Kopterit.net
Kuvagalleria => MyFleet => Aiheen aloitti: TeemuL - 30 Elokuu, 2015, 01:39:04
-
Noniin.... Ajattelin itsekin perustaa tälläisen, koska muiden fleetejä, harrastamista ja kehitystä on kiva seurailla. Sukelletaampa nyt oikein syvälle menneisyyteen, mistä kaikki on lähtenyt....
Elettiin 2000 vuoden alkua, kun ensimmäinen radio-ohjattava tuli talouteen. Se oli Kyoshon Pureten alpha RC auto polttomoottorilla. Tuolla tulikin rällättyä pitkät tovit ympäri pihoja. Jossain vaiheessa kuitenkin tuohon pihalla räiskimiseen alkoi kyllästyä ja jotain oli keksittävä. Alkuun teki mieli polttiskrossaria, mutta aika nopeasti mielipide vaihtui. Kaveri harrasti myös RC autoja, ja kävimme tampereella Tamuan sisäradalla katsomassa 1:10 sähkötouring autoja. No sellainenhan oli saava tottakai ja pian sellaisella kurvailtiinkin mattoradalla. Ei mennyt kuin tovi ja moisella tuli kilpaa ajettua muistaakseni talvikausi 2003-2004.
Jossainkohtaa kuitenkin harrastus hiipui ja kamat meni myyntiin.
Vuonna 2013 teki mieli taas harrastaa, alkuun tuli seurattua toria ja katseltua jonkin verran RC autoja. Ne ei kuitenkaan ihan älyttömästi kiinnostaneet, lähinnä siksi, ettei tästä pikkukylästä löydy rataa missä voisi todenteolla harrastaa, eikä pihalla kruisailu oikein nappaa.
2013->
Kopterointi sai oikeastaan alkunsa siitä, kun veli (Bnito) oli hankkinut lennokkeja. Tovin päästä sellainen oli itsellänikin. Hobbykingiltä löytyi sopiva AXN Floater, jolla muutamia akullisia tuli lennettyä. Jossain vaiheessa veljelle ilmestyi pikkuisia walkeran koptereita ja kiinnostus moisiin löytyi. Lennokkihommat vähän jäi ja veljeltä tuli lainaan Wltoys 911 kopteri. Tuolla tuli harjoiteltua leijuttelua ja suuntia, eihän sillä oikein muuhun pystykkään.
2015 tuli hankittua ensimmäinen FBL kopteri, Walkera Super CP. Tuntui, että kaiken sai aloittaa lähes täysin alusta. Leijuttelu oli älyttömästi vaikeampaa, kun Wltoysin 4 kanavaisella. Lukuisten torppien jälkeen verme alkoi kuitekin pysyä ilmassa ja sillä lenteli jo kahdeksikkoa pellonreunalla.
Sitten alkoikin tehdä mieli isompaa..
Taisimpa johonkin Goblin säikeeseen jotain kommenttia kirjoitella ja VilleJJR otti särmästi YVnä yhteyttä, että voisin tulla katsomaan hänen kalustoaan ja voisimme yhdessä miettiä ensikopterin hankintaa. Eihän siinä mennyt kuin tunti ja olin Villen luona katsomassa hänen kalustoaan, samassa kylässä kun asustellaan.
Pari päivää tuli myyntipalstaa katseltua ja silmiin osui käytetty Gaui x3. Eipä siinä kauaa mietitty ja kaupat oli tehty.
Vaikka RC autoja on tullut harrastettua, oli kaikki aika hepreaa alkuun. RC autoja ajaessa oli Nicd ja Nimh akut vielä käytössä, moottorit harjallisia jne.
Apua on kuitenkin ollut ja paljon, kiitos siitä pääosin veljelle ja Villelle. Ilman fyysistä apua kopteroinnin aloittaminen olisi ollut äärimmäisen haastavaa.
Gaui X3 sai ensilentonsa 24.4.2015. Noin 100 akkua sillä tuli lennetyä ja seuraan saapui Gaui x5. Paljon on tullut opittua lyhyessä ajassa, mutta paljon on lennettykin. Inverttilento, piroflipit, funnelit molemminpäin menee ihan ok. Simuttelu on jäänyt vähemmälle, oikeilla koptereilla on vaan niin paljon kivempi lentää. Toki simulaattori on aika pakollinen, jos haluaa jotain uutta oppia. Simuksi on hankittu NeXt. Tampereella pinsiössä on tänä kesänä käyty muutaman kerran, seura on mitä mainiointa ja lentoja kertyy päivän aikana vajaa kolmisen kymmentä (8h). Tästä on hyvä jatkaa.. tänne tuskin kertyy mitään älytöntä kopterilaumaa, tuntuu ainakin toistaiseksi, että kalusto on hyvää omille taidoille eikä lisää tarvitse vaikka mieli tekisi. Ehkä ensikesäksi... 8)
Kopterit:
Gaui X3
Moottori: Align 460MX
Nopari: YEP 45A
Nuppiservot: TGY 306HV
Peräservo: MKS 95i
Gyro:Kbar
Akut: Align 6s 1450mah, Gens Ace 6s 1200mah
Lennot 420kpl Torpit 5kpl
Gaui X5
Moottori: Scorpion 910kv
Nopari: Hobbywing 100A v3 Platinum
Nuppiservot: JR8717
Peräservo: Align 650
Gyro: Vbar
Akut: Gens ace 60C 4400mah, Gens Ace 4400mah 45c
Lennot 132kpl Torpit 0kpl
Näitä ohjastaa Spektrum DX8.
(https://photos-3.dropbox.com/t/2/AADshSw2vkUojnKiqI0ep24bQbj1splyZe-VrWXHjU-nuA/12/190508279/jpeg/32x32/1/_/1/2/2015-08-30%2001.23.46.jpg/EKKi0ZABGL0OIAIoAg/ZVgfqSGr_GWQ13tJTexh18rD5qAf9QGMUF8uCnTS7WI?size=800x600&size_mode=2)
-
Hyvä homma et saatiin tähän kylään muitakin kopteriaktiiveja. Tai no, tällä hetkellä ootte ainoot aktiivit mut enköhän mä jaksa noi romut laittaa taas lentokuntoon viimeistään kevääksi, jolloin mä saankin sit jo ruveta kyselee sulta neuvoja :)
-
Juu eihän meitä liikaa ole, mutta onneksi on edes muutama niin ei tarvii yksin lennellä. Ihmettelijöitä välillä saapuu kyllä paikanpäälle.
Nyt onkin tullut lennettyä melkein joka päivä sen 10. Akullista. Tosin nyt torppasin viikon sisään x3 kahteen kertaan. Viime torpista olikin kolmisensataa lentoa, eli olihan tuota jo odotettu. 15 akkua lennetty canopy sai asfaltilta kyytiä ja se kyllä vähän sapettaa. Talvi olis tarkoitus lentää ihan normaalisti, lähinnä viikonloppuihin toki rajoittuen pimeyden takia..
-
Tänään tuli kävästyä veljen kanssa kentällä. X3:llatuli lennettyä 7 akullista ja X5:lla 4. Tällä viikkoa on tullut suhteellisen vähän kertynyt lentoja, reilu kymmenisen tämänpäivän lisäksi. Tänään oli kuitenkin kohtuu vähän tuulta ja aurinkokin näyttäytyi.
X3:lla on tullut lennettyä nelisen sataa lentoa vähän mitä sattuu lavoilla, arvokkaimmat on ollut allun lavat ihan ensimmäisillä lennoilla. Ne niitä kuitenkin meni muutamat heti alkuun torpeissa ja sen jälkeen on ollut muutaman dollarin halppislapoja sekä viimeisenä tarotit.
Nyt kuitenkin panostin vähän ja tilasin Edget ja Spinbladet. Ja kyllä, ero on huima. Kopteri leijuu paljon paremmin, liikkeet on tasaisempia sekä tuntuu, että lapakehälle olisi tullut muutama sentti lisää. Tuskin on paluuta enää halppislapoihin. Pinjonin vaihdoin pikkuäksään myös pienempään. Alunperin tuossa oli 13 hampainen ja nyt se on 11 hampainen. 13 hampaisella lentäessä 3200 kierroksilla pääsi 3:10 lentoaikaan ja akkuihin jäi 20%. Nyt uudella pinjonilla on 3:30 timerissä ja akkuihin jää 30-40%. Eli tämä päivitys olisi pitänyt tehdä huomattavasti aiemmin. X5 kanssa en oo päässyt vielä ihan todelliseen yhteisymmärrykseen. Sen lentäminen ei ole läheskään niin rentoa verrattuna x3:een. Ehkä sen torppia pelkää jotenkin enemmän. Oon nyt lisäillyt expoja siihen, kun se on niin pirun ripeä pienestäkin tikun liikkeestä. Pikkuhiljaa tykkään siitä enemmän, se näkyy taivaalla hyvin ja korkealla on hyvä opetella uusia juttuja. Eniten tykkään lentää sitä ihan pikkukierroksilla, eli 1900rpm nupissa. Normilla tuossa on 1900 idle1 2100 ja idle 2 2300 kierrosta. X3 on kuitenkin niin näppärä, kun akut latautuu nopeasti. Mulla on laturina icharger 106b ja sen seurana Turnigyn reaktor, joka on ichargerin kopio. Eli x5 akkuja saa ladattua max reilu 2c virralla. Se kuitenkin riittää hienosti, jos kaikki x5:n 4 akkua lataa kotona valmiiksi.
Lentoja on tällä hetkellä X3 440kpl ja X5 136kpl
Näillä mennään.. kaippa sitä kohta joutuu suunnittelemaan lähetinpussin ostoa..
-
Jeppistä. Nyt on aika tarkalleen 4,5kk kopterilentoa takana ja yhteensä 618 lentoa. X3 :lla on 462 lentoa alla ja se on kyllä ihan huippu kampe. Yhden laakerin oon siihen lavanpitimiin vaihtanut, kun piti kädellä pyörittäessä vähän rohinaa. Samalla vaihdoin huvikseni leparin kumit, vaikka vanhoissakaan ei mielestäni juuri vikaa ollut. Nuppi on välyksetön kunhan laittaa shimmi prikat paikalleen. Kolmannen laakerin päivityshän tuossa on ollut alusta asti. Siinä on vaan yksi pieni pulma ;jotkut lavat ei mahdu kuljetusasentoon, koska kolmas laakeri tuo ruuvinkantaa ulommaksi. Edgeillä ja spinbladeilla ei tuota ongelmaa kuitenkaan ole ollut.
X5 on saanut nyt 156 lentoa. Se on kiva kopteri, mutta en uskalla lentää sitä vielä samaan tyyliin , kun tuota pienempää. Jotenkin sitä vaan säälii liikaa ja lentää varovasti, kun se on niin uus ja hieno. En esim. Pystyis ikinä ostamaan uutta autoa, koska pienikin naarmu ärsyttäis mua ihan älyttömästi. ;D.
Kehittymistä lennossa tapahtuu pikkuhiljaa. Kylki edellä tictoc tuntuu tällähetkellä äärimmäisen vaikelta. Toiseen suuntaan se onnistuu ihan ok, mutta perää tulee välillä korjattua ilmeisesti alitajuisesti itseen päin ja liike menee pieleen. Myös loopit kylki itseenpäin tuottaa hankaluuksia. Aika sama homma, kopteri ajautuu joko kauemmaksi itsestä tai tulee itseä kohti. Funnelit alkaa päivä päivältä paranemaan inverttinä ja oikein päin perä alhaalla, mutta esim. Funneli kahdeksikko on vielä kovan työn takana. Keula alhaalla funneleita en ole edes juuri treenaillut. Pirottaminen sujuu ihan siedettävästi. Toiseen suuntaa todella hyvin, mutta toiseen suuntaa pirotus vaatii vähän keskittymistä. Eipä näihin oikotietä ole, lentoa vaan kovasti lisää...
-
3kk jälkeen jo kuule melkoista menoo :)
-
On kyllä. Se on heti iso vaikutus jos vaan saa riittävän paljon lentoja alle ja jaksaa harjoitella ja yrittää määrätietoisesti. Ite nyt huomannu että talvet menee helposti siinä ettei opi mitään uutta, kun joka kerta kun kopterin saa ilmaan kaikki aika menee vaan tuntuman palautteluun ja siihen että uskaltaa edes entisen temppukategorian käytyä läpi edes jollain tavalla. Tällekin kesää hyvät kelit tuli vasta elokuun puolella ja siinä vasta huomasin itellä että nyt alkaa jotain edistystä viimein tapahtumaan.
-
Kyllä tässä on tullut tosiaan ihan hyvin kehitystä pienessä ajassa. Suurin syy toki on jokapäiväisessä lentemisessä, 5- 15 akkua päivittäin. Näin ollen ei tarvitse sitä 3 akun lämmittelyä tauon jälkeen, vaan voi paiskoa menemään jo sillä ensimmäisellä liikkeiden ollessa tiukasti muistissa. Viimetalven ahkera simutus on myös toki erittäin merkittävä tekijä kehittymisessä. Aikaahan tää tuntuis vievän paljon, jos sitä kehitystä nopeasti haluaa.
-
Nyt on aika tarkalleen 4,5kk kopterilentoa takana ja yhteensä 618 lentoa
Tipahdin! :D
-
On se hyvä että muutkin jaksaa pörrätä.
Ei muuta kun lisää lentoja ja oppimista tapahtuu.
Jopa yli 50v ukko pystyy oppimaan, todisteita on!
-
https://www.youtube.com/watch?v=sbvF0XRWMCo&
moinen pätkä löyty puhelimesta toukokuulta, eihän se ihan putkee menny ;)
uppailen vielä toisen vähän tuoreemman pätkän tähän jatkoks....
-
https://www.youtube.com/watch?v=sbvF0XRWMCo&
moinen pätkä löyty puhelimesta toukokuulta, eihän se ihan putkee menny ;)
uppailen vielä toisen vähän tuoreemman pätkän tähän jatkoks....
Tää tais olla noin 20 akullinen x3:lla.
-
On se hyvä että muutkin jaksaa pörrätä.
Ei muuta kun lisää lentoja ja oppimista tapahtuu.
Jopa yli 50v ukko pystyy oppimaan, todisteita on!
Täh?? Missä?? ;D
-
Noniin, hienoa että löytyy intoa reenailla noinkin paljon. Varmasti taas ihan erinäköistä sun lento kun seuraavan kerran näkee livenä.
Itsellä rupes noi aileron tiktokit kulkeen vasta jossain melkein 1000 lennon tuntumassa. Tosin toiselle kyljelle menee vielä paljon paremmin. Piroflipit aukeni kans noilla hujakoin. Nekin vaan toiseen suuntaan. Toiseen suuntaan en osaa yhtään, mutta en ole siitä liiemmin ressannut.
-
https://www.youtube.com/watch?v=5bCk1qArUrk
Tossa tuo tuoreempi tapaus, hetken mielijohteesta salaa kuvasin :)
-
Täh?? Missä?? ;D
Täällä Kouvostoliitossa.😊
Tuus käymään joskus niin näet.
Meillähän veivaa kaikki 3reetä ajatuksella mitä papat eeltä sitä pojjaat peräs.
Pojjaat eivät vaan vielä kunnolla kaikki ymmärrä nitron perää.
-
Papat on tollasia. Pitää käyttää vanhaa nappinokiaa puhelimena ja nitroa kopterina ;D
-
Papat on tollasia. Pitää käyttää vanhaa nappinokiaa puhelimena ja nitroa kopterina ;D
Hitto se nappi nokia meni rikki.
-
Vaa täytyy sanoo, että olihan Matin lento kehittyny/rauhottunu mahoton! Hienon näköstä ku ei oo enää nii kiire olla monessa paikkaa yhtäaikaa :D
-
Vaa täytyy sanoo, että olihan Matin lento kehittyny/rauhottunu mahoton! Hienon näköstä ku ei oo enää nii kiire olla monessa paikkaa yhtäaikaa :D
Sormet on nykysin niin hitaat ja silmät tahmeet ;)
-
636 lentoo nyt takana. Eilen tuli lennettyä 12 akullista ja tänään 6. X5 päärattaaseen alkoi tänään muodostumaan kulumaa rattaan alapuolelle. Pinjoni oli aikaisemmin rattaan alapuolen tasalla, nyt siirsin sitä parimilliä alaspäin jos kuluminen vaikka loppuisi. Ei kyllä keksi mistä tuo voi johtua. X5:llä on nyt 165 akkua takana.
-
Mites hammasväli?
-
Ainakaan se ei oo muuttumaan päässyt. Luulis, että aikaisemmin jo olis tullut kulumaa mikäli välys ois pielessä. Pitänee tarkkailla nyt kuluuko se tosta enempää ja tehä toimenpiteitä, jos kuluu. Outoa kyllä kun se on vaan rattaan alapäästä kulunut, jos olis koko rattaan matkalta niin epäilisin tota välystä.
-
Moottoripukki kiero?
-
Toi viistekö hampaan päässä?
Vanhassa 600 Räksässä käy noin kun hammaspyörä hinkkaa canopyyn...
-
Toi viistekö hampaan päässä?
Vanhassa 600 Räksässä käy noin kun hammaspyörä hinkkaa canopyyn...
Juu se juuri. Tuota canopyyn hinkkausta mietittiinkin kentällä, mut aateltiin et kai se enemmän ääntä pitäs siihen osuessaan. Nyt kuitenkin hoksasin et multa puuttu yks noista neljästä canopyn dumppereista eli kyl se tuosta canopyyn hinkkauksta varmaankin johtuu. Pieni punainen jälkikin sieltä löyty kopan sisältä..
-
Tällä viikolla tulikin käytyä ihan hyvin kentällä vaikka sää oli mitä oli. Viikolla oli aika tummaa eikä oikein tahtonut kopterit näkyä taivaalla. Eilen lähdin Tampereella pinsiössä käymään ja siellä tuli vajaa kymmenen akkua lennettyä. Tuulta oli aika paljon eikä ote ollut kaikkein varmin vaikkei tuo X5 juuri tuulesta tunnu hätkähtävän. Tällä viikolla on tullut simuteltua aika paljon pitkästä aikaa ja tänään sen kyllä huomasi lennossa. Tuulta ei ollut käytännössä lainkaan ja taivas oli kirkas. 6 akkua tuli temmottua, meno oli varmaa ja looppi kasejakin sai tehtyä ensimmäistä kertaa. Myös elevator tiktokit (vai mitä lie rainbowta onkaan) alkaa sujua ihan siedettävästi molempiin suuntiin. Nyt alkaa x5 tuntua ehkäpä mukavammalta kopterilta lentää kun x3. Kevään aikana olis tarkotus hommata ehkä 700 kokonen kopteri. Logo 690sx, protos max v2 ja X7 kiinnostaa ehkä tällähetkellä eniten. Myös uus Logo 700 on mietinnässä.. Toisaalta 700 on aika iso paikalliselle kentälle, kulut semmosessa on aika epäystävälliset duunarille ja X5kin lentää aikas jämptisti.
Kahtoo ny.. eihän näitä kyllä järkisyistä ostella ;D
670 lentoa on nyt takana.
-
Tuolla myyntiosiossa olisi sulle Maikon X7 joutilaana. ;)
-
Hyvin jätkä kyllä pörrää, nyt kotiutat sen Maikon X7:n ni pysyy merkkisukollisuuski voimissaan :)
-
;D No kyllähän se houkuttelis ei siitä pääse mihkään. Nyt ei kuitenkaan taloudellinen puoli oikein tue tätä hankintaa, joten menee väkisin kopuhankinta tonne ensvuoden puolelle ::)
-
;D No kyllähän se houkuttelis ei siitä pääse mihkään. Nyt ei kuitenkaan taloudellinen puoli oikein tue tätä hankintaa, joten menee väkisin kopuhankinta tonne ensvuoden puolelle ::)
Mietis nyt uudestaan, taloudellinen puolihan just tukee hankintaa. Nyt saa hyvän käytetyn halvalla, ens vuonna joudut ehkä ostamaan uuuden, jolloin hinta on ehkä x2. Eli heti kun ostat niin säätät tonnin ::)
-
Mietis nyt uudestaan, taloudellinen puolihan just tukee hankintaa. Nyt saa hyvän käytetyn halvalla, ens vuonna joudut ehkä ostamaan uuuden, jolloin hinta on ehkä x2. Eli heti kun ostat niin säätät tonnin ::)
Totta. Enää puuttuu rahat tuohon. Tietty jos jättäis asuntolainan, vastikkeen ja ton laskupinkan odottamaan parempia aikoja, niin lavat pärisis jo ensviikolla ;D
-
Huomenna sitten soitat Maikolle ennen kun tulee järkiin ja ottaa pois myynnistä. Sehä on jo pelkästään siotus. Harvoin näkyy myynnissä yhtä miehekästä kopteria. Kyllä ne rahatkin sitten löytyy kun vähän sukan varsia pelmuutat :D
-
.....nii ja eiks joka jätkällä oo 30 donaa taskus et voi ostaa jotain kivaa jos haluu ;D
-
https://www.youtube.com/watch?v=nRI582APEgI&
-
Joop. Tänään oli hieno päivä kentällä. Reilu kolmisen tuntia tuli temmottua ja 13-14 akullista lentoo. Alkuun oli aika kovaa tuulta, mutta sekin käytännössä lakkasi lopulta. Niinkun ylhäällä olevassa videossa näkyy, tuli niittohommiakin tehtyä pari akullista. Lopultahan sitä verta nenästä tulee, kun sitä kerjää. Tälläkertaa pensas voitti, mutta kyllä noi vielä tosta niitetään. Pääratas tuossa meni , 3kpl servoarmeja ja yks linkki. X5 on nyt saanut enemmän ilmaa lähiviikkoina ja tykkäilen siitä kovasti. Lentoja on nyt 733kpl. X3 510 lentoa ja X5 223 lentoa.
-
Mihin osoitteeseen mä lähetän tuon sun X7:n? Se on jäänyt tänne mun pöydälle. :D
-
Mihin osoitteeseen mä lähetän tuon sun X7:n? Se on jäänyt tänne mun pöydälle. :D
Hahaa ;D Mulla on täällä rivitalokaksiossa niin vähän tilaa, että joudut sitä vielä siellä hetken säilyttämään. Mutta veronpalautuksia odotellessa tuota oon kuolaillut ja jos se ei kaupaks mene niin enköhän mä saa sen joulupöytään kinkun taakse muijalta piiloon.
-
5 akkua tuli lennettyä tänään. Vähän turhan kylmä alkaa olla, eikä tosta oikeen mitään näpit jäässä näytä tulevan. ???
-
5 akkua tuli lennettyä tänään. Vähän turhan kylmä alkaa olla, eikä tosta oikeen mitään näpit jäässä näytä tulevan. ???
Mankkapussi ja lämppärit hankintaan :)
-
Auttaa myös näppien paleluun.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/393087/DD-Polarmate-Plus-pilkkihaalari (http://www.motonet.fi/fi/tuote/393087/DD-Polarmate-Plus-pilkkihaalari)
-
Pussi lähtikin jo tilaukseen, pilkkihaalaria ei onneks vielä tarvii ;D
-
Ehtiikö viikonlopuksi? Ajattelin et lauantaina vois mennä kokeilemaan et vieläkö ne leijuu. Joko isolle kentälle tai sit ihan tähän nurkille vaan.
-
Pussi lähtikin jo tilaukseen, pilkkihaalaria ei onneks vielä tarvii ;D
Haalarit oli jo tänään käytössä.
Mankkapussi vasta sitten kun on kylmää ja tuulee.
Lämmitintä en ole vielä oikeasti tarvinnut.
-
Sormien palelu on melko yksilöllistä, isäntä muinoin oli ihmeissään ku sai jouluahjaks vanttuut, kyseli mitä niillä tehdään :D
-
Juu kyllä tossa muuten tarkenee, näpit vaan kaipais lämpöö. Ville: jos meinasit ehtiikö pussi viikonlopuks, niin ei. Mutta lauantaina vois kyllä mennä lenteleen, tohon kiitoradalle nyt ainakin. :)
-
Jep, katsotaan jos on oikein herkku keli niin ehkä Pinsiöön mut tuohon "paikalliseen" ainakin.
-
Nyt on lentoja X3 523 kipaletta ja X5 249. X5 on lähiaikoina saanut paljon enemmän lentoo alle. Pikkuhiljaa sitä kai jotain oppiikin, tosin nyt on viikon verran ollut semmonen fiilis ettei oikein tunnu sujuvan eikä kehittyvän. Tänään tuli taas kävästyä ja X3 sai seitsemännen torppinsa. Mulla on tapana lentää noita molempia yhtä kaukana ja korkeella ja sinnehän se orientaatio katos. Toisaalta parempi se on kauas torpata, kun omaan naamaan. No saapahan taas ruuvata, ei tossa pienen torppaamissa oikeestaan muu harmitakkaan ;D
-
Tänään oli erittäin nätti päivä pinsiössä. Tosin X3 ei toiminut ollenkaan. Perä vägäili oikein huolella ja tämä kopteri sai 1 akullisen lentoa. En tiedä voiko tuo johtua ihan kosteudesta, oon säilyttänyt noita koptereita autossa pidemmän aikaa. Pitää purkaa perä ja kasata uudelleen uusilla osilla, on sillä lentoakin jo reilusti ja klappiakin löytyy. X5 lensi 5 akkullista ja toimi kaikinpuolin hienosti. Itseaiheutetun pahan olon takia lennot jäi tuohon, vaikka sää oli mitä mainioin.
-
X3 perä tuli kasailtua uudelleen ja herkisteltyä. Kävin tänään 3 akkua koittaan eikä kyllä toimi vieläkään. Perä vatkaa rajusti satunnaisesti ja välillä yhden akullisen pystyi ihan lentämäänkin. Jostain syystä macilla en pysty lukemaan logeja tuosta, ei siinä ohjelmassa ole edes namiskaa mistä sinne pääsis ???. Pitänee tutkailla logit jollain toisella koneella läpi
-
Tänään tuntu x3 perä toimivan normaalisti, ainakin noilla kahdella akullisella. En ihan tarkalleen tiedä mikä tuota sätkimistä aiheutti, mutta ainakin mulla oli perähihna liian tiukalla (tätä kautta tärinäongelmia?) ja armi joka menee perän sliderille liian tiukalla. Isommalla tuli veivattua 4 akullista.
-
Tänään tuli pinsiössä käytyä pumppaamassa reilu kymmenen akullista. X3 ei ota toimiakseen perän osalta mitenkään, voipi olla purkki vika. Extreme vibrations herjoja se näytti logissa, mutta sillonkin oli jonkin sorttista 3d räimintää päällä. Välillä perä vägäsi huolella leijunnassakin ja välillä ei mitään. Pystyin räimimään tuolla jopa sujuvasti 2 akullista pienine ongelmineen perän kanssa mutta pääosin se toimi lennon aikana hienosti. Luulis , että noita värinä ongelmia tulee sillon kun räimii oikein kunnolla mutta funneleissa ja "urku auki" lennossa tuossa ei ollut probleeemia. Perä siis sekoilee ihan milloin sattuu. Pitää koittaa vielä toisella gyrolla ja katsoa mitä tapahtuu. X3 on sen verran äänekäs muutenkin, etten ainakaan kuullut että mitään laakeria tai vastaavaa olisi menossa ja hienosti se leijuu paikallaan, tuskin on mitään akselia vinossa.
X5 toimi sen sijaan hienosti. Hieno päivä vaikka keli olikin aika kurja. Lentoja on nyt ruhtinaalliset 809kpl ja 6kk on lennelty. 8)
-
Tarkasta nämä laakerit X3:sta
http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?cPath=22_144_419_817&products_id=25688
-
En tunne X3:a ja onko siinä maadoitettu perä miten, mutta voisko olla staattista sähköä? Mulla oli alkukesästä ongelmia warpin kanssa, kun vaihdoin vbariin. Beastin kanssa aikaisemmin ei ollut ikinä mitään ongelmia. Ilmeisesti vbarin govi sekoili ja sen vuoksi myös perä potki jatkuvasti.
-
Nuo laakerit katsoin eikä niissä tuntunut klappia. Hienoa ryder että otit tuon maadoitushomman huomioon, en tullut ajatelleeksi ! Siis tossahan ei periaatteessa oo muuta maadotusta kuin 1 kpl ruuveja mikä kiristää peräputken pysymään paikallaan. Nyt olisikin hienoa kuulla muilta x3 omistajilta kokemuksia tuosta maadoituksesta remmiperän kanssa. Ootteko tehneet jotain asian eteen vai toimiiko ilman lisämaadotuksia?
-
Mittaa yleismittarilla vastus pääakselin ja peräakselin väliltä.
-
Eipä anna lukemia mistään kohtaa. Pitänee maadotella.
-
Tuli tuo x3 perä maadoitettua. Tänään se toimi 2 akkua ilman mitään ongelmia. Eipä oikein enempää olis kerennyt lentääkkään..pimeä tulee niin aikaisin ja akutkin latasin eilen valmiiksi ja suoraan töistä kentälle... kaksi akkua tuli lennettyä isolla ja pienellä.
-
Miten maadotit?
-
Hieroin hiomapaperilla maalit pois siitä kohtaa peräputkea mikä menee runkoon jemmaan. Sit korvasin sen 2x12 ruuvin pidemmällä , kun ei se jostain syystä yltänyt edes koko peräputkeen :o Toivottavasti tuosta nyt ymmärsi jotain... Voishan ton tehdä varmasti järkevämminkin, mutta tuntus toimivan..
-
Jännä että toi pultti ei yltänyt putkeen. Mittaa en kyl omasta tiedä mutta jos loppuun asti kiristää tulee se putkesta läpi. Huono systeemihän tuo on. Maailmallahan ovat lukituksen hoitaneet toisella tail support clampilla joka kiristetään rungon juureen.
-
Juu en itsekkään ymmärrä miten se ruuvi ei yllä kuin korkeintaan putken tasalle, kiinni se ei sitä lukitse. Sais olla vastaava kiinnitys mikä tuossa X5 http://www.gaui.com.tw/product/x5-body/cnc-boom-clamps-silver-anodized-2/
-
Jännä juttu, mulla menee se ruuvi putkesta läpi ja en ole mitään maadoituksia tehnyt.
Ei ole ollu ongelmia luistamisen taikka staattisen sähkön kanssa.
-
Ei mullakaan aikaisemmin ollu mitään ongelmia. Voi olla että tuo +400 lentoo nähnyt hihna tuottaa reilummin kitkaa :P
-
Joo-o.... purkki vaihdettu toiseen gaineja ruuvattu eteen ja taa, laakereita vaihdettu ja remmi... ja ei se vaan toimi. Onko nyt niin että ainoa kopterin laatukilke on sanomassa itseään irti, eli peräservo. Tässä video
https://youtu.be/wW2LypzTjy8
-
Mikä setuppi? Siis ihan kaikki?
-
Gyron setuppi vai ?
-
Servot, nopari yms.
-
Moottori: Align 460MX
Nopari: YEP 45A
Nuppiservot: TGY 306HV
Peräservo: MKS 95i
Gyro:Kbar
Yepin govi käytössä. Vaihdoin nyt tgy306hv servon MKS:n Tilalle. Katotaan toimiiko kun huomenna testaan... jotenkin vaan epäilen et on servosta kiinni.
Mä en ymmärrä kyl tota, miksei tolla macille asennetulla vstabilla pääse kurkkiin logeja.. toi on vähän niinkun vajaa versio... kuva alhaalla..
Yks pääakselin laakereista vähän ääntää ja toi torpin jälkeen vaihdettu pääratas on aavistuksen kieron oloinen... uudet on tulossa ensviikolla...
-
Eihän yks suunta laakeri luista?
itte ottaisin govin pois päältä ekaksi.
Jos ei vaikuta niin sitten optimoinnit uusiksi
Jos ei vaikuta niin sitten perän gainit ja muut asetukset oletukseen ja gainit alas
Jos ei vaikuta niin servon vaihto
Jos ei vaikuta niin vaihtoon perän hubi ja perä akseli sekä lavat.
Jos ei vaikuta niin koko gyron set up uusiksi tai toinen gyro.
Jos ei vaikuta niin taitaa konstit loppua.
PS
Onneksi ittellä ei ole ollut noissa vehekeissä tommosta ongelmaa.
-
Oliko tuo kuva vain esimerkki logien kattelu ongelmasta? Aattelin vaan, että ei näyttäs olevan yhteyttä koko kbaariin softasta.
-
Eihän yks suunta laakeri luista?
itte ottaisin govin pois päältä ekaksi.
Jos ei vaikuta niin sitten optimoinnit uusiksi
Jos ei vaikuta niin sitten perän gainit ja muut asetukset oletukseen ja gainit alas
Jos ei vaikuta niin servon vaihto
Jos ei vaikuta niin vaihtoon perän hubi ja perä akseli sekä lavat.
Jos ei vaikuta niin koko gyron set up uusiksi tai toinen gyro.
Jos ei vaikuta niin taitaa konstit loppua.
PS
Onneksi ittellä ei ole ollut noissa vehekeissä tommosta ongelmaa.
OWB:n vaihdoin toissapäivänä, eli siinä ei ainakaan vikaa. Perän gaineja on tosiaan runtattu suuntaan ja toiseen, Vbar arvoilla välillä 30 - 70. Gyron tosiaan vaihdoin toiseen vastaavaan kiinalaiseen, tuskin molemmissa on sama vika ;D perään on vaihdettu melkein kaikki paitsi akseli ja perälavanpitimet.
Itse oon kanssa viimeiset 800 lentoa päässyt ilman ongelmia. Mut onneks tässä on kyse pikkukopterista.
-
Oliko tuo kuva vain esimerkki logien kattelu ongelmasta? Aattelin vaan, että ei näyttäs olevan yhteyttä koko kbaariin softasta.
Joo siis ihan esimerkki vaan. Mut eiks windowssilla tuolla yläpalkeissa oo muutakin, kun nuo Save/load palkit ?
-
Kokeile se kiina servo perälle eka. Jos auttoi hyvä jos ei niin minulla on vahva epäily...
-
Joo siis ihan esimerkki vaan. Mut eiks windowssilla tuolla yläpalkeissa oo muutakin, kun nuo Save/load palkit ?
Eikö noissa omena käyttiksissä löydy ne aktiivisen sovelluksen alasveto palkit ihan ikkunan ylälaidasta?
Logit löyty muistaakseni help valikosta.
E: Siis näytön ihan ylälaidasta vaikkei ohjelma oiskaa koko ruudun kokoinen
-
Eikö noissa omena käyttiksissä löydy ne aktiivisen sovelluksen alasveto palkit ihan ikkunan ylälaidasta?
Logit löyty muistaakseni help valikosta.
E: Siis näytön ihan ylälaidasta vaikkei ohjelma oiskaa koko ruudun kokoinen
Jep, sieltä ihan näytön yläreunasta löytyy aktiivisen sovelluksen menut. Pitäs löytyy logit kans sieltä.
-
Kappass.. ;D
Miksköhän mä en löydä siltikään edes helppiä.. ja nää palkitkin on saksaksi ;D
-
:D
Eikö osko ollu info valikko
-
Infosta tulee tommonen mikä ykköskuvassa...
Ja tossa noita muita...
Ei tää ny voi näin vaikeeta olla.. ;D
-
Paukuta vähä pöydän nurkkaan sitä näyttöä nii jos se pulpahtas sieltä :D
Emminä sitte tiiä mihin se noissa omenoissa on piilotettu :D
-
:D Jos tossa ei olis mun simua niin vois pamauttaa laakista vähän kovempaa..
Emmää ymmärrä mikä näissä omenoissa jotakuta viehättää.. ;D tääkin on muijan kone... en oo omaa raaskinu ostaa kun käyttö on niin olematonta.
-
:D
Minä revin emännyksen omenasta näytön pois, asensin wintoosan ja sitte simut sisään :D
Onhan niissä rauta ihan okoo mutta käyttis on mun mielestä kans perceestä ja kovin rajotettu.
-
Kun sen purkin pistää kiinni, niin info valikossa pitäs näkyy event log.
Se makkosen vstabisofta on ihan käsittämättömän buginen tuotos. Mulla pitää käynnistää softa joka kerta uusiks kun purkista ottaa virrat pois. Muuten ne asetusmuutokset ei mene perille.
-
Eipä näy event logeja ei... ???
-
Eikös siitä kuitenkin viimeks kentällä kateltu logeja mun mäkillä?
-
Juu katottiin
-
Mutta sillon se leijunnassa ei oireillu mitenkään. Vs. Tolla tänään mun kuvaamalla videolla. Tänään lensin kyllä ihan 3dtäkin tolla ja tuntu et mitä enemmän sitä kurmuuttaa niin sitä vähemmän perä sekoilee ;D
-
Mulla tuli takauma. Tuo oli siis hihnalla? Kokeiles kiristää jossain välissä perän hihnaa. Eikö tuossa videolla notkahtele loivasti kierroksetkin. Mulla oireili viissatku protos kesällä samallai ja siinä hihnan hampaat osu toisiinsa ja nykki perää. Mulla ainakin uupu se ilmapatja hihnasta joka estäs hampaiden osumisen toisiinsa.
-
On joo hihnaperällä. Pitäskö sen olla niin tiukalla, että toisella kädellä nuppia kiinni pitäen ja peräakselista pyörittäen hihna ei saa hypätä pulleylta ollenkaan? Nyt se on niin,,että pientä voimaa käyttäen sen saa hyppäämään
-
On joo hihnaperällä. Pitäskö sen olla niin tiukalla, että toisella kädellä nuppia kiinni pitäen ja peräakselista pyörittäen hihna ei saa hypätä pulleylta ollenkaan? Nyt se on niin,,että pientä voimaa käyttäen sen saa hyppäämään
Kuulostaa, että hihna on liian löysällä. Ei saa hyppiä jos vähän vääntää perästä.
-
Peräservo tekee tommosta kun antaa kulmia laidasta laitaan
https://youtu.be/tD1f929i3u8
-
Peräservo tekee tommosta kun antaa kulmia laidasta laitaan
Miltä se näyttää samalla mankan servo monitorissa eli pysyykö rudder nollassa koko ajan?
-
Kyllä pysyy nollissa.
-
Kyllä pysyy nollissa.
Onko perälle laitettu precomppia?
-
On laitettu jossain kohtaa juu.
Tällä turnigyllä tuntus toimivan muuten mutta perä vaeltelee hieman suuntaan ja toiseen. Kiristin hihnaa ja pitää vielä koittaa miten toimii hihna kiristettynä mks;n kanssa.
-
Tästä pienestä vastoinkäymisestä huolimatta tänään oli kyllä tosi kiva lentää. Mä en tykkää yleensä yksin lennellä, mutta tänään oli kyllä oikein kivaa. X3 toimi gainien säädön jälkeen turnipsin peräservolla ihan hyvin vaikka se täydellinen ei olekkaan. Ainoastaan leijunnassa perä vaelsi/vägäsi rauhallisesti muutamia senttejä edes takas. X3 sai neljä lentoa. X5 sai 4 lentoa myös. Pikkuhiljaa alkaa tulla jotain uuttakin lentoon, vaikka aika varmasti tulee vedettyä. Simu auttaa kyllä tosi paljon ja sillä tahkotaan niin paljon uutta juttua, että varmasti menee. Ja aina on tullut yllätyksenä että melkein kaikki on helpompaa oikealla.
Tänään oli ensimmäistä kertaa tx warmeri käytössä ja 1 - 2 teholla oli oikein mukavan lämmin. Turnipsin pussi on käytössä pikkasen modattuna. Ompelin resorit käsien reikiin ja pohjalle heitin 19mm solumuovi/neopreeni maton.
Laturi päivittyi reaktorista ja icharger 106b:stä -> icharger 308. Lataussalkku on pientä puurtamista vaille valmis.
X3 sai uuden kopan, jos se kestäisi tälläkertaa ehjänä pidempään kuin 15 akullista ;D
-
Hyvä jos X3 lähti pelittää edes jotenkin. Vielä kun saisit login sieltä ulos :)
-
Tänään x3 neljä lentoa ja x5 kolme lentoa. Molemmat toimii hienosti, mitä nyt pienemmän YEP vähän temppuilee välillä. Tilasin tilalle Hobbywingin 50a noparin tilalle oikein suomesta niin tuli hyvä mieli. ;D
-
Tänään tuli lennettyä yhteensä 6 akullista. Äks kolmosessa nyt taas MKS95i perällä ja hyvin toimii. Veikkaisin, et noi hihnan hampaat on aiemmin ottaneet yhteen niinkun Wilikki tuolla ehdotteli ja se on syypää tuohon aiempaan perän sekoiluun.
-
Tänään piti lentää oikein reilumminkin. 3 akkua tuli lopulta lennettyä, kun x3 hobbywingi ei ota toimiakseen. Aikaisemmin se on toiminut ihan ok, mitä nyt välillä spoolatessa pysähtyy ,sit kerää taas kiekat ja toimii niinkun pitää. Nyt se ei enää spuulaa ollenkaan vaan nykii muutaman kierroksen hitaasti. Mikähän tossa mahtaa olla? Onneks hankin tuon eurorc:ltä niin voo lähetellä takas jos ei rupee toimiin....
-
Tänään piti lentää oikein reilumminkin. 3 akkua tuli lopulta lennettyä, kun x3 hobbywingi ei ota toimiakseen. Aikaisemmin se on toiminut ihan ok, mitä nyt välillä spoolatessa pysähtyy ,sit kerää taas kiekat ja toimii niinkun pitää. Nyt se ei enää spuulaa ollenkaan vaan nykii muutaman kierroksen hitaasti. Mikähän tossa mahtaa olla? Onneks hankin tuon eurorc:ltä niin voo lähetellä takas jos ei rupee toimiin....
Tarkista nyt ainakin että asetukset on noparissa oikein. Eli ohjelmoi uusiksi.
-
Juotokset kannattanee myös tarkistaa, ettei joku ole käytössä murtunut osittain tms.
Eikö enään voi edes kiinalaiseen nopariin luottaa. Perinteisesti ongelmia on ollu vaan noissa kalliissa saksalaisissa ;D
-
Ohjelmoin uusiks eikä vaikutusta. Juotoksetkin kurkin ja ne oli ok. Kyllä se vaan rikkinäiseltä vaikuttaa. Lykkäsin yepin paikalleen ja sillä toimii.
-
Mulla teki kesällä just tollasta kun sateliitti pätki. Heitti hetkellisesti failsafea päälle. Hävis kun vaihdoin. Tiiä sit jos yepillä toimii.
-
Alkoi kylläkin heti kun vaihdoin hobbywingin kopuun.
-
Noo.. toi lähtee nyt kuitenkin takas eurorclle jahka ne huomenna vastailee. Kai noissa joku takuu on. Toi on kuukauden vanha. Jos sais uuden tilalle ja koittas uudemman kerran.
-
Voisi kyllä kuvitella että tuo menisi takuun piikkiin. Aika jännä kun tolleen hajoo.
-
Tänään tuli käytyä taas kentällä lentelemässä. X3 tuntuu olevan tällähetkellä varsinainen ongelmapesäke. Lensin sillä 4 akkua ja jatkuvasti perä vaihteeksi sekoili niinkuin aiemminkin. Pitää käydä vielä mekaniikka läpi kokonaisuudessaan vaikka miltei kaikki laakerit siihen tulikin vaihdettua. Seuraavaksi vaihtuu akselit, jos ei se auta niin turnigyn nuppiservot siirtyy vaihtolistalle. Gyro onkin jo vaihdettu ja kahdella eri noparilla testattu ;D Hobbywingi lähtee takaisin eurorclle. Tuossa on vielä video siitä mitä se tekee, jos jotakuta kiinnostaa.
https://youtu.be/g3ia9Mtj9w4
-
Jaahas. Kai se on tämä vuosi lennätyksen osalta laitettava pakettiin. Tänään piti käydä muutama akku pyörähtään, jotta olis saanut 900 lentoa täyteen tällevuotta, mutta lukema jää nyt 894. Torppeja tuohon mahtui 7 kpl, kaikki pienemmällä Gaiulla.
X3 on ollut kovassa käytössä. Vajaa 600 lentoo on nyt mun käytössä, en tiedä monta edellisellä omistajalla. Osia siihen on vaihdettu ihan kiitettävästi noiden perän sekoilujen takia, tuloksetta. Eilen purin koko kopterin aika osiin ja huomasin toisen perähihnan ohjurirullan elävän ehkä 1-2 mm kiinnityspultin suuntaisesti. Kuitenkin toista rullaa selkeästi enemmän. Lopetin hommat siihen enkä sen jälkeen oo kopua katsellut. Josko sen sais kiristeltyä tai sitten pitää vaihtaa toi muoviosa mihin rullat kiinnittyy, jos on kierteet kulahtaneet.
X5 oli myös hyvä ostos ja sillä on nyt lennetty reilu 300 lentoa eikä mitään oo vaihdettu. Etummaiset perän rattaat on ottaneet hieman kulumaa ja nupissa tuntuu aavistus välystä. Nuo pitää vaihdella jossain kohti, muuten ei mitään moitteita laadun ja lentotuntuman puolesta.
Paljon on opittu ja paljon on opittavaa. Kivaa ennenkaikkea, sehän se tärkeintä on.
Ensvuodeksi tulee uutta lelua ja sitä odotellessa hyvät uudet vuodet kaikille kopteristeille !
-
X3 perälavan pitimien laakerit? Eihän perätönärin tuki tahmaa yhtään missään asennossa? Eli kun servo kääntää tönäriä hiukan niin ei tahmaa?
-
Perään on nyt vaihdettu KAIKKI ja se pelaa priimasti eikä tahmaa missään kohtaa.
-
Perään on nyt vaihdettu KAIKKI ja se pelaa priimasti eikä tahmaa missään kohtaa.
Yhdessä yksilössä täällä Kouvostoliitossa tuo ohjuri tahmasi ihan vähän kun tönäri taipui. Omistaja vaihtoi myös osia minkään auttamatta. Lääke oli löysätä aavistus sitä ohjurin ruuvia. Pikkuvika mutta veemäinen keksiä. Ei tarvi suuttua.
-
Ookkei. Mullahan on tönäri ihan vinkurassa, en oo jaksanut vaihtaa mut kai sen jo pikkuhiljaa vois.... ;D tota ohjurin ruuvia oon koittanut pitää mahdollisimman löysällä.
Edit. nyt on tönärikin vaihdettu
-
Tänään tuli käytyä pinsiössä ja lensin vuoden ensimmäiset hurjat 2 akullista. Lentäminen ei ollutkaan tänään ykköskriteeri vaan tuon Goblinin haku. :)
-
Goblini sai tänään ensilentonsa pinsiössä. Ihan mahtava laite, ei voi muuta sanoo. 2 akkua sillä tuli lennettyä, perän gaineja pitää vielä vähän tiputtaa, muuten se toimiikin hienosti. 4 akkua lensin X5lla. On tää kivaa.
-
Komeesti lensi kyllä!
Videon laatu näemmä tuolla mun androidilla on aika surkea, mutta tuossa toinen lento videolle taltioutuna:
www.youtube.com/watch?v=fKyk7OsMjI0
-
Päivitellääs tätäkin vähäsen. Ihan liian vähän on tullut tämänvuoden puolella lennettyä, tommoset reilu 40 akullista yhteensä. Nyt pystyy jo kuitenkin töiden jälkeen käydä muutaman akun lentämässä.
X3 peräongelma alkaa ehkä pikkuhiljaa selvitä. Vika taitaapi olla MKS 95i peräservossa. Laitoin turnigyn perälle niin toimii. Turnigyllä mennään vielä toistaiseksi, mutta jossain kohtaa tilalle tulee luultavasti Omg:n servo.
Jotain pientä probleemaa on vielä hobbywingin govin puolella. Asetin sinne gov storen ja tein niinkuin ohjeissa lukee, mutta tuntuisi olevan pikemminkin gov elf päällä. Tänään ekalla akulla oli potkua reippaasti, kolmella viimeisellä ei ollut idle 1 ja 2 tiloilla mitään eroa, elikkä en saanut noille täysiä kierroksia.
X5 on lentää kivasti. Lisäsin kierroksia 2300 -> 2500 ja tuntuu tosi hyvältä nyt.
Goblin ei oo oikein saanut lentoja. Meidän kenttä on vähän turhan pieni 700 kokoiselle kopterille. Tampereella tuo onkin sitten enemmän elementissään.
-
Tulipa x3 venyteltyä. Nuppiin tuli 386mm rotortechit. Jospa perjantaina tai huomenna pääsis jo testaileen. :P
-
Mistä lavat hommasit?
-
Mistä lavat hommasit?
Tuolta ranskanmaalta... noi Rotortechin lavat pitäs vissiin olla ihan hyviä ja tuolla nuo on tosi edulliset. Hawkrcltä ja ladilta ois saanut halon 385 lapoja mut päädyin testaan noita. Vähän ahtaanpuoleiset lavanpitimiin, mutta kyllä ne sinne hienosti menee 8)
http://www.rchc.fr/rotor-tech/9709-pales-rotor-tech-430mm.html
-
Rototech on hyvä lapa.
Edit. Halon lavoista olen myös tykännyt joskin ovat vähän hinnakkaat.
-
Millä osilla venytit? Kuinka lentää rototecheillä? Vaaditaan yksityiskohtaista testiraporttia tänne.
-
Eli hommasin vaan Lynxin pidemmän hihnan, Goblin 380 perätönärin ja nuo lavat. Noita keppiperän peräputkia oli kaapissa jo valmiina ja nehän sopii tuohon stretsaamiseen mitä parhaiten. Tuota perätönäriä sai kolmisen senttiä lyhentää, että sopi paikalleen.
Tänään tuli sit käytyä muutama akku testaamassa. Makeestihan se toimi heti laakista ! Inertiaa on tottakai huomattavasti enemmän, tuli aika paljon rauhallisempi ja vakaampi. Semmonen räyhä tosta pikkasen katos enkä oo ihan varma vielä onko se hyvä vai huono puoli.
Nuppikierroksia kalkuloin puhelimen apsilla ja jenkaa oli IU2:lla 2927. Hiukka kierrostenmittauksen jälkeen kopteri alkoi pirottamaan leijunnasta ja tein ensimmäisen rotaationi hakeen. Kopteri säilyi täysin ehjänä paitsi sliderin ohjuriarmin pultti oli mennyt poikki ??? ;D
En jaksa uskoa että se maahantulossa on poikki mennyt, tosin en usko että ilmassakaan vaikka näin on todennäköisesti käynyt....
-
Näinköhän vaatii pidemmät streivat peräputkelle. Tai ainakin tuen perästreivojen väliin samalla tavalla kuin 450L allussa. Ihan sillä vaan että saattaa alkaa värähtelemään kun on venytetty.
-
onko sulla sille push rodille mitään tukea vaan roikkuuko se koko matkan vapaana? Gaui stretch kitissä kai saa sen niihin vanhoihin ohjaimiin kiinni. Voi ottaa aika värinät jos on pitkä tanko siinä ilmavirrassa ja kaikki voimat kohdistuu siihen ohjuriarmin pulttiin.
-
Nojoo eipä itseasiassa tommosia tullut mietittyä ;) pitänee tilailla nuo pidemmät streivat ainaskin.. ja kyllä tuo tönäri vapaana tuossa roikkuu..
-
Tuskin se poskettomasti värisee. G380:n tönäri on samaa kuin esim. Protos 500:ssa. Olen sitä lentänyt stretcinä ilman, että tönärillä on ollut mitään tukea ja hyvin on pelittänyt.
-
Tohonhan saa kittiä kaupastakin:
http://www.fast-lad.co.uk/store/product_info.php?products_id=35014
-
Riippuu vähän mille taajuudelle se on viritetty. Sehän siinä kuin joku viulun kieli. Jos sille syöttää energiaa resonanssitaajuudella, niin kyllä tollanen voi aikaa kova vispata, jos vapaasti pääsee heiluu. Toisessa systeemissa ei välttämättä resonoi niin hyvin, jos on eri RPM ja tönäri viritetty eri taajuudelle.
-
Jos on jo remmiperä, niin riitänee nää:
http://www.fast-lad.co.uk/store/036208_tail_push_belt_version_385l-p-35020.html
http://www.fast-lad.co.uk/store/036402_belt_544mxl_385l-p-35021.html
http://www.aliexpress.com/item/ALZRC-Carbon-Fiber-Blades-380mm-Standard-CFB-SD-380/32556640852.html
+ orginaali peräputki. Ei tuu liian kalliiksi venyttely. Lääkäritkin sanoo, että vanhemmiten on hyvä venytellä.
-
En minä tönäriä meinannut, vaan koko perää. Tärinä ja värähtelyt hajottaa vahvempiakin juttuja. Pelkästään tuki streivojen väliin vähentää värähtely alttiutta.
-
Vääntelin tota perää pikku voimalla sivulta toiselle. Perälapojen suuntaan narisee ja antaa vähän periksi, toiseen suuntaan ei hievahdakkaan. En tiedä antaako toi muovi vaan periksi mihin putki tulee runkoon kiinni vai mikälie.... jonkin sortin tuenkin värkkäsin tonne strevojen väliin
-
Vääntelin tota perää pikku voimalla sivulta toiselle. Perälapojen suuntaan narisee ja antaa vähän periksi, toiseen suuntaan ei hievahdakkaan. En tiedä antaako toi muovi vaan periksi mihin putki tulee runkoon kiinni vai mikälie.... jonkin sortin tuenkin värkkäsin tonne strevojen väliin
Ei siitä vääntemällä voi mitään päätellä lennon aikasista värähtelyistä. Kun venytetään rakenteita alkuperäisestä niin ainahan silloin voi poksahtaa oudosta paikasta ;D Ja gauin pultit on tosi pehmeää kamaa... Taidan vaihtaa omasta tuon pultin vahvempaan ::)
-
Just tässä itsekin mietin et onkohan vähän pöljää heittää vaan uus vastaava pultti tilalle ja kädet ristissä toivoo ettei käy samanlailla.. laitoinhan mää ton tuen tohon streevojen väliin mut tiedä nyt siitäkään. Minkähän pultin tohon nyt tilalle lykkäis...
-
Just tässä itsekin mietin et onkohan vähän pöljää heittää vaan uus vastaava pultti tilalle ja kädet ristissä toivoo ettei käy samanlailla.. laitoinhan mää ton tuen tohon streevojen väliin mut tiedä nyt siitäkään. Minkähän pultin tohon nyt tilalle lykkäis...
Alignin pultit on parempia. Niitä olen omaan X3:een vaihtanut useita. Gauin ruuveista/pulteista menee kannat helposti ja katkeaa helpommin. Allun vastaavat on ok.
-
Pitääpä heittää sellainen tilalle. Tuo Turnigyn peräservo alkaa olla vissiin aika valmista kauraa ;D Kun rudder tikkua kääntää nopeasti puolelta toiselle tulee servo aavistuksen myöhässä ja vaikuttaa muutenkin käsipelillä aika kankealta. Nuppiservotkin on pikkasen reilu 600 lennon jälkeen saaneet pienehköä klappia. Perälle tilaan varmaankin OMG servon ja voipi olla että nuppiin myös jossain vaiheessa.
-
Tuhannen akun rajapyykki meni tänään yli hienossa kelissä, oli niin lämmin ettei edes mankkapussia tarvinut käyttää. Goblinilla 3 akkua ja x5 5 akkua. X3 odotellee peräservoa, perälle tilasin mks 93i servon.
-
Jaa te oikeen pidätte kirjaa... En mää vaan jaksa. ::)
Lentoja on liian vähän liian pitkällä ajalla, se riittää. Akkuihin merkkailen.
-
Juu toki.. ;D Itse en oo taas akkujen syklejä merkkaillut
-
Tasan vuosi sitten jännitti pirusti pellonlaidalla, kun olin ekaa kertaa nostamassa x3sta ilmaan. Nykyään ei jännitä ihan niin paljoa. 1144 lentoa on kertynyt vuodessa ja jotain on jo opittukin, matkaa huipulle piisaa ihan kiitettävästi ja se on tämän homman suola. Tylsäksi kävis jos kaiken osais.
X5 alkais pikkuhiljaa kaipaamaan jonkinsortin huoltoa, sillä on nyt lennetty +400 lentoa ilman torppia. Leparinkumit ja nupinlaakerit tuohon tulee varmaan vaihdettua piakkoin.
X3 tuntuu ihan kivalta stretchillä. Akut alkaa olla aika valmiita, onhan noilla toistasataa lentoa takana. Välystä alkaa olla turnipsin servoissa aika paljon, vaihdanko rattaat vai uusinko servot, en oo päättänyt.
Goblin matkaa pikkuhiljaa kohti uutta omistajaa. Ei tossa mitään vikaa ollut, tosi hyvä lentää ja kaikenpuolin mahtava peli. Nyt on vaan Logokuumetta ilmassa. Katsotaan mitä tulee hankittua. 690sx on pyörinyt jo puolisen vuotta mielessä, todennäköisesti sellainen tulee hankittua...
-
Älytön määrä lentoja! Häkkinenkin jää jälkeen, vai jääkö?
-
Akut alkaa olla aika valmiita, onhan noilla toistasataa lentoa takana
Miten ne noin nopeesti on kypsynny. Minusta akun täytyy kestää parisataa sykliä. Yleensä ne kestääkin sen mun käytössä.
Älytön määrä lentoja! Häkkinenkin jää jälkeen, vai jääkö?
Varmaankin jää. Mutta kokonais määrässä ei.
On se hyvä, että muutkin lennättää.
-
Miten ne noin nopeesti on kypsynny. Minusta akun täytyy kestää parisataa sykliä. Yleensä ne kestääkin sen mun käytössä.
En laske syklejä, mutta itseasiassa lentomäärän jakamalla akkujen määrällä noihin ei kerry kun n.170 sykliä. Pitää vaihdella toi allun moottori scorppariin, jos tehottomuus johtuis siitä
-
En laske syklejä, mutta itseasiassa lentomäärän jakamalla akkujen määrällä noihin ei kerry kun n.170 sykliä. Pitää vaihdella toi allun moottori scorppariin, jos tehottomuus johtuis siitä
Se Skorppari antaa paremmin tehoa varsinkin huonoilla akuilla ero on merkittävä.
-
Jeps. Myyntipalstan kautta löytyi uusi Scorpparin 2520 1580kv motti ja se on nyt törkätty X3:n kiinni. Niinkuin tuossa yllä, moottori antaa vanhoilla akuilla ihan erilailla potkua vs. 460mx moottoriin. Vaihto oli kyllä paikallaan, vaikkei tuota allun moottoriakaan haukkua pysty. 2900 kierrosta nupissa on todella hyvä noilla 386mm rotortecheillä, yhtään enempää ei ainakaan tarvitse ja 2500 - 2700 kierroksillakin menee nätisti.
-
Itse samaisella motilla, 360 lavoilla ja 3050 kierroksilla nyt viitisentoista lentoa alla. Kivasti kyllä liikkuu. Kierroksia kun ei hirveästi voi nostaa niin täytyypä miettiä tuota kasvattamista sitten jos sillä pärjää kerta alemmillakin kiekoilla.
Paljonkos sulla on lentoaika noilla kierroksilla ja align 1450 mAh akuilla (näyttäisi kuvassa olevan vai onko)? Itsellä noilla akuilla lentoaika 4:30min ja noin 1000mAh tipahtaa varaus.
-
Juu on juurikin tuo allun 1450mah patteri kyydissä. Mulla on 3min timerissä, 1200mah gensseihin jää vähän alle 20 % ja noihin alluihin vähän yli. Akuissa on joku +/-200 latausta takana
Ite lensin 360 lapasena muistaakseni 3200rpm
-
Tommonen tuli taloon
-
Vaidatko 550SX:ään? ;)
-
X5 vaihtuu siihen päittäin ;D
-
Tällä viikolla on päässyt aika huonosti kentälle, mutta 8 akkua sai logolla veivattua. Tykkään todella paljon! Ero Gobliniin huomattava. Mahtava lentää laitetta mikä vaan lilluu ilmassa, keveys todella tuntuu. Kulmia laitoin noin 12 astetta ja se riittää itselle oikein mainiosti. Kierroksia on IU2 noin 2000, IU1 ehkä parisataa vähemmän ja normilla sit taas vähempi ;D En ole noita kierroksia mittaillut muutakuin IU2. Kaikilla kierrosaluella menee oikein nätisti.
Goblin oli tohon meidän pienelle kentälle liian hätäinen. Aika jännä, sillä tuo logo taas menee samassa tilassa eikä tule fiilistä, että tilaa tarvitsisi lisää. Oon todella tyytyväinen tähän valintaan, eikä takuulla ole viimeinen Logo tässä talossa
-
Eilen tuli otettua Pinsiöön vähän pidemmän kaavan lentopäivä pitkästä aikaa. Logolla on nyt lennetty reilu 50 akullista ja se vaan tuntuu paremmalta kokoajan. Perän kanssa oli pieniä ongelmia tiktokeissa, kaikkea tuli säädeltyä ja lopulta syy huonoon tuntumaan löytyi liian alhaisesta perän gainista. Ihan mieletön treenikonehan tuo on. "Mitä isompi sitä helpompi lentää" - virke tämän kopterin kohdalla toteutuu kyllä täydellisesti.
1600 -1800 kierroksilla Logo tuntuu omaan käteen parhaalta. Kulmia on vähän yli 12. Keveytensä puolesta tämä menee aikas paljon pienemmällä virralla kuin esim. Goblin 700. Logolla lentää 4400 Genssillä 1800rpm nupissa 5 minuuttia ja akkuun jää vielä +30% jopa 40% riippuen miten lentää. Goblinilla lensi samalla akulla 3.40min ja akkuun jäi +20%. Goblinissa tosin pidin kierroksia noin 2000rpm ja kulmia oli aavistus enemmän. Akkukuluissa siis säästää aika reilusti, kun ei tarvitse ostaa 5000mah pattereita vaan menee noilla 4400mah pötköillä, menisi kyllä jopa 3700-4000 akuilla.
Mahtava laite kyllä ei voi muuta sanoo. Nyt on fleetti hyvässä mallissa eikä tarvii muutakun opetella lentämään ;D
-
Dodii!
Kävin näyttään vähän tolle paremmalle puoliskolle harrastusta ja se näkikin 15 minuutissa käytännössä kaiken ;D Eka x3 yksi akullinen... hakus nähdä logon ilmassa. Logo olikin ilmassa noin minuutin, kunnes streeva irtosi toisesta päästä, meni lapojen väliin, jostain syystä rupesi pirottamaan ja holdilla kiville. Alle parillasataa pitäis selvitä ilman lapoja ja kiiltävää uutta koppaa.
-
Nyt on Logo aikalailla purettu ja uutta palikkaa tilattu. Vaihtoon meni
- pää- ja perälavat
- toinen päälavanpidin
- lepari
- pääakseli
- toinen runkolevy
- landarit
- peräputki (löytyy hyllystä)
- streevat
- perän pysty fin
- lavanpitimien linkit
218 euroo tuli hintaa posteineen ladilta ja midlandilta tilattuna ilman päälapoja. Koppa on ihan hyvä, tähän on saatavilla oikeastaan vaan tota yhtä väritystä niin en nää syytä vaihtaa. Pari naarmua siellä täällä.
Onhan toi Logo aika työmaa jos runkolevy menee rikki...
-
Lapatuki kiinni ja kopteri ehjänä kotiin... eiku
-
Oijoi, mitäs kävi?
-
Tehot katos... toi nopari on vähän temppuillut, mutta logeista kattomalla tulee mieleen radiotorppi.
-
Ainakin pikasen googletukswn perusteella noi input missit tulee jos signaalia ei tule 50ms sisällä. Ja jos satelliitit käytös kaikki kanavat hukkuu. Tehot veks = failsafe?
-
Spektrum?
-
Spektrum?
Spektrum.
-
No hätä. Tähän on ratkaisu: VBC. Muutaman kk:n perusteella on kopu hommiin loisto laite. Tähän asti olen sitä mieltä ollut, että Futaba on synonyymi mankalle, mutta kyllä ne muutkin näköjään osaa...
-
En usko että millään muulla laatumerkillä menee metsään paitsi spektrumilla :D
-
En usko että millään muulla laatumerkillä menee metsään paitsi spektrumilla :D
Ei varmaan menekään, mutta VBC:n käytettävyys on kyllä aika yliveto, esim Futteen verrattuna.
-
Onhan se tietty ku tietokoneen saa jättää kotiin ja koneen saa säädettyä kaikkine parametreineen vaikka ilmassa
-
Kaikillahan on puhelin mukana ja se on helppo ja nopea tapa myös. Ollut riittävän nopea ja toisaalta vx1e:tä ei pöytäsäätöjen jälkeen ole tarvinnut räplätä.
-
Kaikillahan on puhelin mukana ja se on helppo ja nopea tapa myös. Ollut riittävän nopea ja toisaalta vx1e:tä ei pöytäsäätöjen jälkeen ole tarvinnut räplätä.
Koitas säätä Neo BT:llä ei onnaa....
-
Ostin ton DX8 käytettynä ja nyt on 1400 lentoo survottu ilman ongelmia. Tää kuitenkin vaikuttaa radiotorpilta ja pitänee vähän funtsia mitä tässä tekee. Jos tohon on kerta tulossa oma vastari millä voi käyttää muitakin gyroja, niin valinta on aikas selvä jos radioo rupee vaihtaan.. tosin onhan noissa nytkin vbarit kyydissä paitsi X3 kbar...
-
Tjoo, itselle VBC on lähinnä helpottanut tuota alkusetupin tekoa kopuihin, jonka vetää tuolla läpi muutamassa minuutissa. Kentällä säätäminen on jäänyt hyvin vähälle. Ainoa mikä hieman harmittaa on, että muitakin gyroja olisi joskus kiva pystyä käyttämään. Tämähän toki saattaa korjautua, jos tulossa oleva erillinen VBC vastari on järkevän hintainen.
Mutta ei noita järkeviä vaihtoehtoja nyt ihan hirvittävän montaa ole, jos on spektrumista siirtymässä pois ja haluaa telemetriakyvykkyyttä ja muuta. Jos ei futaban karsean käyttöliittymän kanssa halua ruveta tappelemaan, niin sitten on varmaan lähinnä juuri VBC tai Jeti.
-
tai saksan laatua ;)
Tjoo, itselle VBC on lähinnä helpottanut tuota alkusetupin tekoa kopuihin, jonka vetää tuolla läpi muutamassa minuutissa. Kentällä säätäminen on jäänyt hyvin vähälle. Ainoa mikä hieman harmittaa on, että muitakin gyroja olisi joskus kiva pystyä käyttämään. Tämähän toki saattaa korjautua, jos tulossa oleva erillinen VBC vastari on järkevän hintainen.
Mutta ei noita järkeviä vaihtoehtoja nyt ihan hirvittävän montaa ole, jos on spektrumista siirtymässä pois ja haluaa telemetriakyvykkyyttä ja muuta. Jos ei futaban karsean käyttöliittymän kanssa halua ruveta tappelemaan, niin sitten on varmaan lähinnä juuri VBC tai Jeti.
-
Ostin ton DX8 käytettynä ja nyt on 1400 lentoo survottu ilman ongelmia. Tää kuitenkin vaikuttaa radiotorpilta ja pitänee vähän funtsia mitä tässä tekee. Jos tohon on kerta tulossa oma vastari millä voi käyttää muitakin gyroja, niin valinta on aikas selvä jos radioo rupee vaihtaan.. tosin onhan noissa nytkin vbarit kyydissä paitsi X3 kbar...
Itse omistan molemmat vbc ja dx8. Vbc on loistava vehe.
Joskus tuli painittua spekun yhteys ongelmien kanssa. Seuraavilla toimenpiteillä ei enää ole ollut ongelmia.
Älä osta käytettyjä sateliitteja
Älä siirtele koneesta toiseen vaan kerta asennus ja siinä pysyy
Suojaa sateliitin johto kunnolla ettei hankaudu mistään rikki
Jos joudut irroittamaan johdon edes kerran niin heitä se roskiin ja laita uusi
-
Logossa on käytetyt satelliitit ja johdot. Ainakin kerran ollut viime torpissa mukana..
Pitää vaihdella satelliitit tohon johtoineen ja toivoa parasta..
X3 mulla on käytössä vaan 1 satelliitti ja siellä oli aikaisemmin tota antenna switched herjaa, mitähän sekin nyt sitten meinaa...
Edit.
Niin ja kyllähän tuo nyt aika varmasti radiotorppi on. Jos nopari olis pätkässyt, olis tuo ollut vielä ohjattavissa. On kuitenkin erillinen bec ja kopteri vaan heitti elevator tictokista perän pystyyn ja naamalleen hiekalle..
-
Joo radio torpilta näyttäis. Mulla ei torpeissa satelliitteja ole hajonnut. Noi sateliitit on niin halpoja että niitä ei kannata käytettynä ostaa kun historiasta ja iästä ei voi olla varma.
Johdossa ja liittimessä se ongelma yleensä on. Ite oon aina vielä varmistanu liittimen molemmista päistä kuumaliimalla.
-
Johdossa ja liittimessä se ongelma yleensä on.
Tuossa on se pointti. Ei auta vaikka orkkispussista vetää uuden johdon, samalla tavalla saattaa silti pätkiä, kävi pariki kertaa näin, onneksi pöydällä tuli ilmi. Ne liittimet on vaa yksinkertaisesti liian pieniä luotettevan kontaktin saamiseksi. Tiedä sitte joko fbl-purkkiin kytkettynä erilliset satelliitit toisi jotain turvaa, vastariin kytkettynä yhdenki satelliitin pätkintä pimentää koko vastarin :-X Jaa, mistäkö tiedän.. En oo spekuun sen koommin koskenu. Johdottomat vastarit ovat taas ihan jees, etenki dsmx:nä.
-
Noniin. Nyt olis koko fleeti soseena.
690sx alkaa olla kasassa lukuunottamatta peräputkea ja päälapoja. Tilasin midlandilta kyseiset osat tuohon jo reilu kk sitten heti torpin jälkeen, mutta nähtävästi royal mail hukkasi paketin. Täytyy kyllä midlandille nostaa kuitenkin hattua, lupasivat korvata koko tilauksen.
X5:sta irtosi tiktokin aikana servon varresta linkkipallo. Meno näytti irtoamisen jälkeen todella hurjalta ja kopteri tuli aika vauhdilla alas. Kerkesin holdin kuitenkin vetämään ja puskan takaa löytyi täysin ehjä kopu :o No servovarsi oli poikki, mutta muuten ehjä. Oltiin aika ihmeissämme.
X3 räsähti aika raivolla tonttiin ihan tikuista. Saapahan vähän huoltaa sitäkin, kun ehjää ei kiinnosta ;D
-
Nyt on X3 saanut kyllä kunnon iskun! Ei ihan vähästä mene pääakseli noin taiteellisen näköiseksi ;D
-
Joo ei oo ensimmäinen osa mikä tuosta kopusta hajoaa ;D
-
Johan ny paukkuu !
-
Vika vehkeessä vai pilotissa? ::)
-
Pilotissa tällä kertaa 8)
-
Vihdoin on kaikki kopterit nipussa. Midlandilta tilasin kolmeen kertaan lavat koptereihin ja lopulta yks paketti kolmesta saapui ja yhestä sain rahat takas. Siis 2 pakettia hukku tai saapuu joskus. Eli tommoset nhp 680mm lapaset otin Logoon ja 530mm X5:n. Hintaansa nähden tosi hyvän oloset lavat, älyttömän rauhalliset, gauin tuntuma muuttui ihan täysin vs. Sabin 500mm lapoihin.
Yks pieni ongelma vaan tuppaa olemaan x5 kanssa, elikkä toinen lapa ei mahdu taittumaan lapatukeen. Uskaltaako tuolta lavan juuresta napata millin pari pois, että lapa mahtuu taittumaan? :-\
-
Uskaltaako tuolta lavan juuresta napata millin pari pois, että lapa mahtuu taittumaan? :-\
Ensimmäinen ajatus oli että älä helkkarissa mene nappaamaan mitään pois mistään mikä liittyy roottoriin! Aika hasardia jos niin teet.
-
Ensimmäinen ajatus oli että älä helkkarissa mene nappaamaan mitään pois mistään mikä liittyy roottoriin! Aika hasardia jos niin teet.
Joo siis ei tässä nyt mitään radiakaalia tekemään aleta.... otin pikkasen pois tosta reunasta mattoveitsellä ja nyt taittuu toinenkin lapa taakse.
-
Eipä kestä logon swashi pakkasta...täytynee hommata lynxin swash
-
Eipä kestä logon swashi pakkasta...täytynee hommata lynxin swash
Voiko Saksalainen laatu olla tommosta?
-
Voiko Saksalainen laatu olla tommosta?
Mikadon tapauksessa voi. Iron_manilla kävi samanlailla 550SX:n kanssa. Mikadolta vastatiin, että älä lennä pakkasella :o
-
Mikadon tapauksessa voi. Iron_manilla kävi samanlailla 550SX:n kanssa. Mikadolta vastatiin, että älä lennä pakkasella :o
Luulin, että noi hommat on jo historiaa.
Toivottavasti laittavat asiat kuntoon.
-
X5 lähti uuteen kotiin viikko takaperin ja tänään tuli tommonen logo 550sx kitti. Saapa vähän kasailla uutta kopua, kun lentokelit on mitä on..
-
Kai ny sitten tilasit suosiolla Lynxin washin siihen.... ::)
-
Kyllä se täytynee molempiin tilailla "talviswashit"... talvi yllätti Mikado kopteristin...
-
Nyt olis 550sx saanut ensimmäiset lentonsa. Aika vähän on kyllä tullut lähiaikoina lenneltyä, pari akkua per viikko. 550sx kanssa ei ihan kaikki mennytkään niinkuin oli alussa ajatus. Ostin siihen foorumin kautta väärän moottorin, kun en muistanuh tuota 30mm pulttijakoa ollenkaan. Lisäksi en tajunnut hommata tohon pinjonia, luulin sen tulevan kitin mukana. Pinjonia ei sitten lopulta löytynyt juuri silloin luotto kaupoista , joten tilasin sen ercmarketista ja sen tulossa kestikin kolme viikkoa. Moottoriksi tuli lopulta X-nova 4025.
Tänään otin ensilennot ja mahtava laitehan se on. Perän slideri on vähän tiukka peräakseliin , joka aiheuttaa perän heijausta. Pitää kevyesti hioa akselia..
690sx swashin korjasin tämän linkin osoittamalla tavalla ja hyvin on toiminut: http://helifreak.com/showthread.php?t=675082
Akusto alkaa olla aika väsynyttä ja sitä pitänee pikkuhiljaa uusia. Onhan noilla 4400mah gensseillä jo +300 lentoa lennetty...
Nyt on fleetissa aika kevyttä ja rauhallista kopteria. X3 laitoin myyntiin ja jos tilalle hankkisi jotain räyhäkopteria kompensoimaan näitä isompia. Goblin 380/420 tulee luultavasti hankittua X3 tilalle
-
Tehään nyt sit itekin yhteenveto.. tänään tuli lennettyä vuoden viimeiset akut ja lentoja kertyi tänävuonna 752kpl. Kuolettavan hitaasti tulee mitään uutta lentoon , mutta eiköhän sitä joskus opi...
Hyvää uuttavuotta!
-
Tuli tämän vuoden ekat lennot lennettyä. 6 akkua meni aika hujauksessa, keli oli kyllä niin loistava että olis voinut tietty enemmänkin lentää.
Tilasin testiin parin Turnigyn sinisiä 4000mah 30c akkuja. Aiemmin ei oo turnigyjä ollutkaan, mutta jos nuo kestää yli 150 sykliä niin hyvä. Verrokkina Genssin 4400 65c patteri joka alkoi 150 lennon jälkeen jo menettämään tehoansa. Ja hintaa sillä on tuplat.
Ei ole ihan hirveä virtasyöppö tuo 690sx. Noilla turnigyn 4000mah pattereilla 1800 kiekkaa nupissa ja kulmia 11.5, lensin 4.20min ja akkuun jäi 50%.
Kalusto tuntuu nyt taas tosi hyvältä eikä oo oikein tarvetta päivitellä mitään muutakun akustoa. X3 voisi tosiaan vaihtua jossain välissä, mutta eipä tuo ole niin justiinsa kun isommilla lentää paljon mielummin...
-
Saatiimpa tää vuosi hienosti alkuun Spektrumin radiotorpilla. Uhrina mikäpä muukaan kun 690sx toistamiseen. Tohon viime radiotorpin jälkeen vaihdoin uudet satelliitit ja johdot. Eipä tunnu auttavan. Muilla laitteilla speku on toiminut 1500 lentoo ilman ongelmia, mutta tän logon kanssa pistää hanttiin. Kai sitä pitää ruveta säästeleen vbchen tai futabaan ::)
-
Kahen radiotorpin hinnalla melkein kuittais jo uuden mankan, joten taitaa VBC tai futte haukata hintansa aika nopeesti :)
-
Saatiimpa tää vuosi hienosti alkuun Spektrumin radiotorpilla. Uhrina mikäpä muukaan kun 690sx toistamiseen. Tohon viime radiotorpin jälkeen vaihdoin uudet satelliitit ja johdot. Eipä tunnu auttavan. Muilla laitteilla speku on toiminut 1500 lentoo ilman ongelmia, mutta tän logon kanssa pistää hanttiin. Kai sitä pitää ruveta säästeleen vbchen tai futabaan ::)
Millä perusteella torppien syy radiossa? 1. Lähettimessä tuskin vika, koska toimii muilla koptereilla. 2. Satelliiteissa/johdoissa tuskin vikaa, koska vaihdettu torppien välillä. Ettei vain syy olisi jossain muualla, esim jännitteet kyykkää.
-
Petterin kanssa samoilla linjoilla. Ekana tulee remmiperäisen kanssa mieleen että onko perän maadoitus kunnossa? Oliko viime torppiki pakkaskeleillä? Toinen on sitte tuo BEC:in kyykkäys, spekun satelliitit ei siitä tykkää. Mutta harmi että nuo tulee isoimmalle/kalleimmalle kopulle :(
-
Millä perusteella torppien syy radiossa? 1. Lähettimessä tuskin vika, koska toimii muilla koptereilla. 2. Satelliiteissa/johdoissa tuskin vikaa, koska vaihdettu torppien välillä. Ettei vain syy olisi jossain muualla, esim jännitteet kyykkää.
Olin ite veljen (teemun) kans lentelemässä kun tuo tapahtu.
Lokeissa ainakin oli useampi channel missed sekä antenna switched ennen noita. Mitään bootti viestiä ei lokilla ollut (cold tai warm start vaan ihan maasaa maaten normal health viestejä kun ooi tonttiin tullut) näillä eväin päätelty että olisi radio.
Toki toi jive on vierestä seuranneena temppuillu suht paljon.
Mutta teemu tarkentanee, ei ulkoa muista iha kaikkea. Ehkä ton jiven vaihto johonkin muuhun voisi auttaa kun muistaaksenk kyseinen kanpe on jo tontissa sen verta usein mysteerisesti tullut...
-
Joo elikkä tosiaan mulla on tuossa Vanha Jive 120HV + Gryphonin 20a bec. Säädin on joskus vähän temppuillut, mutta koska tossa on erillinen bec , oon aatellut että rotatoidaan sitten jos säädin kyykkää ;D
Maadoitus on kyllä kunnossa, toinen torppi ei ollut pakkasilla. Voihan se olla et toi bec ois myös kyykännyt, mutta tuleeko moisia merkintöjä logeihin , sitä en tiedä (kuva logista alla)
Oon nyt kovaa vauhtia hommaamassa uutta mankkaa käytännössä tietämättä korvaako se mitään ongelmia. Säätimen tuohon voisi vaihtaa ens alkuun, mutta onko siitäkään mitään apua? On vähän vääränkokoinen kopteri arpoa osa kerrallaan mikä on pielessä, tonttaus on kunminkin 300e kerta ::)
-
Petterin kanssa samoilla linjoilla. Ekana tulee remmiperäisen kanssa mieleen että onko perän maadoitus kunnossa? Oliko viime torppiki pakkaskeleillä? Toinen on sitte tuo BEC:in kyykkäys, spekun satelliitit ei siitä tykkää. Mutta harmi että nuo tulee isoimmalle/kalleimmalle kopulle :(
Meinaatko tuolla becin kyykkäyksellä että becin jännite vaan käy alhaalla mutta ei katkea ollenkaa?
eli tippuu vaan esim 6v -> 3v ja nousee takas 6v -> satelliitit tippuu pelistä, mutta vbari pysyy pystyssä...
Olin jostain lukeneenani että minivbar ja spekun satelliittien kera on ollut ongelmia jos tuo becin jännite käy liian alhaalla (alle 3.3v) niin satelliitit tippuis pois pelistä mut vbar pysyy pystyssä?
Täytyy tutkia aihetta hieman lisää...
-
jos nyt yhtään muistan oikein niin jännitteen liiallisesta kyykkäämisestä jää aina jälki veepaarin logiin. myös toi satelliittien vaihtaminen on ihan normaalia kun laitetta pyörittelee ilmassa suhteessa lähettimeen. sitä oli aina ja kaikissa laitteissa logit täynnä kun käytti spektrumia.
Spektrumista mulla on kyllä sitten muuten sellaset kokemukset että en koskis pitkällä tikullakaan. Usean (4) paskan radion ja monen vastarin kokemuksella!
-
Kyllä liian alhaisesta jännitteestä pitäisi tulla low voltage of Raili herja
-
Luulis joo, että jännitteen tippumisesta olis logissa tietoa. Oon nyt yrittänyt kiivaasti heilutella johtoja ja etsiä nirhaumia jne, mutta tuloksetta. Ainoa tapa millä identtisen login saa, on sammuttaa ohjain.
-
No eikös toi ole sitte aika selvä
-
No eikös toi ole sitte aika selvä
Mun mielestä on ja Virtakuono on keksinyt toimivan ratkaisun tähän ongelmaan ;)
-
Njoo. En nyt siltikään oo ihan vakuuttunut tosta/noista radiotorpeista. Eka tuli elokuussa. Siinä välissä on lennetty muita kopuja ainakin yli 200 lentoo. 690 Oli pitkään telakalla ja nyt lensin sillä viime torpin jälkeen ehkä max 15 akkua ja taas paukkuu. Ei vaan käy järkeen. Jos ykskin ongelma olis ollu muiden koptereiden kanssa niin olishan toi ihan läpihuutojuttu...
-
Njoo. En nyt siltikään oo ihan vakuuttunut tosta/noista radiotorpeista.
No mites ajattelit lähestyä ongelmaa, jos randomilla muutaman lennon jälkeen tulee aina 300-500€ lasku?
Yksi vaihtoehto mikä tulee mieleen olisi laittaa Optiguard BECin rinnalle. Mikäli vehje pysyy ilmassa Problem solved ja voit heittää Becillä vesilintua.
Jos taas ei, niin taas meni 500€ kopterin korjaukseen. Sitten pitää kumminkin ostaa mankka ja korjata taas kopteri....
Tuleeko se aina kivenä alas vai hukkuuko vain tehot?
-
No mites ajattelit lähestyä ongelmaa, jos randomilla muutaman lennon jälkeen tulee aina 300-500€ lasku?
Yksi vaihtoehto mikä tulee mieleen olisi laittaa Optiguard BECin rinnalle. Mikäli vehje pysyy ilmassa Problem solved ja voit heittää Becillä vesilintua.
Jos taas ei, niin taas meni 500€ kopterin korjaukseen. Sitten pitää kumminkin ostaa mankka ja korjata taas kopteri....
Tuleeko se aina kivenä alas vai hukkuuko vain tehot?
Sitä nyt täytyy vähän miettiä ja selvitellä. ::)
Kyllähän sekin harmittaa, jos uudella mankalla peltoo kyntää samallailla. Optiguard olis tietty ihan must muutenkin tän kokoseen.
Kivenä tulee alas...
-
En usko bec ongelmaan jos logissa ei ole mitään siihen viittaavaa. Staattinen ongelma voisikin periaatteessa olla mutta eri radiot reagoi siihenki erilailla.
Itse pysyisin jokatapauksessa mahdollisimman kaukana spektrumista. Niinkuin jo sanottu on tuolla pohjosemmassa kehitetty niille just arvoisensa loppusijoituskäsittely.
-
Sama v-bar kuin aiemmassa torpissa? Olisko satelliittien liittimet ottaneet kipeää jossain vaiheessa? Mulla aikanaan käytettynä ostetusta mini v-barista oli särkynyt toinen satelliittiportti, Toinen satelliitti vaan putosi pois pelistä. Huoltokeikka ja tilalle tulleessa ei ollut ongelmaa samalla satelliitilla ja piuhalla.
Petri
-
Kun on oikeat radiot ni ei tartte niitä luokattoman huonoja (mekanisesti) satelliittiportteja
-
Toisaalta mitäs sitten kun on laitettu reilut 1000€ uuteen mankkaan ja vastareihin ja se tulee taas tonttiin? No tietääpähän ettei ollut radiossa vika.. IMO silmittömän merkkivihan sijaan kannattaisi pitää silmät auki myös muille mahdollisuuksille. Ei sillä, voihan se vika olla myös radiossa/vastareissa..
Itse en lentäisi 500 isompaa ilman jotain backuppia, esim tuo edellämainittu Ultra-guardi. Tuo opin kun 550 tuli kahdesti kuolleena tonttiin, eikä muuten ollut radion vika, vaikka silloin vielä Spectrum olikin käytössä 8).
-
Otin töistä lainaan fluken 125 oskiloskoopin ja koitettiin vähän tehdä pitch pumppia samalla seuraten tuota jännitettä. En kamalasti tuota oskiloskooppia osaa käyttää mutta jännitetasoa pystyttiin kuitenkin hieman seuraamaan, mutta en nyt ihan kamalasti painoarvoa uskalla tuon varaan pistää....
Hain myös 4700 uf 16v konkkia.
Mitä havaittiin oli että skooppi näytti ilman konkkaa vbarin rx b:n + ja - väliltä mitattuna pitch pumpissa yli 9v jännitteitä (9,5v - 6v) , osaako tuohon kukaan keksiä selitystä??
Kun laitettiin konkka tuohon rx b + ja - väliin kulki jännite alaspäin (8,4 - 7,8) .
Molemmissa toki kävi alhaalla (konkka kii ja irti) , alhaisimmat silmällä nähdyt arvot skoopista kävi 5 alkavalla lukemalla eli n. 5voltissa. vbari näytti u batt min n. 6.5 volttia.
Bec on siis gryphonin.
Pitch pumppien aikana saatiin kerran aiheutettua rail 3.3v low herja sekä channel missed satelliiteilta kahteen kertaan. Liitteenä pdf muotoinen loki, valitettavasti siitä jäi pääte uupumaan mutta aukeaa kyllä pdf readerilla.
Asia mitä ajetaan takaa on jos noilta servoilta tulisi jännite piikkejä väärään suuntaan :
http://www.vstabi.info/en/node/1422
-
Veikkaan kyllä, että joku servo on entinen tai sitten se BEC.
-
Pitch pumppien aikana saatiin kerran aiheutettua rail 3.3v low herja sekä channel missed satelliiteilta kahteen kertaan. Liitteenä pdf muotoinen loki, valitettavasti siitä jäi pääte uupumaan mutta aukeaa kyllä pdf readerilla.
Mitatkaapas vielä se satelliitille tuleva jännitekin. Eikös se ole juuri tuo 3.3v joka sinne menee ja jonka tippuminen boottaa ne satelliitit.
Käsittääkseni siis vbarin 3.3v regulointi on kuraa ja yleensä syypää satelliittien ongelmiin.
Toki jokainen voi sitten itse päättää, onko vika vbarin paskassa sähkössä vai spektrumin huonossa sietokyvyssä 8)
-
Mitä havaittiin oli että skooppi näytti ilman konkkaa vbarin rx b:n + ja - väliltä mitattuna pitch pumpissa yli 9v jännitteitä (9,5v - 6v) , osaako tuohon kukaan keksiä selitystä??
Voi johtua siitä että BECiltä on liian pitkät johdot vbarille. Oikein äkäsessä virtapiikissä johtoihin indusoitunut virta saa jännitteen heilumaan rajusti vastarin päässä. Ihan hetkellisistä ylijännitepiikeistä ei vielä välttämmäti mikään rikki mene, mutta jos niitä kesken lennon tapahtuu niin eihän se hyvä merkki ole. Varsinkin kun niitä tapahtuu sitten myös alaspäin, mikä voi sekoittaa sähköt. Konkka vbarin rinnalle ja eiköhän ne sähöt sitten ole kunnossa.
-
Jos nyt vaan tyydyttäisiin syyttämään mankkaa tai tuota 3,3V virran syöttöä (tai siis Spekun huonoa häiriön kestoa).
Servo/Bec/Vbar systeemi on käsittääkseni minun vanhasta Goblinista. Sillä combolla on lennetty muutaman satalentoa ilman pienintäkään ongelmaa. Ainoa mikä on muuttunut on: Futaban sijasta käytetään spektrumin mankkaa.... ::)
-
Mitä jos tuohon lisäis satelliittien rinnalle konkkaa vaikka 1000 mikron verran kumpaankin? Eli siis veebaarin ja satelliitin väliseen piuhaan. Tommonen joku 1000u/5V ei oo fyysisesti kovin suuri. Vai kuinka paljon siellä Vbaarin sisällä on kapasitanssia noissa satelliittien lähdöissä? Itse satelliitit on tuossa suhteessa kyllä melko rimpulat.
PS. Jos jollain muullakin alko soimaan MacGyverin tunnari päässä niin johtuu ehkä siitä että käytin tommosta purkkaviritystä parin sadan gramman 1S quadissa jos ongelmana oli RSSI soutu_ja_huopaus ja millon minkäkinlaiset brownoutit. Nuo siis johtu siitä kun 1S vehkeessä fc:tä ajettiin siis suoraan ajoakusta -> fc:llä regu -> satelliitti. Akun jännite kun käväs kuormassa 3,5V niin aina oli satelliitit nurin [emoji83]
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
... tuota 3,3V virran syöttöä (tai siis Spekun huonoa häiriön kestoa).
Tämä. Oon saanut omat satelliitit pimenemään ilman mitään jänniteherjoja pitch pumppaamalla Savöxin servoja. Hyviä häiriölähteitä ovat ja joskus se menee hyväkin servo rikki kuten oma BK viime kesänä.
-
Tänään tuli lennettyä hurjat 3 akkua. Enemmänkin olis voinut mielellään lentää.. Vedin epoksilla 550sx swashin keskiön kiinni, 6 akkua se kestikin, ja nyt irtos. Laitoin lynxin swashin tilaukseen.
690sx osat tuli tilattua myös viimeviikolla. Tuohon nyt tulee konkka ja Ultraguard. Mankka vaihtuu todennäköisesti jossain vaiheessa.
-
Tämä. Oon saanut omat satelliitit pimenemään ilman mitään jänniteherjoja pitch pumppaamalla Savöxin servoja. Hyviä häiriölähteitä ovat ja joskus se menee hyväkin servo rikki kuten oma BK viime kesänä.
Mulla oli saman kaltainen ongelma mini vbar + spektum satelliitti yhdistelmällä. Pitch pump testissä satelliitit kyykkää. Jos oli kaksi satelliittia, niin molemmat usein yhtäaikaa kyykkäsi. Ulkomaan foorumeilla oli useita raportteja, että minivbar jänniteregulointi satelliiteille on kuraa. Konkka bec puolella ei auttanut. Ongelma katosi, kun vaihdoin kbar + orange satelliittiin.
Testeissä mulla oli g380+bk servot+hw100 sekä x3+kst+hw60. Molemmilla toistui sama ongelma.
-
Pitkästä aikaa tuli käytyä lentämässä. RC-autoilu on ottanut suurempaa roolia tänä vuonna, mutta eipä sekään talvisaikaan helppoa ole, kun lähimmälle sisäradalle Vantaalle on 130km matkaa.
99 akkua tuli tälle vuodelle lennettyä. Se on todella vähän verrattuna edellisvuosien +600 lentomääriin. Ensvuonna enemmän !
-
kun lähimmälle sisäradalle Vantaalle on 130km matkaa.
http://www.prc-autoilijat.fi/wp/nirk/
-
http://www.prc-autoilijat.fi/wp/nirk/
Ei löytynyt sopivaa hallitilaa tälle talvelle valitettavsti... viimevuonna sellainen olikin pirkkalassa
-
Tän vuoden ekat 5 akkua tuli käytyä lennättämässä nollakelissä.. eiköhän se siitä taas lähe 8)
-
Jeps. Tollanen Align 470LP tuli hankittua pikkukopuksi. Oli oikein miellyttävä kasailla ja ihan laadukkaan oloiselta vaikuttaa. Pääakselin alempi collari sit taas ei ollu kovin hyvä. Collarin kun kiristi, meni pääratas owbn kera niin kireälle, että oli pakko ottaa collari pois ja laittaa tilalle 2mm läpiruuvi. Uuden pääakselin collareineen tilailin, josko niillä toimisi. 2 akkua tuolla nyt oon lentänyt ja monta tuntia säätänyt, mutten vaan saa perää toimimaan. Se vaappuu edestakaisin eikä oikein mikään tunnu helpottavan. Ihan siis perus kopteristin päänvaiva, mutta itseltä loppuu kyllä keinot kesken. Perän mekaniikka on purettu moneen kertaan, kaikki liikkuu smoothisti, painelaakerit on oikein, gainin säätö ei auta (myös p ja i), hihnaa koitettu pitää sekä löysemmällä että kireämmällä, servon pallolinkkiä siirrelty, koitettu toisilla perälavoilla.... Servona OMG mikälie. Tärinät vbarin tärinä analyysilla perälapojen kanssa n. 700... Alkaa usko loppua masiinan kanssa ;D
-
No jos kaikkee muuta on jo kokeiltu niin pitäskö kokeilla eri peräservoa?
-
Juu tämä onkin seuraava homma mikä pitää testata.
-
Onko sulla se noparin govi käytössä?
Se toimi mulla ainakin tosi huonosti ja perä oireili. Laitoin sitten erillisen anturin ja vbarin govin, niin ei mitään ongelmaa enään...
-
Laitoin sen käyttöön alkuun. Nyt sit otin pois ainakin mielestäni. Joutu ohjelmoimaan monta kertaa, että sai laitettua uudet asetukset sisään. Lisäksi tuo puutuu ihan älyttömästi, laitoin lipocutoffin high -> middle. Tämä auttoi merkittävästi mut tuntuu vieläkin puutuvan...
-
Govit pois ens alkuun ni saa suljettua pois epäiltyjen listalta.
700 veepaarin tärinäanalysaattorista on todella paljon. Normaali lukema uudelle suoralle koneelle on maassa pyöritellessä alle sadasta pariin sataan riippuen onko tt vai hihna.