Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: saisto - 25 Syyskuu, 2008, 13:16:17
-
Moro,
löytyiskö täältä apuja seuraavaan juttuun. Hankinnassa siis
SCORPION HK4025-890 2380w
DUALSKY 90 A ESC 2-12s OPTO
FP Lite 4270 8s 85.4amp tai FP 3700 8s 92.5amp
tai
SCORPION HK-4020-1390 1890w
DUALSKY 90 A ESC 2-12s OPTO
FP Lite 4270 8s 85.4amp tai FP 3700 8s 92.5amp
tarkoituksena saada hieman lisää potkua, mutta pääasiassa akkujen kestoa paremmaksi.
Ongelmana on löytää tuolle isommalle koneelle sopivaa pinionia joka sopii 188 päärattaaseen, pitää olla 20t jota ei siis löydy mistään.
Pienemmälle koneelle sopii juuri ja juuri Alignin oma 10-11t. Päärattaassa siis vinot pykälät. Vai onko helpompaa käyttää tuota
pienempää motua, taitaa sekin olla alkuperäistä tehokkaampi?
-
En osaa auttaa ongelmassa, mutta sanonpahan vaan että hyvä ja tehokas setuppi on kumpikin. Suomessa ei noita kuussatasia ole kovin monta isoilla lipoilla, kannattaa hakea apua ulkomaan elävien foorumeilta. RR:ssä on hyvä osio sähkökoptereille.
-op-
-
Miksei suorahampainen ratas käy? Mikadolla on hyvä valikoima suorahampaisia pinioneita. Olen katsellut 8s-setuppeja ja ottaisin juurikin tuon 4025-moottorin. Castlen HV-85 olisi passeli säädin sille. Akuksi laittaisin Outrage- tai DesirePower-pakan. Helidirectistä saa Outrage-akkuja, vaikkapa 8s1p 4200mAh 25C. Ovat lukemani perusteella parempia kennoja kuin Flightpowerit. Esim. Runryderissa on paljon keskustelua niistä. Tässä kuitenkin Mikado Logo Outrage 10s1p 4200mAh-pakalla ja Scorpion 4035:lla. Päärattaan hampaat ei pysy mukana :).
http://www.youtube.com/watch?v=hmzaDB3prQM (http://www.youtube.com/watch?v=hmzaDB3prQM)
-
Minäkin olen lueskellut että Outrage pakat voittaa FP:t ja TP:t ja ovat vielä halvempia. 8s pakka olisi juuri passeli 600 kokoiseen koneeseen, 90:iin menisi 12s 5000 tai 4200 hyvin mikä sekin mielenkiintoinen vaihtoehto.
Scorpionit ovat hintansa väärtejä, mutta taitavat kuluttaa laakereita nopeammin kuin muut. Kontronikilla olisi myös oma moottorisarjansa, ovat kuulemma tehokkaampia ja laadukkaampia.
Tuo video on aivan sairas. Pitää tosiaan limitoida lapakulmia ettei pääse noin käymään. Alignin päärattaita haukkuvat myös huonoiksi, jonkun pitäisi tosiaan kehittää parempilaatuiset rattaat sähkösetuppeja varten. Joku oli saanut polttomoottorillakin 700N:n rattaasta hampaat irti.
-op-
-
Mitenkähän Outrage pakat, saako noita muualta kuin HD:stä? Jos jää tulliin niin hintaa kertyy TP:n akkujen verran, mikä ei tosin haittaa jos ovat kerran parempia. Katselin parista britti liikkeestä, ei näyttänyt noita olevan.
Edit: Blink helicoptersilla näyttää olevan!
http://www.blinktrading-online.co.uk/outrage-batteries-c-102.html?osCsid=5109f4a93b2b3eca1b78b1fac21b01af (http://www.blinktrading-online.co.uk/outrage-batteries-c-102.html?osCsid=5109f4a93b2b3eca1b78b1fac21b01af)
-op-
-
Videon kopteri alkoi omistajan mukaan toimia paremmin, kun ratasvälys säädettiin nollaan. Kesti sen jälkeen tehdä vastaavia nousuja. DesirePowereita saa Readyhelistä, mutta sekin liike on Usassa. Ne ovat vielä halvempia kuin Outraget ja kennojen pitäisi olla samoja. Niissä ei tosin ole kaputtitakuuta. Muistaakseni 6s1p 5000mAh 30C oli 220$. Sitten on vielä http://performanceplusrc.com/ (USA). On huhuttu, että nämä olisivat samoja kennoja kuin Outraget/Desiret, mutta täyttä varmuutta ei ole. Uskon, että edellä mainittuja uusia akkuja alkaa rantautua kohta tämänkin mantereen kauppoihin. Näyttävät olevan sen verran suosittuja.
EDIT: jaahas, ehtivät tulla jo :).
-
Miksei suorahampainen ratas käy?
Laitan suorahampaisen, huutaa vain hieman enemmän. Nopariksi HV-85. Akut vielä auki.
e-heli Saksassa myy ilman toimituskuluja FP akkuja, joten laidan niitä laittaa.
-
Tuossa 4025-890 paikoillaan, vaati hieman viilausta.
-
Pienellä ahtaat oltavat :D
Lykkäis tuommosen 450 rexään 8)
-
Mistä saisin tuollaisia, joskus tilannut, mutta nyt ei muistu mieleen mistä?
Oleellista on tuo avoinpää ja 4.0mm.
-
Hobbylinnasta sai ainakin ko liittimiä.
-
Tuli vihdoinkin valmista tästä projektista. Tänään testilento
about 2000mah(akku 3700mah). mode N ja mode 1 tuli kokeiltua.
-
Kerro paljonko eroa oli tehoissa 6S akulla ja vakio L tai XL moottoriin verraten?
-
Kokemusta on pari minuuttia joten vastailen tähän parin viikon päästä :)
Mutta paperilla erot ovat tuossa alla.
8S
Motor Kv ........................ ..................... 890 RPM / Volt
No-Load Current (Io) ................. 1.80 Amps @ 8.4 volts
Motor Resistance (Rm) ........................ ..... 0.013 Ohms
Max Continuous Current ........................ ....... 85 Amps
Max Continuous Power ........................ ...... 2380 Watts
6S XL
●Max continuous current:70A/85A(60sec)
●Max output power:Approx. 1600W/2000W(60sec)
●KV value:1700KV
6S 650L
●Max continuous current:70A/85A(60sec)
●Max output power:Approx. 1600W/2000W(60sec)
●KV value:1220KV
-
Sen verran voin vielä lisäillä, että mode1:llä tikkua tuuppasin pari milliä ylös
ja kopteri ampaisi ylös aika vauhdikkaasti, samaan XL moottorilla pääsi
kun tuuppasi tikun pohjaan. Laitan lisää viestiä....
-
Jatkuvassa tehossa näyttäs olevan 800W eroa. Se kyllä tuntuu. Olen tässä pitkään harkinnut 10S setuppia, säätimen joudun kuitenkin ostamaan uuden kesäksi. Moottori, ja 6kpl 10S akkua ei tuo siihen kun 1500-2000€ lisää. Tästä voi tietysti vähäntää sen 800-1000€ minkä sais ehkä nykysistä voimanlähteistä kun myis. Tässä tuntuu olevan vaan likaa harrastemenoja.. FPV lennätys rupes kiinnostamaan ja katselin siihen jotain 450 kokosta kopteria ja video laseja, kaikki muu tuntus nurkista läytyvän.
-
Minua myös alkanut kiinnostaa tuo 8S setuppi. Hankin jo uuden noparin jonka pitäisi olla ok siihen, Kontronik Jive 80+ HV.
Tällä hetkellä toisessa kuussatasessa on kiinni Alignin 650L mottori ja 15T helical. (En ole vielä ehtinyt kokeilla setuppia.)
Mutta, voisikohan tuolla 650L mosalla kokeilla 8S Lipoa (ja vaikka 12-13T pinjonia)? Vai olisikohan entinen mosa samantien?
-
Align ainakin speksaa sen moottorin vai 6S.
Mutta halpaahan se on kokeilla... ;D
-
Align ainakin speksaa sen moottorin vai 6S.
Mutta halpaahan se on kokeilla... ;D
Joo, vähän tässä tuo edullisuus mietityttää... Samoin se että riittääkö tuo 15T tuohon 6S stuppiin (16T myös tulossa).
Jos käytän kaavaa jonka tuolta trextuning sivuilta lainasin, niin silloin ei tuo 16T edes riitä tuohon 650L mosaan jos 6S.
2100rpm * 188T / 1220kv / 29.6V / 85% ~ 13T (8S)
2100rpm * 188T / 1220kv / 22,2V / 85% ~ 17T (6S)
Voipi olla että kierroksia nuppiin haluaisi hieman lisää ja en muista miten tuo helical pinjoni koko vs. normaali eroaa ?
-
ESP:n manuaalissa annetaan 14T pinjonilla ja vakiomosalla (650L) 100% throttlella 2320 kierrosta. Eli välityssuhde on silloin 170/14 = 12,14/1
Helicalilla 15T pinjonilla on 188/15 eli välitys 12,53/1. Siis 3,2% vähemmän kuin vakiolla. On yhtä kuin 75 kierrosta, eli 2250 tulisi tällä.
Noista laskukaavoista en ymmärrä mitään!
-
ESP:n manuaalissa annetaan 14T pinjonilla ja vakiomosalla (650L) 100% throttlella 2320 kierrosta. Eli välityssuhde on silloin 170/14 = 12,14/1
Helicalilla 15T pinjonilla on 188/15 eli välitys 12,53/1. Siis 3,2% vähemmän kuin vakiolla. On yhtä kuin 75 kierrosta, eli 2250 tulisi tällä.
Noista laskukaavoista en ymmärrä mitään!
En minäkään ymmarra, aina noita kaavoja on spekuloitu. (Tuo 85% edellisessä kaavassa olisi hyötysuhde.)
Kiitos tuosta manuaali tiedosta, tiedän siis hieman rajoittaa kaasua kun toivottavasti huomenna pääsen kokeilemaan.
Siis tähän 8S ja 650L setuppiin vielä. Jos 22,2V ja välitys 12,53 antaa 2250 kierrosta, niin paljonkohan 7,4V lisää nostaa kierroksia?
Tai siis mikä pinjoni 8S lipolle ja 1220kv moottorille jos haluaa nupista 2250 kierrosta täydellä kaasulla? (11,12 ja 13T olisi vaihtoehtoina.)
EDIT: vakio 600:sen manuaalista, niin 65% kaasua ja 4-5 astetta lapakulmia olisi 1650 kierrosta ja 100% 0 astetta olisi 2030rpm. Muistaakseni vakio setupilla on 1650kv moottori ja 10T pinjoni (mukana tulee myös 11T, ei helical). Jolloin "kaavassa" olisi käytetty 90% hyötysuhdetta: 2030rpm * 170T / 1650kv / 22,2V / 90% ~ 10T (6S). Tuossa 600ESP ja 650L setupissa olisi jo sitten käytetty 100% hyötysuhdetta...?
-
Tuolla pinjonilla ilman hyötysuhteita tulisi 33% lisää kierroksia (7,4V on 33,3% 22,2 voltista) eli 2992 kierrosta.
Jos siitä suoraan kertoo välityssuhteen 12,53 x 1,33 tulee 16,66. 11T pinjonilla välitys on 17,1 ja 12T pinjonilla 15,66.
Minä koittaisin ainakin ensi tuota 11T. Tosin luultavasti se moottori ei kestä noita jännitteitä ja kierroksia.....
-
Tuolla pinjonilla ilman hyötysuhteita tulisi 33% lisää kierroksia (7,4V on 33,3% 22,2 voltista) eli 2992 kierrosta.
Jos siitä suoraan kertoo välityssuhteen 12,53 x 1,33 tulee 16,66. 11T pinjonilla välitys on 17,1 ja 12T pinjonilla 15,66.
Minä koittaisin ainakin ensi tuota 11T. Tosin luultavasti se moottori ei kestä noita jännitteitä ja kierroksia.....
Joo, tarkoitus ei ole nostaa kierroksia vaan pidentää lentoaikaa, voi olla että loppuu lyhyeen... ::)
-
Enemmän jännitettä moottorille -> enemmän kierroksia siitä ulos. Eli moottoria rasitetaan yli speksien vaikka muuten ei tehoja nostetakaan. Tosin luultavasti se kyllä mekaanisesti tuon kestääkin (siis laakerit) koska otetaanhan samanlaisesta paketista ulos 1600kv niissä vanhemmissa moottoreissa.
Kerro miten kävi! ;D
-
Nousipas tämä aihe sopivasti. 600E päivitys työn alla. 8S on päädytty koska BC8DX lataa kahta 8S akkua samaan aikaan. Kopteri on ilman nuppiservoja, vastaria ja nyt myös noparia joka palvelee tästä eteenpäin lennokin 1300W moottoria. Kontronik paloi loppukesästä ja talvi ollaan menty vakio noparilla. Päivät pitenee, kohta on kiire! Ostoslista näyttää hurjalta mutta täytyy laittaa jotain rc-kamoja kiertoon. Hankinnassa: Scorpion moottori, castle nopari, 3kpl align DS610 tai DS620 nuppiin ja 4-6kpl 8S Lipoja.
-
Nousipas tämä aihe sopivasti. 600E päivitys työn alla. 8S on päädytty koska BC8DX lataa kahta 8S akkua samaan aikaan. Kopteri on ilman nuppiservoja, vastaria ja nyt myös noparia joka palvelee tästä eteenpäin lennokin 1300W moottoria. Kontronik paloi loppukesästä ja talvi ollaan menty vakio noparilla. Päivät pitenee, kohta on kiire! Ostoslista näyttää hurjalta mutta täytyy laittaa jotain rc-kamoja kiertoon. Hankinnassa: Scorpion moottori, castle nopari, 3kpl align DS610 tai DS620 nuppiin ja 4-6kpl 8S Lipoja.
Mikä Kontronik nopari sulla kärähti? Luulisi että tuo Jive 80+ HV ainakin olisi riittävä 8S setupille, speksien mukaan 50V asti.
Minulle tuli myös BC8DX ja sen takia tilasin Outrage XP25 8S1P 4200mAh lipoja (nyt olisi vaan ehkä moottoria ja pinjonia vailla).
-
Jive 80+HV riittää ihan varmasti 8s setupissa, ittelle tulossa sellanen 12s setuppiin ja kuulemma yksi suosituimmista säätimistä siinäkin puuhassa. Sitä ei kyllä kehtaisi ihan heti polttaa ::).
-op-
-
Eikös tässä tehojen lisäyksessä sentään joskus tule raja vastaan. Itse ainakin hajotin 450 rexini liian kovien kierrosten takia. Lasikuitulavat hajosivat päreiksi. ???
-
Kontronik joka paloi oli Jazz 80. Ei ole tarkotus juuri nostaa kierroksia, Kontronik nopareissa on toimiva governor joka todella pitää vakio kierrokset.
-
Kontronik joka paloi oli Jazz 80. Ei ole tarkotus juuri nostaa kierroksia, Kontronik nopareissa on toimiva governor joka todella pitää vakio kierrokset.
Eli se 80 Jazz siis ei ole HighVoltage versio, vaan max 25V, jos oikein ymmärrän. Mikä setuppi sulla oli, 6S ja 600E ?
Itse kun ostin Jive 80+ HV noparin, niin tuli tilattua mukaan vaan ohjelmointikortin numero kaksi, sillä ei voi mm. kuvernööriä säätää, joten nyt tilasin sen kortin numero yksi myös. Mitenköhän sen sisäisen BEC:in käyttö, speksit sanoo max 15A, mutta olisikohan silti järkevää käyttää erillistä ?
-
Jive 80+HV riittää ihan varmasti 8s setupissa, ittelle tulossa sellanen 12s setuppiin ja kuulemma yksi suosituimmista säätimistä siinäkin puuhassa. Sitä ei kyllä kehtaisi ihan heti polttaa ::).
-op-
Mihin laitteeseen tulossa 12S, 600:seen :o, vai modattuun 700:seen :P Nähdäänkö überkopteri Paattisilla ??
Eli siis tuo nopari kestää 12S (yllä sen sisäisestä BEC:istä kysymys).
Harkitsen ostavani nyt myös uuden mosan, Neu Motor 1912H/1Y, sen pitäisi olla ok 10S asti. En oikein noista "pinjoni / rpm kaavoista" päässyt vieläkään perille, mutta kun on 11-16T (helical) 5mm pinjonit, niin eiköhän niistä joku sovi 8S setuppiin myös.
-
Mihin laitteeseen tulossa 12S, 600:seen :o, vai modattuun 700:seen :P Nähdäänkö überkopteri Paattisilla ??
Tuohon 700E:hen on tulossa. http://www.kopterit.net/index.php?topic=3918.0. Kyllä se paattisille lähtee mukaan.
Mitenköhän sen sisäisen BEC:in käyttö, speksit sanoo max 15A, mutta olisikohan silti järkevää käyttää erillistä ?
Sitä voi käyttää huoletta, Kontronikeissa on laadukas BEC. Ruottalainen kaveri käyttää 700E:ssään BECinä pelkästään tuon Jiven sisäistä BECiä.
Itse kun ostin Jive 80+ HV noparin, niin tuli tilattua mukaan vaan ohjelmointikortin numero kaksi, sillä ei voi mm. kuvernööriä säätää, joten nyt tilasin sen kortin numero yksi myös.
Mitenkäs se on, onko tuon kortin hommaaminen pakollista? Mitä kuvernöörin säätöjä sillä voi muuttaa? Mulle on tulossa Scorpion 4035-560 moottori, liekkö toimii ilman säätämisiä.. Harmi kun en tajunnut ottaa selvää tuosta ja kerkesin jo tilata nuo kamat sellasesta paikasta josta olis noita korttejakin saanut.
-op-
-
Mihin laitteeseen tulossa 12S??
Johan noita lentelee joka puolella suomea, esim viime viikonloppuna Henttaalla Markuksen (mnentwig) 700E:
(http://juza.1g.fi/kuvat/Henttaa%207.3.%202009/DSC00506.JPG/full)
-
Itse kun ostin Jive 80+ HV noparin, niin tuli tilattua mukaan vaan ohjelmointikortin numero kaksi, sillä ei voi mm. kuvernööriä säätää, joten nyt tilasin sen kortin numero yksi myös.
Mitenkäs se on, onko tuon kortin hommaaminen pakollista? Mitä kuvernöörin säätöjä sillä voi muuttaa? Mulle on tulossa Scorpion 4035-560 moottori, liekkö toimii ilman säätämisiä.. Harmi kun en tajunnut ottaa selvää tuosta ja kerkesin jo tilata nuo kamat sellasesta paikasta josta olis noita korttejakin saanut.
-op-
Sillä kortti kakkosella saa vain seuraavat ohjelmoitua:
-BEC Voltage
-Brake Strength
-RPM Control
-Reverse Direction
Ykkösellä taas voi ohjelmoida seuraavat:
-Brake
-Battery Type
-Cutoff Voltage
-Timing
-RPM control (governor)
-Start Up Time
Tilasin sen ykköskortin myös, mutta tuntuu olevan loppu kaikkialta. Sain kuitenkin kyllä "tavallisella lähettimen kanssa ohjelmoinnilla" heli ja lipo modet päälle, en kuitenkaan ole päässyt vielä kokeilemaan lentämistä. (Vaikuttaa että nyt talviloma on mennyt pelkäksi säätämiseksi ja osien tilaamiseen, nyt ei pääse varmaan kesälomallakaan lentämään kun joutuu extra töihin että saa kaikki tilaukset maksettua...)
Nyt kun "jokaisella" on noi 700E, niin tuntuu aika pieneltä päivitykseltä tämä 600E --> 8S...
-
Nyt toi posti äsken ovelle uuden Outrage 8S1P-4200mAh 25C Lipon ja Neu 1912/H/Y mosan joten ehkä viikonloppuna saisi testattua tuota 8S setuppia. Tosin noita kopteri projekteja tuntuu nyt riittävän, en ole ehtinyt testata edes vielä uutta Alignin 650XL mosaa ja toi N pitäisi saada kasattua myös... Toi Outrage Lipo vaikuttaa pienemmältä kun "vakio" FlightPower 6S 5000mAh. Neu mosa vaikuttaa yhtä "korkealta", kun tuo Align 650XL, eli pitäisi mahtua canopyn sisään, tosin ympäryysmitta näyttää olevan jonkin verran suurempi. Ekassa kuvassa on Neu:n vieressä Alignin vanha 600L 1650kv vakio mosa, niissä onkin hieman koko eroa.
-
Nyt on Neu 1912H/1Y 825kV ja Outrage 8S viritelty kopteriin. Moottoripukin kiinnitysreikiä reikiä jouduin hieman suurentamaan Neuta varten koska se käyttää 4M ruuveja. Tuo Neu mahtui hyvin sinne canopyn sisälle, oikeastaan paremmin kuin Align 650L koska piuhat on erilailla. Toivottavasti huomenna pääsen kokeilemaan, eLoggeri on myös määritelty uusien asetuksien mukaan, 11T pinjonilla ajattelin aluksi kokeilla ja katsoa paljonko kierroksia sillä saa, kuitenkin kevyttä sisäänajoa aluksi. Alla pari kuvaa taas.
-
Nyt pääsin vihdoin kokeilemaan tuota 8S setuppia, ensin 11T ja sitten 12T pinjonilla. Kaasukäyrä oli 85%, mutta vaikuttaa jotenkin erilaiselta toi Jive 80+ HV nopari. Nupin kierrokset jäivät oudun alhaisiksi. Pitää vielä kokeillla 13T pinjonilla ja niin että kaasukäyrä on tasan 100%. Nyt nolla kelissä ei lämpö noussut juuri ollenkaan moottorissa (TempA), lipossa (TempB) eikä noparissa (TempC). Käyrät eLoggerista alla. EDIT: Kokeilin vielä uudestaan 12T pinjonilla, niin että pidin vasemman sliderin ihan ylä asennossa ja kaasu käyrä oli 95%, kuullosti ja vaikutti paremmalta, mutta ei eLoggerin käpyröissä juurikaan eroa...