on +4 astetta tai -4 astetta. eikä suinkaan se kun lavat ovat tismalleen 0 astetta.
Tämä taasen ajaa siihen että jotta liike on molempiin suuntiin sama niin liike alueeksi tulee esim. +10 / -6 astetta jolloin keskikohta olisi +2 astetta.
-
Eli nyt kävin ulkona säätämässä tuota, servo on liikuteltu taas siihen kohtaa missä ei vedätä mihinkään suuntaan, ehkä pikkuriikkisen vasemmalle... mutta eihän se haitannut.
Nyt sitten säätämään ettei bindaa.
Eli
Limitillä, jos ei riitä niin pitää siirrellä servo pyörää/linkkiä?
Nyt kokeileen ->
-
Ei hemmetti, samassa tilanteessa kuin eilen...
Enkä näy mitään järkeen käypää ratkaisua tuohon linkin siirtelyyn kun servo pyörä liikuu aina saman verran.. ei ole mitään väliä että missä kohtaa tuo linkki on kiinni :S
Turhauttavaaaaaaaaa >:(
edit:
Miten tuossa kävisi jos säätäisi tuon perän niin ettei se juuri ja juuri pindaa... vaikka sitten vaellusta tulee enemmän, poistaako tuo HH mode sen vaelluksen mutta estää kuitenki tuo säätö sitä bindaamasta? :S
Kohta myyn pois nämä romut kun vastustaa, tiettyyn pisteeseen on hauskaa mutta kun en löydä mitään tapaa saada tuota bindausta pois.
niin ja nyt kun yritän niin lapakulmat eivät taivu edes 0 kulmaan kun limit minimissään.
Eli ei tule kun toiselle puolelle kulmia... :S Onko perässä jotain vikaa? eihän tämä voi olla mahdollista... :'( :'(
Edit2:
Muuten aika hyvin säädöissä, kun sai tuon perän säädettyä(lukuun ottamatta bindausta) niin pysyi ilmassa ilman tikkuihin koskemista, hetken päästä alkoi nojata viistosti eteen, peräkään ei vippaissut kun laitoin hh moden.
-
Pistä peräservon armi siihen 90° ja perälavat joko suoraan tai sitten joku aste ennakkoa. Eli sillei että perälavat on ylös ja alas sojottamassa ja sitten käännät ne pitimissään osoittamaan eteenpäin. Nyt säädät halusi mukaan joko lavat suoraan tai siten että ylempi lapa osoittaa vähän oikealle, maximissaan vaakaevän ulkoreunaan. Säädön teet linkkiä säätämällä tai servoa siirtämällä. Pidä koneessa sähköt päällä säädön ajan ja gyro normimoodissa jolloin se keskittää servon aina liikkeen jälkeen. Ota moottorin piuhat varmuudeksi irti säädön ajaksi. Ja muista lopuksi että GY401 täytyy aina käynnistää HH-moodissa ja sen täytyy antaa raihassa initialisoida itsensä.
Nyt se on luultavasti mekaanisesti riittävän oikein jotta perä pysyy paikallaan HH-tilassa.
Seuraavaksi säädät gyrosta limiitin. Eli radiolla käännät perää ja gyron limit-ruuvista säädät miten paljon perälavat kääntyy. Luultavasti ottaa ensin kiinni hihnan puolelta, joten säädät sen puolen sillei että ei pindaa ja varmistat toisen suunnan.
Jos et näin saa siihen perään riittävää liikealuetta kumpaankin suuntaan niin olet kasannut perän mekaanisesti väärin.
Unohda myös kaikki hifistelyt siitä perän säädöstä normimoodissa koska et sitä normimoodia kuitenkaan vielä hetkeen tarvitse. Sitten kun tarvitset niin on säätökin tullut jo tutuksi joten se on helpompi tehdä.
-
miten tuon voi kasata väärin? :D
Juuri nuin sen olen tehnyt, ja sama tilanne kuin kuvissa jotka laitoin... Näkeekö niistä että jokin olisi väärin? Perhana, mikäs nyt avuksi... Pitää laittaa mietintämyssy päähän kun huomenna pääsee töistä, eihän tätä taistelua voi hävitä! >:(
edit:
Voisiko tuohon vaikuttaa nuo lavat, jotka on kiinni?
Kiinasta tilatut että olisiko jotenkin erinlaiset kuin align etc?
Että olisi vähemmän kulmaa tms?
-
Ei lavoilla ole mitään väliä. Nyt alkaa olla jo täällä aika paljon jauhantaa perän säädöstä, ei se ole edes iso homma ;D Kattelin vähän koko säiettä läpi ja tässä mitä mielestäni sun pitää tehdä.
Arvelen että oot kokoajan keskittynyt pitämään asetuskulman samana.
1) Ensi kerralla laitat sen gyron limitin nollaan (käännät potikan täysin vastapäivään) ja linkkipallohan sulla onkin jo mahd. lähellä servon keskustaa. Tässä vaiheessa linkki on 90 asteen kulmassa servopyörään nähden.
2) Sitten käännät servoa laitoihin ja katsot kummassa päässä bindaa.
3) Sitten säädät servon paikkaa tai linkin pituutta muuttamalla niin että ei bindaa enää siinä reunassa jossa alunperin bindasi. Sitten keskität perän ja katsot osoittaako kopteriin päin käännetyistä lavoista ylempi enemmän ulospäin putkesta kuin toinen.
Jos näin, anna olla ja nauti lentämisestä. Asetuskulmaa ei kannata ottaa liian vakavasti! Jos ylempi lapa osoittaa peräputkeen, olet kasannut jotain täysin väärin ja joudut aloittamaan alusta (mahdollisuus tähän skenaarioon noin 0.00001%).
-op-
-
Minulla on tällainen harvinainen taito saada kaikki mahdollisimman vaikeaksi :D
Nytkö siis en siirtele sitä servoa siinä putkella ja etsi sitä kohtaa jossa pysyy rate modessa suht paikoillaan?
(hoitaako tuo HH-mode sen perän keikuttamisen vaikka rate modessa ei olisikaan menetetty hermoja servon rukkaamisella?)
Vaan tällään servon vain niin limit minimissä että ei bindaa siellä missä nyt bindaa ja pirotan taivalla kun p*rkele :o :D
edit:
Niin tosiaan, minun tuurillani olen tuossa 0.0000000000001% skenaariossa, pitääpä tarkistaa kun tästä kotiin pääsee... vielä 2 tuntia.
Huomenna aamuun, kerkeää melkein nukahtaa... oho... meni ot ^^
-
Nytkö siis en siirtele sitä servoa siinä putkella ja etsi sitä kohtaa jossa pysyy rate modessa suht paikoillaan?
Niin. Jos limit on nollassa, linkki servon keskustan lähellä ja normitilassa tehdyn leijutussäädön jälkeen edelleen bindaa jommassa kummassa laidassa niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin säätää linkkiä niin että asetuskulma muuttuu.
Alignin perässä on aika lyhyt akseli joten sekin vaikuttaa tuohon bindaukseen. Itellä HDX perä ja ei tartte olla limit täysin nollassa.
-op-
-
Tässä miten minä olen asian ton oman piksyn kanssa tehny...
Tarkistan että servo on sellasella kohdalle ettei bindaa. Sit HH päälle ja rok rok! kyllä se perä siellä perässä tulee ;D
-
Tässä miten minä olen asian ton oman piksyn kanssa tehny...
Tarkistan että servo on sellasella kohdalle ettei bindaa. Sit HH päälle ja rok rok! kyllä se perä siellä perässä tulee ;D
Totta. Asetuskulman tarkkuus alkaa näkyä vasta sitten kun viskoo konetta taivaalla vähän kovempaa ja eri asennoissa.
-op-
-
perhana, miksei tätä heti näin kerrottu :D tastellut tuon paskan kanssa lähes turhaan >:(
-
Ei et ole tuhraan taistellut. Olet harrastanut helikopteri harrastustasi ja opetellut perän säätämistä :)
-
Ei et ole tuhraan taistellut. Olet harrastanut helikopteri harrastustasi ja opetellut perän säätämistä :)
Heh, siksi heitinkin tuon "lähes turhaan" :D
-
Onkos sillä itse asiassa kovemmassakaan jumpassa väliä, että sattuuko se neutral-asento just siihen missä perä pitää normimodessa?
Toki jos se perä pitää vasta sitten kun servo on lähellä jompaakumpaa äärilaitaa niin perä ei varmasti reagoi identtisesti kumpaankin suuntaan.
Itse kyllä ainakin huomannut 450 rexissä että ei tekisi pahaa vaikka peräakseli olisi 5mm pidempi. Jos säätää siten että perä pitää normimodessa
ilman korjauksia niin toiseen suuntaan jää enemmän varaa kun toiseen suuntaan jo bindaa...nimenomaan vielä värään päähän.
Juuri sinne pääroottorin pyörimissuuntaanhan tuo perä joutuu tekemään enemmän työtä. Luonnostaanhan se pyörisi juuri vastakkaiseen suuntaan ja sinne kääntymiseen riittää että perä hieman "hellittää", toki sitten kun ottaa kaikki mahdolliset lentoasennot ja ilmavirran huomioon niin ei se ihan näin yksinkertaista olekaan.
No se on AliKilin vika että perä voisi olla parempi, ei meidän...kumpahan vaan heittelen ajatuksia ilmoille... ???
HH-rules!
Antti
-
Vinkkejä miten saan HS65-HB servosta tuon laakerin irti ja uuteen hammaspyörään kiinni? :S
Tuntuu olevan aika tiukassa...
-
Vispilä, näyttääkö tämä enemmän "oikealta"?
Pyörittelin vähän osia.
-
Vispilä, näyttääkö tämä enemmän "oikealta"?
Pyörittelin vähän osia.
Näyttää.
-
pyöräytin nuita lavanpitimiä 180 astetta, piti se linkikin kääntää.. pitäisikö kokeilla uudestaan servon siirto lapakulma asetusta ;D
-
Korjaan edellistä viestiäni... nyt se menee väärin. Perässä pitäisi olla ns leading edge control eli tuo lavanpidin pitäisi olla niin päin, että tuo ohjaava vipu on lavan kulkusuuntaan etupuolella. Saatko tehtyä tuossa samassa asennossa nin, että irrotat nuo lavanpitimet linkki palloista, pyöräytät molempia 180 astetta ja laitat uudestaan kiinni linkkipalloihin? Sitten pitäisi olla lavat väärin päin, joten irrotat ne ja pyöräytät ympäri.
Edit: ;D Meneeko se sit just niinku se aikasemmin oli?
Edit2: Eihän ne tietty ookaan linkkipallot ku ruuvit ja holkit, mut kuitenkin.
Edit3. Tästä näkyy miten se perä pitää laittaa kasaan
-
Toivottavasti et nyt rynnänny ulos kokeilemaan kopteria, koska tuossa käy vieläpä niin, että kun pyöräytät nuo lavanpitimet 180 astetta ympäri niin tuon peräsliderin vaikutus lapakulmiin kääntyy päinvastaseks ja perän ohjauksen kanava pitäs reversoida...
-
Toivottavasti et nyt rynnänny ulos kokeilemaan kopteria, koska tuossa käy vieläpä niin, että kun pyöräytät nuo lavanpitimet 180 astetta ympäri niin tuon peräsliderin vaikutus lapakulmiin kääntyy päinvastaseks ja perän ohjauksen kanava pitäs reversoida...
Ei voi sateessa ja pimeässä :D
-
Joo, mut kyllä se periaatteessa toimii noinkin päin miten sen käänsit, mutta kanava menee uusiks ja en muista vaikuttiko gyron korjaussuuntaakin. No, kuitenkin, asento näyttää muuten just oikealta eli jos saat käännettyä lavanpitimet ja lavat ja muuten samaan asentoon, niin hyvä on.
-
Joku taituri nyt heittää että millaset kurvit tuohon kannattaa säätää, normin ja idlen välille ettei tee mitää sekoja ku nappaa kytkintä? :)
Muuten se nyt lentää ihan hyvin.
-
Vaikeahkoa heittää mitään tarkkoja kurveja kun ei tiedä millaset kulmat löytyy ja mikä pinjoni on ja mikä moottori jajaja..
Sun pitää itte testailla, tavoite on sellainen että leijuttelutilassa tikun keskialueella kierrokset pysyy suht samana koko ajan, ettei käy niin että kun vähennät kulmia kierrokset tippuu satoja kiekkoja. Esim. 0-50-60-70-100 jolloin kierrokset nousee tavoitteeseen jo 1/5 tikulla. Mitä tasaisemmat kierrokset sen paremmin perä toimii ja kone pysyy vakaana. Idleen kaasukäyräksi 100-90-85-90-100 tai 100-100-100 jos kuvernöörillä ajelet tai muuten vaan haluat paremman tehon ilman kuvernööriä.
Pitchkäyrä niin että tikku alhaalla normitilassa -3 - -5, ja keskellä 0, eli esim. 25-35-50-75-100 jolloin tikun puolesta välistä ylös lapakulmat ovat samat kuin idlessä. Idleen lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100
-op-
-
Pitchkäyrä niin että tikku alhaalla normitilassa -3 - -5, ja keskellä 0, eli esim. 25-35-50-75-100 jolloin tikun puolesta välistä ylös lapakulmat ovat samat kuin idlessä. Idleen lapakulmakäyrä 0-25-50-75-100
Kaasu kurvi on hieman makuasia ja muutenkin riippuvainen monesta muuttujasta. Muutoin ehdottaisin juurikin vastaavia säätöjä normiin ja idleen. Itselläni yritys ja erehdys ja simussa testailu on tuottanu juurikin tämän -4 - keskellä nolla - lineaarisesti 100 lopputuloksen. Että eiköhän siittä olis ihan hyvä lähtee. :)
-
Heitin nuo mitä sanoitte, tuntu oikein hyviltä... meinasi tulla tiiliseinä vastaan ku tosi kova tuulenpuuska pukkasi seinää kohti, sain pelastettua ;)
Pystyy muuten yllättävänki kovassa tuulessa lentään tuota, en ois uskonu... varsinki jos on tasanen/melko tasanen tulli. 2 akkua lensin taas ku sain ladattua :)
-
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????
-
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????
No kato, kun sä et tunnu politiikasta mitään tietävän, niin mä opetan sulle vähän kuvernööreistä, voimaikkain kuvernööri ikänä on tossa kuvassa alla.
Kuvernöörin ostamista taas kutsutaan lahjonnaksi, se on rikos ja siitä voi joutua linnaan. Kiltimmät konnat täällä meillä päin taas joutuu käyrän työsiirtolaan, se on tuossa Aurassa, ihan Turun lähellä. Siiittä se käyrä.
Mä kato tiedän kaiken kuvernööreistä ja vaikka mistä......
-
;D Ehdottomasti yksi viikon parhaista posteista.
-
Muuten miks ihmeessä ostaa kuvernööri jos saman voi hoitaa radion käyrillä...???????????????
Mr Niemen posti oli kyllä laadukkain ja selventävin posti tällä foorumilla pitkään aikaan ( ;D ;D ;D 8) 8) 8)) mutta selvitämpä nyt non Arska kuvernöörin toimintaa, eli kun kone tulee kovaa korkealta alas 0 kulmilla niin moottorilla ei ole mitään vastusta ja kierrokset pääsee nousemaan niin koviksi että perä alkaa väpättämään ja pahimmillaan kone hajoaa ilmassa kun tekee nopean liikkeen. On olemassa governöörejä ja limittereitä, limitterit leikkaa vaan kaasua pois yläpäästä jos pääsee nousemaan liikaa, governöörin toiminnasta en ole aivan varma mutta se toimii enemmän gyron tapaan.
-op-
-
Yksinkertaistaen iso Arska toimii sähkömoottorissa siten että se laskee moottorin kierrosten mukaan muuttuvia vaihepulsseja moottorin johdoista. Ja kun se ei saa tietoa siitä että kaasukäyrä muuttuu (=tikku pakallaan tai suora käyrä), niin se pyrkii pitämään pulssitaajuuden vakiona.
Se toimii siis aivan samoin kun auton vakionopeussäädin. Ylämäessä painaa lisää kaasua ja alamäessä hellittää.
-
Joo Jarilta tulee aina sillon tällön noita elämän viisauksia, oppitunnit jatkuu taas Paattisilla keväällä...
-
>> niin moottorilla ei ole mitään vastusta ja kierrokset pääsee nousemaan niin koviksi
Probably this (below) isn't new for most people, but maybe for some:
The speed of the motor at idle -is- limited, by the kV of the motor.
For example, take the Align 430 XL at 12 Volts:
kV is 3700 RPM/Volt.
At 12 Volts, the motor has a "built-in governor" (caused by the inductance of the coils) that prevents it from going beyond 3700*12=44400 RPM.
Using a fudge factor of 0.9, 12 tooth pinion and 150 teeth mainwheel this gives
3700*12*0.9*12/150=3197 RPM
Which is a very reasonable headspeed for 3D.
Give or take some, but you can fly on a flat 100 % throttle curve. And that's what you'll find in my Idle-up 2 flight mode.
Just don't try this with nitro :o
-
>> niin moottorilla ei ole mitään vastusta ja kierrokset pääsee nousemaan niin koviksi
Probably this (below) isn't new for most people, but maybe for some:
The speed of the motor at idle -is- limited, by the kV of the motor.
For example, take the Align 430 XL at 12 Volts:
kV is 3700 RPM/Volt.
At 12 Volts, the motor has a "built-in governor" (caused by the inductance of the coils) that prevents it from going beyond 3700*12=44400 RPM.
Using a fudge factor of 0.9, 12 tooth pinion and 150 teeth mainwheel this gives
3700*12*0.9*12/150=3197 RPM
Which is a very reasonable headspeed for 3D.
Give or take some, but you can fly on a flat 100 % throttle curve. And that's what you'll find in my Idle-up 2 flight mode.
Just don't try this with nitro :o
Jep, sähköllä ei ongelmaa, tuossa esimerkissä viittasinkin lähinnä polttiksiin, jotka menee helposti ylikierroksille.
-op-
-
Kirjotetaan nyt tänne kun on aloitettu tämä sotkeminen täällä, tuosta dx7:sa.
Tuntuu ettei tuolla "gyro sens" valikossa olevilla % arvoille ole mitään tekemistä minkään kanssa, en ole huomannut mitään vaikutusta vaikka olen pyöritellyt niitä välillä 55-100 :S
Kai siellä pitäisi perällä jotain tapahtua, edes vispaus alkaa isoilla arvoilla.
-
Katso että olet valinnut käynnistys valikossa AUX 2 tai GEAR kanavan arvoksi "Gyro" ja että gyron gain johto on vastarissa vastaavasti AUX2 tai GEAR portissa.
-op-
-
vaikutusta vaikka olen pyöritellyt niitä välillä 55-100 :S
Jos sä oot säätäessä saanu vaihdeltua gyroa rate modelle ja HH:lle, niin oikeaa kanavaa se ohjaa (muistelisin sun näin tehneen). Tosin jos oot sen jälkeen irrotellu piuhoja ja tökkiny takas, niin vois olla et on menny väärään paikkaan.
-
Pitääpä tarkistaa radion asetukset ja johtojen paikat...
Niin tuota arvoako ei voi muuttaa "lennossa" HH tilassa?
-
Pitääpä tarkistaa radion asetukset ja johtojen paikat...
Niin tuota arvoako ei voi muuttaa "lennossa" HH tilassa?
Sen voi laittaa muuttumaan lentotilan mukaan tai sitten laittaa kytkimen taakse kaksi HH tilassa olevaa arvoa. Ei sitä rate modea mihinkään tartte muuta ku säätämiseen ;).
-
Siis tarkoitin että että lennän laskeudun, naputan lisää/vähennän rosentteja sieltä... taas lennän pla pla.. ettei tarvitse käyttää rate modessa välillä :D
Tuntuupa tyhmältä kysymykseltä mutta kysytään silti...
-
Ahaa... voi tehdä noin.
-
Vielä heitto, saako tuossa dx7 muutettua että tikuista liikkuisi herkemmin?
Siis ettei tarvitse niin suuria liikkeitä tehdä tikuilla... rasittavaa tempoa niitä laidasta laitaan :D
Ei viitsi summassa mennä kokeileen kun pian tulee remontti...
-
Vielä heitto, saako tuossa dx7 muutettua että tikuista liikkuisi herkemmin?
Siis ettei tarvitse niin suuria liikkeitä tehdä tikuilla... rasittavaa tempoa niitä laidasta laitaan :D
Ei viitsi summassa mennä kokeileen kun pian tulee remontti...
Jos sä joudut tikkuja vääntämään laidasta laitaan, niin sulla ei ole kaikki potentiaaliset swashin liikkeet käytössä. Kyllä ne niin vikkelä kopteri on, ettei pitäs joutua hiki hatussa tikkuja vääntämään. Onko sulla D/R:iä päällä lentomoodeissa? Ootko miten tarkistellu swashin liikkeitä swash mixin valikon kautta? Tee silleen et otat kaikki D/R:t pois ja säädät sieltä swash mixistä käyttöön niin isot liikkeet ku mahdollista, sitten rajotat niitä tarvittaessa D/R:llä.
Kato tuolta swashin asentoa malliks :). http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=LapakulmatJaSaato
Mulla kääntyy just niin paljon ettei itse swash ala ottamaan pääakseliin kiinni.
-
Pitääpä perehtyä tähänki paremmalla ajalla, kohta töihin :D
-
Noniin,
Lisää ongelmia jne.
Kävin tuossa lennättelen niin perä toimii typerästi, aluksi en huomannut istä kun leijuttelin ja varovasta lentelin, mutta kun rupesin rankaisemaan sitä niin heitti perä irti ja oltiin taas menossa samoihin mäntyhin jossa jo käytiin, pari piroa ja onnea oli kun perä otti takaisin kiinni.. ja vielä asennossa jossa ei ollut suunnat sekaisin.. ja pelastus vaivalla takaisin maahan... tutkin, hihna näytti olevan vähän löysällä, joten kiristin hieman... ei vaikutusta sama jatkuu..
Tosin pito ei irron niin radikaalisti, vispasin perää edes takaisin niin tuli ponnahdus efektiä.. eli perä hyppäsi takaisin mistä lähtikin, tai yli/alle tuon pisteen... Vikaa en ole saanut paikannettua... hihna on vähän kulunut mutta on kyllä vielä kulmia pykälissä ettei ole pyöristynyt.. on tuossa uusikin hihna, voisi kokeilla vaihtaa vai onko poppoolla jotain ehdotuksia?
2. asia
Tuosta swashin liikkeestä, säätelin travel adjustilla alueita isommiksi.. nakkasin kaikkiin max 150%.
elevator( ??? ) servo ottaa kiinni tuohon "Anti rotation bracket" häsmäkkään... Joten pistin takaisin 100% enkä jaksanut sen kummemmin vekslata... tuossa 150% oli muuten hyvin liikealuetta mutta tuo otti vain kiinni... :S
-
Asia 1:
Lisää gainia ja varmista ettei ole gyrossa delay:tä. Olis niin helppo jos saisin ite säädettyy koneen niin ei tartteis konetta näkemättä arvailla syitä ongelmiin. Sähän voisit huomenna ajaa tänne? :)
Asia 2:
Älä säätele alueita travel adjustilla vaan Swash- valikosta liikesuuntien prosenttiarvoja kasvattamalla.
-op-
-
Oli vika hihnassa, oli mustaa murua ympäriinsä tuota mekaaniikkaa :D
Vaihdoin sen.
Pitää koittaa säätää.
-
Joo, nyt pitää perä hyvin uudella hihnalla... tuo align hina on paljo kovempi, aikasempi oli hassun pehmeää ja erinlaista :D
Ja 72% sai laitettua että ei bindannu :S
-
Laitan nyt tähän että kuunnelkaa tota Vispilää (kavereille OP ) se on ton G-401 PRO mies koska kohta jo aikuinen ;D leirilläku katto sen perän pironopeutta ja myös pysäytystä ni tolla kaverilla kopteri toimii. Ja veikkaan että muitaki gyroja osaa säätää me papat ajellaan vaan kovaa ja isoja silmukoita ynm. 3D ei pysy enää reflexit mukana / pää. ???
-
Laitan nyt tähän että kuunnelkaa tota Vispilää (kavereille OP ) se on ton G-401 PRO mies koska kohta jo aikuinen ;D leirilläku katto sen perän pironopeutta ja myös pysäytystä ni tolla kaverilla kopteri toimii. Ja veikkaan että muitaki gyroja osaa säätää me papat ajellaan vaan kovaa ja isoja silmukoita ynm. 3D ei pysy enää reflexit mukana / pää. ???
Jaahas ei ollukkaa kyse G-401 no liikaa asennus juomaa. ;D ;D vaikka ei tässä enää mitään asenneta korkeintaan laiska ruho sänkyyn.
-
Noniin,
En saa pois tuota hemmetin vispaamista, tai siis...
Lentoon normimodella -> gain=65% satunnaisesti perän käännön jälkeen pari vipausta.
IDLE1 ->gain 60 -> ikävää vispausta leijunnassa, välillä rauhoittuu hetkeksi.
Kokeilin pieniä kaarteita niin tuntui vispaavan.
prosenttien muutosta, radikaalia kokeilin.
Lentoon normimodella -> gain 90% ei vispaa, satunnaisesti ehkä perän käännön jälkeen pari kertaa.
IDLE1 -> gain ???, taisin kokeilla 55% mutta sama jatkuu...
Mitä pitäisi tehdä tuntuu ettei näillä ole yhtään vaikutusta. Johdotus ja radion asetukest seuraavat:
vastaan ottimessa Gyron johta RUDDER kanava, Gain johto GEAR
Radion alkuasetuksissa laitettu.
AUX2 GEAR
GYRO AUX2
Tuntuu että tuo AUX2 pitäisi olla INH, koska gyro ei ole siellä... voiko tämä olla jotenki syyllinen?
Vaihdoin nyt siihen INH, auttakaa typerystä.
-
AUX2 GEAR
GYRO AUX2
Jos sulla on gyron johto GEAR kanavassa, niin pitäisi olla näin:
AUX2 = jotain muuta kuin gyro
GEAR = gyro
-op-
-
Siis se mistä se gyrolta tuleva jossa on vain 1 johdin?
-
Siis se mistä se gyrolta tuleva jossa on vain 1 johdin?
Joo, se on se mikä säätää sen gainin. Se jossa on kolme johtoa menee rudderiin. Sun pitää nyt säätää niin, että gyron ohjaus menee siihen GEAR kanavaan.
-
aa, ihme kun ei ole vaikutusta kun arvoja säätää :P
Millähän arvoilla tuo gyro pelaa jos tuo on ollu "yksinään" :D
-
Voiko olla mahdollista?
Nyt toimi gain säätö, jos oli liian pieni niin perä oli kuminauhaa... MUTTA laitoi normi modeen 100%
Ei väpätä ja pitää hienosti? Nyt kaasuttaessa kopteri pysyy suht suorassa.
idle 1 muistaakseni kokeilin 87 ja toimi hyvin, ei väpätystä.. ainakaan leijunnassa, lentoa en kokeillut kummallakaan...
Mutta takaisku... siinä nose in leijutusta pitkän heinän päällä... nappaa heiniin perä ja s9257 servosta rattaat, ainaki rutisee :D
Ja hihna veti tyhjää aika iloisesti.. joten uusi hihna menee varmaan samantien vaihtoon pitää vielä tarkistaa...
btw, saako tuohon futten servoon rattaita mistään suomesta? :S
Tai joku ulkomaan liike mistä olisi nopea ja luotettava toimistus?
-
minulla tuossa pakissa on 2 sarjaa rattaita+varakuori jos kiinnostaa niin voin lainata kunnes saat uusia maailmalta.
-
Ei ole vielä tullut Suomessa eteen s9257 vararattaita, Sabelle voisi ehdottaa josko ottaisivat varastoon, heillä noita Futten servoja on muutenkin varastossa ja noille olisi varmasti kysyntää.
-op-
-
olisi varmasti kysyntää.
Onko nuo gain arvot mahdollisia?
Tuntuu ainakin toimivan ihan ok...
Ja tuo servokin taitaa olla ehjä... ei rutise vaikka pyörittää käsivoimin edestakaisin, eikä vastarin voiminkaan... tuntuu toimivan kokonaisuudessaan nyt koko katiska... säädöthän vielä perseellään ja kauan kun itse joutuu säätämään, onpahan ainakin persoonallinen lennettävä :D
-
Laitoin päivällä ennenkuin tuskailin tänne niin sabeen kyselyn, niiltä löytyy nuita ratas sarjoja, hintaan 10€
Pitänpä pari tilaukseen.
-
Onko nuo gain arvot mahdollisia?
Tuntuu ainakin toimivan ihan ok...
Ota pallolinkkiä servoarmilla vähän ulospäin niin saat sitä gainia tiputettua sieltä 100% vähän alas päin. 401 taitaa toimia optimaalisesti siinä 70-85% huitomilla.. muistaakseni, vai missä se nyt oli :D
JRu
-
pitääpä koittaa kikkailla, kun pääsee kotiin.
-
laskin arvoja,
normi on 85
Ja idle1 78
Toimi ihan hyvin ku tuossa testaili, mikä nyt osaan erottaa että onko hyvä vai huono.
Ja sabesta tuli vararattaat tuohon perservoo :)
-
Hmm, osaako joku kertoa... mistä voi johtua ihme nukiminen, niinkuin rexällä olisi pakkoliikkeitä?
Leijuttelin tasaisella kaasulla ja pikkutikun liikkeillä, kopteri suht paikoillaan...
Välillä sai ihme nykäyksiä... vähän niinkuin lapakulmat olisivat pienentyneet vähän tai kaasu löysännyt, mutta palasi heti normaaliksi.
Välillä teki vastaavia nykäyksiä... leijutuksen loppuhetkillä ei enään tehnyt tuota.. akun ensimmäisillä 4 minuutilla teki tuota muutaman kerran, sen jälkeen loput 5 minsaa meni ilman.
Ainakaan en huomannut.
???
-
hehei!
ajattelin kysäistä että, miksei trex-storesta löydy erikseen v2 rotor hubia? :S
Sain solmuun torpissa, vai käykö tuo SE-version hubi tuohon v2?
-
Heheeei,
Sain kopterin taas kasaan,
Meni v1 nupin kanssa osat paikoilleen... mutta teidä sitten onko kaikki nyt ok, nimittäin kopteri vispaa... nyt ei vispaa perä vaan kopteri nyökyttelee kokoajan :S
Eli nokka ylös alas ylös, missä voisi olla vika?
onko lavanpitimet liian timmisti kiinni ettei pääse kunnolla lepattamaan kumien varassa vai?
-
Yleensä kopterin nyökytteleminen johtuu liian matalista nupin kierroksista. Oletko säätäny mitään muuta kopterin ollessa telakalla?
-
En, vaihdoin nupin housingin.. entinen kieroontui, samalla hiilari peräputki..
Herkistin nupin linkkejä ja perää. :S
-
Hmm...
Korjattu aivopierua. ::)
V2:n lavanpitimille (jos on V2:n kuulalaakerit) pitää olla paksumpi lepari ja ohuemmat kumit ja V2:n painelaakerit.
Nupin reikä ja muut mitat ovat kaikissa versioissa samat.
-
V2 ja v1 mallin keskiöthän on samat... kumit ja leparit yms meni paikoilleen muitta mutkitta.
Eli siis nupin keskiö align oma v1 mallia (main rotor housing)
Ja lavan pitimet taitaa olla copterx v2 mallia, nuissa ei ole painelaakereita vaan ihan normit 2kpl, eli se pienempi nupin puolella ja isompi laakeri lapojen puolella.
Ei minulla ollut ainakaan mitään ongelmia saada tuota menemään kasaan ? ^^
Siis lähtökohta oli kun torppasin niin piti vaihtaa tuon copterx:n oma housing pois kun meni solmuun.
Pitää napata kuva kun pääsee kotiin töistä... klo 22.30 ^^
-
Keinuttelu ongelma katosi, kun vaihdoin prikat... alunperin oli yks prikka jossa oli toinen puoli leveämpi kuin toinen.. jotain copterx juttuja?
Noh, laitoin align leparin mukana tulleet pikku alu prikat + kuparin väriset ohuet... niin keinuttelu katosi :)
Nyt toinen ongelma, joka on ollut aikaisemmin.
Onko kukaan törmännyt koskaan servojen nykimiseen?
Siis kun leijuttelee niin kopterilla on jotain pakkoliikkeitä, välillä swash nykähtelee jonnekkin päin ja palaa takaisin? :S
-
Ei saisi tehdä niin. Oletko tehnyt kantamatestin?
-op-
-
En ole, mutta miten se vaikuttaa jos leijutan vieressä? :S
Vai onko tuolla jokin muukin tarkoitus kuin tuo sana "kantama"
Voiko tuossa olla jotain häiriötä esim moottorista tms, kun sitä ei tee muuten kuin ilmassa...?
-
Onko kukaan törmännyt koskaan servojen nykimiseen?
Siis kun leijuttelee niin kopterilla on jotain pakkoliikkeitä, välillä swash nykähtelee jonnekkin päin ja palaa takaisin? :S
Itselläni oli saman kaltainen ongelma analogi servoilla Shuttlessa. Ensin ostin uuden raadion tuon DX7 (vanha oli jr x347 ZPCM tekniikkaa käyttävä). Ja sitten ilmaantui tämä kumma nykiminen. kaasu teki ihan mitä sattuu ja moni muukin servo. Vaihdoin DX7 mukana tulleet digi servot vanhojen tilalle ja ongelma häipy. Tosin tein samalla myös uudelleen bindauksen vastarille. En luottaisi radion kanssa tulleen vastarin "tehdas bindaukseen" ainakaan enää jatkossa.
-
Hmm, pitää kokeilla tutkia ohjekirjaa miten saan tuon uudelleen bindauksen tehtyä.
Ei kai pitäisi olla nuiden servojen (hs65-hb) kanssa ongelmia? :S
Miksi tuo muuten esiintyy vain leijunnassa/lennossa, jos vemputan samalla tavalla tikkuja pöydällä niin ei "nyi"... mystistä
-
Pindaus on helppoa.
Laitat sen pindauspyykelin vastarin virtaliittimiin(AR7000 ne jotka ovat alla poikittain) ja pistät kopteriin virrat päälle.
Vastarin oranssit valot alkavat vilkuttamaan nopeasti.
Seuraavaksi painat lähettimen pohjassa olevan kirkkaan kantamatestipainikkeen pohjaan ja laitat radioon virrat päälle.
Vastarin valot sammuvat ja hetken kuluttua syttyvät palamaan normaalisti. Nyt voit päästää radion pohjassa olevan napin ylös ja ja poistaa pindauspyykelin.
Pindaus on nyt suoritettu. Muista poistaa se pyykeli ennen virtojen katkaisua tai saat pindata uudestaan.
Sitten sananen FailSafesta. Pindauksen yhteydessä vastarille kerrotaan tikkujen asento pindaustilanteessa ja vastari tallettaa sen muistiinsa. Jos vastari ei "kuule" radiota ottaa se käyttöön pindauksen yhteydessä määritellyt tikkujen asennot.
Yleisin tapa on failsafelle kertoa että aileron, elevator ja rudder on keskellä ja kaasu (ja pitch) on alhaalla.
Tämä jo siksikin että jos epähuomiossa kytket koneeseen virrat ennen kuin radioon niin ei tapahdu mitään ylimääräistä ohjelmaa...
Tuohon nykimiseen. Onko sinulla asennettu vastarit (AR7000) siten että toisen antennit ovat pystysuuntaan ja toisen vaakasuuntaan ja että ne eivät jää hiilikuiturungon sisälle?
-
Vastari on siinä peräputken kiinnitys palikan alla ja se lisälisä anteeni on tail boom supportissa nippusidekuumaliima telineessä :D
Ja runko on lasikuitua niin ei pitäisi senkään vaikuttaa?
Niin siis lisälisä-antennit on pystössä.
Nopari on akkutelineen alla.
Niin kenelläkään järkeenkäypää selitystä miksi ei nyi pöydällä tuo kapistus?
Ensin ajattelin että virta akusta lopussa mutta tekee joka akulla alusta alkaen tuota :S
-
Mun Shuttle ongelma oli ihan tismalleen sama. Kun oli polttismosa pois päältä, niin ei mitään vikaa, sit ku pisti moottorin käymään ni alko sekoileen kun kytkin alko ottaan kiinni.
Vaikkakin nyt on kyseessä sähkö, mutta silti... ihan samaa olen nähnyt omin silmin.
-
Mikäs sulla autto?
Ei mulla tuola DX7 laatikossa mitään kaasulevy juttuja tai pindaus systeemeitä ollu
Tuosa mukana tullut kytkin piuha
-
Bindauksen voi tehdä millä tahansa siihen "töpseliin" sopivalla johdolla. 7000 vastarin jossain päin on se yksinäinen töpseli mihin vois servon kytkee, ni kytkeppä siihen johto mikä ei mene minnekkään ja on yhdessä. elikkäs ne reunimmaiset yhteen. sitte sähköt päälle vastariin, ja sitte radiosta takaa nappi pohjaan ja radio päälle. oottelet kunnes vastarin valot lakkaa vilkkumasta. däts it.
-
Tässä kuvia, onko mikään päin mäntyä...
Joka voisi aiheuttaa jotain onkelmia.
-
Joop,
Tuo nykiminen on muuten kadonnut... 2 akkua leijuttelin ja retuutin tuossa pihalla.
Mutta hihna haluaa aina hypätä reunaan ja sitten menee booooooooooooooooooooooo ooooooo ja alas :D
Siis perässä hihna hyppää akselin hampaalta reunaan ja luo vastusta niin tullaan alas.
Pitänee kokeilla vaihtaa hihna jos on jotenki kiero?
Kireys on ollut ainakin ennen sopiva, siis kun samalla tavalla olen laittanut.. :S
-
Ei olekkaan nykiminen loppunut, se on satunnaista... nytkin kun kävin kokeileen perän rappauksen jälkeen niin ensimmäisellä ilmaan nostolla nuki jokusen kerran ja sillon lakkasin... kokeilin uudestaan ottaa kopterin alas.. kierrokset pois ja uudestaan nostamaan, ei nykimistä. Kokeilin käyttää akkuakin pois että virrat katoaa joka paikasta (konkista yms) ja uudestaan, ei nykimistä..
Ei tuo varmaan kovin haitallista ole jos se vain nuin vähän tekee sitä... parempi tietenki olisi jos saisi kokonana pois.
Hihnan sain pysymään paikallaan kun käänsin sen 180 astetta ^^
Edit:
Tutkin tuota deksiäkin, ruuvasin ruuvin kireimmälle niin kaasutikku tuli paremmaksi, pykäliä ei saa pois kun on se muovipalikka, jossa ne pykälät on.. niin liimattu kuunni, tai jotain keltasta tahnaa siinä oli, johtokin sillä kiinni.. oletan että se on liimaa, en ruennut tökkimään :D
-
Ne muoviset pykimät voi hioa pois jos haluaa portaattoman kaasun, tosin jos vaan haluaa kokeilla kannattaa vaikka joku pieni pelliin pala laittaa siihen väliaikaisesti päälle. Esim kuulakärkikynissä voisi olla aika hyvänkokoinen se rautaluiska.
-
Ei ole enään niin paljon peräpainoinen kun laitoin hiilari putken.
Tuo hihna nyt ei tunnu toimivan,
Idle 1 päälle ja sillä leijutin, kokeilin piroa niin hihna hyppäsi sivuun ja rupesi taas vastustamaan -> kierrokset tippuuu otan alas, piti normi mode laittaa niin idle 2 kävi päällä.. nappasin normin ja tuli tomähtäen maahan.
Kun pomputtaa konetta niin ei mene hihna nuin, mutta heti kun pirottaa niin käy nuin.
Otin kuvankin miten hina menee.
Mistä voisi johtua?
-
Mistä voisi johtua?
Muistaakseni tästä oli jo keskustelua aikaisemmin, joku sanoi että sen peräboxissa olevan hihnan "ohjurin" poistaminen auttaa asiaan. Elikkäs se rulla joka on peräboxissa hihnan päällä. Voi auttaa myös hihnapyörän vaihtaminen, tai hihnan kireyhden muuttaminen.
-op-
-
Ahaaa, voisi kokeilla sitä pyörän poistoa ensiksi, tosin kiristin jo hieman lisää hihnaa.
Pitää kokeilla.
-
Ahaaa, voisi kokeilla sitä pyörän poistoa ensiksi, tosin kiristin jo hieman lisää hihnaa.
Pitää kokeilla.
Taitaa olla mnentwig, joka on aivan vakuuttunut, että sillä hihnapyörällä voi heittää saman tien vesilintua... kokemusta hänellä ainakin on varmasti paljon :).
-
Jep, otin pois sen.. pitää huomenna valoisalla revitellä että mitäs se sanoo ^^