Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: sWaltsu - 24 Syyskuu, 2008, 20:06:10
-
Terve.
sain tänään herra postilta kopterin kotia.
tuossa kun tekniikkaa testasin, niin ongelmiakin löytyy.
Kopukka pitäisi olla hyvässä teknisessä vireessä, mutta...
kun alan nostamaan kierroksia, niin perä lähtee yht äkkiä alta... takaapäin katsottuna perä lähtee viemään vasemmalle (myötäpäivään)
onko nyt kierroksia liikaa vai liian vähän ja missä?
-edit- uuden ongelman takia---
-
Mikä gyro? Jos lähteen nopeasti alta niin gyron toimimissuunta väärä, eli gyro korjaa väärään suuntaan.
JRu
-
Ethän lisää kierroksia liian nopeasti, aluksi vähän ja annat roottorin kerätä kierroksia, nää pienet kopterit nykäsee vasemmalle helposti jos lisää nopeasti kierroksia, ainakin oma pixyni. Onko sulla soft startti päällä?
-
Ethän lisää kierroksia liian nopeasti, aluksi vähän ja annat roottorin kerätä kierroksia, nää pienet kopterit nykäsee vasemmalle helposti jos lisää nopeasti kierroksia, ainakin oma pixyni. Onko sulla soft startti päällä?
juu kyllä oli soft start päällä ;)
käänsin gyron ohjauksen reverselle, niin auttoi.
Ihmetyttää vaan moiset muutokset, jos kopteri on suoraan lentokunnosta minulle lähetetty.
Vain vastaanotin ja lähetin on ollut erilaiset.
pidin kopteria äsken kädessä ja lisäsin kierroksia hiljalleen. perä ruperi vatkaamaan hurjasti...
No Gyrossa on myös yksi lisäjohto joka tulee vastaanottimen kanavaan "5". Ohjaimesta saa käännettyä päälle/pois?
mitähän mahtaa tehdä gyrossa? (gsin controll) => voin toki asettaa vipukytkimen arvot haluamakseni?
Gyrona Telebee Head lock
-
Se taitaapi olla gainia varten, sulla on liikaa gainia ilmeisesti perässä, ja sen takia vatkaa. Nuo täytyy siis ratiosta säädellä. Nupin mekaaniset säädöt ja peräservon paikka ym on lähinnä sellasia säätöjä mitkä "tulee kopterin mukana" ratiota vaihdettaessa, eli ihan normaalia. Tosin riippuu tietenkin gyrosta, että onko täysin mekaaninen kapistus vai paljon ratiosäätöjä... ::)
-
Sillon kun radiot vaihtuu täytyy ottaa huomioon myös mahdollinen kanavien reversointi jne. Tarkista, että kaikki palat kääntyilee oikeisiin suuntiin. Lisäksi mekaaniset säädöt on myös hyvä tarkistaa, koska niitä on voitu korjailla subtrimmeillä, jotka nyt tietysti eri radiosta puuttuu.
-
Noniin nyt on peräongelma ratkottu ;)
Oli omaakin mokaa mukana ;)
Myyjä vielä korosti, että tarkista lapojen pyörimissuunta.... ??? kuinka ollakkaan toinen perälapa oli väärinpäin?
Vaihdan samalla otsikon uuden ongelman mukaiseksi..
Eli uusi "ongelma" on semmoinen, että mistähän hitosta tietää onko tarpeeksi kierroksia (kaasua)?
Sain vihdoin lapakulmat menemään halutulla tavalla (aluksi oli vain -12 => ~+2 astetta lapakulmien ääripäät?
mutta nyt tosiaan tilanne, että kopteri lähtee ilmaan vasta aivan tikku ylhäällä... lisäänkö kaasua vai lapakulmia?
-
Lisää lapakulmia
-
Sillon kun radiot vaihtuu täytyy ottaa huomioon myös mahdollinen kanavien reversointi jne. Tarkista, että kaikki palat kääntyilee oikeisiin suuntiin. Lisäksi mekaaniset säädöt on myös hyvä tarkistaa, koska niitä on voitu korjailla subtrimmeillä, jotka nyt tietysti eri radiosta puuttuu.
jouduin subtrimmillä korjailemaan hieman... onko normaalia?
sitten on vielä hieman hävyksissä tuo CCPM (CCCP ;) kun moisia on 120-asteinen ja 90-asteinen .... kuviot miltei samanlaiset radiossa... nyt 120-asteinen käytössä.
jokainen kanava on 60% (aile, elev, pit)
jouduin myös reversoimaan aile & elev
-
Paljonko sulla on nyt kulmia koko alueella? Jos sulla oli -12 - 2 niin se on yhteensä vain 14. Enemmän pitäs irrota.
Ja CCPM on 120 astetta.
-
Paljonko sulla on nyt kulmia koko alueella? Jos sulla oli -12 - 2 niin se on yhteensä vain 14. Enemmän pitäs irrota.
sain nyt kaikki -12 - 12
mutta kaasu & lapakulmakäppyrät on nyt:
kaasu: 20, 37, 45, 47, 70
lapak: 40, 48, 75, 90, 100
astelukuina on vielä hankala sanoa (ei ole lapakulmamittaira vielä)
-
sain nyt kaikki -12 - 12
mutta kaasu & lapakulmakäppyrät on nyt:
kaasu: 20, 37, 45, 47, 70
lapak: 40, 48, 75, 90, 100
astelukuina on vielä hankala sanoa (ei ole lapakulmamittaira vielä)
Jos tietää asteet, niin loput voi laskea noista prosenteista. Musta sulla on liian vähän kaasua tuossa. Jos oletetaan et sulla ois siinä 12 astetta niin keskitikussa on jo 6 astetta kulmia, mutta vain 45% kaasusta. Sitä sais nostaa aika reilusti.
-
Kaasukäyrä näyttää näin puusta katsoen aika alhaiselta.
Ja sähkökopussa se saisi lähteä nollasta.
Jos se nyt nousee ilmaan tikku ihan edessä niin muuta kaasukäyrä 0-55-70-75-85. Ja muokkaile sitä kunnes nousee ilmaan noin keskitikulla. Jos kopteri hyppii liikaa kun muutat kaasua niin loivenna kaasukäyrää...
Hyvän käyräyhdistelmän löytäminen on konekohtainen asia ja löytyy vain kokeilemalla... Luulisin.
-
Nostelin kaasukäppyrää suht paljon... laitoin tikun karvan vaille keskikohtaa. Ja lähdin näpyttämään asetuksista lisää kaasua. Kun alkoi olla siinä kintaalla nousta, niin jätin siihen.
Nyt leijuu keskiasennossa ;) jihuuuu
tuli samalla eka akullinen leijuteltua (vaikkei alkanut vielä lipicutti kiusaamaan, niin käsien hiki väitti akun olevan jo lopussa) ;)
Nyt alkaa pikkuhiljaa olla robleemat ohi... mutten viitsi vielä tätä sulkea "ratkaistuksi", kun uskon niitä huomenna tulevan taas lisää ;)
-
why make your own life more difficult with complicated pitch curves?
in idle-up: 0-25-50-75-100
in normal mode raise the two lower points a bit, for example
20-30-50-75-100
and that's it.
I'll set that blindly on any 3D heli. If the mechanics are set up correctly - equal throw in both directions and 0 degrees at midstick - it will fly just like in the sim.
-
Terve.
Tänään harjoittelin tuossa takapihan nurmella. Ei se ainakaan paras paikka ole pikkukopterille.
Perän "sivuvakaaja" jää turpeeseen kiinni => lähtee hieman kaulimaan... ja kun se sieltä irtoaa, nin voi vaan arvata. (ei vielä käynyt mitään)
Jalakset uppoavat turpeeseen (aina toinen). Ja aiheuttaa ylläolevan ongelman.
No yksi vähän kovempi lasku turpeiselle nurmelle on nyt suoritettu.
Ne päälapojen apuna olevat pikkulavat (mitkä nyt ovatkaan nimeltään)... niin toinen niistä kääntyi akselillaan (kulma muuttui) mitenkäs hitossa ne pitää olla?
Myös päälavan jättöreunaan tuli pieni jälki? => ne pikkuiset lavat ottivat kaputissa kiinni...
Myös puomissa on pienenpieni painauma? => onko huolestuttavaa?
-
Ne pikku lavat on stabilointi lavat, ja pitää olla samoin päin kun pää lavatkin. Kuulemma riittää kun katsot silmämääräisesti että lavat on 0 kulmassa mutta tuskinpa liika tarkkuus on haitaksi.
Laita lapaan kolhun päälle teippiä, kato ettei repsota mistään, tasapainota, eiköhän sen noin voi ratkaista?
-
Laitat ne suunnilleen 0-kulmaan, siis stabbarin lavat, päälavoissa oleva kolhu ei haittaa mitään, anna mennä vaan. Puomissa oleva jälkikään ei haittaa, kunhan ei ole niin iso että hihna siihe hinkkaisi ja perä pitää vieläkin.
-
Tästä se osien rikkominen sitten alkaa ;)
päälapojen lommot on niin pieniä, että teippikin tekisi puhtaaseen lapaan enemmän muodonmuutosta. Joten taitaa siis olla ihan ok noin.
Lapakulmien kanssa on kyllä vielä "tappelemista". vielä pitäisi pyöristää lapakulmakäyrää. Kun juuri ilmaan nousemisen kynnyksestä jos vähänkään lisää, niin kone suorastaan ampaisee taivaalle.
ja kun koneen saa ilmaan niin samalla lapakulmalla millä irtosi maasta ja otti jopa hieman korkeutta, niin kopteri tulee heti hiljalleen taas alas?
-
Lapakulmien kanssa on kyllä vielä "tappelemista". vielä pitäisi pyöristää lapakulmakäyrää. Kun juuri ilmaan nousemisen kynnyksestä jos vähänkään lisää, niin kone suorastaan ampaisee taivaalle.
Miten tiukalla sulla on lähettimen vasemman tikun räikkä? Jos se on kovin tiukalla, niin kaasun käyttäminen voi olla turhan ON/OFF-tyyppistä. Mulla on ilmeisesti sama lähetin (MX-12) kuin sulla ja lennokeista koptereihin siirtyessä jouduin löysäämään räikkää huomattavasti, jotta kaasuun sai paremman tuntuman.
-
otin pykälät kokonaan pois.
-
Aluksi tuntuu kyllä ihan normaalisti siltä, että kopteria on vaikea hallita ylä-alasuunnassa. Mullakin ekat lennot 600E:llä tuntu, että se seilas 1,5m ylös-alas jatkuvasti. Tuo ylä-alasuunta toimii kopterilla ihan samalla tavalla kuin sivusuunnatkin... eli jos vaikka haluaa pysäyttää putoamisen tiettyyn korkeuteen niin ensin on annettava hanaa tavallaan yli pelkän pysähtymisen ja sitten nopeasti korjattava siihen leijuntaan. Eli ihan samalla tavalla kuin vaikka sivusuunnissakin kopteria pysäyttäessä. Mutta oikeassa olet, että korkeuden hallitsemista voi helpottaa olennaisesti loiventamalla lapakulmakäyrää leijuntakohden ympärillä.
Jos sulla aikasemmin oli:
lapak: 40, 48, 75, 90, 100
Niin tuossa kyllä kopteri laskee nopeasti tuon keskitikun alapuolella. Jos sulla on keskitikussa 0 kulmat niin 48 on vielä aavistuksen negatiivisen puolella. Eli laskee tosi jyrkästi tuosta keskitikun 75 prosentista. Leijuttelussa ei myös välttämättä tarvitse tuota 100 prosenttia. Kokeile vaikka jotain tähän suuntaan:
40 - 60 - 75 - 80 - 90.
-
Se tässä jotenkin sotkee, että lapakulmalla 0-astetta on lähettimen käyrän asetus kaikkea muuta kuin 50.
Pitää jossanvälissä ottaa oikein ajan kanssa tuo säätäminen, kun nyt on subtrimmejä yms käytetty pöljän lailla ja käyrät on kuin mitkä ;)
mutta aloittelijanahan tässä nyt.
gyron toimintaan näyttää ratkaisevasti vaikuttavan myös akun kunto.... kun akku alkaa loppua, niin gyrossa ei riitä potku, vaan oli lisättävä gainia.... Nyt kyllä lopettelen lentelemisen siinä vaiheessa kun alkaa gyrosta loppu puhti... => ettei akku kypsähdä.
----------------------------------------------------------------------------------------------
mutta vielä kertaukseksi...
riittääkö ~puolikaasua leijutukseen? (jos pitäisi esimerkiksi lineaarista kasukäyrää)
jos säätäisin vain lapakulmia tikun ollessa keskitasossa. Niin että kopteri alkaisi juuri ja juuri nousta?
-
Kannattaa vähän panostaa siihen säätämiseen, että lennättämisestä tulee mukavampaa. Eiku valot päällä synkkänä syysiltana ja linkkitohtoroimaan. Tee yksi lentomoodi (esim. throttle hold) ja laita siihen kaasukäyräksi 0-0-0-0-0 ja lapakulmakäyrä 0 - 100 lineaarisesti. Laita sitten tikku keskiasentoon (roottori ei lähde pyörimään koska kaasukäyrä on 0) ja säädä mekaanisesti niin, että siinä kohdassa on 0 kulmat. Tämähän alkaa siitä, että servot on 90 asteen kulmassa (mahdollisimman lähelle mekaanisesti pyörittämällä niitä servoarmeja), sitten swash suorassa (tähän voi käyttää subtrimmiä), sitten ne alemmat mikserivarret toisiinsa nähden suorassa (kaikkien linkkien jotka on "parit" täytyy olla saman pituisia), sitten ne ylemmät mikserivarret flybar cagen kanssa suorassa (jälleen molemmat linkit saman mittaisia) ja viimeiseksi lavanpitimet 0 kulmassa. Nyt ollaan jo pitkällä...
Ja puolikaasua ei mielestäni ole tarpeeksi leijuntaan... onko joku eri mieltä?
Edit: Oho, heitin noita säätöhommia Align mielessä, mutta eiköhän tuo Gauin nuppi ole melko samanlainen...
Edit2: Katoin vähän kuvia ja ei se olekaan ihan samalla periaatteella toteutettu... joku muu osaa heittää parempia neuvoja.
-
Juu. Mekaanisesti kopteri on säädetty edellisen omistajan toimesta. => siihen en puutu enää...ennen osienvaihtoa. ;)
ja tahtoisin niin, että kopteri "leijuisi" tikku keskellä... kopterioppankin mukaan voisi olla helppoa leijutella kun tikku keskellä :=
Mistä sitten tietää että kaasua/kierroksia on tarpeeksi?
minnesuuntaan perä lähtee jos perässä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
-
Juu. Mekaanisesti kopteri on säädetty edellisen omistajan toimesta. => siihen en puutu enää...ennen osienvaihtoa. ;)
ja tahtoisin niin, että kopteri "leijuisi" tikku keskellä... kopterioppankin mukaan voisi olla helppoa leijutella kun tikku keskellä :=
Mistä sitten tietää että kaasua/kierroksia on tarpeeksi?
minnesuuntaan perä lähtee jos siellä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
Yleisesti ottaen jos kierroksia ei ole tarpeeksi kone tarvitsee enemmän lapakulmia noustakseen ja hyötysuhde on huono -> lyhyet lentoajat. Koneen pitäisi leijua 4-5 asteella. Jos kierroksia on liian vähän leijunnassa, niin kopteri pyrkii nyökkimään etu-takasuunnassa eli nokka nousee ja laskee.
-
minnesuuntaan perä lähtee jos perässä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
Tässä on nyt 50 prosentin virhemahdollisuus ;D, mutta muistaakseni roottorin pyöriessä myötäpäivään yrittää runko lähteä pyörimään vastapäivään. Mutta tämä taas ei oikeastaan suoraan kerro sitä, että liian pienillä kierroksilla perä pyörisi johonkin suuntaan. Gyro kuitenkin yrittää lisätä lapakulmia pyörimistä korjaavaan suuntaan, joten periaatteessa sen pitäs pysyä siltikin paikallaan. Se kuitenkin toimii huonosti, jos kierroksia on liian vähän, koska sillä ei ole tarvittavaa auktoriteettia korjausliikkeisiin.
-
näytti nimittäin siltä, että perän lapakulmat olivat tietyllä hetkellä eivan tapissaan... ilmeisesti tällöin kannattaa lisätä kierroksia?
Eikös se lapakulmien kasvattaminen tuota hurjasti vääntöä. Verrattuna saman nosteen aikaansaaminen kierrosten kasvattamisella? (onko aivan metsässä. Veneessä tämä ainakin tuntui todelta?)
-
näytti nimittäin siltä, että perän lapakulmat olivat tietyllä hetkellä eivan tapissaan... ilmeisesti tällöin kannattaa lisätä kierroksia?
Vaikea sanoa, kun ei tiedä sitä hetkeä :).
Eikös se lapakulmien kasvattaminen tuota hurjasti vääntöä. Verrattuna saman nosteen aikaansaaminen kierrosten kasvattamisella? (onko aivan metsässä. Veneessä tämä ainakin tuntui todelta?)
Tuottaa se ja rasituksen lisääntyessä sähkömoottori kaipaa lisää virtaa -> syö paljon akkua. Siksi hyötysuhde on huono suurilla lapakulmilla ja pienillä kierroksilla verrattuna pienempään lapakulmaan suuremmilla kierroksilla. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti.
-
why make your own life more difficult with complicated pitch curves?
in idle-up: 0-25-50-75-100
in normal mode raise the two lower points a bit, for example
20-30-50-75-100
and that's it.
I'll set that blindly on any 3D heli. If the mechanics are set up correctly - equal throw in both directions and 0 degrees at midstick - it will fly just like in the sim.
Markus yksinkertaistaa radioiden ja kopterien säätöä oikein urakalla, tuohon kun vielä lisätään ne Markuksen käyttämät flatit kaasukäyrät, niin alkaa olemaan aika simppeliä tuo säätäminen ;)
Oikeasti tuossa saattaa kyllä olla jotain taikaa...olettaen että kopteri on tosiaan mekaanisesti säädetty kohdalleen...
-
onko teillä nopareissa governööritoiminto päällä?
-
well now that you asked, I use the flat 100 curve less than half of the time, usually when the battery is partly empty.
It's fun, but it costs about one minute flight time out of 6:40.
In case anybody cares: Align-35X on high timing, no governor
3s, 13t pinion
N 0-50-60-75-100
I1 100-83-69-83-100
I2 ... 100 ...
4s, 11t pinion
N 0-50-60-75-100
I1 100-80-72-80-100
I2 ...100...
Pitch curve 0-25-50-75-100 everywhere, -11..11 degrees, give or take some. 16.5 mm swash servo arm length on HS-65.
-
Ei, ei taida näin pienistä nopareista oikee löytyy kunnon govia, tai tiedä noista phöönixeistä sitte?
-
Mulla ei oo kaasussa kuin kaksi asentoa on ja off, se se vasta helppoa on säätää ;)
-
the flat 100 throttle curve and small pinion acts like a governor. At "idle" speed the RPM is limited by the kV of the motor. Without load it draws only a couple of amps.
It bogs surprisingly little. That is, if the LiPo is up to the job.
-
Kun lapakulmista kyse ja vielä uudesta kopterista, niin kertokaas. Onnistun saamaan lapakulmiksi n.-10/+11. onko tuolla yhden asteen erolla niin merkitystä, en nimittäin mitenkään onnistu saamaan niitä suunilleen samoiksi. Kopteri siis trex450sev2.
-
at least it wouldn't bother me.
-
Ei varmastikaan lennossa huomaa, tai minä en ainakaan huomannut - minulla oli sama tilanne Trexissä, etten saanut symmetristä swashplaten liikealuetta. En tosiaan huomannut sitä ilmassa mistään, mutta kyllä se vaan silti häiritsi, kun tiesin että jos aivan kaikki on oikein säädetty niin sen pitäisi olla symmetrinen, ja minua siis häiritsi kun en keksinyt missä vika.
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)
-
Ei, ei taida näin pienistä nopareista oikee löytyy kunnon govia, tai tiedä noista phöönixeistä sitte?
Kontronikissa toimii loistavasti. Castlen säätimissä toimii myös, mutta vaatii vähän enemmän säätöä.
-op-
-
Itekkin oon ajatellu että mitä ihmettä sillä governöörillä tekee sähkössä kun laittaa vaan kaasukäyräksi pelkkää sataa ??? Muuten onko se esc sama kun nopari?
-
ESC = electronic speed controller = Nopari
-
Itekkin oon ajatellu että mitä ihmettä sillä governöörillä tekee sähkössä kun laittaa vaan kaasukäyräksi pelkkää sataa ??? Muuten onko se esc sama kun nopari?
??
-
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)
Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero ??? omituinen juttu..
-
the problem could simply be that you measure too much :)
In the end, I want the blade tracking as accurate as possible. That determines the pitch "difference" between blades (which is most likely measurement error anyway).
I have sold my pitch gauge...
BTW, if you ever run into obscure pitch problems that defy logic, check for
- bent feathering shaft
- broken blade holder bearings
- push rod lengths that have "wandered" too far from the settings given in the manual
- the presence of Align glassfiber blades ;D
-
Minä pistin linkit ohjeen mukaan, ihmettelin että miks ihmeessä positiivisia kulmia on paljon, mutta negatiivisia kulmia vain vähän. Jouduin lyhentämään linkkejä melkein niin pienelle ku meni, mutta nyt näyttäs aika hyvältä.
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)
Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero ??? omituinen juttu..
Voi olla että noin iso ero jo haittaa, mutta muutenhan se korjataan sitten lennossa kun tasataan lapaura.
-
nytte 1,5h säätämisen jälkeen sain molemmat lavat n.0-0.5asteen eroon toisistaan, -10/+11 kokonais alue. Lapaura tosin on enään tuskin kunnossa ;D näkee sitte ku laittaa hyrrän pyörimään..
-
nytte 1,5h säätämisen jälkeen sain molemmat lavat n.0-0.5asteen eroon toisistaan, -10/+11 kokonais alue. Lapaura tosin on enään tuskin kunnossa ;D näkee sitte ku laittaa hyrrän pyörimään..
Silloin kun kulmat on kummassakin lavassa samat, niin lapauraa ei ole.
-
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)
Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero ??? omituinen juttu..
Tässä kohtaa muistuttaisin mitä kohteliaimmin vanhasta sanonnasta:
"Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä"
Eläkä nyt missään nimessä ala säätämään lapojen lapakulmia erikseen, saat vain nupin todella sekaisin....
Ja kyllä se 1-2 asteen tarkkuus riittää, muistuttaisin että lennossa ne kulmat ovat jotain ihan muuta kuin pöydällä mitatessa, johtuen esim. keskipako- ja painovoiman vaikutuksesta vivustojen välyksien suunnan määräytymiseen,
Hui, en olis uskonu että noin kauhean sanahirviön keksin ???
Tämä on kyllä täällä jo satoja kertoja taottu mutta vielä kerran:
-Lähettimestä keskelle trimmit, subtrimmit, ym.
-Servopyöristä pyritään hakemaan reikä/ sakara, jota käyttäen ei tarvi käyttää subtimmiä lainkaan tai mahd. vähän.
-Servoista lähtien kaikki vivut mahd. symmetrisesti keskiasentoon, ja varsinkin nupin linkit keskenään yhtäpitkiksi, lopuksi lavat nollakulmille.
-Tämän jälkeen kaikki säätelyt pyritään tekemään lähettimestä, nuppiin kajotaan seuraavan kerran vasta lennättäessä, mikäli lapaura vaatii säätöä. Tai jos nuppi on turvoksissa....
-Ne pitch/ele ym. hienot miksaukset unohdetaan kunnes niille on tarvetta, eli aikaisintaan ajettaessa Eurosporttia.
3d -miehetkään ei niitä ymmärtääkseni juuri tarvii/ käytä, korjatkaa jos olen väärässä.
Tuli vaan mieleen kun toisaalla miksataan jo Trexiä leijutukseen....lopettak aa se hiustenhalkominen ja menkää lennättään...häts ;D
-
3d -miehetkään ei niitä ymmärtääkseni juuri tarvii/ käytä, korjatkaa jos olen väärässä
Eipä noista muuta kuin harmia ole kun lennetään yhtä lailla selällään kuin oikein päin.. Turhan geometriavirheet korjataan säätämällä joka servon endpointit erikseen niin kulkee suoraan (sen ajan kun nyt yleensä suoraan lennetään).
-op-
-
>> Ne pitch/ele ym. hienot miksaukset unohdetaan kunnes niille on tarvetta
to correct the phase error? I have experimented with ail-to-ele and ele-to-ail mixing to tune it out, but it flies very well without any.
I may change my mind one day. But with my T-Rexes the main problem is apparently slop, not phase error.
One recommendation, once you're trying your first loops, is about 25 % elev/ail-to-throttle mixing.
Effectively it means, if I push the cyclic stick all the way, I get full throttle. It prevents bogging.
But: Forget about both if the main concern is just hovering.
-
Marcus, You are not beginner ;D
I forgot phase error, maybe because i have hirobos, and in those i can set it mechanically from head, no need for mixing.
Actually my point is: When you are beginner, there is no need to do this hobby more difficult than it is,
learn first hover, all sides, then flying, loops, rolls etc., and when you find yourself a need for mixing or something else tuning, do it, not before.
-
>>I forgot phase error
I listened when Joni M. explained this to me :)
Now your point is exactly what I think. In my words: people discuss for hours about problems that they have created for themselves.
The main problem for many is, IMO, that they don't distinguish between what is "ballpark settings", what is essential and what is "beyond the book" (the "no-rule-without-exception" thing).
To summarize all my "wisdom" :) on the T-Rex: and note, this doesn't need any measurement instruments
- maybe spin it up once and set blade tracking before anything else
- Set pitch ccpm mixing to 0 % to force pitch at center
- attach swash servo arms so that they come close to 90 degrees. Length ~ 15 mm, I use 16.5
- use subtrim to achieve exactly 90 degs
- adjust the pushrods servo-swash so that the swash is level AND the blades, folded back, overlap (zero degrees)
- use the default linear 0..100 pitch curve in all flight modes
- adjust ccpm pitch mixing so that the blades, folded back, give about +/- 10 degs (for those who need measurement instrument: a "V" with index / middle finger is about +/- 20 :))
- positive and negative max. pitch should now be equal, if the mechanics are set according to the manual
- tame down the normal mode pitch curve to maybe 20-25-50-75-100 or so. Note, it's the same as linear, except the range where you spool down. In other words, during flight the pitch curve is the same as idle-up => heli doesn't jump
There are opportunities for fine-tuning, no doubt.
But I'll boldly claim that this setup will fly better than anything a beginner comes up with, using a pitch gauge and all sorts of weird programming.
And, it takes less than 20 minutes to set it up from scratch.
while I'm here:
gyro: with sufficient headspeed, switch to rate mode
adjust the tail servo position so that it doesn't drift in hover (ideally you go out of ground effect)
adjust the end points to prevent binding, set gain as high as you can without any signs of wagging and that's it.