Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => SAB => Aiheen aloitti: viltsu - 14 Lokakuu, 2015, 20:25:41
-
Hieman kasaus kuvia rakentelun edetessä.
-
Siinä se on :) ja onnellinen omistaja
-
siitä se lähtee. Runko levyjen reunat hieman hiottu ja odottamassa kasauksen alkua
-
No niin nyt on runkokin pikkuhiljaa kasassa. Ylä esc kiinnityksen alumiinilevy löytyy nupin foami levyistä sitä ei mainita ohjeessa vaikka muuten onkin erittäin selkeä ohje.
Ilmeisesti F3C lennossa suositellaan käytettäväksi ylempää akkulevyn kiinnitys kohtaa.
-
Voimansiirtokin on melkein kasassa, muutama asian huomasin eli hihnan"kiristäjän" ohjurin laakerin läpimenevän pultin jos kiristää vähänkin liian kireälle laakeri alkaa jumittamaan.
Rattaat on syytä voidella kunnolla esim. ohjeessakin mainitulla Dryfluidin gearlubella, vaikka urukayssa tuntuukin pyörivän nätisti rattaat.
-
Kasailu pääsi taas tänään illalla jatkumaan ja ihan hyvin sitä sai aikaiseksi. Runko on nyt valmis ja nuppi kasassa.
Kokeilen ensimmäistä kertaa painelaakereissa dryfluid gear rasvaa, ainakin kiva laitella kun ei ole sormet ihan tummassa grafiitti rasvassa :-)
-
Perä roottori ja perä puomi on tehty ja kaikki liikkuu hienosti. Seuraavaksi pitää aloittaa sähköjen rakentelu.
Ollut hauska laite rakennella :-)
-
Tänään kerkesin hieman jatkamaan eli keskitin servot :-) tuo on kiva prosessi tuolla futaban ohjelmalla kun pystyy tarkasti tekemään keskitys säädöt ja suunnan vaihdot.
-
Sain eilen noparin ja tänään moottorin. Iso Kiitos siitä Heliflyille nopeasta toimituksesta töihin :) Nyt alkaa näyttämään runkokin toimivammalta kun on sähköt kiinni, nopari ja moottori paikoillaan.
Moottori voi olla hieman overkill Urukayhin mutta testi sen sitten näyttää, samoiten Kontronikin Kosmik cool on ehkä vähän liikaa mutta paras :)
-
Hieman tarkempia kuvia noparista ja moottorista. Moottori on Xnova Xts 4530 525Kv.
-
toi motti on varmaan aika lähellä tota mun mottia eli MSH X-Nova 4530 jonka jani on kääminy uudestaan ku hyppäs langat stattorin väliin lennossa. se ero on että msh versiossa on isompi ylälaakeri. mä oon loggaillu pikkasta vajaa 400A virtoja ja toi ei edes kuumene pahasti.
jos tosta on yhtään samaksi motiksi niin se syö ton sun fai koneen keskeltä poikki :D eli on juuri ja juuri riittävä :)
-
Joo se voi olla hieman tehokas mutta eikös se mennyt jotenkin niin että tehoa ei voi olla ikinä liikaa :)
-
Joo se voi olla hieman tehokas mutta eikös se mennyt jotenkin niin että tehoa ei voi olla ikinä liikaa :)
vain liikaa on välttävä
e. ei vaan mä oon oikeesti sitä mieltä että noi X-Novat vaikuttaa hyviltä moteilta. aikanaan niissä on ollu paljon ongelmia mutta ne oli sillon vielä Xera nimellä. on ollu magneetteja huonosti kohdistettuna ja vaikka mitä. Tai no. menihän mulla käämit staattorin väliin jossa palo motti, säädin ja bec. sellanen 900e savuvana. :)
silti. X-novan rakenne tuntuu olevan oikein käämittynä todella tehokas suhteutettuna mosan kokoon mutta hyötysuhde vaikuttaa kuitenkin hyvältä koska noi ei kauheesti lämpene. tehokkaille scorppareille oli ihan ominaista saavuttaa sellaset lämpötilat että niistä sai rakkuloita. näihin voi koskea kädellä vaikka on just huuattanu 12s 5000mah pakan ihan kuivaksi kahdessa minuutissa :) nimimerkillä kokemusta löytyy. akun johdot ei ollu ku joku 10 astetta mottia viileemmät ;)
ee. tai sitte se on vaan toi j@nin käämintäpaja :) rungosta se ei ainakaan jää kiinni!
-
F3C sääntöjen painoihin saamiseksi kannattaa välttää turhan isoja ja painavia komponentteja :)
Joudut tinkimään akkujen koosta jotta menee painoihin. Etenkin jos pääset tai joudut kv kisoihin lähtemään ;)
-
Toihan on 50g kevyempi ku esim kontronik (pyro 850)
-
Koost siilet pois :)
-
Jos runkolevyt olis oikeaa hiilaria, niin voisi säästää useita kymmeniä grammoja.
-
Jos runkolevyt olis oikeaa hiilaria, niin voisi säästää useita kymmeniä grammoja.
Runkolevythän on hiilikuitua. Ainoastaan ne Goblin Speedin maahan koskettavat eturungossa olevat vaihtopalat oli lasikuituseosta.
6kg on FAI raja?
-
6kg on FAI raja?
Itse olen mielestäni lukenut MTOW 6,5kg ??
-
6,5kg lentopaino on maksimiraja. Menee urukayn kanssa tiukalle mutta mahtunee. Vielä en oo omaa saanut punnittua nykyisillä palikoilla mut ilman akkua asettuu 4,7kg paikkeille
-
1,8kg akkuja? Melkosen ison 6S akun saanee laittaa?
-
Runkolevythän on hiilikuitua. Ainoastaan ne Goblin Speedin maahan koskettavat eturungossa olevat vaihtopalat oli lasikuituseosta.
6kg on FAI raja?
Runkolevyt ja kaikki muutkin "hiilari osat" goblineissa on hiilarilla päällystettyä lasikuitua tai g10:ä osasta riippuen.
Myöntävät tämän nykyään itsekin sivuillaan.
-
JKK kerkesin ensin:) Jos viitsii käydä kaikki reunat hienolla vesihiomapaperilla, niin mukahiilari paljastuu... Aika puijaus
-
1,8kg akkuja? Melkosen ison 6S akun saanee laittaa?
Joop, niin ne vaan painaa. Esim Gens Ace 5800mah 45C 6s painaa 856g tai vastaava Pulse saman verran. Dualsky 6250mah 25C ois myös about samat. Niitä kaks ja hiilarilevyjen väliin +liittimet. Äkkiä painaa pötkö lähelle 1,8kg. Tarvii ison akun kun kolme lapaa ja ohjelmaan menee se 8min ajaa läpi. Viistonnisella pärjää treenatessa mut kisarutiiniin isoissa karkeloissa ei riitä.
Mutta kuten sanottu, paino menee rajoihin, joten mua ei ainakaan kiinnosta mitä matskua ne runkolevyt on. Lennossa ei muuten huomaa eroa hiilarilevyn ja hiilari/g10 sandwichin välillä :)
-
Tohon painoon sais jo mukavan hätäsen 14S akuston ;D Noita aikoja sit ei saa :)
-
Tohon painoon sais jo mukavan hätäsen 14S akuston ;D Noita aikoja sit ei saa :)
Eihän 14S yksinään sitä lentoaikaa lyhennä. Kyllä se käytetty teho on se mikä lentoajan lyhentää.
FAI ei taida sallia 14S setuppia.
-
FAI ei taida sallia 14S setuppia.
Juu 51V on jännitteen raja täysillä akuilla. Nää jännitteet ja painorajathan pätee vaan suomen ulkopuolisissa kisoissa, kukaan ei potki kisoista ulos jos 14S setuppi :)
-
Tuossa on eilisiä kuvia projektista. Ilmeisesti katosivat bitti avaruuteen kun laitoin huolto katkoksen aikana :) se on nyt kasassa :)
5.8kg Näytti keittiön vaaka lentopainoisena akun kanssa.
-
Hieno! Odotettavissa tiukkoja skaboja ensi kesänä, katotaan pärjääkö Eaglella vielä kasisatasia vastaan:)
-
No nyt se oli ilmassa tänään :-) oli todella mahtava laite ajaa menee todella tasaisesti ja voima linja on kiva kun puhtia löytyy :-)
-
Mikä on ensituntuma verrattuna Hiroboon ? Toki ovat hyvin eri tyyppisiä.
-
Ovat tietysti kovin erillaisia ajaa kun toinen on kolmella lavalla mutta vaakaamman tuntuinen tuo on. Vielä ei mitään syvempää analyysiä oikein pysty sanomaan kun ei ole vielä säädöissä mutta ensi vaikutelma on todella positiivinen. :-)
-
Pyörivällä kehällä on kolmannes enemmän massaa. Jo sillä perusteella pitäisi olla vähän vakaampi ilman elektroniikkaa. Vertailu tietty vaikeeta, ehkä ainut tapa verrata olisi ilman FBL-gyroa samoilla lavoilla samassa koneessa 2 ja 3 lapasena....
-
Voi olla että sitä joskus tulee testattua kaksilapaisena mutta ei nyt ainakaan lähitulevaisuudessa :-)