Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => SAB => Aiheen aloitti: Tohtori R - 15 Elokuu, 2015, 12:51:31

Otsikko: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Tohtori R - 15 Elokuu, 2015, 12:51:31
kerätääs vähä listaa.

3-lapasetupin hyödyt
-ketteryys kasvaa
-inertia kasvaa

3-lapasetupin haitat
-hinta
-enemmän huollettavaa
-enemmän säädettävää
-enemmän painoa
-äänet huononee (mielipide)
-kolmen lavan settejä ei saa kaikilta merkeiltä eli lapavalikoima huonompi

mites onko joku lentäny samaa konetta samoilla kilkkeillä sekäettä. Olis kiva kuulla käytöksestä. ja ei nyt ehkä missään faissa vaan ihan 3D räimeessä...

en siis ole päivittämässä heräsi vaan mietintä ku kammereri laitto faboon kuvan (liitteenä tässä)

kysäsin herralta että mites ku kuvassa ei näy kolmilapanuppeja vaikka niitä niin hehkutellaan ja sulla vaan yhessä koneessa. vastaus kuului: "Prefer 2 blades, suits my flying style better although 3 blade heads are cool."
eli vapaa käännös: 2lapaset sopii paremmin mun lentotyyliin (3D) vaikka onhan kolmilapaset makeita  ;D

väittely alkakoot ;D
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 15 Elokuu, 2015, 12:57:49
Mites sähkönkulutus// lentoaika?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 15 Elokuu, 2015, 13:00:46
3 lapanen vie enemmän energiaa ja on tietty kovempi kaikille osille

- 3 lapanen rotatoi huonommin

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 15 Elokuu, 2015, 13:03:17
Tohon ketteryyteen sanoisin ettei se kasva vaan cyclic tarkkuus paranee. Pertti puhui juuri tuosta erosta yhdessä rchn podcastissa.

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Pekka - 15 Elokuu, 2015, 13:13:59
Plussaa kai:

3-lapanuppi on leuhkempi (vrt. Peran vastaus).

Kenttäuskottavampi.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: pah - 15 Elokuu, 2015, 13:26:45
Saa kerralla 3 lapaa rikki kahden sijaan. :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Elokuu, 2015, 13:30:10
Bertin mielipide oli selvä jo alusta , hän diggaa 2 lapaisista
Kyle ja Crish on 3 kannalla siis kovassa 3 d vedossa
Ja nyt on maailmalla 3 lapa meininki.
Lähes kaikki 3 lapa setit on loppu kokoajan
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Elokuu, 2015, 13:33:04
Tohtori sullahan ei oo itsellä 3 lapa settiä ?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 15 Elokuu, 2015, 13:39:40
Anna tohtorille yks 3 lapa nuppi setti lapoineen ni päästään katsomaan kestääkö kosmik 500 ampeeria :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: TeroS - 15 Elokuu, 2015, 13:40:38
Saa nähdä joo onko tää muotijuttu ja vähenee jokusen vuoden päästä. Akkuteknologia ja sitä myötä akkujenkin hinnat laskee pikkuhiljaa niin en usko että tehon takia poistuu missään vaiheessa. Se että on kalliimpi voi olla se vaikuttava tekijä.

Jää nähtäväks kui käy. Meikäläisen torppitahdilla tuskin tulee isoon, tulee lapakustannukset jo kalliiks, onneks ei edes ole vielä triplanuppia tohon :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Koippa - 15 Elokuu, 2015, 13:41:58
monilapasethan on isoissa ainakin siitä syystä, että pitää saada enemmän nostetta ja tilaa rajallisesti. Käsittääkseni ominaisuudet kuitenkin heikkenee vähän joka suhteessa. Toki lapakehällä on enemmän pyörivää massaa joten hyrrän vakaus lisääntyy. Samanhan voi saavuttaa painavemmilla lavoilla.

Itse väittäisin, että varsinkin FBL aikakautena, vaikutus on vähäinen. Tunnetustihan 1 lapainen roottori olisi kaikista paras, koska lapa kulkee silloin mahdollisimman puhtaassa ilmassa. Luultavasti jostain löytyy joku tutkimus lapamäärien vaikutuksesta.

Onhan se nyt COOL kun on 3 lapainen. Mut muotivillitykset tulee ja menee. Aina niillä ei oo hyödynkään kannalta merkitystä.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: rane78 - 15 Elokuu, 2015, 14:17:54
Jep jep, 3 lapasethan toimii huomattavasti pienemillä jengoilla. Eikös se hyrrävoima perustu myös kiertonopeuteen? Eli riippuu täysin käyttötarpeesta kumpi on parempi. Luulisin että toi 3 lapaviritys on melko toimiva F3C ajoon, mutta hyöty on olematon 3D käytössä. Katsotaan mihin trendit matkaa.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Iron_man - 15 Elokuu, 2015, 14:26:03
Ero 2 ja 3 lapaisen välillä ei minusta ole kovinkaan suuri. Pienen eron huomaa kyllä, mutta mitään radikaalia ei ainakaan minun taidoillani. Isompi vaikutus lentotuntumaan on fbl purkin asetuksilla kuin sillä, onko koneessa 2 vai 3 lapaa.

Äänimaailma on toki pikkasen erilainen.

Pienet erot mitä olen huomannut:
- 3d pyörityksessä tosi ketterä.
- Taivaslennossa menee silti todella lukittuneesti

Vaikka 3 lapa on ihan kiva, niin en silti päivittäisi 2 lapaista 3 lapaiseksi. Ei se niin paljon parempi minusta ole.

3 lapaisen ylivoimaisesti paras puoli on "kantokahva", minkä keskimmäinen lavanpidin muodostaa kun lavat ovat lapatuessa :D
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Elokuu, 2015, 14:47:30
Mielenkiintoista on se että suomen ihme käsitys 3 lapaisten FAI käytöstä
Se on jotain alle 1% luokka koko kopteri skenestä.

Selkeästi maailma käyttää nyt 3 lapaa nimenomaan 3 d ja sport meiningissä

2 lapaiset seisoo kaupoissa ja 3 lapaiset menee heti , meille nää tulee myöhäs

Suomessa taitaa 3 lapaisia noin 6-7 .

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: rane78 - 15 Elokuu, 2015, 14:52:02
Minä en ainakaan väittänyt että niitä olisi F3C käytössä, vaan spekuloin että voi toimia hyvin siihen.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Elokuu, 2015, 14:55:42
Tämä oli mahdollista keväällä mutta , pilotin kiireet esti kokeilun

Mutta niin paljon näen suoraan Sabin tiimi pilottien mielipiteitä tästä aiheesta
Että uskon että mulla on hyvin selkeä kuva asiasta.

Pian se selviää ku suomen Sab tähdet pääsee ilmaan


Anna tohtorille yks 3 lapa nuppi setti lapoineen ni päästään katsomaan kestääkö kosmik 500 ampeeria :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: rane78 - 15 Elokuu, 2015, 15:03:49
Onhan noita jo suomessakin. Eikös Anssilla ole urku ja ironman pyöritteli ihan kelpo settiä. Kyllä noista jokin käsitys herroilla on.

Kyllähän tuollaista on kokeiltava jossain välissä, kun suunnitelmissa on kaluston karsimista sekä uudistamista.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: zxiicci - 15 Elokuu, 2015, 15:21:22
Kyllähän kaikki lensi DFClläkin yhden vuoden ja kaikki merkit toi omansa markkinoille.  Ei kyllä kauaa mennyt kun niistä luovuttiin.. .

Onko tässä nyt sama homma?

Tehdas pilottien lauseet on vähän yhtä tyhjän kanssa,  koska ne voi yleensä sanoa ääneen vain asiat jotka ajavat tehtaan etuja.

Hyvä pilotti lentää hienosti laitteella kuin laitteella.  Eli jos tehdas maksaa sulle siitä että lennät hiebosti ja hymyilet. Oikea mielipide jää kuulematta tai sit ei uskota.

Eikö perakin ole sanonut eka yhtä ja sitte hetken päästä toista...

Pitäis itte päästä testaa,  mutta ei ole haluja luopua isosta summasta rahaa ja rotaatio ominaisuuksista.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: TeroS - 15 Elokuu, 2015, 15:47:52
Toi on kuitenkin sen hintanen päivitys että ei ihan helposti "vaan kokeile", ja torppikustannukset nousee samantein :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 15 Elokuu, 2015, 16:02:53
 Ziikkuli , se ei ole näin . Voimakkaita mielipiteitä on sillä foorumilla
Ja kaikissa malleissa on 2 vaihtoehtoa , ei tehdas pakota ajamaa 3 jos mieltymys on 2
Kuten ennio ajaa 2 ja Bertti 2 ( toki näin kun omat lavat on 2 lle)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: TeroS - 15 Elokuu, 2015, 16:11:04
Lapamäärän kasvaessahan lapojen hyötysuhde myös laskee kun lavat ei pyöri yhtä puhtaassa ilmassa, myöskin asia joka tulee jossain vaiheessa vastaan.

Mennäänkö vuonna 2020 viislapasilla kolome-reetä ja nupissa 700:lla 1200rpm? :D
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Anssi - 15 Elokuu, 2015, 16:47:24
Onhan noita jo suomessakin. Eikös Anssilla ole urku ja ironman pyöritteli ihan kelpo settiä. Kyllä noista jokin käsitys herroilla on.

Kyllähän tuollaista on kokeiltava jossain välissä, kun suunnitelmissa on kaluston karsimista sekä uudistamista.

Holmströmin Ari olisi varmaan paras kommentoimaan eroja 3-lapa ja 2-lapa kokemuksista. Itse on suurta eroa osaa niille sanoa muussa kuin että rotaatiot on kivoja :) Inertiaa painavassa nupissa on kivasti. Ja 3-lapaisessa on tiettyä "tarkkuutta" enemmän kuin kaksilapaisessa. Tarvittaessa saa myös aggressiiviseksikin.

Virrankulutus on ehkä 10-15% isompi kuin 2 lapaisella nupilla. Mutta tarkkaan ei pysty sanomaan kun peräkin on 3 lapainen ja luulen että se haukkaa oman osansa. Amppeereja menee 150-180A kun 2 lapaisella jäädään 100A pintaan. Tämä siis tohtorin inhoamassa F3C lennossa :)

Muokkaus: Kovassa tuulessa oikeastaan eron huomaa kun 3 lapaisesta saa irti tehoa ja aggrea enemmän. Olsiikohan ollut torstai kun kävin 7-8m/s tuulessa ajamassa niin 3 lapaisella pystyy raivoammaan eteenpäin edelleen.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: VilleJJR - 15 Elokuu, 2015, 19:35:14
Virrankulutus on ehkä 10-15% isompi kuin 2 lapaisella nupilla. Mutta tarkkaan ei pysty sanomaan kun peräkin on 3 lapainen ja luulen että se haukkaa oman osansa. Amppeereja menee 150-180A kun 2 lapaisella jäädään 100A pintaan. Tämä siis tohtorin inhoamassa F3C lennossa :)


Jes, lukuja! Onko nää siis samoilla jengoilla vai samalla peukkutuntumalla?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: viltsu - 15 Elokuu, 2015, 20:51:36
Itsellä hieman kokemusta 2 lapaisen ja 3 lapaisen erosta kun muutin 630 goblinin kolmelle lavalle. Lento aika lyheni noin 30sek kierroksia sai pudottaa aika reilusti. Tehoa se vaatii enemmän kun on suurempi massa. Kolmilapaisessa on "auktoriteettiä" enemmän ja se vaatii hieman uudelleen opettelua lähinnä pitchin käytön suhteen. Taivaalla isoissa liikkeissä se on kiva kun menee niin jämptisti liikkeissä. Varmaan 3d pyörityksessä liikkeiden pysäytyksistä saa terävämmän kun lapakehän tuottama voima on suurempi. Faissa tuosta 3 lapaisesta on kuullut kahtia jakoista mielipidettä, se tekee leijutuksesta vakaampaa mutta on herkkä puuska tuulissa pitchin suhteen jolloin liikkeistä saattaa tulla pompottavampia.
Hauskan tuntuinen tuo laite on nyt kolmella lavalla :)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: VilleJJR - 15 Elokuu, 2015, 21:31:24
3 d ajossa kaililla ja crishillä on kiekat 2100

Uusia servoja demoavassa videossa

https://www.youtube.com/watch?v=Mh_8TyKFI0Q&feature=youtu.be

Kylen omien sanojen mukaan kiekkoja on kuitenkin vain 1950.

http://www.helifreak.com/showpost.php?p=6584587&postcount=22
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: TeroS - 15 Elokuu, 2015, 21:43:16
Ei pojalta ainakaan kulmia puutu, 14,5....
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Hayabusa - 16 Elokuu, 2015, 07:31:28
Samaa sanoi ennio isot kulmat ,, näköjään isot tarkoittaa isot :)

Mut näillä hyvin rajallisilla kokemuksilla nuo kulmat vaikuttaa kolmilapaiseen paljon , mulle laitettiin fai treeniin aika loivaa , mutta pikkuhiljaa niitä on lisätty , ja kopteri toimii paremmin . Pienillä kulmilla ja jengoilla leijunnassa kopteri on ollut kuin "pallon päällä" ja etenkin tuulessa kun konetta laskee niin tuon huomaa.. Mutta kun kokemus karttuu niin huomasin että pieni nosto jengoihin ja negatiivista lisää , niin pitchin käskyttäminen ( pieni pumppaus ) alas tullessa ei ole tarpeellista , ja näin on koneesta tullut mukavan lukitun tuntuinen..

Toi rotaatio on jakanut kanssa mielipidettä,, Ari ja Anssi osaa siihen kyl vastata . On noi rotaatiot ollu aika hienoa katseltavaa ..

Kovasti odotan Juhon ja Maikon fiiliksiä, herroille kuitenkin tulee noita molempia niin sitten saadaan fiiliksiä niistä..
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Tohtori R - 16 Elokuu, 2015, 14:12:36
Tämä oli mahdollista keväällä mutta , pilotin kiireet esti kokeilun

Mutta niin paljon näen suoraan Sabin tiimi pilottien mielipiteitä tästä aiheesta
Että uskon että mulla on hyvin selkeä kuva asiasta.

Pian se selviää ku suomen Sab tähdet pääsee ilmaan

Kiitos tosiaan mahdollisuudesta. tiesin vaan jo sillon että tänä kesänä on kiirettä ja niinhän sitä on riittänykkin. Koitan silti tänään taas päästä torpille jos vaan suinkin tilanne antaa periksi :)

Anssi: En todellakaan vihaa f3c lennätystä! sanoin alotusviestissä noin koska ne erot mitkä mua noissa kiinnostaa on sellasissa asioissa jotka ei oikeen voi tulla rauhallisessa f3c menossa esille. Eli raa-at suunnan vaihdot, stopit, cyclic ketteryys jne. Yleensäkkin sellaset asiat mitä luulis saavan yhellä lavalla lisää ja mitä tarvitaan nimenomaan tossa 3D paiskonnassa. :)

Anssin kommentti rotaatioista oli sellasta mitä mä odotinkin. miksi muut on sitä mieltä että 3-lapanen rotatoi huonommin? pakkohan se isompi pyörivä massa on tuoda lisää inertiaa varsinkin ku kolmas lapa mahdollistaa vielä venytyksen pienemmille kierroksille. Selittäkääs tota vähä lisää.

Niin joo... Mä oon logannu nyt jo 385A virtoja tosta goblinista 2 lapasena. kosmik 200 cool hyytyy 400A kohalla. Markkinoilta ei siis löydy säädintä joka kestäis mun 3-lapakokeilun vaatimat virrat. helppo päätös  ;D
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: SJo1 - 18 Elokuu, 2015, 17:13:47
Lainaus
Niin joo... Mä oon logannu nyt jo 385A virtoja tosta goblinista 2 lapasena. kosmik 200 cool hyytyy 400A kohalla. Markkinoilta ei siis löydy säädintä joka kestäis mun 3-lapakokeilun vaatimat virrat. helppo päätös  ;D

Yge 320:)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: njs - 18 Elokuu, 2015, 17:23:44
Yge 320:)

Ja 16S tietenkin!
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 18 Elokuu, 2015, 17:35:02
Ja sammutin mukaan!
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Tohtori R - 18 Elokuu, 2015, 18:47:35
Taitas tehot karata vähä arvaamattomille vesille ku laittas 16s :D no mä oon 2 isoa ygeä polttanu ja se riittää. Juusollakin parin kokemus :D


Sent from my D5803 using Tapatalk

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: rane78 - 18 Elokuu, 2015, 19:50:52
On kyllä ihme miten oottee saanu poltettua niitä. Oisitte hakenu samat tehot 14s niin oli säästäny amppeereissa.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Tohtori R - 18 Elokuu, 2015, 20:23:14
No eihän noita virralla oo tapettu. Meinasin vaan etten luota niihin. Pikkuyget edelleen hyviä

Sent from my D5803 using Tapatalk

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Wilikki - 03 Syyskuu, 2015, 22:51:20
Onko DFC nuppi saatu jollain taikatempulla kestämään?
Jossain käveli vastaan kuva, varmaanki naamakirjassa. Sivuutin aiheen, mutta vasta jälkeen päin tajusin mikä siinä kuvassa oli. 380:n DFC 3-lapa nuppi :o Pettääkö mulla havannointi kyky, vai onko tuommonen tulossa?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 03 Syyskuu, 2015, 23:02:42
Onko DFC nuppi saatu jollain taikatempulla kestämään?
Jossain käveli vastaan kuva, varmaanki naamakirjassa. Sivuutin aiheen, mutta vasta jälkeen päin tajusin mikä siinä kuvassa oli. 380:n DFC 3-lapa nuppi :o Pettääkö mulla havannointi kyky, vai onko tuommonen tulossa?
Jep, dfc hyvinkin..en kyllä ymmärrä.

Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Kaapeli - 04 Syyskuu, 2015, 10:03:53
Nojoo, just komentoin tuonne 380 nuppithreadiin tästä, mutta kommentoidaan nyt tännekin. Eli jos DFC:n ongelma on siinä että se ei kestä lepatusta niin se "taikatemppu" millä se kestää kolmilapanupissa on se että kolmilapanupin ei tarvi lepattaa ollenkaan samalla tavalla mitä kaksilapanuppi tekee. Vai oliko tästä parempaa faktaa olemassa?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Koippa - 04 Syyskuu, 2015, 10:30:10
Faktaa ei ole, mut eiköhän lepatusta tarvita oli lapoja kuin monta tahansa.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Kaapeli - 04 Syyskuu, 2015, 10:53:22
Piti ruveta miettimään että miksi lepatusta tarvitaan yli päätään ja mitä se oikeasti tekee. Simuloin päässäni lapakehän pyörimistä ja sain tulokseksi että lepatuksen avulla lapakehän ja pääakselin ei tarvitse olla välttämättä täysin 90 asteen kulmassa. Toisin sanoen, jos lapakehää käännetään äkisti niin pääakseli (ja sitä myöten koko kopteri) voi kääntyä pehmeämmin ja hitaammin mitä täysin lepattamattoman nupin kanssa olisi.

Nyt kun mietitään lisää vielä että miksi tuohon väliin tarvitaan pehmennystä, niin nupin lapamäärä tulee mukaan kuvioon. 2-lapaisella nupilla tosiaan lapakehää käännettäessä tulee 90 asteen välein kohta jolloin lavanpitimet ei voi kääntää pääakselia lainkaan, ja siitä seuraa aina 90 asteen päässä toinen kohta jossa lavanpitimien vääntö pääakseliin nähden on maksimaalinen. Nopea käännös lapakehässä saa aikaan siis hyvin voimakkaita värinöitä kopteriin, ja näitä pyritään vähentämään sallimalla lepatusta nupissa. Eli rungon kiertomomentti tulee lepatuksen ansiosta aina vähän jäljessä ja pehmennettynä lapakehään nähden.

Kolmilapaisella olennaisin ero on siinä että siellä on se kolmas lapa mukana, ja tämän ansiosta siellä ei tule lainkaan samanlaista 0 - 100% vaihtelua vääntöön lapakehän käännellessä. Tätä voi kuvitella siten että jos otat 2-lapaisessa molemmista lavanpitimistä kiinni. Jos haluat kallistaa kopteria sivusuunnassa niin tämä onnistuu parhaiten silloin kun lavat ovat sivulla. Jos lavat ovat pitkittäin niin niistä ei voi lainkaan kääntää kopteria sivulle. Kolmilapasessa sivulle käännettäessä siellä on aina vähintään kaksi lapaa siinä asennossa että sieltä vähän saadaan lapakehällä käännettyä kopterin runkoa mihin suuntaan hyvänsä. Eli ne väännön nollakohdat jää pois kokonaan ja värinät ovat huomattavasti pienemmät. Nelilapaisella nupilla värinää on vielä vähemmän.

Väitän että lepatus on tärkeää 2-lapaisella nupilla, mutta 3-lapaisella ja siitä isommalla lapamäärällä lepatuksen tarve on oleellisesti pienempi. Jopa täysin jäykkä nuppi toimii kolmilapaisena jo ihan hyvin.

Kertokaa jos tässä minun mielikuvasimulaatiossa tuli joku käpy jossain tai muuten vaan keksitte parempaa faktaa.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Koippa - 04 Syyskuu, 2015, 13:31:50
Mitä useempi lapa sitä pyörteisemmässä ilmassa ne kulkee jolloin luulis iskunvaimennuksen olevan vaan tärkeempi ?
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Kaapeli - 04 Syyskuu, 2015, 13:39:40
Niin en minä usko että nistä pyörteilyistä kovin isoja iskuja tulee. Se lapakehän kääntäminen tärisyttää oikeasti paljon kopteria. Huomaa vaikka siitä että nousussa tai laskussa väännättää kopteria kallelleen landareita vasten niin varsinkin pikkukierroksilla sehän tärrää hirveästi. Toki tuo tärinä pienenee kun kierroksia on enempi, mutta kyllä se lapakehän inertiamassa vähentää myös pyörteilevästä ilmasta tulevaa värinää samalla tavalla.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Koippa - 04 Syyskuu, 2015, 17:27:34
Tekniikka osiossa on puhuttu lepatuksesta ja muusta. Toi edellä kuvaamasi asiahan johtuu siitä kun lapa voi vain ohjata johonkin suuntaan vain yhdessä kohdassa. Hitaalla pyörintänopeudella näitä tapahtuu ahrvoin ja siitä johtuu tärinä. Se on tosiasia, että tärinän taajuutta voidaan nostaa lapojen määrää kasvattamalla. Tämä vaatii kuitenkin tehoa. Periaatteessa myös yksittäisen lavan ohjaustehon tarve vähenee, josta voisi ehkä johtaa hieman pienemmän lepatustarpeen. Lepatuksen tarvetta tämä ei kuitenkaan poista ja ei tee DFC:stä se parempaa. Täysin jäykkä rakenne on luultavasto todella rasittava muulle tekniikalle, sama jos autossa ei olisi jousitusta ja pyörät joustamattomat. Ainut keino jolla DFC saataisiin hyväksi on laittaa lavanpitimien ja linkkien rungon liitoskohtaa 90asteen kulmassa lepatusakseliin oleva laakerointi joka ottaa vastaan lepatuksen eikä välitä sitä linkkiä pitkin swashille. Tämä on kuitenkin teknisesti melko hankala ratkaisu.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: xio - 04 Syyskuu, 2015, 17:51:07
Lainaus
Väitän että lepatus on tärkeää 2-lapaisella nupilla, mutta 3-lapaisella ja siitä isommalla lapamäärällä lepatuksen tarve on oleellisesti pienempi. Jopa täysin jäykkä nuppi toimii kolmilapaisena jo ihan hyvin.

Hyvänä esimerkkinä minicopterin triabolo. Nupissa ei ollenkaan kumeja
Kyseinen kopteri käyttää kuitenkin nhp erikoisvalmisteisia lapoja. Jokka joustaa normaalia lapaa aavistuksen enemmän

(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=420041&stc=1&d=1368452977)
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Xen - 04 Syyskuu, 2015, 17:55:01
Ainut keino jolla DFC saataisiin hyväksi on laittaa lavanpitimien ja linkkien rungon liitoskohtaa 90asteen kulmassa lepatusakseliin oleva laakerointi joka ottaa vastaan lepatuksen eikä välitä sitä linkkiä pitkin swashille. Tämä on kuitenkin teknisesti melko hankala ratkaisu.
Compass lienee ainoita joilla tuo alkujaankin oikein, swashille menevä linkin varsi on tehty delrinistä joka joustaa tarvittavan määrän.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: jkkmobile - 04 Syyskuu, 2015, 18:02:43
Lepatuksen puutteen lisäksi noi on hankalia säätää ja huoltaa.. ja menee aina torpissa
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Koippa - 04 Syyskuu, 2015, 18:06:39
Hyvänä esimerkkinä minicopterin triabolo. Nupissa ei ollenkaan kumeja
Kyseinen kopteri käyttää kuitenkin nhp erikoisvalmisteisia lapoja. Jokka joustaa normaalia lapaa aavistuksen enemmän

(http://www.helifreak.com/attachment.php?attachmentid=420041&stc=1&d=1368452977)

Niin, lepatus on tossa hoidettu lavoilla -> lepatus jokatapauksessa hoidetaan jollain konstilla.
Otsikko: Vs: 3-lapasetupin hyödyt ja haitat
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 08 Syyskuu, 2015, 11:31:53
Lepatuksen puutteen lisäksi noi on hankalia säätää ja huoltaa.. ja menee aina torpissa

Olisinpa eri mieltä tosta. Vähemmän osia helpompi huoltaa0 vähemmän särkyvää.
Linkin pituudella nollakulmat kohdalleen torpin jälkeen ja menoksi. Ei ole minusta vaikea säätää.