Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: lehmar - 17 Syyskuu, 2015, 15:15:58
-
Nyt tuli tarve varmistaa yksi asia. Tuli hommattua kopteria varten 80A:n nopeudensäädin (hobbykingistä). Kopteri-aloittelijana lueskelin "aloittelijalle" -palstaa ja akun valintaan liittyviä kirjoituksia. Oma kopterini on 550 -luokkaa (T-rex vastaava), johon suositellaan 4000-5000mAh akkua ja 6-kennoista sellaista (6S). Ne näyttävät olevan kapasiteetiltaan 30C ja ylöspäin. Tästä laskien kapasiteetiksi tulee esim. 30C * 4A (4000mAh) =120A
Elikkäs kestääkö tuo minun 80A:n nopeudensäätimeni tuollaista virtaa, vai puhutaanko nyt MAX -virroista, joita tuskin tulee koskaan käytettyä?
Vastauksista kiitollinen
-
Tuo on mitä akku voi maks antaa virtaa ulospäin, nopari kannattanee valkata moottorin specsien mukaan. Moottori kuitenkin määrää paljon niitä amppeereja ulos otetaan.
Esim :
Turns: 8T
Voltage: 6S~10S Lipoly
RPM/V: 1100kv
Motor Poles: 8
Internal resistance: 0.0083 Ohm
Max Loading: 105A
Max Power: 3880W
Shaft Diameter: 6mm
Shaft Length: 21mm
Screw Mounting Spacing: 25mm/30mm (M4)
Weight: 376g
Motor Plug: 4mm Bullet Connector
-
Muistakaa toki että lentotyyli vaikuttaa huomattavasti virrankulutukseen ja tapaan jolla sitä virtaa menee.
-
Muistakaa toki että lentotyyli vaikuttaa huomattavasti virrankulutukseen ja tapaan jolla sitä virtaa menee.
Niin tekee, mutta ei sitä noparia silti kannata kauheasti alimitoittaa moottoriin nähden. Vaikka olisi rauhallinenkin lentotyyli, ellei sitten tiedä mitä tekee(ottaa tietoisen riskin). Se on aika ikävää, jos nopari irtisanoutuu työtehtävistään kesken leikin...
-
Minä vaan piereskelen rentoo lentoo ja nopari on kontronik kosmik cool 200. En tule näillä näkymin tarviin niin paljon virtaa mutta eipä se kyykkää jos ehkä sattuu tekeen jotain missä virtaa menee. Vahinkoja sattuu.
-
80a riittää varmasti aloitteluun ja taivaslentoon.
Kevyttä pyöritystä alhasilla kiekoilla menee mukisematta. Kun taidot nousee ja "kierrokset" siinä samalla niin 80a tuskin riittää
-
Kiitoksia tähänastisista vastauksista, näillä siis mennään. Moottorin hankinta vielä myös tekemättä eli täytyypi tutkia niiden kestokyvyt myös. :)
-
Niin ja selvennys ehkä tähän vielä että se virtaa rajoittava tekijä kuuluu olla moottori. Ei nopari eikä akut, vaan moottori. Se on se komponenteista se joka ei kerta kaikkiaan ota enempää virtaa vastaan kuin mitä se pystyy, jos kaikki on mitoitettu oikein. Akut saa pullistettua ilmapalloksi kun niistä vetää liikaa virtaa ulos. Noparin saa käräytettyä kun sieltä ajaa liikaa virtaa läpi. Mutta jos moottoria ajaa nimellisjännitteellä ja nimelliskierrosnopeudell a niin sieltä ei enempää virtaa mene läpi mitä käämit antaa myöten. Liian pienellä pinjonilla moottori ei yksinkertaisesti kierrä tarpeeksi, niin ei se ota tehoakaan. Sopivalla pinjonilla sieltä saa hyvin tehot ulos. Liian isolla pinjonilla vasta alkaa ongelmia tulemaan kun moottori pyörii liian hitaasti ja virrat lähtee kasvamaan speksien yli.
-
Mulla on kontronik 80hv minun räxä 600 ja hyvin skulaa. 700 taitaa olla jo pieni. Joku pieni scorppi taitaapi olla.
-
kasikymppi riittää mielestäni hyvin 550-sarjaan. Niissä on kuitenkin 10sek maksimit jotain 120A luokkaa. Tuskin ton kokosella ihan heti saa sen yli meneen. Sit ku lentotaidot on sitä luokkaa et amppeerit kokoajan maksimissa, niin luultavasti ekan noparin käyttöikäkin on jo tiepäässä. Mulla on allun vakio 70A nopari 550 rexissä.
-
Täytyy nyt kuitenki muistaa että käsite "kasikymppinen" voi olla aika laaja jos verrataan vaikka kontronik jiveä ja jotain kiina hkblöösäädintä
-
Meillä 80 on 80 ;)
Täytyy nyt kuitenki muistaa että käsite "kasikymppinen" voi olla aika laaja jos verrataan vaikka kontronik jiveä ja jotain kiina hkblöösäädintä
-
Meillä 80 on 80 ;)
Äläpä rane rupea ku et tiiä :D
Meinasin sitä että esim jive kestää sähkösesti paljon isompia virtoja mutta jäähdytysteknisistä syistä se kestää niitä vaan piikkinä ylikuumenematta.
Jossain hk tai miksei ihan oikeissakin säätimissä toi amppeerilukema voi tarkottaa sitä mihin fetit on mitotettu ja minkä jälkeen kopteri muistuttaa taivaalla hetkellisesti nitroa.
Ei mulla muuta :D
-
Äläpä rane rupea ku et tiiä :D
Meinasin sitä että esim jive kestää sähkösesti paljon isompia virtoja mutta jäähdytysteknisistä syistä se kestää niitä vaan piikkinä ylikuumenematta.
Jossain hk tai miksei ihan oikeissakin säätimissä toi amppeerilukema voi tarkottaa sitä mihin fetit on mitotettu ja minkä jälkeen kopteri muistuttaa taivaalla hetkellisesti nitroa.
Ei mulla muuta :D
Pakko ruveta... Mites ne isommat virrat muuten aiheuttaa ongelmia kuin juuri jäähdytysteknisesti? Sähköisiä ongelmia voi tulla kun jännitteet kasvaa mutta eihän virta siihen mitenkään vaikuta?
...sinänsä samaa mieltä: laatusäätimet on yleensä ajatuksella mitoitettu jollainmoisilla toleransseilla luvattuun nähden, kun taas halpikset on toisinaan jätetty käytännössä suunnittelematta ja luettu komponentin speksistä max virta, mikä systeemin _pitäisi_ kestää.
Ilkka
-
:D lämpöönhän se aina. Toisaalta onhan feteillä SOARi. Esim vanhat yget ei juuri omaa jäähdytystä. Feteissä on vaan matala rds on ja ne on nopeita.
Koitin sanoa kansantajuisesti että 80a ja 80a säätimissä voi ja on eroja
-
Kestäähä räksässä 70A nopari komeesti 130A vetoja ;D
-
Niin juuri se kyseinen yksilö, mitenkähän olisi jos koittaisi vaikka kymmentä eri Alikilin noparia niin mahtaisiko kaikki yksilöt kestää...
-
Tottakai, alluhan on kopteriskenen "junan vessa" ;)
Vakavasti, tuolla ylempänä ollaan oikeassa siinä että se alimitoitettu osa olis paras olla moottori.
-
Vakavasti, tuolla ylempänä ollaan oikeassa siinä että se alimitoitettu osa olis paras olla moottori.
No höpöhöpö, sen kuuluu olla akku ;) :D
-
Niihä se tuntuu perinteisesti olleenki ;)
-
Mut oikeesti, jos moottori valitaan niin että se on ketjun heikoin lenkki ja kunnolla kuormitetaan, niin lopputulos on kans ne kuuluisat "toimintasavut"
Paras ratkaisu on se että ketjun kaikki komponentit on riittävän hyviä, jolloin mikään ei ylikuormitu!
Sopivasti nupissa kierroksia ja kulmia niin että kaikki muu jaksaa mukana, nii ei varmasti tule mitään ongelmia.
-
Totta toikin, eikös tästä saada yhteenvetona se "sopiva tasapaino" kaikkien komponenttien arvoille.
-
Sitte rajottavaksi tekijäksi muodostuu kopterikitti [emoji12]
Ei jää vaihtoehdoksi ku saplini [emoji12]
-
Ei kun alikli. Pannu on 14s lipot 12s nopari on iso ja virtaa menee 45 amperi. Aika ylimitoitettu kosmik. Jengat 900-1200. Pelkää 8 vaan mennään vielä ja ehkä flippejä. Jos 7s testailis että jos vaikka menis lentää 750 jengalla. Onhan se kivaa vetää rentoo lentoo.
-
Sitte rajottavaksi tekijäksi muodostuu kopterikitti [emoji12]
Ei jää vaihtoehdoksi ku saplini [emoji12]
Juuri näin! :D
(https://lh6.googleusercontent.com/-_03vsFOjNXs/UPwnjyf7RFI/AAAAAAAABwk/dHxbCbTVEko/s1059/20130119_145141.jpg)
-
Toi oli DFC saplini. DFC rocks!
-
Toi oli DFC saplini. DFC rocks!
Edelleenkin kaksi meikäläisen kolmesta kopterista on dfc-nupilla varustettuja ja hyvin kestää, muistat varmaan sen keskustelun syysleirillä ;)
-
En muista :D